GeForce3 vs. GeForce2 Ultra - Nvidias egne resultater
af Webmaster Friday den 23 February 2001 kl. 09:50 [ Grafikkort ] HARDOCP.com fik slag over fingrene af Nvidia for at publicere Nvidias "hemmelige" dokumenter om GeForce3 vs. GeForce2 Ultra. Men det lykkedes alligevel for HardwareTidende.dk at skumme fløden, inden mælken blev taget af bordet.... Normalt bringer vi ikke resultater fra producenten, eftersom habiliteten i dette tilfælde teoretisk set ikke er acceptabel. Men da her blot er tale om fillrate og ydelse med FSAA, kan vi vel bruge nedenstående grafer til at få et indtryk af, hvad GeForce3 egentlig kan.
Vi kan jo starte med at kigge lidt på udviklingen af antal transistorer fra RIVA128 til GeForce3:
Så GeForce3 indeholder over dobbelt så mange transistorer som GeForce2. Dette gør GeForce3 til en af verdens mest avancerede chips. Nvidia har endvidere lavet en simpel illustration af, hvorledes GeForce3 er opbygget:
Mht. adgang til DDR-rammen er GeForce3 bygget op meget anderledes end GeForce2, jvf. nedenstående citat:
"... the Crossbar Memory Controller. It is a set of FOUR memory controllers used on the GeForce3. In the previous GeForce cards, there has only been one memory controller, which was 256bits wide. We are talking about how "wide" the pipeline is between the chipset and the DDR Ram used on the card. Now, if I have this figured correctly, the GeForce3 only has access to 64bit pipelines. Does it sound like we are moving backward? Nope, not even close, because the GeForce3 has access to FOUR 64bit pipelines between the memory and the GPU"
I alm. rå FSAA-fillrate vurderer Nvidia GeForce3 til at være mere end 3 gange hurtigere end Geforce2 Ultra. I Quake3Arena er GeForce3 109% hurtigere med FSAA i 1024x768 og 32bit farver (hvilket jo er en meget tung opløsning). Så i krævende spil som Quake3 Arena kan vi vel forvente, at GeForce3 er cirka 2 gange hurtigere end GeForce2 Ultra. Dette er slet ikke så ringe endda, eftersom GeForce2 Ultra jo ikke ligefrem er klodens langsomste grafikkort :-) Men som sagt, dette er Nvidias egne resultater, så læg ikke al for meget vægt på disse tal. Vi vender straks tilbage, når uafhængige hardwaresites har eksamineret GeForce3.
Rune skrev Friday den 23 February 2001 kl. 12:14: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at The Register også har set ovenstående billeder og lidt til - her er deres kommentar til GeForce3:
Rune skrev Sunday den 25 February 2001 kl. 15:10: [ svar | nyeste ]
Ifølge denne artikel er det muligt, at GeForce3 ankommer med 256bit DDR (GeForce2 benytter 128bit). Men det er nok ikke sandsynlig for de første GeForce3-kort (men måske en mulighed for GeForce3 ULTRA?) - mere sandsynligt ville måske være 4x64bit i parallel.... læs mere her:
Rune skrev Sunday den 25 February 2001 kl. 21:33: [ svar | nyeste ]
EuroGamer har netop udgivet en artikel om GeForce3. Ikke noget nyt og specielt, men mere en opsummering af, hvad du allerede kan læse her på HardwareTidende - men skal du fordrive en halvkedsommelig søndag aften, så er EuroGamers artikel vel bedre end ingenting:
Siden er dog på fransk... i dag den 26/2 burde Nvidia selv offentliggøre GeForce3 til PC, men eftersom de er 6-8 timer bagud i USA, så sker det nok ikke før engang i eftermiddag/aften dansk tid...
Rune skrev Monday den 26 February 2001 kl. 11:44: [ svar | nyeste ]
Jeg fandt lige en kommentar fra endnu en spil-udvikler:
"Vertex Programs and Shaders - We use them pretty extensively if you have a geForce3. Primarily for setting up the cube map reflection calculations on the hovercraft, lighting, bump mapping and others I'm working on. The geForce 3 is such an awesome piece of graphics technology... it _truly_ is the next step in graphics programming, no lie. John Carmack was very correct in saying that every graphics programmer in the world should get their hands on one as soon as possible =)" (min fremhævning, red.)
Artiklen omhandler "the first guide about the technology and power behind GeForce3 - ever! Read all about the GeForce3's nfiniteFX engine (programmable vertex and pixel shaders) right here."
Rune skrev Monday den 26 February 2001 kl. 21:30: [ svar | nyeste ]
Hmm, det ser ud til, at GeForce3 alligevel understøtter Environment Mapped Bump Mapping - i hvert fald, hvis denne specifikationsliste er korrekt:
Især Aquanox ser lovende ud - især hvis det er korrekt, at dette spil kører i mere end 60FPS i 1600x1200 med 32bit farver...
Rune skrev Tuesday den 27 February 2001 kl. 09:08: [ svar | nyeste ]
Vi venter stadig på PC-Premieren på GeForce3. Det er nu den 27/2 og vi burde i dag se en masse reviews. Desværre løftes NDA'en vist før kl. 9 californisk tid, dvs. ca. kl. 17 dansk tid (hvis jeg har regnet rigtigt), så vi ser næppe det helt vilde, før i aften...... Men for stadig at dulme ventetiden, har jeg fundet en ny email fra John Carmack til www.fpscenter.com:
[FPScenter.com]: Do you think that the Geforce 3 has reached the limit where we can't get any better in quality? What is the next step?
[Carmack]: We desperately need more color precision at each pixel. A typical rendered pixel in the new engine may be a composition of 20 textures, and every multiply in a graphics algorithm loses some precision in the final output. It is often possible to get output granularity worse than from a 16 bit image.
Moving to 64 or 128 bits per pixel calculations is the most important thing for the next generation of cards.
[FPScenter.com]: How does the GF3 compare to all other video cards on the market right now?
[Carmack]: I haven't evaluated other aspects like 2D and video playback, and cost is definitely a factor, but from a pure 3D standpoint, it is just plain better at everything. (min fremhævelse, red.)
Så vi venter stadig spændt på GeForce3-introduktionen til PC.... :-)
Rune skrev Tuesday den 27 February 2001 kl. 09:26: [ svar | nyeste ]
Ifølge vr-zone.com er der mindst 7 GeForce3-kort på vej, nemlig:
Hercules 3D Prophet III
ASUS V8200
ELSA GLADIAC 920
Leadtek WinFast GeForce3
Absolute GeForce3
Gigabtye GV-GF3000DF
Microstar Starforce 822
Kilde: http://www.vr-zone.com/#1267
Du kan også se både billeder af udvalgte GeForce3-kort og en liste over GeForce3-specifikationer på ovenstående site - denne gang nævner de dog ikke EMBM..hmmmm.....
Rune skrev Tuesday den 27 February 2001 kl. 12:10: [ svar | nyeste ]
Digit-Life.com har netop publiceret billeder GeForce3 kort fra Leadtek, Gigabyte og MSI. Endvidere kan du se den officielle emballage til GeForce3 fra Leadtek og Gigabyte. MSI har netop udgivet officiel pressemedelelse vedr. GeForce3, hvor det fremgår, at GeForce3 kan klare 57 millioner polygoner pr. sekund, jf. følgende link:
GeForce2 kan klare 25 og GeForce2 Ultra 31 millioner polygoner pr. sekund. Så GeForce3 har en GPU, som teoretisk set er 128% hurtigere end GeForce2, og 84% hurtigere end GeForce2 ULTRA. Hertil kommer, at GeForce3 er designet på en ny måde, som gør, at GPU'en effektiv set kan være langt hurtigere i fht. GeForce2 (ULTRA) end overstående teoretiske numre angiver.
brun skrev Tuesday den 27 February 2001 kl. 13:41: [ svar | nyeste ]
Kommer der mon ikke en MX-version, så os fattigrøve også har mulighed for at købe sådan et monster?
Rune skrev Tuesday den 27 February 2001 kl. 13:52: [ svar | nyeste ]
Der er mange spekulationer om GeForce3-varianter. Men indtil videre ser det ud til, at kun Nvidia kender svaret. MX burde dog være en mulighed. Endvidere er det også muligt, at vi ser en GeForce3 ULTRA version, som ankommer med enten 300 MHz 128 bit DDR-ram (3,3 ns = "600" MHz) eller 256 bit 200 - 250 MHz DDR-ram. Men såfremt GeForce3 udkommer i andre varianter end standard, så sker dette nok først til sommer. Først når ATI for taget sig sammen til at frigive RADEON2 i juni - august kan vi forvente, at GeForce3 kommer væsentlig ned i pris. 64 MB 200 MHz DDR-ram koster ca. kr. 400 - 500, så meget tyder på, at Nvidia presser citronen til det yderste, når de frigiver GeForce3 til kr. 5.000,00 - 6.000,00. Ifølge rygter ville Nvidia nemlig godt kunne sælge GeForce3 til 300 US$ (kr. 2.400,00) og stadig tjene glimrende på GeForce3.... Det er en skam, at 3dfx og RAMPAGE ikke længere kan konkurrere med Nvidia. Køberne er jo taberne i det lange løb - for Nvidia skal nok få solgt en masse GeForce3-kort - også selv om de koster en bondegård + mindre skovsø pr. stk...
Rune skrev Tuesday den 27 February 2001 kl. 14:44: [ svar | nyeste ]
Så har også Gigabyte udsendt officiel pressemedelelse, vi skummer som sædvanlig kun fløden:
"Gigabyte GV-GF3000DF 3D card is based on new generation nVIDIA's GeForce3 3D chipset. It features the latest Nfitnite FX engine and Lightspeed Memory Architecture which easily accomplish complex textures at light speed. Conforms to T&L (Transform & Lighting), it can process up to 150 million polygons transformations in a second. Incorporating the state of the art high speed 64MB new generation DDR graphics memory, it could reach up to 500Mhz, display performance exceeds GeForce2. With the new AGP fast write function, it provides up to 350Mhz RAMDAC and supports up to a maximum resolution of 2048x1536." (min fremhævelse, red.)
MSI nævnte i deres pressemedelelse, af GeForce3 kunne klare 57 millioner polygoner pr. sekund - men hvorfor nævner Gigabyte så 150 millioner/s? Det skyldes med al sandsynlighed, at GeForce3 kan lave specielle mikro-polygoner i op til 150 millioner stk. pr. sekund (f.eks. anvendt til at lave realistiske eksplosioner, hvor små vragdele spredes). Så på en måde kan man sige, at GeForce3 kan udføre 57 millioner alm. polygoner pr. sekund og/eller 150 millioner mikropolygoner pr. sekund.
Om små 2 timer vil Nvidia introducere GeForce3 til Intel Developer Forum... Det er jo næsten som at være til premiere med en ny StarWars-film :-)
Rune skrev Tuesday den 27 February 2001 kl. 16:32: [ svar | nyeste ]
Så er tæppet så småt ved at blive løftet - følgende sites tilbyder nu GeForce3 PREVIEW, dvs. UDEN BENCHMARKS:
Der er ikke fantastisk meget nyt i disse previews. Jeg læser dem alle grundigt igennem i aften og laver måske resume. Ærgerligt, at vi stadig må vente på egentlig benchmarks. Vigtigt er det dog, at både FIRINGSQUAD og SHARKYEXTREME har bekræftet, at GeForce3 ankommer med support for EMBM (hvis du ikke ved, hvad EMBM er, og hvorfor det er så vigtigt, så læs denne artikel: http://www.hardwaretidende.dk/hard/stories.php?story=41 )
Hvis du vil se de nye pixel-shadere i aktion, så kan du downloade mpg-film her:
Rune skrev Wednesday den 28 February 2001 kl. 01:19: [ svar | nyeste ]
Så er endnu en GeForce3-artikel netop sendt i trykken - så imorgen kan du læse de første benchmark-resultater af GeForce3 her på HardwareTidende.dk.... Hmmm, 16 kommentarer til ovenstående artikel er vel også ved at være lidt overdrevet :-) Men ok, lad slutte af med at fortælle, at HERCULES har ny flash-film oppe, og du kan nu også se officielle specifikationer på Hercules 3D Prophet III her:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.