Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Test af PC2700 DDR-ram (DDR333)
RAM af Webmaster Monday den 25 March 2002 kl. 20:42 [ RAM ]
VR-Zone har testet 6 forskellige PC2700 ramblokke på KT266A-bundkort. 4 ud af 6 moduler kunne klare over 210 MHz FSB med mest konservative bios-settings, men meget få kunne klare mosten med hurtigste bios-settings. Vi kigger nærmere på, hvilket modul, som klarede sig bedst.

Hurtigste bios-timings omtales som 2-2-2-5-1 og fremgår af denne bios-oversigt (taget fra Asus A7V266-E (KT266A) bundkortet):


Kilde: http://www.teccentral.de/asus_a7v266_guide/


2-2-2-5-1 er en forkortelse for "SDram CAS Latency" = 2, "SDram RAS Precharge Time" = 2, "SDram RAS to CAS Delay" = 2, "SDram Active to Precharge Time" = 5 og "DDR_1T/2T_ITEM" = 1T CMD. Især 1T CMD indstillingen er en god måde at checke, om din ram er fantastisk eller middelmådig. Kun de allerbedste PC2100 ramblokke kan nemlig klare 2-2-2-5-1. "SDram RAS to CAS Delay" = 2 er dog også et problem for flere moduler, som det tydeligt ses via resultater fra VR-Zone.com (opnået på Epox 8KHA+ (KT266A) bundkort) :

TEST VED 2-2-2-5-1 (hurtigste indstilling)


Kilde: http://www.vr-zone.com/reviews/Memory/DDR333/

Samsung PC2700 er desværre ikke testet, men det fremgår tydeligt, at Twinmos, Nanya og Kingston desværre er afgået ved døden, når disse meget aggressive bios-timings benyttes. Samsung PC2700 virker dog også fint 2-2-2-5-1, men om Samsung helt kan blande sig med Winbond og Micron er uvist. Ved at reducere "SDram RAS to CAS Delay" fra 2 til 3 kan alle dog pludseligt være med:

TEST VED 2-2-3-5-1


Kilde: http://www.vr-zone.com/reviews/Memory/DDR333/

Alle moduler er beskrevet ved at overholde CAS2.5, men her ses, at alle moduler virker fint ved CAS2 (SDram CAS Latency = 2). Ved CAS3 (3-3-3-6-2 = langsomste bios-timings) kunne alle moduler undtagen Micron og Nanya nå over 210 MHz FSB (resultater ikke vist her). Winbond PC2700 vinder atter testen og er således den ramblok, der samlet klarede sig bedst, dog skarp forfulgt af Micron.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Ovenstående testresultater viser, at PC2700 fra Nanya, TwinMos og Kingston klarer sig aldeles middelmådigt, mens Micron og især Winbond viser, hvor skabet skal stå. PC2700 DDRram koster få hundrede kroner mere end PC2100 DDRram for 256MB. Eftersom PC2700 DDR-ram vil kunne anvendes med fremtidige Pentium4 (533 MHz ram) Northwood cpu'er og nuværende SIS645(DX) og KT333 bundkort, kan det være en god ide at købe PC2700 DDR-ram i stedet for PC2100. Selv ved 133 MHz FSB kan PC2700 moduler generelt klare langt hurtigere bios-indstillinger end god PC2100 DDR-ram. Ifølge Edbpriser.dk koster 256MB Samsung PC2700 DDR-ram kun kr. 975,00, hvilket er ca. kr. 100,00 - 150,00 dyrere end PC2100 af tilsvarende kvalitet. PC2700 garanterer, at 166 MHz FSB kan anvendes, og meget tyder på, at selv 200 MHz FSB vil kunne klares med relativt konservative bios-indstillinger. Derfor kan PC2700 sandsynligvis kunne anvendes i kommende bundkort i langt tid fremover, mens PC2100 allerede så småt er ved at være forældet. Aktuelt vil vi derfor anbefale PC2700 DDR-ram, og ved du ikke, hvilket mærke du skal vælge (eftersom ovenstående testvindermodul fra Winbond ikke nemt kan købes i Danmark), så vælg Samsung (og hold dig fra TwinMos, Apacer m. fl., Samsung er en af verdens største ramproducenter og tilbyder altid fremragende kvalitet). Bemærk også, at Samsung PC2700 hos Edbpriser.dk fejlagtigt er beskrevet som 7,5 ns. (=133 MHz), der er skam i Samsungs tilfælde tale om ægte 6 ns. (=166 MHz) ram.



