Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Tidlige resultater: VIA KT600 mod nForce2 Ultra 400
Bundkort af Webmaster Thursday den 15 May 2003 kl. 11:49 [ Bundkort ]
VIA er på vej med et nyt KT600-chipsæt, som officielt understøtter 200 MHz FSB og ram. I modsætning til nForce2 benytter KT600 blot single channel ram, så med KT600 behøves kun én ramblok for at opnå optimal ydelse. Det betyder, at KT600 reelt kun kan tilbyde 50% af den båndbredde med PC3200, som nForce2 kan tilbyde med tilsvarende ramtype. Vi kigger i denne artikel nærmere på, hvorledes et KT600 referencebundkort klarer sig mod Asus A7N8X (nForce2) Ultra 400.

KT600 afløser KT400A og diverse KT600-specifikationer kan ses her:

http://www.via.com.tw/en/apollo/kt600.jsp

Som det fremgår, så minder KT600 meget om KT400A, dog ser det ud til, at ramudnyttelsen er blevet kraftigt optimeret med KT600:

"FastStream64 Technology
VIA FastStream64™ Technology uses an expanded array of prefetch buffers to reduce latency in the memory controller, extending performance at a lower transistor cost than dual channel implementations. With a 266/333/400MHz processor bus and supporting DDR266/333/400 memory, the VIA Apollo KT600 provides lightning fast access to system memory and can reach a peak bandwidth of 3.2GB/sec, enabling the full performance potential of the fastest AMD Athlon™ XP processors to be harnessed."
Kilde: http://www.via.com.tw/en/apollo/kt600.jsp

Så det bliver spændende at se, hvorvidt KT600 virkelig kan sejre, hvor KT400A tabte (nemlig i slaget mod nForce2).

Anvendt hardware var:
CPU: Athlon XP 3200+ (nForce2 og KT600) og P4 3 GHz (i875P)
GRAFIKKORT: Radeon 9700 Pro (Catalyst 3,2)
RAM: 2 x 256MB Corsair ram (2-2-2-?)
STYRESYSTEM: WindowsXP SP1

Vi starter med Quake3 Arena:

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDc2

Allerede her imponerer KT600 meget, eftersom selveste nForce2 Ultra 400 er slået med hele 4%. Men i Jedi Outcast er der dog ikke meget at skrive hjem om:

JEDI OUTCAST


Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDc2

Her vinder KT600 en ringe sejr over nForce2 Ultra 400, dvs. forskellen på de to bundkort er kun på 1%. I Serious Sam 2 viser KT600 dog atter relativt stor styrke:

SERIOUS SAM - THE SECOND ENCOUNTER



Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDc2

Her er KT600 hele 5% hurtigere end nForce2 Ultra 400. Noget kunne dog tyde på, at resultaterne fra Unreal Tournament 2003 er grafikkortafhængige:

UNREAL TOURNAMENT 2003


Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDc2

Meget kan tyde på, at HardOCP har valgt en særligt uheldig test, eftersom resultaterne indikerer, at grafikkortet er flaskehals. Havde Hardocp blot testet en god gang almindelig botmatch, så havde vi formodentlig her fået resultater, som kunne bruges til noget - sandsynligheden for, at 3 forskellige platforme med samme grafikkort scorer fuldstændigt ens resultater, medmindre grafikkortet er flaskehals, er nemlig meget ringe. Vi fortsætter med Comanche 4:

COMANCHE 4


Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDc2

Her er KT600 hele 7% hurtigere end nForce2 Ultra 400, hvilket er lidt af en bedrift med single channel PC3200. I 3DMark 2001 er der dog ikke store forskelle, men denne test er også specielt rettet mod grafikkort:

