Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Lydløst Radeon 9700 Pro grafikkort fra Sapphire
Grafikkort af Webmaster Friday den 06 December 2002 kl. 17:39 [ Grafikkort ]
I november introducerede Sapphire en sensation med det fuldstændigt lydløse "ULTIMATE RADEON 9700 ATLANTIS PRO" grafikkort. For at køle VPU'en anvendes en såkaldt "heat pipe"-teknologi, som ikke kræver støjende blæser. Eftersom støj er et stort problem mht. nyere grafikkort, så kan dette grafikkort sagtens betragtes som bedre end GeForce FX, medmindre GeForce FX udstyres med tilsvarende teknologi. For støjniveau kan naturligvis være et mindst lige så vigtigt selektionsparameter som ydelse.

Men lad os starte med et billede af dette fantastiske grafikkort:

ULTIMATE RADEON 9700 ATLANTIS PRO



Denne såkaldte "heat pipe"-teknologi svarer til, hvad Zalman tidligere i år introducerede med f.eks. ZM80-HP køleren, som kan ses her:

http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80-hp.htm

Problemet med selv at montere f.eks. Zalman ZM80-HP på ens grafikkort er dog, at al garanti (teoretisk set) mistes. At kunne købe grafikkort, hvor lydløs heat-pipe-køler er påsat fra producentens side, har derfor sine fordele.
Udover den helt lydløse køler er der intet særligt ved Sapphire "ULTIMATE RADEON 9700 ATLANTIS PRO" grafikkortet, og vi henviser derfor til disse artikler, hvis du vil vide mere om ydelse mht. Radeon 9700 Pro:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/19/7051375

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/11/25/4752908

Officiel brochure vedr. ovenstående grafikkort kan læses her:

http://www.sapphiretech.com/pressrelease/11-06-2002.pdf

Vi afslutter denne korte artikel med et billede af emballagen til Sapphire "ULTIMATE RADEON 9700 ATLANTIS PRO" grafikkortet, som snarligt burde kunne findes hos danske forhandlere:





130.225.235.80 skrev Friday den 06 December 2002 kl. 17:45: [ svar | nyeste ]
Ved I om der er publiceret nogen kompatibilitets-oplysninger vedrørende grafik/bund-kort og ZM80-HP køleren.


søren skrev Friday den 06 December 2002 kl. 17:47: [ svar | nyeste ]
Der er vist også kommet en nyere model: ZM80-HP(A)

http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80a-hp.htm



Karsten skrev Friday den 06 December 2002 kl. 18:04: [ svar | nyeste ]
Denne måde at køle ned på er ikke ny, for nogle år siden arbejdede jeg i HI FI branchen og der var en serie af SONY forstærkere der benyttede heat pipe køleformen som var absolut effektiv og lydløs.Denne køleform kan bruges alle steder i en PC det eneste er naturligvis hvor meget det koster men denne køleform er et godt tiltag i den rigtige retning nemlig lydløs.


Michael Vile skrev Friday den 06 December 2002 kl. 19:06: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der kan forklare hvad "heat pipe" helt præcis er?


Rune skrev Friday den 06 December 2002 kl. 20:47: [ svar | nyeste ]
Denne guide er ganske god mht. principper bag "heat pipes" til PC-brug, som Karsten er inde på, er der dog tale om genbrug af ældre opfindelse:

http://www.cheresources.com/htpipes.shtml



jesper skrev Friday den 06 December 2002 kl. 19:30: [ svar | nyeste ]
heyyy fed kort. har lige et par afklarings spørgsmål

1 er det bedre en herkules,( tænker på ydelse) 2 larmer en aktiv blæser virkelig så meget ?? 3 hvad er ca prisen på det lige nu ??



Rune skrev Friday den 06 December 2002 kl. 20:39: [ svar | nyeste ]
1. nej, det er dog uvist, hvilket af disse grafikkort, som teoretisk set er bedst til overclockning; 2. ja, med velvalgt cpublæser, så er grafikkortblæsere ofte de største støjkilder i en PC; 3. jeg har ikke den ringeste anelse (et gæt - ca. kr. 3.500,00 +/- 500,00)


Michael Vile skrev Friday den 06 December 2002 kl. 21:14: [ svar | nyeste ]
Ville et sådant Heat Pipe system ikke virke til GeForce FX? Jeg mener, hvis overfladen er stor nok, så er der vel ikke nogen grænse for, hvor meget en blok kan køle? Andet end pladsen i kabinettet! :)


Rune skrev Friday den 06 December 2002 kl. 21:20: [ svar | nyeste ]
GeForce FX burde bestemt også kunne anvende samme teknologi. Problemet er blot, at det er meget billigere at anvende simpel blæser. Men lad os da håbe, at kommende NV30 (Asus NV30 Deluxe?) og R350-400 grafikkort også ankommer uden støj...


Fithoved skrev Friday den 06 December 2002 kl. 21:50: [ svar | nyeste ]
Hos mig er det desværre min PSU køler der larmer mest :(, og den er slem! Er det svært at skifte den ud med fx en papst blæser?


Kristian Espensen skrev Friday den 06 December 2002 kl. 22:06: [ svar | nyeste ]
Jeg vil ikke sige at det er svært, men der i hvert fald to ulemper ved det: Du mister garantien (måske også på andre komponenter, hvis PSU'en er skyld i deres evt. defekt) og så er det ikke ufarligt. Jeg har ikke hørt om nogen der "brændt" nallerne på det, men man skal nok ikke røre for mange komponenter i PSU'en før det kan gå galt. Jeg har skiftet blæser i to PSU'er, og der var ingen problemer. Det tager 10 minutter, jeg bruger samlemuffere, men det er lidt mere prof at lodde ledningerne på. Husk at suplere med en ekstra exhaust-blæser.


Michael Vile skrev Friday den 06 December 2002 kl. 22:17: [ svar | nyeste ]
Husk gummisko og gummihandsker, så burde der ikke kunne ske noget med dig... Medmindre du stikker dig på noget :)


Peter skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 14:59: [ svar | nyeste ]
Til ham der ville skifte blæser i psu ud. jeg har selv jort det, og jeg er ellers ikke nogen ørn. Se evt her: http://modmit.hjem.wanadoo.dk/lydguides.htm


Erik Winther skrev Friday den 06 December 2002 kl. 23:58: [ svar | nyeste ]
Det kunne også være en fordel ikke at have spænding på, samtidigt *GG* Det ville være det eneste der er farligt ved den modifikation, vil jeg mene, har næsten sat alle de PSU'er jeg har haft ned på 7v, er der flow i kabinettet er det rigeligt.

Med Chieftec PSU'er er det dog ikke arbejdet værd, bare der er flow i kabinettet så siger den ikke ret meget, efter min mening.



PF skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 12:03: [ svar | nyeste ]
Det er jeg bestemt ikke enig i. Min model er denne:

www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=21007759

Den blæser som fabrikanten har implanteret i PSU'en har tendenser til hylden ved 12volts drift. Det forsvinder ikke før spændingen nedsættes til 5volt. Efter udskiftning til Papst 12db. kan jeg igen høre græsset gro :-) Men jeg havde nok valgt 19db. modellen hvis jeg havde vist hvor lidt flow, der er gennem 12db. modellen.

Ellers en stor tak til Hardware-Tidende for altid at bringe særdeles interesante artikler.



tommy skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 00:55: [ svar | nyeste ]
Head pipes køler til GF4 TI 4600 og ned efter kan købes hos Studiedata for ca 300 kr.



195.215.71.209 skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 01:45: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der ved hvilke slags grafikkort Zalman VGA Heatpipe ZM80A-HP kan side på, rent fysisk?

F.eks. creative gForce3 ti-200. (Hvilket kort mon jeg har:-)



Michael Vile skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 10:39: [ svar | nyeste ]
Jeg har det samme grafikkort, og har også overvejet (efter at have læst denne artikel) at skifte til Zalman VGA Heatpipe. Ifølge studiedata.dk kan køleren sagtens holde GeForce3 Ti 200 nedkølet.

Men om den passer fysisk på Creative GeForce3 ved jeg ikke. Der er vel ikke andet for end at købe køleren, og tjekke, inden du åbner pakken.



Karsten skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 11:38: [ svar | nyeste ]
Zalman VGA Heatpipe kan bruges til alle grafikkort der har monterings huller på printet omkring GRUen, men vær opmærksom på om der sidder komponenter der sidder ivejen for køleren og den har også en vægt på 400g vær også opmærksom på det.Men STUDIEDATA kan jo besvare om køleren passer til lige jeres grafikkort.HUSK kølepasta.


0x50c493db.adsl-fixed.tele.dk skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 12:26: [ svar | nyeste ]
Et tiltag i den rigtige retning! godt at se at man ikke selv skal til at modde på sit dyrt indkøbte gfx-kort for at gøre det lydløst


Locudo skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 13:48: [ svar | nyeste ]
i kunne jo købe den hos bsmultimedia og få den til 245,-kr studiedata et som altid for dyr, jeg købe en til mit Xabre400 og der passer den fint på selv om der ikke står noget om den passer på xabre, jeg brugte bare det pasta der er med.

Locudo

http://www.bsmultimedia.dk/info.php?id=37



0x503e179a.naenxx2.adsl.tele.dk skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 15:41: [ svar | nyeste ]
Lige et halvt offtopic spørgsmål men hvornår udkommer GeForce FX og hvor meget tror/vil Radeon 9700 PRO falde med ca?? Spørger da jeg skal til og have nyt GFX kort men vil ikke betale de penge for et GeForce FX så tror jeg tager et R9700...


Michael Vile skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 18:09: [ svar | nyeste ]
Skal jeg være helt ærlig (og det skal man jo) så tror jeg ikke Radeon 9700 Pro falder synderligt meget i pris ved udgivelsen af GeForce FX.

Der plejer at gå flere måneder, før varer falder i pris. Det lagde jeg mærke til da GeForce 4 kom. Der gik 2-3 måneder før GeForce3 faldt i pris.

Spørgsmålet er nok mere hvor meget Radeon falder i pris, inden GeForce FX kommer...



Morten Thoregaard skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 18:37: [ svar | nyeste ]
hej der ude... jeg har lige bestilt dette kort, men får nu at vide at jeg skulle have bestilt gigabyte udgaven.. skulle jeg have gjort det eller er dette det bedste?


Morten Thoregaard skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 18:46: [ svar | nyeste ]
Sludder... jeg har ikke bestilt denne her men bare Sapphire Raedon 9700 PRO


0x503e179a.naenxx2.adsl.tele.dk skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 20:34: [ svar | nyeste ]
Ok Michael... Æv :( Nå så må man jo bare betale den fulde pris for kortet... En anden ting hvilken producent er bedst når det gælder Radeon 9700 PRO ?


Michael Vile skrev Saturday den 07 December 2002 kl. 23:06: [ svar | nyeste ]
Hvis dette kort er stabilt (det er det nok) ville jeg sige, at dette ville være den bedste løsning. Det er 100% lydløst, og det er jo ret vigtigt.

Overclockningsmulighederne er måske begrænsede, men det er jo en anden sag... Og jeg mener da også selv, at overclockning generelt er noget man bør holde sig fra.



Rune skrev Sunday den 08 December 2002 kl. 10:35: [ svar | nyeste ]
Ifølge Sapphires brochure besidder Ultimate-kortet glimrende overclockningsmuligheder, og teoretisk set er det ikke umuligt, at dette grafikkort kan overclockes bedre end med standardblæser - det kommer helt an på, hvor effektiv heat-pipen er til at bortlede varme (men før der udkommer testresultater fra flere af disse grafikkort, er det desværre umuligt at konkludere ret meget).


Karsten skrev Monday den 09 December 2002 kl. 20:47: [ svar | nyeste ]
Der findes en test på TOMS HARDWARE som beskriver SAPPHIRE kortet, men det er med blæser køler og der kan man se at alle 9700 PRO kortene yder meget ens også i overclocking.Heat-Pipe køling er blæser køling overlegen og derfor perfekt til overclocking.


0x50a05d79.boanxx12.adsl.tele.dk skrev Monday den 09 December 2002 kl. 20:50: [ svar | nyeste ]
Jeg syntes egentlig, at de blæsere som bruges nu om stunder er en smule, hvad skal man sige, pisse latterlige. Når han eller hun som læser dette, har personen en computer, som er spækket med højteknologi, som egentlig overgår manges forstillinge.

SÅ er det nu jeg spørger, hvorfor kan forskerene ikke opfinde et eller andet smart system, som er støjsvagt og køler rigtig godt.

Det kan da ikke være så svært!

(provokerende basked)



yakken skrev Monday den 09 December 2002 kl. 22:07: [ svar | nyeste ]
Der findes skam mange utroligt effektive kølemidler derude, men du har bare ikke råd til dem!
Finten ved en aktiv køler er jo at den ikke koster noget at fremstille, og når noget roterer med 5000 rpm så MÅ det altså give lyd fra sig.


Karsten skrev Monday den 09 December 2002 kl. 22:16: [ svar | nyeste ]
Det er jo netop det som man har med heat-pipe køling,men det er jo ofte sådan at de smarte løsninger er meget dyre at købe,så derfor vælger man en billigere løsning eks blæsere men så må man leve med lidt støj og oftere udskiftning,ellers ville en PC måske koste 20-25000kr,men om nogle år er heat-pipe køling måske standard mont på alle grafik og andre kort.


Chr skrev Tuesday den 10 December 2002 kl. 18:17: [ svar | nyeste ]
Nu kan jeg ikke lige huske hvor jeg læste det, men en eller anden makker fra Intel har udtalt at blæserkøling var "fremtiden" (ikke citeret self.) det var noget med at det var ham der vidste mest om varmeudvikling og sådan hos Intel, og han brugte også den begrundelse at det andet simpelthen er for dyrt.

Desuden så når man kigger på edbpriser.dk så kan man så vidt jeg husker se at en in-a-box P4 koster mindre end en hvor man kun får cpu'en. Det kan jo kun vise at omkostningerne er næsten lig nul... Det er jo så efterspørgslen der gør at en in-a-box endda er billigere...



Chr skrev Tuesday den 10 December 2002 kl. 18:19: [ svar | nyeste ]
Det var her...:

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3842&SegmentID=13427



Chr skrev Tuesday den 10 December 2002 kl. 18:20: [ svar | nyeste ]
BTW så har jeg kigget lidt på zm80-hp men nu er den der zm80a-hp jo så kommet... Men hvor er forskellen?


Karsten skrev Tuesday den 10 December 2002 kl. 21:45: [ svar | nyeste ]
Forskellen på den nye a udgave er forbedret køleevne og design så den passer til flere typer grafikkort.Det er korrekt at alt kan køles med en blæser, men når kravet til køling øges så øges støjen også og det er jo det vi helst skulle undgå.


Rune skrev Wednesday den 11 December 2002 kl. 14:58: [ svar | nyeste ]
Firingsquad har i dag publiceret anmeldelse af ovenstående fuldstændigt lydløse Radeon 9700 Pro grafikkort fra Sapphire. Firingsquad kunne overclocke GPU fra 325 MHz til 338 MHz og ram fra 310 MHz til 331 MHz, hvilket ikke er de bedste resultater, men bedre end ingenting. Bemærk dog også, at overclockningspotentiale generelt er egenskab ved indiduelle GPU'er samt rammoduler og derfor ikke nødvendigvis gælder for andre tilsvarende grafikkort. Derudover led Sapphires Radeon 9700 Pro af samme sygdom som alle andre Radeon 9700 Pro grafikkort, nemlig inkompatibilitet med SIS648 (og mindre problemer med KT400; dvs. ATi og AGP8x-bundkort fra SIS og VIA er stadig ikke anbefalelsesværdig cocktail; nForce2, KT333, KT266A osv. ser dog ud til at virke perfekt med Radeon 9700 Pro). Læs hele anmeldelsen hos FiringSquad her:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/9700ultimate/default.asp


Mick skrev Thursday den 12 December 2002 kl. 09:50: [ svar | nyeste ]
Har selv haft problemer med KT400 (2 bundkort). Men det viser sig at have MEGET stor betydning hvilken VIA AGP-driver man anvender.

Selv bruger jeg VIA4in1 v4.43 og så har jeg -ingen- problemer.

Men forsøger jeg fx med AGP driver v4.40 (vistnok den du tidligere har henvist til som den nyeste AGP driver) så virker DirectX8 ikke (faktisk overhovedet ikke her).

For mig ligner det en bug i VIA's driver - det er bestemt ikke en typisk HW når der er så stor forskel ved blot at skifte eet stykke software ud.

Så mit KT400 bundkort nok holder lige til der dukker nogle dual-PC3200 kapable bundkort op ;)



Rune skrev Thursday den 12 December 2002 kl. 12:27: [ svar | nyeste ]
Problemet var ifølge Firingsquad, at ydelse i OpenGL-spil var 10% lavere end normalt. Så KT400 forårsager skam ikke ustabilitet kombineret med Radeon 9700 Pro, blot skulle ydelsen ikke være optimal (men for at observere dette kræves, at du er meget opmærksom på, hvad dit grafikkort kan yde på andre bundkort med samme type cpu).


Locudo skrev Friday den 13 December 2002 kl. 09:54: [ svar | nyeste ]
Har du prøvet den nye VIA Hyperion 4in1 drivers v4.45 skulle være rigtig god til KT400.

Locudo



Mick skrev Monday den 16 December 2002 kl. 15:15: [ svar | nyeste ]
Tak for tippet - vil forsøge!



KAPE skrev Thursday den 12 December 2002 kl. 21:26: [ svar | nyeste ]
Radeon 9700 Pro grafikkort fra Sapphire hvor når komemr det? need it :DDD

jeg skal have ny comp nu her har bestilt kabinet osv.. (Xaser 2 alu) nu skal jeg bare have gf kort kan snart ikke vente mere arghh!



knolden er varm skrev Saturday den 14 December 2002 kl. 07:00: [ svar | nyeste ]
oftopic måske men hvornår kommer det nye grafikkort fra nvida og hvad vil prisen ca blive er der noget info om det


Rune skrev Saturday den 14 December 2002 kl. 13:26: [ svar | nyeste ]
Læs denne artikel samt diverse kommentarer:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/11/18/8027270


0x503e179a.naenxx2.adsl.tele.dk skrev Saturday den 14 December 2002 kl. 10:03: [ svar | nyeste ]
Til KAPE...

Saphire R9700 PRO ER kommet

Link: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017895



Michael Vile skrev Saturday den 14 December 2002 kl. 10:53: [ svar | nyeste ]
Det er ikke kommet endnu. Der er ingen af forhandlerne på edbpriser.dk der har det på lager. Bare fordi noget er på edbpriser, er det langt fra ensbetydende med, at man kan købe det. Der går adskillige dage, før en forhandler får det på lager, præcis som det fremstår, på edbpriser.dk.


