Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Ny officiel Nvidia Detonatordriver 40.72 (WHQL) mod 30.82
Grafikkort af Webmaster Saturday den 09 November 2002 kl. 15:41 [ Grafikkort ]
Så lykkedes det langt om længe for Nvidia at blive færdige med deres nye officielle Detonator 40-driver, som i sin endelige version nåede 40.72, før beta-stadiet kunne forlades. Vi kigger i denne artikel nærmere på, hvorvidt 40.72 virkelig er op til 25% hurtigere end 30.82.

I denne artikel anvendes udvalgte resultater fra Firingsquad og Guru3D, som begge testede via GeForce4 Ti 4600 grafikkort. Detaljeret information om testopstillinger kan derfor findes i disse artikler:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/omegadetcomp/default.asp
http://www.guru3d.com/detonator-dbase-xp/

Vi vil som sædvanlig ikke kommentere diverse drivere, som aldrig har forladt beta-stadiet, så kun 29.42, 30.82 og 40.72 beskrives i denne artikel. Derudover vil opløsning på 1600x1200x32 fortrinsvist blive vurderet, da denne opløsning presser grafikkortene mest muligt. Vi starter med Quake3 Arena:

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.guru3d.com/detonator-dbase-xp/

I 1600x1200x32 er 40.72 3% hurtigere end både 30.82 og 29.42. Lad os se, om Firingsquad kan nikke genkendende til disse målinger:


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/omegadetcomp/default.asp

Omega 1182 er ikke en officiel Nvidiadriver og vil ikke blive kommenteret yderligere i denne artikel. 40.72 klarer sig atter fint og er hele 7% hurtigere end 30.82. Vi fortsætter med den mere krævende 3D-shooter Unreal Tournament 2003:

UNREAL TOURNAMENT 2003


Kilde: http://www.guru3d.com/detonator-dbase-xp/

Her ses ikke de helt store forskelle i 1600x1200x32, bemærk dog, at Guru3D kun har opgivet detaljerede testresultater fra 1024x768-opløsning (data ikke vist her, se originalartiklen). I 1024x768x32 flyby klarer 40.72, 30.32 og 29.42 sig ensartet, mens 30.82 og 29.42 er 2% hurtigere end 40.72 i botmatch. Hvis man er helt stille, kan man vel høre Firingsquad rømme sig i baggrunden:


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/omegadetcomp/default.asp

Ifølge Firingsquad er 40.72 hele 15% hurtigere i flyby end 30.82. Også i Jedi Knight 2 fandt Firingsquad ekstra ydelse med 40.72:

JEDI OUTCAST


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/omegadetcomp/default.asp

Her er 40.72 11% hurtigere end 30.82, hvilket dog også er en ganske stor forskel. I Serious Sam 2 er 40.72-fordelen dog mindre:

SERIOUS SAM - THE SECOND ENCOUNTER


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/omegadetcomp/default.asp

40.72 vinder her over 30.82 med 2%, men lidt har vel også ret... Vi slutter af med 3DMark 2001 SE:

3DMARK 2001 SE


Kilde: http://www.guru3d.com/detonator-dbase-xp/

Her ses, at Detonator 40-driverne specielt stormer frem i 3DMark 2001 SE. I denne test er standardopløsningen 1024x768, hvorfor vi her vil fokusere på denne opløsning. 40.72 er 4-5% hurtigere end 30.82 og 29.42. Også Firingsquad testede 3DMark 2001 SE:


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/omegadetcomp/default.asp

40.72 var dog ifølge Firingsquad hele 9% hurtigere end 30.82, hvilket kan skyldes, at Firingsquad anvendte meget kraftigere cpu end Guru3D.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Ovenstående resultater viser, at 40.72 er op til 15% hurtigere end 30.82. I gennemsnit er 40.72 dog kun 7% hurtigere end 30.82, hvilket dog også er en del, men langt fra de 25%, som Nvidia påstår, at 40.72 maksimalt kan distancere sig fra 30.82. Hemmeligheden er dog nok, at 40.72 i specielle spil virkelig kan klare meget bedre ydelse end 30.82. Dette ser ud til at være særligt avancerede DirectX8-spil, såsom Aquanox:


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/det40(3).shtml

Her er Detonator 40 (godt nok 40.41) hele 27% hurtigere end 30.82 (HotHardware har begået en stavefejl, det er 30.82 ikke 30.28 - vi målte også generelt 25% bedre hastighed i Aquanox med Detonator 40.72 (WHQL)). Nature-testen i 3DMark 2001 SE er tillige blevet meget hurtigere med Detonator 40; vi målte 38,1 FPS med Detonator 30.82 og 47,4 FPS med Detonator 40.72 (WHQL). Dette er en ydelsesmæssig forbedring på hele 24%, så Nvidia holder bestemt, hvad de lover, når de beskriver, at Detonator 40-serien medfører op til 25% ekstra ydelse. Dette understøtter konklusionen, at anvendelse af pixel og vertex-shadere er kraftigt optimeret med Detonator 40-serien. 3DChipset har tidligere kommentere dette aspekt:

"A lot of the improvements in performance are due to improved efficiency in the driver code that effect vertex and pixel shaders. That is why the jump in Nature. A big jump can be seen in Aquanox, too, another app that uses vertex shaders and pixel shaders. Apps that use pixel and vertex shaders also just happen to be the ones that are popular for benchmarking. Games that do not use vertex and pixel shaders may not see as significant of an improvement as games that do."
Kilde: http://www.3dchipset.com/news.shtml#newsitem1030751239,65125,

Også ydelse med anisotropisk filtrering og FSAA er blevet meget forbedret med Detonator 40 (bemærk, at også 3DGPU har stavet 30.82 forkert - og det er skam 30.82, som er anvendt, jf. dette citat: "I wanted to see just what was increased compared to the previous drivers, version 30.82, and how much we can expect using the latest NVIDIA card):


Kilde: http://www.3dgpu.com/reviews/det40.php

Her kan Nvidia med rette nævne, at Detonator 40 er op til hele 42% hurtigere end 30.82. Detonator 40.72 (WHQL) kan downloades til Win9x/ME og Win2000/XP her:

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Bemærk ved installationsproblemer, at driveren kan indstalleres ved at vælge dit skærmkort via enhedshåndtering og "opdater driver" - efter udpakning af hele driverfilen. NVDISP.drv-filen kan endvidere med 40.72 forårsage ustabilitet, hvis du benytter internet-browseren Opera v. 6.05 (i Win98 - dette er muligvis kun toppen af isbjerget, alle 3D-spil ser dog ud til at virke perfekt).



Erik Winther skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 15:59: [ svar | nyeste ]
Det har hidtil ikke været muligt at benytte 40.XX Drivere på mit System i forbindelse med FSAA og F1 2002, UT2003 har også haft enkelte hengepartier med disse Drivere, men nu skal jeg da gerne forsøge igen :o)

Ellers har 30.82WHQL været den mest stabile til de lidt over 90 Spil jeg har på PC'en!



Rasmus skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 16:00: [ svar | nyeste ]
Er detonerdrivere, også anbefalelsesværdige til Geforce 3 kort?! (helt præcist, ti 200..:-)


Rune skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 16:08: [ svar | nyeste ]
Naturligvis - selv TNT-ejere kan såvidt jeg erindrer benytte disse drivere (dog skal kun ejere af NV20-25 regne med mærkbart større ydelse grundet optimering af pixel og vertex shadere - og du har jo netop NV20 = GeForce3).


0x503e179a.naenxx2.adsl.tele.dk skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 16:34: [ svar | nyeste ]
Håber det kan ændre min ELENDIGE score som jeg får i 3D mark 2001SE... ( 5300 med GF4TI4200 skulle jeg mene er ELENDIGT )


Rune skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 16:40: [ svar | nyeste ]
3DMark 2001 SE ydelse afhænger også af dit valg af bundkort, cpu og ram. Har du ikke, hvad der mindst svarer til 2 GHz P4 Northwood eller Athlon XP 2000+ på PC2700-kompatibelt bundkort eller bedre, så skal du ikke regne med, at dit Ti 4200 kan nå 9000 - 10000 points.


Kristian Espensen skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 16:43: [ svar | nyeste ]
3Dmark afhænger jo også af resten af dit system. Hvis du har en Duron under 1 GHz og SD-ram er det ikke så mærkeligt med din score.


mæff skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 18:16: [ svar | nyeste ]
Ati owner stadig nVidiots


Michael Vile skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 18:47: [ svar | nyeste ]
Hvorfor tror du ATi ejer nVidia? (jeg går ud fra det er dem du mener)


0x503e179a.naenxx2.adsl.tele.dk skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 18:48: [ svar | nyeste ]
Hmm Rune jeg vil ikke afvise dit svar helt men sjovt nok så er du den eneste af dem jeg kender der har rimelig tjek på det som siger at jeg ikke skal regne med at få mere... så det med 2700 ram mobo osv tja indtil videre tager jeg det stadig lige med et gran salt... men du kan sige hvad du vil det er stadig ikke normalt at få 5 k points med det kort...


Michael Vile skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 19:17: [ svar | nyeste ]
Jojo, det er helt normalt, hvis du har en meget langsom processor og alt for få ram. Så er selv et GeForce4 ikke nok til at hæve din score.


0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 19:50: [ svar | nyeste ]
Det glædre mig at se at deres drivere rent faktisk giver bedre ydelse igen, efter alle de forskellige 30 drivere med samme ydelse. Jeg håber den der hvide streg er forsvundet der blinker ved sort skærm, ikke noget med min oc at gøre. Fed artikel! Kommer deres NV30 mon til at køre med detonatorne, det tvivler jeg nemlig på. Så skal de til at starte forfra.


Rune skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 19:57: [ svar | nyeste ]
Ifølge videofilm på Nvidias (u)officielle NV30-side, så vil NV30 blive understøttet af samme "unified"-driver-arkitektur, som aktuelt anvendes til diverse Nvidia grafikkort (=Detonatordriverne). Så NV30 vil sandsynligvis komme til at anvende fremtidige Detonatordrivere - men dog ikke version 40.72.


3nickma skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 19:57: [ svar | nyeste ]
Kan kun give Rune og Michael helt ret, iht. det med 5k med Ti 4200. De har ret og det passer. Har en klassekammerat, som sidder med minimum en 2.0GHz (kan ikke huske om det er et par hundrede MHz mere) CPU med 256 MB RAM (256 MB RDRAM så vidt vides) med dertil hørende mobo, samt et Riva TNT graffikkort fra nVidia. I 3DMark2001 SE opnår ham ca. 800-900 point! :-( Den omvendte situation som du er i - du har for langsomme CPU, RAM og mobo dele, ham mangler et ordentligt graffikkort. Dette var lige da han fik opgraderet sit system, og graffikkortet skulle gerne være udskiftet nu :-)


Erik Winther skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 20:24: [ svar | nyeste ]
I 3DMark og lign. En stigning på >10% Og UT2003 ser ikke ud til at være pårøs med denne version.

F1 2002 styrter dog stadig af ved FSAA brug, så det må være den Cracked .exe jeg bruger eller noget ved selve spillet, har så prøvet at gå i max opløsning, det kører fint, takket være mere power men det er ikke det samme som 1152 med 3xFSAA.

Jeg er ikke for stolt af min 3DMark score, da jeg ikke har styr på den P4 opsetning endnu, så den kan sagtens slås, men scoren ligger på henholdsvis, 11523 med 30.82WHQL og 12699 med 40.72WHQL, denne forskel ser ud til at forplante sig på samme måde over mine spil.



h0VnR skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 20:30: [ svar | nyeste ]
Hvordan måler man sine FPS i Quake3 og UT ? Skal der bruges et specielt program eller kan man bare skrive en commando i consolen ? MVH MIG


snailwalker skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 21:11: [ svar | nyeste ]
---> hovnr

Jeg bruger et program der hedder Fraps. Har ikke lige noget link



MyrKnof skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 22:00: [ svar | nyeste ]
Dav Rune

Det er sq en lorte driver, den nederste 1/4 af skærmen ryster og det er sq ik´ til at spille med.

mit system:AMD Thunderbird 1k Mhz CPU MSI k7t turbo 133A Bkort Micron 133 Mhz ram Maxtor +8 80 GB hdd TnT2 m64 32 MB Grafikkort

kan det være mit grafikkort der er problemet, eller er det bare en skod driver.



MyrKnof skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 22:04: [ svar | nyeste ]
til ham med FPS problemet

skriv i consolen (q3): cg_drawFPS 1



snailwalker skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 22:04: [ svar | nyeste ]
---> myrKnof

Yikes jeg har samme grafikkort som dig. Rune skal jeg så lade være med at installere driveren??



Rune skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 22:53: [ svar | nyeste ]
Hvis du har TNT2 m64 32MB grafikkort, så vil jeg anbefale 30.82 eller anden velfungerende driver, det du i dette tilfælde har brug for, er ikke hurtigere driver, men nyt grafikkort :-)


J.C.J. skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 23:13: [ svar | nyeste ]
xp2100+,kt133,512mb,gf4 4600,nvdet=40.71 ingen oc. 3dmark 2002 = 9800.


WinWiz skrev Monday den 11 November 2002 kl. 23:47: [ svar | nyeste ]
XP 2100+ så mener du vel VIAKT133A ikke? VIAKT133 kan mig bekent ikke køre 133 mhz (266 DDR) som XP kræver.



Brian C. skrev Saturday den 09 November 2002 kl. 23:23: [ svar | nyeste ]
Har lige installeret den nye 4072 driver.

Har lige taget en mission i hitman2 - det ser ud til at virke perfekt.

Min score i 3dmark2001 er steget ca 1000 point til 13457 - cool.

p4 2.53@2.97 | 512mb ddr@416 cas2 | Asus ti4200 250@325/440@610



Clemen skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 13:47: [ svar | nyeste ]
Brian C.->

Hvilket grafikkort har du?



0xc3f9a592.soebnxr1.ras.tele.dk skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 14:38: [ svar | nyeste ]
Asus ti4200 250@325/440@610 betyder dette, at grafikkortet er overklokket til 325core Mhz og 610RAM Mhz, mens 250 og 440 er det normale??? har du 64 eller 128 Mb RAM?


Erik Winther skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 00:57: [ svar | nyeste ]
Der er flere gode sider ved denne Driver, Anisotropisk Filter til 3D, ikke kun OpenGL, selve Detaljerne i Grafikken er skarpere ved standard og har nu fundet ud af at F1 2002 bare skal kongiureres uden FSAA, og så tvinge den til FSAA i Display opsetningen, så fungerer det alligevel og spillet Crasher ikke :o)

Doom III har også glæde af denne Driver, anes en smule smidigere, selv FSAA dræber ikke spillet helt.........Glæder mig dog til at få nogle RAM i som kan klare det Brian C. ovenover kan, jeg mangler en del på det punkt, derfor også den lallede 3DMark score.

Brian C. hvilken mærke/type RAM benytter du og hvilket Chipset ?



Brian C skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 01:20: [ svar | nyeste ]
Erik: Jeg bruger Corsair pc3200c2 ram(kanon ram) og et asus p4b533e bundkort - dvs i845e.

Har dog prøvet lidt flere spil, og jeg er ikke helt sikker på, at spillene kører så flydende længere - navnligt i mafia, som i forvejen kørte ret ringe.

Hvad er jeres erfaringer?



0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 01:30: [ svar | nyeste ]
Til jer med ti4200 og 3dmark 5000point. Jeg fik 11500med mit Asusti4200 oc310/635. Med mit ti 4400 fik jeg 11800 også oc med dette system 2,5@ og Asusp4t533-c og pc800. Men jeg havde aldrig troede at man kunne få hele 800point mere bare ved at skifte en driver, det helt vildt syntes jeg.


0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 01:35: [ svar | nyeste ]
Retelse^535. Jeg har bemærket at det ikke laver de små hak i need for speedhp2 som det en gang i mellem kunne finde på at gøre.


CyberCrop skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 11:16: [ svar | nyeste ]
Hmm ... Nu er jeg ikke Nvidia ejer længere, men det ligner et godt boost.

Mit spørgsmål til jer er bare, hvorledes det kan være at nvidia bliver rost til skyerne for deres drivere, når de kan hive et sådan nogen forbedringer op af ærmet så længe efter deres kort er udgivet?? I mine øjne er det da elendig optimering, da driverne bør ligge på dette niveau når kortene bliver udgivet. Det ligner billige markedsførings point, og en fin måde at pisse på forbrugerne på, selvom de fleste jo jubler ... De er sgu smarte....



Michael Vile skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 11:59: [ svar | nyeste ]
Selvom nVidia er gode til at lave drivere, finder de vel hele tiden nye måder at bygge dem op på. Jeg tror ikke de har en stor styg plan om at snyde os forbrugere, de finder blot nye måder at optimere deres kort på.

Det er selvfølgelig sjovt at de netop nu kommer med et "boost" (Radeon 9700) men det er jo netop så de kan holde lidt igen over for ATi, så de ikke taber markedet helt.



Erik Winther skrev Monday den 11 November 2002 kl. 20:59: [ svar | nyeste ]
NVida kan få deres godkendt til Windows, kan ATI det ? Radeon 9700 har da også efterhånden støv på, det samme gælder Matrox, deres "Pastakort" eller hvad det nu hedder kom da også uden madpakke.

»BRIAN C. Nu kan det godt være der er nogen der hyler, men jeg har opserveret at på fks. NFSHP2 som er noget JEG godt kan få tiden til at gå med, der ser det ud som om at 3xFSAA 4xASF får spillet til at "flyde" lidt mere, det hvirker en anelse statisk uden, men der er også en hel anden måde at håndtere detaljerne på end 30.82WHQL, fandt et eller andet tool der hedder FSAA test, de ser standard ud som om at der både er AA og ASF selvom det ikke er, det billede man ser var meget mere hakket med 30.82WHQL, men forlang nu ikke at jeg prøver at forklare hvorfor det så er hurtigere med alt på end uden, der står jeg også af, nøjes med at glæde mig over at alle mine spil er glade for denne 40.72WHQL

Står det igrunden for "Windows Hardware Quality Labs" eller "Windows Head Quarter Licensed" ? eller er jeg helt ved siden af ??



stonat1.dk-tv.net skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 12:20: [ svar | nyeste ]
hvad for en er best af 40.72 og 41.03


Rune skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 13:57: [ svar | nyeste ]
Per definition er 40.72 bedst, da denne nu er en officiel Nvidia referencedriver samt WHQL-certificeret af Microsoft.


Christian R Poulsen skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 13:02: [ svar | nyeste ]
nVidia bruger nok nogle af de mest beskidte marketingskneb der er. Udsendte nye drivere KUN til Anand & Co., da R8500 skulle anmeldes. Samtidig var det dem, som ville have Quack problemet frem (læste en email, som de havde skrevet til Tom). Jeg mener også at have læst, at de sendte nye drivere til Anand & Co., da R9700 skulle anmeldes. Deres drivere er gode, ja, men deres marktingsmetoder er beskidte efter min mening.



Michael Vile skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 13:36: [ svar | nyeste ]
Jeg synes nu ikke det du nævnte kan sammenlignes med, at ligefrem lave en patch til netop Quake 3, som får spillet til at køre meget bedre på et Radeon 8500, som ATi jo netop gjorde det. Det er da klart at nVidia ville have det frem, da det jo var snyd, som kunne få folk til at købe Radeon 8500.


OVC skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 13:34: [ svar | nyeste ]
Med 40.72 i 3DMARK2001=13466 Med 40.41 i 3DMARK2001=13660 MED P4 2.2@2.88GHz og ASUS TI4400.


OVC skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 16:04: [ svar | nyeste ]
med 40.41=13780


OVC skrev Wednesday den 04 December 2002 kl. 11:51: [ svar | nyeste ]
Med 41.09=13868


Christian R Poulsen skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 14:00: [ svar | nyeste ]
Det var en bug, som ATi rettede ca. en uge efter med en driver, som var lige så hurtig som Quack driveren i Quake 3... så nej, det var ikke snyd. Desuden var det en BETA driver. Hvis vi skal til at se på den første 40.xx beta driver fra nVidia, så er ATi's "snyd" INGENTING. Den satte filtering fra Billinear/Trillinear ned på Point Sampling(tror jeg det hedder). Udover det, var der også lige det med 3dmark2k1, hvor der var også var snyd med Geforce... så var der 23.10'ern, som fik computere til at gå ned. Og den var sågar officiel. Så jeg holder på, at nVidia har mere beskidt markedsføring end ATi.


stonat1.dk-tv.net skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 17:06: [ svar | nyeste ]
Efter at jeg har opdateret mit grafikkort (Aopen Geforce2 MX 200 32 Mb) fra 30.82-40.72 har der været enkelte gange hvor hele skæmen er "brudt" sammen og farverne er hulter til bulter.

Min PC har også efterfølgende glemt skærmopløsningen og starter i 800x600 istedet for i 1024x768.



Michael Vile skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 17:52: [ svar | nyeste ]
Hver gang man ændrer sin nVidia-driver, og genstarter maskinen, ændrer den opløsningen ned til 800x600 - 60 Hz.

Jeg ved ikke om det var det du mente, eller om det gentager sig.



kallekaninbio skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 18:07: [ svar | nyeste ]
Har installeret de nye drivere, de virker også ok. MEN mit counterstriker fucker i det når jeg har dem inde: det kører ca med 10 fps, teksturerne er mærkelige


Pelle skrev Sunday den 10 November 2002 kl. 18:34: [ svar | nyeste ]
Min 3dmark score er steget 1500 points med de nye drivere til 13337 på 2000xp, 512mb pc2700, gf4ti4200 uden o/c af nogen slags. På nær hårde ram timings. Så jeg siger tak nVidia :)


0x50c605ad.abnxx2.adsl-dhcp.tele.dk skrev Monday den 11 November 2002 kl. 10:44: [ svar | nyeste ]
3D Mark 2001 rykker virkelig meget med ddr ram system end sd ram system. Det passer hvad rune siger... man får ca 3000 mere med ddr system. Det eneste jeg ikke er enig med er at folk skriver at det har noget med antal ram at gøre... det passer ikke. Selv en maskine med 256mb kan opnå en score på 11000-12000 det er simpelthen hele systemet som skal kunne arbejde godt sammen. Jeg selv sidder med en xp2100@140fsb=1,82ghz og et triplex ti4200@270/590 og 1gb samsung 2700 ddr ram og jeg får en score på 11468 så hvordan pelle kan få 13337 i 3d mark fatter jeg ikke især fordi der ikke er o/c overhovedet...


Thomas D skrev Monday den 11 November 2002 kl. 11:14: [ svar | nyeste ]
Vil gerne opgradere mit system: Athlon 1133 mhz, 512 mb sd ram, gf2 64 mb, asus a7v bundkort og windows xp. Hvis jeg køber et GF4 ti 4200 vil jeg se en stor forbedring i fps?


Rune skrev Monday den 11 November 2002 kl. 11:28: [ svar | nyeste ]
Ja, især i høje opløsninger (1024x768 eller højere) eller hvis du aktiverer avancerede grafiske detaljer.


Xp3rt skrev Monday den 11 November 2002 kl. 11:36: [ svar | nyeste ]
---> Thomas D.

Det er rigtigt at du får mere ud af din PC, men du skulle tage og få nogle DDR-SD RAM, eller endnu bedre RD RAM. Hvis du så anskaffer dig en P4 2,2 Ghz'er er det helt OK, men man kan godt klare sig med mindre...



rsunit04.geogr.ku.dk skrev Monday den 11 November 2002 kl. 11:54: [ svar | nyeste ]
Det var da et åndsvagt svar, han skal jo nærmest skifte hele computeren ud!

Køb trygt et Ti-4200, det passer fint til dit øvrige system.



0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Monday den 11 November 2002 kl. 11:43: [ svar | nyeste ]
Thomas D. En p4 NW med rd800:) eller en p4b NW med rd1066:D, men det sidste er bare dyrt:( Ville hellere tage noget pc 2700@, det giver en del mere end rd800@.


Thomas D skrev Monday den 11 November 2002 kl. 14:40: [ svar | nyeste ]
Jeg har 1500 kr til at bruge..så nyt bundkort og ram blir for dyrt :) Tror jeg køber et GF4 ti 4200..håber at det gir lidt mere performance i daoc, som jeg spiller meget.


Christian AKA NexTor skrev Monday den 11 November 2002 kl. 15:23: [ svar | nyeste ]
MyrKnof : Hva for en skærm har du? og måske skal du bare lige lave de rigtige instillinger i Q3 med grafik settings osv...



Fithoved skrev Monday den 11 November 2002 kl. 15:42: [ svar | nyeste ]
Jeg håber sgu den nye er noget bedre end 30.82'eren....min score var op til 1000 points LAVERE end med den driver der fulgte med til mit Ti4200 kort, som vist hed noget med 23.10 eller sådan noget...men som faktisk er ret god... Men nu må vi jo se med den nye...


Fithoved skrev Monday den 11 November 2002 kl. 17:17: [ svar | nyeste ]
Jo! Der er sgu power i 40.72'eren! Min score steg også lige omkring 1000 points...!


aggemam skrev Tuesday den 12 November 2002 kl. 09:49: [ svar | nyeste ]
Jeg får 11365, med den nye driver. Mit rig: P4 1.8@2.4 ghz, MSI GF4 128, 768 mb ram.



Jan Tams skrev Tuesday den 12 November 2002 kl. 13:34: [ svar | nyeste ]
Synes lige i alle skal se resultaterne, ang Omega-driverne... Vupti, så er ATi pludselig ikke så langsom længere... Og kvaliteten er ligestillet!!


Rune skrev Tuesday den 12 November 2002 kl. 14:18: [ svar | nyeste ]
Det er vist en sandhed med visse modifikationer, idet Omegadriver v1.1.82 er baseret på Detonator 30.82 - ikke 40.72. Så Omegadriver 1.1.82 kan sammenlignes med 30.82 - ikke 40.72. Og at kvaliteten er ligestillet med ATi, er jeg ikke enig i - men måske hvis du anvender Omegadriver til både Nvidia OG ATi grafikkort, og du kan skam downloade Omegadriver til f.eks. Radeon 9700 Pro lige her:

http://www.omegacorner.com/ati.htm


pelle skrev Tuesday den 12 November 2002 kl. 14:38: [ svar | nyeste ]
*0x50c605ad.abnxx2.adsl-dhcp.tele.dk Angående min 3d mark 2001 score på 13337, er det jo altså i laveste settings 640x480 16 bit farver. Er der egentligt en standard setting som folk bruger i dette program? Bare så det er lettere at sammenligne.


Rune skrev Tuesday den 12 November 2002 kl. 14:42: [ svar | nyeste ]
Ja, standard er 1024x768x32 - dvs. de indstillinger, som programmet automatisk sættes til ved opstart.


Meanmachine skrev Tuesday den 12 November 2002 kl. 15:45: [ svar | nyeste ]
Der er noget i drenge har total misforstået, et Kanont godt GFX-kort kan godt hæve ydelsen, (dog er det jo ikke nok) , men ses lige i den sammen hæng AT: et spil som kræver en 800 MHZ sagtnes kan køre på en 450 Mhz (Intel) med G-force 3 kort (128) Mb-Ram (SD) og med 512 MB SD-ram, så JO det sætter oz ydelsen meget op at have et godt GFX-Kort


Michael Vile skrev Tuesday den 12 November 2002 kl. 22:36: [ svar | nyeste ]
Det kommer jo an på om grafikkortet er baseret på en GPU (og det er GeForce3-4 jo), da det kan overtage CPU'ens beregninger.


Rune skrev Wednesday den 13 November 2002 kl. 12:26: [ svar | nyeste ]
Nvidia har rettet en fejl i Detonator 40.72-driverne til Windows9x/ME:

"If you experienced difficulty with this driver between November 8th and 11th, please download again. We have corrected the issue and updated the file"

Download her:

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp


cpe.atm2-0-1021036.0x3ef28ee6.banxx1.customer.tele.dk skrev Thursday den 14 November 2002 kl. 23:13: [ svar | nyeste ]
Jeg er løbet ind i nogle lidt spøjse grafik problemer som er opstået efter ibrugtagning af nv 40xx drivere inc 40.72 som jeg umideltbart har riva tuner mistænkt for fejlen udarter sig ved subjektivt vurderet 15 fps i half-life ,counter-strike,HITMAN 2,samt en hel del andre games,selv om fraps siger 85 fps,der er dog ikke nogle problemer når man som død I CS følger de andre spileres skærmbildede så kører alt igen flydende. Spil som max paine og rtcw kører derimod suverent med alt på max i 1280*960*32 med 70-85 fps, Systemet består af følgende win98se,xp2100+,kt133A 512mb,gf4ti4600. Er der nogle her der har en mulig forklaring.


Rasmus skrev Sunday den 17 November 2002 kl. 16:31: [ svar | nyeste ]
jeg har ikke et direkte svar på dit problem, men jeg har det samme problem, og grunden til at du højst kan få 85 fps er at driveren ganske simpelt ikke tillader skærmen at gå over 85 hz. Det sjove ved det er at windows TROR din skærm kører med 100 hz, hvilket du sikkert også har sat den til i evt. refreshforce eller refreshlock. Men hvis du har mulighed for det, så prøv at se i skærmens menu hvor mange hz den kører med. Og som du nok ved gælder det for counter-strike at man ikke kan få højere fps end ens skærms opdateringshastighed.

Jeg håber, det gav lidt mening :>



cpe.atm2-0-1021036.0x3ef28ee6.banxx1.customer.tele.dk skrev Thursday den 14 November 2002 kl. 23:40: [ svar | nyeste ]
Rettelse til ovenstående rtcw er heller ikke i orden. Er problemet mon manglende v-sync. ps der er ingen poblemer af denne art på gl p3 1.3ghz.


Rune skrev Friday den 15 November 2002 kl. 11:39: [ svar | nyeste ]
vsync kan udelukkende aktiveres via config-fil i Wolfenstein på Nvidia grafikkort - dette gælder også andre Q3A-baserede spil. Læs i vores anmeldelse af Wolfestein (se kategorien software), hvorledes du aktiverer vsync i dette spil.


Alpha MF skrev Sunday den 17 November 2002 kl. 13:19: [ svar | nyeste ]
Jeg ville lige høre hvordan ydelsen er med et GF2 MX 400 kort er...

Tak på forhånd Alpha MF



Rune skrev Wednesday den 20 November 2002 kl. 13:01: [ svar | nyeste ]
Boogletech.com har testet hele 24 Detonator-drivere på GeForce4 Ti 4600, heriblandt 30.82 og 40.72. Læs det hele her:

http://www.boogletech.com/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=11&


mike skrev Wednesday den 20 November 2002 kl. 16:47: [ svar | nyeste ]
jeg kan slet ikke få 40.72 til at virke på mit gf 3 ti 200. vertex shader haker, og der er flere spil der kører dårligere end med 30.82 men jeg får aligevel flere 3D marks, kan ikke forstå det når den driver kører så godt på andre systemer.

mit system

amd xp2000+ epox 8kha+ SB live 512Mb pc 2700 ram POW GF 3 ti 200 osv.



Baronen skrev Thursday den 21 November 2002 kl. 16:28: [ svar | nyeste ]
Jeg vil lige hører om der er andre der haft de samme problemer som jeg, og evt. har en løsning på problemet. Jeg har installeret 40.72, men siden da fåcker mit tv op. Med nview på klon virker både monitor og tv, men!!! når der er bevægelse ex. film på skærmen, vises det om vindue som sort på tv'et, men virker fint på monitoren. Hjælp udbedes.

AMD 1000/512ram/MSiK7T/ti4200

P.S. har prøvet at installere 30.82 igen uden resultat.



Zatan Van der AMD skrev Friday den 22 November 2002 kl. 10:31: [ svar | nyeste ]
Det er en ok forbedring af 30.82, på min pc (2100 AMD XP på Aopen VIA kt333 512MB DDR 2700 80GB ATA133 med GFX PalitDaytona GeForce4 Ti4200) fik jeg med 30.82 en score på 8252 og med den nye 40.72 fik jeg 9262 en forbedring på hele 12%!!!


Zarathustra217 skrev Tuesday den 26 November 2002 kl. 18:47: [ svar | nyeste ]
Hvad gør 'texture sharpening' egentlig? Er under AA opsætning, men jeg kan ikke rigtig se forskel når jeg sammenligner billeder med og uden... Det tar dog nogle FPS... :(


Michael Vile skrev Tuesday den 26 November 2002 kl. 19:05: [ svar | nyeste ]
Jeg har pillet lidt ved det, og ved at i f. eks. Diablo II slører det spillet. Ikke kanterne på figurer og sådan, men selve "texturerne" på dem.


0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Sunday den 01 December 2002 kl. 20:22: [ svar | nyeste ]
Med 40.72 i LOTR og Mafia er det som et LSD trip men i UTK3, Q3 og nfsp ser de ud til at fungere rimeligt godt. Jeg er ved at blive sindsyg over alle de drivere og jeg kan slet ikke hitte ud af hvilken der kører bedst med fps og billedkvalitet.


Kristian Espensen skrev Sunday den 01 December 2002 kl. 21:21: [ svar | nyeste ]
Jeg har ingen problemer med Mafia og 40,72. (Ti4200 64 MB, XP 1600+ og Asus a7v333 kt333)


0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Monday den 02 December 2002 kl. 09:52: [ svar | nyeste ]
Men jeg har jo en P4 så det gør en stor forskel. Driverne virker ikke helt på samme måde med begge cpu. Måske har selv resten af konfigurationen noget at sige.


Rune skrev Monday den 02 December 2002 kl. 10:03: [ svar | nyeste ]
Prøv at fjerne tidligere drivere fuldstændigt, før du installerer nye drivere - har du gjort dette allerede, så prøv at installere 40.72 oveni en velfungerende 30.82. Jeg har ej heller oplevet problemer med 40.72 (uanset, hvorledes jeg installerede denne driver).


Rune skrev Tuesday den 03 December 2002 kl. 20:53: [ svar | nyeste ]
Under 1 måned efter 40.72 blev annonceret som ny officiel referencedriver, har Nvidia i dag annonceret, at 40.72 er blevet udskiftet med 41.09. Hent den helt nye officielle 41.09 referencedriver her (Win9x/ME og Win2000/XP):

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp


Rune skrev Wednesday den 04 December 2002 kl. 11:17: [ svar | nyeste ]
Jeg har nu testet 41.09 i flere spil uden problemer; hastighedsmæssigt kan jeg ikke se forskel på 40.72 og 41.09, men det virker som om, at 2D-tekst står væsentlig skarpere med 41.09. Derudover er flere menuer blevet konfigureret, sådeles af FSAA og anisotropisk filtrering nu er angivet under samme faneblad.


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende