Test af ATi Radeon 9500 Pro grafikkort - ægte R300 til lavpris
af Webmaster Thursday den 28 November 2002 kl. 16:52 [ Grafikkort ] Firingsquad, Anandtech og flere førende testsites har undersøgt det nye Radeon 9500 Pro grafikkort nærmere. ATi Radeon 9500 Pro benytter samme VPU som Radeon 9700 (ikke Pro-udgaven) mht. taktfrekvens, faktisk er eneste forskel til Radeon 9700, at Radeon 9500 Pro benytter 128-bit DDR-ram fremfor 256-bit. Dette betyder, at fillrate mm. på Radeon 9500 Pro svarer til Radeon 9700, mens båndbredden dog er reduceret til det halve. Vi kigger i denne artikel nærmere på, hvor hurtigt Radeon 9500 Pro er i forhold til Radeon 9700 Pro og GeForce4 Ti.
Prismæssigt er Radeon 9500 Pro rettet mod at skulle konkurrere med GeForce4 Ti 4200, og vi kan her sammenligne et par relevante specifikationer:
Allerede her anes, at Radeon 9500 Pro er en generation bedre end GeForce4 Ti 4200. Foruden at overgå GeForce4 Ti 4200 betragteligt på stort set alle områder, så koster Radeon 9500 Pro aktuelt kun kr. 500,00 mere end de billigste GeForce4 Ti 4200 grafikkort på Edbpriser.dk. Derfor vil vi i denne artikel fokusere på Radeon 9500 Pro mod GeForce4 Ti 4600, da selv Geforce4 Ti 4600 besidder væsentlig ringere specifikationer end Radeon 9500 Pro. For at presse grafikkortene i særlig grad har vi udelukkende udvalgt resultater fra 1600x1200-opløsning. Resultater med FSAA og anisotropisk filtrering er endvidere medtaget enkelte steder.
Bemærk, Catalyst driver 2.4 blev anvendt til ATi grafikkort (dog anvendte Anandtech Catalyst 2.3 til Radeon 9700 (Pro)), mens Nvidia grafikkort anvendte Detonatordriver 40.72. Quake3 Arena indleder testoversigten:
Radeon 9500 Pro lægger sig her mellem GeForce4 Ti 4200 og GeForce4 Ti 4400. Radeon 9700 Pro og GeForce4 Ti 4600 er hhv. 53% og 16% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Lad os se, hvordan det går, når 4xFSAA aktiveres:
Billedraten bliver simpelthen halveret, når 4xFSAA aktiveres på ATI R300-grafikkort, hvilket dog ikke er så slemt, da billedraten stadig er høj nok til, at Q3A kan afvikles på glimrende måde - selv på Radeon 9500 Pro. Værre ser det ud i Nvidia-lejren, hvor 4xFSAA næsten fik billedraten ned på 25% af den oprindelige, hvilket tyder på, at 4xFSAA på NV25 kræver 4x større fillrate. ATI har dog fået optimeret FSAA betragteligt i deres nye R300 VPU, og dette ses her tydeligt. Så personer, der holder meget af FSAA, kan således forvente at få meget ud af R300-baserede grafikkort. Endvidere ser det ud til, at Nvidia med Detonatordriver 40.72 ligesom ATi er gået over til at benytte en form for anisotropisk filtrering, der kun behandler udvalgte skærmområder (og derved ikke koster megen ydelse):
Det ses tydeligt, at hverken ATi eller Nvidia grafikkort taber nævneværdig ydelse, når 8x anisotropisk filtrering aktiveres (sammenlign de to ovenstående billeder). Så det er nærmest gratis at aktivere anisotropisk filtrering, mens kantudglatning (FSAA) formindsker ydelse stort - især på Nvidia grafikkort. Vi fortsætter med Unreal Tournament 2003:
Her lykkedes det for Radeon 9500 Pro at vinde over GeForce4 Ti 4400, mens Ti 4600 er 7% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Radeon 9700 Pro er selv med Catalyst 2.3-drivere 50% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Firingsquad fandt tilsvarende:
Her var Radeon 9700 Pro dog 40% hurtigere end Radeon 9500 Pro, hvilket kan betyde, at Catalyst 2.4 sænker hastigheden en anelse på Radeon 9700 Pro. GeForce4 Ti 4600 er også her 7% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Bemærk dog, at i Botmatch vinder Radeon 9500 Pro en stor sejr over GeForce4 Ti 4600 (resultater ikke vist her), men da Flyby er særligt sensitiv for grafikkortydelse i høje opløsninger, mens Botmatch tillige kræver kraftig cpu, så har vi valgt at fokusere på resultater fra Flyby (se resultater fra Botmatch i diverse originalartikler). Vi fortsætter med Comanche 4:
Det er Firingsquad næsten, selv om GeForce4 Ti 4600 her vinder en lille sejr på 2% over Radeon 9500 Pro. Radeon 9700 Pro er dog her hele 26% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Men hvad med Seriuos Sam 2?
Her er Radeon 9500 Pro 12% hurtigere end GeForce4 Ti 4200, mens GeForce4 Ti 4600 er 15% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Radeon 9700 Pro er dog hele 57% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Lad os atter se, om Firingsquad er enige:
Det er Firingsquad såmænd i bund og grund, selvom de benyttede en lidt anden test. Radeon 9500 Pro er her 5% hurtigere end GeForce4 Ti 4200, mens Ti 4600 atter er 15% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Radeon 9700 Pro er 41% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Vi slutter af med 3DMark 2001 SE, og vi har her valgt de sædvanlige standardresultater fra 1024x768-opløsning (så vore læsere umiddelbart kan sammenligne med egne resultater):
Hot Hardware fandt, at Radeon 9500 Pro var 3% hurtigere end Ti 4200, mens Ti 4600 var 9% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Radeon 9700 Pro var hele 20% hurtigere end Radeon 9500 Pro. Vi sammenligner med Firingsquad:
Også her var forskellen på Ti 4200 og Radeon 9500 Pro minimal, mens Ti 4600 var 12% hurtigere. Radeon 9700 Pro var her 23% hurtigere end Radeon 9500 Pro.
KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
Vi kan jo starten med at opsummere testresultater fra 1600x1200x32 uden FSAA og anisotropisk filtrering. Vi vil her fokusere på forskelle mellem Radeon 9500 Pro og GeForce4 Ti 4600.
1. Quake3 Arena: Geforce4 Ti 4600 er 16% hurtigere end Radeon 9500 Pro
2. Unreal Tournament 2003 (Flyby): Geforce4 Ti 4600 er 7% hurtigere end Radeon 9500 Pro
3. Comanche4: Geforce4 Ti 4600 er 0 - 2% hurtigere end Radeon 9500 Pro
4. Serious Sam 2: Geforce4 Ti 4600 er 15% hurtigere end Radeon 9500 Pro
5. 3DMark 2001 SE: Geforce4 Ti 4600 er 9 - 12 % hurtigere end Radeon 9500 Pro
Alt i alt er GeForce4 Ti 4600 således sammenlagt 10% hurtigere end Radeon 9500 Pro i 1600x1200x32 uden FSAA og anisotropisk filtrering. Aktiveres 4xFSAA, så blev Radeon 9500 Pro dog hele 50% hurtigere end GeForce4 Ti 4600 i Q3A. Bemærk dog også, at Radeon 9500 Pro aktuelt kan erhverves for kr. 1.649,00, mens GeForce4 Ti 4600 koster mellem ca. kr. 2.300,00 og 3,000,00. Sammenligner vi Ti 4200 med Radeon 9500 Pro, så vinder Radeon 9500 Pro på alle områder, hvilket klart fremgår af ovenstående testresultater. Derudover er Radeon 9500 Pro fuldt DX9-kompatibelt, mens det samme desværre ikke kan skrives om Ti 4200 og 4600. 10% ekstra ydelse og langt højere pris på Ti 4600 betyder således, at Radeon 9500 Pro må konkluderes som langt mere fornuftig investering end GeForce4 Ti 4600. Som tidligere nævnt, vil FSAA-tilhængere med R300-baserede grafikkort få meget højere ydelse med 4xFSAA end NV25-ejere. Med 4xFSAA aktiveret er Radeon 9500 Pro næsten 40 - 100% hurtigere end GeForce4 Ti 4600 (afhængigt af applikation, resultater ikke vist her). Men der er dog stadig meget langt igen, før ydelse med blot 4xFSAA og 8x anisotropisk filtrering er acceptabel i høje opløsninger - se f.eks. dette billede, der kan give stof til eftertanke (og nedenstående testresultater er ikke cpu-begrænsede, men forløb via P4 3,06 GHz cpu på i845PE-bundkort):
Det løber sandsynligvis et par spandfulde vand i å'en, før vi når en gennemsnitlig billedrate på mindst 60 under ovenstående betingelser (skulle Geforce FX når f.eks. 30 FPS i denne test, er vi stadig meget langt fra Nirvana, så mon ikke, at R400 og NV40 engang finder deres berettigelse :-)
Derudover ser det ud til, at ATI stadig ikke har fået optimeret deres R300-baserede grafikkort korrekt til SIS648 og KT400 bundkort, vi slutter af med denne advarsel:
"While Chris was able to run tests with his Gigabyte GV-R9500/ASUS P4S8X combo in yesterday’s article, I didn’t have the same results with my RADEON 9500 card from Sapphire or the ATI RADEON 9500 PRO. The same symptoms we reported on involving the RADEON 9700 and the SiS 648 chipset persisted, namely system stability was inconsistent, especially in Unreal Tournament 2003 and/or during high-resolution gaming. Owners of SiS 648-based motherboards should keep this in mind for the time being, fortunately the 845PE chipset from Intel works flawlessly with all of ATI’s products. The KT400 chipset also has performance issues in OpenGL titles with the R300 core that allows the KT333 to outperform KT400 at low resolutions by about 8%. VIA is currently working to address this issue."
Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/9500pro/
Så det ser ud til, at ejere af SIS648 og KT400 bundkort desværre stadig kan komme til at opleve ustabilitet eller suboptimal ydelse med diverse R300-baserede grafikkort.
Det er nok ikke så hensigtsmæssigt at sammenligne 9500 Pro med GF4 Ti4600, snarere vil GF4 Ti 4400 være mere retmæssigt hvis vi ser på prisen. Dog vinder 9500 Pro stort over Ti4600 hvis de må bruge de nyeste drivere, hvilket kun er fair, da driverne er gratis. Altso Nvidia får klø over hele linien.
Figo skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 19:09: [ svar | nyeste ]
jeg tror at Nvidia nok skal diske nogle nice resultater frem med deres næste hit. [redigeret, webmaster]
h0VnR skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 19:13: [ svar | nyeste ]
Det er lidt noget møj GF ikke kan følge med når det gælder anisotropisk filtrering....Hvor er det lige 9500PRO og Ti4600 ligger når det gælder pris...?
Har du overhovedet læst artiklen?? Det er meningen at dette kommentar system skal give mulighed for at kommentere artiklen, men den har du enten ikke forstået, eller ikke læst.
"Det ses tydeligt, at hverken ATi eller Nvidia grafikkort taber nævneværdig ydelse, når 8x anisotropisk filtrering aktiveres"
"Bemærk dog også, at Radeon 9500 Pro aktuelt kan erhverves for kr. 1.649,00, mens GeForce4 Ti 4600 koster mellem ca. kr. 2.300,00 og 3,000,00."
Taget fra ovenstående artikel.
Rune skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 22:46: [ svar | nyeste ]
Jeg har netop testet anisotropisk filtrering med GeForce3 og Detonator 40.72 og 8x er bestemt ikke gratis - i modsætning til resultater fra Firingsquad med Geforce4 Ti umiddelbart indikerer. Om Firingsquad har målt forkert eller om andet kan forklare denne hændelse, kan jeg aktuelt ikke redegøre for. Måske vi snart skulle kigge på FSAA og anisotropisk filtrering med Detonator 40.72... Bemærk i øvrigt (og dette er ikke specielt henvendt til Kristian, men lige så meget øvrige læsere), at hvis Nvidia stadig anvender den gode gamle klassiske form for anisotropisk filtrering (dvs. på hele skærmbilledet), så vil det naturligvis være urimeligt at sammenligne denne form med ATI's adaptive form (som kun behandler udvalgte dele af skærmbilledet), da der er tale om to helt forskellige processer. Og vi kunne da ej heller finde på at sammenligne Quincunx med 4xFSAA eller SIS/Triplex Xabre ydelse med standard billedkvalitet med standardydelse hos ATi og Nvidia grafikkort - uanset om få umiddelbart kan se forskel.
Rune skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 23:23: [ svar | nyeste ]
Ok, så testede jeg netop 4xFSAA og 8x anisotropisk filtrering på GeForce3 220/487 MHz med Detonator 40.72, resultaterne var i 1600x1200 (alt i max, dvs. mere krævende indstillinger end Firingsquad anvendte - demo001):
Uden FSAA eller ani: 90,0 FPS
8x ani = 55 FPS
4xFSAA = 42 FPS
4xFSAA + 8x ani = 31,2 FPS
Resultaterne virker således meget mystiske hos Firingsquad - dvs. min score blev lidt mere end halveret af 4xFSAA, men røg bestemt ikke ned på 25%. Med 4xFSAA og 8x ani blev min score reduceret til ca. 33% af det oprindelige (=reduktion af ydelse med ca. 65%). Dvs. aktivering af 4xFSAA medførte ydelsesmæssig reduktion på 45-53%, mens aktivering af 8x ani i sig selv medførte ydelsesmæssig reduktion på 25-39%. At få sin ydelse reduceret med hele 25-40% udelukkende grundet 8x ani er ikke ligefrem, hvad jeg opfatter som gratis. Så der er grund til at tro, at anisotropisk filtrering er to forskellige verdener på ATI og Nvidia grafikkort - hvilket muligvis forklarer, hvorfor GeForce4 Ti klarer sig specielt ringe i UT2003 Botmach (se sidste billede i ovenstående artikel). Og det er meget muligt, at Firingsquad har begået en alvorlig fejl i deres 4xFSAA + 8x ani-resultater i Q3A mht. Nvidia grafikkort.
Cowboy skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 19:25: [ svar | nyeste ]
Hvad kan jeg bruge det til.. nvidia kommer snart med et nyt ...
OVC skrev Friday den 29 November 2002 kl. 22:48: [ svar | nyeste ]
Ja hvad kan jeg bruge det til,så kommer ATI med et lige efter.Lige så snart der bliver brugt 4xFSAA OG anisotropisk filtrering,så er der vist ikke nogen tvivl om hvem der har og ossevil have magten i fremtiden,men det er selvfølig hvad jeg tror på(og har oplevet indtil videre).
Diamond skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 22:17: [ svar | nyeste ]
Nu er der lige det at alle test (untagen 3dmark) er testet med en op. 1600X1200 hvilket betyder noget som ikke ret mange bruger. Hvis man gik ned og testede på 1200X1024 så ville de ligge mere tæt. Men alligevel er 9500 bedre end ti-4200 men ikke så meget som vist
Rune skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 22:34: [ svar | nyeste ]
Jf. aktuel afstemning, så er 33% af vore læsere i stand til at anvende 1600x1200 eller højere opløsninger; netop disse personer burde på særlig fordelagtig måde kunne udnytte hurtige grafikkort såsom Radeon 9500 Pro.
fedtmule skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 23:05: [ svar | nyeste ]
ja, ja, det er meget fint, men hvis jeg skal skifte fra nVidia (mit geforce 3 ti 200 er vel efterhånden lidt tungt i røven) til ATI skal kortet være i handlen meget snart....hvor er det?..jeg kan ikke finde det på edb-priser og hvor kommer prisen i det ovennævnte egentlig fra?
Jeg ville bare her sige at grafikkort testet på HWT ofte først ses på edbpriser et par dage senere.
Jan Tams skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 23:22: [ svar | nyeste ]
...Jeg er ret imponeret over SiS Xabre400/600
Hvis jeg kunne få +2000 point i 3Dmark, ved at sætte billed kvaliteten helt ned.....Uha Så ville jeg stige fra 5500 til 7500 point. Det er ret umuligt med et Radeon8500.
Radeon9500 er ikke at finde på EDBpriser endnu...men kan forudbestilles på http://www.shg.dk
Rune skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 23:30: [ svar | nyeste ]
Rune, så kan du heller ikke bruge nVidias normale primitive AF algoritme, da den ved 4x AF ikke rækker lige så langt, som ATi's ved 4x AF.
Det, som ATi sparer på de steder, som IKKE kan ses, sparer nVidia i længden, som godt kan ses... skal vi ikke bare sige det lige op?
Det kan desuden heller ikke sammenlignes med nVidia's skod Quincunx, da det forværrer IQ'en betydeligt, og det er til at SE.
Rune skrev Friday den 29 November 2002 kl. 12:08: [ svar | nyeste ]
Tja, jeg har for underholdningens skyld tidligere udført et par blindtest med Quincunx og 4xFSAA og ingen (dvs. 2 personer) kunne umiddelbart se forskel i 1024x768. Og i hektiske spil som f.eks. UT2003 vil du givet vis kunne finde personer, som ej opfatter forskellen på 2xFSAA og 4xFSAA i høje opløsninger. Men i mere langsommelige spil med høj kontrast, kan man nu godt se forskel (hvis man koncentrerer sig om det), især i lave opløsninger. Derudover er 4xFSAA bestemt en mangelfuld standard (se f. eks. Giants og Morrowind, dvs. høj konstrastspil i selv 1600x1200 + 4xFSAA); jeg vil tro, at FSAA, der virkelig kan narre det menneskelige øje, starter ved 16xFSAA, måske først 64xFSAA.
Thor skrev Thursday den 28 November 2002 kl. 23:43: [ svar | nyeste ]
Tak for disse sammenligninger og resultater. Det var jo præcis hvad jeg efterlyste i min kommentar til "Test af 39 grafikkort i 1600X1200 opløsning". Fra nu af er Ti4x00 æraen vist definitivt slut, selvom 9500 Pro er lidt dyrere end Ti4200. Men mon ikke prisforskellen bliver endnu mindre i nærmeste fremtid?
Peter skrev Friday den 29 November 2002 kl. 00:32: [ svar | nyeste ]
Det ser sgu godt ud.. også det kort, jeg har ventet på... kører GF1 32mb nu...
MEN... æv med det der SIS648 - jeg er ellers meget glad for mit asus p4s8x.. skal jeg mon skifte det ud, eller kan jeg satse på at sis/asus får lavet en update, der tager højde for R300??!!
Er problemet KUN med R9500 Pro, eller gælder det også R9700 (pro)? - Der var jo i starten problemer med at køre 8xAGP på bl.a. asus p4s8x.
Jo man må jo sige at ATI har skudt papegøjen med deres 9500 pro og 9700/pro serie. Der er jo meget andet man får med i købet med den R300 chip, så som bedre Mpeg 2 og DVI afspildning idet de sløjfer signalet omkring pixel shaderen. Det er et punkt som NVidia ikke er begyndt at interessere sig så meget for endnu, men det kommer nok. Fremtiden er jo fuld multimedie. Jeg må indrømme at skulle jeg ud at inverstere så ville jeg uden tøven købe et 9500 Pro.
Locudo skrev Friday den 29 November 2002 kl. 10:50: [ svar | nyeste ]
Er der nogle der har hørt om Asus eller andre store mærker vil til at lave Radeon Kort.
Locudo
Rune skrev Friday den 29 November 2002 kl. 12:00: [ svar | nyeste ]
Næppe, Asus er efter Creative Labs fald Nvidias førende partner, så forvent ingen ATi-baserede grafikkort fra Asus (foreløbigt).
jeg mener at asus kun kører nvidia chips, på deres grafikkort, jf. edbpriser. Skal du have et radeon 9500 pro fra et stort mærke, så tjek ATi's version. Du kan med garanti se 9500 pro på edbpriser om et stykke tid, fra alle de producenter der vil (er) udkomme med det. Patience my padawan apprentice, patience ;-)
Jeg vil sige hercules eller Gigabyte
Det er da store mærker!!!
Er det ikke.....
Desuden synes jeg, at jeg har høt at Creative lave Radeon9700 men kun til Østens markede
Jeg har set sammenligninger, når Geforce 4 er blevet testet, og jeg kunne godt se forskel.
Jeg mener der var sammenligninger i Anandtechs review af Geforce 4 (eller 3).
Rune skrev Friday den 29 November 2002 kl. 14:38: [ svar | nyeste ]
Jeg går ud fra, at du i ovenstående kommentar referer til Quincunx FSAA. Her kan du tydeligt se reelle forskelle på 2xFSAA, 4xFSAA og Quincunx:
Under luppen og med still-billeder, kan du ane forskel på 4xFSAA og Quincunx, men mange brugere bemærker næppe stor forskel - dvs. hvorvidt den ene form for FSAA er forfærdeligt meget bedre end den anden, gør i mine øjne blot hunfluer gravide. Lad os derimod håbe på, at kommende grafikkort tilbyder FSAA, som er meget bedre end 4xFSAA. Hverken Quincunx eller 4xFSAA standarderne er næppe værd at råbe "hurra" for, men er blot de første spæde skridt mod optimal FSAA.
Søren skrev Friday den 29 November 2002 kl. 14:43: [ svar | nyeste ]
Hvordan klarer et Radeon 9500pro sig mod et GF4-ti4400 i 1024x780. Jeg er kun interesseret i denne opløsning da jeg har en 152T 15" fladskærm fra samsung.
Rune skrev Friday den 29 November 2002 kl. 15:03: [ svar | nyeste ]
Læs diverse originalartikler hos Firingsquad, Anandtech og Tech Report :-) Generelt gælder dog, at jo lavere opløsning, desto bedre klarer de grafikkort sig, som besidder middelmådig båndbredde:
Det er sandelig et suverænt kort. Helt klart markedets bedste price/performance forhold lige nu.
Til dem der ovevejer dette kort: Læg mærke til de problemer med KT400 og SIS 648 bundkort som Rune nævner. Udover det, er ATI driverene af overraskende høj kvalitet nu. I burde ikke få problemer.
0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Friday den 29 November 2002 kl. 18:10: [ svar | nyeste ]
Jeg kan køre Utk3 med 4x og x4AA i 1024 helt flydende og i 1200 er det så lidt mindre flydende engang imellem. Jeg har (Leadtek) ti4600, lige købt det og fortryder ikke at jeg ikke valgte Radéon9500pro. De framerates pro præsterer er ikke så fremragende igen med AA og Aniso, ikke nok til at kalde det helt flydende. Feks har nogen fundet ud af man skal have 125fps for at lave et perfekt jump i q3(og det gælder vel også for alle fsp´ers).Jeg mener ikke man skal købe kortet pgaf dets drx9 understøttelse da det til den tid vil køre drx9 spillene mere end gennemsnitligt middel. Så hellere et FX i stil med 4400 eller 4200.
Synes du skal læse testen igen, og kigge på prisforskellen også.
"Med 4xFSAA aktiveret er Radeon 9500 Pro næsten 40 - 100% hurtigere end GeForce4 Ti 4600 "
Det er fint du er glad for dit ti4600, men at kalde det bedre med AA og Aniso enabled er da en gang vrøvl. Se på de hårde facts.
0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Friday den 29 November 2002 kl. 23:40: [ svar | nyeste ]
Det gjorde jeg heller ikke, sagde det var bedre. Jeg havde bare købt et radeon9700pro i første omgang- installerede driveren(prøvede begge), billedet blev asymetrisk og kunne ikke rettes vertikalt.
Hvor stor værdi tillæger i det at der er problemer med sis648 kortene. Jeg mener jeg står over for et større computer køb og havde Aopen seneste sis648 kort i tankerne sammen med MSI ti4200. Men 9500pro er da meget meget attraktivt ud fra et performance syn, men hvad med compatibiliteten. Det er lidt uklart når der siges "der kan være problemer" osv. Skal man bare holde sig fra det indtil der er officielt grønt lys. Det skal lige siges at jeg meget gerne vil købe puteren nu.... Det kribler i fingrene a h til=)
tak for svarene der måtte komme. Og undskyld Rune hvis dette post er af forstyrende karakter, men jeg mente at kunne argumentere for relevans pga. den generelle interesse for kompatibilitet....
vh
kasper
Johnson skrev Friday den 29 November 2002 kl. 20:30: [ svar | nyeste ]
Det er jo det samme med FX, DX9 bliver subpar med det kort om 6 måneder...sårn er det... om det så bliver R400 eller nv35 er vel underordnet - men FX er IKKE den hellige gral...
Kasper -> Hold dig til Intel chipsæts, og køb dig så det Radeon 9500 PRO :)
OVC skrev Tuesday den 03 December 2002 kl. 23:39: [ svar | nyeste ]
Christian:Jeg vil lige sige først at jeg selv er Intel ejer,godt nok med SIS chipsæt på mit MOBO,grundet en del højere ydelse end jeg har kunne opnå på Intel Chipsæt(har ikke prøvet det nye "PE")og så har jeg et ASUS 8440.
Lad da vær og sig noget som "hold til Intel og køb Nvidia kort"især efter at have set denne test,virker det en smule ARGHHHH.
OVC skrev Tuesday den 03 December 2002 kl. 23:47: [ svar | nyeste ]
Sorry så lige at du havde sagt RADEON 9700PRO.
PS:Kan ikke forstå at mange er så fanatiske af Intel chipsæt,ok sådan et som det gamle 440BX var der noget at hente.Andre som jeg har prøvet har været stabile og haft en ydelse som var tilfredsstillende.Men inden for de sidst 1-2 år har SIS lavet nogle chipsæt der har haft en meget høj ydelse,samt små features som ATA133 osv.
Christian har nu skrevet 9500 PRO, og det er da også meget bedre mht. pris/ydelse end 9700 PRO.
Jeg tror nu også, at jeg ville vælge Intel chipsæt (hvis jeg engang går fra AMD-system). Intel er kendt for at lave hurtige, meget stabile og kompatible chipsæt, men det koster selvfølgelig også ekstra, men pengene er IMHO givet godt ud. Intel i845 PE eller Granite Bay (E7205) er da gode bud på en Intel platform :-). Dem vil jeg i hvert fald hellere have end SIS648.
OVC skrev Wednesday den 04 December 2002 kl. 03:11: [ svar | nyeste ]
JAAA det sagde jeg osse "engang" men jeg har osse tilføjet at de er stabile og slet ikke dårlige,hvis jeg på nogen måde har talt ned om Intel chipsæt så har jeg formuleret mig forkert(sorry).Men når nu jeg har prøvet div. Intel chipsæt med undtagelse af "PE" og "E7205",har dog kendskab til "PE" chipsættet.
Hvis du sad med et P4S533,512mb Samsung pc2700"CTL" og en 2.2@2.93GHz med in a box køling og har nu kørt 4-5mdr. uden at crashe,det har jeg aldrig kunne præstere på et Intel baserede MOBO,med hensyn til rammene kører jeg pc2700@pc3200(2.5-3-3-6-1) og tilmed både kender og snakker med folk som har P4 så har jeg da ikke hørt nogen der har overgået den clocking både mht. CPU og RAM mm. vi taler om VAPOCHILL eller PROMETEIA.Tror du ikke at du ville have svært ved at sige at Intel chipsæt klart yder mest.
Michael skrev Saturday den 30 November 2002 kl. 23:42: [ svar | nyeste ]
Til Rune.
I din beskrivelse 2 (test af FSAA og ani)
kan jeg give dig ret i at det er virkelig to forskellige verdner der er tale om, hos Nvidia propper man hele billedet igennem et filter eller flere, mens man hos ATI kun kommer de synlige felter igennem disse filtere.
Når man putter flere filtere på et billede vil FPS automatisk droppe til et væsentlig lavere performance, det samme gør sig (efter ATI hjemeside) også gældende for FSAA (det er kun det synlige de ruder rundt i)
Rune skrev Sunday den 01 December 2002 kl. 17:55: [ svar | nyeste ]
Ifølge Tom's Hardware vil Geforce FX tilbyde tilsvarende "adaptive" form for anisotropisk filtering som ATi - men indtil det sker, er jeg helt enig i, at det reelt er uakademisk at sammenligne disse aktuelt forskellige filtreringsformer hos Nvidia og ATi - gælder det samme for FSAA, så kan vi naturligvis ej heller længere reelt sammenligne ægte 4xFSAA på Nvidia grafikkort med adaptiv 4xFSAA på ATi grafikkort.
0x503e1260.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Sunday den 01 December 2002 kl. 04:33: [ svar | nyeste ]
Helt ægte er det dog ikke. Det der gør Radeon9700pro blæret er de 256bit memory interface. Men det da et fornuftigt køb.
Rune, det er altså noget fis, det der. Så kan man jo også sige, at man ikke kan sammenligne to forskellige kort, da de har forskellige hardwareopbygninger.
Nu er det ikke helt klart (for mig i hvert fald) hvad du synes er noget "fis", men hvis du hentyder til aniso på henholdsvis NV25 og r300, har vi tidligere gennemgået en lang diskussion om emnet i kommentarerne til artiklen:
Jeg ønsker ikke at genoptage diskussionen, men der er forskel på aniso på NV25 og r300, og på de screenshots jeg har set vinder NV25 knebent, men jeg vil dog alligevel foretrække aniso på r300, da man ikke oplever det samme performance hit (>radeon9500PRO).
Det er bare ikke helt fair at sammenligne ydelsen med aniso aktiveret når man sammenligner NV25 og r300, simpelthen fordi der er tale om to forskellige teknikker og dermed resultater (billedkvalitet). Man kan jo heller ikke sammenligne ydelsen når 4xFSAA er aktiveret et andet kort med Quincunx antialiasing aktiveret, selvom resultatet bliver næsten ens.
Man kan derimod sagtens sammenligne grafikkort med forskellig hardware opbygning, hvis billedkvaliteten er den samme. Men hvis producenten snyder ved at sænke kvaliteten (f.x. Xabre og "turbo mode = 0" affæren) kan man selvfølgelig ikke sammenligne ydelsen uden at tage billedkvaliteten med i betragtning, ligesom vi gør med aniso-kvaliteten på henholdsvis NV25 og r300.
Jep, den diskussion har vi været igennem, og jeg holder stadigvæk på, at jeg synes ATi's IQ er pænere.
Det, jeg synes er noget fis er, når Rune begynder med at snakke om, at man ikke kan sammenligne ATi's FSAA, da han mener den kun udglatter der hvor det er synligt, med nVidias, som udglatter over det hele.
Ikke synligt = uændret IQ.
Så hvis man ikke kan sammenligne, fordi ATi har været smarte, så kan man heller ikke sammenligne Radeon 9700 PRO med GeforceFX, da Radeon 9700 er 0,15 process.
Rune skrev Monday den 02 December 2002 kl. 10:29: [ svar | nyeste ]
Nej, vi taler om funktioner, som ikke er ensartede; mht. FSAA så nævnte "Michael" dette aspekt, ikke jeg. Men hvor skal vi så stoppe, hvis vi reelt begynder at sammenligne appelsiner med æbler? Ifølge Nvidia ville det være helt reelt at sammenligne Quincunx FSAA med 4xFSAA hos ATi, men jeg har altid modsat mig sådanne forestillinger, da der er tale om meget forskellige processer - også selv om flere almindelige brugere ikke bemærker forskellen på disse former for FSAA. Men hvor går grænsen - mange vil have problemer med at sammenligne 4xFSAA med Quincunx, men er det i orden at sammenligne adaptiv anisotropisk filtrering med fuld anisotropisk filtrering? Naturligvis kan man som almindelig bruger overveje, hvorvidt disse overvejelser reelt bør have indflydelse på ens valg af grafikkort - men hvis vi forsøger at bibeholde blot at minimum af akademisk niveau i diskussionerne, så er sådanne overvejelser bestemt relevante. Dvs. vi ønsker naturligvis at sammenligne tilsvarende grafiske funktioner hos diverse grafikkort. Fabrikationsproces er ikke en grafisk funktion, men derimod hardwaremæssigt design. Og kun sålænge forskelligt hardwaremæssigt design tillader, at vi kan sammenligne tilsvarende grafiske funktioner, vil jeg mene, at det er forsvarligt at sammenligne diverse grafikkort (heraf også Xabre-problematikken osv.).
Jeg er bestemt imod, at man sammenligner nVidia's Qiuncunx med alm. FSAA, da Qiuncunx forringer IQ'en en del.
Ang. det med ATi skulle bruge adaptive FSAA til Radeon 9700 PRO, er jeg helt blank. Det har jeg aldrig hørt om, og tror faktisk, at de ikke gør.
Rune skrev Monday den 02 December 2002 kl. 15:48: [ svar | nyeste ]
ATi benytter ganske anden form for anisotropisk filtrering til alle deres Radeon 9700 og 9500 osv. grafikkort jf. dette uddrag:
"ATI plays its trump card in anisotropic filtering. As opposed to NVIDIA, ATI does not filter all textures with the set filter levels, and instead, decides on how thoroughly each texture is filtered depending on the user's viewing angle to the texture. NVIDIA claims that ATI gains in performance at the cost of quality. In practice, however, hardly any difference can be noticed. Interestingly enough, ATI has recently begun calling its filtering technique "adaptive," or "adaptive anisotropic filtering.""
Men jeg er nu ej heller stødt på, jf. din kommentar, at f.eks. FSAA skulle være udført med tilsvarende forskelle hos ATi end hos Nvidia (16xFAA hos Matrox Parhelia er det eneste, som jeg umiddelbart kommer i tanke om mht. implementering af "adaptiv" FSAA).
Endvidere kan bemærkes, at "IQ" officielt er forkortelse for intelligenskvotient. Dvs. benyttes "IQ" i stedet som forkortelse for "Image Quality", vil det være særligt relevant, at dette specifikt angives (medmindre man er helt ligeglad med, hvorvidt diverse personer, der læser ens indlæg, forstår disse).
Rune skrev Monday den 02 December 2002 kl. 16:13: [ svar | nyeste ]
Det kan vel også bemærkes, at Radeon 9x00 benytter ganske anden form for 4xFSAA end Radeon 8500 og Nvidia, men ligefrem at kalde denne form for adaptiv (jf. ATi's anisotropiske filtreringsform) er der næppe grundlag for, læs mere her:
Derudover er det dog klart, at der er store forskelle på de grafiske rutiner bag 4xFSAA på Nvidia grafikkort og ATi Radeon 9x00 - så her sammenlignes næppe heller "æbler med æbler". Dvs. at 4xFSAA på Radeon 9700 Pro kun kan kaldes "adaptiv" på samme måde, som Quincunx er det (både 4xFSAA på Radeon 9x00 (PRO) og Nvidia Quincunx benytter multisampling til forskel for super sampling), jf. Chip Online:
"Hauptbestandteil von Smoothvision 2.0 ist das neue Multi-Sampling-Verfahren von ATI. Es ist recht ähnlich zu NVidias-Quincunx und dem Fragment-Anti-Aliasing von Matrox."
Så på dette punkt kan Michael naturligvis have ret i, at det næppe er retfærdigt at sammenligne 4xFSAA på Nvidia grafikkort med 4xFSAA via Smoothvision 2.0 - eftersom Smoothvision 2.0 har meget mere tilfælles med Quincunx end 4xFSAA på Nvidia grafikkort.
Nope... nVidia bruger også multisampling til deres normale FSAA.
Smoothvision har ikke noget tilfælles med Quincunx, da Smoothvision ikke forringer IQ'en, ligesom Quincunx gør... DERFOR er Quincunx noget man ikke skal sammenligne med.
Rune skrev Monday den 02 December 2002 kl. 22:20: [ svar | nyeste ]
Citatet mht. at Smoothvision 2.0 minder mest om Quincunx-teknikken på Nvidia grafikkort er, som du kan læse, fra chip.de, og er ikke mit postulat. Derudover forringer Smoothvision 2.0 naturligvis billedkvaliteten på den måde, at denne form for FSAA stadig langt fra er perfekt - men denne form for FSAA er dog langt bedre end Quincunx og mindst lige så god som 4xFSAA på Nvidia grafikkort (og derudover meget hurtigere) - eller som Tom's Hardware formulerede det:
"We had the chance to see a demo of a spokes wheel on Radeon 9700 besides the same wheel on GeForce4, both running at 4x FSAA. It was highly impressive to see how much better this wheel looked on Radeon 9700."
Pointen er dog stadig, at 4xFSAA Smoothvision 2.0 er en ganske anden proces end 4xFSAA på Nvidia grafikkort, bl.a. jf. ovenstående henvisning, hvorfor man kan argumentere, at forskellene på Quincunx, 4FSAA (Nvidia) og 4xFSAA (Smoothvision 2.0) er så mange, at vi bestemt ikke sammenligner tilsvarende metoder - selv om disse funktioner alle søger samme resultat, nemlig kantudglatning.
Hehe... har først læst nu...
MaxX nice af ATI at de laver bedre og billigere grafikkort end nVidia...
Jeg må ha et at de der 9500pro'er snart...
Hvornår kommer direktX 9.0????
Rune skrev Tuesday den 03 December 2002 kl. 13:59: [ svar | nyeste ]
DX9 burde være udkommet, hvorfor og hvorlænge Microsoft forsinker DX9, har jeg ikke set beskrevet nogetsteds.
Rune skrev Tuesday den 03 December 2002 kl. 14:01: [ svar | nyeste ]
Også Tom's Hardware har nu testet Radeon 9500 Pro, resultaterne svarer dog til ovenstående artikel - og et uddrag fra konklusionen lyder:
"Under normal circumstances it [=Radeon 9500 Pro] is slower than a GeForce 4 Ti 4600. However, it is an ideal card for anyone looking for good performance with anisotropic filtering and anti-aliasing."
SHG forventer først Radeon 9500 PRO på lager 20. december. Det kan lige nå under juletræet, men yderligere forsinkelse kan jo forekomme :-( Har I set andre forhandlerer som får det hjem før?
Radeon 9500 forventes på lager om 3-4 dage, men hvem gider have et Radeon 9500?
Kåre skrev Wednesday den 04 December 2002 kl. 18:30: [ svar | nyeste ]
Angående MOBO anbefaler flere et PE baseret system men understøtter det ikke kun AGP4 ,hvor 9500 kører med AGP8? Står selv og skal have ny pc fra bunden, så jeg er ligesom Christian meget i tvivl om, hvad man bør købe..
Om det er et AGP 4x eller AGP 8x bundkort, er faktisk ret ligegyldig... ikke ret meget hurtigere. Jeg vil til hver en tid foretrække et Intel chipsæt baseret bundkort, fremfor et anden chipsæt baseret bundkort, selv om det måtte have AGP 8x.
OVC skrev Wednesday den 04 December 2002 kl. 19:52: [ svar | nyeste ]
Ikke "PE" jeg har forsøgt mig i dag på et ASUS P4PE og det er 3 "PE" MOBO jeg forsøger mig på.Igen ca. 20 MHz på FSB`en så begynder den for det første at blive aller hel...... varm og ustabil,ved ikke hvor langt den kan gå op da den bliver ustabil er der ingen grund til at gå videre.
Desuden syntes at jeg har læst lige præcis den påstand mange steder(flere fors. sites),but whatever det er ikke mig der skal bruge det.
ASUS P4S533 2.2@2.93GHz 512mb PC2700Samsung"CTL"
MED IN A BOX KØLING AND NO MORE.
Kåre skrev Wednesday den 04 December 2002 kl. 22:29: [ svar | nyeste ]
Hmm komplet forvirret angående valg af MOBO... Men skal jeg forstå det sådan, at et AGPx8 grafikkort sagetens kan køre på et MOBO, der højst kan køre AGPX4? Er der nogen der ved, hvornåt "Granite bay" kommer til landet?
OVC skrev Wednesday den 04 December 2002 kl. 22:41: [ svar | nyeste ]
Jvf Rage3D kan ATI producere R350 allerede nu. Måske baseret på DDR-II. Beslutningen afhænger af om NV30 bliver meget hurtigere end 9700Pro. Jvf ATI selv vil R400 blive lanceret i Q3 2003.
Hvis de har lige så stor success med at få produceret R400 som R300 kan vi have R400 tidligt i Q4 hvilket igen efterlader Nvidia med lidt af et problem eftersom NV30 først kommer til salg i Q2.
Ole skrev Thursday den 05 December 2002 kl. 12:08: [ svar | nyeste ]
Ja, det ser ud til at det kører godt for ATI i øjeblikket:
Rune skrev Thursday den 05 December 2002 kl. 12:24: [ svar | nyeste ]
Ja, jeg går ud fra, at PC World har nappet deres historie fra The Inquirer uden at angive kilde. Derudover er PC World et af de danske nyhedsmagasiner, der kan få blodtrykket til at stige i ny og næ - f.eks:
"GeForce FX skal parres med DDR2 grafikhukommelse, der kan klare en båndbredde på fire gigabyte i sekundet."
Det var bare et men prøv selv at kigge rundt på div. Mærkers egen side,går ud fra at du kender EDB-Priser hvor jeg lige hurtigt fandt dette Chaintech som jeg faktisk selv har store forventninger til.
jens skrev Thursday den 05 December 2002 kl. 22:23: [ svar | nyeste ]
jeg har fundet det ultimative radeon 9700 prøv at se har.
Nu hvor vi også har snakket om E7205-motherboards.
Synes jeg lige i skal se Solteks svar på dette!!
WAUV!!!!
SIGER JEG BARE....... DET ER DEN FEDESTE FARVE JEG HAR SET
Ruddi skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 10:10: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der ved hvor man køber det henne....
Erik skrev Wednesday den 18 December 2002 kl. 23:45: [ svar | nyeste ]
Vi har dem på lager
Jacob skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 18:59: [ svar | nyeste ]
bare for sjov skyld kan jeg nævne, at 9500 pro er udskudt til d. 15/1.... (kilde: www.shg.dk)
derimod skulle 9700 være på lager d. 17/12...
Karsten skrev Sunday den 08 December 2002 kl. 08:02: [ svar | nyeste ]
Nu må der komme billige GF4 ti4600 snart for hvem vil købe det til de priser når man kan få et 9500PRO for 1650 kr,desuden må det presse prisen ned på GF FX så det er til at købe til en fornuftig pris.
Kåre skrev Sunday den 08 December 2002 kl. 18:57: [ svar | nyeste ]
OVC - CT-7NJS Zenith ATX er et nForce bundkort... Jeg tvivler på at en P4 kan køre på det ;-)
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan finde nogen granite bay på edbpriser, så jeg tvivler på, at de er kommet til nogen danske forhandlere endnu.
Hva pokker, man må vel bare vente med at investere til januar, så burde både 9500 pro og GB være i handlen, selvom det vil være en lækker julegave til sig selv...
Jeg har skrevet et par gang fordi jeg har et tv out problem med mit powercolor radeon 9700 pro.
derfor skal jeg høre om det er muligt at tv out port kan være kortsluttet. jeg har tit være udefor på mit gamle gf2, når jeg sat ledning = (phono stik i begge ender) til grafikkortet, at der kom en lille gnist dette er også sket på mit radeon kort. det er lykkes en gang at få billede over på tv'et engang men på det sidste har det været umuligt for mig.
Kan porten være kortsluttet og i så faldet ville kortet så overhoved virke og gælder garatien.
Med venlig hilsen
Frederick
Rune skrev Monday den 09 December 2002 kl. 16:13: [ svar | nyeste ]
Hvis du korrekt har tilsluttet grafikkortet til et TV (via SCART eller SVHS) og ikke kan få grafikkortet via medfølgende software til at registrere TV'et (husk TV'et skal være tændt eller på standby, når du prøver dette), så prøv at kontakte din forhandler. Evt. kan du søge råd i forum hos http://www.rage3D.com
Rune skrev Monday den 09 December 2002 kl. 17:03: [ svar | nyeste ]
Find forhandlere af Radeon 9500 PRO hos http://www.edbpriser.dk - dog kan det være, at du kommer til at vente indtil januar 2003, før danske forhandlere kan levere.
Rune skrev Tuesday den 10 December 2002 kl. 12:59: [ svar | nyeste ]
HardOCP har atter testet Radeon 9500 Pro, meget nyt er der dog ikke under solen, læs det hele her:
HardCOP skrev i artiklen Rune linker til: "Overclocking attempts did not go so well. I had high hopes in its ability to
overclock. We were unable to get PowerStrip or Rage3D Tweaker to recognize the
core and memory speeds of this video card, therefore I was unable to adjust them
for overclocking.(...)Hopefully some brave folks out there can experiment with this to find out if
there is a way to overclock."
Bønnen blev hørt, og ved at updatere Radeon 9500 Pro's BIOS bliver det muligt at overclocke kortet. Kortet er ikke kommet i butikkerne endnu, men det er jo altid godt at være forberedt :-) Husk at det kan være en risikabel operation, som kan resultere i et dødt Radeonkort, dette skriver Rage3D: "Flashing your VidCards BIOS is not for everyone, in fact it will only be for the hardcore of you. You can hose your card quickly by doing this and I can guarantee you that warranties of 9500 Pro with dead BIOSes will most likely not be honored."
Desværre ser det dog ud til, at disse ikke er helt fejlfri:
"Seems there's an issue with the new DX9 drivers from ATI. Several friends have confirmed that OpenGL seems to have been broken on their machines of different configurations, mostly running XP but P4s and Athlon XPs alike.
I just tried the Catalyst 3.0 drivers on Jedi Knight II Jedi Outcast and have noticed pronounced stuttering that wasn't present in ATI's earlier 02.5 drivers. Other games affected by the issue I'm aware of are Quake3 Arena and Serious Sam . Some people are apparently not affected, but I thought I'd post it. Direct3D games run great though :)"
Carsten skrev Friday den 03 January 2003 kl. 21:07: [ svar | nyeste ]
Hvor kan man købe ATI Radeon 9500 pro 128 mb ddr?
Dem på edbpriser har ikke kortene hjemme...
Hjælp mig..
Og hvordan ser det ud med kompitabiliten mellem SIS 648 og 9500'eren...?
Rune skrev Friday den 03 January 2003 kl. 23:03: [ svar | nyeste ]
SIS648-kompatibilitetsproblemer gælder alle R300-baserede grafikkort, dvs. alle Radeon 9500/9700 (Pro) grafikkort. Derudover er der næppe meget at gøre (andet end at vente) mht. leverance af Radeon 9500 Pro, hvis forhandlerne på edbpriser.dk ikke kan hjælpe. Men hvem ved, måske en af vore læsere kender forhandler...
0x3ef3c178.naenxx1.adsl-dhcp.tele.dk skrev Monday den 06 January 2003 kl. 21:05: [ svar | nyeste ]
hey... det ser sku' godt nok ud det ati har gang i her.... de er inde i en go' stime.... jeg tror jeg køber sådan an fætter.... jeg har desuden læst en interresant artikkel: MAN KAN MODDE ET 9500 TIL ET 9700!!!!!!
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.