Rune skrev Saturday den 14 December 2002 kl. 13:32: [ svar | nyeste ]
Derudover er der en verden til forskel på "Sapphire Radeon 9700 Pro" og "ULTIMATE Sapphire Radeon 9700 (Atlantis) Pro". Førstnævnte er blot et helt almindeligt Radeon 9700 Pro grafikkort, som ej på nogen måde kunne fange min interesse, mens sidstnævnte ser ud til at være det aktuelt mest fremragende og fantastiske grafikkort.


Chr skrev Saturday den 14 December 2002 kl. 13:38: [ svar | nyeste ]
To whom it may consern...

Jeg havde kigget længe efter en liste over grafikkort (og bundkort) der var kompatible med zm80a-hp (eller zm80-hp for den sags skyld) så jeg var 100% sikker på at den passede på kortet.

Anyway, så har jeg nu købt og installeret zm80a-hp fra Zalman på mit Palit TI-4200 med P4S533 (onboard lyd og LAN der ellers oss fylder lidt) og det passer perfekt på og der er overhovedet ingen pladsproblemer!

Desuden har jeg sat en Power Fluid 9 DB i min chieftec PSU sammen med en FAN Mate 1 der indtil videre står på minimum. Desuden har jeg en fan mate 1 på min in-a-box P4-køler indtil jeg får køler fra noisecontrol med pabst-blæser på mandag. Denne blæser skal byttes ud med en Power Fluid også, og så skal forhåbentlig kunne køre med laveste hastighed. Det hele sidder i Big ATX også fra noise control, og en IBM 120GXP (larmede meget) sat i en HD-frame fra Noise Control. Den er så det eneste jeg kan høre nu. Jeg kan ikke høre den "skrattende" lyd når den arbejder, men jeg kan høre at den ræser rundt med sine 7200 RPM hele tiden... :(

Kald det bare et luksusproblem, men meningen med dette projekt var, at jeg slet ikke skulle kunne høre min puter, men jeg må indse at dette ikke sker før jeg får en anden HDD i, og måske en anden PSU. Min PSU har en eller anden mærkelig lyd den sige konstant, også når den har været afbrudt helt i et døgn... Aner ikke lige hvad det er der gør det, men det kan kun høres når jeg tager øret helt hen til den.

Anyway. Efter denne roman håber jeg da der er nogen der kan have glæde af informationerne, egentlig var meningen bare at sige at zm80a-hp passer på Palit TI-4200, men nu har i også fået lidt at vide om lydniveauet når den støjkilde er væk. Jeg købte man Zalman zm80a-hp ved BS multimedia torsdag og havde den samt to power fluid blæsere og to fan mate 1 om fredagen. Lækkert!



0x503e179a.naenxx2.adsl.tele.dk skrev Saturday den 14 December 2002 kl. 15:04: [ svar | nyeste ]
Michael og Rune Slap off hva... Sry jeg ikke lige havet set det og straks bliver man mere eller mindre flået i stykker slap da liiige af hva... ???


Rune skrev Saturday den 14 December 2002 kl. 16:14: [ svar | nyeste ]
Jeg beklager, hvis mit svar kan opfattes således. Jeg læste din kommentar som svar på forespørgsel fra "KAPE", og således er dit svar helt ok (KAPE spørger jo ikke til "Ultimate"-versionen"). Jeg ville blot pointere, at der er stor forskel på Sapphires Radeon 9700 Pro versioner, afhængigt af, hvorvidt ordet "Ultimate" indgår i handelsnavnet.


Michael Vile skrev Saturday den 14 December 2002 kl. 20:50: [ svar | nyeste ]
Mit svar var heller ikke ment som en kritik, på nogen måde, og jeg beklager hvis det fremtræder sådan. Hvilket jeg ikke mener det gør...


0x503e179a.naenxx2.adsl.tele.dk skrev Sunday den 15 December 2002 kl. 14:04: [ svar | nyeste ]
Lige et mindre spørgsmål mener jeg har fået det besvaret før.. Men R9700 PRO understøttes også af win98SE med brug af winME drivere ik ?


Rune skrev Sunday den 15 December 2002 kl. 16:53: [ svar | nyeste ]
Ja.


0x503e179a.naenxx2.adsl.tele.dk skrev Sunday den 15 December 2002 kl. 18:04: [ svar | nyeste ]
k.. Thx Rune.

En anden ting du kunne vel ikke svare mig på hvornår Tyan Tachyon G9700 PRO udkommer ???



Rune skrev Sunday den 15 December 2002 kl. 18:37: [ svar | nyeste ]
Før grafikkort kan købes hos danske forhandlere, tør jeg slet ikke udtale mig om sådanne tidsangivelser. Hercules Radeon 9700 Pro udkom eksempelvis for mange måneder siden, men først den 20. december kan disse grafikkort muligvis leveres i Danmark...


0x503e179a.naenxx2.adsl.tele.dk skrev Sunday den 15 December 2002 kl. 22:36: [ svar | nyeste ]
ok :(


OVC skrev Monday den 16 December 2002 kl. 02:24: [ svar | nyeste ]
ABIT TI4200 http://www.abit-usa.com/products/graphics/gf4_4200_8x_otes/


jens skrev Monday den 16 December 2002 kl. 11:41: [ svar | nyeste ]

endelig hercules har nu fået deres 9700 pro til danmark. det kan findes her

http://www.shg.dk/link.asp goto=infobox&varenr=340393&ref=edbpriser



Jim Olsen skrev Tuesday den 07 January 2003 kl. 08:11: [ svar | nyeste ]
Billig 9700Pro --- "A 9500 with 128 megs of memory with the (256-bit interface which is diabled/not being used/defaults to 128) turns into a 9700 with 128 megs of memory (256-bit interface), and with overclocking it is able to reach 9700 Pro status" http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1041719082


Rune skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 20:04: [ svar | nyeste ]
Riva3D har testet Sapphire 9700 Pro Ultimate grafikkortet og vurderede dette grafikkort til et rent 13-tal (100 ud af 100). Eftersom dette grafikkort er fuldstændigt lydløst samt har fremragende ydelse, er det naturligvis svært at være uenig i denne vurdering, læs mere her:

http://www.riva3d.com/spu/index.html

Det absolut største problem ved Sapphire 9700 Pro Ultimate er dog manglen på danske forhandlere, og det bliver måske spændende at se, hvorvidt Sapphire 9700 Pro Ultimate ankommer før eller efter GeForce FX... Skulle en af vore læsere kende til dansk forhandler af Sapphire 9700 Pro Ultimate grafikkortet, må vedkommende meget gerne skrive en kommentar herom.


Rune skrev Thursday den 23 January 2003 kl. 21:19: [ svar | nyeste ]
Så kan det lydløse Sapphire 9700 Pro Ultimate grafikkortet købes i Tyskland - se her:

http://www.komplett.de/k/k.asp?action=info&p=31302

Så mangler vi som sædvanlig blot de danske forhandlere...


Rune skrev Wednesday den 29 January 2003 kl. 22:07: [ svar | nyeste ]
"Så tæt på og dog så langt fra":


Kilde: http://www.digit-life.com/articles2/ati-jan2k3/index.html

Tyske forhandlere, som havde dette grafikkort på lager, har nu udsolgt. Ny leverance forventes først 28. februar. Så den uendelige ventetid fortsætter... (Løsningen er naturligvis selv at sætte Zalman ZM80A-HP på alm. Radeon 9700 Pro grafikkort og acceptere, at man teoretisk set mister al garanti).


Bjarne skrev Friday den 31 January 2003 kl. 18:54: [ svar | nyeste ]
Hej. Jeg ville bare lige sige at jeg har monteret Zalman's ZM80A-HP på mit ATI Radeon 9700 kort uden problemer for 14 dage siden, og det kan klart anbefales. Husk at læse vejledningen ordentligt, heatpipen SKAL sidde "skævt" ;-) og pas på med statisk elektricitet. Eneste minus - nu er det min kabinet blæser der irriterer ;-) så hvis nogen kan anbefale en god støjsvag 92mm blæser hører jeg gerne fra jer.

Mvh Bjarne



Rune skrev Saturday den 01 February 2003 kl. 20:47: [ svar | nyeste ]
Ja, dette er en god løsning, hvis man kan leve med, at garantien muligvis mistes på grafikkortet. Det kan dog nævnes, at personer, som ønsker selv at påsætte Zalman ZM80A-HP på Radeon 9700 Pro, ikke nødvendigvis bør vælge Radeon 9700 Pro fra Hercules. Hercules har dog to huller (køler fastsat med pushpins) i deres Radeon 9700 Pro, som er påkrævet til Zalman ZM80A-HP:


Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/20021104/r9700pro-cards-10.html

Så alt ser jo godt ud, men Hercules har dog placeret endnu en kobberkøler på VPU'ens bagside, hvilket forhindrer anvendelse af Zalman ZM80A-HP (medmindre man kan brække den af uden at ødelægge grafikkortet):


Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/20021104/r9700pro-cards-10.html

Bemærk dog, at Hercules Radeon 9700 Pro hos Tom's Hardware vandt overclockningskonkurrencen stort:


Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/20021104/r9700pro-cards-10.html

Hercules kunne overclockes til 390 MHz GPU og 345 MHz ram (=14% ekstra ydelse ifht. standardhastighed - Sapphire Radeon 9700 Pro Ultimate kunne hos Firingsquad kun overclockes til 337 MHz VPU), dette kan dog ikke nødvendigvis forventes af alle Hercules R9700Pro grafikkort, men kan være gevinsten, hvis man kan leve med 28 dB kobberkøleren. Så Hercules kan være "overclocke's choice", mens personer, der selv ønsker at montere Zalman ZM80A-HP, bør vælge Radeon 9700 Pro grafikkort fra andre producenter end Hercules.


Anders skrev Sunday den 16 February 2003 kl. 13:12: [ svar | nyeste ]
Hvilket R9700 Pro kort har du monteret Zalman'en på Bjarne??


Erik Winther skrev Monday den 03 February 2003 kl. 05:10: [ svar | nyeste ]
Sapphire Radeon 9700 Atlantis PRO 128MB AGP, "Ultimate Ed.", DVI, TV-Out, Retail, koster ikke lige meget, over hele scandinavien!!!!!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=31302&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl 4641,00 Svenske Kroner

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=31302 = 3635,00 Norske Kroner

http://www.komplett.de/k/ki.asp?action=info&p=31302 = 449.15€ ca 3352kr plus forsendelse fra Tyskland

Nu har jeg ikke styr på valuta kurserne, men der er ca 14 dage til det bliver akut, for den der skulle ha interesse.



PlayR.dk skrev Saturday den 08 February 2003 kl. 01:14: [ svar | nyeste ]
Ultimate udgave er måske at finde på databutikken.com før andre danske butikker, da det reelt er et svensk eller norsk firma. De har det PT ikke på lager men de har det da i det mindste med i set vare katalog. Dette er kun et gæt....!

- PlayR.dk



ReCoiL skrev Saturday den 08 February 2003 kl. 01:54: [ svar | nyeste ]
Hey Everybody! :o)

Nogen som ved hvornår Radeon 9700 Pro med [256MB] kan forventes i DK?



Rune skrev Sunday den 16 February 2003 kl. 15:22: [ svar | nyeste ]
Jeg har ikke læst om planer for 256MB Radeon 9700 Pro, men det er muligt (ifølge The Inquirer), at Radeon 9900 (Pro) ankommer med 256MB.


yakken skrev Monday den 03 March 2003 kl. 12:00: [ svar | nyeste ]
Så er Ultimate ed. at finde i de danske butikker. Prisen er overraskende lav - kun 100,- mere end et tilsvarende med aktiv køling!
Jeg kan ikke se nogen argumenter for at vælge den aktive længere :)


Rune skrev Monday den 03 March 2003 kl. 12:37: [ svar | nyeste ]
Overclockningspotentialet kan være op til 10% ringere med Sapphire Radeon 9700 Pro Ultimate (op til ca. 340 MHz VPU) end f.eks. luftkølet Hercules Radeon 9700 Pro (op til ca. 390 MHz VPU), men derudover er jeg helt enig (benyttes Arctic Silver III og Zalman ZM80A-HP kan man evt. selv modificere luftkølet Radeon 9700 Pro til hjemmelavet "Sapphire Radeon 9700 Pro Ultimate" med forbedret overclockningspotentiale, dog mistes garantien teoretisk set ved en sådanne modificering).


yakken skrev Tuesday den 04 March 2003 kl. 09:17: [ svar | nyeste ]
Nu er jeg ikke den vilde overclocker så det problem er jeg helt ude over :)
Når man alligevel kun spiller CS og laver Flash/Corel er 390 MHz eller 340MHz ikke så vigtigt...

Så når prisen er rigtigt ift. min pengepung kunne det tænkes at det blev til en Ultimate 9700pro... Selvom CS nok aldrig får brug for sådan en fætter.


Mathias skrev Tuesday den 29 July 2003 kl. 20:53: [ svar | nyeste ]
Yakken:Hvor har du set ultimate ed. til kun 100kr. mere? link? mvh Mathias



Losty skrev Wednesday den 05 March 2003 kl. 00:54: [ svar | nyeste ]
Hey alle. Jeg overvejer kraftigt at købe et Hercules Radeon9700 PRO. Men sagen er at jeg afskyr larm. Og siden det ikke er muligt at montere en Zalman passiv køleblok ting på Hercules kortet, tænkte jeg om det var muligt at sætte en fanmate på blæseren? Det har jeg haft gjort ved mit gf4 kort, og det virkede fint. Det er bare lige om stikkene passer sammen (gjorde de faktisk ikke ved mit gf4 kort, men det virkede fint alligevel).


Rune skrev Wednesday den 05 March 2003 kl. 14:27: [ svar | nyeste ]
Så burde det også virke på Hercules Radeon 9700 Pro, såvidt jeg kan se, så benyttes tilsvarende blæserstrømstik som til GeForce4 Ti (du kan skimte dette stik på det ovenstående billede, hvor du kan se køleren på Hercules Radeon 9700 Pro - derudover larmer Hercules Radeon 9700 Pro ikke ret meget = "Silent Cooling", max. 28 dBA, iflg. Hercules). Jeg benytter i øvrigt selv Hercules Radeon 9700 Pro, og har endnu ikke gidet installere den Zalman ZM80A-HP, der aktuelt samler støv i skabet :-)


Losty skrev Wednesday den 05 March 2003 kl. 18:00: [ svar | nyeste ]
Takker for svaret Rune :) Altid med nogle folk som gider hjælpe lidt :) Det er trodsalt en del penge man skyder i skidtet :P Men jeg må jo bare høre mig frem til om jeg skal montere den fanmate.


Rune skrev Saturday den 29 March 2003 kl. 02:03: [ svar | nyeste ]
Ifølge det trykte tyske PC-tidsskrift "PC Action" kan der være problemer med Sapphire Radeon 9700 Pro Ultimate. Dvs. i et dårligt ventileret PC-kabinet oplevede PC Action de første grafikfejl efter 30 minutter - og grafikkortet kunne således slet ikke overclockes og ej heller fungere korrekt uoverclocket. Med velventileret kabinet kunne PC Action dog overclocke til 360 MHz VPU og 340 (=1360 MHz) ram uden grafikfejl.


Martin Petersen skrev Thursday den 03 April 2003 kl. 19:27: [ svar | nyeste ]
Jeg går og overvejer at købe et Sapphire Radeon 9700 pro, men der er 3 forskellige på edbpriser! Atlantis, Atlantis Ultimate og All-in-Wonder! hvad er forskellen på dem?


Michael Vile skrev Thursday den 03 April 2003 kl. 22:01: [ svar | nyeste ]
Atlantis er et helt almindeligt Radeon 9700 Pro, mens Ultimate udgaven benytter passiv køling, dvs. ingen blæser. God til lydløse computere. All-in-wonder er vidst et mærke Ati giver nogle specielle grafikkort, som kan alt muligt, og har alle mulige ting. Jeg tror nok man kan sammenligne det med Asus' Deluxe kort, men dette er jeg ikke helt sikker på :)


TYCLI-Barnet skrev Friday den 04 April 2003 kl. 08:06: [ svar | nyeste ]
All in wonder kortet er udstyret med tv-kort, du kan se information om 9700 AIW her http://mirror.ati.com/products/pc/aiw9700pro/index.html


nichlas skrev Monday den 14 April 2003 kl. 23:56: [ svar | nyeste ]
Jeg har købt et Ati Radeon 9700 Atlantis pro fra Saphire til min p4 2.53 mhz cpu in a box, og det larmer bare for forfærdeligt.Har derfor overvejet at skifte til Ultimateversionen med passiv køling.Så er det bare lige:Vil det blive for varmt i kabinetet uden blæser på grafikkortet, eller er den passive køling på grafikkortet ultimate ligeså behjælpelig med at holde temperaturen nede i kabinetet??


Mick skrev Tuesday den 15 April 2003 kl. 10:00: [ svar | nyeste ]
Det kommer meget an på dit kabinet. Jeg har selv et PowerColor ATI 9700 PRO - forsynet med Zalman's HP80a heat pipe cooler.

For at sikre udluftning har jeg 1 stk. 12 db Pabst coolers ("indsugning") i siden af kabinettet som blæser lige henover heat pipe køleprofilen (mit kabinet er et TT Alu med vindue og cooler i siden - perfekt til denne heat pipe løsningen her).

Een 12 db er dog ikke nok idet min PSU er en ultra low noise Enermax (næsten uhørlig). Så derfor sidder der endnu 2 stk. 12 db Pabst til udlufning bag i kabinettet ("udsugning").

De 3 coolers bevirker sammen med PSU'en et konstant stille flow fra front-2-back i PC'en - hen over heat pipen og samtidigt fjernes luften fra min XP2600+ (forsynet med Silent Breeze som -intet- siger).

Jeg overvejer stadig H2O-cooling, men nu er støjen så langt nede at jeg næsten ikke gider ... ;o)



Mick skrev Tuesday den 15 April 2003 kl. 10:05: [ svar | nyeste ]
... hvad jeg ville sige er:

En heat pipe kan (konstrueret korrekt) aftage meget mere varme end både luft og vand. Varmeledningsevnen kan være op flere tusinde gange bedre end luft iflg. de artikler jeg har læst om emnet.

Ideen med heat pipen er ikke at køle, men at *flytte* varmen væk meget hurtigt fra eet sted til et andet. Det "andet" sted kan så ende i en gigantisk køleprofil som i sig selv ikke har noget problem med varmen. Blot kan man jo ikke lige montere en 2 kg profil på et lille-bitte grafikkort.

Jeg ser intet i vejen for at lave heat pipes til brug overalt i PC'en. Det fremgik af det jeg læste at de stort set intet koster at lave - men det er dimensioneringen (dvs. udviklingen af en specifik heat pipe løsning) som koster.

Shuttle har allerede brugt det i deres lille PC til at køle en P4 med (se www.tomshardware.com).

Så det er forbrugerne der må sige noget til forhandlerne - jeg gav ca. det samme for min heat pipe løsning som for min "alm." CPU luft-køler. Og jeg tror gerne mange vil give 150-250 kr. ekstra for et lydløst grafikkort.

Specielt da efter historien med GeforceFX hårtørreren!



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende