Bedste bundkort til Pentium4: VIA P4X400 vs. SIS648 vs. Intel i850E
af Webmaster Sunday den 11 August 2002 kl. 00:07 [ Bundkort ] XBitLabs har testet nye bundkort fra SIS og VIA, der begge understøtter bl.a. AGP8x og PC3200 DDR-ram, mod Intels førende platform til Pentium4, nemlig Intel i850E bundkort med PC1066 RD-ram. Vi kigger nærmere på, hvilket bundkort, der virker mest attraktivt.
Alle bundkort blev testet med Pentium4 2,4 GHz med 133 MHz FSB og Nvidia GeForce4 Ti 4400 grafikkort i WindowsXP. Bemærk, at SIS648 og P4X400 bundkort bl. a. understøtter AGP8x, USB 2.0 og ATA/133 til forskel fra i850E. Hvis du vil vide mere om SIS648, kan vi henvise til denne artikel:
XBitLabs faldt desærre over alvorlige problemer med VIA P4X400: "...the P4PB 400 mainboard disappointed me with its unstable operation with DDR400 memory. Moreover, with default settings P4PB 400 performed worse with DDR400 than with DDR333. And this situation is very hard to change for the better even during fine tuning. VIA comments on this as follows: "As DDR400 standard is not ratified, we increase the timings greatly to ensure stable work and it inevitably leads to lower performance"."
Kilde: http://www.xbitlabs.com/mainboards/p4x400-sis648/
Så PC3200 virkede ikke ordentligt på VIA P4X400, desværre, mens samme ramtype virkede perfekt på SIS648-bundkort. VIA ser desværre ud til at have problemer med PC3200, så det forventes, at KT400-bundkort til Athlon XP ej heller virker med PC3200 (og så er det jo knap så heldigt med KT400-navnet, da talangivelsen "400" normalt refererer til ram-hastigheden - dvs. KT333 benytter 333 MHz ram (PC2700)). Læs mere om KT400-begrænsninger her:
Alt tyder derfor på, at SIS648 er et godt stykke foran VIA, prøv også at se alle disse RAM-hastigheder, som SIS648-bundkort understøtter ved enten 100 MHz eller 133 MHz FSB:
SIS648 er klart gearet til fremtiden; FSB:RAM-ratio på 2:3 svarer naturligvis til 4:6 og giver mulighed for anvendelse af PC3200 (DDR400 = 200 MHz RAM) ved 133 MHz FSB. Endvidere understøtter både P4X400 og SIS648 ægte 166 MHz FSB, så disse bundkort er som skabt til overclockning af Pentium4-cpu'er med 133 MHz FSB. Men nok om alle disse tekniske detaljer, lad os kigger nærmere på testresultater fra PC-spil:
Forskellen mellem i850E med PC1066 RDram og SIS648 med PC3200 er sølle 1,5%, mens P4X400 med PC3200 er hele 13% bagefter i850E. Så det kan ikke skrives tydeligt nok: P4X400 virker ikke ordentligt med PC3200. Med PC2700-ram klarer P4X400, SIS648 og i845G sig dog stort set ensartet. Vi fortsætter med Dungeon Siege:
Dungeon Siege er fremfor alt cpu-afhængigt, og ram-system (båndbredde) betyder stort set intet. Forskellen på i850E + PC1066 og SIS648 + PC3200 er under 1%, mens P4X400 her kun er ca. 2% bagefter i850E. Vi slutter af med Comanche4:
i850E med PC1066 vinder her med 2,5% over SIS648 med PC3200. VIA P4X400 er atter nede at bide i støvet grundet mangelfuld PC3200-understøttelse og er 6,5% bagefter i850E med PC1066.
KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
Ovenstående testresultater viser, at SIS648 med PC3200 DDR-ram er fra under 1% til max. 2,5% langsommere end i850E med PC1066 RD-ram. Prismæssigt koster 2 x 256MB Samsung PC1066 dog hele kr. 3.600,00 i Danmark (billigste PC1066 Kingston ram koster kr. 2.600,00 for 2 x 256MB), mens 2 x 256 MB Samsung PC3200 DDR-ram koster kr. 1.750,00 (billigste 2 x 256 MB Performance PC3200 koster kr. 1.580,00). Så PC1066 RDram koster fra kr. 1.000,00 til kr. 1.850,00 mere end tilsvarende mængde PC3200. Yderligere forventes, at SIS648-bundkort vil koste ca. kr. 500 mindre end i850E-bundkort. Så der er rigtig mange penge at spare ved at vælge SIS648 + PC3200 fremfor i850E + PC1066. Så i850E med PC1066 er unægtelig en meget dyr fornøjelse for op til 2,5% ekstra ydelse. Ydelsesmæssigt og især kvalitetsmæssigt er SIS648 med PC3200 bestemt ikke meget bagefter i850E med PC1066, tværtimod. SIS648 understøtter nemlig AGP8x, USB 2.0, ATA/133 (Serial ATA også understøttet i flere kommende SIS648-bundkort) og ægte FSB166 (dvs. PCI er 33,33 MHz og AGP er 66,66 MHz, når FSB ændres til 166,66 MHz på SIS648) til forskel fra i850E. Endvidere fandt bl.a. Tom's Hardware i tidligere SIS648-review, at der absolut ingen problemer var med SIS648 mht. kompatibilitet og stabilitet.
VIA P4X400 havde desværre store problemer med PC3200 DDR-ram, så vi kan desværre ikke anbefale dette bundkort. Vi håber, at VIA har mere held med næste chipsæt til Pentium4.
Den sammenlagte vinder mht. pris, stabilitet, udstyr og egenskaber er således SIS med deres SIS648-bundkort, og aktuelt har disse bundkort reelt ingen konkurrence. De første SIS648-bundkort forventes at nå danske forhandlere om få uger.
Bjørn skrev Sunday den 11 August 2002 kl. 00:24: [ svar | nyeste ]
Ja det er dejligt at se at SIS stadigvæk er det hurtigste ikke Intel chipset.
God test.
:)
Svende skrev Monday den 12 August 2002 kl. 11:35: [ svar | nyeste ]
De er jo ikke de hurtigste. Det er Intel, men klart billigere og klart at foretrække :o)
MCJ skrev Sunday den 11 August 2002 kl. 10:05: [ svar | nyeste ]
Jeg synes i overser I845G/DDR333 lidt. Hvis man ser på ovenstående test er den meget lidt efter de 2 førende. Den er ovenikøbet ikke særlig dyr.
Jeg har selv et Microstar MS-845G-Max-L. Pris set på edbpriser 1169 kr.
Så har man noget der er bundstabilt og afprøvet.
Hastigheden er også i top
Rune skrev Sunday den 11 August 2002 kl. 12:29: [ svar | nyeste ]
Ovenstående artikel er udelukkende fokuseret på bundkort med enten PC3200 eller PC1066 understøttelse, men derudover ii845G et glimrende bundkort. Men grundet mangel på PC3200-understøttelse, ægte 166 MHz FSB, AGP8x osv. (og en pris, der sandsynligvis vil være en anelse over SIS648 eller det samme), så kan vi ikke anbefale i845G.
212.242.213.30 skrev Sunday den 11 August 2002 kl. 11:01: [ svar | nyeste ]
Hvad med DDR 3500 ? :)
Rune skrev Sunday den 11 August 2002 kl. 12:23: [ svar | nyeste ]
Der løber vist lidt vand i åen, før DDR3500 er på markedet :-) Derudover kan det være, at du refererer til, at i845E bundkort fra eksempelvis Albatron, Abit og Asus tilbyder 3:4 FSB:RAM-ratio, hvorved 177 MHz ram (DDR355) kan anvendes ved 133 MHz FSB. Dvs. PC2700, som generelt nemt kan klare overclockning fra 166 til 177 MHz. Hastigheden ved denne uofficielle i845E-løsning er dog stadig dårligere end PC3200 (dog underligt nok ikke i Dungeon Siege, hvor denne løsning vinder), læs mere her:
Og i845E understøtter iøvrigt de samme traditionelle egenskaber som i850E - så SIS648 vinder generelt stadig stort.
JohnnyB skrev Sunday den 11 August 2002 kl. 18:09: [ svar | nyeste ]
kan det betale sig at skifte fra SIS645DX til det nye SIS648 ?
hvorfor/hvorfor ikke ???
johnny
Rune skrev Monday den 12 August 2002 kl. 12:10: [ svar | nyeste ]
Fordi SIS645DX bl. a. ikke understøtter ægte 166 MHz FSB, AGP8x, serial ATA og/eller ATA/133. Men er man ligeglad med dette, så er SIS645DX skam et fremragende, hurtigt og billigt bundkort, der også virker fint med PC3200.
Jeg havde nu foretrukket hvis der var blevet brugt et AGP8x grafikkort. Også selv om "ydelses-boostet" kun var 0-3% hos SIS' Xabre400, ville det vel alligevel have givet et noget andet billede.
Ja, det er dejligt at SIS er førende på bundkortet-markedet for pris/ydelse...
Rune skrev Sunday den 11 August 2002 kl. 21:25: [ svar | nyeste ]
Ja, men det kommer vi med stor sandsynlighed til at opleve, når avancerede AGP8x-grafikkort såsom Radeon 9700 snarligt ankommer.
katbird skrev Monday den 12 August 2002 kl. 05:51: [ svar | nyeste ]
Asus P4S8X SIS 648/963 Chipset / LAN , 1210 kr.
Asus ATX SIS 648/963 Chipset / LAN / SATA , 1435 kr.
Set hos http://www.midtdata.dk/index.html
Rune skrev Monday den 12 August 2002 kl. 08:37: [ svar | nyeste ]
Uden Serial-ATA (dvs. den helt nye standard til kommende harddiske):
Bemærk dog, at disse produkter først forventes på lager om 2-5 dage (og prisen bliver sikkert også billigere, når der er kommet mere konkurrence blandt forhandlerne)
Metoden skrev Monday den 12 August 2002 kl. 12:05: [ svar | nyeste ]
Hvornår ser vi så harddiske med SATA(N)?
Rune skrev Monday den 12 August 2002 kl. 12:15: [ svar | nyeste ]
Meget snart formodentlig :-) Intel bakker iøvrigt op om Serial-ATA som fremtidens standard, men ikke om ATA/133. Derfor understøtter ingen af Intels aktuelle chipsæt mere end ATA/100.
SMasH skrev Monday den 12 August 2002 kl. 15:03: [ svar | nyeste ]
Hmm kan man mon regne med at der følger sata convertere med til sis648 bundkortet så vi kan bruge det til vores nuværende diske?
Rune skrev Tuesday den 13 August 2002 kl. 00:03: [ svar | nyeste ]
Jeg kan ikke forestille mig, at SIS648 med S-ATA ikke har taget højde for, at stort set 100% af deres købere anvende E-IDE harddiske. Derudover har Tom's Hardware testet S-ATA mod ATA-100, men vi vil dog ikke nævne denne test yderligere her på sitet, da der blev anvendt prototype på S-ATA drev og PCI-S-ATA-kontroller. Først når færdigudviklede S-ATA-drev ankommer med fuldt ud integreret S-ATA, vil vi kigge nærmere på fordele og evt. ulemper ved S-ATA:
OVC. skrev Monday den 12 August 2002 kl. 15:43: [ svar | nyeste ]
Rune vil jeg kunne bruge mine Samsung PC2700 man har jo hørt så tit at det er forklædte PC3200.
Jeg mener selvfølig osse om de vil leve op til PC3200 ydelse.
Claus.
Rune skrev Monday den 12 August 2002 kl. 20:32: [ svar | nyeste ]
Det vil jeg tro, jeg kender flere, som har nået over 200 MHz RAM på SIS645DX (endda med hurtige ramtimings). Det kan dog være, at du ikke kan nå 2-2-2-5-1 ramtimings afhængigt af rammens taktfrekvens og bundkortets kvalitet, men det vil undre mig meget, hvis stort set ikke al Samsung PC2700 (en blok af 256MB) kan klare 200 MHz ved f.eks. 3-3-3-6-2 (eller "by SPD"). Bemærk, at der kan være problemer, hvis du benytter en 512MB blok (i enkelte tilfælde, i andre tilfælde ser 512MB ud til at virke fint - kan være relateret til bundkort) eller 2-3 stk. 256 MB ramblokke. Optimale testresultater med Samsung PC2700 blev opnået med én blok på 256MB ved ca. 2,9 volt ramspænding på Epox KT333.
Ole skrev Monday den 12 August 2002 kl. 20:58: [ svar | nyeste ]
Ingen tvivl om at SIS648 er et godt køb, men jeg mener dog at i850E, stadig er det bedste valg (hvis du har råd).
Husk på at PC3200 giver en båndbredde på 3,2GB/sec mens PC1066 giver hele 4,2GB/sec.
Det betyder måske ikke så meget med en relativ langsom P4 på 2,4Ghz som i testen, men Intel kommer snart med 2,8Ghz og 3,0 Ghz skulle komme inden jul.
Med disse hurtigere P4 prosessorer vil man nok se en langt større forskel end 1-2% i i850E's favør.
Kører selv med i850E og P4 2,4@3,2Ghz :)
Metoden skrev Tuesday den 13 August 2002 kl. 00:42: [ svar | nyeste ]
Rune skrev Tuesday den 13 August 2002 kl. 13:58: [ svar | nyeste ]
Noget tyder også på, at kommende 3,06 GHz Northwood-cpu'er muligvis ikke vil virke i nuværende socket-478-bundkort. Men Intel er jo også snart kendt for at skifte socket med meget korte mellemrum. Så det er meget muligt 3,06+ GHz fra Intel kræver nyt bundkort - og ny ram, hvis du anvender RDram (medmindre SIS-ridderen på den hvide hest kommer RDram-ejere til undsætning, hvilket der er gode chancer for). Læs mere her:
62.107.93.97 skrev Wednesday den 14 August 2002 kl. 03:56: [ svar | nyeste ]
Hvis det viser sig at være sandt så rambutter jeg den nærmeste Intel repræsentant med mit nye Abit BD7-II mobo!
Desværre er det ikke et usandsynligt senarie at Intel igen, igen, igen skifter socket - desværre er det usandsynligt at jeg giver Intel repræsentanten hvad han fortjener :(
iuib skrev Wednesday den 14 August 2002 kl. 04:10: [ svar | nyeste ]
Her er et link til en cut&paste af artikelen fra xbitlabs
Rune skrev Wednesday den 14 August 2002 kl. 10:48: [ svar | nyeste ]
Ja, især med SIS648 - hvis du er heldig burde du kunne nå 2,833 GHz ved 166 MHz FSB og med 200 MHz RAM (5:6 FSB/RAM-ratio - kræver dog god PC2700 ram eller PC3200).
jeg troede at Intel845G kun kunne klare op til DDR266 (PC2100)
Rune skrev Wednesday den 14 August 2002 kl. 22:17: [ svar | nyeste ]
i845E understøtter officielt kun op til PC2100 (selv om visse bundkortfabrikanter tillader support af "PC2832"; dvs. 177 MHz ram), mens i845G som eneste Intel-baserede bundkort understøtter PC2700.
Rune skrev Tuesday den 20 August 2002 kl. 11:39: [ svar | nyeste ]
Anandtech har testet nyt SIS648-baseret bundkort fra Abit, læs mere her:
194.192.135.108 skrev Wednesday den 04 September 2002 kl. 14:12: [ svar | nyeste ]
Denne artikel er direkte modstrid med andre tests på ocworkbench.com og hardocp.com.
Her fremgår det, at SIS648 slet ikke virker med PC3200 DDR-ram !
Vent hellere til standarden for den nye ram, og de tilhørende bundkort, er på plads.
Rune skrev Wednesday den 04 September 2002 kl. 22:37: [ svar | nyeste ]
Der mangler konsensus om PC3200-standarden, men det betyder dog ikke, at SIS648 ikke får det fulde udbytte af PC3200, blot at det ikke er sikkert, at alle typer PC3200 virker. Men med Samsung PC3200 vil det dog undre mig meget, såfremt der opstår problemer med SIS648. Undersøg dog, hvilke PC3200-ramtyper, som SIS648-bundkort er testet til at virke med, før PC3200 og SIS648 købes (Asus plejer eksempelvis at publicere sådanne lister).
195.47.150.109 skrev Saturday den 07 September 2002 kl. 23:19: [ svar | nyeste ]
Jeg har ledt efter en liste, som Asus skulle publicere - Forgæves! - aner ikke om MoBo. understøtter Performance 512MB PC 3200 RAM el. V-Data PC3200 RAM???
Rune skrev Sunday den 08 September 2002 kl. 01:58: [ svar | nyeste ]
Se f.eks. nederst på denne side, Asus anfører ofte testet ram i forbindelse med de detaljerede bundkortoversigter:
Andre ramtyper kan naturligvis også virke optimalt. Asus har ikke angivet specificationer for P4S8X (SIS648), så her burde ingen problemer være.
