af Webmaster Tuesday den 28 May 2002 kl. 19:48 [ Software ] Doom3 udkommer sandsynligvis først i år 2003, hvilket gør, at Unreal Episode 2 (som måske skifter navn til Unreal2: The Awakening) vil blive årets mest interessante og hardwarekrævende PC-spil. Vi kigger i denne artikel nærmere på, hvorledes valg af grafikkort, bundkort og cpu påvirker ydelse i Unreal2. Derudover kan du se flere billeder fra Unreal2, som vi ikke hidtil har publiceret her på sitet.
Som lille apperitif kan vi jo starte med dette billede fra Unreal2, der indikerer, at Unreal2 ikke nødvendigvis har lavere polygonantal end Doom3:
Unreal2 er ikke nødvendigvis grimmere end Doom3 - og kan måske vinde mht. gameplay
I det følgende har vi samlet forskellige testresultater fra Anandtech og kigger nærmere på, hvor meget forskellige hardwarekomponenter kan påvirke ydelse i Unreal2. Forskellige versioner af Unreal2-testet er brugt, og derfor skal de gengivne resultater tages med et gran salt. Meget kan nå at ændre sig, og vi forsøger blot at trække udviklingsretninger for PC-spil op med denne artikel. Intet kan naturligvis konstateres med sikkerhed, da Unreal2 stadig er i udvikling og ankommer i sidste kvartal af 2002. Lad os med disse forbehold kigge nærmere på bundkort:
Ovenstående resultater er opnået med Pentium4 2400/133 MHz og GeForce4 Ti 4600 grafikkort. Forskellen på hurtigste og langsomste bundkort, som enten benyttede RDram eller PC2700 DDRram er 6%, så lidt har valg af bundkort dog at sige. Forskellen mellem langsomste bundkort (SIS645 med PC2100) og hurtigste bundkort (i850E med PC1066) var 11%. Mht. AMD ser situationen således ud:
Forskellen på hurtigste og langsomste bundkort med DDRram er 13%, hvilket er en del, og primært skyldes, at SIS735 er langt bagefter VIA og Nvidia bundkort. Forskellen på hurtigste og langsomste bundkort, hvis vi ser bort fra SIS735, er kun 3%. Så KT333 vinder ikke meget over KT266A i denne test.
Store udendørs arealer ser ud til at karakterisere Unreal2 i højere grad end Doom3
Markante forskelle i ydelse ses dog først, når der pilles ved cpu'ens MHz:
Bundkort baseret på 850E og KT333 er anvendt til hhv. Intel og AMD cpu'er. Grafikkort er GeForce4 Ti 4600. Pentium4 Northwood 2400/100 er 14% hurtigere end Northwood 2000/100, når begge cpu benytter samme ram, bundkort og grafikkort. Forskellen i taktfrekvens er 20%, så selvom MHz-stigningen ikke giver fuld valuta for pengene, så stiger ydelsen dog med 70% af det forventede (forventet = 20%, reel stigning = 14%, dvs. 14/20 = 70%). I meget hårde cputest er reel ydelse stort set fuldstændig proportional med cpu'ernes taktfrekvens (når vi holder os inden for samme cpu-familie, fx. Athlon XP eller Pentium4 Northwood), så dette tyder på, at cpu betyder meget, men der må være en anden vigtig faktor, som også spiller en rolle. Ved at gå fra Northwood 2 Ghz (PC800) til 2,53 GHz (PC1066) øges taktfrekvensen med 27%, mens den reelle ydelse stiger med 18%, hvilket atter giver ca. 70% ekstra ydelse ifht. det umiddelbart forventede. Så øget båndbredde ser ikke ud til at spille en rolle for Unreal2-testresultaterne, mens rå cpu-MHz betyder en del for P4-ejere. Mht. Athlon XP-cpu'er ser vi, at en forskel på 24% i MHz (Athlon XP "2100+" 1733 MHz vs. "1600+" 1400 MHz) giver 12% ekstra ydelse. Dette tyder på, at opgraderer du din Athlon XP cpu med f.eks 30% i MHz (fra Athlon XP 1500+ til 2100+), så skal du ikke forvente, at din PC vinder mere end 15% i Unreal2. Så AMD-ejere kan nemt spilde penge på ueffektive cpu-opgraderinger mht. Unreal2, men P4-ejere får lidt mere ud af ekstra MHz. Dette tyder på, at grafikkort er det, som betyder allermest for Unreal2:
Selv om spilfigurer besidder mindre polygonantal end i Doom3, så afvikles Unreal2 ikke nødvendigvis hurtigere grundet stort polygonantal i omgivelserne/landskaberne
Her kan vi for alvor skille fårene fra bukkene (bemærk, disse resultater er fra build 856, derfor de højere scores end fra 918). Anvendt cpu var Athlon XP 2000+ på Asus A7V266-E bundkort (KT266A med PC2100). Forskellen på langsomste MX440 og hurtigste Nvidia Ti 4600 grafikkort er på 231%. Vi kan sammenligne ATi's nuværende grafikkort her (build 918):
Her kan vi se (Athlon XP 2100+ på KT333 bundkort), at forskellen på ATi Radeon 7500 og 8500 er hele 43%. Derudover ser ATi ud til at have store problemer med Unreal2 i øjeblikket (build 918), da et alm. Geforce3 grafikkort her er hele 59% hurtigere end ATi Radeon 8500.
Diverse fjender og monstre er langt fra på højde med Doom3, men nogen gange må man leve med det næstbedste :-)
KONKLUSION
Unreal2 ser indtil videre ud til at afhænge meget af både cpu og grafikkort, men dog mest af grafikkortet. Unreal2 anvender ligesom Doom3 et meget højt antal polygoner, som grafikkort med geometriprocessor (Geometry Processing Unit - GPU) i høj grad medhjælper til at fremstille. Det betyder, at meget hurtige GPU'er, så som Radeon 8500 og GeForce3-4 Ti familierne, aktuelt betyder meget for Unreal2. Endvidere så vi, at P4 Northwood-ejere med GeForce4 Ti 4600 grafikkort kan forvente ca. 18% bedre Unreal2-ydelse, hvis de opgraderer med 27% ekstra MHz (fra 2 GHz til 2,533 GHz) samt at øget FSB og båndbredde intet betød (P4 2400/100 (PC800) klarede sig lige så godt som P4 2400/133 (PC1066)). Athlon XP ejere kunne derimod kun vinde 12% ekstra ydelse ved at opgradere 24% i MHz (fra 1600+ til 2100+). At opgradere fra Nvidia GeForce4 MX440 til GeForce4 Ti 4600 gav derimod hele 230% bedre ydelse, mens opgradering fra ATi Radeon 7500 til 8500 gav 43% bedre ydelse (GeForce4 Ti 4600 var iøvrigt 46% hurtigere end ATi Radeon 8500 og 36% hurtigere end GeForce3). Sålænge enten PC2700 DDR-ram eller RDram blev anvendt, så var det kun op til 6% forskel på Pentium4-bundkort, mens forskellen på AMD-bundkort såsom KT333 (PC2700) og KT266A (PC2100) kun var på 3%. Konklusionen må derfor være, at grafikkort har første prioritet til Unreal2, mens cpu betyder noget mindre. Valg af bundkort betyder næsten intet, såfremt dit bundkort understøtter PC2700 eller RDram til Pentium4, mens AMD-ejere klarer sig fint med PC2100 til KT266A, nForce420 eller PC2700 til KT333. Unreal2 ser således ud til at blive bedste argument i år for at investere i Parhelia, NV30, Radeon3 (R300) eller tilsvarende, mens Doom3 muligvis kan blive godt argument for NV35...
Unreal 2 forventes inden jul 2002, så selv voksne kan i år glæde sig ekstra meget til december...
MIG skrev Tuesday den 28 May 2002 kl. 20:20: [ svar | nyeste ]
YES Første kommentar :-)
din mor skrev Monday den 16 September 2002 kl. 23:48: [ svar | nyeste ]
nathue
Locudo skrev Tuesday den 28 May 2002 kl. 22:05: [ svar | nyeste ]
Man kan se at AMD Athlon XP klare sig da rigtig godt, selv om den er så mange MHz bagefter og det er i helt nyt spil, så det er kun godt.
Locudo
Rune skrev Wednesday den 29 May 2002 kl. 00:03: [ svar | nyeste ]
Martin skrev Wednesday den 29 May 2002 kl. 02:01: [ svar | nyeste ]
OMG en cool artikel :-)
Men jeg vil lige være sikker på forståelsen:
Kan jeg læse den ovenstående "Unreal Performance Test 2002", som at jeg kan forvente
en fps på 82,8 i 1024 x 768 x 32 med G4 TI 4400 og det iøvrigt nævnte Motherboard o.s.v. ?
Jesus - hvis ja, så kan jeg jo også være med :-)
Iøvrigt har nogen et godt link til en "begynder-nørd", hvor man kan læse om "Parhelia, NV30, Radeon3", uden at det bliver aaaalt for teknisk ?
Og ved vi noget om hvornår disse forventes i handlen ?
Rune skrev Wednesday den 29 May 2002 kl. 11:34: [ svar | nyeste ]
De 82 FPS med Ti 4400 er med build 856, som var en demo, der nåede langt højere billedrater end den nyeste build 918. Skal vi tage efter build 918, så burde du nå ca. 47-48 FPS, mens Ti 4600 når 50. Men kun, hvis du har cpu, der svarer nogenlunde til P4 2,53 GHz. Men der kan nå at kommer mange nye "builds" endnu, og hvilken build (om nogen), der er repræsentativ for normalt Unreal2 gameplay, vides næppe endnu (programmørerne optimerer vel stadig Unreal2-koden).
Martin skrev Wednesday den 29 May 2002 kl. 02:08: [ svar | nyeste ]
Hmmm har fundet godt læsestof her på siden, i tidligere artikler. Glem derfor mit spm. om "Parhelia, NV30, Radeon3", med mindre der er sket noget siden :-)
Sadat skrev Wednesday den 29 May 2002 kl. 08:25: [ svar | nyeste ]
*Suk* Epic kunne godt have gjort meget mere ud af optimeringen af Radeon kortene. Men mon ikke det bliver bedre samtidig med at Ati får lavet bedre drivere til den nye Unreal engine.
Doom III kommer til at se meget bedre ud, godt være at polygon antallet ikke er så stort i in-game, men det sørger deres syge bump-mapping teknologi for. Se de laver først deres models i virkelig syge antal polygoner, men kører det igennem en form for process i deres udvikelt render-engine hvor de "lower" polygon antallet i in-game og så får den bump-mapping til at lave de syge effekter. Ved ikke helt hvordan det er, læste bare et interview med en eller anden id dev.
Desuden, så har Doom III meget mere avanceret lightning engine (full dynamic), og de har udviklet en speciel physics engine som imho ser meget bedre ud end UT2's karma physics. For ikke at tale om lyden som er digital 5.1.... Doom III siger bare kvalitet over det hele. Jeg så virkelig frem til Unreal II, men de fjernede mp... de satte realese dato'en virkelig langt frem... til den tid har jeg alligevel hardware som kører spillet flydende med Max ass details..
Det kan jo godt være at gameplay'ed er fedt og historien god... men det er ikke noget som jeg finder specielt efter hvad jeg har læst og set.
Nu skal vi lige have en CPU krig igen, bare lige for sjov skyld (sådan da). Jeg vil ingen måde sige at AMD er bagefter ang. Mhz og det tror jeg også der er en masse andre der kan berette om. AMD har på en eller anden måde forstået at udnytte cpu'en bedre end Intel.
De er sku ikke bagefter.
Men lad os nu komme tilbage til Unreal 2, for det bliver sku sjovt at se engang. Jeg har i længere tid ikke haft nogen interesse for Unreal 2. Men med disse billeder og test glæder jeg mig faktisk til at se om mit nye system kan klare dette (Det skulle på ingen måde være noget problem) Da både mit bundkort(Asus A7V333), min cpu(AMD 1800+ XP) og mit grakfikkort(MSI G4 Ti 4400) er med i toppen, selvfølgelig.
Og så er det jo faktisk en skam at ATi er (der kan man sku sige at nogen er bagefter) bagefter, det er faktisk synd - for jeg vil sku gerne have noget konkurrence imellem nVIDIA & ATi det er nu sjovere.
Ja, disse benchmarks giver jo stof til eftertanke, for hvor min Athlon 1800+ ikke ser ud til at ville have problemer, så kan jeg vist godt smide mit Geforce 2 MX-200 ad pommern til. Planlægger da også at købe et Geforce 3 Ti-200 snart.
RADEON-folkene kan godt slappe lidt af, der er jo stadig lidt tid til Unreal 2-releasen. I den tid vil både Unreal 2-enginen og RADEON-driverne blive optimeret kraftigt - det vi ser her, er jo egentlig kun et Release Candidate stadie af UNREAL 2. ATI er jo helle ikke just kendt for deres velskrevne drivere, RADEON-kortene kan yde meget bedre hvis blot ATI's driver-programmører tager sig sammen!
Derfor skal disse framerates tages med et gran salt, da de sansynligvis vil stige med 10-30 fps på de "store" kort (Radeon 8500/Gefoce 3 og op), hvor de små grafikkort, hvis drivere udnytter hardwaren fuldt ud pt., ikke vil få så meget bedre ydelse, medmindre UNREAL-enginen bliver optimeret krafrigt.
Endeligt skal der siges, at Parphelia (Matrox) og Xabre (Sis) endnu ikke er kommet på markedet - mon ikke deres GPU'er kan give NVidia og ATI noget konkurrence?
Casper skrev Wednesday den 29 May 2002 kl. 12:58: [ svar | nyeste ]
Rune... du er vist kommet til at skrive det samme to gange (lige under det første billede).... eller ville du bare have slået det rigtig godt fast?.... :)
J.Mohr skrev Wednesday den 29 May 2002 kl. 17:37: [ svar | nyeste ]
62.243.50.80 skrev Wednesday den 29 May 2002 kl. 23:16: [ svar | nyeste ]
så... med 1ghz cpu og Ti4400 får jeg 18fps? eller hva'?
Thomas skrev Wednesday den 29 May 2002 kl. 23:24: [ svar | nyeste ]
Der er ikke nogen tvivl om at nVidia's drivere er bedre end Ati's, men Ati er faktisk ved at være rimelig gode, mange har åbenbart den samme "nVidiot" opfattelse at de stadig stinker og er fyldt med bugs.
Det er da værd at lægge mærke til at AnandTech tester med ældrer drivere i den ene af de tests i henviser til, 6043 er ikke ligefrem de nyeste - det er 3 drivere tilbage, og såvidt jeg ved har de et "high polygon" bug, som helt sikkert er på spil netop i UT.
Jeg tror ikke man vil se store ændringer i performancen af nye Ati drivere, muligvis ved aa, men ellers ikke - de sidste par releases har også handlet om bug fixes og stabilitet, og ikke performance. Nu er de benchmarks der er ude nu af SIS' Xabre chip ikke noget man kan bruge til så meget, da shader delen ikke virker med de nuværende drivere, men det er jo et low budget kort, og vil på ingen måde give Radeon 8500 eller GF3/GF4 alt for meget sved på panden.
Lasse skrev Thursday den 30 May 2002 kl. 08:59: [ svar | nyeste ]
Ikke for at kritisere, men ifølge min edb-ordbog, står GPU for: "Graphic Processing Unit" ... og IKKE "Geometry Processing Unit"! Jeg tvivler på der er to GPU´er på et grafikkort!
Ellers ser spillet da meget svedigt ud, men sig mig, hvornår hører vi mere til Counter Strike 2?
Rune skrev Thursday den 30 May 2002 kl. 10:55: [ svar | nyeste ]
GPU er en forkortelse, der både dækker over Graphics Processing Unit og den efterhånden populære betegnelse "Geometry Processing Unit". Siden Nvidia introducerede en "graphics processing unit" med hardware transform & lighting, så er forkortelsen "GPU" i stigende grad blevet associeret med "geometry processing unit", se også denne beskrivelse hos Tom's Hardware:
Selv ATi nævner, at GPU står for Geometry Processing Unit:
CHARISMA ENGINE™
The CHARISMA ENGINE™ is the fastest geometry processing unit (GPU) and the first to use acceleration for advanced character animation features. The RADEON™ CHARISMA ENGINE™ supports full transformation, clipping and lighting (T&L) at 30 million triangles/second for a ten fold improvement in 3D details. 3D game characters are brought to life with CHARISMA ENGINE™ support, for cutting-edge character animation such as vertex skinning and key frame interpolation
Så GPU er både forkortelse for graphics processing unit og geometry processing unit, og som du kan se, så har jeg netop derfor tydeliggjort, at jeg med forkortelsen GPU mener "geometry processing unit" i ovenstående artikel.
Jeg vil godt vædde en øl eller 2 på at Unreal 2 ikke lander i september måned; anyone ? Det er efter sigende 2. august 2002 at UT2003 skulle lande i europa; og jeg tvivler på at begge spil kommer samtidigt (det siger ihvertfald nyeste rygte).
Og så vil jeg da anbefale at når UT2003 demo'en bliver tilgængelig i juni måned, at man tester sit nyeste grej af på den; det burde give en meget god indikation af hvordan Unreal2 vil performe....
Alex T skrev Thursday den 30 May 2002 kl. 09:31: [ svar | nyeste ]
Grafikken og uhyggestemningen i Unreal II ligner en spejdertur til Lejre sammmenlignet med Doom 3.
Rune skrev Thursday den 30 May 2002 kl. 15:35: [ svar | nyeste ]
Det lyder som om, at du har oplevet flere traumatiske spejderture i din barndom. Man bliver helt rørt og dernæst vred, når man hører om børn, der opvokser under sådanne vilkår :-)
Tja, Henrik..... Vil det ikke være at tage "slik" fra børn... Selvfølgeligt er den forsinket...Men se det på den lyse side... Så kan vi alle nå at spare op til min. GeForce 4 + P4 2.2 GHz i et 533 MHz bundkort.
MEN når det er sagt ser det meget flot ud og der er ikke noget at sige til at jeg (vi) måske bliver nødt til at punge ud på noget nyt hardware ;-)
Rune skrev Thursday den 30 May 2002 kl. 17:31: [ svar | nyeste ]
Unreal Tournament 2003 og Unreal2 benytter iøvrigt samme 3D-engine, så derfor kan ovenstående resultater teoretisk set være repræsentative for Unreal Tournament 2003. Dog er UT 2003 baseret på hurtige bevægelser og handling, så derfor er det meget muligt, at den visuelle detaljegrad er noget mindre voldsom ifht. Unreal2 med det formål at øge billedraten. UT 2003 skulle udkomme i næste måned (juni 2002).
Man kan jo okså slå noget af alt det fancy grafik i Unreal Episode II fra og samtidig sætte grafikken ned til 16Bit farver, så kan alle nok være med igen :)
Min spand:
Cpu: AMD XP 1600+
Mobo: Soltek SL-75KAV
Ram: 512MB Apacer 133Mhz
Gfx: GF3 TI200
Jeg ved ikke hvor mange FPS jeg vil kunne komme op på i Unreal Episode II, men én ting er sikkert - den bliver i hvert fald noget højere i 16Bit end i 32Bit
212.242.122.144 skrev Sunday den 02 June 2002 kl. 15:57: [ svar | nyeste ]
Er der ikke lavet nogle test med geforce 3 med 128 ram og med radoen le med 128 ram???
Rune skrev Sunday den 02 June 2002 kl. 17:21: [ svar | nyeste ]
Ikke såvidt jeg ved. Der er dog ingen grund til at tro, at der er nævneværdig forskel på f.eks. Radeon 8500LE med 64 eller 128MB ram i aktuelle PC-spil (medmindre FSAA aktiveres i 1600x1200x32 :-). Så resultater med 64MB versioner af GeForce3 Ti 200 eller Radeon 8500LE burde fint svare til resulater med 128MB.
212.242.122.144 skrev Sunday den 02 June 2002 kl. 19:24: [ svar | nyeste ]
Enkelte observatører vil hertil måske indvende "at hvad ved bønder om agurkesalat", nuvel, vi får se...
Rune skrev Wednesday den 12 June 2002 kl. 09:44: [ svar | nyeste ]
PC Games har netop testet ydelse i Unreal Tournament 2003. I hvert fald ifølge diverse rygter. Imidlertid vil den opmærksomme læser straks se, at der blot er tale om den gamle Unreal2-test, som Anandtech har anvendt i flere måneder (build 918). Så resultaterne svarer til ovenstående artikel, men kan læses her:
Tænk, at Epic engang gjorde meget ud af, hvor optimeret Unreal 2 var til GeForce3. Al denne herlige info, der sikkert har stimuleret en del personer til at købe GeForce3-4, er næppe mange penge værd i marts 2003, hvor NV35 og R350 baserede grafikkort er på vej. Men vi kan vel lære én ting: Køb aldrig nogensinde et grafikkort fordi du tror, at grafikkortet vil være godt til spil X. Vent altid med at købe grafikkort indtil spil X er udkommet.
Tonni skrev Monday den 19 August 2002 kl. 19:20: [ svar | nyeste ]
Ved nogen hvor man kan hente en demo/beta eller lignende?
By the way: Check artiklen om ATI Radeon 9700!
Det kort losser ellers bare ANUS!
Rune skrev Sunday den 17 November 2002 kl. 16:04: [ svar | nyeste ]
Meget tyder nu på, at Unreal 2 udkommer før jul 2002. Ifølge PC Gamer, sidste nye nummer, er udgivelsesdato 21. november. Ifølge tyske PC Games er udgivelsesperiode 4. kvartal 2002. Og ifølge helt nyt interview med Glen Dahlgren (Unreal II Project Director at Legend Entertainment) afvises ikke, at Unreal 2 udkommer før julen 2002:
"QAPete: Is there anything else people should know, aside from 'come spend your Christmas money on our game?'
Glen Dahlgren: Well, the thing I think people haven't been able to get so far, because all we've had is E3, where we can show off the cool graphics and some of the gameplay, is the story. Legend comes from a real history of adventure gaming. We've got real writers on staff, real schooled designers. The story is very, very important to us, and so we've done everything we can to get a real story into a first person shooter. Actually, we've succeeded pretty well. The characters that are there are not one-dimensional; they've got real histories and real relationships with each other, not just with you."
Rune skrev Thursday den 09 January 2003 kl. 15:33: [ svar | nyeste ]
På http://www.unreal2.com kan nu findes videofilm (20MB zip) samt en masse flotte billeder fra Unreal2. Her er en lille forsmag på et spil, der muligvis bliver bedre og mere hardware-krævende end Doom3:
Så kan man jo fundere over, hvorvidt 2 nyrer er bedre end 1 nyre og Unreal 2 i 2048x1536x32 med 60 som minimal billedrate per sekund (forudsat, at der overhovedet findes (overclockede) cpu'er samt grafikkort, der kan klare sådanne krav til spilgengivelse)... :-)
Rune skrev Thursday den 09 January 2003 kl. 15:55: [ svar | nyeste ]
Unreal2-traileren fås også i DivX-version, som kun fylder 11MB for high-res-versionen:
Rune skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 19:59: [ svar | nyeste ]
Så er Unreal2 officielt "gone gold" (=blevet helt færdiggjort og sendt i cd-trykken :-) - og i Tyskland kan Unreal2 købes i diverse forretninger den 6. februar. Læs mere her:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.