af Webmaster Thursday den 10 October 2002 kl. 20:17 [ Software ] Umiddelbart ligner PC-spillet Divine Divinity fra Larian Studios (relativt ukendt Belgisk softwareudvikler) en middelmådig Diablo2-klon med amputeret multiplayerunderstøttelse. Men heldigvis bør man ikke altid skue hunden på hårene, jf. dansk ordsprog. Divine Divinity kan nemlig bedst beskrives som slutproduktet, hvis du blander Planescape Torment, Baldur's Gate 2, Diablo1-2 og Morrowind i en stor softwaregryde og rører godt rundt. Selv om Divine Divinity grafisk ligner et klassisk 2D-spil i isometrisk perspektiv (op til 1024x768x32), er dette spil relativt cpu-krævende og understøtter forskellige grafiske 3D-effekter. Brugere, som stadig anvender 3dfx grafikkort, vil sikkert også juble over, at dette spil understøtter 3dfx Glide standarden (Direct3D og software rendering er også understøttet). Med 200 timers estimeret spilletid af højeste kvalitet er Divine Divinity både et af de hidtil mest omfattende og bedste PC-spil.
Problemet med disse 200 timers estimerede spilletid som omfatter, at du løser samtlige 300 "quests" (en "quest" er en delopgave, dvs. et fragment af spillets samlede handling), er, at vi først ville have mulighed for at bringe denne anmeldelse i 2003, såfremt vi først skulle gennemføre hele spillet. I skrivende stund har vi gennemført ca. 25% af spillet, og derfor har vi tilladt os at inddrage vurderinger fra andre anmeldelser af Divine Divinity i denne artikel.
INTRODUKTION
Divine Divinity minder umiddelbart om et almindeligt "hack 'n slash"-baseret spil, der kræver minimal hjerneaktivitet. Men dette kommer snart til at ændre sig, i hvert fald i nogen grad. Spildesignerne udtrykker sig således i spillets udmærkede manual:
"Most of them [personer, der spiltestede Divine Divinity for Larian Studios, red.] come in thinking they're going to be playing a pure hack and slash game. Then they start discovering things, and I see them disperse into very different playing styles, which is exactly what we wanted. I hope that when you start playing yourself, you will discover a vast world full of wonders, containing much more than you ever expected when you picked up the game. If at some point during the playing of the game you find yourself wondering: "What am I playing now? An action adventure or a role playing game?", know that it is in - actuality - what you decided to play. There is an infinite number of ways of playing Divine Divinity, and you just picked up the one that suited you best".
I virkeligheden ligner Divine Divinity grafisk Diablo2, men indholdsmæssigt minder Divine Divinity langt mere om Morrowind.
I starten vælger du mellem 6 personer, hvoraf 3 er mænd, og 3 er kvinder. Du kan således allerede her vælge, hvilken retning, som du ønsker at videreføre (tyv, troldmand/kvinde, kriger mm.). Men du bliver ved valg af spilkarakter ikke låst fuldstændig fast, dvs. en kriger kan udvikle evner mht. magi. Og en troldmand kan f.eks. blive god til sværdkamp. Når du i spillet øger din erfaring kan du vælge at uddanne din spilfigur via valg af færdigheder (skills). Der er i alt 480 færdigheder at vælge imellem, dvs. 96 færdigheder, som hver kan gradueres i 5 forskellige niveauer. Alle færdigheder er dog kategoriseret som "Way of the Survivor", "Way of the Warrior" eller "Way of the Wizard". Og det er da herligt, at selv en kriger kan optrænes i lidt magi og ikke udelukkende er fastlåst i elementære kampevner (så selv om man er uddannet landmand, må man alligevel godt komme ombord på fiskekutteren :-).
Eksempel på valg af spilkarakter, her kun i begyndelsen af spillet. Reputation forbedres, når du hjælper forskellige personer med at løse diverse problemer. Om du ønsker god eller dårlig "reputation" er naturligvis helt op til dig selv
I videofilmen, som spillet starter med, ses at en ung barbar angribes af en "ork" (vi mindes vel alle storfilmen "Ringenes Herre", red.). Barbaren reddes dog på overnaturlig vis, og selve spillet starter med, at du vågner op i den lille by, hvor borgmesteren er blevet sindssyg. Det viser sig dog, at borgmesteren er besat af dæmoniske kræfter, og første store opgave bliver således at hjælpe borgmesteren. Spillet indeholder dog reelle elementer fra eventyrspil, eksempelvis får du i starten af spillet en opgave, der omhandler at hjælpe to dødeligt syge personer. En person kan reddes via en helbredende ædelsten, men du har kun én. Ved at undersøge forskellige bygninger i den lille landsby finder du dog et magisk spejl. Og leder du endnu mere grundigt, så kan du også finde beskrivelse af, hvorledes dette magiske spejl fungerer. I denne beskrivelse står, at såfremt det magiske spejl nedsænkes under vand, så vil dette spejl kunne duplikere magiske ædelsten. Men der står intet om, hvor du finder tilstrækkeligt med vand, så du bliver ofte nødt til at lægge hovedet i blød, hvis du vil løses alle delopgaver. Divine Divinity besidder via sådanne spilelementer langt større spildybde end andre aktuelle rollespil, selvom Morrowind til en vis grad også kan være med (Morrowind besidder dog først og fremmest en fremragende historie, mens Divine Divinity både besidder fremragende historie og særligt krævende gåder/opgaver. Derfor kan Divine Divinity enkelte steder minde om et klassisk eventyrspil fremfor rollespil).
Troldmand i knibe - "Ghosts 'n Goblins anno 2002" :-) Bemærk også, at der er skygger på spilfigurerne (kan deaktiveres for bedre ydelse)
Divine Divinity består af mere end 20.000 skærmbilleder og har en historie, der i storslåethed kan lede tankerne hen på Ringenes Herre. Lad os tage et rammende citat fra PC-Gaming.com, der vurderede Divine Divinity til hele 100% (5/5 - Perfect Score Award):
"Summing up this game is easy. Not since Baldur’s Gate has there been a better 2D RPG. Once you start you’ll not want to stop because the game is brilliant. You’ll get over 300 quests to solve according to Larian and not of the “fetch and carry” variety either. The graphics are sublime despite there being no polygons in sight. You won’t get bare caverns and towns of Icewind Dale here, you’ll get a cellar full of dozens of bottles all of which can be moved. You’ll get barns where you can make beds out of hay with pitchforks outside that can be used as weapons. This game has it all. If you like your RPGs done with verve and style in a world clearly created as a labour of love you can do no better. There’s even humour in it with references to Terry Pratchett and a pair of skeletons arguing about why it is they don’t fall apart when they move, and just where do their voices come from? Amazing! This is Divine Divinity. The title is not wrong."
Kilde: http://www.pc-gaming.com/read.asp?id=70&type=rp
I spillet kan du fremmane forskellige medhjælpere, såsom dette søde, nuttede, lille og krammeagtige kæledyr (bør dog ej fodres med hånden)...
Gamers Xtreme vurderede Divine Divinity til hele 98% (Editor's Choice Award) og skrev i deres anmeldelse: "I used to think that the PC Rpg was a dead and stale beast, we did have a moment’s spark of life with Planescape: Torment and Baldur’s Gate II. But they really brought with them nothing new, apart from PS:T which had the most absorbing story and character interaction in any Rpg I’ve seen. Until now of course, since I’ve just lost a few hours of my life to one of the most engrossing and absorbing Rpg games to arrive on this planet for a while. Now you might wonder why on earth I haven’t mentioned Neverwinter Nights or Dungeon Siege in this particular passage so far? They have their own merits but are pure full 3d titles. Divine Divinity is not, it’s a gorgeous high resolution 2d Isometric adventure Rpg that breathes life into the genre once more."
Kilde: http://www.gamesxtreme.net/features.php?id=536
Detaljerigdommen i Divine Divinty er ekstrem, dvs. at du kan manipulere langt flere objekter end i andre rollespil. Flere steder kan du finde stablede kasser, som du kan flytte vha. "click and drop"-princippet (samme pricip benyttes, når du flytter ikoner på Windows skrivebordet). Under kasserne kan du være heldig at finde skjulte objekter, eller måske en hemmelig indgang til underjordisk kælder. Finder du kopper, tallerkener mm. på et bord, så kan disse (inkl. bordet) ofte flyttes osv. Et eksempel på detaljerigdom er eksempelvis en række mindre episoder, som du kan opleve, såsom et besøg til Jake's grav. Jake bryder sig ikke om sin kone, og er begravet alene. På Jake's grav står tydeligt, at han ikke ønsker blomster på sin grav - og specielt ikke fra sin kone, der er begravet få meter væk. Konens grav er dog udsmykket med blomster, og flytter du disse til Jakes grav, bliver Jake så arrig, at han genopstår som zombie (og selv med halvforrådnet kød på skelettet er Jake ikke nødvendigvis en slapsvans - så lad være med at tage kampen om med Jake, før du har rimeligt gode våben/færdigheder). Via denne henvisning kan du i øvrigt få en ide om, hvor detaljeret Divine Divinity er, også selv om spillet "kun" er i 2D:
"Ude i den mørke skov mødte vi kontakt-ivrige spindlere, og der var straks magi i luften". Bemærk Direct3D-faciliteret refleksion af troldmanden i vandspejlet.
Spil som Divine Divinity går også under betegnelsen "heroinware", dvs. disse spil er meget svære at slippe, når du først er begyndt på dem. Ligesom andre rollespil har du utrolig mange våben, beklædningsgenstande, eliksirer og meget meget mere til rådighed. Så der er altid et bedre våben eller en bedre rustning lige om hjørnet. Og i modsætning til andre rollespil, så kan du handle diverse varer med næsten alle personer, som du møder. Endvidere får du i modsætning til f.eks. Neverwinter Nights (NWN) hurtigt adgang til særligt værdifulde våben og objekter (at du desværre ofte er for svag og u-uddannet til at anvende disse, er en mindre detalje :-), og missionerne er meget mindre langtrukne end i NWN og mindst lige så interessante.
Endnu en ben-mels-komsammen i katakomberne. Det største skelet (skelethøvdingen velsagtens) har åbnet en dæmonisk portal og inviterer flere knogler på besøg
Da Divine Divinity er et meget stort spil, kunne man frygte, at det meste af spillet foregik med at trave frem og tilbage over store distancer. Heldigvis kommer du tidligt i spillet i kontakt med at særligt objekt, nemlig en todelt pyramide, som kan teleportere dig over store distancer. Dvs. at du kan teleportere dig mellem de to dele af pyramiden. Har du samlet så meget udstyr, at din vægt er for stor, så kan du benytte denne teleporteringsmulighed til at komme f.eks. hen til din yndlingskøbmand (handler du flere gange hos samme købmand, blive disse gladere for dig - og du får bedre priser). I Morrowind kunne du helbrede dig selv ved at nappe en lur, og dette kunne gøres nærmest hvor som helst. Også i Divine Divinity kan du helbrede dig selv (og gendanne mana) via en god nats søvn, men du kan ikke lægge dig til at sove hvor som helst. Derimod kan du kun sove i senge, som ikke benyttes af andre. Har du fundet et godt herberg kan du placere pyramidedelen her, så du hurtigt kan teleportere dig væk fra farer og helbrede dig selv. Senere i spillet finder du også andre teleporteringsmekanismer, så distancer er intet problem i Divine Divinity.
En herlig barbecue-fest, hvor en masse hyggelige nisser deltager
Divine Divinity er simpelthen et gigantisk spil, så vi kan ikke gøre meget mere end at skrabe overfladen i denne anmeldelse. Dog kan vi nævne, at du senere bliver beskrevet som en af "The Marked Ones", og at du kommer til at spille en særlig rolle i forsøget på at undgå, at "The Lord of Chaos" erobrer hele landet "Rivellon" (hvor det meste af spillet foregår). Men først skal du opdages og velsignes som "The Divine Savior" og bekæmpe et stort antal slyngler og mange mere eller mindre overnaturlige væsner. Kort skrevet, så er Divine Divinity et spil, som skal opleves, og heldigvis kan du her downloade en demo, som dog fylder 440MB (men som dog desværre ikke repræsenterer, hvor fantastisk den fulde version af spillet er):
Grundet den kunstige intelligens (eller dårlig programmering) kræver Divine Divinity en del cpu-kraft. Ifølge producenten er minimale hardwarekrav:
MINIMALE HARDWAREKRAV
CPU: Pentium2 450 MHz eller bedre
RAM: 64 MB RAM
GRAFIKKORT: Skal understøtte 640x480x16 og have 8 MB ram.
LYDKORT: DirectX kompatibelt
Vi er dog ikke helt enige i denne hardwaremæssige vurdering:
HARDWARETIDENDE ANBEFALER
CPU: Mindst 1 GHz Pentium3 Coppermine eller Athlon Thunderbird
RAM: 128MB (Win9X/ME) eller 256MB (Win2000/XP)
GRAFIKKORT: Direct3D eller 3dfx Glide (Voodoo2 SLI - Voodoo5 5500) kompatibelt med mindst 8MB ram i 1024x768
LYDKORT: Ingen særlige krav
Vi testede spillet på Pentium3 558MHz og Athlon XP 1750MHz, og der var stor forskel. Spillet foregik nærmest i halv hastighed på P3'eren (testet til 63 FPS i 1024x768 via medfølgende testprogram), mens Athlon XP klarede sig meget bedre (testet til 125 FPS). Grafikkort var i begge tilfælde GeForce3, og grafikkort så ikke ud til at betyde noget.
Grafikken er flot i Divine Divinity og kræver en cpu på ca. 1 GHz for optimal spilafvikling
SAMLET VURDERING
GRAFIK - 90% (10-tal). Grafikken er absolut fantastisk i Divine Divinity, og selv om spillet kun anvender 1024x768x32 er grafikken udført med næsten sygelig sans for detaljer, så en 19" monitor er perfekt til denne opløsning. Grundet detaljerigdommen kan det anbefales at anvende 800x600x32, hvis du har en 17" monitor frem for 1024x768x32 (i 1024x768 på en 17" er f.eks. tekst mm. så formindsket, at den kan være svær at læse). Spillet kan dog forceres op i 1600x1200x32, men selv på 21" monitor burde dette være unødvendigt. Al grafik og spilfigurer er endvidere designet, så det ser ud til, at disse anvender høj grad af kantudglatning (FSAA). Men dette er jo nemt i 2D-spil. Animationer er tillige udført glimrende og meget flydende, hvorfor Divine Divinity på dette punkt minder mere om Diablo end Diablo2 (dvs. Divine Divinity anvender flere billeder per sekund til animering af spilfigurer end Diablo2, hvilet gør bevægelser mere flydende). Alt i alt har vi ikke set flottere grafik i noget 2D-rollespil (grafikken minder næsten om kunstværker flere steder), men netop fordi grafikken er 2D i disse 3D-prægede computertider, har vi valgt at kun at give 90% vurdering i denne kategori.
TEKNISK UDFØRSEL - 85% (9-tal). Divine Divinity benytter langt mere kompliceret spildybde end f.eks. Diablo2, dog virker det forunderligt, at dette spil kræver ca. 1 GHz cpu, for at kunne afvikles optimalt. Derudover har vi med version 1.31 oplevet et enkelt ufrivilligt spilafbrud (efter 5 timers spilletid på en dag), men problemet har ikke gentaget sig. Patch 1.32 er derudover netop udkommet og kan hentes her:
LYD = 95% (11-tal). Lyden er absolut fremragende i Divine Divinity, specielt baggrundsmusikken kunne næppe være bedre. Lydene i diverse katakomber er flere steder simpelthen fantastiske, og selv uden EAX-support virker enkelte lyde nærmest 3D-agtige. Der er en del tale i spillet, og mange stemmer er fremragende udført. Havde EAX-været understøttet, eller havde der været tale igennem hele spillet, så havde vi givet endnu højere karakter. Men generelt vil flere nok opleve, at få spil har haft bedre lyd end Divine Divinity. Smagsprøver på musikken kan hentes her:
Games Xtreme har dog også beskrevet lyden i Divine Divinity på absolut glimrende måde: "Atmosphere – Divine Divinity is packed with it, from graphics to the gorgeous music and audio that accompanies your quest. The steady drip drip drip in the dungeon along with the rattle of the doors, the life of a quiet village and the steady click, clatter of a skeleton in the dark – all serve to make you more and more immersed in the game. Once again, it gets top marks from me and it’s not hard to see why a lot of the fans want the music on CD. I’d pay for a CD of the soundtrack to this game. It’s got a beautiful soundtrack that just oozes power and finesse. The composer I would rank up there with the sublime Jeremy Seoul of Dungeon Siege and Morrowind fame."
Kilde: http://www.gamesxtreme.net/features.php?id=536
STYRING = 90% (10-tal). Styringen minder en del om Diablo2, så kender du Diablo2, burde styringen i Divine Divinity være en leg. Dvs. at du normalt styrer alt via et klik med musen. Diverse taster kan konfigureres efter ønske, dog kunne det have være fordelagtigt med taster for indtagelse af helbredende eliksirer. Ved at holde Control-tasten nede kan det dog gøres nemmere at angribe diverse modstandere, specielt hvis der er mange af dem.
GAMEPLAY = 98% (13-tal). Engang imellem dukker der er spil op, som ingen umiddelbart regner for noget. Divine Divinity eksemplificerer dette. Spillet har dog en helt fantastisk handling, som ikke set bedre i årevis. Mest af alt er detaljerigdommen i dette spil hinsides, hvad øvrige konkurrenter har kunnet præstere. RPGDot.com er et af de førende rollespils-sites på internettet, og har netop bedømt Divine Divinity til hele 95% i gameplay, lad os citere: "This game is fun. This game is addicting. What more needs to be said? Well, I suppose I should convince you its fun. Okay, I can do that. I've been playing nonstop in every spare moment I have since I tore off the packaging and installed this game. With fast-paced action and interesting quests that aren't your normal fed-ex types this game puts a fun little twist on everything. How can you not like a game that gives you quests to wash dishes, blow up supply trains, solve murder mysteries and poison wells? The game world is alive with political intrigue, shady underworld dealings, threats of war and everyday people who wonder if their crops will fail. The rich atmosphere of the game coupled with a living world work to make the game convincing in it's reality... One of the best things I saw in the game was where I was able to pay a street performer to recite some poetry. After a few verses a near-by shop owner came out and applauded the street performer and asked for an encore. This gave me the ample opportunity to sneak into the shop and steal whatever I could lay my hands on before the shop owner strolled back in. This is what I call fun. The interactivity in the game is a big boost to the fun you'll have in this game. Where else can you make a cozy haystack to sleep on? Want to make honey or even your own potions? It's possible. You can even stack rocks if you really want to. Want to watch a cat attack a chicken? You can even do that." kilde: http://www.rpgdot.com/index.php?hsaction=10053&ID=430
Divine Divinity er ikke en historie, som direkte minder om handlingen i Ringenes Herre. Men mht. til storslåethed er sammenligningen næppe helt af vejen. Og det er her, hvor Divine Divinity distancerer sig milevidt fra konkurrenterne. For hvad betyder form uden indhold? I denne forbindelse kan pointeres, at Divine Divinity ikke tilbyder state-of-the-art 3D-grafik med anvendelse af avancerede pixel og vertex shadere (=form), men derimod er læsset med interessante og spændende oplevelser (=indhold), der gør dette spil til et af de hidtil bedste, der er udviklet til PC. Og med 200 timers estimeret spilletid, så burde dette spil vel holde (næsten) til 2003 :-) Vi vil slutte af med et par beskrivelser, som vi finder beskriver vores oplevelse af Divine Divinity:
Gamespy - http://www.gamespy.com/previews/august02/divinedivinity/
[There are a lot of words that could be used to describe Divine Divinity. Among other things, the upcoming roleplaying game from Belgium-based developer Larian Studios is massive, ambitious and exciting. However, the more I think about it, I keep coming back to one word in particular: epic. Looking back on the history of roleplaying games, there are three series that stand out in particular -- Ultima, Diablo and Baldur's Gate. While not a clone of any one of those games, Divine Divinity contains many of the same elements from all three, and is set to combine them all into one huge roleplaying experience. And it truly appears to be an epic undertaking -- as project leader Swen Vincke told us, "You could play forever."]
RPGDot - http://www.rpgdot.com/index.php?hsaction=10053&ID=382
[Divine Divinity is another gem. Maybe it's nothing for the casual roleplayer, since with the 300+ quests and the 20.000+ screens you can roam quite freely it is something that will take away a lot of time from you... It kept me from playing Morrowind lately, and you know what that means in my case…]
Gamespot - http://gamespot.com/gamespot/stories/reviews/0,10867,2881880,00.html
[Divine Divinity simply is one of this year's best efforts at capturing all the best qualities of the role-playing genre: the experience of growing more and more powerful while leaving an undeniable impression on a memorable, richly detailed world.]
PC Gamer, tidsskrift, USA (oktober 2002)
[Divine Divinity, the doctor said, so that is what I played - and played - and played some more]
PC Zone, tidsskrift, England (september 2002)
[While you can find many of the elements of Divine Divinity in other RPGs, it's rare to find one that combines them as successfully and surprisingly as this one does... It seems the future of role-playing games will inevitably move towards the Morrowinds and Neverwinter Nights of this world, but Divine Divinity is living proof that, when tailored by the right hands, isometric RPGs can still be as captivating and challenging as their 3D counterparts....The list of possible character profiles is virtually endless... Detail is something Divine Divinity thrives on. As soon as you step outside you’re hit by it... As for the music, never before in an isometric RPG has the score been so atmospheric that its raised my blood pressure to dangerously high levels...An impressive RPG]
DIVINE DIVINITY blev testet på følgende PC:
CPU: AMD Athlon 2100++ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V333 Raid (VIA KT333)
GRAFIKKORT: ASUS V8200 Deluxe GeForce3 220/487 MHz (oc 200/460) med Nvidia Detonatordriver 30.82 (WHQL)
RAM: 2 x 256MB SAMSUNG PC2700 (bios 2-2-2-6-2, hurtigste indstillinger)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver)
MONITOR: Sony 19" Multiscan G420
STYRESYSTEM: Windows98
Alle grafiske detaljer blev aktiveret i på højeste niveau. Ustabilitet blev observeret med Detonatordriver 30.82 og Divine Divinity v. 1.31 en enkelt gang. Estimeret billedrate ca. 120 med aktiveret lodret synkronisering per sekund i 1024x768x32 i 120 Hz.
Sila skrev Thursday den 10 October 2002 kl. 20:34: [ svar | nyeste ]
Weeeeee
H0VneR skrev Thursday den 10 October 2002 kl. 20:44: [ svar | nyeste ]
Weeeeee......not jeg syntes fandme det ligner lort, men det kan være svært at bedømme på et par billeder. Kunne man lave et video-klip af en art som skal kunne downloadeds. Så kan se det ordenligt i action =D
Rune skrev Thursday den 10 October 2002 kl. 21:35: [ svar | nyeste ]
Hvis man ikke bryder sig om rollespil, der kræver blot en lille smule mental aktivitet, så er Divine Divinity bestemt ikke anbefalelsesværdigt. Ellers kan jeg dog anbefale disse reviews:
Derudover er smag og behag naturligvis forskellig, og fordi man holder af Diablo2, så behøver det samme naturligvis ikke gælde for Neverwinter Nights eller Morrowind.
80.198.101.153 skrev Thursday den 10 October 2002 kl. 21:23: [ svar | nyeste ]
Ville være fed hvis man kunne spille multiplayer
=(
Rune skrev Friday den 11 October 2002 kl. 00:13: [ svar | nyeste ]
RPGVault hos IGN.com har skrevet flere artikler om færdighedsudvikling i Divine Divinity, læs mere her:
Rune skrev Friday den 11 October 2002 kl. 00:21: [ svar | nyeste ]
Bemærk også, at der er en lang række funktioner, der er med til at gøre Divine Divinity til en særlig positiv oplevelse. Eksempelvis bliver alle quests automatisk ført ned i en dagbog - og har du for mange quests åbne, kan disse filtreres, så du bliver klar over, hvilke der har størst betydning. Og en lille smart automap sikrer, at du sjældent farer vild. Men vi kunne jo blive ved med at skrive om dette spil, hvorfor anmeldelsen er begrænset til dens nuværende form :-) Derudover kan jeg anbefale at læse spillets fremragende manual, før spillet påbegyndes.
Rune skrev Friday den 11 October 2002 kl. 09:59: [ svar | nyeste ]
Nåeja, vi bør vel ej heller glemme dette gode citat:
"Overlooking this game would be a disservice to yourself. Larian has done what they set out to do. They've given you simple, fun gameplay and the depth that makes the roleplaying genre great. They have blended the best of both hardcore and simple action roleplaying games. The possibility of creating your own adventure is here. The possibility of playing the game the way you want is here. Hey Origin, this is what Ultima 8 should have been."
Og hvem husker ikke de gode gamle Ultima-spil, fra dengang vi var unge .-) Dog leder Divine Divinity også mine tanker hen på det gamle Amiga-spil "The Faerytale Adventure", som også var gigantisk (17.000 skærmbilleder). Bemærk også, at vi kun har valgt skærmbilleder fra mere eller mindre trivielle kampscener i ovenstående artikel, da det var vanskeligt at gengive de ofte lange samtaler og quest-forløb på et enkelt billede. Så ovenstående billeder repræsenterer desværre langt fra hele spillet (så personer, der ikke læser teksten i anmeldelsen, får næppe meget ud af at kigge på billederne).
Divine Divinity ligger derhjemme og venter på at jeg får ryddet lidt plads på HD'en eller får købt mig en HD mere og jeg glæder mig som et barn d. 24/12 til at jeg endelig kan komme igang med at spille det.
Rune skrev Friday den 11 October 2002 kl. 11:13: [ svar | nyeste ]
Ja, spillet fylder en del, nemlig 3CD'er, så lidt for pengene får man da. Jeg kan kun anbefale en fuldstændig installation mht. optimal spilafvikling. Dette kræver, som du skriver, lidt plads på harddisken, nemlig hele 2,6 GB (da spillet udpakker komprimerede filer).
Stampe skrev Friday den 11 October 2002 kl. 12:19: [ svar | nyeste ]
Der skrives i artiklen at det kræver en CPu på 1 GHz, men hvad kræver spillet meget af grafikkortet, da det er 2D. Skal man op og have GForce3 ++?
Rune skrev Friday den 11 October 2002 kl. 18:54: [ svar | nyeste ]
Nej, du behøver ikke GeForce3. Jeg vil tro, at selv Voodoo2 SLI er rigeligt. Men mht. cpu kan jeg ikke anbefale meget under 1 GHz, men prøv evt. demoen om muligt.
80.196.147.219 skrev Friday den 11 October 2002 kl. 15:08: [ svar | nyeste ]
hej Rune.
Hvad betyder det at spillet har 20.000 skærmbilleder? Menes der at spillet spilles i "scener" ?
Rune skrev Friday den 11 October 2002 kl. 19:00: [ svar | nyeste ]
Nej, spillet er i 2D, så en by kan f.eks. består af 10 x 10 skærmbilleder (dvs. 100 skærmbilleder). Mens hele spillet består af ca. 20000 skærmbilleder. Men eftersom der ikke er oplyst, hvorvidt et skærmbillede er i 640x480 eller 1024x768, så tag denne angivelse med et gran salt - men gigantisk er spillet under alle omstændigheder.
Thomas skrev Friday den 11 October 2002 kl. 17:05: [ svar | nyeste ]
Devine Devinity har jeg efter et par timers spilletid skoddet. Grafikken og styreegenskaberne kunne være meget bedre for et spil lavet i år 2002. Desværre må jeg sige at jeg blev skuffet over spillet og kan kun håbe på at der snart kommer et spil som kan blive en værdig afløser for Diablo II.
Rune skrev Friday den 11 October 2002 kl. 19:13: [ svar | nyeste ]
Ja, Divine Divinity vil nok skuffe, hvis din reference er Diablo2. Divine Divinity er i modsætning til Diablo2 et ægte rollespil, hvor du ligesom i Morrowind kan udvikle din figur, og ikke udelukkende et simpelt og arkadeagtigt hack 'n slash-eventyr. Derfor vil jeg tro, at Divine Divinity først og fremmest burde tiltale personer, der holdt meget af Planscape Torment, Baldur's Gate 2 og Morrowind. - Og som finder det spændende at fordybe sig i opgaver, der ikke altid er aktion-prægede.
Michael skrev Friday den 11 October 2002 kl. 22:44: [ svar | nyeste ]
->Thomas.
Hvis du leder efter en værdig afløser for Diablo II så vil jeg da anbefale Neverwinter Nights. Jeg er selv en gamle Diablo fan og ledete selv efter en værdig afløser og må sige at jeg har fundet det i NWN.
80.62.18.96 skrev Saturday den 12 October 2002 kl. 04:31: [ svar | nyeste ]
Narj, narj det kan i ikke mene! Selv navnet er latterligt klingende. Haha jeg griner når jeg ser jeres anmeldelse. Tak for et rigtigt godt grin, jeg syntes det er så nørdet, gameplay 98% Det spil er en gensplejsning af baldurs gate og Diablo2, fork hvor uoriginalt. Grafik til 90% nice, lidt meget nice af jer dem der har lavet dette har simpelthen en ringe kreativitet og fantasi, det er virkeligt et af de spil der ligger i bunken af spil: 10spil for 100kr om et år. Ja, alle quest bliver ført ned i en dagbog, fint! Ellers vil du hurtigt glemme at spille dete spil og misiioner er vel også ret genialt udtænkte? Ja, mine quest i morrowind er da også ført dagbog for. Jeg vil anbefale andre at bruge sine penge på de spil her istedet, for en langt mere original oplevelse: Everquest, Baldurs gate2 og Morrowind.
Rune skrev Saturday den 12 October 2002 kl. 12:01: [ svar | nyeste ]
Gamespots (USA) læsere har i gennemsnit vurderet spillet til 90,0%, mens gennemsnittet for læservurderinger hos RPGDot.com er på 91,2%. Og dette er som skrevet gennemsnit - ikke max. eller min. Såfremt du ikke har spillet Divine Divinity i mindst 4-5 timer vil jeg vurdere, at din holdning næppe er meget værd (egentlig skal du vel op på 10-15 timers spilletid, før man for alvor forstår, hvor storslået dette spil egentlig er). Men ellers er du selvfølgelig berettiget til din mening (det er jo umuligt at gøre alle tilfredse), blot kan jeg personligt garantere, at selv ankomsten af Doom3 og Unreal2 næppe ville få mig til at undvære Divine Divinity. Og det siger en del :-)
Cyron skrev Saturday den 12 October 2002 kl. 09:15: [ svar | nyeste ]
Jeg spillede diablo engang fordi nogle folk sagde at det var et godt spil... se.. det tog mig en aften/nat og så var spillet gennemført :(
Derimod tog det meget meget lang tid at gennemføre baldursgate II :)
Så jeg er sikker på at jeg skal ud at købe dette spil indenfor 1 uge *whee!*
Lyder bare for fantastiskt, og min kæreste bliver ikke glad for det *griner*
*troede at rollespil var en færdig genre* but thank god not yett!! :)
moff skrev Monday den 14 October 2002 kl. 04:01: [ svar | nyeste ]
Jeg må lige høre om der er meget snak i spillet lige som der er i NWN,for der syntes jeg at der gik lidt for meget snak i den efter min smag,der må godt være lidt mere end der er i Diablo 1-2 og dungeon siege men ikke for meget.
Rune skrev Monday den 14 October 2002 kl. 11:13: [ svar | nyeste ]
Der er mindre tale i Divine Divinity end i NWN (i hvert fald i optaget tid per times spilletid). I NWN slæbte jeg til sidst rundt på ca. 50+ reelt fuldstændigt ligegyldige bøger, mens du i Divine Divinity ofte finder (få) dokumenter, som endda kan bruge til noget (opskrifter mm..). Divine Divinity er meget mindre langtrukkent end NWN (i NWN brugte man vel også sammelangt 15 timer på at åbne låste kister og fjerne fælder - ekstremt irriterende) og er meget mere tilgængeligt (hvor NWN og Pool of Radience 2 brugte "2 dice 8" for at beskrive damage "2-16", er Divine Divinity klart som solen - hvorfor også referere til terningebaseret rollespil, når vi netop ikke bruger terninger :-) Så jo, Divine Divinity er mht. "snak" mere end D1-2 og Dungeon Siege, men mindre end NWN (eller tale serveres i meget mindre portioner i Divine Divinity - alt i alt tror jeg dog, at der er meget mere tekst i Divine Divinity sammenlagt, men nu er dette spil jo også ekstremt meget større end NWN (NWN tog vel ca. 50 langtrukne timer, Divine Divinity estimeres til hurtige 200 timer :-).
Jeg har kun en kommentar "HEROINWARE", dette spil har smadret min weekend, det er simpelthen for sjovt, for gennemført, og for fængende. Endnu engang har Rune, fundet en timecompressor af dimensioner, du starter og efter hvad der føles som en halv time er der gået 5.
Rune skrev Monday den 14 October 2002 kl. 11:18: [ svar | nyeste ]
Ja, i stedet for titlen "Divine Divinity" kunne spiludgiverne vel mere korrekt have brugt titlen "A Farewell to Social Life and Your Wife" :-)
Rune skrev Tuesday den 15 October 2002 kl. 11:32: [ svar | nyeste ]
Prøv at læse de første linier i ovenstående artikel :-)
moff skrev Tuesday den 15 October 2002 kl. 19:01: [ svar | nyeste ]
Jeg vil høre om der er nogle der har prøvet den Demo der er lavet af spillet for jeg har trukket den ned 2 gange for den vil ikke virke,jeg kan ikke installer den ???
Rune skrev Tuesday den 15 October 2002 kl. 21:53: [ svar | nyeste ]
Jeg fik samme demo på medfølgende DVD fra et trykt tidsskrift og havde ingen installationsproblemer.
Dong skrev Wednesday den 16 October 2002 kl. 09:08: [ svar | nyeste ]
Stupid titel. Hvordan de har fundet på at kalde spillet for "Devine Divinity", er mig en gåde? Det er simpelt hen for lamt.
Rune skrev Wednesday den 16 October 2002 kl. 09:48: [ svar | nyeste ]
Ja, titlen er ikke nødvendigvis så heldig, hvilket flere engelske anmeldere også har bemærket, men nu behøver man jo ej heller kun købe spil, som har en titel, man bryder sig om :-) Divine Divinity kan virke som en pleonasme, dvs. dobbelt udtryk, hvis titlen umiddelbart oversættes som "Guddommelig guddommelighed", men titlen kan dog også oversættes som "Vidunderlig guddommelighed" (hvor ordet vidunderlig er relateret til overjordiske/mirakuløse hændelser. Divinity bruges også synonymt med teologi). Jeg håber dog på at finde ud af mere præcist, hvad titlen betyder om små 100 timer...
Jeg har selv downet demoen (400MB), den ville simpelthen ikke virke i Direct 3D :( Men jeg brugte bare softwarerendering uden problemer. Jeg erfarede at spillet er ustabilt, jeg crashede spillet til skrivebordet mange gange, der kunne spiludvikleren klart lære af Blizzard (Diablo 1, 2 bla). Det var risen, men derudover kan jeg kun anbefale dette spil på det varmeste. Det er så spændende, intenst og utroligt involverende. Det er simpelthen for fedt !!
Rune skrev Wednesday den 16 October 2002 kl. 11:24: [ svar | nyeste ]
Demoen er muligvis af ældre dato (v. 1.00?), men virkede dog fint i Direct3D, da jeg testede demoen kortvarigt (Nvidia Detonator 30.82). Den fulde version ankommer i Danmark som v. 1.29; jeg har patchet dog den fulde version til nyeste v. 1.32 og har ikke oplevet problemer i Direct3D med GeForce3 grafikkort og Detonator 30.82 drivere (win98).
Forresten er her et lille råd mht. et problem, som irriterede mig grusomt i starten af spillet. [Dvs. stop med at læse her, hvis du ikke vil have hjælp i spillet.]
Efter at have klaret "The Cursed Abbey" faldt min stamina konstant. Jeg var næsten overbevist om, at dette var en alvorlig fejl i spillet. Men det er ingen fejl. Problemet opstår, hvis du har samlet et forbandet våben op (en halberd) og denne forbandelse kan ikke ophæves - så skynd dig at slippe af med dette våben :-) Der er dog flere af denne type spilelementer, der atter understreger, at Divine Divinity er en ganske særlig oplevelse (nåeja, og dette spil har såmænd forsinket en anmeldelse af No One Lives Forever 2 i lang tid - men køb endelig NOLF2, det er fremragende, måske vi får tid til at udgive NOLF2-anmeldelse... snart...)
TP skrev Friday den 18 October 2002 kl. 10:12: [ svar | nyeste ]
Jeg spillede demoen i aftes uden problemer overhovedet. Den kørte fint med D3D og uden crashes. Jeg bruger selv WinXP og detonator 40.72. Ud fra demoen virker spillet iøvrigt RIGTIGT godt, og jeg starter den fulde version op i aften :O) (Det samme kan IKKE siges om NOLF2 demoen. Ud fra demoen vil jeg aldrig købe det spil, men har dog læst mange steder at det virkelig ER godt... så måske...)
Rune skrev Monday den 21 October 2002 kl. 15:58: [ svar | nyeste ]
Nej, dvs. ikke i Danmark, hvor No One Lives Forever 2 først forventes i butikkerne ca. 24/10. Flere spørgsmål til NOLF2 bedes i øvrigt stillet i vores forum, da disse ikke er relevante for ovenstående Divine Divinity-artikel (og dermed risikerer den grusomme slettedød :-).
Rune skrev Thursday den 24 October 2002 kl. 11:13: [ svar | nyeste ]
Bemærk også, at i modsætning til f.eks. Neverwinter Nights, Diablo2 mm., så vil selektion af færdigheder have særlig stor betydning i Divine Divinity. Dvs. at der findes flere opgaver (=quests) i Divine Divinity, som er fuldstændigt umulige at løse, hvis du ikke er i besiddelse af nødvendige færdigheder (=skills). Så det kan være en god ide at gemme et par optjente skill-point, så du har mulighed for at anvende disse, såfremt en opgave pludseligt kræver dette. Husk endvidere også, at gennemsøge hver en krog af de store landområder, et par særligt spændende steder er tit gemt (f.eks. i den første store "map", som dækker "farmland" mm. kan du finde en hemmlig ønskebrønd dybt inde i den ork-infesterede skov, flere huler med særligt gode våben/genstande og meget mere, følger du udelukkende diverse opgaver til punkt og prikke, opdager du ikke nødvendigvis disse steder).
Derudover må jeg konstatere, at jeg fortsat er meget imponeret over det gigantiske arbejde, som ligger i Divine Divinity. Efter at have gennemført spil som Diablo2, Dungeon Siege og Neverwinter Nights skal jeg ærligt indrømme, at ingen af disse spil når Divine Divinity til sokkeholderne. Så Morrowind og Divine Divinity er i mine øjne de eneste rigtige rollespil, som er udkommet i år, og jeg ville nu nok vælge Divine Divinity som foretrukkent spil, især da universet i Divine Divinity ligger tæt op af klassiske eventyr samt Tolkiens univers.
Rune skrev Thursday den 24 October 2002 kl. 11:52: [ svar | nyeste ]
Endnu et rollespil-site har uddelt guldmedalje til Divine Divinity, denne gang er det Just-RPG, som giver hele 95% i karakterbogen:
"...Divine Divinity is such a terrific experience, reminiscent of the roleplaying games of old, that hours upon hours would pass with no knowledge of the passage of time. If you like the idea of playing a roleplaying game that gives you such an incredible amount of freedom to do what you want when you want it, you'll want to rush out and buy the game right away."
Og PC Gamer (USA): "With its top-notch art direction, DD serves as an example of a 2D game that looks better than many 3D titles" ... "In many ways, DD is the Diablo II that a lot of us wanted but didn't get."
Kilde: PC Gamer, december 2002.
Rune skrev Thursday den 24 October 2002 kl. 13:42: [ svar | nyeste ]
Bemærk også, at spillets uheldige navn "Divine Divinity" blev valgt af CDV, som udgiver spillet. Det hold, som udviklede spillet, er alle meget kede af dette navn; det originale navn var:
Men nu er der vel ej heller mange, der udelukkende bedømmer en bog på omslaget - eller en person på vedkommendes navn...
Lars skrev Saturday den 26 October 2002 kl. 14:55: [ svar | nyeste ]
Hehe, i det PcPlayer som abonnenterne lige har modtaget, giver de Divine Divinity 5/10, de er bestemt ikke glade for det og rakker det godt og grunddigt ned. Derudover skriver de også f.eks.
at Games Xtreme giver spillet 98%, hvilket de kalder for direkte latterligt, ganske interessant...
Rune skrev Saturday den 26 October 2002 kl. 20:47: [ svar | nyeste ]
Tja, særligt seriøse rollespils-sites som just-rpg.com og RPGDot.com har begge givet Divine Divinity vurderinger på 95%:
Smag og behag er naturligvis forskellig, men et tidsskrift med æren i behold, burde holde sig for god til at vurdere andres anmeldelser. Sådanne uprofessionelle beskrivelser bekræfter blot, at PCPlayer ikke er et dansk tidsskift, som på nogen måde kan respekteres eller tages seriøst (og jo, jeg har skam ganske uimponeret over kvaliteten læst flere udgaver af dette tidsskrift).
Efter at have spillet Divine Divinity i mere end 70 timer er der yderligere intet, der argumenterer imod, at Divine Divity i mine øjne er årets spil 2002 (evt. kombineret med Mafia - senere udgivelser i år kan naturligvis ændre dette) - men det kræver naturligvis, at man holder af ægte rollespil (og nej, her tænker jeg ikke på Diablo2, Dungeon Siege og Neverwinter Nights, selv om Neverwinter Nights dog ikke var helt ved siden af)
80.62.18.96 skrev Tuesday den 29 October 2002 kl. 02:16: [ svar | nyeste ]
Nu kommer der meget snart en Icewin dale2, bliver spændende.
Rune skrev Tuesday den 29 October 2002 kl. 21:22: [ svar | nyeste ]
Ny anmeldelse af Divine Divinity er ankommet, her er konklusionen:
"Divine Divinity is the best RPG I have ever played. Let me just say that now because it´s the best thing since sliced dwarves bread. What makes this game a must have, is that it’s so easy to use. Compared to other RPG’s there is very little moving around the place wondering which way to go or what to do or even trying to link up things, which happen ages ago within the game. Divine Divinity has very few faults, those that it does have are hardly faults at all. This is one game I would recommend to anyone no matter what his or her gaming preference may be. Larian deserve a round of applause for making an RPG, which is totally addictive, and the most important of all - fun to play."(mine fremhævelser, red.)
Rune skrev Thursday den 31 October 2002 kl. 22:55: [ svar | nyeste ]
Efter anvendelse af patch 1.32 i Divine Divinity, så ændres dag til nat meget brat. Tidligere var der en flot glidende overgang. Ved at ændre i en config-fil kan du dog genetablere den tidligere meget flotte overgang fra dag til nat:
"Take config.lcl and put in the line "SplotchProblem 0" and press [ENTER] after the line. (But it will only work if you don't have the line "SplotchProblem 1" in the config.div file.)"
Det lyder lækkert og skal prøves lige så snart jeg kommer hjem :o)
Rune skrev Monday den 04 November 2002 kl. 12:27: [ svar | nyeste ]
Bemærk yderligere; i filen "config.div" bestemmes flere parametre for Divine Divinity. Bl. a. kan her vælges f.eks. 1600x1200-opløsning (eller 1280x1024/960), såfremt enkelte ønsker dette. Divinity 1.32 virker dog stadig ustabilt på min PC, og går ofte ned efter 3-5 timers spilletid. Det virker som om, at spillet løber tør for ram. Jeg ændrede derfor "memory limit" i config.div fra 32MB til 128MB. Spillet virkede med 128MB mem limit perfekt i går (ca. 5 timer), men dette kan selvfølgelig have været et tilfælde... I 1600x1200x32 er Divinity vel også verdens hidtil flotteste 2D-spil - og man kan se meget langt. Desværre er alting dog så småt, at tekst og grafiske detaljer er svære at se (men ejere af 21" skærme kan måske få mere ud af denne opløsning :-)
Znappi skrev Tuesday den 05 November 2002 kl. 13:02: [ svar | nyeste ]
Jeg har lige brugt lidt penge (400kr) i fona på dette spil. jeg har læste hele (næsten) testen herinde og håber MEGET på at det lever op til mine forventninger, som er ret høje..
p.s. jeg skal bare have et spil sådan at jeg kan kommer LANGT væk fra Diablo2 LoD, som jeg efterhånden har spillet i nogle timer (2000+?)
seeyaaa alll
/Znapster AkA Flyvende_Gris
Rune skrev Thursday den 07 November 2002 kl. 11:37: [ svar | nyeste ]
Fordi Divine Divinity indeholder så mange elementer fra klassiske eventyrspil, så kommer mange personer på et eller andet tidspunkt ud for en quest, som de måske simpelthen ikke kan finde ud af at løse. Og med over 300 quest, hvor enkelte er helt fantastisk svære, så kan lidt hjælp blive nødvendig. Her kan nødstedte spillere finde et par "walkthroughs", der beskriver, hvorledes mange quests skal løses:
Her er også en liste over, hvad du aldrig bør gøre i spillet (da du herved forhindrer bedst muligt spilforløb):
Definitely DON'T DO IT tips
- Don't enter Commander Ralph's room. He'll kick you out and lock the door breaking a quest. A big one!
- Don't use the key for the Gardens on the Graveyard first. It causes a break by not then working for the Gardens!
- Don't open any one of the four tombs in the holy weapon secret room. It breaks a very hard to complete quest!
- Don't kill the assassin before finding the clues (corpses) at the burning wagon and the secret hideaway there; you'll probably bust the quest!
- Don't get the sword from the stone and then leave the Dark woods, when you return almost every living thing, including the elves will be dead! (dette er nu en sandhed med visse modifikationer og afhænger måske af, hvor mange dage du er væk)
- Don't hit the gong before finishing all your open quests, you won't be able to go back after that!
- Don't refuse to touch the imp's ball! Eh? That sounded a bit perverted =) But anyway, you get only one chance to do so!
Rune skrev Tuesday den 12 November 2002 kl. 13:28: [ svar | nyeste ]
Efter aktuelt at have nået level 46 og have løst alle mulige quest, er der stadig ingen tvivl om, at jeg anser dette spil for at været årets hidtil bedste. Men naturligvis kun, hvis man bryder sig om rollespil og klassiske eventyrspil.
Derudover har spillet de sidste 20-30 timer været fuldstændig stabilt. Dvs. tidligere ustabilitet løste sig ved at ændre "memory limit" i config.div fra 32 til 128 MB (dog oplevede jeg ustabilitet, som formodentlig er forårsaget af andet problem, når scrying balls i "Counsil of Seven" anvendes - chancen for crash til desktop er her ca. 25% - men gem spillet efter hver "scrying", så er dette intet stort problem)..
Og husk - kun gule charms (=very high et eller andet) må placeres i Dragon Armour, ellers kommer du muligvis senere til at ærgre dig (ligesom *host* jeg ærgrer mig - hvad man ikke ville give for et par gode benklæder med plads til 5 charms nu, nuvel... :-)
Rune skrev Thursday den 14 November 2002 kl. 12:26: [ svar | nyeste ]
Et af verdens førende sites mht. PC-spil, nemlig IGN.COM har tildelt Divine Divinity den fornemme titel "Editor's Choice". Deres anmeldelse er også glimrende og grundig, her er et uddrag:
"Do you remember that 1992 hit, Ultima VII? It hasn't been seen much since then, because the developers, Origin Systems, used a proprietary form of memory management that conflicts with Windows. But what blew most of us away at the time weren't the great graphics or multiple person parties, but the fact that for the first time we could actually walk through a world that moved and regulated itself despite our presence: a world containing its own weather, day and night cycles, merchants who closed up shop at the end of business and went home, and thousands of items that existed as separate objects?including rakes, baskets, dinner plates and desk stamps. Nothing 2D has approached it since (except for Ultima VII, part 2), but Divine Divinity comes closest."
søren skrev Friday den 06 December 2002 kl. 17:51: [ svar | nyeste ]
Jeg kan simpelthen ikke finde config.div...
jesper w skrev Thursday den 19 December 2002 kl. 02:51: [ svar | nyeste ]
søren brug din søgemaskine i start, og skriv hele filens navn så skulle den være der.
det tog mig 1 min, så havde jeg ændret det som rune anbefalder. *GGGG*
har nu spillet i lidt over 2 timer og jeg må sige jeg ved ike rigtigt hvad jeg skal synes.
det er svært at være mage, da man er pisse svag i sin figur. men det kommer vel med tiden. men det er kanon lyd og grafik og et dejligt nemt styresystem( selv om jeg mangler en bog til at læse flere oplysninger i) godt man har juleferie så man kan fordybe sig i dette spil i mange dage *GG*
god jul
aka john_doe_dk
søren skrev Thursday den 19 December 2002 kl. 13:00: [ svar | nyeste ]
Der lykkedes også for mig til sidst. Jeg blev forvirret over at filen lignede et DivX ikon.
Angående spillet...
Jeg har spillet det snesevis af timer og synes også det er temmeligt medrivende. Jeg oplever desværre også at det crasher tit.
Det irriterer mig lidt, at efter at have løst hogle quests, bliver senere dialoger ikke korrekt justeret. Det resulterer i, at man bliver ved med at spørge til et emne man allerede har afdækket og løst.
Jeg har naivt eksperimenteret med at overføre min 30. level mage til et nyt spil ved at kopiere data-filer og items over til en tidlig savegame folder. Det var ikke helt vellykket.... Er der nogen der har prøvet sådant?
vh
Rune skrev Thursday den 19 December 2002 kl. 22:19: [ svar | nyeste ]
Måske kan du kurere ustabilitet, jf. citat fra tidl. kommentar: "Derudover har spillet de sidste 20-30 timer været fuldstændig stabilt. Dvs. tidligere ustabilitet løste sig ved at ændre "memory limit" i config.div fra 32 til 128 MB (dog oplevede jeg ustabilitet, som formodentlig er forårsaget af andet problem, når scrying balls i "Counsil of Seven" anvendes - chancen for crash til desktop er her ca. 25% - men gem spillet efter hver "scrying", så er dette intet stort problem).."
0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Wednesday den 08 January 2003 kl. 00:24: [ svar | nyeste ]
Damn, det spil er ikke laver til farveblinde, det ser næsten kun grønt ud- meget træls at se på.
Rune skrev Thursday den 12 June 2003 kl. 11:39: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at den belgiske udvikler Larian, som stod bag Divine Divinity, er klar med et nyt spil ved navn Riftrunner, som finder sted i Divinity-universet, og som udkommer i 4. kvartal 2003. Her er henvisning til skærmbilleder fra Riftrunner:
Larian Studios Announces Riftrunner, The Latest Adventure From the Divinity Universe
11th June 2003: Belgium developer Larian Studios today announces the first details of their upcoming RPG, Riftrunner. Based on the award winning fantasy universe first introduced in Divine Divinity, Riftrunner is set to capture the imagination of RPG players yet again, and provides a strong stepping stone for the planned extension of the Divinity World.
Development on Riftrunner secretly started last year and has been borne by the demand from the legion of Divinity fans. Development is nearing completion, and the timing is set for the official announcement. Riftrunner will be part of the growing Divinity Universe, which will also include Divinity 2, later next year.
Divine Divinity won awards and accolades worldwide after its launch in 2002. Its huge fantasy world, strong storyline, unparalleled levels of interactivity, and unique character development system captured the hearts of RPG players. The feedback from these players convinced Larian Studios that their efforts were worthwhile, and they should continue.
Swen Vincke, Project Leader, says, “Riftrunner is a continuation of the Divinity Universe. We’ve had thousands of true fans that loved Divine Divinity, who came to our forums and voiced their appreciation, and subsequently have craved for more. Riftrunner has been developed with these fans in mind.
Using an enhanced version of the Divinity engine, and incorporating suggestions from the fan base, Riftrunner focuses on the strengths of its predecessor. Featuring a strong and compulsive storyline, a random quest generator, a new and unlimited character development system, and the unique interactive environment, Riftrunner is appealing to the true RPG fanbase. Other enhancements include 3D character animations, a new combat system and the introduction of a party. The main focus during Riftrunner’s development was to extend the RPG experience and universe.
Riftrunner: The Quest Continues In Riftrunner, you become soul-forged with a Death Knight. Your fate is to spend the rest of eternity bonded to this creature of evil, unless you can undo this curse. You and your unlikely partner embark on a great adventure to unlock the secret of rift-running your only answer to this life of darkness.
Riftrunner is due for release in Q4 2003 for PC CD-ROM. A Macintosh version will follow later.
Hvad sørensen skal man skrive i config.etellerandet for at aktivere 1600x1200 ?!? Jeg har virkelig googlet nettet tyndt =)
Rune skrev Friday den 31 October 2003 kl. 11:12: [ svar | nyeste ]
Jeg skrev i tidligere kommentar:
"Bemærk yderligere; i filen "config.div" bestemmes flere parametre for Divine Divinity. Bl. a. kan her vælges f.eks. 1600x1200-opløsning (eller 1280x1024/960), såfremt enkelte ønsker dette. Divinity 1.32 virker dog stadig ustabilt på min PC, og går ofte ned efter 3-5 timers spilletid. Det virker som om, at spillet løber tør for ram. Jeg ændrede derfor "memory limit" i config.div fra 32MB til 128MB. Spillet virkede med 128MB mem limit perfekt i går (ca. 5 timer), men dette kan selvfølgelig have været et tilfælde... I 1600x1200x32 er Divinity vel også verdens hidtil flotteste 2D-spil - og man kan se meget langt. Desværre er alting dog så småt, at tekst og grafiske detaljer er svære at se (men ejere af 21" skærme kan måske få mere ud af denne opløsning :-)"
Dvs. find det sted, hvor 1024x768 er angivet, og skriv i stedet 1600x1200 (såvidt jeg husker kan config.div læses og ændres med notepad-programmet). Jeg har desværre afinstalleret Divine Divinity og kan derfor ikke gengive indstillingerne i min config.div præcist.
Rune skrev Tuesday den 17 February 2004 kl. 21:57: [ svar | nyeste ]
Fortsættelsen til Divine Divinity, som først hed "Riftrunner", men nu er omdøbt til "Beyond Divinity" forventes at udkomme april 2004. Læs mere om Beyond Divinity her:
Ra skrev Sunday den 16 May 2004 kl. 16:53: [ svar | nyeste ]
Rune: Jeg skal til at i gang med spillet nu og vil lige høre: Når spillet er i 2D og så godt som ikke-grafikkortkrævende, vil der så være noget billedkvalitet at hente ved at sætte AA/AF på i Nvidias driver - og tror du mit Geforce4Ti4200/64MB vil kunne trække det???
Rune skrev Sunday den 16 May 2004 kl. 20:25: [ svar | nyeste ]
Jeg mener, at spillet automatisk anvender kantudglatning (hvilket er nemt og gratis, da det er 2D); eftersom det ikke er 3D, så burde ANI ingen effekt have (eftersom der ikke anvendes teksturer, alt er prærenderet) - dit grafikkort burde være mere end rigeligt til Divine Divinity (skulle dit indlæg have at gøre med Beyond Divinity, hvor diverse figurer er i 3D, så kan FSAA muligvis aktiveres, men dit grafikkort burde stadig være fuldt tilstrækkeligt).
Ra skrev Sunday den 16 May 2004 kl. 23:57: [ svar | nyeste ]
Ja, nej, det er DD, men det kører skisme ikke for godt. Har spillet 5 timer, men de to seneste savegames er gået totalt i ged - den knaser i lyden og lukker spillet ned når den skulle være færdig med at loade; i Direct3D uden fejlmeddelelse, i DirectDraw/software med fejlboks om ulovlig handling i DIV.EXE.
Øv, det eneste save der duer er 3 timer gammelt!
På'n igen, men hvis dét sker igen tror jeg ikke spillet lever længe hér!
Rune skrev Monday den 17 May 2004 kl. 12:29: [ svar | nyeste ]
Har du patchet til nyeste version? Ellers download her:
Jeg gennemførte selv med GeForce3, så spillet burde virke fint med Nvidia grafikkort - men spillet er nu gammelt, så det kan naturligvis ikke udelukkes, at der kan være konflikter med nyere drivere mm.
Ra skrev Monday den 17 May 2004 kl. 13:19: [ svar | nyeste ]
Yep - starter altid med at patche når jeg begynder på et spil. Well, tak alligevel, begynder igen nu, da det trods alt er ret godt - især styringen er god syns jeg.
Brian skrev Saturday den 26 June 2004 kl. 22:49: [ svar | nyeste ]
Hvis Divine Divinity er så godt..
Er Beyond Divinity så bedre?
Rune skrev Sunday den 27 June 2004 kl. 00:35: [ svar | nyeste ]
Ikke efter min opfattelse; Beyond Divinity virker ikke helt så fængslende og originalt som Divine Divinity, men har du gennemført Divine Divinity, så kan Beyond Divinity måske bringe en smule jubel. Men nuvel, det er vel værd at nævne, at JustRPG faktisk vurderede Beyond Divinity til 91%:
"Beyond Divinity provided just about a perfect and entertaining RPG event. Many playing sessions stretched into the wee hours of the morning, usually finding me on the edge of my seat doing just one more quest or one more dungeon level. It was great fun to control a party again. No question that, those, like me, who enjoyed Divine Divinity will appreciate the many impressive qualities in Beyond Divinity; as well as those new to the Divinity universe who can expect a wonderful RPG experience!"
RPGDot.com vurderede dog Beyond Divinity til kun 81% i gameplay/fun og skrev:
"One of the frustrating aspects of Beyond Divinity is the lack of polish. There are numerable small annoyances from minor text editing errors to in-game cut-scenes that cut in before you can see the trigger. The initial game release had a number of small bugs but Larian has been active releasing patches to address many of these issues and no doubt will continue to do so. Despite the lack of polish and some of the new ideas falling a little flat, Beyond Divinity succeeds overall because the basic gameplay works, coupled with a strong story and great interaction with the gameworld. The biggest hurdle to players enjoying Beyond Divinity is their expectation for Beyond Divinity to be Divine Divinity 2 and the tedious opening dungeon. Larian has bravely decided to experiment with the Divinity formula and offer a new experience in an original setting. While some of the changes don’t succeed, Beyond Divinity offers fun and addictive gameplay with more depth than virtually any other RPG since Divine Divinity."
Til sammenligning vurderede både JustRPG og RPGDot.com Divine Divinity til hele 95% i gameplay.
Rune skrev Friday den 17 September 2004 kl. 00:02: [ svar | nyeste ]
Ny anmeldelse af Divine Divinity er netop dukket op (ca. 2 år efter, at Divine Divinity blev udgivet, hvilket anmelderen muligvis ikke er klar over) - men disse 2D-spil klarer dog også alderen meget bedre end 3D-spil; her er et uddrag fra den nye anmeldelse:
"The game is great fun, and I highly recommended it to people that like RPG-type games. You will get many hours of entertainment out of the game."
Ra skrev Friday den 17 September 2004 kl. 02:35: [ svar | nyeste ]
"Many" er virkelig ordet!!! Jeg har midlertidigt lagt spillet i mølpose, da jeg simpelthen ikke synes jeg kommer nogen vegne selv om jeg spiller time efter time. Samme skæbne som ramte GothicII - jeg kører træt i dem!
I stedet er jeg hoppet på en klassiker igen: StarCraft!!! - Nu må der da snart komme en 2'er?
Anders skrev Friday den 17 September 2004 kl. 07:46: [ svar | nyeste ]
Starcraft var sgu i orden! Jeg håber også på en ny udgivelse i den stil....
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.