S@ndman skrev Sunday den 08 September 2002 kl. 20:34: [ svar | nyeste ]
Hvilke ram understøtter ASUS P4S8X SIS648..?? Der står optil PC2700, men kan det tage Samsung PC3200..??
Rune skrev Sunday den 08 September 2002 kl. 20:58: [ svar | nyeste ]
Ja, PC3200 er uofficielt understøttet, og du burde ikke opleve problemer med Samsung PC3200.
S@ndman skrev Monday den 09 September 2002 kl. 11:29: [ svar | nyeste ]
Men kan det pris -og ydelsesmæssigt betale sig at købe PC3200 ift. PC2700..??
Man kan ikke se på Asus site, hvilke type ram som P4S8X SIS648 er testet med...eller er det mig..??
Hvor mange IDE-enheder kan tilsluttes dette board...??
Er det et godt board..??
Rune skrev Monday den 09 September 2002 kl. 11:41: [ svar | nyeste ]
Ja, PC3200 koster ikke mget mere end PC2700 og giver ekstra ydelse ifht. PC2700 (se ovenstående artikel). Asus bundkort virker perfekt med mange andre ramtyper, end Asus anfører. Hvis Asus ikke har anbefalet visse ramtyper, så burde alle ramtyper virke. Er visse ramtyper anført, så ved du blot, at Asus garanterer, at disse ramtyper virker (ellers vælg Samsung, dette er aktuelt den bedste ramtype, som du kan købe, dvs. fremragende kompatibilitet, kvalitet og overclockningspotentiale). Der kan tilsluttes 4 IDE-enheder (8, hvis der er RAID), og du finder næppe bedre bundkort til P4, medmindre du ønsker i850E-chipsæt med PC1066 RDram.
S@ndman skrev Monday den 09 September 2002 kl. 11:46: [ svar | nyeste ]
Takker for de gode råd...:-))
Det var bare fordi jeg læste noget omkring, at hvis man ikke kørte med RAID, kunne det ikke bruges til IDE...er dette rigtigt...??
Rune skrev Monday den 09 September 2002 kl. 12:04: [ svar | nyeste ]
Asus P4S8X ankommer altid med en helt normal IDE-(ATA/133)-kontroller, der understøtter 4 enheder. Hvis du derudover også har en RAID-kontroller, kan 4 enheder tilsluttes denne, men det er muligt, at der skal anvendes f.eks. harddiske i RAID (2xmaster), før du evt. kan anvende to DVD/CDrom-drev (2xslave) - jeg har ikke testet dette, og har ikke kunnet finde dette emne tilstrækkeligt belyst (ifølge min manual til Asus A7V333 (KT333) RAID (promise ATA-133 kontroller) gælder blot, at du med alm. kontroller + RAID kan anvende op til 8 enheder). På dette site kan du angiveligt (og helt på eget ansvar) finde bios + drivere, der kan forvandle en RAID-kontroller til helt alm. IDE-kontroller, dog er Asus P4X8X endnu så nyt, at dette bundkort ikke er inkluderet:
S@ndman skrev Monday den 09 September 2002 kl. 14:56: [ svar | nyeste ]
Vil bare lige nævne, at P4S8X er faldet kr. 250,-....:-)))
80.62.18.164 skrev Monday den 09 September 2002 kl. 17:15: [ svar | nyeste ]
Ja, 850e er ikke til overclockere og det virker fint.
Egholm skrev Monday den 09 September 2002 kl. 17:31: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der har prøvet at køre RAID på ASUS-P4S8X.... Jg tror desværre kun man kan hvis det er SATA diske. Dem er der jo ikke lige frem ret mange af på markedet nu.. Hvis nogen har fået det til at virke må de MEGET gerne skrive hvordan.. Jeg har 2 stk. IBM 120GXP 120GB diske det kunne jo være fedt at køre RAID 0 på dem...
Rune skrev Tuesday den 10 September 2002 kl. 00:19: [ svar | nyeste ]
Hvis jeg husker korrekt, så medfølger S-ATA-IDE-adaptere, så du kan tilslutte dine IDE-harddiske til S-ATA-porte (ellers kan disse købes separat). Se billeder af sådanne adaptorer her:
Poul skrev Monday den 09 September 2002 kl. 22:47: [ svar | nyeste ]
Surfede lige forbi ....
føler mig måske lidt dum ...
Jeg har lige bestilt et Mobo asus P4B533 i845g
til P4 northwood 2.4 og 2700 ram ..( skulle ku bruges i den selv om det anbefales med 2100 )
skulle jeg ha bestilt en asus med SIS648 istedet ,....ikke stor forskel på prisen ..hvis jeg husker rigtig
Rune skrev Tuesday den 10 September 2002 kl. 00:14: [ svar | nyeste ]
"Livet leves forlæns, men forstaaes baglæns", som Kierkegaard vist engang pointerede :-)
Egholm skrev Tuesday den 10 September 2002 kl. 12:49: [ svar | nyeste ]
Til Rune
Der følger desværre ikke sådan en adapter med... Jeg har ledt og ledt på nettet efter en men uden held... Ved du måske hvor jeg kan købe sådan en Fætter :o)
Rune skrev Tuesday den 10 September 2002 kl. 13:00: [ svar | nyeste ]
Hvis disse ikke er anført på edbpriser, så er gode råd dyre... Men S-ATA er kun i opstartsfasen, om kort tid vil flere forhandlere sandsynligvis kunne tilbyde disse adaptorer.
Egholm skrev Tuesday den 10 September 2002 kl. 13:18: [ svar | nyeste ]
Okay Tak ....Nu hvor jeg har dig så har jeg lidt problemmer med mit ram..hvis jeg kører 166Mhz så får jeg BLÅ SKÆRM i XP og pisset genstarter. Men hvis jeg kører 133Mhz er der ingen problemmer... Det er PC2700 ram jeg har i .. Godt nok er det Preformance fra PCR-data..jeg ved ikke om det har noget at sige..
Rune skrev Tuesday den 10 September 2002 kl. 13:55: [ svar | nyeste ]
Jeg benytter selv 2 x 256MB Samsung PC2700 på Asus A7V333 ved 175 MHz (2-2-2-6-2) uden problemer, og ved, at flere på Asus SIS645DX-bundkort (P4S533) har kunnet overclocke Samsung PC2700 til langt over 200 MHz. Så jeg vil gætte på, at årsagen til dine problemer skyldes dit valg af ram.
Rune skrev Tuesday den 10 September 2002 kl. 14:12: [ svar | nyeste ]
Prøv evt. at sætte din ram i bios til absolut langsomste timings (3-3-3-6-2) og prøv, om det stabiliserer din ram ved 166 MHz. Ellers har Asus for vane at benytte høj ramspændning for at sikre bedst mulig stabilitet og overclockningspotentiale (f.eks. 2,85 volt), mens standard dog er 2,5 volt. Ram af tvivlsom kvalitet kan ikke altid klare denne spændingsforøgelse, så prøv evt. at reducere ramspænding til 2,5 volt om muligt.
Egholm skrev Tuesday den 10 September 2002 kl. 15:04: [ svar | nyeste ]
Det virkede sku heller ikke. Nu har jeg prøvet på de mest mærkelige måder...Jeg tror sku at jeg skal have mig noget Samsung ram. Jeg kune så forstå hvis man ikke kunne OC, men jeg vil sku bare kører som de skriver at det kan !! Min makker har samme bundkort men med V-DATA ram og han har samme problem. Nu er han på vej ned og købe Samsung PC3200 de må fandme da kunne køre 166MHZ... Tak for hjælpen... det må jeg sige du ved godt nok meget :-)
Egholm skrev Tuesday den 10 September 2002 kl. 16:35: [ svar | nyeste ]
Nej nu holder festen !!! Ingen gang Samsung PC3200 ram vil køre 166Mhz....det må sku være brædtet der er dårlig..men 2 stk. det er da utrolig..... Jeg håber ASUS snart kommer med en BIOS update..Hverken Preformance PC2700, V-Data PC2700 eller Samsung PC3200 kan køre 166Mhz...det er da sært...
Rune skrev Tuesday den 10 September 2002 kl. 17:16: [ svar | nyeste ]
Ja, det lyder underligt, du kan jo evt. checke om ny bios hjælper, eller f.eks prøve at kontakte din forhandler for at høre, om din forhandler kan belyse problemet yderligere:
Dit bundkort skal naturligvis virke med 133 MHz FSB og 166 MHz RAM.
Mads skrev Wednesday den 11 September 2002 kl. 16:38: [ svar | nyeste ]
Hvis jeg nu køber et ASUS SIS648 med SATA og LAN og det hele til. Kan jeg så køre med fuld hastighed hvis jeg køber PC3200 ddrram. Eller skal jeg ind og overclocke?
Rune skrev Wednesday den 11 September 2002 kl. 16:54: [ svar | nyeste ]
I dette tilfælde benytter du maksimal hastighed mht., hvad bundkortet understøtter, ja. Dog understøtter bundkortet kun uofficielt PC3200, men som du kan se på ovenstående resultater, så har SIS generelt ingen problemer med at opnå optimal hastighed med PC3200 (det samme gælder desværre ikke for bundkort fra VIA). Egholm (se kommentarer længere oppe) har dog oplevet problemer med Asus SIS648 og diverse PC3200 ramtyper, men at der generelt skulle være problemer med Asus P4S8X (SIS648) og PC3200, har ikke været nævnt på diverse internationale sites.
Søren skrev Wednesday den 11 September 2002 kl. 18:49: [ svar | nyeste ]
Der i høj grad problemer med PC3200 og SIS648.
Se bare her:
"At the unofficial DDR400, we are unable to complete most of the tests and it is very unstable even with the Corsair DDR400 CAS 2.5 module set to run in SPD mode."
Kilde:
www.ocworkbench.com/2002/asus/p4s8x/p4s8xp11.htm
Og her:
"As for DDR333 Vs. DDR400, you have seen that the speed improvements are minimal at best"
Kilde:
www.hardocp.com/article.html?art=MzM0LDQ=
Rune skrev Wednesday den 11 September 2002 kl. 19:05: [ svar | nyeste ]
Tja, men andre sites, som f.eks. ovenstående resultater fra XBitLabs, fandt nu ingen problemer: "As for DDR400 memory, its use with SiS648 ... allows to reach a new performance level. The speed of this solution is higher than in platforms using dual-channel PC800 RDRAM. Moreover, SiS648 with DDR400 SDRAM can often compete with PC1066 RDRAM systems."
Og Anandtech nævner her, at SIS648 netop udmærker sig ved at virke fint med PC3200: "As proven by our benchmark results, DDR400 doesn’t exactly add a lot of extra performance to the Pentium 4 platform, in addition to not being fully operational with any of the motherboards we used (the SiS 648 Reference board is the exception)."
Og Tom's Hardware konkluderede: "Our benchmark tests show that in all categories, the SiS 648, together with DDR400 (CL2.5), is only marginally slower than the Intel 850E with Rambus (PC1066, 533 MHz)... Our general conclusion: the SiS 648 is a reasonably priced alternative to Intel 845G, and it also offers more features. The board is garanteed to be stable."
I testene fra Tomshardware bruger de slet ikke Rd-ram i SIS648...er der fordi bundkortet ikke kan kører rammene, eller er det fordi det slet ikke kan betale sig? MVH MIG
Rune skrev Wednesday den 11 September 2002 kl. 21:25: [ svar | nyeste ]
Fordi SIS648 slet ikke kan anvende RDram, dette bundkort understøtter kun DDRram.
Egholm skrev Thursday den 12 September 2002 kl. 00:04: [ svar | nyeste ]
Hurra :-)
Nu har jeg sku ramt det rigtige... Samsung PC3200 256MB blokke, det dur.. Den Samsung 512MB blok var sku en mandags blok tror jeg.. Men nu blev det til 3x256MB Samsung og nu kører det, dog ikke 200Mhz det vil den sku ikke men 180Mhz på rammene og 2,75GHz på prosseseren. Den kunne måske godt ta lidt mere men det her kører sku stabil. MB temp er 30C og CPU temp er 25C...så jeg er sku godt tilfreds. Jeg mangler bare stadigvæk den SATA-IDE adapter :( jeg vil sku gerne køre RAID på de 2 IBM diske jeg har... Håber den snart kommer jeg har sat en masse firmaer igang med at skaffe en hjem, hvis de kan. Jeg har fortalt dem at jeg nok ikke er den eneste der gerne vil have fingerne i sådan en fætter :)
Rune skrev Thursday den 12 September 2002 kl. 00:37: [ svar | nyeste ]
Det lyder godt, bemærk, at maksimal ydelse med rammen opnåes kun ved anvendelse af én ramblok; jeg anvender selv 2 x 256 Samsung PC2700 CTL og må også reducere timings en smule af denne grund (175 MHz 2-2-2-6-2).
Peter skrev Thursday den 12 September 2002 kl. 13:40: [ svar | nyeste ]
Jeg har haft et asuskort til min P3, og det kunne startes op direkte fra tastaturet....
Er det en feature, der stadig findes (ex på det nye asus til p4 m. sis648)?!!
For det er da en dejlig praktisk detalje, og betyder mere for mig en OC-muligheder?!!
Rune skrev Thursday den 12 September 2002 kl. 16:18: [ svar | nyeste ]
Såvidt jeg er orienteret, indeholder alle (nye) ATX-bundkort fra Asus denne "Wake On Keyboard"-egenskab (gælder i hvert fald for A7V266-E, A7V333 og P4S533), så jeg er næsten helt sikker på, at P4S8X også ankommer med denne egenskab - ellers må en af vore læsere med P4S8X meget gerne korrigere mig (P4S8X-manualen kan nemlig endnu ikke hentes på Asus ftp-server).
Egholm skrev Thursday den 12 September 2002 kl. 18:34: [ svar | nyeste ]
Jeps..P4S8X har power on keyboard. A7A266 og A7V266-C har osse :-).
Søren skrev Thursday den 12 September 2002 kl. 20:29: [ svar | nyeste ]
Man læser jo modstridende ting om kombinationen P4S8X (sis648) + PC3200 DDR-RAM...
Det sikreste er jo at vente, til støvet lægger sig, og andre har gjort evt. dårlige erfaringer. Det gider jeg bare ikke! Før eller siden skal man jo købe, og nu har jeg ventet længe nok.
Så.... Hvad skal man købe, hvis man vil have noget hurtigt, stabilt, støjsvagt - og rimeligt fremtidssikkert?
Jeg havde tænkt mig:
* Asus P4S8X mobo (især pga. "Q-fan" og AGP8)
* P4 2,533
* Samsung 512MB DDR - men hvilken hastighed? Samsung har åbenbart lige lanceret PC3200, men ingen har blokken på lager, og den koster jo lidt mere end PC2700. Hvis jeg vælger PC3200, kan jeg så være sikker på, at jeg i værste fald får samme ydelse som PC2700? Jeg bemærkede, at hastigheden (ns) var lavere (højere tal) end for Samsungs PC2700-blok. Mpske er det alligevel for risikabelt at vælge PC3200, når standarden ikke er vedtaget?
Har også læst, at P4S8X er dårlig til overclocking? Jeg vil dog først gå i gang med den slags, når garantien er udløbet og/eller pc'en er blevet for langsom. Stabilitet og støjsvaghed er stadig det vigtigste for mig.
Mht. støjniveauet - får man mindre blæserstøj med en langsommere P4?
Og mht. kabinet: Hvem har et godt bud på et miditower, der både er støjsvagt og har usb-udtag på fronten? Nogle kabinetter reklamerer med "usb2" udtag - men afhænger det ikke kun af bundkortet? Selve stikket er vel det samme?
Mange spørgsmål, men selv om jeg er utålmodig efter at skrotte min gamle Athlon 600, vil jeg jo nødigt købe noget juks.
Der må da være nogle hårde nørder, der har købt PS48X - og høstet de første erfaringer?
Rune skrev Friday den 13 September 2002 kl. 00:13: [ svar | nyeste ]
Jeg kan jo forsøge, om jeg kan klare svendeprøven i Samsung ram... Først og fremmest ser det slet ikke ud til, at Samsung PC3200 findes, dvs. dette er eneste reference til en sådanne ramtype på Samsungs hovedside:
Det vigtige her er, at vi kan se, at ægte Samsung PC3200 benytter produktkode M368L3223DTM(-CC4), og præcis denne ramtype har SIS officielt godkendt til deres bundkort:
Dvs. at Samsung PC3200 i virkeligheden blot er 166 MHz CAS2.5 ram - hvilket betyder, at der er tale om PC2700 ram, som Samsung blot garanterer virker ved 200 MHz (CAS3 iøvrigt). Umiddelbart tyder meget således på, at du får Samsung PC2700@CAS2.5, når du køber Samsung PC3200@CAS3 - men med den forskel, at Samsung garanterer 200 MHz ved CAS3. Diverse testresultater på internationale site indikerer dog, at al Samsung PC2700@CAS2.5 kan klare 200 MHz ved CAS3. Der er således næppe grundlag for mange søvnlæse nætter grundet valg mellem Samsung PC2700 eller PC3200, chancen for at der reelt er tale om samme vare, er fantastisk stor. Ægte PC3200 bør naturligvis være 5 ns. CAS2.5 - så Samsung kan til en vis grad siges at levere en velfungerende og upåklagelig lappeløsning indtil videre.
