Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Bedste og hurtigste PC'ere til prisen (januar 2002)
noget andet :) af Webmaster Friday den 04 January 2002 kl. 14:41 [ Andet ]
I denne artikel vil vi kigge nærmere på forskellige PC-konfigurationer. Lige fra den billigste og bedste til den dyreste og hurtigste. Så der skulle være lidt for både enhver smag og enhver tegnebog. Du kan naturligvis få en endnu billigere PC end beskrevet i denne artikel, eftersom vi naturligvis kun anbefaler komponenter af bedste og mest anmelderroste kvalitet. Så billigste no-name kabinet osv. finder du ikke her. Tværtimod har vi forsøgt at beskrive forskellige konfigurationer, som alle vil kunne være meget stolte af, idet hver konfiguration indeholder markedets bedste komponenter til prisen. Alle grafikkort har TV-Out, så DVD-afspilning fra PC til TV er mulig.

Alle priser er fra http://www.edbpriser.dk den 4. januar 2002.

BILLIGSTE, HURTIGSTE OG BEDSTE:

Kabinet: Addtronics 6896A (300W) - kr. 1.300,00
CPU: AMD Duron 1200 MHz (Box, inkl. officiel AMD-køler) - kr. 1.074,00
Bundkort: Asus A7V266-E (KT266A) - kr. 1.499,00
Grafikkort: Asus V8200 GeForce3 Ti 200 Deluxe - kr. 2.299,00
Harddisk: Western Digital 80GB (WD800BB) - kr. 1.649,00
Skærm: Samsung 19" 959NF (1600x1200@85Hz) - kr. 3.626,00
DVDrom/CDrom-drev: Pioneer 106S 16x/40x - kr. 726,00
RAM: Samsung PC2100 - 256MB - 7,5ns: kr. 649,00
Lydkort: SoundBlaster Live! 5.1 bulk - kr. 299,00
Mus: Logitech Pilot Wheel Mouse - PS2 - kr. 98,00
Tastatur: Keytronic KT2001C - kr. 194,00
Diskdrev: Sony - kr. 134,00

Samlet pris: kr. 13.547,00 (eksl. porto og forsendelse)

BEDSTE KVALITET OG YDELSE TIL RIMELIG PRIS

Kabinet: Addtronics 7896A (300W) - kr. 1.600,00
CPU: INTEL Pentium3 EB 1266 MHz (Tualatin, 512kb cache, in-a-box, inkl. officiel Intel-køler + 3 års garanti) - kr. 2.672,00
Bundkort: Asus TUSL2 (Intel i815 revision E) - kr. 1.213,00
Grafikkort: Asus V8200 GeForce3 Ti 500 - kr. 3.865,00
Harddisk: Western Digital 120GB (WD1200BB) - kr. 2.759,00
Skærm: Sony G420 19" (1600x1200@85Hz) - kr. 5.290,00
DVDrom/CDrom-drev: Pioneer 106S 16x/40x - kr. 726,00
RAM: PQI PC166 - 3 x 128MB (5,4 ns.) - kr. 528,00
Lydkort: Creative Labs SoundBlaster Audigy Player bulk - kr. 635,00
Mus: Logitech Pilot Wheel Mouse - PS2 - kr. 98,00
Tastatur: Keytronic KT2001C - kr. 194,00
Diskdrev: Sony - kr. 134,00

Samlet pris: kr. 19.714,00 (eksl. porto og forsendelse)

Bemærk, denne konfiguration er en meget sikker PC, da Intel i815E chipsættet er meget stabilt og ikke ser ud til at have kompatibilitetsproblemer af nogen art. Dette bundkort burde derfor virke med samtlige graffikkort på markedet. Det meget lave effektforbrug hos Tualatin cpu'en hindrer stor varmeudvikling og kræver meget mindre køling end tilsvarende Pentium4 og Athlon cpu'er. Det betyder, at mindre køling kræves og mindre larm opstår. Så ovenstående er bud på meget støjsvag PC, hvor stabilitet, ydelse og kvalitet er helt i top.

1. HIGH-END ENTUSIAST (BEDSTE OG HURTIGSTE FRA AMD):

Kabinet: Addtronics 7896A (300W) - kr. 1.600,00
CPU: Athlon XP 1900+ (BOX, inkl. officiel AMD-køler) - kr. 3.040,00
Bundkort: Asus A7V266-E (KT266A) - kr. 1.499,00
Grafikkort: Asus V8200 Deluxe GeForce3 Ti 500 - kr. 3.865,00
Harddisk: Western Digital 120GB (WD1200BB) - kr. 2.759,00
Skærm: Sony F520 21" (2048x1536@85Hz)- kr. 10.472,00
DVDrom/CDrom-drev: Pioneer 106S 16x/40x - kr. 726,00
Brænder: Plexwriter 24x PX-W2410TA Retail - kr. 1.349,00
RAM: Twinmos PC2700 - 2 x 256MB - kr. 1.790,00
Lydkort: Creative Labs SoundBlaster Audigy Player Retail - kr. 848,00
Mus: MS IntelliMouse Optical - PS2 - kr. 334,00
Tastatur: Keytronic KT2001C - kr. 194,00
Diskdrev: Sony - kr. 134,00

Samlet pris: kr. 28.611,00 (eksl. porto og forsendelse)

Bemærk, at Epox 8KHA+ tidligere har været det hurtigste bundkort til AMD cpu'er, men grundet grundet nye testresultater samt at flere brugere har oplevet mindre problemer med dette bundkort, har vi valgt Asus A7V266-E. Her kan du se, at Asus A7V266-E aktuelt er endnu hurtigere end Epox 8KHA+:

http://www.hardocp.com/reviews/mainboards/asus/a7n266-e/index4.html

Endvidere er Asus kendt for altid fremragende stabilitet og support (Asus er generelt meget hurtige til at udvikle nye bios'er). Så Asus A7V266-E er i denne artikel valgt som absolut bedste og tilmed hurtigste bundkort til aktuelle AMD cpu'er. Nvidia fans kan evt. erstatte ovenstående Asus A7V266-E bundkort med det noget langsommere Asus A7N266 bundkort, som benytter Nvidia nForce 420 chipsæt. Dette medfører en lille besparelse, da A7N266 inkluderer et fremragende integreret lydkort - dvs. der er ingen grund til at købe Creative Labs Audigy lydkortet i dette tilfælde (og med A7N266 virker nyeste Detonator 23.11-drivere forhåbentlig perfekt :-) .

2. HIGH-END ENTUSIAST (BEDSTE OG HURTIGSTE FRA INTEL):

Kabinet: Addtronics 7896A (300W) - kr. 1.600,00
CPU: INTEL Pentium4 2 GHz (socket 478, in-a-box, inkl. officiel Intel-køler + 3 års garanti) - kr. 4.577,00
Bundkort: Asus P4T-E (i850) - kr. 1.599,00
Grafikkort: Asus V8200 Deluxe GeForce3 Ti 500 - kr. 3.865,00
Harddisk: Western Digital 120GB (WD1200BB) - kr. 2.759,00
Skærm: Sony F520 21" (2048x1536@85Hz)- kr. 10.472,00
DVDrom/CDrom-drev: Pioneer 106S 16x/40x - kr. 726,00
Brænder: Plexwriter 24x PX-W2410TA Retail - kr. 1.349,00
RAM: Samsung PC800 2 x 256MB - kr. 1.858,00
Lydkort: Creative Labs SoundBlaster Audigy Player Retail - kr. 848,00
Mus: MS IntelliMouse Optical - PS2 - kr. 334,00
Tastatur: Keytronic KT2001C - kr. 194,00
Diskdrev: Sony - kr. 134,00

Samlet pris: kr. 30.315,00 (eksl. porto og forsendelse)

Intel P4 Northwood 2 Ghz og 2,2 GHz ankommer dog om få uger, og det kan kraftigt anbefales af vente på disse cpu'er (P4 Northwood er op til 15% hurtigere ved samme frekvens som nuværende P4 modeller).

Bemærk, tastatur og mus er en smagssag, generelt er trådløse mus og tastaturer ikke anbefalelsesværdige, da responsiviteten hos mange af disse ikke kan måle sig med konventionelle modeller, og da trådløse enheder afhænger af batterier (og hvad nu, hvis batterierne pludseligt strejker under hæftig deathmatch :-). En 200 Hz mus med konventionelt tastatur er derfor mest anbefalelsesværdige enheder (til 3D-shooter narkomaner), men som sagt, smag og behag er meget forskellig på dette område, så køb derfor altid mus + tastatur efter i overensstemmelse med dine egne behov og præferencer. Ram til ovenstående konfigurationer er udvalgt for at sikre, at overclockning (for dem, som interesserer sig for dette), har bedst mulige vilkår.



mulan skrev Friday den 04 January 2002 kl. 16:59: [ svar | nyeste ]
synes godt du kunne sætte en større strømforsyning i AMD Athlon 1900+ maskinen, da den suger en del strøm, en 350W ville værer mere passende.. ellers er det ret godt samme sat.


Rune skrev Friday den 04 January 2002 kl. 17:07: [ svar | nyeste ]
300W strømforsyning leveres normalt med Addtronics 7896A, men du har helt ret i, at kraftigere strømforsyning kan være fordelagtig, specielt hvis du har mange enheder i din PC. 400W kan iøvrigt anbefales til krævende brugere, som påtænker at købe P4 2 GHz ("Willamette" - den nuværede 0,18 micron version, som afløses af "Northwood" 0,13 micron på mandag). Jeg har iøvrigt netop opdateret artikelen grundet ny viden om Asus A7V266-E.


Rune skrev Friday den 04 January 2002 kl. 17:15: [ svar | nyeste ]
Du kan også bestille Addtronics kabinetterne med 340W strømforsyning, det koster kun kr. 50 ekstra (denne info er ikke tilgængelig på Edbpriser.dk, derfor er den ikke tilføjet ovenstående artikel):

http://www.studiedata.dk/group.asp?group=171

Jeg benytter dog selv 215 W strømforsyning til 3 harddiske, cdromdrev, overclocket GeForce3 grafikkort, netkort, lydkort, bundkort og overclocket cpu uden nogen som helst antydning af problemer, så selv om Athlon XP 1900+ og P4 2 GHz bruger 40W mere end min aktuelle konfiguration, burde 300W teoretisk set være fint. 340W, eller 400W, giver naturligvis maksimal sikkerhed.


195.47.140.194 skrev Friday den 04 January 2002 kl. 20:47: [ svar | nyeste ]
Kanon med sådan en HW oversigt. Jeg takker og bøjer ! Keep up the good work !


Rune skrev Friday den 04 January 2002 kl. 21:25: [ svar | nyeste ]
Tak, tak :-) Jeg havde egentlig troet, at artiklen kunne skrives på 30 minutter, men så var der pludseligt gået 3 timer - så det er godt at høre, at timerne ikke har været helt spildt...


martinh skrev Friday den 04 January 2002 kl. 21:59: [ svar | nyeste ]
Hej rune er det dig der står for denne side og kun dig, eller er der nogen der hjælper dig...

Tak for en god side i 2001



Rune skrev Friday den 04 January 2002 kl. 22:26: [ svar | nyeste ]
Martin står for emulatorafdelingen, Jesper for design, opsætning af artiklerne og vedligeholdelse af sitet, mens jeg (webmaster) skriver de fleste artikler vedr. PC hardware/software, du kan evt. læse mere om konceptet i "Om os"-sektionen:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/page/om+os

Desuden har vi enkelte gæsteskribenter, som i tidens løb også har forfattet et par artikler.


martinh skrev Friday den 04 January 2002 kl. 23:10: [ svar | nyeste ]
Okay fedt :) forsæt med det gode arbejde ;)


ParadokS skrev Sunday den 06 January 2002 kl. 06:21: [ svar | nyeste ]
Meget fin artikel, fatter bare ikke hvorfor du har sat ASUS GF3 TI 500 i bedst ydelse for billige penge. Jeg mener da bestemt i en tidligere artikel du nævnte at det helt klart var bedst at købe TI 200 hvis man ville have det meste ud af pengene. blandt andet fordi TI 200 og TI 300 bruger den samme chip og samme hastighed på rammen, så kan man snidlt clocke sin TI 200 så den kører måske bare 2% langsommere end en TI 500. Efter min meningen er der ihvertfald et par hundrede hvis ikke en plovmand at spare der.


Rune skrev Sunday den 06 January 2002 kl. 11:25: [ svar | nyeste ]
Der er skam også et billigt GeForce3 Ti 200 i den billigste og hurtigste konfiguration. De andre konfigurationer går ikke på kompromis på dette område, så i disse er du garanteret 240/500 MHz som absolut minimumshastighed + alle de goder, som Asus Deluxe indeholder. Så 260 MHz GPU + 550 - 600 MHz ram burde være muligt på disse grafikkort.


62.107.89.147 skrev Monday den 07 January 2002 kl. 02:07: [ svar | nyeste ]
Jeg må indrømme jeg er lidt uenig i 'BILLIGSTE, HURTIGSTE OG BEDSTE' computeren da jeg for ikke kan se hvorfor man vælger den nyeste og dyreste Duron CPU og sætter den sammen med DDR ram. Hvis der skal bruges DDR ram så skal de mindst en Thunderbird i dyret og det ville ikke engang være dyrere forhold til den 1,2 GHz Duron. En 1,2 GHz Thunderbird + køler (Cooler Master) koster 1103 kr., kun 29 kr. dyrere og noget hurtigere. Man skal aldrig vælge den sidste nye CPU men hellere den der er nogle måneder gammel.

Min 'BILLIGSTE, HURTIGSTE OG BEDSTE' med en Duron ville se sådan ud.

Kabinet: Addtronics 6896A (300W) - kr. 1.300,00
CPU: Duron 1000MHz - kr. 640,00
Køler: Cooler Master DP5-6I11A-A1 - kr. 108,00
Bundkort: ECS K7S5A ATX - kr. 590,00
Grafikkort: Palit Microsystems Daytona GeForce3 Ti 200 (64MB + TV-Out) - kr. 1.558,00
Harddisk: Western Digital 80GB (WD800BB) - kr. 1.649,00
Skærm: Samsung 19" 959NF (1600x1200@85Hz) - kr. 3.626,00
DVDrom/CDrom-drev: Pioneer 106S 16x/40x - kr. 726,00
RAM: PQI PC133 - 512mb - kr. 649,00
Lydkort: SoundBlaster Live! 5.1 bulk - kr. 299,00
Mus: Logitech Pilot Wheel Mouse - PS2 - kr. 98,00
Tastatur: Keytronic KT2001C - kr. 194,00
Diskdrev: Sony - kr. 134,00

Samlet pris kr. 11 571,00 (eksl. porto og forsendelse)

Der er sparet kr. 1235 og der er kommet mere ram + et netkort (indbygget i bundkortet) i computeren. Hvis jeg skulle anbefale nogen en billig og god pc så blev det ikke med en 80gb harddisk eller DVD drev - men jeg ville nok anbefale at ofre mere på tastatur og mus. Vil man se film, så køb en DVD afspiller, de kan fås fra kr. 999 og så skal der ikke købes ekstra kabler mm.

Med ESC bundkortet undgår man også de frygtelige VIA chipset og man kan hurtigt smertefrit opgradere til en XP CPU og DDR ram.

Venligst



Er man totalt nørd når man godt kan li at sætte imaginære computere sammen?

Det var det jeg frygtede ;)


Rune skrev Monday den 07 January 2002 kl. 12:40: [ svar | nyeste ]
Jeg har oplevet flere problemer med kølere til AMD cpuer, som enten larmede mere og mere, eller blot var af elendig kvalitet. Derfor vil jeg personligt anbefale 2 ting: Enten få original AMD-køler via køb af cpu i officiel AMD-emballage = BOX (boxede cpuer er iøvrigt generelt af bedre kvalitet) eller køb Noise Control Silverado til kr. 550,00. Jeg er derfor helt uenig i ovenstående omrokeringer, men vi behøver natruligvis heller ikke være enige :-) Derudover vinder Duron stort set lige så meget som Thunderbird med DDR-ram (som AcesHardware har vist mange gange efterhånden), og derfor er DDR-ram lige så vigtigt til Duron som til Thunderbird/XP. Derudover ville jeg aldrig gå på kompromis med bundkortet, og at udskifte Asus A7V266-E med et billigt ECS-SIS735-bundkort er i mine øjne blasfemi :-) Husk på, at de konfigurationer vi har sat sammen om ca. 1 år ville kunne opgraderes til Athlon XP 2000+ for en billig penge - og så behøver du ikke at skifte andet en cpu'en. Så ovenstående konfigurationer er baseret på omfattende overvejelser, ikke blot at få den billigst mulige PC, som fungerer fint her og nu. Endvidere bør nævnes, at en PC med ECS-SIS735 + PC133 + Duron 1000 er en væsentlig langsommere PC end Asus-KT266A + PC2100 + Duron 1200, så jeg kan på ingen måde anbefale disse ændringer (forskellen på SIS735 og KT266A er ca. 10%, forskellen på Duron 1000 og 1200 er op til 20%, forskellen på PC133 og PC2100 er 5 - 30% - og "mange bække små" gør nemt en meget stor flod).


195.212.29.34 skrev Monday den 07 January 2002 kl. 11:12: [ svar | nyeste ]
Jeg er ikke enig i at vælge et kabinet til 1300,- i en bedste, billigste, hurtigste PC. en 800,- skulle kunne gøre det og da den også skulle være hurtigste...så er der en plovmand ekstra til ex. en hurtigere bedre CPU.

Men respekt for artiklen som jo lægger op til en kommentar . .

Bassman



Rune skrev Monday den 07 January 2002 kl. 12:46: [ svar | nyeste ]
Kabinetter kan naturligvis skiftes efter smag og behag, men Addtronics har stor vægt (=hæmmer resonans og larm), ingen skarpe kanter, vaskbare støvfiltre og meget mere, dvs. en kvalitet, som jeg aldrig har set bedre. Hertil kommer, at et godt og solidt kabinet kan holde i mange år - dvs. mange cpu-generationer. Men har du ikke lyst til Rolls Royce, så kommer en Fiat selvfølgelig også fra A til B :-)


[BD]Spider skrev Tuesday den 08 January 2002 kl. 14:54: [ svar | nyeste ]
Et kabinet til 1300 kr og en 19" skærm i den billigste comp?!?!? My GOD, slap dog af. Jeg har aldrig hørt om at det er nødvendigt med 19" skærm. Specielt ikke hvis man vil have en billig comp. Desuden er Samsung SyncMaster 959NF så vdt jeg kan se en 1940x1440 skærm. Hvad laver sådan en skærm i en billig comp?!?

Har desuden lige fået et nyt 300W kabinet fra Codegen til 239 kr. Det virker absolut udemærket, der er indtil videre ikke ræsonans og bortset fra det er det et miditower.

Mit gamle microtower var 3 år gammelt og også lavpris og havde heller ikke problemer men beklageligvis var det en AT.

Bundkortet fra Asus er også 300 kr dyrere end fx Microstar K7T266 Pro.

Desuden er en 80 GB HDD måske lidt stor til en lavpris comp.

Som en anden allerede har sagt er det også lidt mystisk at smide en Duron i en comp når Athlon 1200 koster en tyver mere. At spare en tyver for at waste 300 kr på Asus MB, 1000 kr på et kabinet og yderligere 1000 kr på en skærm virker altså malplaceret.

Så er der High-end AMD Hvorfor en skærm til 10.000 kr??? Hvis man er AMD fanatiker så er man måske også lidt sparsommelig og en 10.000 kr skærm er spild af penge (in my eyes, at least). En 17" er sq generelt lige så god og koster betydeligt mindre.

Jeg vil nødig bruge ordet men "mærkelidderlighed" ligger heller ikke for langt væk. Alle computerne bruge Asus MB og 3/4 af dem bruger Asus Gfx-kort.

En anden ting er at Athlon 1900+ in a box koster 3000 mens ditto uden box koster 2500. Det betyder at man skal kunne købe en køler for 500 kr og en DragonOrb koster 200. Det undrer mig også lidt at det er 1900+ og ikke 2000+ men whatever.

ellers OK artikel men nogle valg er bare lidt mystiske



Rune skrev Tuesday den 08 January 2002 kl. 15:12: [ svar | nyeste ]
Er du til billige PC'ere, så hop over ovenstående artikel med samlede ben. Dette er langt fra low-budget, men derimod et forsøg på at inddele state-of-the-art PC'ere i forhold til forskellige prisgrupperinger. Økonomi-PC'ere lader vi diverse forhandlere om at designe :-) Ellers har jeg vist argumenteret for det meste via tidligere kommentarer.


Rune skrev Tuesday den 08 January 2002 kl. 20:53: [ svar | nyeste ]
Nuvel, man skal lære så længe, man lever. Vi har netop testet splinternyt Asus A7V266-E bundkort med to stk. GeForce3 Ti 200 grafikkort fra Palit Microsystems, og ingen af dem virker (hele PC'en fryser). Asus A7V266-E virker dog fuldstændig perfekt med Asus V8200 GeForce3 Deluxe grafikkort. Derfor er vi desværre nødsaget til at udskifte Daytona GeForce3 Ti 200 med Asus V8200 GeForce3 Ti 200 Deluxe. Merprisen er kr. 741,00, men kvalitet og kompatibilitet koster desværre (og vi tager naturligvis ingen chancer). Bemærk, at Daytona GeForce3 Ti 200 grafikkortene virker fuldstændig perfekt på Intel BX bundkort (og sikkert også i P4 og øvrige P3 bundkort). Men VIA og Palit Microsystems er åbenbart ikke de bedste venner, og det kan kun VIA beskyldes for (hvis VIA's chipsæt var fuldt ud kompatible med Intel BX ville alt være fryd og gammen).


62.107.94.8 skrev Wednesday den 09 January 2002 kl. 01:40: [ svar | nyeste ]
Som sagt tidligere så skal man undgå VIA som pesten - hvis der skal et dyrt bundkort i dyret så vælg nForce. Det er også et hurtigt bundkort og kan vel kun blive endnu hurtigere, hvis jeg kender Nvidias driver afdeling.

Hvis man vil til at bruge RAID så duer VIA heller ikke. Jeg er bange for at hovedleverandøren af AMD bundkort er seriøst på svampe.

Mit næste bundkort bliver ikke VIA beseret men fra et firma man kan stole på, Nvidia!

Der er mere fornuft i at beholde Palit kortet og udskifte VIA bundkortet - hvem ved hvilken fejl der bliver opdaget imorgen. Udover problemerne med RAID, Soundblaster lydkort og nu Palit grafikkort!

Fik i Palit kortene fra compumail eller? Compumail havde jo trukket kortet tilbage og lovet Palit havde ændret i kortene.

VIA sux, bittert men sandt.



Totterfc skrev Wednesday den 09 January 2002 kl. 01:52: [ svar | nyeste ]
Jeg sidder også og græder over mit gamle Aopen AK72 der ikke kan køre med Daytona kortet. Men da jeg alligevel snart tager skridtet til SIS735 og XP1600 går det nok. Men utroligt at det problem ikke kan løses! Jeg har snart prøvet alt og det skulle endda virke, hvis man sætter AGP ned til x1, men bare ikke lige på min :( Nogle råd?

PS: Hr. Rune, du burde måske gøre helt klart på hvilket grundlag du laver en test/artikel, for jeg fik også lige maden galt i halsen, da jeg læste dit "billige" alternativ.



Rune skrev Wednesday den 09 January 2002 kl. 11:48: [ svar | nyeste ]
Tja, grundlaget for artiklen var, at Compumail har trukket deres advarsel vedr. Palit GF3 Ti 200 tilbage. Dette kan betyde, at nye Palit kort virker fint på VIA bundkort, desværre må vi sande, at der stadig er utroligt mange ældre Palit kort i omløb, så derfor tør vi alligevel ikke løbe risikoen med Palit + VIA kombinationen. Palit virkede dog fuldstændig stabilt på Epox KT266A bundkort, men gav kun 60-80% af forventet ydelse. Kigger du ikke nøje efter, så ser du ikke dette - det kræver, at du ved, at f. eks. Q3A med alt i max. skal give 71 FPS i 1600x1200x32 i demo001 med v. 1.17 uden GF3 Ti 200 overclockning. Så der er sikkert rigtig mange, som benytter Epox KT266A + Palit GF3 Ti 200 uden at vide, at deres system ikke yder optimalt. 3DMark 2001 giver nemlig nogenlunde fin score, hvis din cpu er tilstrækkelig stor (f, eks. Athlon XP 1600+), så det er ikke nødvendigvis nemt at opdage problem med VIA + Palit (Asus GeForce3 Deluxe havde præcis samme problem på Epox KT266A, men virkede dog perfekt på Asus KT266A).


62.107.94.8 skrev Wednesday den 09 January 2002 kl. 14:49: [ svar | nyeste ]
Palit kortet er ikke bygget på nvidias referencekort.

'The Palit cards are not similar to the reference ones from NVIDIA. We had a lot of cards on the GeForce3 Ti 200 in our lab produced according to a new design from NVIDIA which was developed specially for this GPU. It is clear that a PCB for the Ti 200 is simpler and meant for lower frequencies of the memory than a PCB for Ti 500 or GeForce3. That is why even a very efficient memory won't score high results on this PCB, by overclocking we can reach a maximum of 240 (480) MHz. The Palit Daytona GeForce3 Ti 200 uses a different design, and probably overclocking will bear more fruit. But at the same time we shouldn't ignore 2D quality.'

http://www.digit-life.com/articles/palitti200/index.html -------------------------------

Chokende at man skal være varsom med hvilket grafikkort man vælger til et bestemt VIA bundkort.

Epox MB og ASUS/Palit Grafikkort er No-No

og

ASUS MB og PAlIT grafikkort er No-No.

Det skal dog ikke undre mig hvis det kommer frem at det er fuldstændig tilfælligt hvilkket grafikkort virker med de forskellige bundkort. Det er f.eks. ikka alle via bundkort der har problemer med soundblaster lydkort men blot nogle af dem. Jeg ville ikke blive overrasket hvis det samme gør sig gældende her.

Men VIA har altså problemer med deres PCI porte, her af problemerne med lydkort, raid og lav harddisk ydelse. Derudover er der også altså også problemer med AGP porten!!!

Hvad er der så tilbage på bundkortet? Nu mangler det bare at der bliver opdaget problemer med seriel porten og usb.

Men hvis nu der blev lavet et grafikkort til usb så kunne man sikkert få en 100% stabil maskine med et VIA bundkort - såfremt at harddisken også var sat til usb. LOL

UNDGÅ VIA! De er må være på svampe.



Rune skrev Wednesday den 09 January 2002 kl. 15:58: [ svar | nyeste ]
Ok, ud fra artiklen fra Digit-Life burde vi således endvidere kunne konkludere, at Palit GeForce3 Ti 200 også virker på Asus P4T-E (i850 Pentium4 chipsæt). Så indtil videre burde der være grønt lys for:

Intel i850 chipsæt
Intel i440 chipsæt

Mens disse bundkort har oplevet problemer med Palit GF3 Ti 200:

VIA KT266A
VIA KT266
Intel i815


Rune skrev Wednesday den 09 January 2002 kl. 12:05: [ svar | nyeste ]
Det har undret mig meget, at der er så store problemer med Palit GF3 Ti 200. Palit har jo fremstillet en tro kopi af Nvidias reference grafikkort, og derfor burde Palit virke perfekt. Et problem med VIA bundkort kan være, at grafikkortet ikke modtager optimal spænding/strøm. Asus har såvidt jeg kan se udbygget deres GeForce3 (Ti 200 & 500) med egne kredsløb for spænding, hvilket måske kan forklare, hvorfor Palit GF3 Ti 200 fryser hele PC'en, når Asus A7V266-E anvendes, mens Asus egne grafikkort virker perfekt. Så måske ændre forhold vedr. spændings/strøm-forsyning kan hjælpe med at stabilisere Palit + VIA kombinationen. Hvad med Voodoo2 - dette grafikkort havde VIA enorme problemer med for år tilbage (Voodoo2 kræver megen strøm) - har nogen testet, om Voodoo2 (gerne SLI) virker med VIA KT266A? Hvis Voodoo2 har samme problem som Palit GF3 Ti 200, kan Voodoo2 jo på denne måde anvendes til at teste bundkort for Palit kompatibilitet, FØR du køber Palit (katten i sækken :-).


Totterfc skrev Wednesday den 09 January 2002 kl. 12:08: [ svar | nyeste ]
Men vi er enige om at SIS735 og ECS kortet virker fint med Daytona kortet ik? Eller bør jeg få byttet det med det samme??


Totterfc skrev Wednesday den 09 January 2002 kl. 12:31: [ svar | nyeste ]
Jeg gad udover det sindsygt godt se en sammenlignede test af ECS og SIS735 og så nogle af de dyrere via boards. Hvad siger du til en sådan test Hr. Rune?


Rune skrev Wednesday den 09 January 2002 kl. 13:12: [ svar | nyeste ]
Jeg er ikke stødt på problemer mht. SIS735-chipsæts, men om de virke perfekt med Palit GF3 Ti 200 må guderne vide. Dog er sandsynligheden nok ret stor for, at der ikke er problemer. Intel har jo givet SIS det varme håndtryk mht. produktion af P4 bundkort, og det var næppe sket, hvis ikke Intel mente, at SIS producerede bundkort af acceptabel kvalitet. Du kan se SIS735 testet mod førende Athlon bundkort her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/09/03/0315441

Iøvrigt kan vi nu bekræfte, at Creative Labs GeForce3 Ti 200 også virker perfekt på Asus A7V266-E.


195.97.171.69 skrev Thursday den 10 January 2002 kl. 10:03: [ svar | nyeste ]
Hmmm.... nu har jeg jo kun bygget små 30-50 maskiner igennem de sidste 5-10 år - men det et måske kun mig som er ca. totalt uenig i de fleste af konklusionerne?

Generelt mener jeg der kan spares 20% på alle de viste "modeller" - uden tab af stabilitet eller kvalitet.

F.eks. - alle Samsung skærm (19-21") slår Sony's tilsvarende hvis du kikker på pris/kvalitet. Deres (Samsung) bedre 19" model er prisvinder flere steder. Og noget billgre ens Sony.

Og efter at have set masser af BIOS problmer m.v. med ASUS bundkort (har haft 5-10 af slagsen) og NUL problemer med testvinder Soltek DDR bundkort foretrækker jeg også klart Soltek fra for ASUS (nu).

Desuden - hvorfor tror man at det er Palit GF3 Ti200 som har problemer? Jeg ville klart mistænke ASUS! Når man nu selv laver BÅDE 3D kort OG bundkort ;) - de tester nok primært med deres egne kort vil jeg tro.

Desuden... 9 ud af 10 problemer med Geforce skyldes VIAs AGP driver (for gammel), ringe BIOS (måtte opdatere ALLE mine ASUS K7M og ASUS K7V - sidstnævnte til BETA BIOS) for at få W2K til at køre overhovedet - med ASUS grafikkort....).

No way - jeg tror ikke nødv. de billige Ti200 kort har problemer. Men check BIOS og AGP driver - det har ca. ALTID været årsagen her. Ofte kan jeg godt forstå VIA og NVIDIA og andre... mange gider nemlig ikke checke om deres BIOS nu ER up2date (omvendt burde den jo være det fra leverandørens side).

Fejlfinde på HW er noget underligt noget. I sin tid (5-6 år tilbage) havde jeg et ekstra printer port i en gammel PC. Når det sad i havde man sporadiske harddiskfejl (!) - DEN var svær at regne ud. Disken fejlede ikke noget - bundkortet heller ikke. Printer-kortet heller ikke. Men SAMMEN => tilt!

Det skal også siges at mit ene ASUS (K7V) bundkort IKKE vil køre WinXP med et Geforce 2 GTS (ASUS V7700) under AGP 4x. Men fint under AGP 2x. Under Win2K havde den ingen problemer - så hvis man har stabilitetsproblemer med XP skal man evt. overveje at prøve med AGP 2x (XP kører måske hårdere på RAM'en end både NT4 og Win2K).

Men - god artikel idet den sætter noget debat igang. Og det er ofte det som fremmer de små guldkorn (både fra Rune og andre).

Hygge!



[BD]Spider skrev Thursday den 10 January 2002 kl. 16:48: [ svar | nyeste ]
Jeg kunne nu stadigvæk godt lide at vide hvad en Duron laver i en comp med navnet "bedste" og hvad en 19" skærm og et 1300 kr kabinet laver i "billigste". Desuden har jeg aldrig hørt at Asus er de eneste der kan lave ordentlige gfx/ bundkort.

Desuden kan jeg ikke se hvorfor det skulle være ringere at købe Thunderbird uden box. Er det set ud fra devisen: jo dyrere jo bedre?

Derudover vil jeg også meget gerne vide om ikke TB 1600+ er lidt hurtigere end P3 Tualatin 1266? For hvis den er er det også kun 1400 kr. smidt ud af vinduet.

Har du i øvrigt læst HELE min kommentar, Rune? For hvis du har, så burde du da forstå hvad jeg mener. Ingen af mine forslag ville have større indflydelse på ydelse, stabilitet whatever. Og hvem snakker low-budget??? Det er sq nærmere dig der snakker Compaq'sk. Eller Asus er simpelthen kilometer foran alle andre? Kabinetter er noget gammelt skrammel hvis de ikke koster 1000+?



Rune skrev Thursday den 10 January 2002 kl. 19:51: [ svar | nyeste ]
Bemærk ordet BEDSTE, som står sammen med ordet billigste (forbundet via "og", der står ikke "eller" :-), så ved du, hvorfor vi ikke har sparet mere end acceptabelt på skærmen og kabinettet. Og en PC skal kunne trække 1600x1200x85Hz i dag, hvis vi skal kunne anbefale konfigurationen. Måske vi skulle have have kaldt de 4 konfigurationer for:

1. Billigste High-End
2. Kvalitets High-End til rimelig pris
3. Luksus High-End baseret på AMD platform
4. Luksus High-End baseret på Intel platform

De eneste kølere, jeg personligt vil anbefale til Athlon/Duron er AMD's egne eller NoiseControl Silverado. Desværre koster Silverado kr. 550,00. Så derfor er billigste box'ede cpu Duron 1200. Vedr. bedste kvalitet er P3 Tualatin valgt grundet ringe strømforbrug og larm, jeg mener ikke, at AMD har præsteret en kvalitet, som blot tilnærmelsesvis nærmer sig P3 Tualatin (prøv at tænde for din Athlon XP uden køler og se, hvad der sker :-). Ovenstående produkter er valgt ud fra, at de har opnået fremragende testresultater flere steder. Asus har fremragende support og kvalitet, men jeg vil give hr. Anonymous ret i, at Soltek KT266A også har klaret sig flot (især i test hos TomsHardware og Digit-Life). Ovenstående artikel ville dog blive ubrugelig, hvis vi listede 10 forskellige emner for hver hardwarekategori, så derfor har vi skåret igennem og valgt de enkelte produkter, som vi aktuelt har mest tillid til og vil anbefale.


195.215.243.24 skrev Saturday den 19 January 2002 kl. 12:41: [ svar | nyeste ]
asus p4b bundkort samt 1.5ghz p4
antec sx1040 med 400watts strømforsyning
ram 768mb, 80gb fra maxtor 5400omdr
et alm ati radeon 7200
plextor 24/10/40 cdrw
cd asus 50speed
en samsung 957p skærm
kører alle spil og er stabilt med alt (102timer test)
hvis man køber mærkervare så får man noget som virker, det er mere vigtigt en, at se på alle de benchmarktest som man ser se hellere hvad du skal bruge din pc til
1:kan den køre alle spil flydene så har du ikke brug for mere
2:office, regneark osv virker det på din maskine så er det som det skal være køb noget som du ved er stabilt og skift din maskine ud hver 2 år evt genbruge nogle af tingene så er du sikkert på du følge med de sidste nye spil og andre ting



Asger Grant skrev Monday den 21 January 2002 kl. 16:28: [ svar | nyeste ]
Hej Rune!

Jeg er ved at anskaffe mig en computer efter jeres anbefalinger. Det er nr.4 jeg har valgt.

Men hvor kan jeg skaffe den til den pris I opgiver? De forretninger jeg har kontaktet, har betydeligt større priser foruden at de ikke forhandler alle komponenterne, og anbefaler erstatninger.

Kære Rune kan du ikke give mig et tip om hvor jeg kan købe hele pakken til ca den pris du har opgivet.

Mvh

Asger



Rune skrev Monday den 21 January 2002 kl. 17:50: [ svar | nyeste ]
Alle priser er baseret på edbpriser.dk - dvs. du kan bestille det hele hjem som samlesæt, men porto bliver nok lidt dyr (hvis du får levere fra 17 forskellige forhandlere :-). Prøv evt. http://www.imw.dk , de har vist det meste og samler hele PC'en for dig for kr. 500.


Rune skrev Saturday den 02 February 2002 kl. 01:29: [ svar | nyeste ]
Nuvel, selvom Antec SX-1240 ikke ankommer med vaskbare støvfiltre som Addtronics (7896A), som har dette kabinet dog til gengæld stor reset-knap og 400W strømforsyning. Så er du ikke glad for designet eller den lille resetknap hos Addtronics 7896A, så kan dette kabinet anbefales (Chieftec DA-01WD "Dragon" er en modificeret version af Antec SX-1240 og er noget billigere - dog anvender DA-01(WD) låge foran 5,25"-drevene, hvilket kan være et irritationsmoment). Antec SX-1240 har ikke denne låge og ser sådan ud (yup. det er korrekt at netop dette kabinet bl. a. anvendes af Alienware):



Den modificerede version, som Chieftec har fået lov til at udgive,ser sådanne ud:



Chieftech lancerer disse kabinetter i blå, sort, sølv og hvid farve, mens Antec er i hvid(beige). Chieftec (340W) koster ca. kr. 1.100,00, mens Antec (400W) koster kr. 1.700,00.


Rune skrev Thursday den 07 February 2002 kl. 09:52: [ svar | nyeste ]
Mht. kølere, kan jeg nu berette, efter korrespondance med AMD, at Athlon Xp 2000+ in-a-box leveres med Dynatron DC1206BM-L blæsekøler:

"Hello Rune,
The Athlon XP 2000+ PIB (Processor In a Box) uses a Dynatron DC1206BM-L heatsink & fan unit. These are completely different HSF units from the previous T-Bird processors.
The Athlon XP processor core will consume 20% less power "clock for clock" as compared to the Thunderbird Athlon core. Less power consumption means less heat is generated by the core as well.
Regards,
Brian
AMD TSC

Reviews af denne blæserkøler findes her:

http://www.virtual-hideout.net/reviews/e_compuvision_dynatron_dc1206bml/index.shtml

http://pikacompute.xoasis.com/dc1206l/

http://www.templintech.com/hsf/dynatron1u.html

Her er et par uddrag af anmeldelserne:

Pros: Small, Microfin technology looks very nice, Quiet, VERY SMOOTH base, Light (kun 195 gram, red.)
Cons: Eh... cant think of any. (samlet vurdering 9/10).
Kilde: http://pikacompute.xoasis.com/dc1206l/

"I can say that I would highly recommend this unit to anyone looking to cool a system sufficiently, or even to someone who might engage in some light-overclocking. Yes, the performance isn't great, but the noise generated is next-to-nothing compared to other fans out there. I would definitely consider this heatsink for in a second AMD system, if I had one, as I'm becoming more sensitive to noise with every passing day. If you want a basic-priced heatsink with better-than- basic performance, this is your heatsink."
Kilde: http://www.virtual-hideout.net/reviews/e_compuvision_dynatron_dc1206bml/index.shtml

Alt tyder således på, at AMD har udvalgt en rimeligt god blæsekøler til deres in-a-box Athlon XP'ere, hvor forholdet mellem køling og støjniveau er nøje afbalanceret. Selvfølgelig taler vi ikke om Noisecontrol Silverado niveau, men ifølge AMD og bundkortproducenter må en blæsekøler maksimalt veje 300 gram (for at forhindre, at disse brækker af bundkort, hvis PC'en transporteres eller udsættes for stød), Noisecontrol vejer 416 gram, mens Dynatron DC1206BM-L kun vejer 195 gram.



Jack Nielsen skrev Tuesday den 12 February 2002 kl. 08:44: [ svar | nyeste ]
Hej.

Syndes de computere der er blevet sammensat ser utrolig fornuftige ud! Godt arbejde.

Mvh Jack



Martin P skrev Wednesday den 20 February 2002 kl. 12:25: [ svar | nyeste ]
Jeg er endnu ikke helt blevet klog på hvorfor det er så vigtigt at købe et kabinet til over 500 kr(for ikke at tale om over 1000,-)...? Selvfølgelig er der smart features men er de også nødvendige ?

Jeg er selv ved at samle en computer... jeg har holdt mig væk fra computerfeberen i snart 2 år (det danske forsvars skyld), og skal lige finde ud af alle de nye ting og sager... Men det da ikke så rart at høre om problemer med sammensætning af hardware i den grad.

Det system jeg har samlet forløbigt ser sådanne ud:

Soltek SL-75DRV4 eller EpoX 8KHA+ AMD 1700 XP in a box 256MB DDR RAM Kingston Daytona Gforce3 Ti 200 128MB RAM Seagate Barracuda IV 40 gb SB Live! player 5.1 17 " skærm (ikke bestemt) Logitech cordless desktop light 2001 Lite ON 52x CDdrev Lite ON 16x CDRW Alps Diskdrev Codegen 6005 300W miditower

og det kan cirka ruskes samme til 9000 - 9500

Hvis der er nogle ideer/kommentar til ændringer eller konflikter så giv lige lyd...



Rune skrev Wednesday den 20 February 2002 kl. 14:41: [ svar | nyeste ]
Ovenstående systemer er for entusiaster, som ønsker state-of-the-art udstyr på alle områder, økonomi har vi ikke beskæftiget os meget med (hvilket også er angivet i starten af artiklen). Jeg ville foretrække Soltek-bundkortet frem for Epox, ellers burde resten af dit system virke fint (der har dog tidligere været problemer med Daytona GeForce3 grafikkort, men forhåbentlig er de udbedret nu).


Martin P skrev Wednesday den 20 February 2002 kl. 19:00: [ svar | nyeste ]
Tak for feedbacken!

Hvordan kan man se forskel på om man får et nyt eller gammelt kort (daytona)? der er vel stadig nogle gamle liggende rundt i DKs butikker..?!?

Så tænkte jeg på om der umiddelbart er nogen som kan forklare mig hvordan det kan være at 128 mb versionen ikke klare sig bedre end 64 mb versionen... og om der er en "vinder" i blandt de forskellige gforce 3 ti200 kort...

Endvidere er jeg lidt flov over at sige det, men hvad er DVI og er det en god ting at have på sit kort ?



Rune skrev Wednesday den 20 February 2002 kl. 19:07: [ svar | nyeste ]
DVI er udgang til fladskærme, som vel stort set ingen benytter. Har dit Daytona 128MB ram, så er det af nyere dato. Ingen spil er optimerede til 128MB ram, hvilket måske delvist kan forklare, at 128MB ikke nødvendigvis er fordelagtigt i aktuelle spil. Beklager de lidt hurtige svar, men jeg er netop ved at komme for sent til en aftale :-)


212.242.55.61 skrev Sunday den 24 February 2002 kl. 15:15: [ svar | nyeste ]
Hejsa,

Jeg roder med prof lykort og forstår ikke hvorfor du anbefaler bundkort med VIA chipset - indenfor lydkort (der er meget krævende for PCI-bus'en) er VIA efterhånden dømt "non-compatible" hardware - dette netop pga. at VIAs chips simpelthen er så fejlbefængte som noget, det eneste der er mere ustabilt er de gamle ALIMAGIK1.

Det anbefales indenfor mit felt udelukkende at købe AMD chipset til AMD procesorer og Intel til Intel. Ligeledes har jeg heller ikke hørt om problemer med SiS nye chips SiS735 og SiS745 (Sis745 skulle endog have meget god performance), så til den billigste high-end PC virker SiS745 som et umiddelbart bedre valg. Jeg synes også at den overdrevne brug af ASUS virker lidt som mærkefascination. Ingen tvivl om at ASUS kort er behagelige at arbejde med, men om pris/ydelse er optimal, det tvivler jeg på. ECS koster som bekendt 1/3 af ASUS.



Rune skrev Sunday den 24 February 2002 kl. 15:39: [ svar | nyeste ]
Asus A7V266-E er det eneste bundkort, som AMD aktuelt anbefaler til Athlon XP (jf. AMD Assured programmet). Endvidere er Asus A7V266-E reference bundkort hos Anandtech og Firingsquad og har bl. a. vundet stortest hos VIA Hardware. Så Asus A7V266-E vil vi aktuelt anbefale til Athlon XP og Duron. Bemærk, at vi ikke blot anbefaler et hvilket som helst VIA chipsæt, vi anbefaler udelukkende VIA KT266A. Derudover er der ikke længere problemer med lydkort, hvis Creative LAbs Soundblaster Audigy lydkort kombineres med VIA bundkort. Og skulle enkelte være uheldige med SB Live! 5.1 og Asus A7V266-E, så kan SB Live! 5.1 opgraderes til Audigy for få hundrede kroner.


Rune skrev Thursday den 28 March 2002 kl. 20:42: [ svar | nyeste ]
Asus A7V333 kan evt. erstatte Asus A7V266-E og PC2700 ram fra Samsung anbefales i stedet for PC2100.


BUSAGWA SAYYD skrev Friday den 19 April 2002 kl. 19:10: [ svar | nyeste ]
Dear sir , i would like to order for some laptops from your company.but i dont know the types you have.and wheather you can send them to uganda (east Africa)when i have finished buying.i will also need to know the payments you preffer.

your immidiate reply will be appreciated. Regards, Busagwa.(sayyd eletronica)



Rune skrev Saturday den 20 April 2002 kl. 11:37: [ svar | nyeste ]
Dear Busagwa Sayyd,

We do not sell any laptops, we only recommend PC systems being built using the above hardware combinations. The price range for the PC systems suggested above is 1,500.00 to 3,000.00 US$ excluding shipping (but including 25% Danish value added tax (VAT)).

Best regards,

Rune, HardwareTidende.dk



Jakob skrev Saturday den 08 June 2002 kl. 17:32: [ svar | nyeste ]
For vi, ud i hardware, mere uvidende er det en stor hjælp med et velundersøgt og velkomponeret forslag til en købsopsætning. Som markedet udvikler sig vil det dog være en endnu større hjælp hvis der var mulighed for at lave eventuelt kvartale eller halvårlige opdates???


Rune skrev Saturday den 08 June 2002 kl. 18:31: [ svar | nyeste ]
Ok, det tager dog et stykke tid at lave disse artikler, men måske kan vi lave en halvårlig opdatering - dvs. muligvis ny tilsvarende artikel i juli.


Mads skrev Thursday den 24 October 2002 kl. 00:16: [ svar | nyeste ]
Hej Alle!

Jeg tænkte på om I ikke ville være så venlige at komme med et bud på nutidens imaginære monster computer(e)!?

Bare egentlig for at se hvem der kan komme på den vildeste! :o)

Med venlig hilsen Nørden :oD~



Rune skrev Thursday den 24 October 2002 kl. 10:23: [ svar | nyeste ]
Det er nu ikke så svært, medmindre du ønsker en PC, som ikke er rettet mod spilafvikling, men mere specielle opgaver. Eftersom nForce2 og Athlon XP 2800+ lader vente på sig, så burde aktuel state-of-the-art (hvor vi ikke er helt ufornuftige) indeholde:

CPU: Intel P4 2,8 GHz
BUNDKORT: i850E-baseret med RAID
RAM: PC1066 RDram - 2 x 256 er rigeligt (ellers kan du jo søge 2 x 512MB)
GRAFIKKORT: Radeon 9700 Pro-baseret grafikkort
HARDDISK: 2 x Western Digital 200GB 7200rpm 8MB cache RAID (hurtigere SCSI-harddiske kan købes, men jeg vil ikke anse det for nødvendigt/fornuftigt)
LYDKORT: Creative Labs Audigy 2
MONITOR: Sony 21" Multiscan F520 (2048x1536 i 85 Hz er et must)

Valg af DVD-drev mm. afhænger af egne præferencer (hvorvidt du ønsker (DVD-)brænder mm.). Diskettedrev, højttalersystem (Dolby Surround eller Sony Surround hovedtelefoner), kabinet, tastatur og mus ligeså.



Mads skrev Thursday den 24 October 2002 kl. 00:23: [ svar | nyeste ]
Forresten...

Tusind tak for et utroligt lærerigt og omfattende site! Det er jo bare for NiCe! :o)



Benja skrev Thursday den 24 October 2002 kl. 21:13: [ svar | nyeste ]
Hej Rune du skriver at nForce2 lader vente på sig. Det skulle ikke være sådan at du har lidt mere info i den retning? Jeg har efterhånden læst meget ang. det bundkort, men jeg mangler stadigvæk et godt bud på hvornår de vil være i handlen i DK.



Kristian Espensen skrev Thursday den 24 October 2002 kl. 21:48: [ svar | nyeste ]
"nForce2-based motherboards are expected to become available this month from leading motherboard companies, including Abit, ASUSTeK, Chaintech, Epox, Leadtek, MSI, and Shuttle Computer. Additional companies will also be releasing nForce2-based products and will be announced later this year."
http://www.nvidia.com/view.asp?IO=pr_amd333

På Abit's hjemmeside kan du finde NV7-8X, men jeg kan ikke se det på http://www.edbpriser.dk . Mon ikke om 14 dage er realistisk?


Mads skrev Monday den 28 October 2002 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
Hej Rune!

Ville bare takke dig for dit svar... det er taget kraftigt op til efterretning, især at 2048x1536 i 85 Hz er et must! :)

Har lige et lille X-tra spørgsmål: Hvilken funktion har RAID og hvordan optimeret RAID???

På forhånd mange tak!

MVH Nørden :oD~



Kristian Espensen skrev Monday den 28 October 2002 kl. 23:17: [ svar | nyeste ]
Her kan du læse en masse om RAID: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/07/19/3856223


Rune skrev Monday den 28 October 2002 kl. 23:30: [ svar | nyeste ]
Aktuelle grafikkort kan dog ikke nødvendigvis klare fornuftige billedrater/billedkvalitet i 2048x1536@85Hz, men eftersom en god skærm gerne skulle kunne holde dampen oppe i flere år, så er 2048x1536@85Hz særlig relevant, hvis du skal have 21" skærm. En high-end skærm skal i mine øjne kunne klare flg.:

17" = 1280x1024@85Hz
19" = 1600x1200@85Hz
21" = 2048x1536@85Hz

Anvendelse af sådanne opløsninger på disse skærmtyper burde sikre dig næsten fotorealistisk oplevelse (grundet antal pixels pr. kvadratcentimeter), selv om antal pixels/cm2 dog stiger fra 17" til 19" og fra 19" til 21" (så under alle omstændigheder er ejere af 21" sikret bedste kvalitet og areal :-)


195.41.168.49 skrev Wednesday den 30 October 2002 kl. 23:41: [ svar | nyeste ]
synes det er meget godt at de sætter amd'en med 1900+ processoren til så mange penge (1. HIGH-END ENTUSIAST (BEDSTE OG HURTIGSTE FRA AMD))

har en meget lignende computer, bare med et a7v333 bundkort istedet, en maxtor 80 GB, lite-on 24x brænder, asus gf3 ti200, asus 16x dvd, chieftec dx-01-bd kabinet, dog ingen skærm.

jeg gav kun 11.000kr for det hele inklusiv samling og test.



Kristian Espensen skrev Thursday den 31 October 2002 kl. 00:10: [ svar | nyeste ]
Du er forhåbentlig klar over at artiklen er knap 10 måneder gammel! I dag koster 1900+ ca. 900 kroner, så det er et meget godt eksempel på at high end hardware er en dyr fornøjelse, som taber meget i værdi i løbet af de første 6-8 måneder.

Intels P4 2 GHz til 4577 kroner pr. 4 januar 2002 er et endnu bedre eksempel; den koster 1700 kroner i dag. Det er derfor jeg altid køber cpu'er som har været mere end et halvt år på markedet!


62.198.32.13 skrev Saturday den 15 February 2003 kl. 16:41: [ svar | nyeste ]
Hej Rune. Tak for en sk...god side. Kan du ikke opdatere denne artikel løbende, med de bedste, billigste og vildeste computere?



Rune skrev Saturday den 15 February 2003 kl. 18:23: [ svar | nyeste ]
Selv tak, jeg har overvejet at skrive en tilsvarende artikel, men har ikke haft tid til dette (måske vi kan præstere en sådanne artikel inden sommer).


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende