En af de umiddelbare fordele ved GeForce3 er muligheden for at kunne aktivere kantudglatning (=Full Scene Anti-Aliasing = FSAA) i meget høje opløsninger. Nvidia omtaler dette, som at GeForce3 giver mulighed for HRAA (High Resolution Anti-Aliasing). Men hvad omhandler kantudglatning egentlig? Og hvor meget hurtigere er GeForce3 til dette sammenlignet med GeForce2 Ultra?
HARDOCP.com har udført talrige test for at belyse dette. Men lad os starten med at kigge nærmere på kantudglatning/antialiasing. Her er et eksempel på et billede uden kantudglatning (kraftigt forstørret):
Kilde: http://www.hardocp.com/articles/nvidia_stuff/gf3_tech/hraa/
Full Scene Anti-Aliasing (FSAA) omhandler, at samtlige kanter på skærmbilledet bliver udglattet, og kan foretages på flere niveauer. Et eksempel er 2x FSAA, hvor en opløsning, som er 2 gange større end den valgte, anvendes til at lave FSAA (så 2x FSAA i 640x480 svarer nogenlunde til, hvis du benyttede 1280x480-opløsning uden FSAA). 2x FSAA ser således ud:
Kilde: http://www.hardocp.com/articles/nvidia_stuff/gf3_tech/hraa/
I dette billede er kanterne nu blevet behandlet, så de virker mindre kraftige og mere naturlige. Men resultatet er langt fra perfekt. Ved at anvende 4x FSAA opnåes meget bedre resultat (men kræver meget mere omfattende billedbehandling - 4x FSAA i 640x480 svarer på GeForce2 Ultra til at benytte 1280x960 uden FSAA). Her er et eksempel på 4x FSAA:
Kilde: http://www.hardocp.com/articles/nvidia_stuff/gf3_tech/hraa/
Præcisionen mht. kantudglatning er nu 100% bedre end med 2x FSAA, selvom det måske kræver et trænet øje at se forskellen. Men som nævnt svarer 4x FSAA i 640x480 til at køre 1280x960 uden FSAA, så 4x FSAA bringer selv GeForce2 Ultra i knæ, hvis opløsningen bliver blot 800x600 og højere. Det interessante er imidlertid, at GeForce3 understøtter en langt bedre og mere effektiv form for antialiasing, som svarer til 4x FSAA kvalitetsmæssigt, men som hastighedsmæssigt ikke påvirker grafikkortets ydelse mere end 2x FSAA! Her er et eksempel på denne nye (GeForce3) form for antialiasing, som Nvidia kalder for Quincunx:
Kilde: http://www.hardocp.com/articles/nvidia_stuff/gf3_tech/hraa/
Flere mener, at denne form for antialiasing faktisk er bedre end 4x FSAA, og umiddlebart tyder ovenstående billede også på dette. Men hvor hurtig er så denne nye form for antialiasing sammenlignet med, hvad GeForce2 Ultra kan præstere? HARDOCP.com testede GeForce3 mod GeForce2 Ultra (med 750MHz Athlon Thunderbird overclocket til 1088MHz + 128MB ram) med den nye Vulpine GLMark test (som er baseret på OpenGl) og i Quake3 Arena, her er, hvad HARDOCP.com fandt:
Men først lige et eksempel på billederne fra Vulpine GLMark:
Vulpine GLMark
Og her resultatlisten fra HARDOCP.com:
Kilde: http://www.hardocp.com/articles/nvidia_stuff/gf3_tech/hraa/
Uden FSAA er GeForce3 21% hurtigere end GeForce2 Ultra, mens GeForce3 med QCAA er hele 144% hurtigere end GeForce2 Ultra med 2x FSAA. Så det er ret imponerende, eftersom QCAA i virkeligheden ækvivalerer 4x FSAA! Vi kan jo lige nappe 1600x1200 med, nu hvor vi alligevel er igang :-)
Kilde: http://www.hardocp.com/articles/nvidia_stuff/gf3_tech/hraa/
Selv helt uden FSAA er GeForce3 nu 47% hurtigere end GeForce2 Ultra - og med FSAA må GeForce2 Ultra helt opgive at være med, mens GeForce3 går 40% ned i ydelse - men ok, de fleste kan vel leve uden FSAA i 1600x1200 (i denne sammenhæng mindes man jo nemt Bill Gates formulering "640kb should be enough for everyone", da 286'eren blev sendt på markedet, så 1600x1200 med QCAA er sikkert livsnødvendigt om få år :-) Mens vi er ved de syntetisk tests, så lad os ej glemme gode gamle 3DMark 2000 (Direct3D benchmark):
3DMark 2000
Kilde: http://www.hardocp.com/articles/nvidia_stuff/gf3_tech/hraa/
Uden FSAA er GeForce2 Ultra 5% hurtigere end GeForce3, mens GeForce3 er 99% hurtigere med FSAA.
Lad os afslutte med gode gamle Quake3 Arena:
Kilde: http://www.hardocp.com/articles/nvidia_stuff/gf3_tech/hraa/
GeForce3 trykker atter GeForce2 Ultra på mavsen og vinder med 11% uden FSAA. Med FSAA er GeForce3 109% hurtigere end GeForce2 Ultra. Lad os også lige checke 1600x1200:
Kilde: http://www.hardocp.com/articles/nvidia_stuff/gf3_tech/hraa/
Selv med GeForce3 beta-driver skinner GeForce3's ekstra kræfter tydeligt igennem her, og GeForce3 er 27% hurtigere end GeForce2 Ultra uden FSAA. Med FSAA har GeForce3 ingen konkurrence, men går dog 65% ned i ydelse. Om en stor uges tid forventes det dog, at Nvidia frigiver Detonator 11-drivere, som er officielle GeForce3-drivere:
"ELSA's tech dude Martin Haufschild said that NVIDIA should release new GF3 optimized detonator drivers version 11 next monday!! :) Good news!"
Kilde: http://gamershq.madonion.com/news/?newsarticle=200103/2001030903#200103/2001030903
Så det ser ud til, at officielle benchmark-resultater med GeForce3 ankommer meget snart.
Bemærk, GeForce2 Ultra benytter supersampling for at opnå antialiasing, mens GeForce3 benytter multisampling. Multisampling er mest optimale måde at opnå FSAA på - og endda en væsentlig bedre metode end FSAA på Voodoo4-5! Vil du vide mere om supersampling og multisampling, så læs denne glimrende artikel på Firingsquad.com:
http://firingsquad.gamers.com/hardware/multisamp/