Rune skrev Friday den 13 September 2002 kl. 01:13: [ svar | nyeste ]
Nåeja, du havde et par andre spørgsmål; du får ikke mindre støj med langsommere P4, generelt er in-a-box kølere dog også relativt støjsvag. Asus P4S8X er sandsynligvis et af markedets bedste SIS648-baserede bundkort, men der findes naturligvis SIS648-bundkort fra mange andre producenter, som også er fremragende. Jeg har nu ikke læst, at P4S8X er dårlig mht. overclockning, derimod har jeg læst, at i et enkelt tilfælde kunne en P4 2400/133 MHz "kun" overclockes til 150 MHz FSB på P4S8X - men dette kan jo være cpu'ens skyld, og har ikke nødvendigvis noget med bundkortet at gøre. Mht. kabinet må jeg være dig svar skyldig, jeg bryder mig ikke om USB-udtag i fronten, og har derfor desværre ikke interesseret mig for denne typer kabinetter. Måske andre har et par ideer - ellers prøv at undersøg diverse kabinetter på edbpriser.dk
Jeg har noget i retning af de samme planer. Hvor mange ram bør man have og skal det være PC2700- eller PC3200 blokke ( man kan jo få ret mange flere ram til de samme penge, hvis man køber PC2700 i stedet for PC3200) MVH MIG
Rune skrev Friday den 13 September 2002 kl. 00:25: [ svar | nyeste ]
256MB er rigeligt til aktuelle spil, og med 512MB burde din PC ikke behøve mere ram de næste 1-2 år. Se evt. min forrige kommentar vedr. Samsung PC2700 og PC3200.
Søren skrev Friday den 13 September 2002 kl. 12:30: [ svar | nyeste ]
Midt Data annoncerer med Samsung pc3200, med produktkoden: SAM512PC400
Så det er måske "den ægte vare"? Blokken er dog ikke på lager.
Rune skrev Friday den 13 September 2002 kl. 12:58: [ svar | nyeste ]
Det tror jeg næppe, SAM512PC400 lyder blot som en forkortelse for Samsung 512MB PC3200 ramblokke, som Midtdata har fundet på; ægte Samsung produktkoder ser slet ikke således ud, her er den store liste:
Og som tidligere skrevet og dokumenteret, intet tyder på, at Samsung producerer ægte 5 ns. CAS2.5 200 MHz ram, men derimod, at Samsung sælger 166 MHz CAS2.5 ram som 200 MHz CAS3.
Søren skrev Friday den 13 September 2002 kl. 22:04: [ svar | nyeste ]
Ny test bekræfter, at P4S8X ikke dur med PC3200:
"Despite the option in the BIOS, and running DDR-400 class memory, our testbed would not even boot into Windows at DDR-400 speeds. ... DDR-400 is a no go, as far as we can see."
Corsair XMS3200 benytter Samsung PC2700 ram-chips, men bemærk, at det ifølge SIS skal være ægte Samsung M368L3223DTM-CC4 (256MB) eller Kingston KVR400X64C25/256 (256MB). Hvis det viser sig, at SIS648 ikke virker med præcis disse moduler, så har vi et stort problem; indtil videre må vi vel blot præcisere, at indkøbere af PC3200 til SIS648 skal være ekstremt opmærksomme på rammodulernes produktkoder, hvis PC3200 ønskes til SIS648. Men ellers kan PC2700 jo blot anvendes, forskellen på PC2700 og PC3200 er jo i virkeligheden alt andet end livsnødvendig :-)
Mads skrev Saturday den 14 September 2002 kl. 12:33: [ svar | nyeste ]
Er der overhovede nogle der kan køre de PC3200 (200mhz) fuld ud på Asus SIS648 bundkortet?
Peter skrev Saturday den 14 September 2002 kl. 13:10: [ svar | nyeste ]
Til Søren længere oppe!!!
Prøv at se i Zitech nye katalog.. eller endnu bedre i deres butik.
De er lige begyndt at forhandle et meget flot kabinet, der kan fåes i ... hmmm pastelagtig blåt eller sort, og det er med usb i front som støjsvage blæsere..
tweakup.dk skriver om det her:
http://www.tweakup.dk/artikler/Kabinet/AlluminiumMG/aluminiummg.htm
vh
Peter
Peter skrev Saturday den 14 September 2002 kl. 13:16: [ svar | nyeste ]
Ups.....
Det var sørme ikke zitech kabinettet alligevel, det ser jeg lige... men det ligner det rigtigt meget, det er også med fingerskruer og den farve, det må bestemt være samme producent...
Nå, æv, troede lige, jeg kunne hjælpe..
Rune skrev Tuesday den 17 September 2002 kl. 19:16: [ svar | nyeste ]
Der ser ud til, at Gigabyte har produceret et af verdens hurtigste SIS648-bundkort, der med PC3200 generelt ligger meget tæt ved i850E med PC1066. SIS648 med PC3200 fra MSI klarer sig også fremragende (PC3200 var fra Mushkin og kunne klare op til 211 MHz ved 2,5-2,6 volt). Læs det hele her:
Hvor meget burde man kunne OC sin P4 2,53 Mhz med et Asus P4S8X der køre med 2 x 256 mb Samsung ram ???
Rune skrev Sunday den 22 September 2002 kl. 15:31: [ svar | nyeste ]
Det er umuligt at svare på, alle cpu'er opfører sig forskelligt mht. overclockning. Se evt. databaser på overclockers.com for at få en ide om normalfordeling (som du iøvrigt ikke kan bruge til meget i et konkret tilfælde). Din ram burde dog uden problemer kunne følge din cpu's FSB - og nok lidt mere til (der er ikke andet at gøre, end at eksperimentere sig frem - når du overclocker, er intet givet på forhånd, desværre)
Jabz skrev Monday den 23 September 2002 kl. 19:51: [ svar | nyeste ]
Hey.
Jeg har et MSI648 max, som jeg i øjeblikket kører pc2700 på men jeg vil gerne opgrader til pc3200 da jeg kan se på test det kører fedt!
Jeg ved ikke så meget om overclokning, men skal man bare putte dem i eller skal man have stilt fsb en op til 166?
mvh
Jabz
Rune skrev Monday den 23 September 2002 kl. 22:14: [ svar | nyeste ]
Med PC3200 skal din FSB være 100 MHz eller 133 MHz afhængigt af din cpu, men din ramhastighed skal sættes til 200 MHz. Dvs. du skal vælge 1:2 FSB-RAM-ratio, hvis du anvender 100 MHz FSB cpu eller 2:3 (4:6), hvis du anvender 133 MHz FSB cpu. Din PC ved ikke om du anvender PC2700 eller PC3200, så du kan nemt prøve via overclockning, om din PC2700 (166 MHz) kan klare mosten ved PC3200 (200 MHz).
Rune skrev Tuesday den 24 September 2002 kl. 13:35: [ svar | nyeste ]
Firingsquad har anmeldt Asus P4S8X (SIS648) og roste dette bundkort til skyerne (selv om PC3200 ikke virkede med de anvendte ramblokke), her er et uddrag:
The ASUS P4S8X is the most robust SiS 648 motherboard we’ve seen to date. Quite frankly, we’ve looked over the features list for its competitors, and noone else comes close at this point. Therefore, we feel consumers would be hard-pressed to find a more powerful solution based on this chipset. ASUS’s engineers really got it right with this motherboard, and it shows by receiving our Editor’s Choice Award.
Søren skrev Thursday den 26 September 2002 kl. 03:04: [ svar | nyeste ]
Nu har jeg købt p4s8x m. en 512mb pc2700 blok fra samsung. Og det virker ikke!
Efter utallige stopfejl og genstarter under windows-installationen, blev jeg nødt til at skrue hukommelsen ned på 133 mhz. Nu kører det nogenlunde, dog med flere program-crash end der bør være på en nyinstalleret windows.
Jeg har uden virkning forsøgt at:
indlæse standard-værdier i bios, fastlåse ram-strømmen til 2,5, sætte ramhastigheden manuelt til 166 mhz.
Som det måske fremgår er jeg ikke nogen bios-ekspert. Overser jeg noget - eller skal jeg gå ned og få byttet min ram. I givet fald: til hvad?
Egholm havde jo held med at købe samsung-ram i mindre blokke (256) - men hvorfor skulle mindre blokke køre mere stabilt? Man hører jo ellers, at en enkelt blok giver den bedste ydelse.
En anden ting: AsusProbe-programmet (er det det, der hedder Qfan?) får ingen data fra strømforsyningens blæser - kun processorens. Er det en fejl?
En tredje ting: Reset-knappen virker ikke. Det ser ellers ud til, at den er forbundet. Jeg har ikke fundet nogen bios-indstilling, der aktiverer reset-knappen.
Og for at vende tilbage til ram'en: risikerer jeg, at forhandleren nægter at tage den retur - eller kan jeg kræve, at pc2700 skal virke i bundkortet? Manualen nævner 3-4 mærker, der skulle virke med garanti - men ingen af dem er 512mb blokke. Og hvor skulle jeg kende manualens liste fra, før jeg køber kortet?
Rune skrev Thursday den 26 September 2002 kl. 09:29: [ svar | nyeste ]
Din PC2700 ram skal virke i bundkortet ved 166 MHz (ved brug af standardtimings = "by SPD"), såfremt bundkortet ellers virker perfekt. Asus Probe programmet kan kun måle blæserrotationer i din strømforsyning, hvis blæseren i din strømforsyning understøtter aflæsning af rotationshastighed og er forbundet til bundkortet. Derudover virker Q-Fan, i hvert fald på Asus KT333, kun på cpublæseren (men Q-Fan har intet at gøre med Asus Probe programmet, Q-Fan aktiveres i bios). Resetknappen skal virke, hvis du har forbundet alting korrekt, ellers tyder meget på, at bundkortet er defekt.
S@ndman skrev Thursday den 26 September 2002 kl. 10:51: [ svar | nyeste ]
Jeg har også købt et P4S8X, kan jeg have 4 alm. ide-diske i?? 2 på den primære ide og 2 på RAID'en, selvom jeg ikke vil køre RAID..??
Søren skrev Thursday den 26 September 2002 kl. 13:19: [ svar | nyeste ]
Nu har jeg byttet min 512mb pc2700 samsung til 2 stk. 256mb pc3200 samsung.
den eneste måde, jeg kan boote på, er ved at vælge 166mhz med spd-settings, dvs. 3-3-3-7-2. Er det acceptabelt - at man køber dyr 400mhz ram, og så virker det kun med ringere cas-latency end 333mhz ram burde gøre.
Lidt info om de nuværende blokke:
Samsung korea 0228
Pc3200u-30440-a1
M368l3223dtm-cc4
256mb ddr pc3200 cl3
stempel på chips: k4h560838d-tcc4
Og her info om min første 512mb blok, der kun virkede ved 133mhz:
184dr512m338,sa,pabo
512mb ddr-333mhz cl2.5
0209-018m-0166
stempel på chips:
k4h560838d-tcb3
Rune, du er vist en af de få, der får noget ud af at læse den slags koder. Har du et råd til, om jeg skal beholde min nuværende ram - evt. prøve andre indstillinger - eller bytte til noget andet?
Bundkortmanualen nævner en håndfuld ram-koder, der er testet til at virke, men ingen af disse har jeg kunnet finde til salg. Det er også mest mindre kapaciteter. Jeg har ikke kunnet finde en opdateret oversigt på asus-webstedet.
Rune skrev Thursday den 26 September 2002 kl. 19:01: [ svar | nyeste ]
Ifølge SIS, så skal din Samsung PC3200 m368l3223dtm-cc4 ramblok virke i dit bundkort:
Prøv evt. at teste dit bundkort med kun én 256MB ramblok. Virker dette stabilt? Det er muligt, at din PC2700 512MB blok er godkendt, det afhænger af "Module Part No." Læs mere om godkendt PC2700 ram til SIS-bundkort her:
Søren skrev Thursday den 26 September 2002 kl. 13:44: [ svar | nyeste ]
Det nye er, at ovenstående setup (pc3200 v. 166mhz og spd-settings) heller ikke kører stabilt. Pc'en genstarter uden varsel.
Desværre har jeg købt ram og bundkort i 2 forskellige butikker. Måske skulle jeg henvende mig i bundkort-shoppen og forlange, at de leverer noget ram, der virker. Gider bare ikke undvære pc'en i ugevis.
Ramen er købt hos computermail i århus (deres lagersalg), de bytter venligt og spørger interesseret.
Resten er købt hos SHG i Århus (Højbjerg) - de tager ikke telefonen, og i butikken får man lov at stå i kø i timevis.
Søren skrev Thursday den 26 September 2002 kl. 14:21: [ svar | nyeste ]
Det sku være compumail, ikke computermail
sidder netop på 23. minut i shg's telefonkø ("du er nu nummer... 5 i køen")
Søren skrev Thursday den 26 September 2002 kl. 14:59: [ svar | nyeste ]
Det eneste forslag fra shg er, at jeg bytter bundkortet. Men ud fra hvad jeg kan læse i diverse nyhedsgrupper, er det mere end almindelig svært at få dette bundkort til at virke med pc2700. Da kortet er certificeret til denne hastighed, må det være muligt at få pengene tilbage. Og måske købe et gammeldags, stabilt intel-kort...
Rune skrev Thursday den 26 September 2002 kl. 19:13: [ svar | nyeste ]
Ellers kan du overveje Asus (SIS645DX) P4S533, som også tilbyder PC3200-understøttelse. Flere har haft succes med meget høje ramhastigheder på netop dette bundkort (med Samsung PC2700).
Søren skrev Thursday den 26 September 2002 kl. 22:31: [ svar | nyeste ]
Det er bare lidt surt, når man nu gerne vil have de nye teknologier med (sata, 8xagp etc.).
Mon ikke der er så mange, der har problemer lige nu, at Asus bliver nødt til at finde en løsning. Ellers får de da et alvorligt image-problem.
p¤¤q skrev Friday den 27 September 2002 kl. 10:02: [ svar | nyeste ]
Hvilket SIS648 baseret bundkort er bedst?
Rune skrev Friday den 27 September 2002 kl. 10:10: [ svar | nyeste ]
Firingsquad har testet SIS648 fra MSI og Asus, læs mere her:
De danske forhandlere, jeg har talt med, melder også om store problemer med dette bundkort. Rart at vide, man ikke er alene. Så burde det ikke blive noget problem at returnere kortet.
Foreløbig giver jeg den lige en uges tid - og ser om Asus serverer en løsning. Er der nogen, der har prøvet at installere den nye beta-bios?
Jim skrev Friday den 27 September 2002 kl. 19:32: [ svar | nyeste ]
Hvornår komer der et bundkort baseret på 648DX, så der er rigtig support for DDR400???
Søren skrev Saturday den 28 September 2002 kl. 13:27: [ svar | nyeste ]
648DX kommer ikke - det er droppet, efter hvad jeg har læst.
194.182.39.6 skrev Monday den 30 September 2002 kl. 10:03: [ svar | nyeste ]
Hvad så med det bundkort, der har dual-channel DDR, hvornår kommer det.
Rune skrev Monday den 30 September 2002 kl. 11:52: [ svar | nyeste ]
Meget er rent gætværk mht. præcis ankomst af kommende PC hardware. Derfor gider vi udelukkende spilde tid i denne henseende på særligt interessante produkter, såsom high-end grafikkort her på sitet. Generelt bringer vi således ikke nyheder om kommende PC hardware, før disse produkter officielt er udgivet. Og eftersom der generelt kan være flere måneders usikkerhed på diverse produkters forventes ankomst, så får du næppe meget ud af, at vi gætter på forskellige ankomsttidspunkter. Men så snart de første testresultater er ankommet, så kan du se disse her på sitet (og formodentlig købe f.eks bundkortet ca. 2-4 uger senere, når det er kommet til Danmark).
Søren skrev Tuesday den 01 October 2002 kl. 19:57: [ svar | nyeste ]
Nu har jeg returneret mit P4s8x kort. I butikken vil de nødigt sælge mig et nyt - de siger, der er fejl på mere end hvert andet! Og at Asus benægter problemet.
Derfor skal jeg vælge et nyt bundkort. Det skal være stabilt - meget gerne med pc3200, da jeg har købt to 256mb samsung-moduler af denne type (bør jeg bytte dem til en 512mb blok, evt. 2700?).
