MotoGP 2 - et af de hidtil bedste racerspil til PC
af Webmaster Monday den 16 June 2003 kl. 21:01 [ Software ] MotoGP 2 (Motorcycle Grand Prix 2) er netop udkommet til PC, og er et af de hidtil mest hæsblæsende racerspil til PC. MotoGP 2 er endvidere allerede udkommet til XBox og er blevet rost til skyerne. PC-versionen tilbyder tilsvarende gameplay og derudover konstante 60 billeder i sekundet i 1600x1200x32 med maksimalt detaljeniveau (kræver dog hurtigt grafikkort og en cpu i "2 GHz"-klassen). Vi kigger her nærmere på et af de bedste arkade-agtige motorcykelspil siden Super Hang-On og MotoRacer.
MotoGP 2 - aktuelt det måske mest adrenalinpumpende racerspil til PC
INTRODUKTION
Der er ikke meget at skrive om MotoGP 2, da det er meget arkadeagtigt. Dvs., i modsætning til egentlige simulatorer er der ikke 117 forskellige måder at tune sin motorcykel på. Dog kan MotoGP 2 måske ved første øjekast virke simulatoragtigt, fordi diverse løb finder sted på baner, der alle er modelleret efter løbsbaner, som eksisterer i den virkelig verden.
Alle baner er konstrueret på basis af eksisterende løbsbaner, her er en bane i Sydafrika
Der er i alt 16 forskellige baner og 22 kombattanter, som alle er taget fra det officielle MotoGP World Championship år 2002. Baner på disse lokaliteter kan besøges i spillet:
Japan (Suzuka og Montegi)
Sydafrika (Phakiza)
Spanien (Jerez, Catalunya og Valencia)
Frankring (Le Mans)
Italien (Mungello)
Holland (Assen)
England (Donington og Sheridan)
Tyskland (Sachsenring)
Tjekkiet (Brno)
Portugal (Estoril)
Brasilien (Rio)
Malaysia (Sepang)
Australien (Philip Island)
I starten er det kun muligt at vælge mellem baner fra Japan, Sydafrika og Spanien
Spillet fungerer som mange andre racerspil ved, at alle pånær 3 baner er låste. For at få adgang til disse låste baner skal man gennemføre et mesterskab, og opnår du tilstrækkeligt god placering på en bane under afvikling af mesterskab, så får man lov til at avancere til næste bane, også hvis næste bane tidligere har været låst. Baner, som bliver låst op under mesterskab, har man senere mulighed for at køre på også uden for mesterskab.
I spillet er man oppe imod 20 modstandere, der yder modstand relateret til den sværhedsgrad, som man vælger. Grundet det store antal modstandere er der naturligvis risiko for uheld på banen:
"Hvis blot folk flyttede sig, så var dette ikke sket..."
Endvidere kan man opleve, at andre computerstyrede motorcyklister truer vredt af en, blot fordi man har torpederet dem en lille smule:
Diverse eder og forbandelser modtages fra den forankørende motorcyklist
Spillet går ikke nødvendigvis kun ud på at træde speederen i bund, men omhandler i lige så høj grad at blive god til opbremsninger og sving. Mange baner har talrige sving, og mestrer man ikke at sætte farten ned i tide, så kan et eventuelt forspring nemt sættes over styr. I spillet kan man se navne på diverse konkurrenter, når disse kommer tæt på - her ses f.eks. Gibernau og McWilliams:
Navne placeres over diverse konkurrenter, når de er tæt på
Ens motorcykel kan dog også modificeres i et vist omfang. Dvs., vinder man et løb, så får man 3 point til at modificere sin motorcykel med. Modificeringsmuligheder er styringsevne, bremseevne, tophastighed og acceleration. Jo flere løb man vinder, desto bedre bliver ens motorcykel; derfor er styringen ej heller specielt nem i starten, men bliver bedre efter nogle sejre. Ud over at deltage i mesterskab byder spillet også på bl.a. tidskørsel og stuntkørsel, så man behøver ikke konstant deltage i mesterskab.
Der er intet værre end at se udstødningsrør og baghjul - vinder man ikke, tabes vigtige modificeringspoint
Spillet kan med tastaturstyring virke svært i starten, men efter lidt træning er styringen dog ganske glimrende og relativt let. Vejrforhold ændre også under diverse løb under mesterskabsafvikling, og man kan således opleve solskin, overskyet vejr samt regn.
Noget af det mest centrale for et racerspil er dog oplevelsen af fart. Ofte har simulatoragtige racerspil lidt under den alvorlige fejl, at disse spil var så krævende, at de kun kunne afvikles i relativt få billeder per sekund (ca. 20 - 30). MotoGP 2 er fra producentens side låst fast i 60 billeder per sekund, og kun personer, der benytter en PC, som formår at afvikle disse 60 billeder per sekund, kan opleve optimal spilafvikling. I det følgende afsnit vil vi derfor kigge nærmere på hardwarekrav og grafikken i spillet.
"Der er vist et eller andet galt med min forlygte, sikkert derfor, jeg tabte sidste løb.."
HARDWAREKRAV OG GRAFIK
Ifølge THQ og Climax, som har stået bag hhv. udgivelse og produktion af MotoGP 2, gælder følgende minimumskrav til hardware:
MINIMALE HARDWAREKRAV
CPU: Pentium II 450 mhz
RAM: 128 MB RAM
GRAFIKKORT: Se nedenfor
Styresystemet skal endvidere understøtte DirectX9.0 (dvs. DirectX9 skal være installeret).
Imidlertid er spillet ganske krævende, især mht. grafikkort, hvis man ønsker fuldt detaljeniveau (dog uden kantudglatning og anisotropisk filtrering). Vi anbefaler:
HARDWARETIDENDE ANBEFALER
CPU: Mindst Athlon XP eller Pentium4 Northwood
RAM: 256MB
GRAFIKKORT: GeForce3 Ti 500/GeForce4 Ti 4200/Radeon 8500/Radeon 9500 til og med 1024x768x32; GeForce4 Ti 4600/Radeon 9500 PRO el. 9600 PRO til og med 1280x1024x32; GeForceFX 5800/5900 Ultra eller Radeon 9700/9800 Pro til og med 1600x1200x32.
Via programmet FRAPS kan interesserede dog nemt vurdere billedraten, som konstant bør ligge på 60 billeder i sekundet. Programmet FRAPS kan hentes her:
Endvidere understøttes bl. a. disse styreredskaber (sikkert flere, men MotoGP 2 er ikke testet med flere):
Logitech Wingman extreme
Logitech Wingman Rumble pad
Microsoft Sidewinder Gamepad pro
Microsoft Sidewinder
Microsoft Sidewinder Force Feedback Pro steering wheel
Interact Axis Pro
Interact Hammerhead
Som tidligere beskrevet stiller MotoGP 2 store krav til grafikkort, hvis fuldt detaljeniveau ønskes i meget høje opløsninger. Dette skyldes især, at MotoGP 2 understøtter avancerede grafiske egenskaber som pixel og vertex shadere. Endvidere anvendes "motion blur" (uskarphed ved høje hastigheder), som enkelte måske kan huske fra f.eks. Grand Theft Auto III:
Ved meget høje hastigheder anvendes "motion blur" for at forstærke indtryk af høj fart
"Motion Blur" kan deaktiveres, hvorved billedraten i spillet kan øges. Endvidere anvendes diverse shadere også således, at man helt kan ændre grafikken - f.eks. kan man, hvis man har klare sig specielt godt og dermed fået snydekoden, aktivere "Toon Shader" i MotoGP 2, det ser sådan ud:
Spillet går ud på det samme, dog er grafikken helt anderledes, hvis "Toon Shader" aktiveres
Endvidere kan man også få lov at spille i "Wireframe"; dette er dog ikke nødvendigvis nogen fantastisk oplevelse, men giver et fint indtryk af, hvor mange polygoner, som f.eks. hver motorcykel samt fører er opbygget af:
Via "Wireframe" kan diverse polygoner ses tydeligt
Apropos "wireframe" og polygoner, så kan vi her se nærmere på forskellige modeller:
Med tekstur ser diverse polygoner lidt bedre ud, bemærk den høje detaljegrad
Her er tilsvarende model, dog i lidt andet perspektiv:
MotoGP 2 kan betegnes som et af de hidtil flotteste racerspil til PC
Det store polygonniveau, som kendetegner bl.a. diverse motorcykler, kan også ses her, bemærk de runde kurver på baghjulet:
Motorcyklerne mister ikke glansen blot man kommer tæt på, tværtimod bemærkes den store grad af realisme, der præger diverse motorcykelmodeller i spillet
I spillet kan man opleve forskellige former for vejr. Regnvejr kan opleves i særligt flot grad, såfremt der anvendes grafikkort med fuld DX8-understøttelse:
Bemærk regndråberne på "ruden". Regn er usædvanlig godt lavet i MotoGP 2
I regnvejr spejler diverse motorcykler sig i den våde asfalt, men mest fantastisk er (i hvert fald med Radeon 9700 Pro eller bedre grafikkort), at billedraten ikke påvirkes negativt under regnvejr (mens regnvejr i spil som GTA - Vice City og Gothic 2 kan medføre markant nedgang i billedraten). Et andet element ved MotoGP 2, som gør spillet særligt attraktiv mht. grafik er den store synsdistance:
Man kan se usædvanlig langt i MotoGP 2 - stadig i 1600x1200x32@60FPS med den rette hardware
Her ses endnu et eksempel på den store synsdistance, som naturligvis også gør MotoGP 2 beregningstungt:
Se diverse bakker i baggrunden, i MotoGP 2 kan man næsten se så langt, som øjet (eller ens skærmopløsning, red.) rækker
Mange objekter vej og hinsides vejsiden er dog ikke i rigtig 3D, mens andre er i fuld 3D. Få bemærker dog anvendelse af 2D-objekter, grundet den høje hastighed samt "motion blur" i spillet. Her er et eksempel på kombinerede 2D- og 3D-objekter hinsides vejen, som blandes fint sammen:
For ikke at kvæle ydelsen på aktuelle cpu'er med unødvendige 3D-beregninger, er visse objekter lavet i 2D. Dette ses dog normalt kun, hvis still-billeder analyseres
Alt i alt gør den ekstreme synsdistance, brugen af pixel og vertex shadere, højt polygonniveau samt fremragende billedrate MotoGP 2 til en fremragende oplevelse. Også anvendelse af "motion blur" gør, at fartfornemmelsen er helt i top. Vi slutter af med samlet vurdering:
SAMLET VURDERING
Grafik = 95% (11-tal). Grafikken er fremragende i MotoGP 2, og mere detaljerede motorcykel-modeller er ikke set i andre tilsvarende PC-spil. Takket være understøttelse af avancerede grafiske egenskaber som pixel og vertex shadere er f.eks. regnvejr en oplevelse i særklasse. Endvidere kan man på særligt varme baner (såsom i Sydafrika) se varmedis. Implementering af "motion blur" giver fremragende fartfornemmelse, som ikke er oplevet bedre siden gode gamle MotoRacer. Endvidere kan spillet afvikles med fuldt detaljeniveau i 1600x1200x32 (dog uden anisotropisk filtrering, men dette gør ikke meget, da "motion blur" gør alting utydeligt), hvis der mindst anvendes Radeon 9700 Pro eller tilsvarende grafikkort (hurtigere grafikkort kan muligvis aktivere anisotropisk filtrering også).
Lyd = 90% (10-tal). Også musikken er glimrende i MotoGP 2. Dvs. musikken består generelt af hård rock udført af rigtige musikere, hvilket passer fint ind i spillets hæsblæsende og benzin-osende stil. Diverse lydeffekter er hverken specielt gode eller specielt dårlige, dog kunne motorlyden af ens kværn måske have være en anelse mere kraftig og dyb (men det er en petitesse).
Styring = 85% (9-tal). Styringen, her blot testet med almindeligt tastatur som formodentlig mange vil benytte, er ikke helt nem at mestre i starten. Tidligere har spillet MotoRacer (1'eren; den gode gamle med 3DFX Voodoo1 understøttelse) vist, hvorledes man producerer særligt fremragende styring. Dog bliver styringen bedre, når man har vundet flere sejre, og dermed haft mulighed for at forbedre diverse køreegenskaber. Indledningsvist kan styring via tastatur dog kræve en del tilvænning.
Gameplay = 90% (10-tal). MotoGP 2 er et rendyrket arkadespil, hvorfor MotoGP 2 sandsynligvis vil skuffe tilhængere af mere simulatoragtige motorcykelspil. Den gruppe, som MotoGP 2 primært henvender sig til, er personer, som tidligere har holdt meget af arkadeagtige spil som f.eks. Super Hang-On, MotoRacer og SEGA Manx TT Super Bike. Eller blot personer, som holder af relativt ukomplicerede racerspil, hvor oplevelsen af fart og adrenalinpumpende konkurrencer (via velvalgt sværhedsgrad, red.) underbygges af god musik og fremragende grafik. Holder man af sådanne arkadespil, finder der aktuelt næppe noget bedre racerspil til PC end MotoGP 2. Og bliver man træt af singleplayer, så understøtter spillet multiplayer med op til 16 spillere over internet eller LAN.
Vi slutter af med et par stemningsbilleder:
Kamp til stregen på usædvanligt detaljerede motorcykler
Atter et par irriterende forhindringer på vejbanen... Bemærk dog den flotte himmel
Den amerikanske version af MotoGP 2 blev blev testet på følgende PC (engelsk (og dansk?) version udkommer 20. juni 2003, bemærk MotoGP 2 er et billigt spil og koster kun 20 US$, dvs. kr. 130,00):
CPU: AMD Athlon 2100++ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V333 Raid, bios 1014, VIA 4-in-1 Hyperion 4.47 (VIA KT333)
GRAFIKKORT: HERCULES 3D Prophet Radeon 9700 Pro 351/1296 MHz (oc 325/1240) med ATi Catalystdriver 3,4
RAM: 2 x 256MB SAMSUNG PC2700 (bios 2-2-2-6-2, hurtigst mulige indstillinger)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver)
HOVEDTELEFONER: Sony MDR-RF950RK (FM, trådløse)
MONITOR: Sony 19" Multiscan G420 1600x1200@85Hz uden vsync (application preference)
STYRESYSTEM: Windows98 SE med DirectX9.0a
Ingen tegn på ustabilitet eller grafikfejl blev observeret. Konstant billedrate uden aktiveret lodret synkronisering (vsync) 60 FPS med maksimalt detaljeniveau dog uden anisotropisk filtrering i 1600x1200x32 (hvilket er perfekt resultat mht. billedrate under disse omstændigheder, da MotoGP 2 af producenten er låst i 60 FPS).
Rune skrev Monday den 16 June 2003 kl. 21:16: [ svar | nyeste ]
Bemærk, at Gamespot af en eller underlig grund kun har vurderet MotoGP 2 til 77% (XBox-versionen fik 89% af samme anmelder). Dette har måske provokeret en af Gamespots læsere til at skrive en anmeldelse, hvor MotoGP 2 får 100% (10 ud af 10 i alle kategorier). En vurdering på 100% er vel lidt overdrevet, selv om spillet er fremragende, og her kommer hele denne anmeldelse (ganske underholdende læsning, og jeg er bestemt generelt enig i indholdet):
"Honestly, I give this game a ten in all of its categories. Gameplay is unmatched. I believe that motogp2 has the best gameplay of not only all of the pc racers out there, but of all the console racers as well. This is so because the game is ultra realistic. when ur making a huge turn, you can feel your body touching the asphalt. In other words, you can see and feel your racer making a turn because your racer's body nearly touches the asphalt, just the way real life motorcycle racing is meant to be. I think this feature itself may had influenced me to giving the gameplay a ten; however, there are other great things other than the ultra realism that influenced me in giving it a ten. The graphics of motogp2 are tremondous as well. The graphics are so realistic that one would think that they were watching a real motorcycle race on television. Aside from the graphics and the gameplay, one of the games best features has got to be the sound. The bikes sound exactly as they are meant to be in real life, so therefore, you can actually feel the game metaphorically; it brings the game to life. Whats even more amazing is the music. The music is so intense that it pumps me up, makes me play harder, and play with more intensity. However, the music is not the games best feature, for it is in fact the value of the game. One can pay 20 dollars to get him/herself a copy of motogp2. This is an incredible bargain considering the game's tremendous gameplay, graphics and sounds, as I mentioned before. There are some games that cost twice as much and yet they are not as enjoyable as motogp2. One might say that the game is so cost efficient because it is a motorcycle game; however, although it's genre (motorcycle racing)is not known by most, once people get their hand on a copy motogp2, they will all become huge fans of the gaming genre. In fact, I was not a very big fan of motorcycle racing games myself until I got my hand on a copy of motogp2."
pc152013.stofanet.dk skrev Monday den 16 June 2003 kl. 21:20: [ svar | nyeste ]
Det ser jo fabelagtigt godt ud! Er der en demo?
Rune skrev Monday den 16 June 2003 kl. 21:42: [ svar | nyeste ]
Ja, jeg har tidligere haft denne demo, men jeg kan ikke finde den (den var sandsynligvis med et tysk blad, som måske har haft eksklusivrettigheder - men mon ikke denne demo burde ligge på nettet).
Rune skrev Monday den 16 June 2003 kl. 22:07: [ svar | nyeste ]
Jeg tog fejl, det var demo af "MotoGP" og ikke "MotoGP 2". Derudover minder MotoGP nu meget om MotoGP 2; du kan downloade MotoGP her (66MB):
Det ser sku flot ud, tror jeg skal ud med snøren ;o) Det er jo snart D.20 :)
Frozen skrev Monday den 16 June 2003 kl. 23:37: [ svar | nyeste ]
For ca. 130 kr. ser det da absolut ud til at være værd at investere i! Det ser jo ekstremt flot ud! Og mon ikke liiige mit aldrende Geforce4 Ti4200 kan klare det :P
Jeg er ikke noget større matematisk geni, men jeg undres dog over hvordan du kan få 25 engelske pund til at være ca. 130 danske kroner. ;)
25£ til kurs 10.5553 = 263.883kr :)
Rune skrev Tuesday den 17 June 2003 kl. 10:52: [ svar | nyeste ]
Spillet koster 20$ i USA, men desværre 25£ i England, derfor sondringen mellem ca. kr. 130,00 og ca. kr. 260,00. Det burde kunne betale sig at bestille via amerikanske www.amazon.com, også selv om der skal betales forsendelse samt 31,5% samlet told og moms.
Jeg har spillet det i en uges tid og det er et rigtig lækkert spil!!! Dog skal man lige give det en ½ til 1 hel time, for at vende sig til styringen.
Kører det i 1024*800 med høj detail, jeg har ikke prøvet i højere opløsning, da jeg er godt tilfreds, indtil puteren vokser :-)
Ja, det er helt OK, det er også muligt at se Kato i "action" han overlevede ikke dette forår, desværre, men dette spil overlever om ikke andet på min Comp.
Det ser bare for fedt ud når man styrer op over de 250km/t, det der tunnelblik agtige giver lige det sidste sus, fedest, tja godt at der var bid på snøren, det gladtede lidt ud på nedturen over Colin MacRae Rally 3, dybt skuffende, men med RalliSport challenge og MotoGP 2 kan jeg godt klare den side af spil genren.
Eneste minus er at lyden er lidt tam, efter min mening, alt andet er dog optimalt.
Har ikke prøvet MotoGP 2 skal det siges, men sammenlignet med EA's Superbike 2001 er MotoGP (altså 1'eren) da noget af det mest tamme, man kan forestille sig...2'eren skal fandme være betydelig bedre før jeg skifter fra Superbike 2001 (det kan man forøvrigt få for en hund og selv med et par år på bagen, ser det stadigvæk rimeligt godt ud).
Rune skrev Tuesday den 17 June 2003 kl. 10:10: [ svar | nyeste ]
Jeg tror ikke, at SuperBike 2001 tilhængere nødvendigvis vil være glade for MotoGP 2, netop derfor lagde jeg speciel vægt på Super Hang-On og MotoRacer i ovenstående gennemgang. Dvs., bryder du dig slet ikke om MotoGP, så er der stor chance for, at du ej heller kan lide MotoGP 2. Ifht. Moto GP byder MotoGP2 (ifølge producenten) bl.a. på forbedret gameplay, forbedrede visuelle effekter (og baner) samt forøget detaljeniveau på diverse motorcykler.
Soda skrev Tuesday den 17 June 2003 kl. 10:03: [ svar | nyeste ]
Hmmm trist..
Der er godt nok lagt fra 20$ til 24.95£, som det koster i Danmark (England) og så skal man også lige huske de 20 kr i porto, så spillet kommer ikke til at koste 130 kr, men 300 kr sådan ca.
Ellers ser det hamrende godt ud. Bliver helt nostalgisk når man ser på de billeder. Kommer til, at tænke på spil, som Super Hang-On og racerspillet WROOM!! på Amigaen ;o)
Jeg har spillet demoen af Moto GP fra THQ og jeg må sige at det er for fedt. Har brugt rigtig lang tid bare på den ene bane der er i demoen. Kører med konstante 60 fps i 1600x1200 på et Radeon 9500 pro og Athlon XP 1800+ med alt på max, undtagen special effects. Jeg har dog ikke kunne skaffe den fulde version nogen steder i Danmark. Men nu når 2'eren er kommet ved jeg vist godt hvilket spil jeg skal have næste gang.
Hvis en ved hvor man finder en demo af Moto Gp 2, må vedkommende meget gerne tippe det videre.
Rune skrev Tuesday den 17 June 2003 kl. 21:12: [ svar | nyeste ]
Såvidt jeg ved, så findes der aktuelt intet demo af 2'eren til PC.
PÅ www.spilpriser.dk kan man finde Moto GP2 Ultimate Racing Technology (jeg formoder det er det samme spil) til den nette sum á 379 kr. hos Realgames.dk.
Rune skrev Wednesday den 18 June 2003 kl. 08:56: [ svar | nyeste ]
Ja, det er samme spil, den fulde titel er "Moto GP 2: Ultimate Racing Technology". "Moto GP 2" kan dog også skrives som "MotoGP 2" eller "MotoGP2" alt afhængig af, om det er producenten eller udgiveren, som angiver navn. Vi startede med "MotoGP 2" i ovenstående artikel, men skiftede dernæst til "Moto GP 2" og så tilbage til "MotoGP 2" (to skridt frem og to tilbage, da spillet fra producenten hedder "MotoGP 2"). Kært barns navn har mange skrivemåder...
Nu har jeg brugt det meste af aftenen på at komme i gennem banerne, i Quick mode, så det var på tide at få startet en karriere, med egen maskine og design, det spil er bare for fedt, 1rste løb på Suzuka og i silende regn, det var for spændende, meget flottere end det screenshot af regnvejr viser, det er et must hvis man er til to hjul.
Realgames har ikke nogen lev. Dato på, man kan dog reservere spillet!!!!!
Men til det lander, da nøjes jeg med den iaftes fiskede "testversion" ;o) Køber jo heller ikke ny bil, bare efter udseendet, denne bil er dog værd at købe.
JAG skrev Wednesday den 18 June 2003 kl. 02:21: [ svar | nyeste ]
MotoGP styrer for vildt...har gennemført det med et Wingman Action. Når jeg gamer nu ligger jeg og kører på baghjulet de mest syge steder. Kan kun tro på at efterfølgeren er det ultimative racebike game til PC. Skal ihvertfald have fingrene i det. Superbike 2001 er også fedt men ikke, efter min mening, ligeså intenst...
;)
Rune skrev Wednesday den 18 June 2003 kl. 08:42: [ svar | nyeste ]
Computergames.ro har nu også testet MotoGP 2, som de vurderer til 84%, dog 94% i grafik:
212.10.0.134 skrev Wednesday den 18 June 2003 kl. 10:07: [ svar | nyeste ]
Fedt at teste noget som helst i Windows98SE??
Hallo vi siger altså år 2003 nu..
De problemer der var med spil i Windows2000 og XP i starten er for længst væk.
Det er jo bare et spørgsmål om at tweake det sidste, nøjagtig som det var i Win98. Det kan fanme ikke være mange hardcore gamers/pc-entusiaster som stadig kører Win98.. Bare tanken om det lortesystem får mig til at blive knotten..
Hvis man har købt win98SE og er godt tilfreds med det, så er der jo ingen grund til at gå ud og invistere x antal 1000 Kr. på en ny windows......
Personlig er jeg mest til win2000, synes der er for meget pop i winXP...
Staalormen
Rune skrev Wednesday den 18 June 2003 kl. 15:25: [ svar | nyeste ]
Der er ingen ekstra ydelse af hente i Win2000/XP og ej heller stabilitet - dvs. for mit vedkommende (jeg har skam prøvet WinXP, men fandt det unødvendigt). Derudover er både Win2000/XP glimrende styresystemer, men mit Win98 SE er sat op på speciel måde (dvs. overflødige egenskaber er fjernet) og booter ekstremt hurtigt, og jeg oplever aldrig den frygtede "blå skærm"/ustabilitet. Så per defintion kan jeg ikke opleve højere hastighed og stabilitet, end hvad Win98 SE aktuelt tilbyder. Martin her fra sitet er dog gået efter guldet - han har 99% frie systemressourcer efter opstart i hans super-modificerede Win98 SE :-) Derudover er mit system sat op til fuld dos-kompatibilitet, da jeg stadig råder og megen ældre software og især ældre emulatorer, som ikke virker i WinXP/2000 (og jo, selv mit Audigy lydkort er sat op, så det virker i DOS 7.10, så jeg har skam stadig lyd på eksempelvis Quake, Doom1-2 og Duke Nukem 3D i Dos :-). Eftersom Win98SE understøtter DirectX9.0a osv., så tror jeg, du får svært ved at finde mere kompatibel PC (både nyeste spil/programmer samt meget gamle virker).
212.10.0.134 skrev Wednesday den 18 June 2003 kl. 15:37: [ svar | nyeste ]
Kan godt være at den er mere kompatibel, men jeg nægter at tro at den er mere stabil end en ordentligt installeret 2000 eller XP. Desuden er der for manges vedkommende også andre ting end spil at tage hensyn til. Prøv f.eks. at flytte nogle store filer (læs film) fra harddisk til harddisk og se om du kan surfe rundt på nettet imellemtiden, eller bare lave noget som helst i win98. Umuligt.. systemet bliver fuldstændig låst af filflytningen. Harddisk performance er klart bedre i 2000/XP. I det hele taget er der så mange features i XP som jeg nødigt ville undvære.
Rune skrev Wednesday den 18 June 2003 kl. 15:51: [ svar | nyeste ]
Jeg har nu ikke oplevet sådanne problemer, tværtimod har jeg ingen problemer med at surfe mm. under omfattende filkopiering (og min aktulle ATA-100 HD yder som den bør i diverse benchmarks). Derudover omhandler ovenstående artikel udelukkende MotoGP 2, men såfremt enkelte er interesserede heri, kan diskussion af diverse styresystemer gerne fortsættes i vores forum eller associeret til mere velegnede artikler.
Hmmm.. måske man skulle gå igang med at piske lidt kværn, her i sommerheden. For godt det ser det jo ud, og som afstresser fra Grand Prix Legends, er det sikkert genialt. Nå, under hvilken sten gemte jeg nu de 379,-.
Når man har Designet og opgraderet sin kværn, kan man bare pakke filerne og sende dem til andre, på den måde kan man jo få mange sjove afvekslinger, filerne fylder ca 10-15KG pakket, det er da også positivt, hvis man har de lyster.
Replays gemmes også i seperate mapper, tilhørende Spiller Profilet, der er en del facetter ved dette spil som adskiller sig en del fra tidligere og mere firkantede version af Bike Racing.
Her er lidt at køre efter drenge..... Jerez 01.33.82 og Sachsenring 01.14.83 - Kørt på Andrew Pitts Kawasaki!!
Soda skrev Friday den 20 June 2003 kl. 12:31: [ svar | nyeste ]
Hvad angår ydelsesforskellen på Windows 2000 og XP, så vil jeg nok mene der er en forskel. - Jeg kan ikke forklare, hvad det er, men et eller andet er der nu gjort for at øge hastigheden i Windows XP.
XP starter betydeligt hurtigere op end Windows 2000. Har begge systemer kørende på min egen PC og administrere godt 500 PC'ere med Windows 2000, samt et par stykker med Windows XP.
Hvis jeg prøver, at spille spil i Windows 2000, så kan jeg ikke ikke spille i meget højere end 1024x768 før det begynder, at hakke, mens jeg med det nøjagtig samme spil kan køre fint i 1280x1024 og med samme driverset i Windows XP.
Hvad angår designet i Windows XP, så er det første jeg gør når jeg får sat det op er, at sætte systemet til Best Performance og vupti, så har man et Windows 2000 design ;o) - Ingen tegnfilms OS layout her. - Det er hvad vi har Windows ME til ;o)
En gammel Windows 98SE har jeg da også, men det bruger jeg kun til én ting og det er til min oldnordiske MP3 afspiller, som desværre ikke har noget sofware, som køre på Windows 2000/XP og firmaet, som har lavet den (www.mp3man.com) svare ikke tilbage på mine mails om, at give mig informationerne om hvordan parallelkablets forbindelse er m.m., så jeg selv kan lave min egen uploader.
0x503e1294.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Friday den 20 June 2003 kl. 15:15: [ svar | nyeste ]
Motoracer2 var helt klart et sjovt og flot spil, jeg graver 3 frem og finder vej til omtalte spil, klart fedt at se at race genren bliver holdt i live. Lidt syndt der ikke også er MotoX.
Efter at have læst anmeldelsen her måtte jeg da lige prøve moto gp2, og det er da pænt sjovt. Meen hvordan laver man wheelies? Jeg syntes ikke liiige jeg kan lure hvordan.. :(
tdk33.teledanmark.dk skrev Friday den 20 June 2003 kl. 18:16: [ svar | nyeste ]
Lyden i dette spil er lige til at skide i.
Lyden er den samme uanset om det er to el tre takter man kører, skod :(
Og man får på intet tidspunkt noget indtryk på lydsiden hvorvidt man kører 5000 eller 12000 omdrejninger.
Hvordan kan I give lydsiden 10 ? (el 90%)
Rune skrev Saturday den 21 June 2003 kl. 00:55: [ svar | nyeste ]
Som du kan læse i ovenstående artikel, så har vi specielt vurderet musikken højt, hvorfor vi har givet 90% i lyd (lyd dækker jo både over musik og effekter). Derudover opfatter jeg ikke diverse motorlyde som helt så ringe, som du giver udtryk for, selv om jeg er enig i, at disse kunne forbedres.
Jesper skrev Friday den 20 June 2003 kl. 19:42: [ svar | nyeste ]
Jeg synes altid at lyden er så dårlig i så nogen spil, det lyder slet ikke som en virklig motorcykel.
JK skrev Friday den 20 June 2003 kl. 21:37: [ svar | nyeste ]
Man må give udviklerne til Moto GP 2 en ting,og det er ros for at lave et spil som bruger så mange flotte effekter samtidig uden,at det går ud over hastigheden i spillet.Efter at have prøvet det med fuld effekter på min aldrende Athlon XP 2000+,Geforce 4 TI4200,512 mb ddr ram,så har jeg stadig svært ved at lure hvordan de har fået skruet spillet sammen - når andre spil udviklere stadig kommer med hakkende spil oplevelser,som brugerne tror er grundet deres aldrende pc...Konklusionen må være,at alt for mange udviklerne i dag er utroligt ringe programmører,som springer over hvor gærdet er lavest når et spil skal se dagens lys - eller også har udviklerne til Moto GP 2 bare været enormt heldige :)
At lyden ikke er super optimal, er helt korrekt, men hvis i ikke kan høre forskel på en 3 cylindret Aprillia og en totakter, eller en 5 cylindret kværn, skulle i heller købe ordentlig Hardware, der er altid mangler ved lydsiden, men ved de fleste andre Motorbike Racing Spil, er der mange flere downsides, så kveruler ikke, nyd det eller spil Gothic II.........Gameplay er der lig med Enclave, Dungen Siege eller Morrowind og lign.
Det vil sige smag og behag, jeg har tæsket næsten alle Bike Racing Spil igennem mit system, dette her er det fedeste, minusser ja, men de opvejes, af spilleglæden.
Hvis ikke få jeres penge tilbage!
Og så drop da snart den diskussion om hvilket OS der er bedst, det er den sammenføring af brugeren der kan få det optimale ud af sit OS der er afgørende, der findes også folk der kører Moris Minor, tja dem om det, jeg vil hellere cykle.
Sammenlign "super Skod CMR Rally 3 og MotoGP, så er der ingen tvivl om at 3.3GB installeret fra 3 Skiver ikke står en chance mod en Single skive MotoGP 2 og Disk Plads på <600MB, alle firehjulæs entusiaster kaster sig sikkert over Rally spillet og bagefter op, det skodder for vildt, her er det KUN lyden der er for tam, men så skru da op for h......
Anubis skrev Monday den 23 June 2003 kl. 09:31: [ svar | nyeste ]
Jaa satme på tide vi får et nyt kør galt og vælt alle kørere på banen spil :) hey Rune kan man spille multiplayer i det??
Rune skrev Monday den 23 June 2003 kl. 10:58: [ svar | nyeste ]
Ja, jvf. sidste linie i gameplay-vurderingen: "Og bliver man træt af singleplayer, så understøtter spillet multiplayer med op til 16 spillere over internet eller LAN."
Har ikke prøvet Multiplayer delen endnu, men den er der, kører over IP, der er omtalt at NAT eller Firewall kunne blive til gene, opgivelse af UDP Port Adresse skulle dog afhjælpe disse.........
JK skrev Monday den 23 June 2003 kl. 12:10: [ svar | nyeste ]
Hvem er producenten af MotoGP - synes ikke at det fremgår af artiklen nogen steder...
Iøvrigt synes jeg da at det er lidt morsomt at den anmelder der giver det "100%", fremhæver spillet pga. dets uovertrufne realisme - mens anmelderen her skriver at det primært henvender sig til fans af arkade-racerspil... hælder nok selv mest til det sidste også, gider ikke alt det realistiske pis med at finjustere hver eneste møtrik på cyklen, men det er blot sært som folk opfatter realisme forskelligt.
Rune skrev Tuesday den 24 June 2003 kl. 11:22: [ svar | nyeste ]
Et uddrag fra ovenstående artikel: "Ifølge THQ, som har stået bag udgivelse og produktion af MotoGP 2, gælder følgende minimumskrav til hardware...". Dette er dog ikke helt korrekt, da det er CLIMAX, som har produceret spillet:
Jeg har netop gennemført flere timers spil, (10+) af 1'eren, af ovennævnte spil og må indrømme, at denne oplevelse gav mig en del mere adrenalin-træning til evnt. kommende hjerteinfakt, end 2'eren kunne præsterer.
MotoGP1 kunne med alt i max (incl. AA + ANI) på XP1600+ og Radeon9700Pro i 1280x1024 (17"G220(SONY)) give mig en særdeles fremragende oplevelse (altid 60 FPS), hvor polygonvandring i baggrundstexturerne ikke var en decideret øjenbæ ifht. til MotoGP2 (primært pga. AA)
I MotoGP2 kunne konstante 60 FPS ikke opnås med AA!
Hvorfor MotoGP2 i flere internationale reviews opnår relativt lav score i anmeldelses procent må udelukkende være, at der stort set intet nyt er under solen i MotoGP2 ifht. MotoGP1, udover nye baner og mere detajeret baggrundstexturer, som iøvrigt påvirker spillet til en laverer billedhastighed og desuden påfører spillet mere polygonvandring, ihvertfald i 1280x1024 :-)
hvilke maskine har du snipper? jeg kører i 1280x1024 med stort set alt på max, inkl. blur-effekten og full screen special effects og opnår noget der ligner 50-60fps. vil lige teste med fraps.
XP1800+, 512mb PC2100, KT-266A mobo, 9500 pro (325/312).
megafedt spil...drømmespillet pt..fed feature at man kan connecte via IP. (nogen der ska ha tæsk?:) og helt altid helt korte loadtider, altid et plus.
grafikken er i top. verdensklasse. intet mindre.
lyden er ok synes jeg. man kan da tydelig høre forskel på div. cykler. motorlyden kunne nok ha været mere brutal, skrigende og høj, men klart super stereoeffekter fra andre kørere og publikum.
et godt replay kan desuden være fedt at stene over.
En der ligger inde med en masse fede mc'er? Måske vedkommende kan lokkes til at sende et par? Det er vist muligt, ikke?
Rune skrev Saturday den 18 October 2003 kl. 19:23: [ svar | nyeste ]
4 måneder efter, at vi publicerede ovenstående anmeldelse, er det gået op for Tom's Hardware, at MotoGP 2 er et fremragende spil:
"MotoGP 2 is one of the most incredible racing games I've ever played. The level of realism presented within this game is amazing; it will, no doubt, raise the bar for a number of standards in this genre. The single player experience is one that even the most determined gamer will be challenged to complete for some time. There are so many modes to play in, and there are countless numbers of features that can be unlocked in Single player mode. Even if you do manage to finish this part of the game quickly, you can always create a new character with a new bike and challenge yourself even further... This is one of the best looking (if not the best) racing titles I have ever seen. The amount of eye candy available for each track and mode will tax your eyesight the first few times you play this game; there is that much to take in. MotoGP 2 is a "must have" for anyone who likes racing games, and for those fans of motorcycle racing games, this title needs to be part of your game collection."
Rune skrev Thursday den 03 June 2004 kl. 23:54: [ svar | nyeste ]
Så er MotoGP 3 vist på vej:
"THQ ANNOUNCES MOTO GP 3 IN DEVELOPMENT WITH CLIMAX FOR XBOX™ AND PC
The highly acclaimed MotoGP brand returns in 2005
Woking, Surrey UK, 03 June, 2004 – THQ Inc. (NASDAQ: THQI), today announced the next game in the MotoGP series in development with Climax. The new instalment will have players racing through photo-realistic race tracks and will introduce a brand new mode. The game is slated for worldwide release in the quarter ending September 30, 2005, for the Xbox™ videogame system from Microsoft and on PC. In territories outside of USA and Canada, this game will be known as "MotoGP: Ultimate Racing Technology 3.
Originally released in 2002, MotoGP: Ultimate Racing Technology introduced thrill-seeking game players to an adrenaline-filled racing experience. The original title was followed with the release of MotoGP: Ultimate Racing Technology 2 in 2003, which was one of the first titles to feature Xbox Live™ support. Featuring the most immersive MotoGP experience at the time, the two releases enjoyed an impressive number of awards including those from Microsoft Advanced Technology Group, Official Xbox UK, Edge and IGN.com.
Ian Curran, vice president of European Publishing, THQ Inc. ("THQ") commented, "I am delighted that we are continuing to work with Climax on a brand like MotoGP. We have had considerable success with MotoGP and MotoGP 2 and our agreement with Climax provides an exciting opportunity to develop a gripping racing game with more real tracks, riders and equipment than ever before giving gamers and MotoGP fans an ultimate interactive gaming experience".
Karl Jeffery, CEO of Climax said "We are so proud and delighted that THQ have once again chosen Climax as their preferred development partner. The new game promises to extend the hugely successful Moto-GP franchise and set the new gold-standard for the online racing genre..."
MotoGP, managed by Dorna Sports, a company based in Spain that runs the world's top motorcycle sports, is the world's fastest, most advanced form of motorcycle racing. Leading motorcycle manufacturers, including Honda, Suzuki, Yamaha, Aprilia, Ducati, Kawasaki and Proton all participate with their own state-of-the-art, high-tech motorcycles unique to the MotoGP World Championship. The Dorna website is located at www.motograndprix.com."
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.