Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


nForce - verdens hurtigste PC chipsæt?
Bundkort af Webmaster Tuesday den 05 June 2001 kl. 17:14 [ Bundkort ]
NVidia har produceret et nyt chipsæt til Athlon bundkort, som hedder nForce. nForce indeholder bl. a. den hidtil hurtigste integrerede grafikchip. Det vigtigste er dog, at nForce giver mulighed for at opnå hele 4,2 GB/s båndbredde med DDR-ram, hvilket er 100% hurtigere end AMD760 med PC2100 DDR-ram. Indtil videre er der ikke blevet publiceret uafhængige testresultater af dette chipsæt, men i stedet kan vi her præsentere Nvidias egne testresultater, som forhåbentlig ikke er alt for inhabile...

Normalt beskæftiget vi os ikke med integrerede grafik-chipsæts til diverse bundkort, da disse plejer at være uacceptabelt langsomme. Men vi gør i dette tilfælde en undtagelse, da nForce chipsættet stort set giver GeForce2 MX ydelse:


kilde: http://www.xbitlabs.com/news/#991690400

Ca. 67 FPS i 1024x768x16 er bestemt ikke ringe for en integreret grafikchip i et bundkort-chipsæt med Athlon Thuinderbird 1,2 GHz cpu. nForce klarer sig således væsentlig bedre end GeForce2 MX200 på Intel P4 1,5 GHz og Athlon 1,2 GHz. Det mest interessante er dog, at nForce ser ud til at give fremragende båndbredde, og rygter påstår, at GeForce3 vil klare sig væsentlig bedre i en PC med nForce chipsæt, end i en PC med andet chipsæt:


kilde: http://www.xbitlabs.com/news/#991690400

Denne test indikerer, at nForce har langt bedre båndbredde end selv AMD760! Hvis ovenstående holder vand, så er det muligt, at Athlon Thunderbird eller Athlon4 vil klarer sig uovertruffent med GeForce3 og nForce kombineret. nForce ankommer i to modeller - nForce 220 og 420, hvoraf nForce420 er topmodellen. nForce 420 er desuden opbygget væsentlig smartere end hidtidige chipsæts (lige med undtagelse af i850), da nForce420 kan aktivere to SDram eller DDR-ram moduler ad gangen, og dermed teoretisk set tilbyde 4,2 GB/s båndbredde, mens AMD760 maksimalt kan levere 2,1 GB/s med PC2100 DDR-ram, hvilket forklarer de fantastiske resultater på ovenstående billede. Så det bliver meget spændende at se, hvad nForce420 kombineret med en hurtig cpu og GeForce3 kan klare. Vi slutter af med 3DMark2000:


kilde: http://www.xbitlabs.com/news/#991690400

Det tydeligt, at andre bundkort med integrerede grafikchips ikke har en chance mod nForce, og især topmodellen nForce 420 dominerer totalt og er ikke kun en smule langsommere end GeForce2 MX 400. Bundkort med nForce er allerede på vej, og vi slutter af med et billede af det kommende A7N266-V bundkort fra ASUS, som er baseret på nForce:


kilde: http://www.xbitlabs.com/news/#991690286




René Molbo Jacobsen skrev Tuesday den 05 June 2001 kl. 18:13: [ svar | nyeste ]
nCrush er en blanding af kodenavnet for chipset'et. Det hedder nForce, mens kodenavnet var Crush


Rune skrev Tuesday den 05 June 2001 kl. 23:07: [ svar | nyeste ]
Ok, du har ret, måske er det bedre og mere læservenligt at bruge nForce-betegnelsen end nCRUSH (selv om jeg personligt synes, at kodenavnet lød bedre). Jeg retter ovenstående artikel. Godt, vi har vågne læsere :-)


Rune skrev Tuesday den 05 June 2001 kl. 23:16: [ svar | nyeste ]
nForce er baseret på GeForce2 GPU'en, ifølge Nvidia vil der dog om små 2 år udkomme nForce chipsæt, som er baseret på GeForce3 GPU'en. Læs mere her:

http://www.theregister.co.uk/content/3/19424.html


Rune skrev Tuesday den 05 June 2001 kl. 23:53: [ svar | nyeste ]
Hvis du vil vide mere om nForce, så kan du læse disse previews:

1. Digit Life:
http://www.digit-life.com/articles/nvidianforce/index.html

2. Tom's Hardware:
http://www4.tomshardware.com/mainboard/01q2/0106041/index.html

3: Electic Tech:
http://www.electic.com/Reviews/nvidia_nforce/index.shtml

4. Penstar Systems:
http://www.penstarsys.com/previews/nvidia/nforce/index.html

5. HardOCP:
http://www.hardocp.com/articles/nforce/index.html

6. SocketA:
http://www.socketa.com/reviews/chipsets/nvidia/nforce/



194.192.69.81 skrev Wednesday den 06 June 2001 kl. 16:13: [ svar | nyeste ]
Hvis jeg nu køber et nforce bundkort(altså med nforce chipsæt) og jeg køber et geforce 3 (asus v8200 deluxe) vil jeg så få bedre yddelse??


René Molbo Jacobsen skrev Wednesday den 06 June 2001 kl. 18:23: [ svar | nyeste ]
Ja, det indbyggede grafikkort vil ikke komme til at konflikte. Det samme er gældende med lydkort (hvorfor skulle man det?).


Mio skrev Wednesday den 06 June 2001 kl. 22:01: [ svar | nyeste ]
Kan man ikke få mainboardet uden inbygget grafikkort....


René Molbo Jacobsen skrev Wednesday den 06 June 2001 kl. 23:56: [ svar | nyeste ]
Nej, grafikkortet er ligenu kun muligt at slå fra, men med de priser der er varslet så er det heller ikke noget virkeligt stort problem (mobo < $200)


Morten skrev Thursday den 07 June 2001 kl. 14:39: [ svar | nyeste ]
Undskyld min flabethed, men er det ikke lidt dumt at købe et mobo MED grafik-kort, og så slå det fra ??? -Og hvad skal I med et AMD bundkort ??? -der kan man jo ikke bruge Tualatin til...

]:-)



René Molbo Jacobsen skrev Thursday den 07 June 2001 kl. 16:41: [ svar | nyeste ]
nForce giver omkring 20% bedre ydelse end et normalt chipset (ifølge nVIDIA), og når der så følger et grafikkort med så er det bare synd. Det eneste man skal med et AMD bundkort er at få en hurtig (og meget meget varm) computer. Jeg vil nu stadig vente til Northwood og P4X266 (VIA's chipset til P4)


Rune skrev Friday den 08 June 2001 kl. 23:57: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at ATi også er med på chipsæt-vognen og senere vil ankomme med chipsæt til både Pentium3 og Pentium4. Læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/#991948415


DotDKay skrev Monday den 11 June 2001 kl. 11:51: [ svar | nyeste ]
Hvornår kommer dette vidunder og hvor meget kommer det til at koste


Rune skrev Monday den 11 June 2001 kl. 12:46: [ svar | nyeste ]
nForce forventes at være i handlen til efteråret. Da der er tale om nyt bundkort med nForce chipsæt, så kommer det sandsynligvis til at koste et sted mellem kr. 1.500,00 og kr. 2.000,00. Kun AMD cpuer er understøttet indtil videre.


Rune skrev Wednesday den 13 June 2001 kl. 00:05: [ svar | nyeste ]
Her kan du se flere resultater fra test af nForce, men såvidt jeg umiddelbart kan se, så svarer resultaterne præcist til dem, du kan se i ovenstående artikel:

http://www.hkpcug.org/articles/computex2001/day1/day1-1.phtml


Rune skrev Saturday den 16 June 2001 kl. 21:58: [ svar | nyeste ]
ExtremeTech har haft fingrene i nForce og endda testet en smule (dog ingen officielle benchmark-resultater er offentliggjort, der er også tale om beta-bundkort). Læs det hele her:

http://www.extremetech.com/article/0,2299,s%253D200%2526a%253D4167,00.asp


Rune skrev Tuesday den 19 June 2001 kl. 09:24: [ svar | nyeste ]
Asus har også annonceret nForce bundkort, som forventes i 3. kvartal 2001 (nok september eller oktober). Læs mere her:

http://www.asus.com.tw/whatsnew/whatsnew2106.html#a7n266-d


DotDkay skrev Tuesday den 19 June 2001 kl. 17:16: [ svar | nyeste ]
Hej Kan man ikke få fat i det motherboad inden september eller oktober


DotDkay skrev Tuesday den 19 June 2001 kl. 17:18: [ svar | nyeste ]
Hej lgen Vil A7N 266 også understøtte palomino??????


Rune skrev Tuesday den 19 June 2001 kl. 18:34: [ svar | nyeste ]
Næppe og ja (svar til ovenstående 2 kommentarer :-)


DotDkay skrev Tuesday den 19 June 2001 kl. 19:44: [ svar | nyeste ]
Tak!!


DotDkay skrev Wednesday den 20 June 2001 kl. 18:30: [ svar | nyeste ]
Hej Dette mobo fra asus det må jeg bare havde finger i... Nå jeg sad lige og surfede og så kom jeg ind på den norske overklokking.no og fandt nogle billeder af nforce, kommer her: http://www.hardware.no/nyheter/juni01/nforce_bilder.html


Rune skrev Thursday den 05 July 2001 kl. 23:52: [ svar | nyeste ]
Ifølge Aces Hardware udkommer nForce-bundkort allerede i midten af august. Læs mere her:

http://www.aceshardware.com/#N55000288


Rune skrev Tuesday den 17 July 2001 kl. 09:10: [ svar | nyeste ]
Van's Hardware har skrevet en detaljeret gennemgang af nForce-chipsættet, som kan læses her:

http://216.194.77.198/articles/2001/july/010716_Inside_nForce/010716_Inside_nForce.htm


Rune skrev Tuesday den 04 September 2001 kl. 17:23: [ svar | nyeste ]
Noget tyder på, at nForce-bundkort alligevel udkommer til Pentium4. Læs mere her:

http://www.theinquirer.net/04090105.htm


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende