Icarus - SEGA Dreamcast emulation af kommercielle spil
af Martin Hansen Thursday den 13 June 2002 kl. 19:13 [ Emulator ] Dreamcast'en var SEGAs sidste indskud til det lukrative videokonsol-marked, og SEGA vil nu udelukkende koncentrere sig om spiludvikling til de førhen naturlige dødsfjender; Nintendo, SONY og Microsoft. Men inden SEGA afviklede Dreamcast'en (i 2001), havde de siden 1998 frembragt et hav af spændende spillehals-konverteringer, glimrende nye spil-koncepter og en stadig udvikling af spilfigurer fra deres gamle "garde", såsom Sonic : The Hedgehog. Nu er fremtiden forhåbentlig åbnet for, at vi i en ikke alt for fjern fremtid kan genopleve alle disse spil på vores PC.
Icarus
Icarus har nu bragt Dreamcast-emulation væk fra "step 1", som altid er at opnå at køre forholdsvis simple teknologi-demonstrationer, som originalhardwaren ligeledes kan afvikle. Efter step 1 er opnået, er "step 2" selvfølgelig det næste mål :-)
Step 2 betyder dog sjældent, at man uhindret kan afvikle romsets flydende med det samme, men det er et uhyre vigtigt skridt i den rigtige retning og indleder den mest spændende fase i enhver emulators liv, nemlig emulering af kommercielle spil, og det er netop her, at Icarus kommer ind i billedet.
2D-emulation
SEGA SmashPack er en opsamlingspakke af gamle SEGA 16-/32-bit hits, som fik en lettere grafisk opdatering til Dreamcasten.
3D-emulation
Men endnu vigtigere er selvfølgelig, at emulatoren kan afvikle 3D spil, og her har Snow Surfer fået æren af at være det første 3d-Dreamcast-spil, som kan afvikles på en PC-emulator - nogensinde:
Men vigtigst af alt er, at Dreamcast-emulation af kommercielle spil er blevet kickstartet, og vi vender naturligvis tilbage, ligeså snart at der foreligger flere spændende informationer. Desuden kan Icarus sitet besøges her:
DreamEmu, en anden Dreamcast-emulator er blevet opdateret. Der er desværre stadigvæk ikke understøttelse af kommercielle i denne emulator, men de interesserede kan tjekke DreamEmu's
tilstand her:
Dead or Alive2, forgængeren til det eneste grafisk imponerende X-BOX-spil der er lavet ind til videre (Dead or Alive3), var et stort hit på Dreamcast'en. Det ser ud til, at dette spil nu "booter" op i Icarus-emulatoren.
Nye billeder til Icarus er publiceret, dette betyder at følgende spil på et eller andet niveau virker til emulatoren; Iris Demo, kmtoy2v, Mdk2, Skies of Arcadia Trickstyle, Virtua On, Doom, Hotd2 og Ferrari F355:
Nye billeder af; Jet Set Radio, Mr Driller, Street Fighter 3, MD2 demo, RocketRacer, Stefan demo, High Cube, Bloop, Duck's Revege, DCTunnel og Air Force Delta, viser endnu engang, at udviklingen fortsætter i Icarus
Det lader til at Sonic Adventure virker korrekt til Icarus emulatoren, eneste problem kan derfor kun være, at hastigheden slet ikke er en udgivelse værdi?
Her kan man ihvertfald se perfekte billeder, af Sonic Adventure, i både DirectX og OpenGL tilstand:
Icarus isn't ready for public release just yet according to the writer of the emulator, so all pictures shown above are all WIP (Work IN Progress) pictures and no actual download is available at this time!
En lille note fra forfatteren af Icarus, der forklarer hvorfor der ikke er sket ret meget siden de revolutionerende første billeder:
I would just like to say that I am very impressed and greatful for the showing of support from many of you.. I for one would likely be peeved off if i was in the same situation as many of you - to have viewed an emulator running a commercial game a year and a half ago and to not have heard or received much of it since. (...)
However my life has recently become very busy and I was initially holding out for the time when games would be running full speed (or at least fast) with a good dynamic recompiler and reliable gfx rendering. ZeZu is doing some playing with it now, so at least work is being done, and I will soonish be able to return to it myself. I haven't lost interest/passion for it and apologize to the scene for the wait but at least it may have provided some interest to some of you in the meantime.
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.