af Webmaster Wednesday den 05 September 2001 kl. 21:59 [ Software ] Id Software arbejder som de fleste måske ved på en fortsættelse af Doom-serien. Det færdige spil kommer sikkert ikke til at hedde Doom3, men indtil videre vil vi benytte denne titel, så ingen er i tvivl om, hvad vi hentyder til. I denne artikel kan du se 4 nye billeder fra dette spil, og endvidere har vi inkludere lidt info om den hardware, som vil være nødvendig for at afspille Doom3 i mindst 30 billeder pr. sekund.
De nye billeder stammer fra QuakeCon, hvor Carmack gav en kort præsentation af deres kommende spil. Billederne er af ret dårlig kvalitet, og vi har prøvet at gøre dem tydeligere ved at øge belysningen og skarpheden:
Her er et eksempel på anvendelse af ild i Doom3, effekterne skulle være de hidtil bedste i et computerspil. Hvis du vil se flere billeder af disse ild-effketer, kan du gøre det her:
Her er nemlig en dæmon, som er igang med at æde et lig. "The loudest murmur was caused by a excellent animated Doom-Demon, which cautiously sneaked into a bluely lit room. It first sniffed at a motionless corpse, touched it with a claw to finally bite a snack out off the body. Too bad that there were no weapons in the demo."
(Bemærk dette engelske citat er en oversættelse og forkortelse af denne tyske
originaltekst: "Das lauteste Geraune löste aber ein unheimlich gut animierter Doom-Dämon aus, der auf allen vieren vorsichtig in einen bläulich
ausgeleuchteten Raum schlich. Das Mistvieh schnupperte erst vorsichtig an einem
reglos am Boden liegenden Körper, tappte ihn dann mit einer Kralle an, um sich
schließlich - bäh! - herzhaft einen Zwischenimbiss herauszubeißen.". Fra http://www.gamestar.de/magazin/qcdoom3.htm ). Vi kan jo lige se denne dæmon i profil:
Dæmonen ser ganske imponerende ud, lidt elefantagtig måske, men bemærk især det
store antal polygoner, som udgør denne skabning. Sidste billede er af en
zombie-soldat:
Atter ses, at et meget højt antal polygoner er anvendt til fremstilling af spilfigurerne. Flere billeder af spilfigurer i Doom3 kan desuden ses i denne artikel (hvor vi iøvrigt har optimeret billederne for kort tid siden):
Alle ovenstående billeder er fremstillet via GeForce3-grafikkort. Dog ankommer
Doom3 næppe før om 6-12 måneder, og Carmack har tidligere skrevet, at når Doom3
ankommer, så vil GeForce3 kunne afspille dette spil i ca. 30 billeder/s, mens
nyeste 3D-grafikkort vil kunne klare 60 billeder/s:
"Obviously, any game done with the new Doom engine is going to run slower than a game done with Q3 technology. You can make some of it back up by going to the simpler lighting model and running at a lower resolution, but you just won't be able to hit 60+ fps on a GF2. The low end of our supported platforms will be a GF1 / 64 bit GF2Go / Radeon, and it is expected to chug a bit there, even with
everything cut down.
There are several more Q3 engine games in the works that will continue to run great on existing systems, and Doom is still a long ways off in any case, so there will be a lot more upgrades and new systems.
We are aiming to have a GF3 run Doom with all features enabled at 30 fps. We expect the high end cards at the time of release to run it at 60+ fps with improved quality. This is an intentionally lower average FPS for the hardware cross section than we targeted for Q3, but still higher than we targeted Q2 and earlier games (before hardware
acceleration was prevalent).
In the GLQuake days, light maps were considered an extravagance ("Render the entire screen TWICE? Are you MAD?"), and some unfortunate hardware companies just thought increased performance meant higher resolutions and more triangles instead of more complex pixel operations. Five passes sounds like a lot right now, but it will be just as quaint as dual texturing in the near future. I am quite looking forward to 100+ operations per interaction in future work. John Carmack"
Vi kan jo lige inkludere Carmack's beskrivelse af Radeon 8500 vs. GeForce3:
"The standard lighting model in DOOM, with all features enabled, but no custom shaders, takes five passes on a GF1/2 or Radeon, either two or three passes on a GF3, and should be possible in a clear + single pass on ATI's new part (= Radeon2, red.). It is still unclear how the total performance picture will look. Lots of pixels are still rendered with no textures at all (stencil
shadows), or only a single texture (blended effects), so the pass advantage will
only show up on some subset of all the drawing.
If ATI doesn't do as good of a job with the memory interface, or doesn't get the
clock rate up as high as NVidia, they will still lose. The pixel operations are a step more flexible than Nvidia's current options, but it is still clearly not where things are going to be going soon in terms of generality."
Men eftersom Doom3 indtil videre er udviklet på GeForce3 hardware må vi gå ud
fra, at GeForce3 nok skal klare sig ret godt i Doom3. På den anden side er
GeForce3 måske 1½ år gammel, når Doom3 ankommer, eller for atter at anvende den
engelske oversættelse af GameStar.de's artikel:
"What graphics card will be needed to experience tomorrow's 3D engine? As
Carmack said the minimum will be a GeForce/Radeon - however only in sacrifice of
many cool details. To experience the graphic on the level of the presented demo
with 30fps a GeForce 3 is needed. That sounds more luxurious than it is: there's
no release date for Doom 3, there's probably no chance of a release before fall
2002. Until then the PC hardware will have continually advanced, and GeForce 3
cards will be at a reasonable price by then. (HL)"
Så der er sandsynligvis længe til, at Doom3 ankommer, og mon ikke, at Radeon4 og
GeForce5 (NV30) er på trapperne til den tid.
80.62.12.36 skrev Thursday den 06 September 2001 kl. 18:01: [ svar | nyeste ]
Weeeeeeehhh... d bliver da d vilde pis... glæder mig til at c d skralde hen over skærmen på mit GF3..... :)-~
RABBITT skrev Friday den 07 September 2001 kl. 01:26: [ svar | nyeste ]
Et spil der ikke kan køre optimalt på noget af det hardware vi har nu???? Selv en GeForce3?Det lyder vildt sindsygt. Mon ikke man bare lige så stille skulle springe skidtet over? Der er nok at tage
af.
Rune skrev Friday den 07 September 2001 kl. 08:39: [ svar | nyeste ]
Doom3 ankommer sandsynligvis først om et år. Men at springe Doom3 over er sikkert vanskeligt - tværtimod vil flere sikkert opgradere deres computere udelukkende at kunne spille dette spil (hvis det bliver så godt, som meget tyder på). Doom øgede salget at PC'ere betragteligt i 1994, og dette er vel, hvad diverse grafikkort-og cpu-producenter håber på, atter er tilfældet i 2002.
Rune skrev Friday den 03 May 2002 kl. 22:38: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at Id Software lader Doom3-hammeren falde den 21-24. maj 2002, hvor Doom3 debutterer i forbindelse med E3-messen. Dette er vel årets nyhed indenfor PC-branchen, for der er vel flere af os, der opfatter Doom3 som langt vigtigere end Unreal2, NV30 og Matrox Parhelia :-) Her er et uddrag fra officiel Id Software pressemeddelelse:
"DOOM III will change what people expect to see and experience in a PC game," said Todd Hollenshead, CEO, id Software. "We couldn't be more psyched about DOOM III, and are thrilled to debut the title at E3 with Activision. Get ready to be terrified."(min fremhævelse, red.)
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.