Forestil dig en blanding af Tomb Raider og Diablo, tilsat et stænk af Playstation-klassikeren Tekken. Så har du lidt en idé om, hvad du kan forvente af Severance… -Og dog.
Opskriften på et sådant spil virker lige til: Man tager 3. personsperspektivet fra Tomb Raider, eventyret fra Diablo, og så udvikler man et nyt kampsystem inspireret af Tekken m.fl. Og det har jo været prøvet før, desværre uden større held ( Drakan og Die by the Sword for at nævne et par stykker). Er det så lykkedes for spanske Rebel Act at lave noget, der kan tilfredsstille alle vi, der mener, at Tomb Raider er for meget løben rundt i en Lego®-klods verden, at der er for meget bøvl med at skulle fordele points til forskellige attributter i et forsøg på at skabe en illusion af rollespil i Diablo, og at det bare er kedeligt at banke løs på en tilfældig modstander i Tekken?
Umiddelbart var mit svar et prompte NEJ! – Det interface var da helt til grin; man kan jo ikke engang ”strafe”. Meeen, der er nu alligevel noget der drager én til at sætte sig igen, og give den udmærkede Tutorial et forsøg mere. Og efter at par timer synes jeg, at interfacet er intet mindre en genialt! Men lad os starte helt forfra.
Kampsystemet i Severance er meget anderledes, og kræver en del øvelse. Her spilles som Ridder (til højre).
Historien er ikke noget specielt, så læs den på http://www.rebelact.com , eller vær ligeglad. Med Severance er der tale om et voldeligt actionspil, uden de store overvejelser. Man skal dog i bedste Diablostil vælge karakter inden spillet begynder. Her kan vælges mellem Barbar, Ridder, Dværgekriger og Amazone. Alle karakterer kan bruge alle våben, men de har alle nogle ”favoritter”, som giver mulighed for specielle combo’s i bedste Tekkenstil. Barbaren bruger helst tohåndssværd og –økser, Ridderen skjold og sværd, Dværgekrigeren skjold og økse, og Amazonen stave og lanser. Efter at have valgt karakter, og evt. gennemgået en kort Tutorial (anbefales stærkt!), starter spillet på en ganske utraditionel måde; hver karakter kommer ind i spillet på sin måde. Forstået sådan, at den første er forskellig efter hvilken karakter man vælger. Herefter er spillet det samme.
Det første man lægger mærke til i Severance er, at der er nogle utroligt flotte lys/skygge-effekter. Din karakter kaster skygger på væggene præcis som i det virkelige liv! Skyggerne bliver større, når man nærmer sig lyskilden osv. Specielt er det imponerende, når man går gennem en fakkeloplyst gang med en fakkel i hånden; herved kastes der dobbelte skygger - det skal ses!
Dværgekrigeren møder en Goblin og blodstænk opstår. Severance er som sagt et meget blodigt spil.
En anden ting der tilføjer realisme til spillet er, at alle objekter er påvirket af tyngdekraften; smadrer du den nederste af en stabel tønder, vælter de og ruller rundt på jorden. Kasser kan brændes, møbler kan smadres osv. Rart, at man ikke som sædvanlig føler, at man render rundt i en verden, man ikke kan påvirke.
Men bortset fra lyseffekterne og den kunstige tyngdekraft, er der en ting der får Severance til at skille sig ud fra mængden. Vi har nævnt der før og nu følger forklaringen.
KAMPSYSTEMET
Som nævnt indledningsvist, kan man ikke "strafe", dvs. slut med at spæne rundt om din modstander i bedste Giants eller Rune stil. Her kæmpes som i de gode gamle dage, hvor de mørke korridorer stank af råddent træ, og blod ikke nødvendigvis var rødt! Når du møder en modstander, kan du som i andre spil i genren løbe hen og banke løs (løbe med piletaster og slå med musen). Men så lever du ikke længe i Severance. I stedet har du mulighed for at "locke" dig fast på din modstander. Han bliver nu centrum for dine bevægelser, og NU kan man "strafe" rundt om sin modstander, hoppe frem og tilbage og endelig undvige til siden. Et klik på musen laver et ganske almindeligt slag med det våben, man har fremme, og for at gøre det lidt mere realistisk, kan klikket på musen kombineres med hver af de 4 piletaster. Har man et af de våben, som ens karakter er særlig god med (fx. tohåndssværd til Barbaren), har man mulighed for ekstra combo's. Og her kommer det, der binder en til computeren. Jo højere level man bliver, des flere combo's kan man lave (i Severance får du nemlig experience-points for hver dræbt modstander - ligesom i Diablo1-2!). De forskellige angreb giver naturligvis forskellig skade, men de kræver også forskellig udholdenhed. Jo mere indviklet angrebet er, des mere udholdenhed bruger man, så hvis man bare hugger løs, bliver man så udmattet, at man ikke kan bevæge sig (og så er gode råd dyre!). Derfor er der naturligvis også mulighed for at parrere/blokkere. Dette gøre med et tryk på Ctrl. Der er altså gode muligheder for, at en kamp ikke bare er 4 hug, og så videre af sted. Og dette er med til at gøre Severance til et udfordrende spil.
Amazonen møder en grimmer karl, men har den fordel, at hun har en lang rækkevidde med lansen.
Udover alt dette, indeholder Severance alt, hvad man kan ønske sig af et spil at genren; muligheden for at hugge hoved, arme og ben af modstanderne, rigeligt med muligheder for at få den tabte health igen, forskellige fjender med forskellig angrebstaktik, muligheden for at bruge knogler, kranier, stole, afhuggede arme etc. som våben og jeg kunne blive ved...
Samlet vurdering
Her på Hardwaretidende.dk får Severance: Blade of Darkness følgende karakterer:
Lyd - 85% (10-tal). "En udemærket, men noget rutinepræget præstation"... Alt er her, som det skal være, hverken mere eller mindre. Lyden består af de gængse "sværd-mod-goblin-og-af-med-hoved-lyde" og noget stemningsfuld musik på udvalgte steder.
Grafik - 90% (et stort 10-tal). I disse tider med GPU'er og GeForce 3 på trapperne, kunne man have ønsket lidt flere polygoner på figurerne, og en proper bump-mapping ville også have på sin plads, men grafikken fungerer, og det er ikke noget man generes af! Dog skal Rebel Act have stor ros for deres lyeffekter, der er helt i særklasse. Også de motion-capture baserede bevægelser er meget flotte, men ikke helt nok til et 11-tal. Når man sammenligner med fx. Giants, kan man også godt savne de livlige farver: Severance er meget gråt og dystert.
Styring - 55% (6-tal), der dog stiger til 95% (et 11-tal), når man først finder ud af systemet. Styringen i Severance er lidt som de stereogrammer, der for nogle år siden var vanvittigt populære; indtil man kan se dem, er det noget værre møg, men derefter er det ganske fantastisk..
Gameplay - 95 % (endnu et 11-tal flippes over det grønne bord). Severance vil tryllebinde dig, når først du har lært at beherske interfacet, men indtil da vil de fleste nok ikke være imponerede.
Severance: Blade of Darkness blev testet på følgende system: Intel P3 850/100 CPU, 128 MB CAS2 ram, Asus CUBX-E (Intel BX) bundkort, STB Voodoo3 2000 grafikkort, Soundblaster AWE64 lydkort. Windows98 original og DirectX8.0 installeret.