Efter at søgt med lys og lygte i alverdens GeForce3 PREVIEWs, lykkedes det endelig for HardwareTidende at finde et REVIEW. Her på HardwareTidende er vi jo mest interesserede i reelle benchmark-resultater og ikke i at beskrive 117 nye forskellige GeForce3-funktioner, som indtil videre ikke er understøttede i diverse spil (når spil "X" engang udkommer og understøtter funktion "Y", skal vi nok berette om det).
Grunden til, at stort set ingen sites har publiceret benchmark af GeForce3 er, at der ikke findes nogen ordentlige drivere endnu. Nvidia har nemlig endnu ikke publiceret officielle GeForce-drivere. Heldigvis kan GeForce3 dog godt køre med de nye "10.50"-drivere, som efter sigende i virkeligheden er X-Box-udviklingsdrivere fra Microsoft. Digit-Life.com har testet GeForce3 på denne driver "10.50". Det ser dog ikke ud til, at driver 10.50 er nævneværdig optimeret til GeForce3, eftersom GeForce2 ULTRA ofte er hurtigere eller næsten lige så hurtig, som GeForce3, hvilket jo burde være umuligt. Men vi kan jo starte her, og så følge op på disse første spæde benchmarkresultater, når nye optimerede drivere udkommer. Digit-Life har testet 4 GeForce3-kort, som alle har præcis samme ydelse - jf. følgende citat fra Digit-Life.com: "All four video cards showed identical performance, that's why we will show their results under one name - NVIDIA GeForce3." Interessant er det, at Digit-Life.com har et billede af ASUS V8200 GEFORCE3 DELUXE. Asus har længe været associeret med bedste producent af Nvidia-kort, hvorfor vi her har valgt at fremvise billede af Asus V8200 GeForce3 Deluxe (så du ved, hvad du skal skrive på din distræte chefs huskeseddel, næste gang dataudstyr skal bestilles hjem til kontoret):
Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf3/index.html
Også lige et billede af emballagen, som jo ej er helt så interessant, som emballagen til Hercules 3D Prophet III:
Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf3/index.html
Nuvel, nok om Asus V8200, lad os checke de generelle specifikationer for GeForce3:
Kilde: http://www.hwdaily.com/images/specs.jpg
Nye funktioner, som vi omgående kan bruge til noget er "HRAA - high resolution antialiasing (Quincunx AA)" og "Environment Mapped Bump Mapping", eftersom begge funktioner teoretisk set burde kunne anvendes i mange spil. Vi vender tilbage til disse funktioner efter et par benchmarks på følgende system:
CPU: Intel Pentium III 1000 MHz:
Bundkort: Chaintech 6OJV (i815);
RAM: 256 MBytes PC133;
Harddisk: IBM DPTA 20 GBytes;
Operativsystem: Windows 98 SE;
Monitorer: ViewSonic P810 (21") and ViewSonic P817
Grafikkortdriver 10.50 - Vsync fjernet.
Lad os starte med Quake3 Arena v. 1.17 med Full Scene Antialiasing:
Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf3/index.html
Bemærk her, at "AA Quincunx" svarer til FSAA 2x2 på GeForce2 Ultra. Dvs. i 1024x768 med 32bit farver er GeForce3 116% hurtigere end GeForce2 ULTRA med FSAA 2x2, hvilket er ganske glimrende. Dvs. Quake3 Arena er nu spilbar med FSAA i 1024x768 med 32bit farver - og det er jo lidt af en sensation. Især i 800x600 rykker GeForce3 ligeledes godt igennem i forhold til GeForce2 Ultra. Så det bliver spændende at se, hvorvidt officielle GeForce3-drivere kan forbedre dette. 100 FPS uden FSAA i 1280x1024 er ok, men ikke vildt imponerende...lad os lige se, hvor meget GeForce3 kan overclockes og hvor meget det giver:
Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf3/index.html
GeForce2 Ultra klarer sig næsten for godt overclocket, og er tæt på det u-overclockede GeForce3-kort. 80 FPS i 1600x1200 på GeForce3 (overclocket) er fint, meeen vi havde nok forventet ca. 100 FPS på GeForce3. Men igen, der er benyttet uofficielle drivere, og meget kan nå at ændre sig.