René Molbo Jacobsen skrev Monday den 25 March 2002 kl. 21:13: [ svar | nyeste ]
Jeg vil nu foreslå RDRAM til P4. Jeg læste fornyligt en artikel om de nye RDRAM som kan hente 32 bit af gangen så de kun behøver en blok for at komme op på 3,2 og 4,3 hvor de gamle behøver to. Dog ser det ikke ud til at de vil komme til at køre i dual configuration, det ville ellers være sjovt.


Rune skrev Monday den 25 March 2002 kl. 21:29: [ svar | nyeste ]
Naturligvis, ovenstående artikel er mere fokuseret på bedst muligt PC2700 ram og fordele sammenlignet med PC2100, selv om det måske kunne fremgå tydeligere.


dude skrev Wednesday den 27 March 2002 kl. 14:56: [ svar | nyeste ]
SD, DDR, RD....... Hva faen bare man har nogle ram..


131.164.129.80 skrev Thursday den 28 March 2002 kl. 22:25: [ svar | nyeste ]
Jeg gad god vide med PC2100 især PQI - Da jeg selv har sådan nogle


René Molbo Jacobsen skrev Thursday den 28 March 2002 kl. 23:29: [ svar | nyeste ]
PQI laver ikke ligefrem verdens bedste RAM. Micron og Samsung derimod. Det er dog sjovt at se på DDR og DDR II. De kan slet ikke følge med RDRAM i skalering. RDRAM er også klart bedst til at skalere. Hvis RD ligesom DDR læste 64 bit af gange ville det være ret skumle overførselshastigheder.


Rune skrev Friday den 29 March 2002 kl. 09:27: [ svar | nyeste ]
RDram er glimrende, men ser ud til at få hård konkurrence, når især DDR II (op til 667 MHz ram til alm. PC'ere - forhåbentlig kan denne båndbredde udnyttes ordentligt af AMD Hammer cpu'er og ikke blot P4) ankommer sidst på året eller i starten af næste år. DDR II med 800 MHz og 1 GHz bliver dog ikke nødvendigvis at finde på NV30 eller Radeon3, så det bliver spændende at se, om Embedded Dram endelig ser dagens lys... Læs mere om DDR II her:

http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1017204914


René Molbo Jacobsen skrev Friday den 29 March 2002 kl. 14:55: [ svar | nyeste ]
Der skuffer du mig Rune. Læs den første linie: "which is the second generation DDR SDRAM standard expected to enter the mass market some time in 2004"

Dog står der også: "All the largest memory makers promised to start the production of DDR II samples in the end of this year or beginning of the next year at the latest."

Samples er vel ikke til almindelige brugere. Men nu får vi at se hvad der sker.

RDRAM på 600 og 667MHz skulle være startet så småt. Samsung har i hvert fald sagt at de kan lave det. Hvis de så laver dem der kan snupse 32bit af gangen. Så har DDR II en svær tid at se frem til. Men hvis Rambus sørger for at holder prisen høj skal DDR II nok klare det.



Rune skrev Friday den 29 March 2002 kl. 18:44: [ svar | nyeste ]
Sådan er livet jo engang imellem - jeg er dog mere optimistisk med DDR II, og læste i øvrigt et andet sted en anden tidshorisont for DDR II - men intet er naturligvis sikkert, før DDR II kan købes på hylderne hos danske forhandlere. Ellers har flere udråbt PC2700 som næsten standard og PC3200 som et potentielt flop - men alt er vel muligt endnu og afhænger af kommende bundkort mm. Men PC2700 det næste 1½ år bliver vel nærmest søvndyssende kedsommeligt :-)


Peter Skjødt skrev Friday den 29 March 2002 kl. 14:26: [ svar | nyeste ]
Jeg har 256 PC2700 DDR-ram fra Apacer, og de er sq gode nok. Umiddelbart ser det ud til at de kan holde til den hurtigste bios-timings 2-2-2-5-1. Hvis ens RAM ikke kan holde til den viste bios-timing, går computeren så helt ned - altså, man kan ikke være i tvivl om RAM'ene kan holde... !?!


