Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Grafikkort - 256 MB ram mod 128 MB
Grafikkort af Webmaster Monday den 12 May 2003 kl. 15:52 [ Grafikkort ]
ATi har netop udgivet nye Radeon 9800 Pro grafikkort med 256 MB ram i stedet for 128 MB, og vi kigger i denne artikel nærmere på, hvor meget en fordobling af grafikkortets rammængde betyder i aktuelle 3D-spil. Bemærk dog, at Radeon 9800 Pro 256MB benytter 350 MHz ram, mens Radeon 9800 Pro 128MB benytter 340 MHz ram, så alle forskelle på under 3% kan blot være forårsaget af øget taktfrekvens. Alle Radeon 9800 Pro grafikkort benytter dog 380 MHz VPU.

Både Hot Hardware og Gamers Depot har testet Radeon 9800 Pro med 128MB og 256MB ram mod hinanden. Følgende hardware blev anvendt med nyeste officielle drivere:

Gamers Depot:
CPU: Intel P4 3000/200 MHz
Bundkort: i875P-baseret
Ram: 512MB PC3500 (200 MHz)
Lydkort: Sound Blaster Audigy 2

Hot Hardware:
CPU: AMD Athlon XP 3000+
Bundkort: nForce 2-baseret
Ram: 512MB PC3500 CAS2
Lydkort: On-Board Sound
Styresystem: Windows XP Professional (SP1), DirectX 9.0a

Og lad os se, hvad der kom ud af dette:

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/radeon_9800_256mb.shtml

Uden kantudglatning eller anisotropisk filtrering ses her ingen sikker effekt af 256MB ram, hvilket dog primært skyldes, at der aktuelt stort set ingen spil findes, som understøtter 256MB ram (på nær eksempelvis UT2003 og Asheron's Call 2 med særlige specialindstillinger). Derimod kan 256MB hjælpe på ydelse med kantudglatning (4X eller 6X AA), hvor 256MB er 4-5% hurtigere end 128MB (dog stammer de 3% muligvis fra forøget taktfrekvens, så meget er der ikke nødvendigvis at komme efter i Q3A). Hvad med Unreal Tournament 2003?

UNREAL TOURNAMENT 2003


Kilde: http://www.gamersdepot.com/hardware/video_cards/ati/9800pro_256/001.htm

Her kan vi ikke med sikkerhed påvise effekt af 256MB, da diverse forskelle er under 3%. Lad os se, om Hot Hardware er enige:


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/radeon_9800_256mb.shtml

Hot Hardware fandt ingen sikkert effekt uden kantudglatning (FSAA) samt anisotropisk filtrering (ANI), men med 6X FSAA blev 256MB hele 9% hurtigere end 128MB. Dvs. tilhængere af kantudglatning i høje opløsninger kan finde 256MB interessant i aktuelle spil. Vi fortsætter med Comanche 4:

COMANCHE 4


Kilde: http://www.gamersdepot.com/hardware/video_cards/ati/9800pro_256/001.htm

Filmen knækkede helt i 1600x1200 for 128MB, mens 256MB var 127% hurtigere. Også i 1280x1024 var 256MB hele 11% hurtigere end 128MB - bemærk dog, at alle resultater fra Gamers Depot er med 4xFSAA og 16xANI. Vi kan atter sammenligne med Hot Hardware:


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/radeon_9800_256mb.shtml

Hot Hardware fandt også store forskelle (op til 17%), men kun, når kantudglatning og/eller anisotropisk filtrering blev aktiveret. Også i Aquamark ses betydelige forskelle:

AQUAMARK


Kilde: http://www.gamersdepot.com/hardware/video_cards/ati/9800pro_256/001.htm

256MB er her op til 8% hurtigere end 128MB, hvilket er langt mere, end hvad en forøgelse på 3% mht. taktfrekvens kan forklare. Serious Sam 2 viser tilsvarende:

SERIOUS SAM - THE SECOND ENCOUNTER


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/radeon_9800_256mb.shtml

Uden FSAA og/eller ANI betyder 256MB stort set intet, men med 4X FSAA er 256MB hele 8% hurtigere end 128MB. Vi slutter af med et par syntetiske resultater:

3DMARK03


Kilde: http://www.gamersdepot.com/hardware/video_cards/ati/9800pro_256/001.htm

Her er 256MB op til 11% hurtigere end 128MB.

3DMARK 2001 SE


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/radeon_9800_256mb.shtml

Forskellen er meget ringe uden FSAA, men med 4X FSAA er 256MB 6% hurtigere end 128MB.

KONKLUSION

Ved at forøge ramtaktfrekvensen med 3%, samt fordoble rammængden med 100% fra 128MB til 256MB, har ATi præsteret at gøre deres nuværende Radeon 9800 Pro grafikkort endnu hurtigere. Uden aktiveret kantudglatning er der dog aktuelt ingen sikre beviser på, at fordobling af rammængden betyder noget som helst, men anvendes eksempelvis 4X kantudglatning (evt. kombineret med anisotropisk filtrering), så kan 256MB medføre markant ydelsesmæssig forbedring (ca. 2 til 14% i 1600x1200x32). Fordelen ved 256MB ram vil dog først for alvor vise sig, når spil udkommer, der understøtter 256MB via f.eks. særligt detaljerede teksturer.



Frozen skrev Monday den 12 May 2003 kl. 16:05: [ svar | nyeste ]
Så bliver det interessant at se om der også vil være forskelle på Geforce FX 5900 med hhv. 128 og 256 MB RAM... Hvor længe mon der går før vi ser spil med så detaljerede teksturer?


Rune skrev Monday den 12 May 2003 kl. 16:16: [ svar | nyeste ]
Det er svært at sige, mange spil udnytter aktuelt ikke mere end 32 eller 64MB, og Doom3 skulle være tilfreds med 80MB. Men mon ikke enkelte spildesignere hurtigt vil forstå at drage fordel af 256MB...


Mick skrev Tuesday den 13 May 2003 kl. 11:51: [ svar | nyeste ]
Kan huske at UT2003 kan sættes til at udnytte op til 180 MB textures. Kan også huske at Rune vist skrev dette et sted på sitet (hvor Rune?)... ;o)



Perikum skrev Monday den 12 May 2003 kl. 16:29: [ svar | nyeste ]
Det kommer at gå som med 64 kontra 128 når spil producenterne ser der er kort på markedet med 256mb så udvikler de spil der kan udnytte dem,selv om der nok kommer til at gå en rum tid endnu men at det kommer snart er jeg ikke i tvivl om.Det der nok bliver det store spørgsmål er om kortene bliver lydløse bare se på GFFX5800 hvordan kan man sende sådan noget på markedet folk kan jo ikke være i nærheden af kabinettet,så mon ikke blæserens tid er forbi og det er tid til alternativ køling,men det ser vi nok også snart.


[MOFO]Dronning skrev Monday den 12 May 2003 kl. 16:29: [ svar | nyeste ]
Bruger Doom3 godt nok "kun" 80MB ram..... det var egentlig overraskende lidt syntes jeg, eftersom netop Doom3 skulle være "knuseren" på alle punkter.

Kan det være at den nøjes med 80MB ram i 800x60o, men bruger mere hvis jeg kørte 1600x1200 med 16xANI og 6xAA plus highest details?



[MOFO]Dronning skrev Monday den 12 May 2003 kl. 16:32: [ svar | nyeste ]
jaja, ved godt at 1600x1200 med 16xANI og 6xAA er usundt for ens gfx kort og psykiske tilstand.... men men i teorien skulle Doom3 jo bruge mere ram...eller hva???


Zarathustra217 skrev Monday den 12 May 2003 kl. 18:09: [ svar | nyeste ]
Grunden til, at vores grafikkortsrambehov (underligt ord) stiger, er i høj grad fordi spillene bruger flere og flere effect maps, som bump maps, shiny maps, envoirement maps (som endda kan være cube maps!)... Alle disse maps fylder i hukommelsen ligesom normale teksturer, men bliver brugt til at lave effekter ovenpå de egentlige teksturer. Derfor vil det øge vores behov for ram en del, da der kan gå helt op til 4-5 teksturer på en enkelt overflade...

Desuden bruges grafikkortsrammen også til at holde alle pixels på skærmen, så derfor kræver en høj opløsning mere ram...



Kowalski skrev Monday den 12 May 2003 kl. 22:43: [ svar | nyeste ]
Rune... (skift nave til Rune igen, ikke webmaster, Webmaster kunne selvfølgelig stå i parentes, men nok om det...

Jeg synes du er lidt for teoretisk i dine artikler, jeg mener du burde fokusere mere på den reelle forskel på de to forskellige Radeon kort, frem for at tænke så meget på forskellen på 128- og 256Mb RAM generelt. De 3 procent, som skyldes taktfrekvens forøgelsen, burde du ikke bagatellisere sådan, kortet er jo 3 procent hurtigere, og det er vel vigtigere at vide, hvor hurtigt kortet det nye kort er end den teoretiske forøgelse fra 128 til 256Mb RAM, eller hvad..?



Kristian Espensen skrev Monday den 12 May 2003 kl. 23:29: [ svar | nyeste ]
Artiklen indledes med: "ATi har netop udgivet nye Radeon 9800 Pro grafikkort med 256 MB ram i stedet for 128 MB, og vi kigger i denne artikel nærmere på, hvor meget en fordobling af grafikkortets rammængde betyder i aktuelle 3D-spil." og det burde besvare dit spørgsmål. Vi er jo inde i en periode, hvor grafikkortsproducenterne skifter til 256 MB ram på deres highend kort; Nvidias NV35 og ATI's R350, derfor er det interessant at kigge på den ydelsesmæssige forskel på 128 MB og 256 MB ram. Vi så det samme for lidt over halvandet år siden da man gik fra 64 MB til 128 MB, dengang gav det heller ikke det store, men efterhånden som spildesignerne får øjnene op for mulighederne, ser vi spil der bliver meget hurtigere med flere ram. Hvis man bare vil have det hurtigste Radeon kort, og ikke interesserer sig for hvordan den ekstra ydelse er fremskaffet, kan man selvfølgelig se bort fra forøgelsen af taktfrekvensen. Jeg synes dog, at artiklen klart viser, at der ikke er brug for 256 MB ram på grafikkort endnu, og man kan forestille sig, at merprisen bliver relativt stor. Man kan selvfølgelig sige, at man bliver mere fremtidssikret med 256 MB ram, men det er IMO lidt den samme problemstilling som med DX9, for når spillene for alvor drager nytte af de nye features, er grafikkortet alligevel blevet for langsomt til køre spillene flydende. Jeg har stadig et ti4200 med 64 MB ram, og selvom det er 11 mdr gammelt, kan det godt følge med i de fleste spil, så længe opløsningen ikke overstiger 1280x1024. Jeg vil dog indrømme at 64 MB ikke er nok i nogle situationer, mens 128 MB ram er stadig tilstrækkeligt i langt de fleste spil. Jeg tror ikke, at vi ser særligt mange spil der vil drage fordel af 256 MB ram, før end Nvidia og ATI har smidt 256 MB grafikkort ud på mid-end markedet, hvor langt flere af spilproducenternes kunder handler, og der kan gå noget tid før det sker. GeforceFX 5900 har som bekendt kun 128 MB ram, men kommer måske senere i en 256 MB ram version, kunne man forestille sig. Måske R400 vil bringe 256 MB grafikkort til mid-end markedet.


AngerMAn skrev Tuesday den 13 May 2003 kl. 04:01: [ svar | nyeste ]
Argh! NVIDIAs nye svin pisker alle og her sidder man så med et 9700pro og føler sig herre 80er-agtig...


Jesper skrev Tuesday den 13 May 2003 kl. 04:08: [ svar | nyeste ]
Nu har NVidia taget kronen tilbage med FX5900 Ultra. Der er ny detaljeret test på Toms Hardware... Rart at se dem på det rigtige spor igen...


Jesper skrev Tuesday den 13 May 2003 kl. 04:14: [ svar | nyeste ]
AngerMan, du kan altid sælge det skodkort til mig. Jeg vil da godt gi' 1.000,- *GG*. For os forbrugere er det altid en fordel, at der er flere flere firmaer, så prisen holdes lav. Jeg håber R400 banker NV35, NV40 napper R400 osv. osv.. Nu mangler vi så bare at AMD64 vælter 3.06c1 af toppen :O)).


[MOFO]Dronning skrev Tuesday den 13 May 2003 kl. 09:45: [ svar | nyeste ]
Der er ingen grund til at føle sig dum eller narret, fordi man har købt et Radeon 9700Pro og nu finder ud af at GeForce FX5900 Ultra er hurtigere.

Personligt er jeg ligeglad med hvem der for tiden har tronen angående grafikkort, idet det hele tiden skifter. Dog ser jeg gerne at både Nvidia, ATI og andre ligger tæt op af hinanden rent ydelsesmessigt, idet det vil skabe lavere priser til os forbrugere.

Når jeg køber grafikkort køber jeg altid det næst-bedste eller tredje bedste, da det er der man generelt får mest for sine penge, plus at ydelsen ofte ikke variere vanvittig meget fra det bedste til det næst-bedste.

Skulle jeg købe Nvidia idag ville jeg dog ikke købe det næstbedste idet FX5800 Ultra ikke har imponeret ret meget i nogle af de spil jeg ynder at spille, men måske Rune laver en lille nyhed om den nye FX5900 Ultra, hvor han sammenligner den med f.eks FX5800 Ultra, 9700Pro, 9500Pro, GF4 TI4600 og GF3 TI200 - ved godt at det er et ordentligt arbejde, men mange har stadig GF3 og det kunne være sjovt at se forskellen på det helt nyeste og det noget ældre........ noget du vil tage op Rune????



Rune skrev Tuesday den 13 May 2003 kl. 13:02: [ svar | nyeste ]
Naturligvis, såfremt jeg falder over de nødvendige testresultater :-) Derudover er diverse grafikkort ofte med, når Digit-Life udgiver deres grafikkortoversigt hver måned.


Rune skrev Tuesday den 13 May 2003 kl. 23:07: [ svar | nyeste ]
Firingsquad har nu også testet Radeon 9800 Pro med både 128 og 256 MB, læs mere her:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/ati_radeon_9800_pro_review/default.asp


Rune skrev Friday den 30 May 2003 kl. 14:53: [ svar | nyeste ]
Også GamePC har nu ledt efter fordelen med 256MB på Radeon 9800 Pro:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=r9800256&page=1


Rune skrev Wednesday den 04 June 2003 kl. 13:30: [ svar | nyeste ]
Så har også Toms Hardware testet Radeon 9800 Pro med 128 og 256MB. Meget nyt under solen er der dog ikke, læs det hele her:

http://www.tomshardware.com/graphic/20030604/index.html


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende