af Webmaster Sunday den 28 October 2001 kl. 19:33 [ Software ] Nye billeder fra Unreal 2 er ankommet og indikerer, at Unreal 2 bliver mindst lige så imponerende som Doom3. Forskellen ser ud til at hvile på indholdet, hvor Doom3 nok er en anelse mere morbidt anlagt end Unreal 2. Vi kigger i denne artikel nærmere på den PC hardware, som Unreal 2 kræver. Og du kan endvidere se 8 billeder fra Unreal 2, der burde stimulere mundvandet hos de fleste PC-spil-entusiaster.
Vi kan jo starte med dette billede:
"Han sidder altid foran den dumme computer, men så ved jeg i det mindste, at han ikke kigger på andre piger", som min kæreste engang sagde... Nuvel, endnu et æg i Unreal 2-kurven :-) Vi kan jo antage, at ovenstående er den kaptajn, hvis ordrer du i Unreal 2 viljesløst skal udføre (ok, så godt bliver det næppe, men det lød da godt). Senere bliver vi sat af på en ukendt planet, og vinker farvel til transportskibet:
"Stooop! Jeg glemte ølkassen".
Allerede nu kan vi vel så småt ane, at Unreal 2 næppe bliver den store nydelse på en 286'er, men derimod nok kræver en hel del regnekraft. Men hvad er vigtigst - en hurtig cpu eller et hurtigt GPU-grafikkort? Her er svaret fra Mark Poesch ("Technical Lead on Unreal II" og "Director of Technology for Legend", dvs. manden som styrer den teknologi-gallej, der ligger bag Unreal 2):
"Both are important still. Much of the setup for the rendering system is CPU based -- so a fast (1GHz+) CPU is still worth having. But, the big difference is that the new engine will be much better able to take advantage of the GPU. Instead of being able to render a maximum of 800 world polys and 4000 mesh polys, we're able to push 10s of thousands of polys, and the distinction between "world" and "mesh" has been radically reduced... Unreal II and the Warfare engine have cut software support, and embraced the capabilities offered by GeForce and higher-performance cards. This means that instead of computing lighting for every poly, we can set up the lights, and dump raw polys at the card at a tremendous rate, and let the card do much more of the work. At this point, it's our intent to be fully DX8 compatible..."
Kilde: http://www.unrealcenter.com/features.phtml?id=97105&language=en
Så GeForce3 og Radeon8500 kommer sikkert at gå som varmt brød, uden at Intel og AMD af denne grund lider nød. Men lad os ikke falde i staver over hardwarekravene, men fortsætte billedkavalkaden:
Polygonantallet er meget højt på spilfiguren, og træerne er ligeledes meget detaljerede. Prøv også at bemærke polygonantallet i dette køretøj:
Ovenstående køretøj minder meget om en tidlig Unreal 2-engine demonstration, hvor GeForce2 Ultra kunne rendere et lignende køretøj i real time med ca. 30-40 FPS. Uden GPU bliver Unreal 2 næppe en fryd for øjet, og software-rendering er nu helt blevet fjernet. Det, som ikke er blevet fjernet, er dog den gode gamle Skaarj-kriger, der her kan ses med et romantisk og sensuelt smil:
Melodi: "Another Skaarj bites the dust"
Men hvad går Unreal 2 kort fortalt ud på? Se her:
"Unreal II has a tremendous single player game which is based on a compelling story and features several types of game play: You'll get to interact with the crew on your ship, explore cool new worlds, attack or defend bases with squads of friendly troops at your side, rescue hostages and civilians caught in the crossfire, escort key civilians through dangerous areas, fight swarms of bizarre alien creatures, infiltrate enemy installations, and much more."
Kilde: http://www.unreality.org/news/news_small.asp?Number=4154
Det lyder jo næsten for godt... Men det korte af det lange er vel, at vi skal herind:
Og som sædvanlig have godt gang i ammonitionsforbruget:
Unreal 2 forventes dog også at kunne anvendes på PC'ere, som ikke er udstyret med high-end hardware:
"Right now we're developing a game that will be playable on a PIII-500 with any hardware accelerator card that supports T&L (e.g. GeForce I, 2, 3, ATI Radeon, etc.). The game will look fantastic on a high end system, but should be playable on a good mid-range machine. We are still evaluating how to support lower end systems with TNT2 and Voodoo3/4 class cards... Infogrames will make a final determination later this year... The original engine was constrained by the CPU - the new engine fully utilizes the processing power of the hardware on the new graphics cards. A GeForce card, for example, has an amazing amount of horsepower and can handle hundreds of thousands of polygons... Epic is unleashing that power."
Kilde: http://www.unreality.org/news/news_small.asp?Number=4154
Meget tyder således på, at Unreal 2 kan blive det første spil, hvor GPU på grafikkortet er påkrævet. Dog vil dette muligvis begrænse antallet af solgte spil, hvorfor det er muligt, at ældre grafikkort vil blive understøttet også (nok med stærkt reduceret detaljeniveau). Unreal 2 forventes færdigt i foråret 2002. Vi følger naturligvis udviklingen og vender tilbage, når der er mere nyt og slutter af med et sidste billede:
"Efter 2 kasser øl sigtede Kurt og Jonas ret elendigt, og Deathmatch'en tog rigtig lang tid"
Human skrev Sunday den 28 October 2001 kl. 20:26: [ svar | nyeste ]
DAMN! Hvor jeg glæder mig til kommer:)
//Human
Munki skrev Sunday den 28 October 2001 kl. 20:45: [ svar | nyeste ]
Jep, det bliver fandme cool at spille det!! Yahoo!!!!
Thomas skrev Sunday den 28 October 2001 kl. 21:32: [ svar | nyeste ]
OpenGL eller Direct3D??
Valgfri?? (gider ikke D3D!!)
Rune skrev Sunday den 28 October 2001 kl. 21:56: [ svar | nyeste ]
Unreal 2 er Direct3D (DirectX8), mens Doom3 er OpenGl. Når Unreal 2 udkommer gider du sikkert godt Direct3D alligevel, personligt ville jeg dog også have foretrukket OpenGL :-)
GWiZ skrev Sunday den 28 October 2001 kl. 23:15: [ svar | nyeste ]
Hvad er den store forskel på OpenGL og Direct3D? Det virker da, på mig, som om DirectX ellers er ved at komme efter det mht. features og hastighed. I de gamle Voodoo dage var der da også problemer med OpenGL drivere.
ang. Overskriften... så Syntes jeg at Quake3 grafikken var på højde med UT. så den burde hedde Unreal 2 - Doom4 får kamp til stregen
Aknot skrev Monday den 29 October 2001 kl. 09:59: [ svar | nyeste ]
Hva skal jeg sige??? Det er helt uvirkligt2 så at sige :o) Lækker grafik... mums...
Rabbitt skrev Monday den 29 October 2001 kl. 12:35: [ svar | nyeste ]
Jeg synes efterhånden niveauet er så
højt rent grafisk, at det kan da være
ligegyldigt om en 3D-motor kører det ene eller
det andet. Humlen er: Virker det og er det
sjovt at spille??
Rune skrev Monday den 29 October 2001 kl. 12:55: [ svar | nyeste ]
OpenGL har generelt den fordel, at det (teoretisk set) er uafhængigt af valgt styresystem, hvorfor OpenGL-spil kan anvendes i Linux mm., mens det samme ikke gælder for DirectX-spil. Kvalitets- og hastighedsmæssigt ser det dog ikke ud til, at der ikke længere er nævneværdig forskel på DirectX og OpenGL.
Tja...det er da meget pænt, meeeen: efter at have set Final Fantasy: The Spirit Within renderet i real-time på GF3, så er det vel hvad man burde kunne forvente...
.-)
Thomas skrev Monday den 29 October 2001 kl. 20:23: [ svar | nyeste ]
Hvad angår OpenGL vs. D3D, så er det både pga at det er microsoft der står bag D3D og pga den førhen skod ydelse der har været på nVidia kort i D3D, at jeg basere min holdning om D3D.
Jeg har ikke noget imod MS, men tror ikke ligefrem det vil gavne os forbrugere hvis D3D bliver altdomminerende, som de jo prøvet på.
Det er jo også først nu at nVidia's detonator drivere er begyndt at blive ordentlig optimeret til D3D. Prøv at bare at tage en sammenligning af D3D spil vs. OpenGL spil og se performance forskellen på de to.
Måske er det en lidt "gammeldags" holdning, men jeg kan nu bedre lide OpenGL, evt valgfrit :)
Munki skrev Tuesday den 30 October 2001 kl. 01:11: [ svar | nyeste ]
Morten Pind-->
Jeg mener nu ik at Final Fantasy, kan renderes realtime på GF3.
Det kræver vist lidt mere, måske GeForce 5 eller 6 ville kunne klare opgaven.
Rune skrev Tuesday den 30 October 2001 kl. 12:21: [ svar | nyeste ]
Der er tale om et specielt demo af Final Fantasy: the Spirits Within, som ikke er identisk med selve filmen. For at rendere billederne i filmen blev over 1000 meget kraftige computere anvendt, og det kan GeForce3 eller 5-6 næppe konkurrere med, men med reducerede polygon- og detaljemængder kan GeForce3 dog levere et ganske imponerede og overbevisende resultat, jf. filmene hos Gamespot.
At OpenGL spil kan køre under Linux er vist at forenkle tingene lidt. Selvom Linux understøtter OpenGL, så kan et windows spil der bruger OpenGL ikke køre under Linux. Det skal der en Linux version af spillet til, og den kan så ikke køre under Windows... Til gengæld kan man sige at portningen fra Window til Linux og omvendt, bliver nemmere hvis et spil benytter OpenGL istedet for D3D.
Rune skrev Saturday den 15 December 2001 kl. 12:47: [ svar | nyeste ]
Jeg faldt lige over dette, da jeg læste sidste nye nummer af PC GAMES (et tysk magazin vedr. PC-spil):
"Unreal 2 må man mht. grafikken betegne som første repræsentant for den nye generation af 3D-shootere. Takket være en meget omfattende og hurtig grafik-engine bliver spilfigurer, bygninger og frem for alt landskaber fremvist med en kvalitet, som aldrig er set før. Udelukkende på GeForce3 grafikkort vil dette potentielle referencespil blive vist i sin fulde pragt, og udviklerne har endda stillet specialfremstillede GeForce3-drivere til deres rådighed for at kunne udnytte samtlige egenskaber ved GeForce3"(min fremhævning og oversættelse, red.)
Kilde: PC GAMES (Tysk), 01/2001.
Så noget tyder på, at Unreal2 ikke kun benytter DirectX8 kompatible egenskaber på GeForce3, men endvidere adderer specielle driverudvidelser, som gør, at GeForce3-ejere kan nyde samtlige egenskaber ved deres grafikkort - og altså ikke blot de egenskaber, som eksponeres via DX8. Det lyder jo helt fantastisk, men lad os nu klappe hesten, indtil Unreal2 i marts-april 2002 kan købes i danske butikker.
Rune skrev Tuesday den 01 January 2002 kl. 13:13: [ svar | nyeste ]
Digit-Life har publiceret 8 nye billeder fra alfa-versionen af Unreal2 (denne version kan vist downloades illegalt et par skumle steder på internettet, men lykkejægere bør være opmærksomme på, at Unreal2-alfaversionen udelukkende virker på Nvidia GeForce-grafikkort, og helst GeForce3). Se billederne her:
Rune skrev Monday den 11 March 2002 kl. 12:52: [ svar | nyeste ]
Så smuttede Unreal2, og udgivelsedato er blevet ændret fra forår 2002 til december 2002. Så lad være med at købe GeForce4 Ti, fordi du skal bruge det til Unreal 2 her til foråret. Her er ordene direkte fra hestens mund:
[HomeLAN] - Currently, what is the target date for Unreal 2's release?
[Mark Rein - vice-president of Epic Games] - Unreal 2 should be in stores in time for Christmas.
Nuvel, så må vi vel klare os med Jedi Knight 2 (marts - april 2002), Soldier of Fortune 2 (forår 2002), Halo (forår 2002??), Dungeon Siege (maj 2002), Neverwinter Nights (maj 2002), medmindre alle disse spil også forskubber sig. Det er jo lige før, det blive nødvendigt at supplere med PS2 eller X-Box med så lange ventetider på de mest fantastiske PC-spil... Med lidt held ser vi jo hverken Unreal 2 eller Doom3 før engang i 2003...
Rune skrev Monday den 11 March 2002 kl. 12:54: [ svar | nyeste ]
link skrev Wednesday den 22 January 2003 kl. 16:41: [ svar | nyeste ]
Jeg har UnrealTournament2003 og jeg får denne fejl-besked når jeg forsøger at starte det i XP:
-------------------------------------------------
UT2003 Build [2002.05.31.18.31]
OS: Windows XP 5.1 (Build: 2600)
CPU: AuthenticAMD PentiumPro-class processor @ 1253 MHz with 223MB RAM
Video: SiS 630/730
Det ser ud til den ikke kan finde ALAudio mappen selvom den faktiske er der!! Hvad kan jeg gøre??
-----------------------------------------------
Min Pc:
Amd Athlon Xp 2000+
256MB SD Ram (32 MB deles med Onboard SIS 630 grafikkort)
WinXp Professional
-----------------------------------------------
link skrev Wednesday den 22 January 2003 kl. 16:44: [ svar | nyeste ]
min fejl-besked igen..denne gang nemmere at læse:
UT2003 Build [2002.05.31.18.31]
OS: Windows XP 5.1 (Build: 2600)
CPU: AuthenticAMD PentiumPro-class processor @ 1253 MHz with 223MB RAM
Video: SiS 630/730
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.