Kortet skal have lan, usb2, firewire. Helst også agp8x, men det er måske knap så vigtigt.
Så hvad skal det være for en fætter? Måske noget MSI eller Intel?
Jeg har så småt mistet tiltroen til Asus - og deres Qfan gør heller ikke så stor forskel, som jeg havde håbet.
195.249.246.249 skrev Thursday den 03 October 2002 kl. 01:51: [ svar | nyeste ]
Søren, hvor havde du handlet dit P4S8X kort ?
S@ndman skrev Wednesday den 02 October 2002 kl. 08:37: [ svar | nyeste ]
Fejl på mere end hvert andet, det lyder som 60-70% eller...??
Jeg har det selv, og umiddelbart kører det perfekt. Har du sat det rigtigt op..?? Hvilke fejl havde det...??
Iøvrigt understøtter det ikke PC3200!!!
Johnny B skrev Thursday den 03 October 2002 kl. 06:49: [ svar | nyeste ]
Hi
jeg har også et ASUS P4S8X .... det er det dårligste MB jeg til dato har haft, der er BSOH flere gange om dagen, kan ikke køre med ram på 166 mhz, så lukker det ned .... asus gider ikke svare på mails .... og i butikken siger de at de har solgt nage tusinde og jeg er den første der har "brokket mig", men problemmet er at det fik min ven også at vide da han ringede og talte med den samme person dagen efter :o)
min opsætning er :
Asus p4s8x med s-ata rev. 1.03
2x512 mb pc2700 samsung
2x80 gb seagate silent
Gainward Ti4600
SB audigy
noice control kab.
jeg er meget ked af det bundkort, da jeg før havde et asus p4s533 som jeg ikke en eneste gang har fået BSOH med .... dette board burde kaldes tilbage ....
prøv at søge på P4S8X på www.asusboard.com ... ALLE har probs med dette board og ingen får svar fra asus
hvad kan man forlange nede i bixen hvor det er købt ??
hvilket board skulle man vælge istedet ( skal være til ddr og Intel ) ???
Johnny
___
Rune skrev Thursday den 03 October 2002 kl. 11:49: [ svar | nyeste ]
I lyset af disse problemer, burde SIS645DX-bundkort eller evt. i845G bundkort aktuelt være bedste bud på optimale DDR-kompatible P4-bundkort. Så måske du om muligt kan gå tilbage til dit tidligere P4S533-bundkort?
Johnny B skrev Thursday den 03 October 2002 kl. 18:26: [ svar | nyeste ]
jeg har desværre solgt det gamle P4S533 ...
talte idag med en distibutør af com.dele og de er gået helt væk fra ASUX :o) pga deres standard er faldet MEGET ....
- det er jo trist, når de har været på toppen længe og for at spare lidt flytter deres produktion til kina og standarden falder så meget ... det betyder jo kundeflugt :o(
har hørt at flere com.forretninger har stoppet salget af P4S8X pga fejl ....
MEN hvad kan jeg forlange af den butik hvor jeg har købt mit board ????
- penge retur eller ombytning ... de vil ha' boardet til test i 7 dage :o(
- men inden køb sagde de at der var problemer med rev. 1.03 og at de ikke solgte flere af dem, men jeg har fået sådan et :o(
Johnny
_____
Rune skrev Thursday den 03 October 2002 kl. 18:49: [ svar | nyeste ]
Du har naturligvis krav på velfungerende produkt, og virker dit bundkort ikke, så skal du enten have et nyt eller dine penge retur. Evt. kan du checke med Forbrugerstyrelsen, om nødvendigt.
S@ndman skrev Thursday den 03 October 2002 kl. 15:07: [ svar | nyeste ]
Jeg har et problem når min startet op efter f.eks. at have været slukket 1
dags tid. Så fryser den i opstarten af win2k...
.... nogen der ved hvad det kan skyldes og hvad jeg kan gøre for at løse dette ???
på forhand tak for hjælpen :o)
Søren skrev Thursday den 03 October 2002 kl. 20:57: [ svar | nyeste ]
En spurgte, hvor jeg havde købt mit defekte P4S8x. Det er købt hos SHG i Århus. Jeg betalte dem for montering, og pga. fejlraten vil de ikke bruge tid på at installere et nyt. Har bemærket at Compumail pludselig melder udsolgt af dette kort. Det lugter lidt af, at de heller ikke vil sælge det mere. Sidst jeg talte med dem (købt min ram hos dem), var de allerede meget negative over dette bundkort.
SHG anbefaler, at jeg får installeret et MSI kort i stedet. Men selv om det da har samme chipsæt, mangler det både sata, firewire og lan. Desuden har det fået lunkne anmeldelser flere steder, bl.a. skulle biosen være ret ufleksibel mht. core voltage.
Så så jeg lige, at SHG - vist som nogle af de første i verden - har fået de nye ddr333-kompatible bundkort med intel-chipsæt. Den hedder vist P4PE, så vidt jeg husker, og topmodellen ser ud til at have alle de samme features som p4s8x - dog ikke 8x agp. Eneste problem: Det er fra Asus...
Jeg ved sgu ikke, om jeg tør købe det mærke længere.
De ældre bundkort er ikke aktuelle, da jeg gerne vil have noget mere fremtidssikkert: usb2 og firewire er et must, sata er rart - og agp8x tager jeg også gerne med.
Så måske skulle jeg bare vente til engang i december...
S@ndman skrev Friday den 04 October 2002 kl. 08:37: [ svar | nyeste ]
P4PE....kan ikke se det hos SHG og heller ikke på www.asus.com - hvor kan jeg læse om det..??
Jeg har nemlig genstartsproblemer - læs ovenover - kan det være rammene eller bundkortet...??
S@ndman skrev Friday den 04 October 2002 kl. 08:45: [ svar | nyeste ]
Lige en rettelse, ikke genstartsproblemer, men oopstartsproblemer...:-))
Søren skrev Friday den 04 October 2002 kl. 10:45: [ svar | nyeste ]
For info om de nye Intel-baserede bundkort med ddr33-understøttelse skal du gå til www.shg.dk og klikke under "nyt og hot".
Jeg læste et sted, at dette kort kun har to power-et-eller-andet, mens intel anbefaler fire. Hvad er nu det for noget??
Søren skrev Friday den 04 October 2002 kl. 11:18: [ svar | nyeste ]
Så lige at SHG har tilføjet følgende advarsel ud for deres beskrivelse af P4S8x-kortet:
"Dette Asus bundkort kan IKKE køre sammen med ATI Radeon 9000 AGPx8 kort, Asus og ATI laver på problemet og vil finde en løsning på det hurtigst muligt.
Udover dette, så er der også nogen "børnesygdomme" på dette bundkort, hvor der blandt andet spændingen på bundkortet er forkert, samt problemer med IDE2 portene, hvor de meget ofte fejler!"
Ærlig snak. Men hvornår hører vi fra ASUS? Tænk at markedets mest respekterede bundkort-producent kan synke så dybt, så hurtigt.
S@ndman skrev Friday den 04 October 2002 kl. 11:23: [ svar | nyeste ]
Ingen som har oplevet opstartsproblemer..??
Jake skrev Monday den 07 October 2002 kl. 10:59: [ svar | nyeste ]
Høp!
Jeg er også en dem der blev fristet af det nye ASUS P4S8X bundkort, masse svedige features, men som så mange andre har jeg også problemer med dyret.
Jeg kan ikke få den til at æde min 512Mb klods fra Kingston når jeg sætter frekvensen op til 166MHz, kører jeg 133MHz spiller den (tror jeg da, har ikke kørt 24 timers test endnu på 133MHz).
Både Kingston og SIS har siger god for klodsen til motherboardet. Det flippede er at en af mine venner har købt samme motherboard og ram, og han har ingen problemer. Den kører stabilt. Har testet mit kort med samme BIOS indstillinger som han kører med, men uden held, maskinen reboter efter kort tid.
Så der må være noget om snakken, at P4S8X er fejlbehæftet, eller?
Endvidere har jeg opdateret BIOS til den nyste Beta version (1004b) og nyeste SIS drivere.
Jeg er dybt frustreret! og dybt skuffet over at ASUS ikke poster et eller andet på deres site, vedrørende de problemer der er med dette bundkort!
Har altid forbundet ASUS med kvalitet og performance. Men det her er sgu for slapt!
What to do?
Søren skrev Monday den 07 October 2002 kl. 13:02: [ svar | nyeste ]
Returner kortet!
Det gjorde jeg - og nu venter jeg så bare på, at der kommer sis648 kort fra andre producenter. Gigabytes model har fx. fået god kritik - har blot ikke set den til salg i Danmark endnu.
Du kan selvfølgelig også bede dem om et nyt p4s8x-eksemplar, men chancen for at det virker er lille.
Personligt kunne jeg aldrig drømme om at købe et Asus-kort efter dette. Her mener jeg ikke blot fejlen, selv om den er slem nok. Men snarere den manglende erkendelse af, og reaktion på, problemerne.
Egholm skrev Monday den 07 October 2002 kl. 14:21: [ svar | nyeste ]
Mit lort kører sku heller ikke ordentlig mere...Jeg har bidt i det sure æble og sat rammene ned til 133Mhz så køre det stabil... Jeg har prøvet alt og kan ikke få det til at køre som det skal :-( Men jeg tror nu ikke jeg vil retunere kortet endnu, jeg venter lidt der må sku da komme noget fra ASUS engang.. Men jeg MANGLER sku en SATA => IDE adapter så jeg kan køre RAID, hvis der er noget der har set dem til salg må de meget gerne skrive hvor... TAK...
Jake skrev Monday den 07 October 2002 kl. 15:14: [ svar | nyeste ]
Ny BIOS til ASUS P4S8X
Hent den her:
ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_478/SIS_Chipset/SIS_648/P4S8X
Opdatering af bios, jeg brugte aflash.
1. reboot og hop ind i BIOS, load default settings, save and exit.
2. kør AFLASH og indlæs den nye BIOS, reboot
3. hop ind i BIOS, load default settings, save and exit en gang til. reboot
5. du er nu klar til at konfigurer din BIOS.
Denne bios update virker. Det er for første gang lykkedes at køre min PC2700 512MB klods fra Kingston ved 166MHz.
Yeeehaaaaa! Jeg beholder sgu kortet lidt endnu og ser hvad fremtiden bringer...
Søren skrev Monday den 07 October 2002 kl. 18:29: [ svar | nyeste ]
Til Jake: Hvilken version har den bios - og meldes der om andre positive erfaringer?
Til Egholm: Jeg har ikke set disse adaptere i løs vægt - men der følger en af slagsen med Abits IT7-Max2 bundkort. Den er ret ufiks - og kræver bl.a. et stik fra strømforsyningen.
Selv hælder jeg mest mod et kort med det nye 845PE/GE chipsæt. Det kører DDR333 - og så virker det med *hyperthreading*, hvilket jo er helt afgørende, hvis man senere vil opgradere sin P4.
Jeg ved blot ikke, om jeg tør vælge de Asus-modeller, der lige nu kan købes hos bl.a. SHG.
Søren skrev Monday den 07 October 2002 kl. 18:41: [ svar | nyeste ]
Tjekkede lige Asusboards: Det lader til, at den nye Bios får P4S8x til at køre stabilt ved ddr333 indstillingen. Men mange melder om stor nedgang i diverse benchmarks efter at have installeret den nye Bios.
Og hvad hjælper det, at biosen siger 166MHZ, hvis hastigheden stadig er er på 133MHz niveau?
I mine ører lyder det som en lappeløsning.
Jake skrev Tuesday den 08 October 2002 kl. 11:20: [ svar | nyeste ]
Jeg har lige kørt et par test med Sandra fra Sisoftware og kan se her er, at der er sket fremskridt, så helt ved siden af er denne BIOS opdatering ikke.
Endvidere er Vcore problemet fikset, min står nu på 1.50 og give en reading under hardwaremonitor i BIOS på 1.52-1.53, så det må siges at være i orden.
Nu er det jo heller ikke den store forksel der er mellem 133 og 166 MHz, for mig handler det bare om at producenten holder hvad de lover.
Og så vidt jeg kan se er denne BIOS update en final beta version, altså må man formode at der kommer endnu en update, på et eller andet tidspunkt.
Der er 3 års garanti på bundkortet og skulle der være flere problemer, får ASUS kortet i nakken igen.
Søren skrev Tuesday den 08 October 2002 kl. 15:50: [ svar | nyeste ]
Som jeg læser Asus-boards, har Asus underclocket hukommelsen for at få den til at køre stabilt.
Se fx.:
"The more I learn about how Asus works, the more disgusted they make me. I have nothing but contempt for this company now, where I had nothing but respect before.
They really better not expect to shove such a brutal performance hit down my throat, and put the memory timings back to the way they were. Like I said, the extra heatsinks/fan stabilized my system.
They're trying to fix a thermal problem by underclocking the memory, and tricking us into thinking we're running at high speed. Cheaper than a recall, but shows a complete lack of respect for your customers. If slapping a 166 label on a 100 mhz bus isn't fraud, I dunno what is."
Jake skrev Wednesday den 09 October 2002 kl. 09:35: [ svar | nyeste ]
Hej Søren
Det ville være fedt med et link til ovenstående citat.
Jeg har fået en bedre performance på rammen, men til gengæld er performance på mit gfx kort gået lidt tilbage??!
Jake skrev Wednesday den 09 October 2002 kl. 15:06: [ svar | nyeste ]
Der var jeg lige en tand for hurtig på aftrækkeren, den seneste BIOS update er en nedgradering af maskinen. Kort sagt: HOLD JER LANGT VÆK FRA DETTE MOBO!
194.255.244.169 skrev Wednesday den 09 October 2002 kl. 20:34: [ svar | nyeste ]
har lige købt et eksemplar af ASUS's p4s8x..... kørte af lort i starten, rammene kunne kun køre 266mhz... men fik lige opdateret bios'en, så kørte hun sku' ddr400 for fuld skrue med "spd" timing.... er klippesolidt og stabilt... kan kun anbefale det, trods bios opdateringen..
Søren skrev Thursday den 10 October 2002 kl. 02:40: [ svar | nyeste ]
Asus vil narre dig til at tro, at systemet kører med fuld hastighed. Men bag kulisserne, har de skruet ned for blusset.
Dette var åbenbart nødvendigt for at få dette skandaløse skod-kort til at virke bare nogenlunde.
kenned skrev Wednesday den 16 October 2002 kl. 14:02: [ svar | nyeste ]
Jeg kører selv med asus p4s8x, 256mb pc3200 performance ram, g4 mx440, 80gb WD... bios 1004
Jeg er meget i tvivl om min ydelse er god, i forhold til konfigurationen.... Har endnu ikke fået testet systemet, men...
Gta3 ca 70fps 800x600
FrosT skrev Monday den 28 October 2002 kl. 18:10: [ svar | nyeste ]
Har p4s8x og det er sq noget lort med den første bios bryder den ned hele tiden!!! og den nye får jeg 1500 mindre i 3d mark
gammel bios 1003a ny 1004
Rune skrev Tuesday den 08 April 2003 kl. 11:52: [ svar | nyeste ]
VIA og INTEL har netop indgået forlig, hvilket betyder, at alle bundkort til P4 med VIA chipsæt nu er lovlige. Dette vil formodentlig betyde, at vi snart vil se mange VIA-baserede bundkort til P4 (dvs. øget konkurrence og formodentlig bedre priser). Læs mere her:
OVC skrev Wednesday den 09 April 2003 kl. 10:24: [ svar | nyeste ]
Er helt uforstående over at SIS648 bliver fremhævet i stedet for SIS645DX,har godt nok ikke selv haft et SIS648,men kender da nogen og man læser jo osse en del(havde da store prob. i starten med PC3200 ydelse og vist osse Radeon9700PRO).Men det er jo nok rettet via bios opdateringer,aligevel har jeg ikke set eller hørt om nogen der ydede bedre end mit eget ASUS P4S533,har osse en kam. der har samme MOBO og det yder da osse fortrinligt.PS:så noget som 8xAGP osv. kunne ikke få mig til at vælge et SIS648 baseret bundkort.
OVC skrev Wednesday den 09 April 2003 kl. 10:33: [ svar | nyeste ]
MHT. ATA133 står der i min manual(P4S533,SIS645DX)at det understøtter ATA133,bruger osse en Maxtor 740DX ATA133.Når computeren starter op skriver den da osse UDMA6 hvilket jeg vil tro er ATA133. ANYWAY så kunne det ikke imponere mig bom det er ATA133 eller ATA100.
Frozen skrev Wednesday den 09 April 2003 kl. 14:39: [ svar | nyeste ]
I artiklen står der at både Via P4X400 og SiS648 understøtter 166 MHz FSB (altså ved 33 MHz PCI), gælder det også får Soltek SL-85ERV (via P4X400)?
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.