3DMARK 2001 SE


Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDc2

KT600 er her 0,6% hurtigere end nForce2 Ultra 400, så der er reelt ingen nævneværdig forskel på KT600 og nForce2 Ultra 400 i denne test.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Disse første testresultater fra KT600-bundkort virker meget lovende, da KT600 vinder i samtlige test. KT600 er 1 - 7% hurtigere end nForce2 Ultra 400, hvilket må betegnes som en stor bedrift fra VIAs side, da VIA længe har præstere markant langsommere chipsæt til AMD cpu'er end nVidia. Det testede KT600-bundkort var dog et referencebundkort, og det er således muligt, at der kan presses endnu mere ydelse ud af KT600, når færdige bundkort fra f.eks. Abit, Asus, MSI, Soltek osv. kan købes. Vi vender tilbage til KT600, når mere omfattende testresultater foreligger.



Daniel skrev Thursday den 15 May 2003 kl. 12:33: [ svar | nyeste ]
Hey!

Det ser sgu da udmærket ud! Især når det kun er et referencekort!

Jeg overvejer at bytte mit A7V333 ud med en version af dette kort. Ville det være en god investering? Hvor meget bedre ydelse ville man få i forhold til A7V333?



Rune skrev Thursday den 15 May 2003 kl. 12:43: [ svar | nyeste ]
Det er svært at sige, før vi har mere omfattende anmeldelser (af færdige KT600-bundkort) - så du må nok væbne dig med tålmodighed lidt endnu.


Daniel skrev Thursday den 15 May 2003 kl. 12:51: [ svar | nyeste ]
Hehe, det gør jeg så;)

Men det var nu heller ik meningen at jeg ville skifte forløbig, for mit sys kører sgu fint endnu. Men hvornår skulle det mobo komme på markedet herhjemme?

Er der den store forskel på at have 512 ram eller 1 gb ram i svinet?



Anders skrev Thursday den 15 May 2003 kl. 16:08: [ svar | nyeste ]
Hej! :D

Lige lidt konstruktiv kritik til Rune (ved godt det ik har så meget med emnet at gøre)! Men har igennem længere tid lagt mærke til en øhm.. tja en formulerings-/kongruensfejl (ved godt jeg måske ikke er Einstein i at stave, men men kan vel godt hjælpe lidt ik;)

Nå! det drejer sig om hvor du skriver: Her vinder KT600 en ringe sejr over nForce2 Ultra 400, forskellen er dog kun på 1%.

dvs. du modsiger dig selv! det er lidt træls at læse sååå..!

Men som sagt KONSTRUKTIV kritik, så håber du kan bruge det til noget og ikke bliver fornærmet;)

ellers fine artikler mht. indhold...! :D



Rune skrev Thursday den 15 May 2003 kl. 18:05: [ svar | nyeste ]
Tak for hjælpen, jeg har nu ændret ordlyden i pågældende sætning.


[MOFO]Dronning skrev Thursday den 15 May 2003 kl. 22:48: [ svar | nyeste ]
Næsten revolutionerende, men nu kommer Nforce3 jo inden så længe så vi skal nok vente og se hvordan Nvidia og Via står i forhold til hinanden. Indtil videre ser det dog ud til at KT600 er ganske pæn og nydelig, men er rystet over at den ikke performer bedre i Unreal Tournament 2003 - hvilket jo er det spil der er mest populær blandt de testede spil for tiden. Så helt fantastisk er det ikke efter min mening.



Jakob Dam Knudsen skrev Friday den 16 May 2003 kl. 00:51: [ svar | nyeste ]
[MOFO]Dronning -> NForce3 er da vist ikke til Socket A, men derimod til de nye Athlon 32/64 ...?


[MOFO]Dronning skrev Friday den 16 May 2003 kl. 07:53: [ svar | nyeste ]
NVIDIA revolutionizes professional motherboard designs, delivering a single-chip motherboard solution designed specifically for the 64-bit AMD Opteron™ processor

Så du har fuldstændig ret Jakob Damn Knudsen.