Digit-life.com har testet en masse mere eller mindre underlige syntetiske test, som giver meget forskellige resultater - og GeForce3 klarer sig ikke nødvendigvis godt. Så vi bringer ikke disse syntetiske test og slutter af med 3D Mark 2000 (Quake3 Arena er desværre det eneste spil, som Digit-Life.com testede). Fillrate i 3D Mark 2000 ser således ud:
Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf3/index.html
Det er vigtigt at bemærke, at lyseblå og lysegrøn farve refererer til TEORETISK fillrate, mens mørkeblå og mørkegrøn er de reelle testresultater. Vi kan se, at i 16bit farver, så er GeForce3 her stort set identisk med GeForce2 Ultra. Men noget ganske andet ser vi i 32 bit farver med 2 texturer. I dette tilfælde er GeForce3 86% hurtigere end GeForce2 Ultra. Så allerede med uofficielle betadrivere kan vi her se GeForce3 flekse overarmen... Vi slutter af med at kigge på spil 1 i 3D Mark 2000 (den med helikopteren såvidt jeg ved):
Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf3/index.html
Det, som her falder i øjnene er, at GeForce3 generelt scorer ens i 16 bit og 32 bit farver - uanset opløsningen, mens GeForce2 Ultra taber en del ydelse i 32 bit. Det er ret underligt, at GeForce3 ikke yder bedre med 16 bit farver - sikkert noget med driveren, så meget kan tyde på, at vi ikke ser GeForce3's fulde potentiale her.
Digit-Life.com testede to titler med Environment Mapped Bump Mapping (EMBM), nemlig Colin McRae Rally2 fra Codemasters og Battle Isle4: The Andosia War fra Blue Byte. I begge tilfælde virkede GeForce3 perfekt med EMBM. Desværre er langt de fleste EMBM-spil rettet direkte med Matrox G400, så forvent ikke, at alle EMBM-spil, som virker på Matrox G400, også virker på GeForce3 (eller Radeon). Forhåbentlig kan kommende GeForce3-ejere dog snart spille Giants: Citizen Kabuto med samtlige detaljer på. ELSA har endvidere udviklet en helt speciel version af Giants til GeForce3 - prøv at læse dette:
"One of Nvidia's major board-making partners, ELSA, has worked with Planet Moon Studios to develop a version of its action game Giants: Citizen Kabuto that adds high-detail models and many new effects for the GeForce3. ELSA says it has an exclusive distribution agreement for this optimized version of Giants that will be bundled with its GeForce3 card."
Kilde: http://www.zdnet.com/gshw/stories/flat/0,12880,2689981,00.html
Vi slutter af med et par billeder fra kommende spil, som er optimeret specielt til GeForce3:
AQUANOX:
Bemærk detaljegraden. Ifølge programmørerne til Aquanox kører dette spil i 60 FPS i 1600x1200 med alle detaljer på med GeForce3....yum-yum....
EVERGLADE RUSH:
Bemærk her overfladen på fartøjet i forgrunden, som eksemplificerer nogle af de overflade-effekter, som GeForce3 kan udføre.
INDEPENDENCE WAR 2:
Med mange polygoner bliver Star Wars stemningen meget bedre. Allerede nu ser det ud til, at Independence War 2 har meget at byde på, vi napper lige endnu et billede fra dette spil:
Alle disse billeder ikke fra en præ-renderede intro, men fra selve spillet. Ikke helt så imponerende som Doom3, men en hel del flottere end StarLancer og FreeSpace 2. Så det bliver spændende at se, hvad GeForce3 kan klare, når officielle GeForce3-drivere og de første GeForce3-optimerede spil ankommer fra Nvidia.
Alt for nu, vi vender straks tilbage, når nye benchmark resultater indkommer.