Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Test af E7205-bundkort til Pentium4 med dual-channel DDR-ram
Bundkort af Webmaster Thursday den 21 November 2002 kl. 20:18 [ Bundkort ]
Endelig ankom de første bundkort, som understøtter dual-channel DDR-ram til Pentium4. nForce-bundkort til AMD cpu'er har benyttet dual-channel ram i længere tid, men først nu har Intel via det nye E7205 (Granite Bay) chipsæt anvendt denne teknologi til Pentium4. De første dual-channel E7205-bundkort understøtter dog kun PC2100. Personer, som er i besiddelse af ældre P4 eller AMD cpu med PC2100, kan således nu med stor fordel opgradere til ny P4-cpu uden at skifte ram. E7205-bundkort understøtter op til hele 4GB ram, og 2 x PC2100 giver teoretisk set præcis samme båndbredde som PC1066 RDram. Vi kigger i denne artikel nærmere på, hvor godt 2 gamle støvede PC2100-blokke klarer sig mod PC1066 RDram.

Vi har i denne artikel udvalgt resultater fra OCWorkbench, TBreak og Anandtech (vi har dog afventet resultater fra Tom's Hardware i flere dage, men disse er desværre udeblevet, og der er naturligvis grænser for, hvor længe vi kan vente). Alle bundkort blev testet under tilsvarende betingelser, diverse detaljerede opsætninger kan ses i disse originalartikler:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1748
http://www.tbreak.com/reviews/article.php?cat=&id=166&pagenumber=1
http://www.ocworkbench.com/2002/asus/p4g8x/p4g8xp1.htm

Vi vil i denne artikel afholde os fra at kommentere bundkort, der via overclockning ikke anvender den af producenten anbefalede opsætning. Yderligere vil vi udelukkende fokusere på resultater mellem E7205-bundkort med dual PC2100 DDR-ram og i850E-bundkort med PC1066 eller RIMM4200 RDram, eftersom begge disse systemer tilbyder 4266,7 MB/s båndbredde. Vi begynder testfesten med en god omgang Q3A:

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.ocworkbench.com/2002/asus/p4g8x/p4g8xp1.htm

Asus P4G8X er her lig med E7205-bundkort med dual PC2100, mens Asus P4T533 benytter RIMM4200. i845GE-bundkortet napper dog sejren, men reelt er der ingen forskel på E7205, i850E og i845GE i denne test. Måske Anandtech kan konkludere noget andet:


Kilde: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1748

Hos Anandtech er der reelt ingen forskel på E7205 og i850E, især ikke, når begge bundkort er fra Asus. Og det er da imponerende, at et par gamle PC2100 moduler kan genbruges med så flot ydelse som resultat. Men lad os dog lige verificere Q3A-resultater hos T-Break også:


Kilde: http://www.tbreak.com/reviews/article.php?cat=&id=166&pagenumber=1

MSI GNB Max er her lig E7205-bundkort, mens Gigabyte 8IHXP er i850-baseret bundkort med PC1066 RDram. i850 er her kun 1% hurtigere end E7205. Vi fortsætter med Unreal Tournament 2003:

UNREAL TOURNAMENT 2003


Kilde: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1748

Her vinder E7205 over i850, dog med under 1% (samme gælder i øvrigt i botmatch, resultater ikke vist her). Mon TBreak er enige?


Kilde: http://www.tbreak.com/reviews/article.php?cat=&id=166&pagenumber=1

Det var TBreak minsandten, dvs. også her vinder E7205 en flot sejr over i850 (på hele 2% :-). Comanche 4 giver disse resultater:

COMANCHE 4


Kilde: http://www.ocworkbench.com/2002/asus/p4g8x/p4g8xp1.htm

Denne test ser ud til at være cpu-begrænset, hvorfor rammen næppe betyder det helt store. E7205 og i850 klarer sig generelt ensartet. Hvad med Serious Sam 2?

SERIOUS SAM - THE SECOND ENCOUNTER


Kilde: http://www.tbreak.com/reviews/article.php?cat=&id=166&pagenumber=1

Atter dødt løb mellem E7205 og i850E, og begge bundkort klarer sig fremragende. Jedi Knight II er næste testkandidat:

JEDI OUTCAST


Kilde: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1748

i850 vinder her en spinkel sejr over E7205, forskellen er dog under 1%. Vi slutter af med 3DMark 2001 SE:

3DMARK 2001 SE


Kilde: http://www.ocworkbench.com/2002/asus/p4g8x/p4g8xp1.htm

E7205 og i850 klarer sig atter ensartet (hvis vi er uinteresserede i aktiv flueforplantning), lad os se, om TBreak kan skrive under på disse resultater:


Kilde: http://www.tbreak.com/reviews/article.php?cat=&id=166&pagenumber=1

Det kan TBreak i store træk, dvs. forskellen op i850 og E7205 er langt under 1%.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

E7205-baserede bundkort har i ovenstående test fremvist imponerede resultater; i diverse test var E7205 op til 2% hurtigere og under 1% langsommere end i850. Dette betyder, at ejere af god gammeldags PC2100 DDR-ram kan skifte til E7205-bundkort og få "state-of-the-art"-ydelse med nye Pentium4 Northwood cpu'er. Faktisk er der ikke meget, der taler imod, at Pentium4 3,06 GHz med aktiveret Hyper-Threading på E7205-bundkort vil blive overgået i diverse 3D-spil før, at vi ser dual-channel bundkort med PC2700 og PC3200 DDR-ram. Men andre ord er det særligt interessante ved E7205, at Intel har bevist, at de kan presse samme båndbredde og ydelse ud af 2 x PC2100 DDR-ram, som PC1066 RDram leverer. Det rigtigt spændende bliver dog naturligvis, når dual-channel bundkort, der understøtter PC2700 og PC3200 DDR-ram, ankommer (hvilket formodentlig vil ske både fra SIS og Intel i løbet af de næste 6 måneder - så den aktuelt hastige udvikling af nye chipsæt til Pentium4, og dermed nye bundkort, ser bestemt ikke ud til at falde til ro foreløbigt).



jesper skrev Thursday den 21 November 2002 kl. 20:25: [ svar | nyeste ]
hæ hæ så fik jeg da første kommentar *GGG*

nu har jeg samsun ram pc2100 til mit asus a7v8x, og denne artikel få mig tænke vil jeg på dette mb med disse ram få meget mere ud af at skife til pc2700/3200 ??

ved godt det ikke lige er helt samme topic men det er da tæt på..



OVC skrev Thursday den 21 November 2002 kl. 21:18: [ svar | nyeste ]
Selvfølig snakker vi ikke om 20-50% systemydeslse,men slt taget for givet det er det værd(os sør forg nogle ord. pc2700 ram der gar. kører pc3200ANYWAY"Samsunng")


Rune skrev Thursday den 21 November 2002 kl. 21:37: [ svar | nyeste ]
Du vil vinde ca. 5% ekstra systemydelse ved at gå fra PC2100 til PC2700 eller PC3200 på Asus KT400.


OVC skrev Friday den 22 November 2002 kl. 14:04: [ svar | nyeste ]
Hvad ville jeg ca vinde på min A7V266-E(2100+@2200+@)


Rune skrev Friday den 22 November 2002 kl. 14:09: [ svar | nyeste ]
KT266A understøtter desværre kun PC2100, så du kan ikke desværre ikke udnytte PC2700 fuldt ud - medmindre det lykkedes dig at nå 166 MHz FSB (hvilket nok kræver en del held, da KT266A ikke understøtter 33 MHz PCI ved 166 MHz FSB). Generelt gælder dog, at forskellen på PC2100 og PC2700 er ca. 5%, sålænge samme chipsæt og ramtimings anvendes.


OVC skrev Sunday den 24 November 2002 kl. 20:04: [ svar | nyeste ]
Gælder de 5% ekstra ydelse fra pc2100 til pc2700 osse i DualChipsæt.


Doctor Dee skrev Friday den 22 November 2002 kl. 00:09: [ svar | nyeste ]
Jeg har længe undret mig over hvorfor man der ikke er en eneste bundkort-producent der laver dual SD-ram bundkort.

F.eks. det gamle N-force blev lavet i versioner der understøttede SD-ram på bundkortet, dog kun med en channel. Dual-channel var kun til DDR-ram, selvom denne enorme båndbredde nærmest nærmest var spildt med mindre man benyttede onboard-grafikken.

Til en 266 mhz fsb athlon ville det jo passe perfekt, og prøv at tænk hvor mange PC-133 moduler der findes derude!



Ebbe skrev Friday den 22 November 2002 kl. 00:10: [ svar | nyeste ]
Hej

Jeg har ikke rigtig forstået det med Dual-DDR RAM. Hvis man kører med 2*256 DDR266 som dual, får man en båndbredde der svarer til 4,2 GB/s, men vil rammængden svare til 256MB eller 512MB. Vil der i windows blive vist 256RAM eller 512RAM ved brug af dual-bundkort??

Hilsen Ebbe



Doctor Dee skrev Friday den 22 November 2002 kl. 00:16: [ svar | nyeste ]
512 MB, der er jo ikke den samme information der findes på de to moduler. Med to memory-controllere, som der er i dual-channel, er man blot istand til at dedikere en til hver ram-blok.

Svarer lidt til raid-0 (der ikke rigtigt er raid)



Bjørn B skrev Friday den 22 November 2002 kl. 02:46: [ svar | nyeste ]
Hey.

En rigtig god artikel.

Men jeg kan bare ikke forstå at Intel ikke har valgt at gøre brug af PC2700/3200 DDR ram istedet for PC2100 da de "fleste" jo aligevel har endten PC2700 eller PC3200 ram i deres maskiner, Intel har jo hele året igennem imponeret alle med deres mega spring i GHz krigen, så hvorfor ikke blive ved.....

:o)



Kristian Espensen skrev Friday den 22 November 2002 kl. 03:01: [ svar | nyeste ]
Faktisk så tror jeg ikke dual DDR333 vil give meget mere i ydelse fremfor DDR266. Vi så med nForce 2 at det hjalp meget på ydelse nå rammene kører synkront med fsb'en. Dvs. 133 MHz fsb med 133 (266 effektivt) MHz ram og 166 MHz fsb med 166 (333 effektivt) MHz ram. Det virker som om at det opstår en latency når det kører asynkront.

Nå, tilbage til granite bay -Man kan desuden sagtens bruge sine DDR333 ram med fordel, da de vil give plads til oc og aggresive timings.

Når P4 kommer med 200 MHz fsb i Q2 2003 kommer vil vi nok se dual DDR400; og mon ikke det kommer til at yde ganske pænt; En "båndbreddehungrende" processor med 7,4 GB/s at lege med!


Rune skrev Friday den 22 November 2002 kl. 11:23: [ svar | nyeste ]
Som du kan se i resultaterne fra TBreak, så vinder P4 rigtig meget meget ved "DDR364" (overclocket - Anandtech har tilsvarende resultater fra overclocket ram, som vi dog ikke har medtaget i artiklen), så meget tyder på, at Intel har valgt kun at understøtte PC2100, da de ellers ville udkonkurrere deres i850E-løsning stort. Hvis Intel frigav dual-channel PC2700 i dag, så ville dette næppe gøre en masse personer, der netop har ofret en stor sum penge på i850E med PC1066 glade. Hvorfor vi ikke tidligere har set dual-channel til P4 er mig en gåde - men skyldes sandsynligvis markedsføringsmæssige overvejelser (der ikke altid er til kundernes fordel). Her er iøvrigt en delkonklusion fra TBreak:

"As you can see, dual channel memory scores are awesome matching RDRAM 1066 scores. Keep in mind that you're looking at DDR266 dual-channel scores - once a chipset supporting DDR333 dual channel is released, we'll see some major damage as you can see from overclocked scores."

Kilde: http://www.tbreak.com/reviews/article.php?cat=&id=166&pagenumber=1

Det er dog muligt, at SIS er klar med dual-channel PC2700 om 1-2 måneder - hvis dette sker, må vi blot håbe, at ydelsen er mindst lige så god, som vi vil forvente af Intels kommende chipsæt til dual PC2700 og PC3200 (Springdale & Canterwood).