[MOFO]Dronning skrev Friday den 16 May 2003 kl. 07:53: [ svar | nyeste ]
Citat fundet på Nvidias hjemmeside


Jan Tams skrev Friday den 16 May 2003 kl. 12:18: [ svar | nyeste ]
Til gengæld går der rygter om et nForceFX-board.... Hved ik om det er en dejlig hvis løgn, men siges at det skal baseres på dual Athlon-system..... Der kig tegninger rundt af et nForceFX-lay-out fra asus... Så måske ser vi nærmere til det inden for en lille fremtid.


Perikum skrev Friday den 16 May 2003 kl. 14:19: [ svar | nyeste ]
Ja Ja men lad os nu lige se de færdige VIA KT600 kort før vi jubler vi har set før at de færdige kort ikke er det samme som reference kortet,og lad os se hvordan de nye drivere opfører sig,der skal måske en KT600A version til før det kører stabilt med hurtig ram det har vi jo set på det sidste,så jeg slår koldt vand i blodet før jeg vil købe VIA bundkort igen.


Dennis skrev Friday den 16 May 2003 kl. 17:12: [ svar | nyeste ]
Ja, det er jo altsammen meget godt, såfremt man er dum nok til at spille i 640!!

Hvad med i spil OVER 1024?? Hvor meget er KT600 så bedre?!



Casper skrev Saturday den 17 May 2003 kl. 11:56: [ svar | nyeste ]
Dennis...

I en test over 640x480 er det andre faktoere, som sætter hastigheden, så som grafikkortet.

I den lave opløsning er det ikke grafikkorten, som sætter flaskehalsen og det er den måde man bedst tester et bundkort, hvad ydelse angår.

Der kommer sikkert andre test med dette kort i højere opløsninger, men så er det ikke bundkortet, som sådan, der bliver testet.



Peter P skrev Sunday den 18 May 2003 kl. 15:59: [ svar | nyeste ]
Mens vi venter på VIA & Co er der så nogle kloge hoveder der kan fortælle lidt om: "ram skal optimalt have samme clockspeed som cpu" ? Og: "hvis jeg har AMD 2800+(barton), på Asus A2N8X DL og kører med Dual 3200 ram er det så "optimalt"??



! Lu^TuC ! skrev Sunday den 18 May 2003 kl. 19:49: [ svar | nyeste ]
er der forskæld på 512 mb ram en 1gb ram


Dr. Tech skrev Tuesday den 20 May 2003 kl. 15:59: [ svar | nyeste ]
Ja, 1024 mb ram er dobbelt så mange ram som 512 mb ram, forskellen er således på 512 mb ram.


frank .....n skrev Monday den 19 May 2003 kl. 09:48: [ svar | nyeste ]
hei ka skal jeg ta Asus V9900 GeForce FX 128MB DDR eller Radeon 9800PRO 128MB DDR DVI TV-out.......... bege koster like mye."""


Rune skrev Monday den 19 May 2003 kl. 10:57: [ svar | nyeste ]
Din kommentar har ikke meget at gøre med ovenstående artikel, men derudover ville jeg klart vælge Radeon 9800 Pro (fra f.eks. Hercules) fremfor GeForceFX 5800 (Ultra). Bemærk, at Asus V9900 Ultra larmer ekstremt meget grundet kraftig køler - ønsker du at vide mere om GeForceFX 5800 Ultra eller Radeon 9800 Pro, så kan du finde diverse artikler her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/4


Thundersnail skrev Monday den 19 May 2003 kl. 14:01: [ svar | nyeste ]
Peter P:

" Mens vi venter på VIA & Co er der så nogle kloge hoveder der kan fortælle lidt om: "ram skal optimalt have samme clockspeed som cpu" ? Og: "hvis jeg har AMD 2800+(barton), på Asus A2N8X DL og kører med Dual 3200 ram er det så "optimalt"?? "

Det ville sikkert være optimalt med ram på samme MHz som cpu'en(2225MHz), hvis fsb'en ellers kune følge med. Det ville sikkert også betyde at l1 og l2 cache blev afskaffet. Men det er nok ikke sådan lige til at få nogle ram der køre 2225 MHz.

Når du har et A2N8X(nForce2 baseret bundkortkort) skal din ram helst køre med samme MHz som din FSB.

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/05/14/7519284



Mobah skrev Wednesday den 28 May 2003 kl. 14:53: [ svar | nyeste ]
Vildere chipset, så kommer asus sikkert med et grimt design til den som altid i deres brune farve!!

GO soltek og MSI



Rune skrev Wednesday den 28 May 2003 kl. 15:13: [ svar | nyeste ]
Man kan ikke vurdere smag og behag generelt, hvorfor en kommentar som ovenstående nemt kommer til at fremstå som useriøs. Dvs. vi kan diskutere i en uendelighed, om jordbærkage, banankage eller måske chokoladekage smager bedst (og chokoladekage-tilhængere, som ikke har spist andet i månedsvis, tiltrækkes måske pludselig meget af banan- og jordbær-varianterne). Derimod kan man altid kritiseret ydelse og direkte uhensigtsmæssigheder - men om et bundkortkort er blåt, rødt, grønt eller gult vil jeg på ingen måde anvende som vurderingsparameter.


Rune skrev Saturday den 07 June 2003 kl. 11:22: [ svar | nyeste ]
Så er Asus klar med deres VIA KT600-baserede bundkort, ved navn A7V600, som traditionen tro benytter eksemplarisk design:


Kilde: http://www.clubic.com/n/n9038.html

Specifikationer:

Supports all Socket A Athlon XP/Athlon/Duron processors, including Barton CPUs with 400MHz FSB;
VIA KT600 chipset with VT8237 I/O Controller;
3 DIMM slots for up to 3GB of PC1600, PC2100, PC2700 or PC3200 DDR SDRAM;
6 PCI and 1 AGP 8x slot;
2-channel integrated ATA-33/66/100/133 controller;
10/100/1000Mbit/s Ethernet Adapter from 3Com;
8 USB 2.0 ports;
2 FireWire (IEEE1394) ports;
Supports ASUS’ Wireless Kit for expansion;
Integrated AC`97 6-channel audio solution with SP/DIF connectors;
Loads of additional functions, including ASUS POST Reporter, ASUS MyLogo2, ASUS EZ Flash, Multi-language BIOS, ASUS C.O.P. (CPU Overheating Protection), ASUS CrashFree BIOS 2, ASUS Instant Music, Power Loss Restart and so on;
Overclocking and tuning functions, including CPU, memory, and AGP voltage adjustments, FSB settings from 100 to 227MHz with 1MHz step, adjustable FSB/DDR ratio, fixed AGP/PCI frequencies;
ATX Form-factor.
Kilde: http://www.xbitlabs.com/news/mainboards/display/20030606162829.html



miguelon skrev Friday den 20 June 2003 kl. 18:03: [ svar | nyeste ]
Hmmm... Eksemplarisk, bortset fra at man vist skal have evt. AGP-kort ud for at isætte/udtage ram-klodser?! :)


Rune skrev Thursday den 26 June 2003 kl. 23:40: [ svar | nyeste ]
Hexus.net har testet et tidligt KT600-bundkort fra Epox, denne gang vinder nForce2 Ultra 400 dog relativt stort:

http://www.hexus.net/review.php?review=581&page=1


Rune skrev Tuesday den 01 July 2003 kl. 23:50: [ svar | nyeste ]
Ogsaa Anandtech har ligesom Hexus.net testet KT600 fra Epox (mod nForce2 fra Gigabyte), diverse resultater kan findes her (vi bringer et sammendrag af diverse KT600-resultater, naar mere omfattende testresultater er ankommet):

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1835


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende