af Martin Hansen Wednesday den 07 February 2001 kl. 13:43 [ Emulator ] For ca. 1 år siden, da den sidste udgave af den populære Arcade emulator Impact (Build:3116) udkom, kunne man i menuen, hvor man vælger Roms, finde spillet Star Gladiator 2. (Star Gladiator 2 er et 3D kampspil)
Men ingen kunne finde det på internettet, og det var bestemt ikke fordi ingen forsøgte. Der var nærmest lynch-stemning, da enkelte personer påstod at besidde denne Rom, men ingen havde det. Ophidselsen tog dog efterhånden af. Star Gladiator 2 blev henlagt som en "and" (En op-reklameret ingenting, red.)
For nyligt skulle der ryddes op på harddiske tilhørende "teamet" bag Impact og der blev af en bekendt af teamet fundet en på daværende tidspunkt ikke udkommet version af Impact (Version 432756), som han fik lov til at udgive,---- Historien er god nok :O)
Men mere interessant, udover at man faktisk får en bedre stabilitet i emulatoren og fx. en mere "smooth" afspilning af introen i Rival Schools, er Star Gladiator 2 rent faktisk lagt på nettet af bla. vor alle sammens ynglings rom-site http://arcadeathome.efront.com/ og http://www.emuchina.net/flash/index.swf (som er et nyt site med om muligt endnu flere roms end http://arcadeathome.efront.com/ , siden er dog fortrinsvis på kinesisk, så vores link fører jer selvfølgelig direkte til rom-sektionen, som er rimelig hurtig!
Et par stemnings billeder fra Star Gladiator 2:
Intro, det er altid fedt at fyre den af på sin rumscooter!
Lækkert sværd!
Som man kan se er Star Gladiator 2 flot og farverigt og man kan vælge at spille i 1024x768, men som altid her i emulator verden er det sjældent perfekt. Med en P2 400 Mhz, 128 Mb CAS2, Voodoo2-SLI og i 1024x768 får jeg omkring 30 billeder pr. sekund, hvilket faktisk er uspilleligt og langt fra de 60 billeder pr. sek., som spillehalsmaskinerne normalt benytter. Men flot ser det ud og mon ikke man med en "nær 1Ghz" CPU når de 60 billeder/s?
Prøv det :O)
Opdateret 7. februar 2001
Martin hypersnapped lige et par screenshots til de nysgerrige
Ser lækkert ud, har du billeder fra selve spillet?
Rune skrev Wednesday den 07 February 2001 kl. 21:51: [ svar | nyeste ]
Star Gladiator 2 kører 50-70 billeder/s på min P3 850 + Voodoo2 SLI i Direct3D (efter jeg skiftede P2 til P3 har jeg ikke kunnet få Glide til at virke med Impact, og jeg NÆGTER at reinstallere hele Win98 i et forsøg på at kurere dette lille problem...). Street Fighter EX kører nu så hurtigt, at det er uspilleligt. Uden VSYNC er IMPACT ingen succes på cpuer over 600-700 MHz...
Jesper skrev Wednesday den 07 February 2001 kl. 22:04: [ svar | nyeste ]
Tude Rune... :)
Martin skrev Wednesday den 07 February 2001 kl. 22:46: [ svar | nyeste ]
Måske Rune kunne tjekke hvor mange billeder/s han får i Street Fighter EX 2 Plus!
I GLIDE.....fnis..fnis
Rune skrev Thursday den 08 February 2001 kl. 10:40: [ svar | nyeste ]
Mon ikke Rune har ca. 2x i D3D, hvad Hr. Martin har i Glide... :-) Ok, checkede lige, i D3D ligger Street Fighter Ex 2 Plus på 60 - 80 FPS lidt ligesom Star Gladiator 2. Glide havde sikkert givet 80 - 100 FPS, hvis jeg skal gætte...
Rune skrev Thursday den 08 February 2001 kl. 11:30: [ svar | nyeste ]
D3D (DX7-driveren) tillader, at du kan sætte VSYNC til 60 FPS - aaaaah, nu virker alt meget bedre. D3D har desuden den fordel, at grafikken bliver vist mere korrekt end med Glide, det er bare ikke helt så hurtigt....:
impact emu D3D renderer for DirectX 7 !
---------------------------------------
Keys:
INSERT - Show FPS
PAGE UP - Toggle frame skipping on/off (default: off)
PAGE DN - Toggle FPS limitation on/off (default: off)
HOME - Toggles between auto(default)/25/30/50/60 FPS limit
END - Toggle texture alignment on/off (default: on)
Først sætter du FPS Limitation ON (PAGE DN), bagefter sætter du FPS til 60 (HOME).... så har du teoretisk set samme antal billeder pr. sekund, som den originale spillehalsmaskine.
Rune skrev Friday den 09 February 2001 kl. 04:24: [ svar | nyeste ]
Jeg har nu reinstalleret mit styresystem, som nu er totalt strømlinet... :-) Impact virker stadig ikke med Glide, dvs. det virker ok med Lewpy's Glide 1.17 i enkelte spil (også lidt med 1.16), men ikke derudover. Med Glide kører alting totalt meget bedre end med D3D, der er slet ingen sammenligning. Så konklusionen er, at Glide virkede fint på min gamle P2 400, men ikke med P3 850. Kun CPU er skiftet, ergo virker Impact ikke med Glide, hvis du har Voodoo2 og Coppermine cpu. Flere på www.impactemu.com har samme problem med Glide, de skriver dog ikke, hvilken cpu de har, så de har sikkert Coppermine også :-)
- Rune
PS. Forhåbentlig er OpenGL lige så godt som Glide, endnu en grund til at købe GeForce3....
Rune skrev Monday den 12 February 2001 kl. 12:16: [ svar | nyeste ]
Interessant, jeg bliver nok nødt til at forlade arbejdet tidligt i dag, jeg skal noget ..... vigtigt.....
Rune skrev Monday den 12 February 2001 kl. 18:14: [ svar | nyeste ]
Wooo-Hooo'e, splitte-mine-bramsejl, den splinternye Glide renderer 1.3 VIRKER MED COPPERMINE! Star Gladiator 2 kører nu med 90-110 FPS i 640x480. Hmmm, gad vide om nogle af Impact-programmørerne alligevel læser deres eget forum...(jeg har jo beklaget mig en del derinde)...
Har du problemer med at komme forbi "start-skærmen" i Psychic Force, kan du her: http://www.impactemu.com/impact_files.html
Downloade en, Psychic Force.cfg fil Og derefter placere den i cfg-mappen under Impact! Så skulle det virke igen!
Bemærk filen fylder kun 1kb og er derfor også aktuel for modemejere! ;O)
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.