Christian skrev Friday den 22 November 2002 kl. 04:11: [ svar | nyeste ]
Spændende artikkel som omhandler et topic som jeg har ventet på længe :-D

Desværre understøtter bundkortet kun 266Mhz ram, hvilket er lidt skuffende, da det først bliver rigtigt sjovt når der kommer dual PC2700 og P3200 DDR ram support (det ser jo meget lovende ud, når man ser på testresultaterne for PC2100).

Rune, du nævner i konklusionen at det forventes at SIS og Intel vil levere bundkort som understøtter min. PC2700 i løbet af de næste 6 mdr.

Jeg står i den situation at jeg skal investere i et nyt bundkort, og jeg har netop ventet på dual DDR teknologien. Medio januar kan jeg ikke udskyde dette køb længere, så mit sp. går på om du tror der kommer et bundkort på markedet indenfor de næste 2 mdr. som understøtter min. dual DDR PC 2700 ?

Mvh. og tak for en god site :) Christian



Rune skrev Friday den 22 November 2002 kl. 11:33: [ svar | nyeste ]
Ja, meget tyder på, at SIS er klar med SIS655-baserede bundkort inden årets udgang:

"SiS 655 chipset for the Pentium 4 is expected to be released in November. The SiS 655 is the successor to the SiS 648, featuring support for Dual Channel DDR SDRAM. The SiS 655 supports both DDR266 and DDR333 SDRAM, giving memory bandwidths of 4.2Gb/s and 5.4Gb/s respectively. The SiS 655 will feature a 1066MB/s link to the SiS 963 South Bridge which offers support for ATA133, 3 x IEE1394 and 6 x USB2.0 ports."

Læs mere her:

http://freespace.virgin.net/m.warner/RoadmapQ402.htm


Rune skrev Friday den 22 November 2002 kl. 11:53: [ svar | nyeste ]
ECS har åbenbart allerede præsenteret et færdigt SIS655-bundkort til Comdex-messen, se billede af dette bundkort og læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1037925125


Ole H. Løj skrev Friday den 22 November 2002 kl. 09:45: [ svar | nyeste ]
Intel roadmap for deres efterfølgende dual DDR chipsets kan findes hos anand her.
Men det ser desværre ud til at de venter helt til Q2 før der rigtigt sker noget...
Så fra Intels side må vi nok nøjes med DDR266 indtil videre...
Med mindre de bliver præsset af SIS og VIA..


Bo skrev Monday den 25 November 2002 kl. 10:10: [ svar | nyeste ]
Det giver vel heller ikke rigtigt mening at gå højere end dual kanal DDR266 så længe at P4 "kun" køre 533 Mhz FSB ? ... eller ....


Rune skrev Monday den 25 November 2002 kl. 11:29: [ svar | nyeste ]
Det ser nu ud til, at P4 sagtens kan benytte asynkron ram med stor fordel. Selv om P4 kun benytter 133 MHz FSB (="533"), så kan rammen sagtens anvende f.eks. 667 MHz (2 x PC2700) eller hurtigere. Dette ses også tydeligt i f.eks. SIS645DX/SIS648 og I845PE/GE-bundkort, hvor asynkron PC2700 (166 MHz) ram er understøttet og er væsentlig hurtigere end PC2100 (133 MHz).


Jack skrev Friday den 22 November 2002 kl. 13:48: [ svar | nyeste ]
Hvad er enligt at dual-channel DDR-ram er for noget(det tekniske) er ikke helt klar over det...


Rune skrev Friday den 22 November 2002 kl. 14:17: [ svar | nyeste ]
Dual-channel er et ret simpelt princip, der her tillader, at to 64-bit DDR-ram-slots reelt fungerer som ét 128-bit-slot. Dvs. at f.eks. to 64-bit ramblokke (her med hver 2,1 GB/s båndbredde) opfører sig som om du anvendte en 128-bit ramblok med 4,2 GB/s båndbredde. En analogi til dette princip eksisterede allerede med Pentium-cpu'er, der adresserede f.eks. 2 stk 32-bit EDO-ramblokke via 64bit bus, dvs. at 2 stk 32-bit ram her blev adresseret som ét stk 64-bit ram.


Johnny B skrev Friday den 22 November 2002 kl. 16:53: [ svar | nyeste ]
jeg har hørt at der snart skulle komme 800 FSB ??? - er det ikke værd at vente lidt endnu så måske både få FSB 800 og Dual-channel ?? eller går der laaang tid med det endnu ??

johnny



Rune skrev Friday den 22 November 2002 kl. 18:55: [ svar | nyeste ]
Ja, dual-channel PC3200 er, hvad du kalder "800 MHz FSB". Dvs. DDR400 x 2. Bundkort med Intel-chipsæt, der understøtter dual-channel PC3200, forventes i 2. kvartal 2003 (Spingdale & Canterwood). Men om du kan vente til 2. kvartal 2003, kan næppe andre end du afgøre :-)


Svend skrev Friday den 22 November 2002 kl. 18:53: [ svar | nyeste ]
Overclocking-potentialet ved at benytte E7205-bundkort til Pentium4 med dual-channel 2100 DDR-ram er vel ret elendigt for at sige det mildt, eller hvad? Det gode ved P4 er jo at man blot kan købe en 1.8 NW og så bare lige smække fsb'en op på 133 og vupti så kører man 2.4 ghz, kan det stadigt lade sig gøre med 2 klodser pc2100 ram?


Rune skrev Friday den 22 November 2002 kl. 18:59: [ svar | nyeste ]
Ja, da, PC2100 benytter netop 133 MHz, så du kan jo blot sætte FSB til 133 MHz og RAM til 1:1-ratio. Se resultaterne fra TBreak ovenstående - de kunne overclocke helt op til 182 MHz.


Svend skrev Friday den 22 November 2002 kl. 19:24: [ svar | nyeste ]
Så vidt jeg kan se, skriver de at den 192 mhz FSB er opnået med DDR400 ram.


Rune skrev Friday den 22 November 2002 kl. 20:01: [ svar | nyeste ]
Ja, du kan næppe regne med at nå 182 MHz med PC2100. Men at du kan overclocke E7205-bundkort ændrer naturligvis ikke ved det faktum, at dette bundkort officielt kun understøtter PC2100 - at du uofficielt kan presse bundkortet til at anvende hurtigere ram, er blot et heldigt (og du kan naturligvis ikke regne med, at alle bundkort/cpu'er kan klare 182 MHz RAM/FSB).


0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Saturday den 23 November 2002 kl. 05:17: [ svar | nyeste ]
Smart det bundkort at kunne opgradere og stadigt anvende sit ram. Det går da hurtigt så får man sig et Pe og så er der fem nye der er bedre. Det jeg syntes man kan godte sig over med den test er at når man ser efter så er bundkortet oc meget mere end de andre feks. mit Abit som er itesten kunne som mit også køre 187mhz så kunne det være at når de andre var oc tilsvarende at forskellen ikke blev så stor medhensyn til FPS.


0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Saturday den 23 November 2002 kl. 05:21: [ svar | nyeste ]
He, jeg er ^vist lidt træt. Fedt board, glæder mig til at se det med pc2700.


Kenneth skrev Sunday den 24 November 2002 kl. 00:14: [ svar | nyeste ]
Jeg ville bare lige høre om der er nogen, der ved hvor mange ramsokler, der vil være på disse kommende dual kort (2,4 eller...)?


Kristian Espensen skrev Sunday den 24 November 2002 kl. 01:02: [ svar | nyeste ]
Formodenligt 4 så der er mulighed for at opgradere med 2 klodser mere i dual-setup. Asus P4G8X har 4 og det har Gigabyte 8INXP også.


Rune skrev Monday den 02 December 2002 kl. 13:18: [ svar | nyeste ]
Der er muligvis fejl mht. AGP i Intels E7205 og E7505 chipsæts, men det er dog muligvis en storm i et glas vand (jeg har ikke læst nogen steder, at denne fejl skulle betyde noget som helst mht. stabilitet, men måske yder E7205 aktuelt en smule dårligere end det potentielt kunne):

http://www.theinquirer.net/?article=6499


OVC skrev Wednesday den 04 December 2002 kl. 21:10: [ svar | nyeste ]
The SiS 655 supports both DDR266 and DDR333 SDRAM, giving memory bandwidths of 4.2Gb/s and 5.4Gb/s respectively. http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1037925125


OVC skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 09:00: [ svar | nyeste ]
Skal love fot at SIS har fart på.

Instead, it is moving fast to support DDRII, with speeds of 533MHz system buses next year.

The hyperthreading chipsets, the 648, the 651 and the 645DX Revision A will support hyperthreading when the B revision is introduced.

http://www.theinquirer.net/?article=6541



OVC skrev Wednesday den 11 December 2002 kl. 18:58: [ svar | nyeste ]
And for those who think that Granite Bay will be the only game in town next month, think again...

Here comes SiS 655 Dual Channel DDR333 - with all of GB's other goodies (comparable features to SpringDale, with a 6-month head start)!

Behold the Asus P4SDX -- Features and Pictures

And the 'frosting on the cake' is that SiS 655 boards will surely cost less than GB boards!!!

http://www.ocworkbench.com/ocwbcgi/newspro/viewnews.cgi?newsid1035808413,47539,

http://www.ocworkbench.com/ocwbcgi/newspro/viewnews.cgi?newsid1035814842,4122,



0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Sunday den 15 December 2002 kl. 18:29: [ svar | nyeste ]
Nu kan man få Msi Grainte Bay her i DK, men det koster bare lige 2300kr, lidt pricy når man tænker på at 2x256mb pc2100 koster 1300kr, altså 3600kr for en GB med mindre man lige har rammene liggende fra gamle tider.


OVC skrev Monday den 16 December 2002 kl. 23:44: [ svar | nyeste ]
Vildt overclock på ASUS P4G8X 3.06@4.1GHz. http://www6.tomshardware.com/cpu/20021216/index.html


Rune skrev Tuesday den 17 December 2002 kl. 13:07: [ svar | nyeste ]
Problemet med denne test er dog, at denne "P4 4+ GHz" næppe kommer til at minde om den "ægte P4/P5 4,1-4,2 GHz" cpu, som nok vil være med 0,09 mikron, 1MB l2 cache og med instruktionsudvidelser (endvidere er det ej sikkert, at Canterwood med dual channel PC3200 vil yde tilsvarende som overclocket E7205). Så testen kan sandsynligvis udelukkende bruges til overclockningsinteresserede; men i dette aspekt lykkedes det et par finnere at nå 4GHz for længe siden, så derfor oplever jeg ikke denne test hos Tom's Hardware som særlig interessant (medmindre man som skrevet er meget interesseret i hæftig P4-overclockning :-).


ex-rave skrev Wednesday den 18 December 2002 kl. 23:43: [ svar | nyeste ]
Jeg er ved at købe ny CPU og bundkort. Vil ASUS P4G8X ikke være det bedste valg i øjeblikket? Jeg kan bare ikke finde nogen dato på hvornår det kommer på gaden i DK. SOYO-P4X400 Dragon Ultra Platinum kunne måske også være en mulighed.


Rune skrev Thursday den 19 December 2002 kl. 22:30: [ svar | nyeste ]
Jo, Asus P4G8X er et af de bedste bundkort til Pentium4 i øjeblikket, og overclockningspotentialet med dette bundkort er stort, læs mere her:

http://www.tomshardware.com/cpu/20021216/index.html


Rune skrev Friday den 20 December 2002 kl. 11:52: [ svar | nyeste ]
Så er også XBitLabs klar med E7205-anmeldelse, men meget nyt under solen er der ikke:

http://www.xbitlabs.com/mainboards/granite-bay/


0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Wednesday den 25 December 2002 kl. 20:31: [ svar | nyeste ]
Her er noget "nyt" under solen som stammer fra The Inquirer: A review at Ace's Hardware said that Granite Bay needs fast DDR 333 running at DDR 266 2-2-2 just to keep up with the i850e chipset, while it's more expensive too. Plus, although dual DDR 266 is faster by around 15 per cent at reading long datastreams, Rambus are up to 60% more efficient at handling writes and interspersed reads and writes. So, the Rambus chipset offers more bandwidth.


pivnu skrev Friday den 27 December 2002 kl. 14:07: [ svar | nyeste ]
Hvornår kan Asus P4G8X Deluxe købes i DK? Kan ikke finde det nogen steder.


Kristian Espensen skrev Friday den 27 December 2002 kl. 17:28: [ svar | nyeste ]
Jeg har set det hos shg, men mon ikke det også forhandles andre steder. På lager om 3-4 dage


pivnu skrev Saturday den 04 January 2003 kl. 15:45: [ svar | nyeste ]
Ja, nu er den på vej :-) Men hvilke ram vil være de bedste at sætte i? I skriver jo, at der kun er 5% ekstra ydelse ved at bruge PC2700. Men prisforskellen er meget lille på PC2100 og PC2700. Hvad ville så være bedst? Er det helt fint at købe PC2700 og så have dem til senere motherboards med understøttelse af disse ram i dual? Og hvilket mærke skal jeg kigge efter?


Rune skrev Tuesday den 07 January 2003 kl. 12:20: [ svar | nyeste ]
Samung PC2700 er både billige og anerkendte ramblokke, som burde være glimrende til E7205. Også ved PC2100-hastighed, hvor du under problemer burde kunne anvende hurtigste biostimings.


Rune skrev Tuesday den 07 January 2003 kl. 12:22: [ svar | nyeste ]
Firingsquad har testet Asus E7205 (P4G8X Deluxe)mod Asus i850E (P4T533-C) og Asus i845PE (P4PE), læs det hele her:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/asus_p4g8x_e7205_review/default.asp


Thomas skrev Wednesday den 08 January 2003 kl. 01:46: [ svar | nyeste ]
kan man f.eks montere 2 stk 256 mb OCZ PC3500 DUAL DDR klodser i dette mobo og så bare sætte dem til at køre 133 mhz?? Står og skal købe nyt mobo og ram, så kan ligeså godt købe nogle ram der er lidt "fremtidssikrede"???


Rune skrev Wednesday den 08 January 2003 kl. 13:50: [ svar | nyeste ]
Ja til begge spørgsmål.


0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Wednesday den 08 January 2003 kl. 01:59: [ svar | nyeste ]
Der sker vel ikke noget ved at prøve. DDR er jo bagud kompatibelt.


80.62.18.96 skrev Sunday den 12 January 2003 kl. 03:54: [ svar | nyeste ]
Kan man bruge en 256mb og en 512mb pc2700 Samsung? Altså så, 512mb bliver som 256mb og man sammenlagt har 512mb?


80.62.18.96 skrev Sunday den 12 January 2003 kl. 03:55: [ svar | nyeste ]
Ellers ender jeg med 1555mb også meget cool men liddt ubrugeligt for mig nok.


OVC skrev Sunday den 26 January 2003 kl. 19:05: [ svar | nyeste ]
ENDELIG:) "SIS655" En forhøjet Sandra score på 800 point. Det er ik så ringe endda. http://club.aopen.com.tw/News/News_showAnswer_New.asp?RecNo=1031&Language=English


Rune skrev Tuesday den 04 February 2003 kl. 11:02: [ svar | nyeste ]
Anandtech er også klar med SIS655-review, som bl.a. er testet med E7205. Endvidere har Toms Hardware testet 7 forskellige R7205 bundkort. Jeg håber på at bringe sammendrag her på sitet i aften.


Rune skrev Tuesday den 29 April 2003 kl. 20:46: [ svar | nyeste ]
Toms Hardware har overclocket et E7205-bundkort til hele 200 MHz (inkl. dual channel PC3200) og sammenlignet direkte med i875P-bundkort. Læs det hele her:

http://www6.tomshardware.com/mainboard/20030429/index.html


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende