Tom Clancys Splinter Cell - bedste taktiske 3D-shooter til PC
af Webmaster Monday den 24 February 2003 kl. 20:13 [ Software ] Endelig ankom Tom Clancys Splinter Cell til PC. Dette PC-spil udkom dog først til X-Box, hvor dette spil præsterede de hidtil højeste salgstal i forbindelse med premieren. Vi kigger i denne artikel nærmere på, hvorvidt Splinter Cell også kan imponere PC-ejere, og ikke mindst, hvilken hardware, som spillet kræver for optimal afvikling.
INTRODUKTION
Tom Clancy's Splinter Cell er ligesom No One Lives Forever 2 og især Hitman 2 en taktisk 3D-shooter. Dvs. i disse spil handler det ikke nødvendigvis om at skyde sig vej gennem diverse modstandere, men om at f.eks. snige sig forsigtig frem - og undgå at blive opdaget. At gemme lig for derved at undgå at blive opdaget er således et centralt tema i aktuelle taktiske 3D-shootere som No One Lives Forever 2 og Hitman 2, men karakteriserer i særligt udpræget grad Splinter Cell:
At gemme diverse dræbte personer er særligt vigtigt i aktuelle taktiske 3D-shootere; her bæres endnu en sikkerhedsvagt bort...
Splinter Cell er baseret på det storpolitiske drama og den spændende historie, som generelt findes i Tom Clancys bøger samt filmatiseringer. Til forskel fra mere strategiske 3D-shootere, såsom Tom Clancys Ghost Recon, er Splinter Cell fokuseret på at styre kun én spilfigur. Dette betyder, at Splinter Cell på mange måder kan karakteriseres ved at være en slags kompromis mellem f.eks. Ghost Recon og Metal Gear Solid 2. I Splinter Cell spiller du rollen som superagenten Sam Fisher, der er ansat af organisationen Third Echelon til at udføre så hemmelige missioner for USA, at selv ikke den amerikanske regering ved, at du eksisterer.
Her er et billede af superagent Sam Fisher. Bemærk det høje polygonantal på spilfiguren
Det interessante ved Sam Fisher er også, at vi i modsætning til de fjollede og utroværdige hovedrolleindehavere fra spil som No One Lives Forever 2 og Hitman 2 her møder en mand på omkring de 40, hvilket underbygger, at der er tale om en person med omfattende erfaring (og som endvidere er gift):
Bemærk de hvide tindinger; Sam Fisher er væsentlig ældre end typiske hovedrolleindehavere i denne type spil
Sam Fishers alder gør, at man har nemmere ved at tage spillet seriøst, og at spillet får en autencitet, som få spil kan leve op til. I Hitman 2 kunne man, hvis man ville, skyde sig igennem stort set alle baner, hvorved det taktiske element blev ødelagt eller kraftigt reduceret. Dette sker ikke i Splinter Cell, hvor ammunition er så begrænset, at det simpelthen er umuligt (eller i hvert fald meget svært) at skyde sig igennem alle baner. Så Splinter Cell er ikke et spil til utålmodige teenagere, som blot er ude efter hurtig aktion, men derimod et spil, hvor man tålmodigt og konstant må overveje, hvorledes man på mest optimal måde - og helst ude at løsne et eneste skud - kan klare diverse missioner. I det følgende vil vi gennemgå de første missioner. Da spillet meget minder om en god storpolitisk thriller (og langt bedre end eksempelvis nyeste James Bond-film) kan personer, der ikke ønsker at vide noget om de første missioner, her vælge at skynde sig ned til næste afsnit.
Spillet starter ved (i oktober 2004), at en amerikansk spion (en såkaldt muldvarp) ved navn Madison har infiltreret organisationen omkring den georgiske præsident Nikoladze. Pludselig er Madison dog forsvundet. For at finde ud af, hvad der var sket med Madison, indsendes specialagent Robert Blaustein, som også forsvinder på mystisk vis efter få dage. Derefter er det din tur til at finde ud af, hvad der er sket med Madison og Blaustein, og du starter din søgen i byen TBilisi (hovedstaden i Georgien), hvor du skal møde en kontaktperson:
Du starter i byen Tbilisi, som ligger i Georgien (tæt ved Tyrkiet)
Hurtigt finder du dog ud af, at nogen er kommet dig i forkøbet. Dvs. den bygning, hvor du skal mødes din kontaktperson, står i flammer - og du må kravle frem:
Sam Fisher er heldigvis en god akrobat - og kan lidt af hvert
Du finder dog kontaktpersonen, som er døende. Inden vedkommende udånder fortæller han dog, at agent Blaustein var på sporet af en meget omfattende og vigtig sag. Under diverse missioner er du ofte i kontakt med dine overordenede via satellittransmiteret samtale, hvorfor du ofte modtager nye ordrer og instrukser under diverse missioner. Efter at have talt med den nu døde kontaktperson, får du besked om at fortsætte mod Blausteins lejlighed, hvor der skulle findes gemte informationer. Alle agenter har fået indopereret en hemmelig sender, så deres lokalitet konstant kan bestemmes og efter at have besøgt Blausteins lejlighed (og likvideret et par opsynsmænd mm.), fortsætter du din søgen efter de forsvundne agenter og ender hurtigt på en politistation (du er naturligvis trængt ulovligt ind):
På politistationen patruljerer diverse vagter. Vores helt og superakrobat Sam Fisher er her klar til at tage godt imod en intetanende vagt
Som ovenstående billede eksemplificerer, så kan Sam Fisher præstere mange krævende akrobatiske handlinger. Andre gavnlige præstationer er at kunne hoppe højere ved at sætte af på lodrette flader (såsom en mur) og forskellige former for armgang. Mht. at passere diverse fjernder er der mange muligheder. Dels kan man vælge at holde sig i mørket og snige sig uset frem. På ovenstående billede ses en lysmåler (lige over ikonet med pistolen), som her viser, at du befinder dig i fuldstændig mørke. Ved at snige sig frem mod forskellige personer, kan disse dog også gribes og afhøres:
Visse personer kan afhøres og er generelt tilstrækkeligt motiverede til at fortælle alt...
Når der er muligheder for interaktion, fremkommer et meddelelsesvindue, som her ses i øverste højre hjørne. Her kan nu vælges at afhøre den tilfangetagne person. Såfremt der var flere interaktionsmuligheder, så kan man via dette meddelsesvindue selektere mellem interaktionsmuligheder. Nuvel, tilbage til historien. Efter kort tids søgen finder du både Madison og Blaustein, som begge har fået fjernet deres indopererede sendere:
Agenterne Madison og Blaustein er døde - blod farver deres klæder efter kirurgisk fjernelse af indopererede transmittere
Du fortsætter med at søge efter spor til, hvem der står bag likvideringen af de amerikanske agenter og hvorfor disse blev likviderede:
Tæt ved præsident Nikoladzes kontor. Baggrunde er i 2D, men ganske flotte alligevel
Du finder efterhånden ud af, at præsident Nikoladze ikke har rent mel i posen - og leder her efter præsidentens privatchauffør, som skal afhøres:
Privatchaufføren er yderst samarbejdsvillig og giver dig mere information om præsident Nikoladze. Din næste mission bliver at finde frem til Nikoladzes kontor og finde diverse filer på præsidentens computer
Typisk kontormiljø, teksturerne er usædvanligt detaljerede, hvilket dog kan være svært at se på disse billeder grundet den dårlige 640x480-opløsning
At finde frem til Nikoladzes computer er dog ikke helt nemt, da der er mange sikkerhedsvagter i bygningen. Så her får man for alvor brug for lysmåleren, når man skal snige sig frem. Ved at kravle igennem en udluftningskanal får man senere adgang til et tag, hvor man kan fire sig ned. Og minsandten om vi ikke finder frem til Nikoladzes kontor, som her overvåges af en soldat:
Soldaten kan likvideres ved at direkte skud gennem ruden. Dernæst kan ruden skydes itu og adgang til kontoret er mulig
Efter at have fået adgang til Nikoladzes computer finder efterretningstjenesten Third Echolon (=din arbejdsgiver) ud af, at Nikoladze gennem længere tid har sendt kommandosoldater ind over grænsen til Aserbajdsjan (sådan staves landets navn på dansk efter Gads leksikon :-) for på denne måde at sikre sig landets rige olieforekomster. Efter at disse planer og handlinger bliver kendt, foranstalter USA en større FN-godkendt aktion, hvorved Aserbajdsjan får støtte af internationale tropper. De georgiske kommandosoldater nedkæmpes hurtigt, og Nikoladze forsvinder sporløst, men sværger krig mod USA. Nikoladzes tilhængere beskrives nu som terrorister, hvor en enkelt gruppe, som muligvis kan lede frem til Nikoladze, har gemt sig på en olieplatform. Og du sendes naturligvis ud for at undersøge sagen:
Vandet er ganske flot udført, sandsynligvis via anvendelse af pixelshader
Efter at have fremskaffet hemmelige data fra olieplatformen tager du med fly hjem mod USA. Under flyveturen taler du med din hustru, men pludseligt afbrydes samtalen. Derefter sker der omfattende ødelæggelse af kommunikationsveje i USA, som er blevet udsat for angreb fra Nikoladze og hans tilhængere. En af Nikoladzes spioner er dog blevet lokaliseret i CIA, hvorfor din næste opgave bliver at finde vedkommende:
I CIA's hovedkontor skal du finde en spion, ingen våben må benyttes, da ingen amerikanske borgere må lide overlast (og du er så tophemmelig, at ikke engang CIA kender til din eksistens - derfor vil ansatte på CIA opfatte dig som ulovlig indtrænger, hvis du opdages...)
Historien fortsætter med at udvikle sig, og Splinter Cell byder på et storpolitisk drama, hvis lige næppe er set før. Derudover er spillet det hidtil mest realistiske som er set i denne genre. Dvs., du har ikke urealistiske våben til rådighed, men må ofte klare dig med f.eks. 40 skud til en hel mission. Og disse skud kan hurtigt blive brugt til at skyde lamper og belysning ned, så du i komplet mørke kan snige dig frem.
I det følgende vil vi kigge en smule nærmere på forskellige hjælpemidler. Først og fremmest er mørke det mest vigtige, så du uset kan snige dig frem:
Her sidder Sam Fisher i en luftskakt. Bemærk realtime lysstrålerne, som er eksemplarisk udført
Problemet er dog, at det er svært at se ret meget i mørke. Derfor er Sam Fisher udstyret med specielle briller til "nightvision":
Med aktiveret nightvision kan du se klart i mørke. I dette tilfælde, hvor der er mange lyskilder til stede, er nightvision dog ikke fordelagtigt
Senere i spillet får man mulighed for at registrere infrarøde bølger via specille briller:
Via infrarødt syn kan varme legemer registreres. Rød-gul-grøn-blå angiver spektret, hvor rød farve er mest varm
I spillet kan du åbne lukkede døre vha. særligt udstyr, og du har også et minikamera, som kan skubbes ind under diverse døre, så du kan se, om der lurer farlige personer eller andet bag en lukket dør:
Et særligt minikamera kan skubbes under døre, hvorved du kan se, hvad der gemmer sig bag dem
I starten byder spillet udelukkende på lyddæmpet pistol, men senerehen erhverves langt kraftigere våben som f.eks. maskingevær. Spillet er handlingsmæssigt identisk med X-Box-versionen, men er dog langt nemmere at betjene med mus og tastatur. Endvidere er afvikles spillet meget bedre og er fantastisk meget flottere i høje opløsninger, end X-Box versionen. Så man fristes umiddelbart til at kalde PC-versionen af Splinter Cell for "Splinter Cell Deluxe". Takket være det intense gameplay, den glimrende kunstige intelligens hos computerstyrede figurer og den flotte grafik (især teksturer og lyskilder samt skygger) er Splinter Cell et af de hidtil bedste PC-spil - og klart langt foran andre konkurrerende taktiske 3D-shootere. Splinter Cell er med andre ord, hvad Hitman 2 burde have været, men aldrig blev (og vel aldrig kunne blive grundet den generelt utroværdige, teenageagtige og dårligt designede handling samt personskildring i Hitman 2). Spilbar demo (180MB) af Splinter Cell kan hentes her:
I det følgende vil vi kigge nærmere på diverse hardwarekrav og den tekniske udførsel:
HARDWAREKRAV OG TEKNISK UDFØRSEL
Tom Clancy's Splinter Cell er baseret på Unreal Warfare 3D-enginen og stiller store krav til hardware, såfremt maksimal detaljegrad ønskes i høje opløsninger. Men lad os starte med at se nærmere på producentens og vore anvisninger:
Minimale hardwarekrav:
CPU: 800 MHz Pentium III eller AMD Athlon (svarer til X-Box, som benytter 733 MHz P3)
RAM: 256 MB
GRAFIKKORT: Skal have mindst 32 MB ram
LYDKORT: DirectX 8.1b kompatibelt
DIRECTX: 8.1b
Anbefalede hardwarekrav:
CPU: Mindst 1000 MHz Pentium III eller AMD Athlon
RAM: 256 MB
GRAFIKKORT: Skal have 64 MB ram
LYDKORT: DirectX 9 kompatibelt med surround
DIRECTX: 9.0
HardwareTidende anbefaler:
CPU: Pentium4 1,8 Ghz eller Athlon XP 1800+, hvis "shadow resolution" sættes til medium, ellers gerne P4 3,06 GHz og Athlon XP 3000+
RAM: 256 MB
GRAFIKKORT: GeForce3/Radeon 8500-9000 til og med 1024x768, GeForce4 Ti/Radeon 9500 Pro til og med 1280x1024; Radeon 9700 (Pro) og formodentlig GeForce FX 5800 Ultra til og med 1600x1200
Lydkort: Creative Labs Sound Blaster Audigy 1 eller 2 grundet EAX Advanced HD understøttelse
DIRECTX: 8,1b eller DirectX9 (vi har ikke kunnet finde forskelle på ydelse eller kvalitet med disse versioner)
PATCHES: Husk at indstallere patch 1.1, såfremt købsversionen er 1.0 - ydelse er med 1.1 forbedret med op til 30%
Generelt kunne en billedrate på 42,5 FPS i 1600x1200x32@85Hz holdes med Athlon XP 1750/140 MHz og Radeon 9700 Pro (med aktiveret vsync = lodret synkronisering) samt disse indstillinger:
Shadow resolution er ekstremt cpukrævende, selv om den visuelle forskel på medium og high detaljeniveauer er ret ringe. Ved at aktivere high fremfor medium faldt ydelse fra 44 FPS til 29 FPS (22 FPS med uden patch til v. 1.1) med vsync i 1600x1200x32. Så lad være med at sætte shadow resolution til high, hvis ikke du har en cpu, der svarer nogenlunde til P4 3 GHz
Det ser dog ikke ud til, at Splinter Cell understøtter 128MB ram; tværtimod ser det ud til, at teksturen er nedskaleret på meget store baner, for at få teksturen til at passe med 64MB. Her er et eksempel på formodentlig nedskaleret tekstur:
Se teksturen på jorden, som virker ret sløret
På en anden og mindre bane ser det ud til, at samme tekstur er gengivet 4 gange mere detaljeret:
Tilsvarende jordteksturer, jf. forrige billede, virker her meget mere detaljerede. At vi her befinder os i større jordhøjde forklarer ikke denne forskel
Umiddelbart tyder noget således på, at visse teksturer er skalerede til at overholde 64MB grænsen, som X-Box iøvrigt er underlagt. Endvidere kan nævnes, at Splinter Cell benytter langt færre polygoner end f.eks. Unreal 2, men at Splinter Cell grundet design mesterligt kamouflerer dette. Hvis man studerer diverse træer kan man dog tydeligt se, at Splinter Cell sparer på polygonerne:
Grenene på træet i øverste venstre kvadrant er blot en stor 2D-tekstur (dybde = 0). Hegn osv. ligeså
Splinter Cell benytter dog meget stort polygonantal på Sam Fisher, mens andre spilfigurer er udstyret med markant færre polygoner. Men ligesom i Aliens vs. Predator 1-2, så lægger få personer mærke til disse begrænsninger, da spillet er ekstremt mørkt (men under brug af nightvision kan man dog ofte se, at Splinter Cell i noget omfang ser ud til at være rettet mod mindrebemidlede konsoller). Til Splinter Cell's forsvar skal dog skrives, at lys og skygger aldrig er set bedre i noget PC-spil. Og selv om man enkelte steder kan falde over teksturer, som kunne være bedre, så benytter Splinter Cell generelt nogle af de flotteste og mest detaljerende teskturer, som er set i et PC-spil (især, hvis Unreal2 ikke var udkommet :-) Prøv f.eks. at se lyseffekterne på dette billede:
Skygger fra persiennerne projiceres på væggene i realtime
Alt i alt er Splinter Cell er meget hardwarekrævende PC-spil og ønskes høje billedrater i høje opløsninger kræves både megen cpukraft og bedst muligt grafikkort (med 4xFSAA og 8xANI var 1024x768 højeste tilfredsstillende opløsning med Radeon 9700 Pro 358/1296; dvs. billedraten faldt under 25 FPS i 1280x1024 med disse krævende indstillinger). Vi afslutter med en samlet vurdering:
SAMLET VURDERING
Grafik = 95% (11-tal). Grafikken er fremragende og gør Splinter Cell, især i høje opløsninger såsom 1600x1200, til et af de hidtil flotteste og mest indtryksfulde PC-spil. Grunden til, at vi ikke giver højere karakter er, at polygonniveauet flere steder kunne forbedres betragteligt samt at enkelte teksturer ser ud til at være afpasset med 64MB. Diverse filmsekvenser mellem de forskellige baner er af meget ringe (X-Box-agtig) kvalitet, at det kan undre, at Ubisoft ikke har gjort mere ud af disse. Vi har dog valgt at fokusere på reelle spilsekvenser og har således ikke ladet dårligt udførte filmsekvenser påvirke vurderingen af "in-game"-grafikken.
Endnu et stemningsbillede...
Lyd = 96% (11-tal). Splinter Cell understøtter EAX Advanced HD på aldeles fremragende måde; dog understøtter kun Audigy 1-2 lydkort denne standard. 3D-lydeffekten er grundet EAX Advanced HD stor, selv om kun hovedtelefoner benyttes. Endvidere er der megen tale i spillet; både kommunikerer Sam Fisher ofte med sine overordnede, men samtidig er der mange samtaler mellem diverse spilfigurer, som tilfører spillet megen stemning, liv og realisme.
STYRING = 92% (10-tal). Stort set alle taster kan konfigureres efter ønske. Interfacet svarer til X-Box-udgaven, blot er alt meget nemmere at styre med en mus i PC-versionen. Interaktionsmenuer er tillige glimrende udført.
GAMEPLAY = 96% (11-tal). Splinter Cell er den nye referenceramme for taktiske 3D-shootere. Med andre ord er Splinter Cell den mest spændende, realistiske, og nervepirrende taktiske 3D-shooter, som nogensinde er blevet produceret til PC. Ved at tilbyde reduceret ammunitionsmængde tvinges man til at anvende diverse mørklagte områder, og i enkelte baner må skydevåben slet ikke anvendes. Derudover må civile personer generelt ikke dræbes. Brugen af lyskilder, realtime-beregnede skygger, fremragende teksturer og Sam Fishers akrobatiske evner er blot få elementer, der alt i alt fører til, at Splinter Cell er en fantastisk oplevelse - og en mindst lige så spændende oplevelse, som diverse filmatiseringer af Tom Clancy's romaner.
Tom Clancys Splinter Cell blev blev testet på følgende PC:
CPU: AMD Athlon 2100++ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V333 Raid, bios 1014, VIA 4-in-1 Hyperion 4.45 (VIA KT333)
GRAFIKKORT: HERCULES 3D Prophet Radeon 9700 Pro 358/1296 MHz (oc 325/1240) med ATi Catalystdriver 3.0a
RAM: 2 x 256MB SAMSUNG PC2700 (bios 2-2-2-6-2, hurtigst mulige indstillinger)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver)
HOVEDTELEFONER: Sony MDR-RF950RK (FM, trådløse)
MONITOR: Sony 19" Multiscan G420
STYRESYSTEM: Windows98 SE med DirectX9.0
Ingen tegn på ustabilitet eller grafikfejl blev observeret. Gennemsnitlig billedrate ca. 40 FPS med maksimalt detaljeniveau i 1600x1200x32, dog shadow resolution på medium.
"teenageagtige og dårligt"
Du bruger (ubevidst?) "teen"-(ageagtige) negativt, hvilket er en generalisering og som 16-årig kan jeg ikke undgå at føle mig forurettet.
Det kan godt være din erfaring siger dig, at børn i 13-19 års alderen generelt er mere "utålmodige" end gennemsnittet, men deraf kan man ikke konkludere, at det gælder for alle - jeg oplever personligt mange voksende som utålmodige, snæversynede, uansvarlige, inkonsekvente, dobbeltmoralske, bedrevidende og synes generelt, at observere en fastlåst tankegang, men det skyldes måske min alder?
Her er et par eksempler - men det er et gennemgående element i alle spilanmeldelser:
"Så Splinter Cell er ikke et spil til utålmodige teenagere, som blot er ude efter hurtig aktion, men derimod et spil, hvor man tålmodigt og konstant må overveje, hvorledes man på mest optimal måde - og helst ude at løsne et eneste skud - kan klare diverse missioner." og "og vel aldrig kunne blive grundet den generelt utroværdige, teenageagtige og dårligt designede handling samt personskildring i Hitman 2".
Ovenstående klage vil sandsynligvis resultere i forklaringen: "Jamen han er jo 16 - og derfor umuligt at snakke med/skal ikke tages seriøst - tilgiv ham, vi har alle prøvet det."
Rune skrev Monday den 24 February 2003 kl. 21:36: [ svar | nyeste ]
Ja, dermed ikke skrevet, at der ikke findes fornuftige unge mennesker :-) Jeg oplever dog, at mange konsolspil har et irriterende ungdommeligt præg, og ville blot pointere, at Splinter Cell via valg af spilkarakter ser ud til at være mere rettet mod voksent publikum - også selv om, at spillet besidder T-vurdering (T=Teen, M=Mature, A=Adults Only).
Tror faktisk, at hardwaretidende har mange 13-19 årige læsere - at dømme udfra kommentarerne...
Eller også er gennemsnit hardwaretidende-læseren bare dårligere begavet end min teenage-omgangskreds.
Hvis det ønskes, skal jeg med glæde finde eksempler/beviser - den manglende evne til netop dette, er bare et pas mangler hos mange af hardwaretidendes kommentar-skrivere.
Rune, hvordan fik du 85hz i 1600x1200?
Hvad forskel er der på UT2- og Uwarfare-enginen?
Rune skrev Monday den 24 February 2003 kl. 21:32: [ svar | nyeste ]
Powerstrip v. 3.30 build 366 virkede og fik endelig bugt med de fejlagtige 75 Hz i 1600x1200, som plager mindst Catalyst 2,4 - 3,1. Unreal Warfare 3D-enginen er, såvidt jeg erindrer korrekt, stadiet mellem Unreal og Unreal2 3D-enginerne. Deus Ex 2 er også opbygget omkring stærkt modificeret Unreal Warfare 3D-engine.
Hmm, en skam at butikkerne har lukket, det virker da alt for vildt (jeg kan næsten ikke vente til i morgen med at spille det!). Jeg har spillet demoen, og den er også fremragende, men jeg håber at den færdige version (i hvert med patch 1,1) afvikles bedre på min computer end demoen (der afvikles med 20-30 frames på ti4200 og XP2800+ med alt på højest i 1280x1024). Fremragende anmeldelse og det er nu også min egen erfaring at man i alderen 12-16 år higer efter kontant aktion, og senere foretrækker en god historie og mental udfordring krydret med lidt aktion selvfølgelig :-)
\Kristian der stadig er teenager i halvanden måned.
Rune skrev Monday den 24 February 2003 kl. 22:20: [ svar | nyeste ]
Hvis du ønsker at handle i en dansk butik, som ikke har specialimporteret den amerikanske/engelske version, så kommer du nok til at vente til ca. den 27-28/2. Du kan også bestille i England, men spillet når næppe frem før 27-28/2:
Tja, men med indførelsen af InfoSoc direktivet er det jo nu ulovligt at special importere fra lande uden for EU, så man skal ikke regne med at kunne finde spil i danske butikker før den europæiske udgivelsesdato :o(
Rune skrev Friday den 28 February 2003 kl. 12:46: [ svar | nyeste ]
Bemærk, at henvisningen i min ovenstående kommentar er til forhandler i England, som i flere dage har kunnet levere spillet - også til Danmark.
Katbird skrev Monday den 24 February 2003 kl. 22:27: [ svar | nyeste ]
Re: Kristian
jeg oplever personligt mange voksende som utålmodige, snæversynede, uansvarlige, inkonsekvente, dobbeltmoralske, bedrevidende og synes generelt, at observere en fastlåst tankegang, men det skyldes måske min alder?
Meget bedrevidende svar der, Katbird.
Tror bedre jeg kan acceptere "ungdommeligt præg" frem for "teenageagtigt", men det afhænger selvfølgelig udelukkende af deffinitionen - kunne det eventuelt uddybes?
Jeg vil dog mene, at hele det danske samfund gennemsyres af dette "ungdommelige præg"(TV- og radiostationer, samt mange reklamer, hvor ungdommen synes, at være målgruppen).
Mick skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 13:19: [ svar | nyeste ]
=> Kristian: Læs www.reciprocality.org - her finder du en mulig forklaring på at voksne kan være nogle 'sløve stivnakker'. Websitet har en teori om at det er vores måde at indrette samfundet på som har bevirker en væsentlig ændring af hjernens kemi hos voksne i forhold til børn. Dog ikke alle - nogle kommer igennem med deres kognitive evner i behold (og det er dem vi ser som "de kloge"). Teorien på www.reciprocality.org hævder at vi alle har en mængde evner (og at man kan genfinde dem som voksen). Vi er et par stykker som har kikket på sitet i ca. 1/2 år nu og mener at bestemt er noget om snakken (i så fald er det lidt uhyggeligt).
Mht. Splinter Cell:
Flot ser det da ud - bortset fra at det virker noget gråt og dystert å de fleste af billederne.
Jeg foretrækker dog Unreal2 / UT2003 - mere fest og ballade (jeg er stort set kun til multiplayerspil - det er mere udfordrende at spille imod mennesker end PC'en).
Men det skyldes utvivlsomt udelukkende, det indiskutable faktum at jeg tilbringer samtlige timer af min fritid foran fjernsynet med TV3.
(Bare for at i møde komme eventuelle bedrevidende fastlåste "voksne".
"Splinter Cell er ikke et spil til utålmodige teenagere, som blot er ude efter hurtig aktion", eller for voksne, der er ude efter hurtig aktion!
Grundet emnets manglende relevans til PC titlen "Splinter Cell", bør vi nok fortsætte i forummet: "http://www.hardwaretidende.dk/forum/read.php?f=6&i=638&t=638"
StarF skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 00:28: [ svar | nyeste ]
Hey
har lige et spørgsmål.. kan det passe med min computer at jeg kun får 30-40 fps i unreal tournament 2003 i 1024*768*32 med 2*fsaa og 8*anotropisk filthering (alt er self på high)..
har prøvet at lå eax fra og til osv osv
mit system er
abit kt7a-raid
2000+xp cpu
radeon 9700
768mb ram
sblive 5,1
kan det virkelig passe at jeg skal ha nyt bundkort for at kunne udnytte mit nye grafik kort ordenligt?? og vil splinter cell køre lige så slemt på systemet?...
har prøvet at reinstall systemet osv...
kortet er et sapphire 9700 NonePro
Rune skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 09:23: [ svar | nyeste ]
Prøv at teste din PC uden 2xFSAA og 8xANI, hjælper dette meget på dine testresultater? Ellers lyder det underligt; med 4xFSAA og 8xANI får jeg selv 95 FPS i Flyby og 51 FPS i Botmatch (uden vsync) i UT2003-testen med maksimalt detaljeniveau i 1024x768x32 (Radeon 9700 Pro 358/1296 MHz og Athlon XP 1750/140 MHz). Meget tyder på, at du har unaturligt lave FPS i UT2003, prøv at downloade Splinter Cell demo om muligt; denne demo giver relativt god ide om ydelse i Splinter Cell (selv om patch 1.1 medfører ekstra ydelse).
skob skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 02:28: [ svar | nyeste ]
:D
fin anmeldelse.. og den måde han brger "teenage-bregrebet" på er jo udemærket..
vi ved jo hvad han mener :D
40+ skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 09:28: [ svar | nyeste ]
Fordi man har passeret de 17, kan man stadig være en drengerøv..........jeg har aldrig gidet de taktiske shootere eller adventure genren, action - det tricker mig ;-)
Men en virkelig god og underholdende anmeldelse, og dejligt at du runder af med hardwarekravene, Spillene begynder nu igen at stille krav om det bedst tilgængelige, efter en periode, hvor man så småt overvejede, om det var forgæves man opgraderede.
JaJa, teenageagtig, lyder for mig som alders periode beskrivelse, det modsatte ville "pubertær" betyde, som ellers rammer de negative punkter i umoden og penetrant kverulering som kommer fra en del, det er gruppen som ikke nødvendigvis er mellen 13 og 19, som er teenagealder perioden.
Vi er ikke holdt op med at lege fordi vi er blevet gamle; Vi er blevet gamle fordi vi er holdt op med at lege!!
Men Splinter Cell er ikke legende let og har man ikke tålmodighed, vil man miste interessen på lang sigt, nogle før end andre. I næsten alle spil med "Training Course" kan man springe den over, ikke her og ikke uden grund, der er meget at lære, det sker på overskuelig tid og dem der er skydegale, de finder meget hurtigt ud af at den sidste patron bliver sparet meget intens og vælger sikkert at begynde forfra.
Fylder 42 i April, men kun efter kalenderen og ansvaret, mit sind har ingen alder, jeg er nysgærrigheds styret, det er de fleste børn. Mine tre Drenge, 9½,12 og 14år, samt min omgangskreds, 16-50år er netop også derfor så broget :o)
Alex S. skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 14:09: [ svar | nyeste ]
"Diverse filmsekvenser mellem de forskellige baner er af meget ringe (X-Box-agtig) kvalitet, at det kan undre, at Ubisoft ikke har gjort mere ud af disse"
Hvad fanden mener du med det? Xbox Agtig?
Rune skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 14:42: [ svar | nyeste ]
Billedraten er ikke flydende under afspilning af disse filmsekvenser (men "hakker" meget); opløsningen er ej heller specielt fantastisk, hvilket dog ikke bemærkes på en TV-skærm (X-Box), men det ses på en PC-monitor.
priess skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 14:17: [ svar | nyeste ]
Hej.Jeg har prøvet demoen og lånt en brændt kopi,for at se hvordan spillet ville køre.Der er bare det problem at spillet har en kedelig tendens til at fryse efter et minuts tid.Så inden jeg ofrer 400 spir,vil jeg gerne høre om der er andre der har oplevet samme problem,eller evt har en løsning.Min hardware burde da kunne køre dette gudespil.
xp2400
asus a7n8x deluxe
512mb samsung pc2700
msi ti4800se
vindows xp
nyeste drivere
Rune skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 14:57: [ svar | nyeste ]
Detonator 41.09 drivere anbefales til Nvidia grafikkort, virker disse ikke ordentligt, så prøv 30.82, som kan findes hos http://www.guru3d.com
StarF skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 15:21: [ svar | nyeste ]
Rune>> med de ting slået fra.. ligger min fps på 40-60
svinger meget.. men der omkring...... kan det virkelig passe at mit bundkort giver så meget dårligere ydelse?...
kan man se fps i splinter cell?
Rune skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 15:31: [ svar | nyeste ]
Via programmet FRAPS burde du kunne se din billedrate i Splinter Cell:
Jeg tvivler på, at det er dit bundkort, som er problemet - selv med SDram burde du opleve bedre ydelse. Det kan således være, at dine problemer skyldes hardware/software inkompatibilitet (vi har tidligere oplevet grafikkort, som i visse bundkort kun gav 70% af normal ydelse - uden at forårsage ustabilitet. Dette skete for GeForce3 Ti 200 fra Palit Microsystems i KT266A-bundkort fra Epox - i Asus KT266A virkede dette grafikkort slet ikke). Da vore PC'ere er nogenlunde ens, kan du evt. sammenligne med den ydelse, som jeg oplever i forskellige 3D-spil, jf. denne artikel:
Afviger din ydelse mere end max. ca. 50% fra disse resultater, så er der et eller andet helt galt.
StarF skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 15:45: [ svar | nyeste ]
selve kortet har jeg haft oppe og køre 330/630 uden det gav ret meget mere ydelse.. (har sat køle ripper på rammen) så det kan køre stabilt der oppe.. prøver lige at hente det prog og hente demoén og prøve det.. er da ved at gå amok over at mit nye dejlige kort ikke giver mere.. håber sku ikke det er defekt.... så heller at jeg må ofre flere penge på nyt bundkort osv når jeg bliver rig *G*....
men har kørt en 3dmark 2003 og der fik jeg 2350 point og 2358 hvis rammen køre cas2.. er det ok eller?
Rune skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 15:55: [ svar | nyeste ]
Det er desværre ret elendigt. Jeg får selv 4700 point i 3DMark03, hvilket er præcis 100% mere end din score. Med Radeon 9700 og Athlon XP 2000+ på VIA KT133A bundkort burde du opleve bedre ydelse. Jeg vil foreslå, at du evt. opretter en tråd i vores forum under kategorien hardware, hvis du ønsker mere feedback, da disse kommentarer ikke længere er relevante for ovenstående Splinter Cell-artikel.
StarF skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 16:10: [ svar | nyeste ]
helt i orden takker
Anders skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 16:49: [ svar | nyeste ]
Mht. den mere eller mindre aldersdiskremination, der foregår på dette forum, er tankevækkende...
Især når man tænker på dem der udgiver sig for at have passeret teenage-alderen, i bogstaveligste forstand ikke kan stave!
Bare lidt stof til eftertanke...
Fin anmeldelse ellers, Rune!
Anders Thomsen, "ikke-teenager-om-3-år-og-8-måneder"! :P
Det er heller ikke alderen der kritiseres, det er opførslen, går jeg ud fra, hvis det overhovedet er kritik.
JEG ved JEG har stavevanskeligheder, men det er jo heller ikke en eksame vi er til, det er meningen der tæller, desforuden så har jeg jo ikke set en Dansk time eller et skole lokale, siden før i blev født, jeres rutine burde så være meget aktiv, men selv med min manglende retstavningskontrol, så står jeg ved mine argumenter, baseret på erfaring, selvom det kan ende med en tvekamp, da ignorans og manglende tålmodighed, samt mangel på respekt overfor andres meninger er meget udbredt på nettet, det blandet med en god portion overvurderet selvtillid er en eksplosiv blanding.
Undskylder for "offtopic kommentar" kan evt. Klare svinget med spørgsmålet,,,,,Er det evt. Driver versionen 42.90 jeg benytter der giver grafikfejl med FSAA, eller er der også fejl med 41.09 og brug af FSAA ???
Troels skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 17:06: [ svar | nyeste ]
Hejsa...
Og du klager over de ikk' ka' stave, Anders ;-) "Diskremination", tsk... Det hedder "Diskrimination" :-) - Og her kan du ikke undskylde dig med at du er sproglig ;-)
Udover det, synes jeg testen er utroligt generaliserende overfor teenagere, og stempler dem som værende utålmodige. Selv er jeg teenager, og mangler stadig 3 år og 1 md. (pr. imorgen) før jeg ikke er det mere. Din anmeldelse holder 100% ellers, lige udover den ene "lille" detalje...
// Troels (som bliver 20 d. 26. marts 2006)
Rune skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 17:18: [ svar | nyeste ]
Artiklen beskriver, at Splinter Cell ikke er til utålmodige teenagere, men generaliserer bestemt ikke. Hvis man er en tålmodig teenager, tilhører man jo ikke længere målgruppen mht. denne betegnelse.
Derudover er ovenstående artikel ikke ment som diskussionsoplæg til diverse aldersvurderinger, og jeg har tidligere beskrevet i svar til "Kristian", hvad der reelt ligger bag diverse hentydninger til ungdommelighed.
Katbird skrev Wednesday den 26 February 2003 kl. 00:13: [ svar | nyeste ]
Re: Troels
20 år og teenager ? Alderdommen starter 2 år før ,nemlig den dag du fylder 18 år og bliver myndig.
StarF skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 17:42: [ svar | nyeste ]
lige en kommentar omkring min ydelse i splintercell
30-50 fps i
1024*768
2*fsaa
8*anotropisk filthering
alt på higest
3d lyd uden eax
går ud fra det også er i underkanten
ellers kanont spil.. men må da vist heller få et nyt bundkort inden jeg bruger penge på spillet..
regner med et
Soltek SL-75FRN-L ATX
går ud fra der ingen problemer er med at købe nforce2 og bruge ati gfx sammen?
Rune skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 19:01: [ svar | nyeste ]
Din ydelse i Splinter Cell virker umiddelbart normal (især med højt detaljeniveau); det er blot underligt, at din ydelse i 3DMark03 eller UT2003 ikke er tilsvarende. nForce2 virker generelt fint med Radeon 9700 Pro, husk evt. at benytte nyeste bios.
StarF skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 19:11: [ svar | nyeste ]
Takker !!! så er det igang med spare kniven igen :(
Om teenageagtigt er godt ord eller ej kan vel snildt diskuteres, og jeg altid selv gået meget efter strategi og hård action (q3 f.eks.) men jeg synes da Splintercell er for fedt (efter demo og anmeldese at dømme) og de fleste vil nok give mig ret i at der ligger noget mere seriøsitet, realisme og professionalisme i Splintercell frem for Hitman 1 og 2... Selvom jeg holdt af begge glæder jeg mig til at prøve noget der er lidt mere... aehm... perfekt og realistisk i det! At Sam er gammel synes jeg bare er en overfed detalje - og uden at virke bøsset synes jeg han er utrolig sej at se på! I hvert fald noget sejere end en skallet morder med en stregkode i nakken... Nuvel, jeg også vil godt lige pointere at formålet med spil er at UNDERHOLDE og at der er en meget bred målgruppe
Forresten fylder jeg snart 19 og mener at Serious Sam er værdigt nok til sådan nogle som mig... Selvom det bare ikke lige er min stil... Så hellere Doom. (læs= hjernedød men FED UNDERHOLDNING) Og det er vigtigst...
En ting mere... Rune... Rune... Rune... Du skriver de FEDESTE anmeldelser... Kan godt lide du også giver tips om hvordan man får spillet til at køre optimalt... (Specielt NFS HP2)
Hardwaretidende og computerspil længe leve! Ho ho ho!
Sway skrev Tuesday den 25 February 2003 kl. 22:27: [ svar | nyeste ]
har en ven som hverdag påstår fuldt du at hans X-box til hver en tid kan slå min computer...og at den er 10 gange bedre til grafik en en computer....jeg syntes på mange måder at reviewet af dette spil har modbevist det....har PS2 og x-box, (og Gamecube) ingen fordele hvad grafik angår?....er selv stor computerfan..ene alene pga. af musen...det er næsten umuligt at styre et fps-spil på en spil konsol....synes jeg..men det er måske bare træning :-)....
Rune skrev Wednesday den 26 February 2003 kl. 13:44: [ svar | nyeste ]
X-Box er reelt en PC. Dvs. X-Box besidder PC-harddisk, PC-DVDromdrev, PC-cpu (Intel Coppermine 733 MHz), GeForce3-agtigt grafikkort (230 MHz GPU dog med 2 vertex shadere ligesom GeForce4 Ti), nForce-agtigt bundkort (inkl. Nvidia lydchip, såvidt jeg husker korrekt) og 64MB 128-bit DDRram. Fordelen er dog, at diverse spilproducenter kan finjustere diverse X-Box-spil til hardwaren, jf. hvad Cybercrop nedenstående beskriver. Dog skal X-Box kun rendere billeder i 640x480, hvorfor dens effektive ca. 5,4 GB/s båndbredde (cpu'en bruger ca. 1 GB/s af de i alt 6,4 GB/s) til grafikkortet er ganske udemærket (men skal større opløsninger bruges til HD-TV, så kan X-Box nemt løbe tør for båndbredde). Problemet er således den relativt langsomme 733 MHz cpu, som gør, at krævende spil som f.eks Morrowind og Unreal Championship (med mange bots) er nærmest uspillelige på X-Box. Derudover kommer du aldrig til at opleve mere end 25 FPS på en 50 Hz (=2 x 25 FPS) eller 100 Hz (=4 x 25 FPS) PAL TV-skærm (30 FPS i USA, dog), og grundet 640x480 er X-Box billedkvaliteten meget mudret og utydelig, hvilket dog har den fordel, at du oplever "gratis" kantudglatning (grundet interlace). Nyere PC'ere er ekstremt langt foran X-Box (på PC kan du teoretisk set opleve så mange FPS, som opdateringsfrekvensen på din monitor tillader), men en PC koster også meget mere; eksempelvis er Splinter Cell i 1600x1200x32 i ægte 50+ FPS noget, som X-Box-ejere kun kan drømme om. Fordelen ved X-Box er dog, at PC-ejere får adgang til flere spil, som ikke nødvendigvis ville have set dagens lys på PC uden X-Box (eftersom det er ekstremt nemt at udgive spil både på X-Box og PC, jf. Need For Speed 2, RallySport Challenge, Splinter Cell, Enclave osv.). Eksempelvis Enclave er vel godt sammenligningsgrundlag; X-Box-ejere kan opleve dette spil i max. 640x480x32 i 25 FPS, mens jeg aktuelt oplever præcis samme spil i 1600x1200x32@85Hz i konstante 85 FPS (grundet aktiveret vsync). Og der er en verden til forskel.
Hvis man kigger på hardwaren er det imponerende grafik Splinter Cell til X-box har (og spil generelt til konsoller). Det er også nemmere at udnytte en platform hvor man ikke skal tage stilling til alverdens konfigurationer og hardware som til PC. Sportspil og fightere er også langt bedre på konsoller efter min mening.
Når det er sagt spiller jeg alle andre typer spil på PC grundet højere opløsninger. Forhåbenlig vil HDTV standarden (aner ikke hvor langt den er væk?)Gøre konsoller mere atraktive for kræsne PC brugere.
Har både en PS2 og en PC, men det er PC'en der får absolust mest spilletid medmindre der er et nyt Final Fantasy spil på gaden :-)
mole skrev Wednesday den 26 February 2003 kl. 22:27: [ svar | nyeste ]
Ægte HDTV har vist en opløsning omkring 2000x1000, altså cirka samme antal pixels som 1600x1200.
Helt ening i at PC'en er langt foran diverse konsoller, hvilket vel ikke er så mærkeligt da et godt grafikkort koster mere end en konsol, hertil kommer så CPU osv.
194.182.15.2 skrev Wednesday den 26 February 2003 kl. 13:35: [ svar | nyeste ]
Med Intel 4 2,4 GHz (P4PE/GD Mainboard) og en Geforce 4 Ti4600..
(som jeg køre med) Ville "clancy splinter Cell"
Køre flydende ??
jeg Testede også Benchmark 2001SE, og fik kun 11430 er det normalt eller burde jeg have mere ??
Rune skrev Wednesday den 26 February 2003 kl. 13:48: [ svar | nyeste ]
Det ser glimrende ud, Splinter Cell burde kunne afvikles fremragende på din PC i 1280x1024 med medium "shadow resolution", jf. ovenstående artikel.
Rune skrev Wednesday den 26 February 2003 kl. 14:10: [ svar | nyeste ]
Billede nummer 3 og 5 i artiklen var identiske, denne fejl er nu rettet.
Dennis skrev Wednesday den 26 February 2003 kl. 17:44: [ svar | nyeste ]
Er jeres "anbefalede krav" ikke lidt overdrevede??
Og hvorfor er DX9 lydkort anbefalet?? Er DX8 ikke ligeså godt??
Hvordan vil det køre på:
XP2000, 256mb samsung pc2700 og gf3ti200 64mb clocket til 210/490??
Rune skrev Wednesday den 26 February 2003 kl. 23:38: [ svar | nyeste ]
De anbefalede krav, hvor DX9-kompatibelt lydkort beskrives, er producentens egne anbefalinger, ikke vore. Langt de fleste nyere lydkort er i øvrigt kompatible med DX9 (grafikkort er derimod en helt anden afdeling). På din PC burde Splinter Cell kunne afvikles glimrende i 1024x768x32 med "shadow resolution" sat til medium, jf. ovenstående artikel.
skob skrev Wednesday den 26 February 2003 kl. 20:37: [ svar | nyeste ]
med hensyn til Xboxen så bliver dens kræfter altså helller ikke udnyttet helt til fulde lige det år den udkommer (ja, det er nu et stykke tiden siden)
hvis man f.eks. kigger på ps1, så blev grafikken jo pænere og pænere i løbet af årene... i hvert fald hvis man ser på de første spil og de sidste spil der udkom
kunne da godt forestille mig at det var det samme med xboxen, men som sagt, så har den jo et par år på bagen og den grafiske grænse er måske opnået?
62.243.106.147 skrev Thursday den 27 February 2003 kl. 00:32: [ svar | nyeste ]
Arhmen..hvad kan jeg sige?
Baseret på demoen alene, vil jeg sige at gameplay, stemning og historiefortællingen i Splinter Cell gør spillet til vor moderne tids klassiker, som Half-Life var i 1998.
Altså - det er min mening. Ubi Softs forummer antyder dog godt nok mange bugs i spillet, men WTF.
God artikel, HWT :)
Ymer skrev Thursday den 27 February 2003 kl. 11:46: [ svar | nyeste ]
"Diverse filmsekvenser mellem de forskellige baner er af meget ringe (X-Box-agtig)...."
Jamen det ser jo lækkert ud på xbox (fjernsyn), og køre flydende, ligesom divx film ser bedre ud på fjernsyn end på en pc-monitor. Så det passer jo ikke det du siger der. Du skulle måske hellere formulere det som "Diverse filmsekvenser mellem de forskellige baner kunne godt have været tilpasset den høje opløsning på en pc-monitor".
Jeg forstår dog godt hvad du mener, selvom du en gang i mellem godt kan opfattes som en pc/grafik-snob :-P
En udmærket anmeldelse af et spil i denne genre. Måske noget man skulle overveje...
Med hensyn til alder. Jeg har selv rundet de 40. Jo - man lærer også når man bliver ældre og mere "moden". Om man kan eller ej stave er irrelevant.
Jeg kan da sagtens være "barnlig" - hvis det er det jeg vil. Og heldigvis bliver man vel aldrig helt "voksen". En shooter med lidt action er da ikke af vejen.
Jeg foretrækker dog spil med et mere taktisk præg. De er ligesom lidt mere "holdbare". Og det er jo rart med lidt for de små grå. Godt at der er teenagere der har det på samme måde.
Med hensyn til de hardware krav spillet stiller for optimal afvikling er det jo som altid et skisma i forhold til ens økonomi. Selv om det forhold, at man ikke kan afvikle de nye spil optimalt er et irritationsmoment, der kan få en til, at "overspænde" økonomien. Man kan jo blive desperat........
Rune du er sku aandsvag at laese, som om det at manden skulle vaere 44 aar goer ham mere realistisk end saa mange andre. Tag dig nu sammen
Rune skrev Thursday den 27 February 2003 kl. 12:51: [ svar | nyeste ]
Smag og behag er naturligvis forskellig, men det er korrekt, at jeg opfatter Splinter Cell som mere realistisk end konkurrerende titler såsom Nolf2 og Hitman2, fordi Sam Fisher bl.a. virker som en person med omfattende erfaring (Pierce Brosnan har iøvrigt krydset de 50 år og kan naturligvis opfattes som argument imod dette :-).
Har lige fået spillet. Gude-grafik på 9700 pro, gameplay virker og godt. Jeg glæder mig til at komme rigtig igang.
Anders skrev Friday den 28 February 2003 kl. 15:58: [ svar | nyeste ]
Jeg har kun ét kritikpunkt: en elitesoldat sigter altid efter hovedet - men mon modellerne i dette spil er lavet med hitboxes, ligesom f.eks. i Counter-Strike?
Desuden synes jeg, at tendensen med at lave alle nye spil i DirectX-only er direkte skod - de fleste GFX-kort kan bedre lide OpenGL.
Denne måde at bruge 3rd person view på er den eneste jeg hidtil har kunnet lide. Animationerne er fænomenale, ligeså er styringen. Det opvejer selvfølgelig de oventstående kritikpunkter hos mig, ligesom at det er rart at geare lidt ned med et "morfar-spil" som dette, der kræver lidt tålmodighed til forskel på den uendelige fart og action i det aldrende og grimme Counter-Strike.
Rune skrev Saturday den 01 March 2003 kl. 00:55: [ svar | nyeste ]
Ja, rammer du præcist i hovedet, så kan du dræbe modstandere med kun ét skud.
Anders skrev Sunday den 02 March 2003 kl. 17:43: [ svar | nyeste ]
Det fandt jeg ud af, Rune :)
Og tak for en god side med masser af fede artikler :)
Mick skrev Saturday den 01 March 2003 kl. 15:24: [ svar | nyeste ]
"Desuden synes jeg, at tendensen med at lave alle nye spil i DirectX-only er direkte skod - de fleste GFX-kort kan bedre lide OpenGL."
Sludder! Det er helt korrekt at DirectX tidligere var noget skod, men senere versioner er væsentligt "renere".
Læser man fx. readme til UT2003 Tournament så står der også at det kører bedre under DirectX.
Det er korrekt at OpenGL (mig bekendt) altid tidligere har været væsentligt nemmere for programmøren at bruge. Men det skulle såvidt jeg er orienteret stort set være en saga blot idag.
RedCell skrev Saturday den 01 March 2003 kl. 00:23: [ svar | nyeste ]
"en elitesoldat sigter altid efter hovedet" - reference til dokumentation af denne påstand udbedes.
Min opfattelse er, at man altid træner folk til at skyde efter brystet/torso, fordi hovedet er så umanerligt svært at ramme. Selv fra stillestående skydestilling kan det være svært at ramme "hovedet" på en stationær skive ved hurtigskydning med pistol fra 15m.
Anders skrev Sunday den 02 March 2003 kl. 17:39: [ svar | nyeste ]
øøh..ved ikke hvilken planet du kommer fra, men en person er altså død med det samme ved et skud i panden - samt hans reflekser.
Ved et skud ved hjerteregionen kan personen få krampe i fingrende og falde sammen med fingeren på aftrækkeren i bund - derfor.
alex skrev Sunday den 02 March 2003 kl. 00:42: [ svar | nyeste ]
rofl..
quote Anders
der kræver lidt tålmodighed til forskel på den uendelige fart og action i det aldrende og grimme Counter-Strike.
haha hvis du syntes der er masser af fart i cs, så sku stoppe lidt med din medicin indtagelse, og få skærpet dine reflekser. Cs er det langsomste skyde spil pt. Q3 f.x. er vel 150%-200% hurtigere end cs. Hvis at spillet er langsommere end cs, er det jo til at falde i søvn over. Jeg tror sku ikke jeg vil købe det så.
Anders skrev Sunday den 02 March 2003 kl. 17:34: [ svar | nyeste ]
Yes - det er aldrende og grimt!
Men efter 3 år er jeg stadig hamrende hooked!
Gameplay, måske? ;)
Dennis skrev Sunday den 02 March 2003 kl. 14:05: [ svar | nyeste ]
FUCK det er et fedt spil (hvis man da ikke er 13 og elsker Q3!).
Det er nok *DE* fedeste skygger/lyskilder jeg nogen sinde har set!
Eneste ankepunkt er, at det kræver et pænt hurtigt grafikkort. Jeg kører med GF3-Ti200 (210/490) 800x600, medium shadow og high shadow resolution og high effects (der er faktisk ikke ret meget forskel på det og så med low-indstillinger).
Jeg har dog *et* kæmpe problem. Hvis jeg kører i 1024x768 bliver hele skærmbilledet zoomet ind, både i menuen og i spillet! Skod!
Ellers er det er sgu lige til en film! :D
Viper skrev Monday den 03 March 2003 kl. 12:07: [ svar | nyeste ]
Nu skriver I meget om at jeres problemer med jeres maskiner, men jeg vil lige pointere at min AMD Duron 800@910 MHz med 576 MB SD-PC133 Ram og et Palit GeForce 4 TI4200 250/500@280/520 kører det godt, med medium detail på det hele.
Jeg kan ikke lige huske om jeg kører 1024*768, men det mener jeg at jeg gør.
En ting er i hvert fald sikkert: Jeg skal spille Splinter Cell når jeg kommer hjem i dag.
195.82.222.38 skrev Monday den 03 March 2003 kl. 15:14: [ svar | nyeste ]
Jeg så en diskussion omkring dette, og jeg blev selv interesseret, da jeg er i tvivl om, hvilken engine der er bedst at specialisere sig i (med hensyn til editing)...
Kan nogen fortælle mig om Unreal Engines. Oprindeligt var der én (som blev brugt til Unreal)... Så kom UT og derefter Deus Ex, og nu ser vi UT 2003 (som vist nok bruger Warfare)... Hvad med Unreal 2?
Det eneste jeg ved er, at alle de nye generations U-Engine spil (Splinter Cell, Deus Ex 2, UT 2003, Unreal 2) bruger den samme editor (UnrealEd 3.0)...
Men helt ærligt, er der nogen forskel ud over det individuelle præg, hver udvikler sætter på deres eget spil?
På forhånd tak!
kenn skrev Monday den 03 March 2003 kl. 20:06: [ svar | nyeste ]
hjæælp, jeg får kun 15 frames i splinter cell, mod 60 i unreal 2. system:2,4 ghz p4 1gb ram radeon 9700 pro. kan dette evt skyldes mit bundkort msi 6585 (sis 648)3dmark2001se 13500 marks
Rune skrev Monday den 03 March 2003 kl. 21:56: [ svar | nyeste ]
Sæt "shadow resolution" til medium, jf. ovenstående artikel...
kenn skrev Monday den 03 March 2003 kl. 22:40: [ svar | nyeste ]
det har jeg gjort,spillet kører således:1600x1200
medium, high, very high, @75mhz. skærm 21" dell
P1110
kenn skrev Monday den 03 March 2003 kl. 22:43: [ svar | nyeste ]
ups!,75Hz selvfølgelig
Rune skrev Monday den 03 March 2003 kl. 22:52: [ svar | nyeste ]
Jeg kan umiddelbart ikke se, hvad der skulle være galt; jeg anvender selv Catalyst 3.0a-drivere samt DirectX9 under Win98SE (1600x1200x32@85Hz) og har ingen problemer (jf. systemspecifikationer sidst i artiklen).
Jesper skrev Tuesday den 04 March 2003 kl. 00:35: [ svar | nyeste ]
Jeg kører SC på en P4 2GHz, 512 ddr, R8500 og med alle effekter på high, og det kører bare flydende!
Jesper skrev Tuesday den 04 March 2003 kl. 00:42: [ svar | nyeste ]
...1280 x 1024
Rune skrev Tuesday den 04 March 2003 kl. 11:11: [ svar | nyeste ]
"Flydende" er et meget individuelt begreb. Personligt vil jeg mene, at "flydende" starter ved ca. 40 FPS og derover, og har du ikke en sådanne billedrate (målt f.eks. via FRAPS - http://www.fraps.com ), så vil jeg ikke opleve, at Splinter Cell afvikles "flydende" hos dig (60+ FPS billedrate er ideel, med 40 FPS smager dog også lidt af fugl...). Medmindre du har en cpu svarende til ca. P4 3 GHz, vil jeg dog undre mig over, at du kan afvikle Splinter Cell med samtlige detaljer på max. i 40+ FPS i 1280x1024x32 med Radeon 8500 (naturligvis med aktiveret vsync for optimal spiloplevelse).
Martin1 skrev Wednesday den 05 March 2003 kl. 11:31: [ svar | nyeste ]
Jeg tror ikke at det har så meget med processoren at gøre, jeg har hørt nogle sige, at mange fokuserer aaaalt for meget på processoren. X-box har kun 733 MHz og den kører med opløsning på (har jeg læst) 2240*1680 (ca), så det kan vel gå an, bare man her et hurtigt grafikkort samt tilstrækkeligt med RAM.
Eller..?
Rune skrev Wednesday den 05 March 2003 kl. 13:22: [ svar | nyeste ]
Det er en alvorlig misforståelse, aktuelle X-Box spil anvender kun 640x480-opløsning og aldeles ikke "2240x1680"-opløsning. X-Box understøtter dog højere opløsninger ifm. HD-TV, men her vil de kun 5,4 GB/s effektiv båndbredde til grafikkortet næppe være tilstrækkeligt. Fordelen ved de 640x480 er netop, at GeForce3 takket være den ringe opløsning har ekstra kræfter til at kunne klare stort polygonantal, hvorfor du til en vis grad har ret i, at cpu kan virke misvisende for X-Box-ydelse (det kommer dog helt an på, hvorledes et spil er programmeret).
217.157.163.199 skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 19:54: [ svar | nyeste ]
Jeg har lige fået spillet, og det virker ret fedt. Jeg har dog problemer med at spillet fryser hvert 20. sekund eller sådan noget -> Vildt irriterende!
Jeg har prøvet flere forskellige det. drivere, sætte opløsningen ned, underclocke min cpu, slå eax fra osv. Intet hjælper. Nogle forslag?
Hans skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 20:14: [ svar | nyeste ]
Unreal-Engines??? Jeg gentager mit spørgsmål fra i forgårs...
Rune skrev Friday den 07 March 2003 kl. 10:03: [ svar | nyeste ]
Såvidt jeg erindrer (og jeg kan sagtens tage fejl), så eksisterer 3 Unreal-engines, nemlig 1) Unreal-enginen (brugt til Unreal, Unreal Tournament (nedskaleret), Wheel of Time, Clive Barker's Undying, Harry Potter 1-2, Duke Nukem Forever osv.), 2) Unreal Warfare enginen (X-Box-venlig udgave af Unreal2-enginen brugt i spil som Unreal Championship (X-Box), Splinter Cell (X-Box og nu PC) samt Deus Ex 2 (dog modificeret hinsides genkendelighed i Deus Ex 2)) og 3) Unreal2-enginen (brugt i Unreal Tournament 2003 (nedskaleret) og Unreal2). Derudover er det naturligvis også muligt at beskrive disse 3 enginetyper, som samme engine, der blot konstant udvikles og kan skaleres efter behov. Læs mere her:
"Unreal Warfare 3D-enginen er, såvidt jeg erindrer korrekt, stadiet mellem Unreal og Unreal2 3D-enginerne", hvad betyder det?
Hvilke funktioner bruger/understøtter de forskellige "motorer"?
Rune skrev Friday den 07 March 2003 kl. 18:21: [ svar | nyeste ]
Det er vist lykkedes at finde et relativt klart svar, dvs. at der, såvidt jeg kan forstå, aktuelt findes to forskellige Unreal-engines, nemlig den gamle Unreal-engine og den nyeste Unreal-Warfare engine, jf. dette spørgsmål samt besvarelse:
"Is Unreal II the same as Unreal Warfare?
No. "Warfare" was the name of Epic's next-generation Unreal engine which is being used in UT 2003, Unreal II, Unreal Championship, and other recent Unreal-engine based games such as America's Army or Splinter Cell. But to avoid confusion (or possibly just cause more), this version of the Unreal engine is now just referred to as "Unreal Tech." Unreal Warfare is also the working title for a game Epic Games is currently working on, but almost nothing is known about it at this point other than it'll have guns. Don't expect to be playing Unreal Warfare until late 2003, at the very earliest."
Hvilke funktioner, som Unreal og Unreal Warfare/Tech. enginerne understøtter er dog relativt uklart, og jeg kan ikke tilbyde præcist svar. Ifølge tyske PC Games anvender selv Unreal2 dog stort set ingen DX8-egenskaber, men derimod DX7. Grundet de 4 teksturlag samt VPU-understøttelse kan Unreal2 dog alligevel præstere fremragende grafik.
"The poly levels I'm talking about will be close to a reality in Unreal2, and Tim [Sweeney, manden bag Unreal2, red.] has already stated multiple times that the reference rasterizer is a [GeForce2, red.] GTS."
Og GeForce2 GTS er kun DirectX7-kompatibel. Måske jeg kan finde uddrag fra den tyske artikel senere i aften, som direkte beskriver, at Unreal2 ikke anvender avancerede DX8-egenskaber. Problemet er dog, at Unreal (Warfare/Tech.)-enginerne kan modificeres til ukendelighed, eksempelvis understøtter Splinter Cell visse avancerede DX8-egenskaber:
"Splinter Cell is based on the new Unreal Engine and uses very complex shadow and light effects as well as pixel shader v1.1 effects."
Og pixel shader 1.1 er en avanceret DX8-egenskab. Så hvilke egenskaber, som "Unreal Warfare/Tech."-engine-baserede spil understøtter, ser således ud til at være op til det enkelte spil, jf. denne tankegang:
"The beauty of the [Unreal (Warfare/Tech.), red.] engine and its modular design is that we won't have to rewrite it for a sequel. We can redo parts of it or add new features, but the core scripting and other elements are there for the long haul."
- James Schmalz (Kilde: http://unreal.epicgames.com/UnrealTechFaq.htm )
Jeg har stor problemer med komme op i udluftnings kanalen i nord bugning, sam hopper ikke højt nok, hvis man står lige uden og hvis jeg bruger væggen til at sætte af på hopper han op i loftet jeg kan simpelthen ikke ramme udluftningkanalen.
Please help
på forhånd tak
Frederick
munse skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 13:05: [ svar | nyeste ]
0x503e1231.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Sunday den 09 March 2003 kl. 17:33: [ svar | nyeste ]
Ja det er godt, der skal også være spil til "voksne" der er ude over de begejstninger og plat humor som man især så i NOLF1. Spillet glæder jeg mig til at spille da jeg syntes Metal Gear Solid og Syphon Filter ligner det lidt og de spil var jeg meget grebet af. Der findes flere skyd på alt hvad der rør sig, til pc end til Playstaion og væk er adventure genren. Det er godt med sådanne spil hvis pc spil skal overleve og tiltale flest mulige. Det dur ikke at de retter alle spil mod teenager som i øvrigt ikke nødvendigvis er dem med den kraftigste maskine. Nu har jeg ikke læst så meget af artiklen da jeg ikke vil vide historien før jeg spiller, ellers er det vist den længste spil anmeldelse jeg har set i lang tid.
munse skrev Sunday den 09 March 2003 kl. 22:07: [ svar | nyeste ]
Er lige blevet færdig med Splinter Cell, og det var jo en helt fantastik oplevelse, helt på højde med Half Life, Deus Ex, og Max Payne efter min mening. Det hele går virklig op i en højere enhed. Grafik, lyd, kamerastyring, og historien er til rene 13taller.
Daniel skrev Wednesday den 12 March 2003 kl. 23:32: [ svar | nyeste ]
Dav!
hvordan vil spillet være på:
p4 2.4 mhz
512 ddr ram
creative audigy player lydkort
radeon 9500 pro med 128 mb ram
? vil det kunne køre optimalt?!
Rune skrev Thursday den 13 March 2003 kl. 01:59: [ svar | nyeste ]
Det burde kunne afvikles fint i op til 1280x1024 med "shadow resolution" sat til medium.
0x50a071e5.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Wednesday den 16 April 2003 kl. 17:57: [ svar | nyeste ]
Dav, jeg har sådan et Radeon 9500pro og når jeg aktiverer AA og Aniso så sker der det i spillet at lyste kan ses skinne igennem alt som en firkant og skygger og lys, som feks, persiennerne flyder sammen. Er det fuldtstændigt umuligt at anvende AA og Aniso sammen med Splinter Cell? Er det DRX9 spillet kører med de effekter og kan aniso og aa have problemer med drx9?
Rune skrev Wednesday den 16 April 2003 kl. 22:59: [ svar | nyeste ]
Ja, problemet ser ud til at skyldes den måde, som Splinter Cell er programmeret på. Anvender du nyeste patch til Splinter Cell ? Hvis ikke, så download og installér nyeste patch - hjælper det ikke, må vi håbe på, at næste patch udbedrer problemet...
Frozen skrev Saturday den 26 April 2003 kl. 19:03: [ svar | nyeste ]
Jeg har et lille problem med Splinter Cell Demo 2, i kampscener oplever jeg ofte at lyder bliver meget underlig, og der høres en konstant skratten, svingende i lydstyrke. Det stopper ikke selvom kampen er færdig, det fortsætter, og går først væk hvis man går HELT ud af spillet. Er der nogen der kender til dette problem, og hvordan det kan løses?
Rune skrev Sunday den 27 April 2003 kl. 03:11: [ svar | nyeste ]
Frozen skrev Sunday den 27 April 2003 kl. 10:20: [ svar | nyeste ]
Yes, der er en der har det samme problem som mig (plus et par andre), han har også et SoundBlaster Live! 5.1 lydkort ligesom mig, så nu må vi bare se om nogle af deres forslag kan hjælpe mig, tak for linket.
Frozen skrev Sunday den 27 April 2003 kl. 10:21: [ svar | nyeste ]
Hans var godt nok ikke i Demo 2, men i det fulde spil med patch 1.2, han havde vist ikke problemet med patch 1.1, men jeg er ikke helt sikker...
Frozen skrev Sunday den 27 April 2003 kl. 17:43: [ svar | nyeste ]
Slutter Demo 2 når man kravler ind i en elevator i den bane hvor man skal indfiltrere Kalitanek eller hvad det nu hedder? Så kommer der bare den der "Ubisoft-Trailer", og hovedmenuen i 640 x 480... Eller er det bare en fejl?
Jeg er i gang med splinter cell & sidder nu fast på en bane, derfor skriver jeg til dig for lidt hjælp.
Jeg kommet til den bane hvor man skal gennem en gård med landminer & er kommet forbi landminerne, men kan ikke komme videre der fra, der er et rum til højre for ende af gården med to skraldespande og et rum oppe i loftet. men jeg simpelthen ikke kommet der op.
Kan du hjælpe jeg er ved at få grå hår på hoved af det.
Please HELP
Frederick
Rune skrev Friday den 16 May 2003 kl. 13:40: [ svar | nyeste ]
Hvis du eller andre har diverse problemer med Splinter Cell, så findes der talrige spilgennemgange ("walkthroughs") på internettet, her er et par stykker:
fjog skrev Wednesday den 25 June 2003 kl. 17:09: [ svar | nyeste ]
Så er de første screenshots af splintercell 2 blevet leaked og det ser mildest talt sindsygt flot ud (selvom nogle af billedernde nok er cinematics, som togscenen). De lyseffekter...Man glæder sig jo allerede!!!
Lidt overlastet atm, min 2mbit forbindelse henter med 2.5 kb!^
Rune skrev Monday den 12 April 2004 kl. 00:37: [ svar | nyeste ]
Efter længere overvejelser har vi besluttet ikke at bringe anmeldelse af Splinter Cell 2: Pandora Tomorrow. Dette skyldes ikke, at Splinter Cell 2 er et dårligt spil, det er blot så tæt på 1'eren, at vi ikke opfatter spillet som specielt originalt (men blot mere af samme skuffe, hvilket kan være godt nok for mange, men desværre ikke giver mulighed for at vurdere Splinter Cell 2 som en særligt selvstændig præstation). Det unikke ved Splinter Cell 2 er imidlertid multiplayer-delen, som er begrænset til 4 spillere. Personer, der holder meget at multiplayerdelen, kan naturligvis vurdere denne så højt, at denne del kan være købsargument alene. Vi fandt multiplayerdelen ganske glimrende, men repetetiv efter nogle timer (der er flere spilvarianter i multiplayer, som kan bringe en smule variation). Det korte af det lange er således, at Splinter Cell 2 er forbedret på alle punkter i forhold til 1'eren, men fordi 2'eren ligger tæt op af gameplay i 1'eren, så mangler 2'eren originalitet (stadig ingen avanceret Havok 2.0-agtig teknologi, spillet stadig ekstremt lineært), selv om multiplayerdelen er et frisk pust. Vi giver gerne Splinter Cell 2 en samlet vurdering på 89%, men mener ikke, at dette spil er originalt nok, trods multiplayerdelen, til at kunne bære en karaktervurdering, der kendetegner særligt selvstændige præstationer (dvs. før vi når 90% i gameplay-vurdering, skal vi blive imponerede i særlig høj grad, og dette skete desværre ikke for os i Splinter Cell 2, selv om kvaliteten bestemt er høj - Splinter Cell 2 er nu også oppe imod spil som Far Cry, hvilket ikke gavner Splinter Cell 2). Amerikanske "PC Gamer" nåede tilsvarende 85% i samlet vurdering, Gamespy 80% og Actiontrip 81%:
"In a nutshell, the single-player game can be characterized as "same-old, same-old that's still very fun to play," while the multiplayer is good if you are willing to give it a proper shot. It is marred, however, with some stupid interface issues. Though I have enjoyed it, I don't think we have a new Counter-Strike or BF1942 multiplayer outbreak on our hands. But it's unique, you gotta give it that. Should Splinter Cell fans get Pandora Tomorrow? Absolutely. Did it innovate as much as some of us had hoped it would? No. And that especially goes for the single-player game."
Vi er ganske klar over, at der findes andre anmeldelser, der har vurderet Splinter Cell 2 til over 90%, men vi er ikke enige i disse vurderinger. Vi er dog enige i, at holder man fantastisk meget af Splinter Cell 2, så bør man bestemt overveje at købe den fulde version. Vi vil dog anbefale, at mere skeptiske personer først prøver de spilbare demo'er, der både dækker singleplayer og multiplayer:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.