af Webmaster Thursday den 24 April 2003 kl. 14:52 [ Software ] I mere end 4 år har Valve arbejdet på efterfølgeren til Half-Life, og den 30. september 2003 forventes Half Life 2 at udkomme eksklusivt til PC. Ifølge det internationale tidsskrift PC Gamer er Valve stort set færdig med at udvikle spillet, og Valve har ikke ønsket at omtale Half-Life 2, før de var færdige med at udvikle spillet. Derfor ankommer Half-Life 2 aktuelt som en stor overraskelse. Endvidere ser det ud til, at Half-Life 2 udelukkende ankommer til PC, dvs. der er ikke planlagt versioner til diverse konsoller.
I Half-Life 2 fortsætter eventyret med Gordon Freeman, og spillet tager sit udgangspunkt i den fiktive by "City 17", som ligger i (øst-)Europa. Og atter ser det ud til, at store mængder af fjendtligtsindede rumvæsner skal bekæmpes. Vi kan jo fremvise et par billeder (alle billeder stammer fra tidsskrifterne PC Gamer june/2003 og Computer Games 6/2003):
Her ses nogle fjendtlige "Ant Lion"-rumvæsner, som vel leder tankerne hen på Star Ship Troopers...
To soldater i kamp mod rumvæsen
Her kamp mod rumvæsen i ny vinkel...
Valve har ikke frigivet meget information om Half-Life 2, men spillet ser ikke ud til at tilbyde multiplayer. Derimod tilbyder Half-Life 2 hele 12 kapitler i singleplayer, som hver tager ca. 3-4 timer at gennemføre, hvorfor Half-Life 2 skulle blive endnu mere omfattende end Half-Life.
Teknologisk er Half-Life 2 endvidere langt foran Half-Life, men takket være skalering, burde Half-Life 2 kunne afvikles fint på 700 MHz Pentium3 med DirectX6-klasse grafikkort (ca. TNT2-niveau). Ønskes fuldt detaljeniveau i acceptabel billedrate anbefales dog 2 GHz klasse cpu med GeForce4 grafikkort.
Den kunstige intelligens hos diverse spilfigurer, samt diverse animationer og polygonniveauer, i Half-Life 2 skulle også være langt bedre end i Half-Life:
Eksempel på spilfigur i Half-Life 2, for at opnå virkeligstro blikretning er det ene øjes synsretning vinklet 4 grader, og ikke 0 grader, i forhold til det andet øje. Endvidere anvendes animation for at opnå forskellige ansigtsudtryk
Half-Life 2 benytter ikke længere en licenseret 3D-engine fra ID Software, men derimod Valve's egen 3D-engine ved navn "Source". Lad os afslutningsvis tage et par flere stemningsbilleder:
De små rumvæsner, der ligesom i Alien-filmene klæber godt til hovedet, er tilbage...
Ved hjælp af ild kan rumvæsner, der klæber til hovedet, dog let behandles...
Eksempel på udendørs by-miljø (City 17?), desværre meget i grov opløsning, som kan give indtryk af "Source" 3D-enginen
Half-Life 2 kan vel blive et særligt imponerende spil; monstrene er i hvert fald ikke små...
Vi vender naturligvis tilbage til Half-Life 2, når mere konkret information foreligger. Half-Life 2 forventes introduceret massivt af Valve i forbindelse med E3-messen i midten af maj, dvs. Valve skulle have investeret alle de penge, som de tjente på Half-Life i Half-Life 2 (dvs. Half-Life 2 skulle overgå mange Hollywood-film mht. budget), hvorfor Valve sandsynligvis har stor interesse i omfattende markedsføring af Half-Life 2.
Personer, som ønsker mere information om kommende spil i 2003, kan læse mere i denne artikel:
Hvis de kan lave det lige så godt som half-life 1 så bliver det STORT!!! Glæder mig for vildt til det kommer!!!
Jørgen skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 15:10: [ svar | nyeste ]
Hmmm Jeg ville nu ikke forvente mig så meget af netop den engine :( den har skuffet tidligere
Rune skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 15:21: [ svar | nyeste ]
Såvidt jeg ved anvender kun Half-Life 2 "Source"-enginen, som er udviklet af Valve. Hvis du kan dokumentere, at f.eks. Condition Zero eller andre Valve-associerede spil også anvender "Source"-enginen, kunne det være interessant... Men meget tyder dog på, at Half-Life 2 ikke vil nå samme grafiske højder som f.eks. Doom3; til gengæld kan det naturligvis være, at Half-Life tilbyder bedre spildybde og historie.
Half-Life har nu aldrig rigtig fanget min opmærksomhed/interesse, men jeg vil da give det en 60minutters chance når HL 2 udkommer - der skal sq ske noget :)
Grafikken ser nu ikke overvælmende ud, men så er alt jo som det plejer med hensyn til Valve.
Rune skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 15:31: [ svar | nyeste ]
Jeg oplevede nu ej heller Half-Life som den helt store åbenbaring i 1998, tværtimod var jeg langt mere imponeret over Unreal (Half-Life benyttede blot udvidet og modificeret Quake-engine i 1998, dvs. grafikken var allerede dengang forældet ifht. Unreal). Half-Life "Oppposing Force" var dog ganske glimrende og måske endda bedre end det originale spil, der ofte kunne virke langtrukkent.
Af en eller anden grund er Half-Life dog gået over i spilhistorien som verdens hidtil bedste 3D-shooter, og mere en 8 millioner solgte eksemplarer taler dog også sit eget sprog. Derfor har vi valgt at give Half-Life 2 særbehandling i ovenstående artikel - og forhåbentlig holder de tårnhøje forventninger...
Der er anvendt skygger (beregnet i realtime?) på figurerne, polygonniveauet ser ud til at være i orden og teksturkvaliteten ligeså, hvis gameplayet holder, kan det da blive et fint spil.
alex skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 16:23: [ svar | nyeste ]
half-life var genialt godt!! aldrig har sigelplayer været bedre!! [der var lidt mere end bare finde nøgler og åbne døre]
Men grunden til den store succes er!!!
Hvem sagde CS.
:(
cs er dog efter min mening dårligt
SMasH skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 17:25: [ svar | nyeste ]
CS har haft sin æra efter min mening og glæder mig til at se hvaffor en mod der kommer til HL2....Måske vil valve lave deres egen udvidelse....
Kunne forstille mig noget som Battlefield 1942 - Desert Combat, eller noget lignende til HL2 motoren.....Dog uden alle bilerne og flyenene :P
Nikolaj skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 18:16: [ svar | nyeste ]
Hvis det har haft sin æra, hvorfor er det så det mest spillede net spil? ca. 30% af alt spil over nettet er CS
Jeg vil nu også mene at Counter-Strike er døende, dermed være sagt at den stadig er i live - men hvor længe? - det kan selvfølgelig være at CS - Condition Zero åbner nye døre og derved forlænger Counter-Strikes levetid.
Jeg ynder selv et spil Counter-Strike engang i mellem, men efterhånden er der kommet en del andre spil som er mere interessante og udfordrende. Desuden er jeg skuffet over Valve's initiativ i bekæmpelsen af online snyd og rettelser af åbenlyse map bugs.
Næh, vil man være sikker på ikke at møde snyd så skal man spille singelplayer eller LAN med nogle betroede venner.
Så min konklusion er derfor at Counter-Strike er døende og med Valve's manglende vilje til at rette åbenlyse fejl og blokke mere effektivt for snyd, har cs ikke langt igen. Lad os derfor se fremad og håbe på at der vil komme et ordentligt spil der kan begynde et nyt æra - Doom3 bliver efter min mening næppe det spil!
0x503ff084.albnxx10.adsl-dhcp.tele.dk skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 18:27: [ svar | nyeste ]
Fordi der er penge i det...og fordi ca 90% af alle 12årige der gamer online, spiller det :P
EJ j/k, CS har aldrig tiltalt mig, RtCW ved man sq hvad er for noget
Dennis skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 18:30: [ svar | nyeste ]
Savle.. :]
Mht. om CS kommer som et mod til HL2, sagde gutten fra Valve at de allerede var igang med at programmere Counter Strike 2 (og Half Life 3!), og ville vist nok bruge deres nye motor. Det kan vel ikke blive andet end stort, når CS får en tiltrængt make-over!
jeg husker tydeligt da den første headcrap sprang op efter mig i det første spil,hoppede en halv meter p.g.a chock:)bare den stemning spillet havde synes jeg ikke er overgået i nu i noget FPS spil...det var ikke så flot som unreal men den måde spillet var bygget op på var i mine øjne det fedeste til dato (mener at det fik 98% i anmeldelse i et af mine faste tyske gameblade dengang....)
så at der nu kommer en efterfølger er bare kanon,og jeg tror simpelthen ikke på
at vi bliver skuffet.bare vent til E3 og så se:)
jørgen skriver i sit comment at den ny engine har skuffet????? hvor dææælen har du set den værer brugt før:)??
nu er siden desværer lukket men igår kunne man se nogen meget bedre screenshot af spillet plus noget mere tekst fra bladet og det jeg så så var det intet at kritisere over:)
nå men grafisk er ikke det vigtigste for et spil det er og bliver gameplay:)
Chr skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 19:38: [ svar | nyeste ]
Jeg er ikke helt med Rune. Jeg har ikke hørt noget om at Valve skulle have brugt alle de penge de havde tjent på HL1 til udviklingen af HL2.
Du skriver "dvs. Valve skulle have investeret alle de penge, som de tjente på Half-Life i Half-Life 2" og inden da skriver du "Half-Life 2 forventes introduceret massivt af Valve i forbindelse med E3-messen i midten af maj"
Du kan da ikke seriøst konkludere at Valve har brugt alle de penge de har tjent på HL1 i udviklingen af HL2 bare fordi de vil introducere det massivt til E3?
Det er ikke fordi jeg vil skyde din argumentation ned eller noget (selvom det sikkert lyder sådan :P) Det er bare fordi at hvis det er sandt at de har brugt alle de penge på HL2 skal det nok blive temmelig sindssygt... Og så vil jeg jo gerne vide det...?
Rune skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 22:10: [ svar | nyeste ]
Hvis jeg skriver dette eller hint i ovenstående artikel, så er det naturligvis fordi, jeg har belæg for det. Dvs. jeg sidder ikke og finder på diverse mere eller mindre forskruede historier for at underholde mig selv eller forvirre vore læsere. Her er teksten direkte fra PC GAMER ("reading is believing"):
Kilde: PC GAMER june/2003
Al information i ovenstående artikel stammer fra diverse artikler på internettet samt i trykte tidsskrifter.
David skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 21:35: [ svar | nyeste ]
Meget interessent, ikke vildt flot men det var HL jo heller ikke.
Men hvad skete der med Team Fortress 2? Ser ud til at være gået i glemmebogen...
David skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 21:39: [ svar | nyeste ]
'Newell did say "After we finish the announcement process for Half-Life 2, we will provide an update on Team Fortress 2."'
Så er alt jo godt...
Rune skrev Thursday den 24 April 2003 kl. 22:16: [ svar | nyeste ]
Der har tidligere været rygter om, at Half-Life 2 kun skulle kunne afvikles på Nvidia grafikkort. Artiklen, som David ovenstående refererer til, afviser dog dette, dvs. på E3-messen vil Half-Life 2 blive demonstreret på ATi's stand (hvilket jo næppe ville ske, hvis Half-Life var "Nvidia-only"):
"The game will make its public debut next month at the Electronic Entertainment Expo (E3), the trade show of the gaming industry, at the booth of graphic chip developer ATI. A non-interactive theater will show gameplay (much like id Software and Activision (ATVI: Research, Estimates) debuted "Doom III" last year)."
Half-Life og flere nye FPS'er bruger en ny form teknik så de nemt kan lave flotte models ud af få polygoner. Doom III, den nye (eller opdateret..) Unreal Engine, som stadig under udvikling, Far Cry og Halo 2 benytter sig også af teknikken. Man laver to models, en MEGET high-resolution og en low-polygon model, man kører den high-resolution igennem nogle værktøjer og så bliver det mappet over på low-poly model. Tilsat Bump Mapping skulle processen gerne blive til det her:
Jeg kan kun give dig ret, da jeg spillede Half Life første gang var det på en intenet Cafe og jeg tænkte det må jeg sgu have, og nu hvor jeg tænker tilbage så kommer jeg i tanke om den fede fornemmelse musikken gav en når man lige var kommet op nede fra Black Mesa og alle soldaterne ventede på en, damn sikken en oplevelse og sikken en stemning, det er OK med flot grafik men dette spil gav en så meget mere, nemlig sublim spille oplevelse, og det er der faktisk ikke særlig mange spil der kan/gør, det eneste spil jeg lige kan komme i tanke om som har give MIG en ligne oplevelse er Dues Ex, hvis 2ér jeg også glæder mig vildt meget til.
Så en lille bøn til Valve er, brug nu den tid det tager, lad for guds skyld være med at smide spillet for hutigt ud.
Det er ikke grafikken der er grund til at Counter-Strike er det mest populære spil igennem de sidste små 4 år !!
Det skyldes at det er et godt spil. Med godt spil mener jeg, at undeholdingen fortsætter, også efter man har spillet det igennem første gang og når man ikke er imponeret over grafikken mere.
Det er også et spil som man bliver ved med at kunne udvikle sine færdigheder i og man kan til hver en tid måle sine færdigheder mod andre rigtige mennesker.
Tror faktisk at der stadig er en stigende mængde CSspillere :O
kasper skrev Friday den 25 April 2003 kl. 14:59: [ svar | nyeste ]
Jeg vil give Jes fuldstændig ret........
CS er et fedt spil, folk spillet det jo ikke begrund af graffikken men fordi det har verdens bedste gameplay :)
personligt tror jeg næppe at cs er ved at nå sin ende, ser vi 10 år ud i fremtiden vil cs stadig være suverrænt det mest spillende spil....
Rune skrev Friday den 25 April 2003 kl. 15:05: [ svar | nyeste ]
Inden vi kommer igang med en omfattende diskussion af Counterstrike, vil jeg blot skrive, at ovenstående artikel omhandler Half-Life 2 og ikke Counterstrike. Dvs. flere kommentarer vedr. Counterstrike bedes skrevet i vores forum under kategorien "software" og ikke her (flere Counterstrike kommentarer vil blive slettet - medmindre sådanne kommentarer specifikt omhandler Half-Life 2).
hmm, er jeg den eneste der ikke fatter noget ? jeg synes da grafikken er rimelig pæn i HL... prøv at hente Steam til det og så kør HL derfra jeg synes det er lavet noget bedre og jeg har er gået igang med at gennemføre det igen, for det spil har da klasse, og så varer det længe.
Våbene var det eneste minus i HL, så jeg håber bare at de smider lidt flere våben ind i 2'eren dog ikke flere af de der "SUPERVÅBEN", måske bare skifte dem ud. eller bare giver seksløberen uendelig skud ;) den er for nice.
jeg har ikke de store forventninger til HL2 for så bliver jeg måske bare skuffet :D.
synes bare at cs har en hel del med HL succes at gøre, HL's multiplayer del er da ok sjov, men kun i et par timer. CS ga HL liv efter man havde gennemført det to-tre gange og lagt det på hylden.
Så jeg forventer da at Gooseman og Valve laver en værdig efterfølger til CS, hvor de får rettet cheatfejl, og hitboxes, som de er godt igang med i beta 1.6. håber bare ikke de prøver at lave det realistisk med traveltime på skudende, mere realistisk recoil og lignende.
kan godt være at mit post er lidt roddet. Blev bare så glad da jeg hørte at HL2 erpå vej :D
Anders skrev Friday den 25 April 2003 kl. 20:16: [ svar | nyeste ]
Jesper: det er et program som bruges til cs1.6 beta, og nej det har intet med grafikken at gøre, det gør bare at man altid har den nyeste beta version.
hehe, så har jeg nok bare fået nyt grafikkort siden sidst, men jeg tror at de har brugt den patch de lavede da de udgav HL blueshift! ellers er de da dumme... :)
Mb skrev Saturday den 26 April 2003 kl. 23:51: [ svar | nyeste ]
HL2 (CS2) kan man kun håbe bliver ligeså god som forgængeren....
jeg er meget uenig i at grafikken i hl er et problem,
den er meget overskuelig og realistisk i sine størelses forhold,
altså helt perfekt til det den for mit vedkommende bliver brugt til, nemlig cs..
det er adrenalinen og de færdigheder der skal trænes der gør det fedt..
jeg spiller sku' ikke FSP for at nyde detaljer men for at få noget action..
Half-Life er det absolut bedste singleplayer spil der er lave, indenfor ALLE genre! Ville lige fyrre den kommentar af først. Jeg har alle udvidelserne (de officielle) incl. Gunman Chronicles. Half-Life er nok det spil jeg har spillet mig igennem allerflest gange. Pga. den geniale historie. Jeg har hørt mange der ikke kan lide spillet "fordi det er for langtrukkent." LUK R****!! bare fordi det ikke er et hjernelamt "hold venstremuseknap nede spray løs og lad være med at tænke på hvor meget du rammer for du gennemfører nok alligevel banen"- spil. Historien og det faktum at der ikke er deciderede baner men kun en lang der er afbrudt af små loadpunkter. Har holdt og holder mig stadigt fast i stolen flere timer i træk. Unreal 2 havde jeg rimeligt høje forventninger til men der var sq ikke andet end flot (ok MEGET flot) grafik i, historien blev aldrig intens. og turene tilbage til rumskibet mellem hver mission ødelagde stemningen.
Jeg må hellere til at stoppe inden mit post bliver så langt at der ikke er nogen der gidder at læse det.
Konklusion:
Hvis bare HL2 bliver "Half" så godt som etteren, er der sq lagt i ovnen til mange timer foran skærmen.
pls rune lad være med at slette mit post for det her :) : CS-freaks find lige et andet spil! come on spillet er blevet gennemtæsket i 4! år. Der er altså andre spil!
Tak for at du gad at læse det hele!
yankee skrev Monday den 28 April 2003 kl. 07:53: [ svar | nyeste ]
LOL! Det bedste single-player inden for alle genre? Er du gal? Har du ikke andre spil end Half-Life, eller snakker vi bare om en mangel i din opdragelse?
Jeg tror, du skal prøve nogle ordentlige spil engang. Først og fremmest kan et first person shooter spil aldrig nogen sinde blive "det bedste"! Tag dig sammen! Prøv nole ordentlige spil: WarCraft (hvilken som helst), StarCraft, Civilization (pick one of them), Bladur's Gate, Diablo, eller Command & Conquer (den første).
Så nu har du noget at lave, lille ven, bare få fat på et af de spil, og hyg dig sommeren over...
:) Ja det gav jo ligesom sig selv at der vil komme klager på det første jeg skrev.
Warcraft: jovist det er udemærket historien og mellemsekvenserne er fede, det har aldrig holdt mig fanget mere end et par timer ad gangen. Pga. man bare lige skal igennem den her bane så man kan save og så få lavet noget andet. Der er ikke rigtigt noget der lokker en til lige at spille lidt længere og lidt længere.
Starcraft: 90% det samme som Warcraft bare andre units og en lidt anden historie.
Civilization og Bladur's Gate kan jeg ikke rigtigt udtale mig om da jeg højst har spillet dem i 15 min.
Diablo: Når man har været igennem det de første 10-20 gange løber man jo bare rundt for at finde et King Sword og the high Heavens, eller whatever det nu hed. Når man så har det løber man rundt og tæsker monstre til højre og venstre og det er jo ikke fedt ret længe.
C&C: Absolut fed historie, men der var alligvel steder hvor man blev for irriteret over at man absolut skal miste sin Commando lige dër! hver gang. Så man saver og quitter.
Første gang jeg spillede HL, blev jeg så fanget af det at hele min juleferie gik med at spille det. Der var en morgen hvor jeg vågnede kl. 0700, og da jeg ikke havde andet at give mig til kunne jeg da lige spille lidt halflife. Da jeg så begyndte at blive sulten gik jeg ud i køkkenet men kunne ikke forstå hvorfor de andre ikke var stået op? Kl. var 2.30 altså midt om natten. Dét er fængslende gameplay!
Et af de fedeste øjeblikke jeg nogensinde har haft i et spil, er hvor man balancerer rundt på nogle bittesmå afsatser ud over en klippe, og da man så ser det rør man skal hoppe ind i koncentrerer man sig ekstra meget. Og chokket man får når "headcrab'en" springer i hovedet på en virker HVER gang!
Mads skrev Monday den 28 April 2003 kl. 17:56: [ svar | nyeste ]
#Flying Hippo
Akkurat, den kunstige intelligens i HL var simpelthen mageløs hvis du sammenligner med tidligere FPS spil, stemningen var i top og man kunne godt ende med at få mange overaskelser i det spil...