Rune skrev Friday den 29 March 2002 kl. 18:40: [ svar | nyeste ]
Ja, PC'en fryser eller du får f.eks. "blue screen of death" i Windows (eller en besked om, at "der er fejl i Windows registreringsdatabasen - genstart Windows" - der er mange muligheder).


Rune skrev Friday den 29 March 2002 kl. 18:47: [ svar | nyeste ]
Vi har netop testet Samsung PC2700 ved 2-2-2-5-1 på Asus A7V333 KT333 bundkort ved 166 MHz - alt ser indtil videre ud til at virke helt perfekt (PC'en har vel kørt ca. 2 timer med disse settings i forskellige applikationer indtil videre). Skulle dette ændre sig, skriver vi fluks ny kommentar herom.


Peter Skjødt skrev Saturday den 30 March 2002 kl. 10:35: [ svar | nyeste ]
Tak ! Så ser det ud til at mine RAM kan holde :Þ


Peter N skrev Saturday den 30 March 2002 kl. 13:38: [ svar | nyeste ]
Det skal lige tilføjes at ovennævnte Samsung PC2700 test på mit Asus A7V333 er foretaget i W2K miljø. Mine tidligere erfaringer med RAM-test har vist stor forskel i stabilitet ml W98(SE) og W2K, med sidstnævnte som klippefast triumfator.


Peter Roskjær skrev Saturday den 30 March 2002 kl. 21:56: [ svar | nyeste ]
Samsung og micron okay ram men de når kun mushkin til sokkeholderne.



Munki skrev Wednesday den 03 April 2002 kl. 14:24: [ svar | nyeste ]
Mine Twinmos, kan nu godt køre på de mest agressive ram timings ved 166 Mhz. Så ovenstående test kan man altså ik bruge til særlig meget. Den er vidst kun vejldende.


Mikael T. skrev Wednesday den 03 April 2002 kl. 22:03: [ svar | nyeste ]
Jeg skal vælge mellem 782mb sd-pc133 ram og 256mb DDR-SD ram. Hvis jeg nu ikke arbejder med store billed/animations programmer, kan det så overhovet betale sig for mig, at have hele 782mb sd-pc113 frem for nogle dobbelt så hurtige DDR266.

DDR rammene vil da logisk nok give flere fps i spil end den store mængte sd-ram, ik?



Rune skrev Wednesday den 03 April 2002 kl. 22:36: [ svar | nyeste ]
Ja, med PC2100 ddr-ram vil du kunne opnå over 20% større hastighed, jf. denne artikel:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/09/03/0315441

sammenlig KT133A med KT266A. 256MB er rigeligt til stort set alle nuværende PC-spil.


Mikael T. skrev Thursday den 04 April 2002 kl. 15:19: [ svar | nyeste ]
Tak for venligheden Rune.

Men jeg har endnu et spørgsmål. Eftersom KT266A køre med en lang hurtigere hukommelses kontroller osv. end KT133A, kan vi jo ikke helt sammenligne produkterne. Men hvorimod jeg køre med et SiS735 baseret bundkort, der jo har understøttelse for både SD såsom DDR. Jer går efter maximalt spilydelse, men tilgendæld har jeg fået at vide, at 782mb sd-pc133 ram vil yde bedre (i spil) end 256mb ddr266. Nu kan du vel se, at jeg bliver forvirret. Hvor stor en forskel vil du gætte på der er imellem disse ram-typer. Score 256mb DDR266 ikke et par procent højere end hele 782mb sd-pc133 ram. ELler skriv evt. hvis det er meget eller ubetydeligt i denne sammenæng. Det skal nævnes at jeg køre med Athlon XP 1800+ og et Geforce2 Ti grafikkort. Er rammene ikke ligegyldige i spil, hvis jeg alligevel køre med højhastigheds cpu og grafikkort. De er jo kun et midlertidigt lager, så de skulle nødig stå i vejen for CPU'ens sammarbejde med grafikkortet. Eller har jeg helt misforstået emnet?



Rune skrev Thursday den 04 April 2002 kl. 15:54: [ svar | nyeste ]
Det var så lidt - med SIS735 vil jeg estimere, at du vinder ca. 10% med DDR-ram (forudsat, at KT133A og SIS735 yder stort set ens med SDram - hvis SIS735 yder som KT133, så vinder du atter mindst 20% med DDR-ram), hvilket naturligvis gør det mere attraktivt at vælge SDrammen. Såvidt jeg erindrer kan du få SDrammen gratis, i dette tilfælde ville jeg vælge SDrammen, og så evt. senere overveje DDR-ram.


Mikael T. skrev Thursday den 04 April 2002 kl. 20:29: [ svar | nyeste ]
Tak, hjælpesomme folk som dig findes der ikke mange af. Men jeg har et sidste spørgsmål, som jeg håber, du vil svare på.

1)Er FSB'en ikke både en bus mellem cpu til ram og en bus mellem cpu til I/O enhederne, eller rettere sagt resten af systemet.

2)Hvis FSB'en kun er et led mellem cpu og ram, hvordan kan sd-pc133 ram så følge med en CPU's FSB på 266MHz? Så skal man da have DDR-SD ram, for at udnytte teknikken, ikke sandt?

På forhånd rigitg mange tak, spcielt til Rune!



Rune skrev Thursday den 04 April 2002 kl. 21:21: [ svar | nyeste ]
Front Side Bus (FSB) er mellem cpu og ram, til grafikkort har du Accelerated Grapics Port (AGP) bus på 66 MHz (4x = 1066 MB/s), til øvrige enheder Peripheral Component Interconnect (PCI) bus med 33 MHz (133 MB/s).

På Athlon bundkort svarede 100 MHz FSB til "200" MHz FSB, og 133 til "266" MHz grundet Digitals EV6-bus (i hvert fald i følge min barnelærdom og ganske teoretisk set):

"First of all I'd like to note that the EV6 or as AMD calls it Athlon front side bus is running at 100 MHz. Well, that sounds pathetic, doesn't it? However, the bus takes advantage of the rising as well as the falling edge of the bus clock for transfers, so that the technical 'speed' is 200 MHz. Thus EV6 and so Athlon's bus is currently the fastest system bus in x86-systems, transferring data at up to 1.6 GB/s.

Kilde: http://www.tomshardware.com/cpu/99q3/990809/athlon-11.html

Så med Athlon skulle 100 MHz FSB (og PC100 Sdram) svare til 200 MHz, hvis vi sammenligner med Intel Pentium3. Problemet er dog, at hvad skal markedsføringsafdelingen så kalde DDR-ram, som benytter 133 MHz (=PC2100). Almindelig PC133 SDram svarer jo ifølge EV6-bussen til 266 MHz allerede. Ergo må PC2100 ram jo give 533 MHz FSB! Men nej, her er det, at PC2100 (=133 MHz DDRram) nu beskrives som 266 MHz og dermed bliver forvirringen komplet. Den gamle EV6-bus er trådt i glemmebogen (det skete ca. i år 2000), og 133 MHz FSB på Athlon bundkort beskrives nu synonymt med 133 MHz FSB på Pentium3, men bliver kaldt 266 MHz FSB, hvis du benytter PC2100 DDRram.
Tilsvarende svarer 100 MHz til PC100 eller til "200" MHz PC1600.
For at gøre en lang udredning kort så benytter PC800 RDram, PC100 SDram og PC1600 DDRram alle 100 MHz FSB, og PC1066 RDram (endnu ikke udkommet), PC133 SDram og PC2100 DDRram benytter 133 MHz FSB. PC2700 DDRram benytter 166 MHz FSB. Ingen cpu'er benytter i dag mere end 133 MHz FSB og PC2700 DDRram kører derfor asynkront på KT333 bundkort, Pentium4 Northwood benytter kun 100 MHz FSB (indtil maj, hvor Pentium4 Northwood med 133 "533" MHz FSB udkommer) - men diverse marketingspostulater kan nemt forvirre og skabe uklarheder. Nuværende Athlon-cpu'er er designet med meget effektiv cache, der hindrer, at der er behov for stor båndbredde til rammen, derfor får man relativt lidt ud af DDR-ram til Athlon XP. Pentium4 er derimod designet til at udnytte båndbredden til rammen på omfattende måde, og derfor giver RDram og DDR-ram meget stor ekstra ydelse ifht. SDram til Pentium4.



Steffen H. skrev Tuesday den 09 April 2002 kl. 22:24: [ svar | nyeste ]
Hvad vil være hurtigst

f.eks samsung pc2700 ddr333

sat til cas3 med ca. 200Mhz måske lidt højre mhz. ELLER sat til cas2 med 166Mhz??



Rune skrev Wednesday den 10 April 2002 kl. 00:06: [ svar | nyeste ]
Tja, det vil nok gå nogenlunde lige op, hvis jeg skal gætte. 166 MHz - 200 MHz ramhastighed vil formodentlig give ca. 3% ekstra ydelse (ved 133 MHz konstant FSB), mens CAS3 til CAS2 vil forringe ydelsen med ca. 3%. Det vigtige er dog, hvis der skulle komme 200 MHz FSB cpu'er, at rammen overhovedet kan virke ved denne hastiged. Men 200 MHz FSB har vist lange udsigter (men hvis du kan anvende Samsung PC2700 om et par år ved 200 MHz FSB, så er det jo bare fantastisk)


Karsten skrev Monday den 15 April 2002 kl. 19:50: [ svar | nyeste ]
Efter at have læst testen af PC 2700 RAM,skriver i at man skal ikke købe APACER RAM,men i jeres test af DDR RAM klarer den sig bedre end samsung hvordan hænger det sammen.


Rune skrev Tuesday den 16 April 2002 kl. 13:32: [ svar | nyeste ]
Ovenstående handler kun om PC2700 ram, og du kan selvfølgelig sagtens vælge at købe Apacer-ram. Dvs. vi har testet Samsung PC2700 på Asus KT333 og det virkede perfekt med laveste bios-timings ved 166 MHz FSB - det er selvfølgelig muligt, at Apacer PC2700 kan det samme, men modsat Samsung kan vi ikke give garanti for dette, og alene af denne grund anbefaler vi Samsung PC2700 frem for Apacer PC2700 (jeg har desværre ikke fundet testresultater fra Apacer PC2700 noget sted, så derfor kommer man til at handle lidt i blinde med Apacer PC2700, men hvo intet vover intet vinder..).


Niklas skrev Monday den 15 April 2002 kl. 20:07: [ svar | nyeste ]
det kan godt være at mushkin er seje, men corsair xms3000 sparker sgu da røv..


Rune skrev Tuesday den 16 April 2002 kl. 17:30: [ svar | nyeste ]
Den eneste, der rigtig sparker bagdel, er vist Samsung PC2700 - ny artikel om dette ankommer i aften.


OVC skrev Sunday den 20 October 2002 kl. 19:18: [ svar | nyeste ]
Corsair XMS 3000 skulle sparke røv:). Er du klar over at de bruger Samsung chips og få TÆSK af Samsung pc2700"CTL"versionen,snakker her af egen erfaring da jeg har prøvet begge typer.


Blodpalt skrev Thursday den 18 April 2002 kl. 16:29: [ svar | nyeste ]
Nu vi taler om ram kapasitet -> Jeg har et asus p4b266 med p4 1800MHz cpu. kan man bruge ddr 2700 ram selvom cpu'en og bundkort ikke understøtter det? Endvidere, asus reklamere med at bundkortet kan tage ddr 2100 ram, men kører de 100 eller 133 på bussen med northwood'en?


Rune skrev Thursday den 18 April 2002 kl. 17:13: [ svar | nyeste ]
Rammen kører 133 MHz asynkront (PC2100), FSB'en er nemlig 100 MHz (quad-pumpet, derfor omtales den som "400" MHz). Du kan sagtens benytte PC2700 ram, men du kan ikke udnytte det ordentligt endnu (dvs. din PC2700 kommer til at køre som PC2100, medmindre du prøver at overclocke din FSB - på eget ansvar naturligvis).


Niklas skrev Sunday den 21 April 2002 kl. 01:40: [ svar | nyeste ]
Hey Rune kan du hjælpe mig med at svare på en ting ang. overclocking af ram?

Jeg har et MSI 645Ultra mobo som jeg lige har købt -jeg har ingen erfaring med overclocking, men tænkte at jeg ville få lidt for mine sparepenge ved at købe dette kort med en northwood 1.6Ghz og nogle ok RAM og så fyre cpu'en op på lidt over 2Ghz..

Mht. overclocking af RAM er der ingen spændingskontrol på mobo'et (som der dog er til cpu'en) Hvad betyder det i forhold til ydelse? -jeg synes ikke at jeg kan se at der er blevet brugt dette i den nye test af Samsung. I det hele taget ved jeg ikke en fis om lige det område her, så jeg håber at du kan sige et eller andet klogt :-)



Niklas skrev Sunday den 21 April 2002 kl. 02:22: [ svar | nyeste ]
ups, var lige inde og læse lidt mere på VR-zone. De skal "burnes in" og de kan ikke li' for høj spænding (hvilket måske er meget godt i mit tilfælde..) Men stadigvæk hvad gør man hvis man ikke har en mulighed for at indstille "Vmem" i bios'en??? Er den faste indstilling så 2,5V og hvad har det af begrænsninger mht. overclocking af de hersens Samsung RAM som er omtalt andetsteds (hvorfor skriver jeg så her!? :-)). Er der noget man kan fedte rundt med? (så som "vid-pinnig" for cpu'ens vedkommende??

håber du kan hjælpe mig lidt med disse spørgsmål...



Rune skrev Sunday den 21 April 2002 kl. 19:05: [ svar | nyeste ]
Min Samsung anvender 2,85V, hvilket er default indstillingen hos Asus A7V266-E (Samsung anvender default 2,5V). Asus anbefaler direkte, at al 2,5V DDRram anvender 2,85V i stedet - for at sikre stabilitet på alle områder (de 2,85V er kun ekstern spænding, internt i ramblokkene ændres spændingen uafhængigt ef ekstern spænding til 1,8V). Uden mulighed for at justere spænding er potentialet for at udnytte rammen ved meget høj FSB kraftigt reduceret (uanset producent). Hvis man ikke kan indstille spændingen på sin ram, fordi man har købt et bundkort som ikke understøtter dette, må man jo leve med 2,5 V (jeg har ikke kendskab til programmer, som tillader softwarestyret spændingsregulering på nyere bundkort - men dermed ikke sagt, at det ikke findes).


simon møler skrev Sunday den 21 April 2002 kl. 18:14: [ svar | nyeste ]
øhh nu er jeg lidt n00b indenfor ram-området ... hvad er forskellen på RD-Ram og DDR-Ram ?? og hvad hulen betyder CAS 2 ? på forhånd Tak.


Niklas skrev Wednesday den 24 April 2002 kl. 14:10: [ svar | nyeste ]
Tak for svar Rune!

hmmm, det lyder som om det ikke er helt optimalt med et bundkort hvor man ikke kan lege med "Vmem". Jeg er dog lidt forvirret, jeg læste en test af corsair xms3000 RAM (et link fra deres hjemmeside) hvor der var en der havde brugt det samme kort som jeg har (MSI 645 Ultra) og havde fået rigtig gode reultater med RAM'en. Han nævnte dog overhovedet ikke noget med "Vmem" settings eller andet..



Niklas skrev Sunday den 28 April 2002 kl. 15:38: [ svar | nyeste ]
Hej Simon Møler!

Du kan læse om RAM på EDBpriser.dk -de har et faq der forklarer basics + der er mange andre steder der giver forklaringer hvis du søger på google..



Sjadde skrev Monday den 27 May 2002 kl. 14:23: [ svar | nyeste ]
Jeg kører 400mhz (133@4:6) på mine samsung 2700 ram - på en p4 1.6@2.1 - og indtil videre ser det ud til at køre stabilt :o) - Jeg kan dog ikke køre 2-2-2-5-1 i bios på dem... skal lige ha' testet en mellemvej..

Men ville det evt. være bedre at køre f.eks. 333mhz (133@4:5) hvis de så f.eks. kan køre 2-2-2-5-1.??? (De kører 2.5-3-3-7-2 nu)



Rune skrev Monday den 27 May 2002 kl. 14:26: [ svar | nyeste ]
Det er svært at sige, men du er meget velkommen til at teste 3DMark 2001 og Quake3 Arena Demo001 og offentliggøre dine resultater her - det vil sikkert interessere mange.


Hessam skrev Thursday den 20 June 2002 kl. 20:15: [ svar | nyeste ]
Hvad er bedst....?

RD eller DDR, jeg mener både for nu og en gang om 2-3 år....?



Rune skrev Friday den 21 June 2002 kl. 00:08: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at Intel er ved at sige farvel til RDram, og at DDR-ram vil overtage. Imidlertid er SIS ved at være klar med RDram understøttelse, så kampen mellem DDR-ram og RDram er langt fra slut. Men eftersom AMD og Intel ser ud til at satse på DDR-ram i fremtiden, vil jeg aktuelt saste sparepengene på DDR-ram (nye meget hurtige former for DDR-ram ankommer iøvrigt snart, dog først til grafikkort) - hvis jeg blev tvunget til at vælge :-)


hashbamse skrev Friday den 20 September 2002 kl. 02:02: [ svar | nyeste ]
Rune yderst dårlig konklusion. Lige nu er RD ram mest fremtidsikret, da de kører hurtigst. Ja både AMD og Intel vil til at have DDR til deres systemer, men det hjælper ikke noget da det er et stykke tid ind i fremtiden og at du alligevel skal skifte ram igen. Så skal det være hurtigst længst tid, så er RD ram svaret.


Rune skrev Sunday den 20 October 2002 kl. 21:33: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at SIS snart ankommer med RDram-kompatible bundkort, så (PC1066) RDram skal nok overleve, i hvert fald et stykke tid endnu. Dog burde vi før jul se dual channel PC2700-kompatible bundkort, der vil medføre 5,4 GB/s båndbredde, så high-end entuasister vil formodentlig vælge DDR snarligt af denne grund. Men vi må naturligvis afvente testresultater.


Rasmus skrev Tuesday den 04 February 2003 kl. 13:32: [ svar | nyeste ]
Jeg har nu 256 mb PC2700 kingston (7,5ns), hvad vil der ske, hvis jeg køber 512 MB samsung (6ns). ER det bare spild af penge så? kan jeg lige så godt købe NoName til 230 kr. mindre ? (r@smus.madsen.as)


Rune skrev Tuesday den 04 February 2003 kl. 15:01: [ svar | nyeste ]
Ja, den langsomste ram bestemmer den maksimale fart. 512MB Samsung PC2700 vil du dog muligvis kunne anvende som PC3200 (evt. CAS3) i senere bundkort.


AkilleuZ skrev Thursday den 06 February 2003 kl. 08:54: [ svar | nyeste ]
Hey! Er der nogen der kan forælle mig hvorfor jeg ikke kan komme op over 166FSB? Jeg har MSI i845G p4 2.4 ghz 533FSB og 512 pc2700 samsung!

Jeg tror at begrænsningen ligger i mine ram for 166FSB = ca.332mhz men lige såsnart jeg kommer op over det så går computeren ned, jeg har ikke ændret i bios timings!

Og hvorfor kan jeg ikke ændre biostiming til den hurtige i min bios (2-2-2-5-1) Det kan jeg bare ikke ):



ALLAN skrev Thursday den 20 February 2003 kl. 13:31: [ svar | nyeste ]
JEG ER MEGET GLAD FOR DENNE TRÅD, DEN HAR GIVET MIG EN DEL OPLYSNINGER.

JEG KØRER RDRAM PC 800. FSB 133@150 ASUS P4T533-C P4 2,4@2,7. HVILKEN TYPE DDR-RAM KAN MATCHE DENNE BÅNDBREDDE. KUNNE DET TRODS OC VÆRE EN FORDEL MED PC 1066 RAM?



Rune skrev Thursday den 20 February 2003 kl. 14:05: [ svar | nyeste ]
PC3200 DDRram modsvarer PC800 RDram i båndbredde. Hvis din ram kun anvender lidt over 100 MHz (PC800 = 100 MHz), burde du kunne anvende PC1066 (=133 MHz RDram) med stor fordel. Prøv evt. først, om din PC800 kan overclockes til PC1066.


allan skrev Thursday den 20 February 2003 kl. 15:08: [ svar | nyeste ]
hm, fsb én er 150, så fsb´en svarer jo til til pc1200, men den kører 3 cykler i bios, hvor pc1066 kan køre 4. min score i pcmark2002 er mem: 7065. Så er rammene clocket eller ej??? Hvis jeg sammenligner i sandra forventes pc 800 at få ca 2,4 mb/sec i BB, her scorer jeg knap 3,1. umiddelbart vil jeg mene de er, så er der stadig ydelse at hente ved pc 1066 p.g.a de 4 cykler?



allan skrev Saturday den 01 March 2003 kl. 00:01: [ svar | nyeste ]
Hm,Rune... nu har jeg da vist ventet længe nok på et svar *LOL* min fsb er 150, er mine ram så overklokket til pc 1066 eller endda pc 1200? hvad betyder det for performancen at jeg kun kører 3 cykler? som du kan forstå, har jeg lidt svært ved at gennemskue om de faktisk kører effektivt som pc 1066 eller bare pc 800 oc( 3'150 =pc 900), da jeg ikke kommer i nærheden af en bb på 4,2gb/s. jeg er klar over at det er en teoretisk bb. please respond soon....tak for en informativ side!


Rune skrev Saturday den 01 March 2003 kl. 01:23: [ svar | nyeste ]
Hvis du ønsker, at sætte din RDram til 150 MHz (=PC1200), så skal du blot sætte "RDram/FSB Frequency" til 1:1 i stedet for AUTO. Dvs. "CPU Speed" skal sættes til "manual", og "FSB/PCI Frequency (MHz)" til "150/37-38" (hvilket du sandsynligvis har gjort). Dvs. RDram styres via "RDram/FSB Frequency", hvor du med 150 MHz kan vælge 150 MHz (PC1200; 1:1-ratio), 112,5 MHz (PC900; 3:4-ratio), 90 MHz (PC720; 3:5-ratio), 120 MHz (PC960; 4:5-ratio). Som du kan se i din manual side 62-63 (hvilken jeg har taget udgangspunkt i), så kan antallet af mulige ratio'er afhænge af dine cpu-indstillinger.


allan skrev Saturday den 01 March 2003 kl. 12:30: [ svar | nyeste ]
kan kun sætte ratio til 3 eller 4, men mb accepterer kun ratio 3. Så jeg kører altså 3 gange 150= 450 altså pc 900- er det korrekt forstået??? please respond soon, og tak for dit natlige svar much appretiated!!!

spec: p4t533-c , cpu p4b 2,4 @ 2,7 fsb 150/38 rdram ratio 3



Rune skrev Saturday den 01 March 2003 kl. 15:59: [ svar | nyeste ]
Jeg kan næppe hjælpe dig meget mere, da jeg aktuelt ikke har adgang til tilsvarende bundkort. Prøv i stedet at skrive til tsd@asus.com.tw - Asus' supportere plejer at være dygtige til at hjælpe (men ikke hurtige). Ellers kan du teste din PC i diverse spil og se, om ratio 3 eller 4 er hurtigst. Personligt ville jeg dog aktuelt afholde mig fra at købe ny RDram, da kommende Intel-baserede bundkort anvender DDRram (op til PC3200 i dual channel, dvs. 6,4 GB/s båndbredde).


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende