af Webmaster Sunday den 15 April 2001 kl. 10:28 [ Software ]
er et nyt og fantastisk rollespil fra de russiske spiludviklere Nival Interactive. Spillet er ligesom SoulBringer og Black & White (og i modsætning til Baldur's Gate2, Diablo2 og IceWind Dale) i fuld 3D. Så alle landskaber mm. kan roteres om dine spilfigurer. Men alt dette ville naturligvis være mindre vigtigt, hvis ikke spillet bød på en god og interessant historie. Og det gør Evil Islands heldigvis.
Spillet starter ved, at du vågner op på en ø i nærheden af nogle gamle ruiner. Du kan intet huske, og aner ikke, hvorledes du er blevet bragt til dette gudsforladte sted. Ved at undersøge dine omgivelser nærmere, finder du lidt senere frem til en landsby, hvor indbyggerne mener, at du er Den Udvalgte (eng: "The Chosen", red.). Dvs. ham, som skal befri det ganske land for ondskab ved at bekæmpe diverse trolde, orc's, goblins og det, som er meget værre. Og det er jo altid herligt at blive udnævnt til en person, som straks skal sætte livet på spil, og som derved har ganske store chancer for at blive ædt, lemlæstet, forgiftet osv.. Historien udfolder sig på 3 øer, Gipath (hvor du starter), Ingos og Suslanger (udover at omgivelserne er meget forskellige på de 3 øer, røber vi naturligvis intet). Hver ø rummer utallige små opgaver og eventyr, som du skal løse, før du langt senere i spillet bliver bekendt med din identitet og egentlige mission. Og med Evil Islands er der lagt op til et lige så langvarigt og intenst eventyr som i f. eks. Baldur's Gate2, da Nival Interactive har garanteret en minimum spilletid på ca. 80-100 timer, hvis du løser alle opgaver på alle øer... Men lad os kigge lidt nærmere på Evil Islands:
Alt i Evil Islands er i fuld 3D. Computeren beregner selv bedste rute, når du med et museklik angiver ønsket destination. Efter at have passeret et par vildsvin, ulve, giftige frøer, giganter og goblins ankommer du til landsbyen, hvor du er i sikkerhed:
Grafikken er ret flot, og næsten på højde med Black & White. Spillet er meget eventyragtigt, hvilket sikkert er derfor, at den gamle eventyr-genre og rollespil smelter mere og mere sammen. Efter at du har løst en lille opgave tilbydes du hjælp fra en af byens beboere. Og med godt selskab er alting meget sjovere. Du selekterer spilfigurer på samme måde som i f. eks. Warcraft og Command & Conquer:
Bare træk et rektangel omkring de figurer, du ønsker at aktivere, nemmere kan det næsten ikke være. Endvidere får du automatisk experience-points, hver gang du dræber et eller andet:
På ovenstående billede har det lille party netop forsøgt at operere en frø med en stor stenhammer, hvilket gik skidt for frøen :-) Men man skal jo lære af sine fejl, hvilket forklarer, hvorfor party-medlemmerne hver har fået 2 EXP(erience)-point. Experience-point betyder, at jo flere frøer, ulve, trolde osv., som du dræber, desto klogere bliver du - og desto mere effektiv bliver du til at dræbe disse modstanere. Så jo mere du benytter din spilfigur, desto bedre bliver vedkommende til at klare sig med diverse våben. Evil Island byder tillige på dag-nat-cyklus og forskellige vejrforhold. Her er stort set samme sted som ovenstående billede lidt senere, da tusmørket så småt er ved at sænke sig (hyggeligere kan det jo næsten ikke blive):
Missionen er her at finde en slyngel-kaptajn, som har nappet noget værktøj, der skal leveres tilbage til den oprindelige ejer i landsbyen. Slyngel-kaptajnen står her ved bålet, men hovedrolle-indehaveren i Evil Islands på nedenstående billede maver sig tættere på kaptajnen (og det er nu blevet nat):
I nederste venstre hjørne på ovenstående skærmbillede ses forskellige muligheder for positionering af valgt(e) spilfigur(er). Du kan f.eks. vælge mellem at løbe, gå og kravle. Ikonet af en hånd lidt højere oppe angiver use/steal-funktion. Du kan således aktivere "Steal", klikke på kaptajnen, og derefter lydløst kravle hen og stjæle diverse genstande, uden at kaptajnen fatter en brik. Dette er blot et eksempel på forskellige måde, hvorpå du kan forholde dig i Evil Islands, og som tilfører spillet variation og originalitet (men ikke nødvendigvis realisme :-).
Kampene i Evil Islands er statistisk baserede ligesom i Diablo2. Så jo mere erfaren du er (og desto flere experience point du har samlet), desto bedre klarer du dig (som tidligere beskrevet). Interessant er, at hvis du sniger dig i på en fjende, som står med ryggen til, så kan du lave et "backstab". BackStab (hvor du kiler din rustne kniv godt ned i modstanderens rygmarvsvæske) er meget effektiv, og kan til tider dræbe med kun ét hug/stik/slag. Her er en lille illustration af en kamp. Tal på skærmen angiver modtaget eller givet skade. Røde tal er din energi, mens grønne tal angiver den skade, som du har tilført dine fjender:
Et lille uddrag af en kamp, hvor hovedpersonen er markeret med en grøn trekant under ham. Kampen foregår mod en rødhåret forræder og en orc. Opmærksomme beskuere vil allerede have opdaget, at Hr. Orc netop har tilført mig 8 i skade (se det røde 8-tal ved orc'ens skulder). Min makker yderst til venstre får en stenhammer i panden om få sekunder... Men lad os vende tilbage til landsbyen på øen Gipath, som er dit første fristed, hvor du kan købe og sælge våben og meget mere:
I landsbyen får du dine opgaver. Og får adgang til at handle. I Evil Islands kan du samle liget op, når du har dræbt noget. Og det giver bonus, da skind, ulvetænder, frølår og meget mere kan afsættes hos landsbyens købmand. Via købmanden får du endvidere adgang til opsætning af dine spilfigurer:
Indrømmet, dit tøj er funktionelt og på ingen måde smart. Du kan enten købe dig til bedre udrustning, eller du kan samle bedre udrustning op fra diverse lig... Endvidere kan du selv udvikle våben, rustning, spells mm.. Ligesom i SoulBringer får du adgang til et stort antal spells. I starten har du adgang og kan benytte 2 spells, hvoraf den ene, healing, er ret bevendt. Senere kan du lave diverse ildkugler mm.. Og dit party udvides til at indeholde flere medlemmer. Når du forlader landsbyen, ser du en oversigt over hele Gipath-øen:
Forskellige områder af øen indeholder forskellige opgaver. Når du klikker på et område, kan du se, hvilke overordnede opgaver, som findes i netop dette område. Ovenstående ø-kort gør det således nemmere at holde styr på, hvilke opgaver, du mangler at løse i et område. Du har dog også en mere detaljeret oversigt, som kan aktiveres med tabulator-tasten på keyboard, når du befinder dig i et bestemt område:
Så Evil Islands er så godt designet, at du nemt kan overskue, hvilke opgaver, du har løst, og hvilke du mangler (til alle os med hæmmet hukommelse :-) Men lad os slutte billed-kavalkaden af med at vise et par feriebilleder:
"Da vi forsøgte at snige os forbi Mega-Trolden (TM), fortrød jeg bittert, at Prutte-Preben var min ledsager"... Mange monstre i Evil Island er så store, at du intet kan gøre ved dem. Så at slange sig afsted på mavsen bliver man aldrig træt af :-) Grafikken er ret varieret, se også denne udhugning i en klippe:
Ovenstående er en lynafgivende skulptur, der aktiveres, hvis du kommer for tæt på. Heldigvis kan skulpturen deaktiveres, hvilket naturligvis er din opgave. Dette kunne være en ganske nem lille opgave, hvis du ikke skulle igennem den bagvedliggende orc-landsby (og det skal du :-)... Evil Islands byder også på spændende udflugter til diverse huler og grotter:
"After you, Sir"... Senere kan du også besøge en heks:
og kæmpe med en variant af Mega-Trolden:
Her er et par gode spells nyttige, hvis man skal undgå at æde alt for megen sne... Du finder også (mange) drager mm. i Evil Islands:
Så at gennemføre Evil Islands er et stort projekt, som tager mange timer... men da der er tale om kvalitetstid foran skærmen, er dette ikke nødvendigvis så ringe endda... Lad os hoppe hen til det grønne bord:
Grafik = 87% (9-tal). Ret flot grafik, men som beskrevet ikke helt så flot som Black & White, men tæt ved. For os, som er trætte af manglen på perspektiv-frihed i Baldur's Gate2 og Diablo2 mfl. er den fulde 3D-understøttelse i Evil Islands en velsignelse. Spillet kører ret godt, og et gammelt 3D-grafikkort med 8-16MB ram og en P2 400 eller tilsvarende cpu burde kunne trække læsset. Spillet kan naturligvis justeres mht. til antal viste detaljer, så mange burde kunne spille Evil Islands med en acceptabel billedrate...
Lyd = 85% (9-tal). Lyden er glimrende i Evil Islands, men der kunne godt være lagt en anelse mere arbejde i stemmerne. Sproget virker hist og her, som om det er oversat fra russisk og tysk til engelsk (hvilket vel også er tilfældet). Men ok, lyden er ret neutral, hverken fantastisk god, men ej heller fantastisk dårligt.
Styring = 90% (10-tal). Basis for denne karakter skyldes især mulighederne for styring, som afstedkommes af fuld 3D-understøttelse. Når du kan rotere dine omgivelser i 360 grader, så er mulighederne aldeles glimrende for dels at styre dine spilfigurer præcist, og naturligvis også for at overskue hele spillets handling. Så er du træt af de begrænsninger som 2D-spil som Baldur's Gate1-2, Diablo1-2 og IceWind Dale nødvendigvis indeholder, så er Evil Islands et frisk pust.
Gameplay = 91% (10-tal). Evil Islands er et fantastisk eventyr, som nok skal fængsle mange foran skærmen. Spillet udvikler sig gradvist og byder på mange forskellige varianter indenfor f. eks. opgaver, våben, trolddom og modstandere. Historien er meget eventyragtig og ikke så dyster som SoulBringer. Historiemæssigt var SoulBringer nok et af de bedste rollespil sidste år og understøttede ligeledes fuld 3D. I forhold til SoulBringer er Evil Islands nok mere præget af Tolkiens tankegang og univers, hvilket naturligvis kan ses positivt afhængig af smag og behag. Evil Islands er et frisk pust til alle, som holder af rollespil, men som synes at livet er for kort til meget omstændige rollespil jf. Baldur's Gate2. Kunne du lide Diablo2 og SoulBringer, så gå for alt i verden ikke glip af Evil Islands.
Her kan du hente en spilbar demo(nstration) af Evil Islands:
Evil Islands blev testet på følgende system: Intel P3 850/100 CPU, 192 MB Samsung PC100 CAS2 ram, Asus P2B-B (Intel BX) bundkort, 2 x Righteous 3D II Voodoo2 (SLI) grafikkort (driver 3.02.02), Soundblaster AWE32 lydkort. Windows98 original og DirectX8.0 installeret.
Rune skrev Sunday den 22 April 2001 kl. 19:52: [ svar | nyeste ]
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.