Spørgsmål til Rune:
Nåede du at Gennemføre Spillet? :)
Rune skrev Monday den 28 April 2003 kl. 21:06: [ svar | nyeste ]
Naturligvis, dog er jeg ikke sikker på, at vi havde vurderet Half-Life til mere end ca. 85-90% i 1998 (dvs. jeg oplevede ikke Half-Life som revolutionerende dengang, men blot glimrende underholdning, jf. tidligere kommentar). Det positive ved Half-Life var i mine øjne især det store "tentakel-monster", som angreb via hørelse alene - samt ekspeditionen til alien-verdenen. Men at gå så langt som at erklære Half-Life som bedste spil nogensinde, vil jeg ikke gøre - dog har PC GAMER gjort dette:
Bl.a. den store gule robot, som ses i introen i Half-Life, blev slet ikke set senere i spillet. Bl. a. dette gør, at jeg tror, at Valve aldrig blev helt færdig med Half-Life, men muligvis udgav spillet en anelse præmaturt. Men jeg har bestemt store forhåbninger til Half-Life 2.
Man kan ikke diskutere gameplay, det er individuelt. Man kan diskutere grafik, AI osv.
Eksemvis nævner i overraskelser, stemning og "man skal tænke". Det sidste holder ikke og de 2 første har AvP jo - bare et eksempel.
Jeg blev ikke fanget af half-life, alene den lange intro (som man ikke kun springe over !"#¤) og det verdensfjerne plot var nok.
Ok lige en sidste post, for det her bliver til en flame war.
"Jeg blev ikke fanget af half-life, alene den lange intro (som man ikke kun springe over !"#¤)" det er lige præcis det citat jeg har hørt flest gange. Den lange intro er med til at forme starten på historien, hvis du har gennemført spillet så prøv at kigge godt efter de steder du kommer forbi i introen. Så lægger du nok mærke til mange af de mere eller mindre "skumle" ting der foregår.
Nå ikke flere flames fra mig, så bliver det her topic sq for langt
Lad os nu bare vente til HL2 udkommer, så kan vi genoptage diskution om hvad det er der går HL til den bedste singleplayer oplevelse! :P
Ret mig hvis jeg er på herrens mark...! Men hvis HL2 ikke benytter MultiPlayer, hvordan kan man så spille CS i det? -Var det ikke netop årsagen til HL's succes?
damn, den skal sq indeholde multiplayer, havde ikke læs artiklen ordentlig igennem, damn.
ej, den store succes kom fordi spillet er for fedt. men hvis du mener den store salgsucces så har du ret, det er gooseman og cs' skyld. jeg har købt det to gangen. den første HL og retailversionen af cs hvor der medfulgte opposing force, HL. desuden har jeg købt blueshift det kostede ingenting, til gengæld var det overstået på fem minutter. :(
jeg håber valve laver deres sidste opdatering til CS og så går igang med at at lave beta'er til CS2... så der skal altså være multiplayer.
lidt flaming:
ting er først virkelighed når de er bevist !
Kristian skrev mandag den 28 april 2003 kl. 18:12:
"Jeg blev ikke fanget af half-life, alene den lange intro (som man ikke kun springe over !"#¤) og DET VERDENSFJERNE plot var nok."
samtidig siger du AvP er the game... aliens... verdensnær...
indtil videre er parallel verdener lige så realistiske som aliens. :D
"Not much of the plot is given away in the preview, understandable as Valve has done such a great job keeping the world in the dark over this game’s development. We are told that the second instalment occurs some years after the first game, and will take place out of the Black Mesa compound, mostly being set in the north European setting of City 17. The events in Half-Life were just a taste of what the aliens had in store for Earth. The hordes of monsters that you slaughtered your way through over those many days of fevered excitement were just the scouting party. This time round it is a proper invasion, Reynolds-style.
Once again the player will reprise the role of that little ginger Gordon Freeman, and some of the NPCs from the last game will rejoin you in the adventure. I shudder to think how useless Barney will be unless he has spent the intervening years tied to a rowing machine, although Valve says that the NPCs will no longer be flummoxed by some crates forcing you to leave them behind. This time round all the character elements in the game will be totally mobile, meaning that baddies can follow you over gaps and up piles of crates, dogging you with their nasty AI till enough lead is pumped into their ugly alien hides. Variety will be well catered for with around 50 enemies to deal with, from old favourites like the head-crabs and zombies, to new baddies; the marines have been replaced by fully suited-up human agents of the alien invasion and the wow factor of the original’s big blue monsters has been replaced by a creature that looks like one of the massive striders from the War of the Worlds, which will be 90 feet tall in the game world. And is called a Strider, natch."
Mick skrev Monday den 12 May 2003 kl. 12:19: [ svar | nyeste ]
Lidt mere om Half-Life II (ifbm. med ATI vs. NVIDIA) på www.rage3d.com:
"However, the game will not appear on the Vivendi stand at E3; instead, it's being shown off in non-interactive form on ATI's stand, in a manner very similar to last years unveiling of Doom III.
This is a little embarrassing for NVIDIA, no doubt - two of the biggest PC games of the year both being shown off to the public on ATI hardware is not good publicity for the GeForce range of cards, especially after the critical hammering received by the GeForce FX from hardware reviewers.
It also comprehensively lays to rest the rumour, reported by some online news sites, that Valve were planning to make Half-Life 2 into an NVIDIA-exclusive title."
Rune skrev Monday den 12 May 2003 kl. 12:41: [ svar | nyeste ]
Rune skrev Monday den 19 May 2003 kl. 13:44: [ svar | nyeste ]
Alt tyder nu på, at Half-Life 2 officielt er sponsoreret af ATi. Dvs. at Half-Life 2 vil bære ATi's logo samt teksten "ATi - get in the game". Hvorvidt dette betyder, at Half-Life 2 er særligt optimeret til ATi grafikkort, vides dog ikke, læs mere her:
Rune skrev Tuesday den 20 May 2003 kl. 14:18: [ svar | nyeste ]
Vi har i øvrigt også diverse Half-Life 2 filmklip liggende, såfremt nogen skulle være interesserede (bla. en stor film på over 500MB i 720x480-opløsning):
Munki skrev Tuesday den 27 May 2003 kl. 23:19: [ svar | nyeste ]
Rune--> Mht den store gule robot man ser i introen.. Den har jeg også speckuleret lidt på. Det første man tænker når man ser den, er jo "at den skal man nok få lov at prøve senere henne i spillet". Men det blev aldrig til noget. Så tror du kan have helt ret i at de aldrig nåede at blive helt færdige med spillet.
Eller også blev "scenen" hvor den gule robot skulle have været med, simpelthen klippet ud. Måske fordi de ikke havde tid til at lavde den ordentligt.
Det kunne ellers have været fedt at prøve den, ligesom Demi Moore gør i Alien filmen.
Rune skrev Wednesday den 28 May 2003 kl. 11:34: [ svar | nyeste ]
Det ser nu ikke ud til, at man kan styre denne gule robot, derudover er der også flere monstre gemt i Half-Life, som aldrig blev anvendt i spillet (hvorfor meget kan tyde på, at Half-Life aldrig blev helt færdiggjort). Den gule robot er dog kortvarigt med i Half-Life Opposing Force, så lidt har Valve senere brugt denne robot til. Derudover går jeg ud fra, at du hentyder til Sigorney Weavers præstation i slutningen af filmen Aliens og ikke Demi Moore :-)
Den gule robot i omtaler, er faktisk kun en simpel model, der kan afspille en gå animation og 1-2 andre animationer, bl.a. den hvor den løfter en kasse.
Den har ikke nogen form for ai eller liv(som fx. helikopteren har). man kan heller ikke styre den manuelt, kun via scripte den i worldcraft
Jeg tror bare den er med for at vise hvad graffik moteren kunne tilbage i 98.
ligesom der køre nogle mennesker i gaffeltruck rundt omkring(som man heller ikke ser i resten af spillet), i starten af den "lange" intro.
Man kan faktisk sige at intro'en er en stor tech demo, der viser hvad den forældede quake2 motor kan vise...
Jeg lavede en gang en bane til HL. hvor de ,tidligere nævnte, folk i gaffeltruck kørte forvirrede rundt og den gule robot samlede en kasse og gik med den i "hånden" og satte den pænt på jorden igen.
Efter at have set halflife 2 traileren (tak for et dansk mirror Rune!), glæder jeg mig mindst lige så meget til dette spil, som til Doom 3 og S.T.A.L.K.E.R. De forskellige stemninger, som spillene viser, er utroligt medrivende og næsten som man drømmer om FPS spil ideelt set ville være. Jeg kan alligevel ikke lade være med at bemærke, at alle disse nye omfattende og højtdetaljerede spil ikke har nogen multiplayerdel. På en eller anden måde synes jeg egentligt, at det er rart med lidt afveksling fra multiplayers høje tempo- og stresniveau, men jeg kunne dog godt ønske mig den fornøjelse, at gennemføre et stemningsspil sammen med en ven i en coop...
Rune skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 00:34: [ svar | nyeste ]
SharkyExtreme har interviewet er par højtstående personer bag Half-Life 2, læs mere her:
Rune skrev Friday den 18 July 2003 kl. 12:47: [ svar | nyeste ]
Half-Life 2 videofilm udgives åbenbart på daglig basis, og der er netop udkommet en ny (nummer 3 i denne uge), som viser "Kleiner's Lab" (82MB). Hent filmen her:
Rune skrev Saturday den 19 July 2003 kl. 01:05: [ svar | nyeste ]
Ifølge XBitLabs har Valve netop bekendtgjort, at kun ejere af ATi DX9-kompatible grafikkort vil kunne anvende FSAA i Half-Life 2:
"The developers of the legendary Half-Life game said that drivers are not likely to solve the problem, however, it still can be solved for graphics cards based on VPUs from ATI Technologies, such as RADEON 9500-, 9600-, 9700- and 9800-series. As for NVIDIA GeForce and GeForce FX-series, there are practically no chances to find a workaround, according to Valve."
så har jeg hørt noget om at det er pga det skod spil til CS:CZ at de udsætter det for at sælge condition 0 først!!! :@ ØV
Rune skrev Wednesday den 30 July 2003 kl. 17:12: [ svar | nyeste ]
Så smuttede udgivelsesdatoen desværre også for Half-Life 2:
"It's official. Half-Life 2 will not be released on September the 30th. Vivendi Universal Games has stated that it will be released later this year. The rough time stated is "holiday 2003." Of course there's no guarantee that the game won't slip into 2004."
Så reglen om aldrig at købe grafikkort til kommende spil er mere aktuel end nogensinde før (nu hvor Doom3 er rykket til 2004) - grafikkort bør altid købes udelukkende med henblik på at afvikle eksisterende spil bedst muligt (ellers risikerer man at blive meget skuffet - sæt nu, at HL2 pludselig rykkes til 2006...).
Rune skrev Thursday den 31 July 2003 kl. 23:58: [ svar | nyeste ]
Det begynder snart at blive trivielt med alle disse Half-Life 2 film, men her er endnu en (som udkom i går og hedder "Tunnel"):
Rune skrev Friday den 01 August 2003 kl. 10:19: [ svar | nyeste ]
To skridt frem og to tilbage. I følge nye oplysninger direkte fra Valve, så er Half-Life 2 IKKE forsinket og 30/9 er stadig planlagt udgivelsesdato:
"A few days ago, we linked to a GameSpot article which (along with other web sites like GamePro, GameSpy and IGN) stated they had heard from an unnamed Vivendi Universal Games spokesperson that Half-Life 2 would not make its Sept. 30 launch date. HomeLAN attemped to contact Valve for confirmation of this news but as of yet received no reply. Now another wrinkle has happen as fan site Beyond HalfLife has received a note from VU Games spokesperson Amy Farris stating, "Valve is still working toward the Sept. 30 ship date". We will try (again) to get some kind of confirmation about this and also why the major web sites were told otherwise earlier this week. Update - We have now managed to chat with Ms. Farris over the phone who confirmed that Valve is still planning to ship Half-Life 2 on Sept. 30. She also called the previous news on its delay from the other major gaming web sites "a miscommunication".
A few smaller gaming news outfits are reporting that Vivendi has pulled their previous Half-Life 2 delay announcement, quoting a message from PR Director Amy Farris saying, "Valve is still working toward the Sept. 30 ship date."
Don’t get your hopes up. We’re still sure the game is delayed. Just wait and see.
Besides, that message doesn’t outright state that there isn’t a delay, it just says Valve is still working hard on the game. Well, duh.
UPDATE: Sorry to be such a jerk about this, but if Half-Life 2 comes out the 30th, I'll dress up as Gordon Freeman, pass out free copies of HL2 on the street while profusely apologizing, videotape it, and post the humiliating results online for everybody to laugh at. Deal?
UPDATE AGAIN: Please stop sending us links to this HomeLAN story. Vivendi is now calling their earlier announcement "a miscommunication," which it certainly was, but again note that this isn't a denial of a delay. Also note that Valve still has not officially commented on this.
I apologize for the sloppy way we’ve covered this story, I’ll be the first to admit I could have handled this better. We still think Half-Life 2 won’t make September 30th based on the information we have. If you don't want to believe us, fine, the game isn't delayed and will in fact be shipping early next week. Also the game will include a free Unicorn in the box. You can name him Jasper and fly to Atlantis to have a leisurely lunch with Elvis.
Just a follow-up on yesterday's Half-Life 2 delay story: to clear things up, we have confirmed directly with Vivendi Universal that there is a delay. We've even double checked. Valve has yet to send an official confirmation or denial either way on this, and other sites are reporting that there isn't a delay based on alleged email answers Gabe Newell sent to random fans. In some cases, these mails are obviously forged.
Yes, Valve is developing Half-Life 2 and they have control over when the game is declared finished, but Vivendi is responsible for publishing the game and actually getting it in stores. And that entire quality assurance, duplication, packaging, and distribution process takes time. So Vivendi has a little bit of say in the matter too, wouldn't you say?
Now, if there really wasn’t a delay, Valve could have easily sent a two line press release out telling everybody that everything was right on schedule. But they haven’t. And considering the original Half-Life, TF2, TFC, the HL SDK, Steam, CS: CZ, and pretty much every other project Valve has been involved with has suffered delays of various lengths, this latest setback shouldn’t be surprising.
Really, this isn’t a big deal, as we should still get the game this year. Valve doesn’t want to push a crappy version of Half-Life 2 out the door just for the sake of meeting some arbitrary deadline, and I’m sure they won’t ship Half-Life 2 until it is ready.
Rune skrev Monday den 04 August 2003 kl. 19:47: [ svar | nyeste ]
Nye rygter tyder nu på, at ATi vil udgive deres nye Radeon 9900 grafikkort (R360) med Half-Life 2 inkluderet i den medfølgende software-pakke. Derudover angives den 13. september som den dag, hvor Half-Life 2 er færdigudviklet (kilden til dette er et stort PC-tidsskrift i Tyskland), her er hele historien:
"ATIs nächste Silizium-Kreation, die Radeon 9900 Pro, erscheint im September 2003 zusammen mit Half-Life 2. Dies meldet der GameStar in seiner aktuellen Ausgabe, die am 6. August erscheint. Nach GameStar-Recherchen planen Grafikkarten-Hersteller ihre Radeon 9900 Pro-Platinen in den USA mit dem 3D-Shooter Half-Life 2 zu bündeln. Dessen momentan gültiger Gold-Termin (Zeitpunkt der Fertigstellung) ist der 13. September 2003, was den Terminverschiebungs-Spekulationen der letzten Tage widerspricht. Zudem rückt dies die »Fehler bei Nvidia-Karten«-Diskussion in ein neues Licht, denn vermutlich steckt zu nicht unwesentlichen Teilen eine strategische Partnerschaft hinter den technischen Problemen."
Rune skrev Friday den 08 August 2003 kl. 22:58: [ svar | nyeste ]
Half-Life 2 ser ud til at få sin europæiske debut i forbindelse med ECTS-messen den 27-29. august (hvilket oversat vel blot betyde, at dette er første gang, at Half-Life 2 vises frem i Europa - der er næppe tale om den færdige versions debut). Læs mere her:
Rune skrev Tuesday den 12 August 2003 kl. 20:35: [ svar | nyeste ]
Her er en lille smagsprøve på fysikken i Half-Life 2:
"Havok physics is at the heart of the eagerly awaited Half Life 2 from Valve Software. Physics gameplay is considered one of the key new departures in the sequel and is an integral part of the game experience."
Rune skrev Sunday den 17 August 2003 kl. 11:16: [ svar | nyeste ]
Et "Half-Life 2"-fansite ved navn "City 17" har interviewet Gabe Newell fra Valve; her er det måske mest interessante uddrag:
"Storm: We know the minimum suggested speed is 700 mhz, What are the recommended system requirements?
Gabe Newell: If you want everything turned on, running 32-bit 1280x1024? Hmm. I'd think you would run about 40 FPS with a 9700 Pro and a P-IV 2 GHz. Given the scalability of many different parts of the system, you have to add a quality dimension and target frame rate."
Til de dovne, der ikke gider læse artiklen, kan det oplyses at minimum specs. er opgivet til:
733Mhz CPU
128Mb RAM
DirectX 6 graphics card (< TNT2)
Rune skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 20:32: [ svar | nyeste ]
Driver Heaven har interviewet Gabe Newell fra Valve Software vedr. Half-Life 2; der er dog intet vildt interessant, men keder man sig en smule, er det vel glimrende læsning:
Rune skrev Sunday den 11 January 2004 kl. 16:29: [ svar | nyeste ]
Denne nyhed er et par dage gammel, og det er uvist, hvor meget den reelt betyder mht. udgivelsestidspunktet for Half-Life 2; uddrag:
"Gamers looking for a positive sign in the ongoing Half-Life 2 saga may be in luck. A recent Halflife2.net post features an e-mail attributed to Valve engineer Rick Ellis which says the software developer kit for the mega-anticipated sequel "will be released soon." The impending SDK released was confirmed Valve PR head Doug Lombardi. "We will be releasing v.1 of that in the coming weeks," he told GameSpot. Presumably, the game's release would be not far behind."
Nyt i valve VS hacker sagen, lader til fbi er inkluderet og ransager/konfiskerer for tiden flere computere - måske derfor valve har været så stille på det sidste?..
Niels skrev Tuesday den 20 January 2004 kl. 17:26: [ svar | nyeste ]
Nu er der to rygter ude om HL2. Det ene siger det kommer 1april 04 det andet 24sep.04 hvad er korrekt ???
Tror efterhånden overhovedet ikke på nogen HL2 succes.... men derimod en stor FAR CRY og SÖLDNER succes.
As for the release date... nobody really knows, and any release date estimates you see online are only guesses. Half-Life 2's publisher, Vivendi, previously tentatively gave an April 2004 date, but this seems unlikely. Valve refuses to comment. We hope to get a better idea of the game's status at E3 2004 in May
..
Rune skrev Tuesday den 03 February 2004 kl. 17:17: [ svar | nyeste ]
Half-Life 2 ser nu ud til at være rykket til (mindst) sommer 2004:
"Doug Lombardi, Valve's director of marketing, told me the company "is currently targeting this summer for the completion of Half-Life 2"."
Læs mere her - dvs. Half-Life 2 ser ud til at blive ca. 1 år forsinket:
Rune skrev Thursday den 01 April 2004 kl. 14:05: [ svar | nyeste ]
ATi har nu valgt helt at fjerne tilbuddet om at få Half-Life 2 med, når man køber visse grafikkort - kun 9800XT vil fortsat kunne erhverves med kupon til Half-Life 2 (atter er dette ingen aprilsnar, indlægget er fra 31. marts):
"Jason Hayes emailed us with information that ATI boxed video cards are showing up with no Half Life 2 coupons any more. We have confirmed with ATI that the 9600 series cards will no longer carry the "freebie." The game will be now be limited to the 9800XT. The boxes are clearly marked as to which cards have them and which cards do not."
"The Half-Life 2 offers have been finalized. Details are pasted below. The Steam offers will be available for purchase next week. Those who purchase via Steam, will receive the final version of Counter-Strike: Source immediately. Half-Life 2 and other games in the Steam offerings will be made available to purchasers upon their release.""
Så det lader til vi skal til at spille cs igen næste uge? :D
""Bronze — HL2* and CS:Source.
Silver — HL2*, Counter-Strike: Source, Half-Life 1: Source*, Day of Defeat: Source*, Valve's back catalog currently available on Steam.
Gold — HL2*, Counter-Strike: Source, Half-Life 1: Source*, Day of Defeat: Source*, Valve's back catalog currently available on Steam, Complete Strategy Guide from Prima Games, 3 different Half-Life 2 posters, Half-Life 2 hat, Half-Life 2 postcard, Half-Life 2 stickers, Half-Life 2 Soundtrack CD, Chance to win a trip to Valve! (1 trip offered for every 5000 Gold packages purchased""
Tror godt lige jeg ku overtales til at købe den silver version der over steam ;) har da brænder til alle de der .gcf krypterede filer;)
Rune skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 02:18: [ svar | nyeste ]
Dansk anmeldelse af Half-Life 2 er ankommet, læs mere her:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.