af Martin Hansen Thursday den 21 March 2002 kl. 23:14 [ Emulator ] http://www.psxfanatics.com/ har bragt en nyhed vedrørende en tilsyneladende virkebar Playstation2 emulator, som kører en demo (Napalm). Emulatoren kan afvikle demoen med 60 billeder pr. sekund i 640 x 480 x 32 i et vindue, og 80-90 billeder pr. sekund i fuld skærm. Men det mest interessante er dog, at nyheden kommer fra: http://www.psxfanatics.com/ som regnes for et stabilt PlayStation site, så måske er PlayStation2 emulation ikke en and - denne gang.
Vi er selvfølgelig klar over, at der findes en hel del PlayStation2 emulatorer, som består af luftfrikadeller og skysovs, men denne gang skulle den være god nok. Keith fra http://www.psxfanatics.com/ har testet en betaversion af emulatoren og lægger personligt hovedet på blokken, mens han lover, at der denne gang er substans bag en PlayStation2 emulator.
Vi kan jo kigge nærmere på de første to billeder der findes af emulatoren i fuld vigør:
Hmmm, øverst til venstre er der fjernet noget tekst. Er det mon fordi, der står skrevet navnet på en emulator vi allerede kender? Eller er det fordi navnet på emulatoren skal holdes hemmeligt i forbindelse med en given udgivelse?
Dette billede skulle så være det, som Keith fra http://www.psxfanatics.com/ personligt skulle have taget. Men læg mærke til datoen 17-03-2001. Kun med tiden vil vi vide om vi er ofre for endnu en PlayStation2 emulator spøg :-)
Som man kan se er der tale om en primitiv demo og om der overhovedet er tale om PlayStation2 materiale er vist mere end almindeligt svært at afgøre, endvidere vil der i alle tilfælde gå lang tid før emulatoren vil begynde at kunne afvikle kommercielle spil.
Meget mere om PlayStation2 emulation når der foreligger noget mere konkret.
Demoen kan jo værer lavet til psx.
PS2 kan kører psx men det kan jo også værer en psx emulator jeg vil først tro på nådet når jeg får en emulator i hånden der virker
og jeg har set mange ps2 emulator og ingen af dem virker fake fake fake
Rune skrev Friday den 22 March 2002 kl. 10:58: [ svar | nyeste ]
Tja, men teoretisk set burde det være ret nemt at lave PS2-emulator til PC. Spil som Star Wars Starfighter, Project Eden og Red Faction er alle PS2-konverteringer og fælles for dem alle er, at de blev konverteret til PC uhyre hurtigt og afvikles fantastisk flydende. Alt dette tyder på, at det er meget nemt at konvertere PS2-spil til PC, men da en emulator, der kan afvikle PS2-spil i realtime, er ganske meget imod Sony's interesser (og guf for Sony's advokater :-), er det sandsynligvis meget risikabelt at udvikle PS2-emulator. PSX-emulatoren Bleem! måtte også igennem retsligt efterspil, og en PS2-emulator ville få langt større vrede at føle fra Sony. Så et gæt vil være, at en PS2-emulator til PC vil være meget "underground"/illegal, hvorfor den nok bliver noget forsinket. X-Box-emulator burde i øvrigt være uhyre nem at lave til GeForce4 Ti grafikkort, men også her lurer skyggen af Microsoft. Det kræver nok en god portion mod at give sig i lag med giganter som MS og Sony...
62.243.50.120 skrev Friday den 22 March 2002 kl. 11:39: [ svar | nyeste ]
datoen på det andet billede er da ikke 2001 men 2002?
Rune skrev Friday den 22 March 2002 kl. 11:44: [ svar | nyeste ]
Martin refererer vist til den store blå skrift nederst i billedet, som angiver 2001. Der er dog kommet endnu flere billeder fra ovenstående PS2-emulator - så den ser ud til at være ægte nok, se flere billeder her:
Ja, nu er det 100% officielt - PS2 emulation er sparket igang, og selvom vejen er lang til den perfekte PS2 emulator, er det jo glædeligt at kunne konstatere, at det ikke endnu engang, var bluff.
Jeg har selv en PS2, og grafikken er rigtig fed X-box skulle dog være lidt bedre.
Men prisen og det MEGET større udvalg af spil taget i betragtning, vil jeg holde mig til PS2.
Desuden kan man jo få en boot-chip til den, såååå
Ja, jeg må nu også tilstå, at den første generation af X-Box spil, ikke har fået mig til at falde ned af stolen - set i forhold til eksisterende PS2 spil.
SONY har indenfor de sidste par måneder frigivet ny spilleudviklings software, som gør det muligt for PS2 spiludviklere, præcist at se hvilke processorer, og hvormeget hver enkelt processor bliver belastet, iforhold til resten af PS2 systemet. Dette betyder jo, at det først er nu, at vi kommer til at opleve den fulde kraft som der ligger gemt i PS2'en. Så min umiddelbare vurdering er, at vi helt frem til sommeren 2003 vil se PS2 spil som vil matche X-Box spil, hvorefter X-Box'en vil løbe fra PS2'en!
Diverse modificeringschips og andet piratudstyr til X-Box'en, vil helt sikkert dukke op inden længe.
Nej, man kan slet ikke spille kommercielle spil endnu. Der er tale om PS2 teknologi-demoer, som "kun" udnytter dele af det samlede antal processorer, der er til stede i PlayStation2.
Okay, dette er ikke specielt vigtigt, måske nærmere mærkeligt. PCSX2 kan nu afvikle en SEGA Master System emulator kaldet PSMS, som er lavet til PlayStation2?
I've had the priviledge over the past couple days of testing a new Playstation 2 emulator for Windows - PS2PE (Or Playstation 2 Personal Emulator). The emulator is being coded by GoldFinger (Author of OpenGLide - the first Glide->OpenGL wrapper) and Trucco (Who's worked on MAME). As for the emulator itself - PS2 homebrew developers will really look forward to it as the authors have seemingly made debugging a priority. Compatibility-wise the build I have runs about the same number of demos as the other emulator being developed, PCSX2 but it seems to run a tad faster and with more options. Great news for PS2 developers - keep an eye out for this one!
Nye skridt opnået, i kampen for at opnå absolut PlayStation2 "Nirvana" - er følgende:
Add VU0 - VU1 register window
Add VU0 macromode in disasm (still not finished)
Added support for Symbols
Add SPU2 interface (very partial)
change GS specifications a bit
Fixed some bugs in R5900.c
Improve recompiler
Add VIF0 - VIF1 (very partial)
Add more VU0 macromode instructions
Add IOP proccesor (partial)
Add More opcodes in MMI
better COP0 emulation (more tlbs)
add Stratchpad DMAS
add VIF dmas
add SIF dmas (very partial)
Total rewrite to support more HW
Many more syscall is hle now. Compatibility increase a lot
Many stuff that we are not able to explain them in details :)
Hmmm, nu begynder det, at blive svært at følge med :-)
For sure, it will take PS2EMU Team at least six more months to get all currently known PS2 Demos running, and another six months for getting commercial games running. As for PS2 games speed and performance, it is our hope that PCs microprocessors and 3D Video Accelerated hardware will improve as we near the final stages of the project, in the same way as the first Playstation 1 emulators did.
Dette er vist det tætteste vi overhovedet kommer på en PlayStation2-emulator "Roadmap" :-)
Den tredie eksisterende PS2emulator (neutrinoSX2) er opdateret til v0.03 og nye "lækkerier" og rettelser er:
Internal Plugin GS 0.4 by the PCSX2 team, some FPU opcodes, some opcodes, Stupid Bug in SLT, Stupid Bug in fopen (bad read of elf file), first release with a mini GUI : It's a simple GUI with partial user interaction. F1 : Pause the Emu, F2 : Resume the Emu, F3 : Display Debug Info, replaced the INIAPI by INIPARSER
PCSX2 version 0.3 er udkommet og for første gang ser det ud til, at man i et spil er kommet videre fra de indledende menuer:
This version of pcsx is the first that shows ingame progress from 1 game "Sven Goran's World Manager 2002".IT is the first ps2 emu that reaches ingame :) . Also this version have Deci2 support (usefull only for developers althought) and several bugs have been fixed. Enjoy ;)
Så skete det endelig, for første gang nogensinde er der blevet spillet et kommercielt Playstation2 spil på en PC, spillet er "Super Bust a Move (Japan)" fra år 2000 og emulatoroplevelsen blev udført med fire forskellige stykker software; PCSX2 0.41, GSmax beta 1.2, Linuz's ISO Plugin 0.2 og SPU2null.
Testsystemet bestod af; 2.2GHz (AMD), GeForce 4 MX 440 og 512MB ram. Der er desværre ingen offentlig udgivelse endnu, men de flotte billeder kan ses her (Tryk på de små billeder, for at se dem i fuld størrelse):
År 2003 kan derfor stadigvæk nå, at blive det år, som der kommer til at stå i historiebøgerne som "året hvorved kommerciel Playstation2 emulation begyndte" :-)
En PCSX2 beta tester, har afsløret nye billeder af et andet kommercielt PS2-spil i fuld hopla. Spillet hedder "Police 24/7" og alle de nye billeder kan ses her:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.