Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Kommende grafikkort fra ATi - R360 og R400/R420
Grafikkort af Webmaster Thursday den 29 May 2003 kl. 12:53 [ Grafikkort ]
De første tilsyneladende pålidelige rygter mht. specifikationer på kommende ATi R360 VPU'er er dukket op. Endvidere samler vi i denne korte artikel flere rygter om ATi's næste grafikchip-revolution, nemlig R420, som tidligere var kendt som R400.

NVMAX har netop publiceret disse specifikationer på kommende R360-baserede grafikkort (Radeon 9800 Pro anvender R350 VPU, Radeon 9700 Pro anvender R300 VPU), som ser ud til at gælde for kommende Radeon 9900 Pro grafikkort:

RADEON 9900 PRO(?) SPECIFIKATIONER

VPU: 420Mhz, 0,15 mikron fabrikationsproces
VPU: Fillrate = 3,36 gigapixels/s samt gigatexels (8:1 pixel pipelines:tekstureringsenheder ligesom R300-R350)
RAM: 800MHz DDRII 256MB 256bit, 25,7 GB/s
ANKOMST: Sommer/efterår 2003
Kilde: http://www.nvmax.com/
Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=9672
Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=9470

Med andre ord ser R360 umiddelbart blot ud til at være et "Radeon 9800 Pro"-agtigt grafikkort, som benytter 11% hurtigere VPU og 18% hurtigere ram. Dette betyder, at R360 med 0,15 mikron blot virker som endnu et lille evolutionært skridt for ATi. Næste revolution for ATi ser således ikke ud til at blive R360, men derimod R420:

RYGTER OM R420

Først og fremmest ser det ud til, at R400 har skiftet navn til R420, hvilket The Inquirer beskriver i denne artikel:

"No matter what anyone says, ATI is still on schedule with the R400 now called R420 and we should see this card introduced by the end of this exciting year."
Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=9672

Imidlertid er The Inquirer kendt for ofte at levere information, som ikke altid er helt pålidelig. Vi har derfor her samlet information fra flere forskellige sites, som forhåbentlig giver et lille indblik i, hvad R420 dækker over:

R420 (Radeon 10000 Pro?)
VPU: 0,13 mikron fabrikationsprocess, 200+ millioner transistorer, vertex og pixel shader 3.0
Andet: PCI Express x16 (8GB/s bi-directional)
Andet: DirectX 9/10
Ankomst: 4. kvartal 2003 eller 1. kvartal 2004
Kilde: http://www.vr-zone.com/#2944
Kilde: http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2003/0408/kaigai01.htm
Kilde: http://www.synopsys.com/news/announce/press2003/ati_socbist_pr.html

Den eneste formodentlig helt sikre information er her, at R420 vil benytte over 200 millioner transistorer, hvilket er næsten dobbelt så mange som R300-R350. R420 ser således ud til at blive særligt fremragende grafikkort fra ATi. Dog vil Nvidia formodentlig med NV40 introducere deres nye revolution på grafikkortmarkedet, så kapløbet mellem ATi og Nvidia ser ikke ud til at blive mindre intenst i 2004. Interesserede kan læse mere om NV40 her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/05/09/2823130



jesper w skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 13:00: [ svar | nyeste ]
man må sige rygterne lever højt for tiden for at fange den krone som bedste og hurtigeste grafikkort.

en lidt tom artikel men med tiden kommer der nok meget mere på det har vi jo ses før...

glæder mig til se hvad det hele ender med :O)))



kim skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 13:03: [ svar | nyeste ]
jeg skal have r 420 ,hvor jeg kan finde det?


Rune skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 23:52: [ svar | nyeste ]
Det er ikke udkommet endnu, prøv at læse ovenstående artikel igen.


Hmmm skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 13:31: [ svar | nyeste ]
Bli'r morsomt at se hvad den kan stille op mod nVidias (hørte jeg nogen råbe cheater?!) GFFX 9900 efter dette korts ydelse med ét blev reduceret en 25-30% ;)


Michael Vile skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 23:37: [ svar | nyeste ]
Nu er det jo kun ydelsen i 3dMark03 som falder med 30%, idet det er en patch til det program som retter "fejl". Ydelsen i forskellige spil er det samme, og det er absolut det eneste der betyder noget.


[MOFO]Dronning skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 15:15: [ svar | nyeste ]
Det er aldrig til at forudse grafikkort markedets udvikling, men mit gæt vil være at ATI er langt fremme i skoene med disse nye produkter.


Jokke skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 17:06: [ svar | nyeste ]
Jeg kunne bare godt tænke mig at priserne på de eksisterende kort ville falde lidt. Ville maje gerne have et Radeon 9700 Pro men ikke til en pris der ligger over 2000 kr. Alt andet lige så er det altid spændende når der kommer nyt hardware på markedet selv om introduktionsprisen på disse grafikkort sikker bliver på den forkerte side at 3500 kr. Men ok det vil sikkert få de kort der allerede er på markedet til at falde til et niveau hvor ens SU kan være med. Egenlig en lidt tynd artikel, men pyt hellere lidt nyt end intet nyt

/Jokke



0x50a16da3.bynxx11.adsl-dhcp.tele.dk skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 17:18: [ svar | nyeste ]
Du kan få et non-pro til 1700-1800 kr. Forskellen er ikke så stor, og de fleste non-pro kan sagtens clockes op til pro-hastighed.


Rune skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 23:55: [ svar | nyeste ]
Tjo, artiklen indeholder de første detaljerede R360-specifikationer, hvilket vel er banebrydende nyheder (såfremt disse er korrekte) og alt andet end "tyndt" - men smag og behag er naturligvis forskellig :-)


Mortweno skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 17:25: [ svar | nyeste ]
Et Radeon 9700 til 1700 - 1800 kr., det vil jeg se før jeg tror det! På EDBpriser.dk koster non-pro versionen langt over 2000 kr.


62.107.22.243 skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 21:33: [ svar | nyeste ]
Club3D til 1799,-

http://www.compumail.dk/products/vare-oversigt.php?varenummer=43091



jens skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 19:49: [ svar | nyeste ]

man kan også købe hardware i england eller tyskland, der er det somrealt noget billigere.

og der kommer ikke told og moms oven i kun fragt.



Mandak skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 22:16: [ svar | nyeste ]
Nvidia ser vist ud til at være mere presset end de vil være ved. http://www.crn.dk/index.php?page=news:show,id=6872

Det må siges at være en udvikling der kun kan stoppes for hurtigt!

Man...



cAPS lOCK skrev Thursday den 29 May 2003 kl. 23:56: [ svar | nyeste ]
Åh suk, hvorfor gentage det i en uendelighed?

At nvidia 'optimerer' deres drivere med henblik på bedre score i 3DMark03 er en for nvidia pinlig affære, og får forhåbentlig internt i nvidia alvorlige konsekvenser.

Men i grunden er det vel egentlig ikke synderligt interessant...

At nvidia måske har en projektleder i SW udviklingsafdelingen med en tvivlsom forretningsmoral ændrer ikke på at 5900'eren er et fremragende kort.

Såeh ... er den død nu?

/cAPS lOCK



Rune skrev Friday den 30 May 2003 kl. 11:10: [ svar | nyeste ]
Så er også XBitLabs ude med info om R360 og R420:

"The RADEON 9900 PRO VPU will be clocked at 420MHz, another boost over the original RADEON 9700 PRO graphics processor clocked at 325MHz. It is now said that the upcoming babe will feature 256MB of DDR-II memory clocked at 800MHz or something close. I have no idea if ATI actually utilises its own GDDR2 developed with Elpida, or goes with nearly mainstream DDR-II memory chips. It is also hard to tell whether ATI R360 will support any additional features over the R350-series; ATI may implement further performance optimizations, but definitely there will be no tangible innovations introduced with the code-named R350 VPU... According to the latest roadmaps I have seen, ATI R360-based graphics cards will only be available in late Q3 or even early Q4. As a result, do not expect the company to start selling its R400-series this year massively. ATI may actually paper-launch its highly-anticipated R400 or R420 VPU in November or December, though, I would not expect them to start selling it in commercial quantities."

Læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030529150459.html



Troels skrev Friday den 30 May 2003 kl. 11:56: [ svar | nyeste ]
Du mangler da noget? Hint: "samt" ;-)


Rune skrev Friday den 30 May 2003 kl. 12:33: [ svar | nyeste ]
Faktisk ikke, selv om det måske kan se sådan ud. Det skyldes, at tallet for gigapixels og gigatexels er det samme (fordi der er 1 tekstureringsenhed per pixelpipeline).


martin skrev Friday den 30 May 2003 kl. 13:26: [ svar | nyeste ]
Ej! Så bliver det nye kort hurtigere end mit 9700 Pro @ 419/730 :) øv!(6162 i 3D03) Nå, men jeg kan da stadig være lidt med endnu:) [iRonIsK] Det er en god aktikel Rune :)

\martin



Thomas skrev Saturday den 31 May 2003 kl. 00:19: [ svar | nyeste ]
hej

Hvor i Tyskland/england kan man køpe hardware som er billigere? Kan i nogle gode websider? noget tilsvarende EDBpriser



Jonas skrev Saturday den 31 May 2003 kl. 13:35: [ svar | nyeste ]
Du kan prøve de her. www.bizrate.com www.atelco.de www.cputopia.com www.lemcomputers.com

nogle firmaer sælger også selv varer (jeg mener at bl.a Kingston sælger selv)



Anony(mus) skrev Saturday den 31 May 2003 kl. 15:32: [ svar | nyeste ]
Jeg ved ikke om folk har kalkuleret med at vi er ved at gå ind i lav konjuktur ?

Tror derfor at vi for at se flere kort i retningnen af hvad ati plejer at gøre, tage en chip der virker speed den op.

Og så lige:

200+ millioner transistorer vov må være mega dyr at producere.



Grosen skrev Saturday den 31 May 2003 kl. 21:07: [ svar | nyeste ]
En ting er produktionsprisen - en anden ting er den varme som 200+ millioner transistorer sandsynligvis kommer til at udvikle.....


M skrev Tuesday den 03 June 2003 kl. 17:55: [ svar | nyeste ]
Hey..... hva er det for noget med PCI Express x 16??? Får vi snart en ny bus eller hva??


Rune skrev Tuesday den 03 June 2003 kl. 21:17: [ svar | nyeste ]
Ja, sandsynligvis fra og med Intel Grantsdale-baserede bundkort:

"Readers of the INQUIRER have wondered whether current 875P motherboards, like Springdale i865 boards, will support the Prescott when it's launched. And the simple answer to this is we really don't know. What we do know is that future Prescotts will use a completely different socket design and when Grantsdale chipsets launch in the second quarter of next year, you may as well forget everything that's gone before. That's because Grantsdale will use Intel's third GFX graphics core, have a PCI Express X1 connector, a PCI Express X16 connector for graphics, and lots more S-ATA(n) (serial ATA) ports."

Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=9800

Og:

"PCI Express, formally 3GIO and before that Arapahoe, is expected to be introduced in H1 2004. PCI Express is a Serial I/O point-to-point interconnect standard consisting of a number of 'lanes', each of which provides a bandwidth of 2.5Gbits/s (0.31GB/s). If more than one lane is present (i.e. 2x and above) the data stream is multiplexed across all the available lanes. PCI Express is fully scalable, with plans to produce 16x (5GB/s) and even 32x (10GB/s). PCI Express is expected to be used for the connection between the North and South Bridge chips, replace AGP and be a interconnection standard between the South Bridge and expansion devices. The most common devices will be 1x and 16x, with 1x busses being used for low bandwidth peripherals such as network cards, sound cards etc and 16x devices being used for high bandwidth devices such as graphics cards. A 1x card will have a 10W power limit, 8x and 16x cards can accept up to 40W and a 32x card can carry up to 100W (and will therefore replace AGP Pro). Initially we are expected to see a combination of standard PCI and PCI Express slots, on motherboards. A standard configuration would be a 16x slot, a 1x slot and a number of standard PCI slots. PCI Express devices also have the advantage of being hot-swappable, and external PCI Express ports will allow the connection of high-speed external peripherals such as external IDE/SCSI controllers or network cards. The "Big Water" form factor/platform standard will include a modular architecture, allowing PCI Express cards to be inserted in a similar way to Game Console cards."

Kilde: http://freespace.virgin.net/m.warner/Roadmap2004.htm



M skrev Wednesday den 04 June 2003 kl. 12:21: [ svar | nyeste ]
Lyder spændende. Tak :-)


Rune skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 00:38: [ svar | nyeste ]
The Inquirer har fundet ny information om R420:

"The R420 is being developed under the project name Loki, named after the Norse deity, son of Farbauti, held responsible for fire and magic, and able to take numerous different shapes. Loki was also held directly responsible for the death of the god of light, Baldur... ATI is aiming to launch cards using the R420 around Comdex/late November, but this will really be a paper launch as we can't expect cards that early, although we can expect samples. Production and market availability of the cards is scheduled for Q1 2004."

Læs det hele her:

http://www.theinquirer.net/?article=10001


Rune skrev Tuesday den 17 June 2003 kl. 11:16: [ svar | nyeste ]
Ifølge XBitLAbs vil ATi udgive relativt billige grafikkort baseret på RV380-VPU, når R420 lanceres:

"As you know, ATI Technologies will launch another mainstream product code-named RV360 together with its R360 VPU later this year. Apparently, the Markham, Ontario-based company prepares yet-another mainstream graphics processor based on the RV350 architecture. Its code-name is RV380 and it will come together with the R420, as unofficial sources said. The new ATI RV380 part will be manufactured using 0.13 micron fabrication technology process at TSMC. Just like the R420, the RV380 will have native PCI Express support, thus, expect the actual graphics cards powered by the VPU to be equipped with special PCI Express-to-AGP bridge. The RV380 will offer ground-breaking performance for mainstream market while sustaining competitive pricing due to robust architecture... ATI Technologies’ code-named RV380 will be announced in late 2003 or early 2004 with availability in the first quarter of 2004. The information is fully unofficial and ATI may adjust its plans to make the RV380 VPU available a bit earlier or a bit later in order to successfully compete against NVIDIA’s NV36X and NV41".

Læs det hele her:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030616162537.html



Rune skrev Thursday den 19 June 2003 kl. 15:52: [ svar | nyeste ]
Ifølge XBitLabs vil R420 blive 100% hurtigere end Radeon 9800 Pro og benytte 0,15 mikron. R420 skulle benytte 8x2 (pipelines x tekstureringsenheder) fremfor 8x1 hos R300-R360, hvilket i sig selv medfører fordobling af fillrate ifht. R300-360 ved samme taktfrekvens (dvs., såfremt multiteksturering er påkrævet, hvilket det aktuelt er i meget stort antal spil). Her er et uddrag:

"Sources with knowledge of the matter revealed that the graphics chip known under the code-name R420 and developed under project-name Loki will be two times faster than the original RADEON 9800 PRO. As we revealed earlier, it will incorporate 110 to 150 million of transistors (see this news-story) and will support Pixel and Vertex Shaders 3.0. I expect the part to feature 8 rendering pipelines with 2 texture modules per each or 16 pipelines with 1 texture module per pipe. Its architecture will have much in common with the original R300 and R350/R360."

Læs det hele her:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030619023125.html



0x50a445db.albnxx10.adsl-dhcp.tele.dk skrev Thursday den 19 June 2003 kl. 18:45: [ svar | nyeste ]
""Ifølge XBitLabs vil R420 blive 100% hurtigere end Radeon 9800 Pro"" Har vi ikke hørt den før, mht GFFX vs 9700pro? Selvfølgelig, hvis det er sandt, bliver det sku' spændende at skulle købe nyt gfx i 2004 :D Jeg er nu meget glad for mit nuværende Saphire 9500pro.


Rune skrev Friday den 11 July 2003 kl. 10:35: [ svar | nyeste ]
XBitLabs er ude med nye rygter om R360 og R420 mm:

"A next higher-end graphics chip, the code-named R360 VPU, will come in the second half of August, even though we may expect ATI to announce it a little bit earlier. The chip should be even more powerful than the RADEON 9800 PRO, but there are doubts it will bring us anything new in terms of 3D graphics capabilities. The already well-known ATI R420 graphics processor probably boasting with a lot of new innovations, such as Shaders 3.0 and DirectX 9.1 support, will be announced at Comdex. ATI will try to ramp it up as quickly as possible in order to deliver the graphics cards for the pre-Christmas season, however, currently there are no indications if the company has chances to succeed or not. Moreover, there will be a mainstream graphics processor currently known as ATI RV420 intended for performance mainstream market. It will make its appearance after the R420 and will inherit its features and capabilities. In general, expect ATI R360 to come in August or early September, R420 to appear late this year or early next year, while ATI RV420 is to come in the first quarter 2004. Probably RV420 arrival depends on the launch of the higher-end R420 product."

Læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030710162332.html


Rune skrev Tuesday den 05 August 2003 kl. 11:21: [ svar | nyeste ]
XBitLabs har skrevet et længere indlæg mht. de grafikkortbetegnelser, som formodentlig vil gælde for R360, læs det hele her:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030804112825.html


Rune skrev Tuesday den 12 August 2003 kl. 10:39: [ svar | nyeste ]
ATi har atter nævnt, at R420 vil have mindst 200 millioner transistorer:

"R4xx will be the next generation chip next year and have hundreds of millions of transistors on .13um"

Kilde: http://www.rage3d.com/#1060676768


Rune skrev Saturday den 23 August 2003 kl. 00:57: [ svar | nyeste ]
Mere nyt om R360, som ser ud til at blive ret hurtigt med hele 450 MHz VPU og 375 MHz 256-bit DDR-ram:

"The most powerful VPU of the Fall 2003 will be clocked at 450MHz for the core and 750MHz for 128 or 256MB of 256-bit DDR SDRAM memory. At this point ATI and its AIB partners think that good-old DDR SDRAM memory is still more preferable than new and lucrative for memory makers DDR-II SDRAM. Even though some of RV360-based graphics cards are expected to be equipped with GDDR2 memory developed in collaboration with ATI, the highest-end oriented R360 will be equipped with typical DDR memory, as unofficial sources claim. ATI’s new graphics monster will utilize a new type of VPU cooler, a more efficient one to cool down the powerful 0.15 micron R360 VPU running at astonishing 450MHz.. Other features of ATI graphics cards will remain untouched: the product will come equipped with D-Sub, DVI-I and TV-Out connectors."

Læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030822085942.html



Rune skrev Tuesday den 02 September 2003 kl. 20:23: [ svar | nyeste ]
Ifølge The Inquirer vil R360-baserede grafikkort komme til at hedde "Radeon 9800XT" og anvende 425 MHz VPU (12% hurtigere end Radeon 9800 Pro) og 350 MHz 256-bit DDR-ram (svarende til 1400 MHz ram). Læs mere her:

http://www.theinquirer.net/?article=11324


Rune skrev Friday den 12 September 2003 kl. 20:15: [ svar | nyeste ]
Ifølge XBitLAbs vil R420 først udkomme i 2004:

"A senior executive at ATI told me one day: “We do not need new graphics architecture this year”... ATI’s R420 VPU is expected to have 12x1 architecture, blazing core-speeds and skyrocketing memory. There is no information about its tape out, but I would doubt about its successful silicon implementation at this point."

Kilde: http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030911145704.html



Rune skrev Wednesday den 17 September 2003 kl. 14:09: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at det går fint for ATi mht. R420/423 og PCI Express:

"ATI has designed, developed and validated in tests with Intel, the industry’s first visual processor using the brand-new PCI Express bus to accelerate the movement of information between the visual processor and the central processor, the company said in its official statement today. Unfortunately, the firm remained tight-lipped about the code-name of the demonstrated chip.
ATI Technologies will have a top-to-bottom lineup of PCI Express visual processing units next year, including the brand-new code-named R423 designed for enthusiasts and RV380 as well as RV381 for mainstream and entry-level market segments respectively. The R420/423 utilise some new architectural achievements, whereas the RV380 and RV381 will still be based on the “good-old” R300 design principles."

Kilde: http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030916161930.html

The Inquirer har også netop publiceret interessant artikel om PCI Express, som kan læses her:

http://www.theinquirer.net/?article=11589


Rune skrev Saturday den 20 September 2003 kl. 11:13: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at enelte forretninger allerede er begyndt at modtage Radeon 9800XT (R360 med 415 MHz VPU og 365 MHz 256bit DDR-ram (="1460" MHz ram)), selv om dette grafikkort stadig er under NDA (Non-Disclosure-Agreement) - Anandtech skriver:

"Other ATI related news; the 9800SE and 9800XT lines are starting to hit store shelves at certain vendors. Unfortunately, a lot of information is still under NDA, but you can assure yourselves we will have more to come!"

Kilde: http://www.anandtech.com/guides/showdoc.html?i=1875&p=7

Så meget tyder på, at Radeon 9800XT vil være klar, når Half-Life 2 formodentlig udkommer om 10 dage...



Rune skrev Thursday den 25 September 2003 kl. 12:17: [ svar | nyeste ]
Det første billede af R360 (Radeon 9800XT) er ankommet, og ser vel ganske imponerende ud:


Kilde: http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030924062544.html

Bemærk kobberet under blæseren, som leder varmen bort fra både VPU og RAM. Stor blæser muliggør høj luftgennemstrømning ved lave omdrejninger, så Radeon 9800XT bliver ikke nødvendigvis et larmende grafikkort (muligvis kan det blive endnu mere støjsvagt end Radeon 9700/9800 Pro - det vides endnu ikke). Radeon 9800XT forventes med både 128MB og 256MB ram til præcis samme pris, som Radeon 9800 Pro aktuelt sælges for. Ankomst formodentlig om et par uger.


Rune skrev Thursday den 25 September 2003 kl. 12:40: [ svar | nyeste ]
The Inquirer har også et billede af Radeon 9800XT:

http://www.theinquirer.net/?article=11728


Nicorn skrev Wednesday den 01 October 2003 kl. 18:58: [ svar | nyeste ]
Rune: Det der PCI Express vil der vil komme, ser jo meget hurtigt ud, men hvad med os der kun har en AGP port, kan vi bruge kortet eller hvad? Kommer der en adapter som gør at man kan bruge det i en normal agp port? Eller hvad? På forhånd tak


Rune skrev Wednesday den 01 October 2003 kl. 19:22: [ svar | nyeste ]
Ja, der forventes en adapter til AGP. Men den fulde effekt af PCI-express (hvis der er nogen, red.) kræver naturligvis ægte PCI Express kompatibelt bundkort (AGP8x kan klare 2GB/s båndbredde, mens PCI Express 16x kan klare 8GB/s; dvs. 4 gange hurtigere end AGP8x).


Rune skrev Saturday den 01 November 2003 kl. 17:14: [ svar | nyeste ]
Lidt nyt om R420:

"The paper states that ATI is expected to bring a full line of PCI-Express parts with the R4xx series, beginning in 2004. They note that the expectation of a PCI-Express product launch will be 6 to 7 months after the showing of silicon at IDF. This being the case, and the first product being the high end part, this could suggest that R420 will be launched in the March to April ’04 timeframe, which would imply that the part has already been taped-out and sent to the fab."

Læs mere her:

http://www.beyond3d.com/#news8753

Hvorvidt AGP-udgaven af R420 udkommer før PCI-Extress-udgaven er dog uvist. Såfremt aktuelle rygter vedr. Doom3 og Half-Life 2 holder vand, og disse spil først udkommer ca. april 2004, er det således muligt, at R420 eller måske NV40, vil være klar til at tage imod disse spil...


Rune skrev Tuesday den 02 December 2003 kl. 21:32: [ svar | nyeste ]
Atter lidt nyt om kommende grafikkort fra ATi:

"ATI Technologies COO and President David Orton said last week internal Pixel Shader precision in ATI VPUs will be 32-bit extremely soon. Currently ATI Technologies DirectX 9.0-supporting graphics processors provide only 24-bit internal precision for Pixel Shaders – enough for current shaders and fully corresponding to Microsoft’s requirements, but still lower than generally-recognized 32-bit processing precision."

Læs det hele her:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20031202110836.html



Gripen90 skrev Thursday den 04 December 2003 kl. 11:58: [ svar | nyeste ]
Tror i at et Radeon9800 non-pro 256MB DDR-II er nok til HL2,DoomIII,Far Cry, MOH:PCA og S.T.A.L.K.E.R Oblivion Lost ???.


Rune skrev Thursday den 04 December 2003 kl. 13:00: [ svar | nyeste ]
Næh, men dette grafikkort er aktuelt fremragende mht. pris/ydelse - og du finder næppe noget bedre i øjeblikket. Doom3, S.T.A.L.K.E.R Oblivion Lost og Half-Life 2 vil sandsynligvis udnytte R420 og NV40 fuldt ud og stadig bede om mere (hvis man drømmer om f.eks. 1600x1200 evt. med 4xFSAA + 8xANI)...


Niels skrev Thursday den 04 December 2003 kl. 13:14: [ svar | nyeste ]
OK, jeg tænker også mere på kortets kræfter i disse spil i 1024x768 opløsning og evt 2xFSAA og 4xAF.


Rune skrev Thursday den 04 December 2003 kl. 13:29: [ svar | nyeste ]
Det burde virke fint (dog kun et gæt), selv ekstremt krævende spil som Halo, Tomb Raider AOD, Deus Ex - Invisible War mm. afvikles nogenlunde acceptabelt i 1024x768 med aktuelle high-end grafikkort, dog uden FSAA og ANI. Så det vil undre mig, hvis ikke Doom3 og Half-Life 2 gør det samme - men ellers bør man nok afholde sig fra at gætte om spil, der ikke er ankommet; sæt nu, at disse atter bliver forsinkede (Half-Life skulle være ude i 1997, men blev mere end et år forsinket; og nu ser det ud til, at Valve gentager samme historie med Half-Life 2...tilsvarende gælder for Doom3, selv om førerpositionen i forsinkelseskapløbet stadig tilhører DukeNukem Forever :-)


Rune skrev Friday den 19 December 2003 kl. 19:05: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at R420 går i masseproduktion første kvartal af 2004:

"The R420 will be fabricated at Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) using a low-k process technology. The graphics chip core is expected to boast 160 million transistors and support an AGP 8x bus and GDDR3 memory architecture. The product name is currently unknown."

Læs mere her:

http://www.digitimes.com/NewsShow/Article.asp?datePublish=2003/12/19&pages=A7&seq=47

Beyond3D har kommenteret denne nyhed:

http://www.beyond3d.com/#news9532


Niels skrev Friday den 19 December 2003 kl. 20:16: [ svar | nyeste ]
Så - mit defekte Powercolor Radeon9800 256MB er blevet indsendt, men pga af ukendt leveringstid for dette kort da det ikke laves mere gider jeg ikke vente på at kortet skal sendes til producentens for at repareres. Så derfor fik jeg lavet det hele om til at jeg får et PowerColor Radeon9800 Pro 256MB i stedet for !! (selvfølgelig for en mer-pris). nVidia vil jeg ikke have pga deres dårlige PS.20 resultater, og det skulle være et kort med 256MB-ram for det mener jeg stadig er mest fremtidsikret og desuden tror jeg ikke det vare længe før der kommer Ram-hungrene spil. Så med PowerColor Radeon9800 Pro 256MB må jeg da være godt garderet for det næste års tid.


Rune skrev Friday den 02 January 2004 kl. 22:22: [ svar | nyeste ]
Det formodentlig første billede af R420 er ankommet - sådan ser hun ud uden kjole:


Kilde: http://prohardver.hu/rios3_content.php?mod=10&id=4281

Der er også et billede, som muligvis er af NV40. Rammen ser ud til at anvende 800 MHz og er baseret på GDDR3. Bemærk, at disse billeder er fra Computex 2003 i september 2003, så nyhedsværdien er reelt ringe - The Inquirer har tidligere publiceret tilsvarende billeder:

http://www.theinquirer.net/?article=11742

Sammenlign evt. med disse billeder:

http://prohardver.hu/rios3_content.php?mod=10&id=4281


Rune skrev Friday den 02 January 2004 kl. 22:34: [ svar | nyeste ]
Nuvel, det ser ud til, at disse R420 og NV40 billeder er falske:

"To be honest I have no idea why this is being brought up again. This news piece is old folks, but some sites are posting these as R420 and NV40 pictures again. While we did post these pictures some time ago as the R420 and NV40 we found out later from an exhibit go'er that these pictures are nothing more then Micron displaying their GDDR3 memory on workable videocard PCB. These are not R420 nor NV40 video cards. These PCB's were on display at the Micron Booth". (min fremhævning, red.)

Kilde: http://www.3dchipset.com/#728



Rune skrev Wednesday den 14 January 2004 kl. 16:43: [ svar | nyeste ]
Lidt flere pseudo-nyheder om R420 og NV40, som dog har været nævnt før i trykte tidsskrifter:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20040113140143.html

- det korte af det lange er, at R420 og NV40 muligvis vil tilbyde op til 50GB/s rambåndbredde samt skulle være godt på vej.


Rune skrev Monday den 19 January 2004 kl. 18:53: [ svar | nyeste ]
Lidt nyt om R420:

http://www.theinquirer.net/?article=13693


Rune skrev Friday den 23 January 2004 kl. 16:50: [ svar | nyeste ]
Flere rygter vedr. R420:

"ATI is acting far sightedly. It will have support for all memory marchitectures in R420 as the chip will support DDR1 and that could mean cheaper cards, it will support DDR 2 that will be the memory of choice for this chip and then there's GDDR3 memory, which could be used in future speed upgrades of the R4x0 family."

Laes mere her:

http://www.theinquirer.net/?article=13748



Rune skrev Tuesday den 03 February 2004 kl. 00:24: [ svar | nyeste ]
Op til 50GB/s rambåndbredde på R420 og NV40 virker mere og mere realistisk, læs mere her:

http://www.theinquirer.net/?article=13948


Rune skrev Wednesday den 11 February 2004 kl. 11:32: [ svar | nyeste ]
Ifølge The Inquirer dukker ATi R420 sandsynligvis også op om ca. 1 måned:

"A possible launch date is CeBIT but this date isn't chiselled in stone. If ATI doesn't choose CeBIT, it will be round up the time, either soon before or soon after."

Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=14083


Rune skrev Friday den 13 February 2004 kl. 12:46: [ svar | nyeste ]
Anadtech har publiceret detaljerede specifikationer på bl.a. Radeon 420/423; vi publicerer en artikel her på sitet, der omhandler disse resultater, senere i aften:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1966


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende