Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Den sidste Pentium4 Northwood: Pentium4 3,2 GHz mod Athlon XP 3200+
Processorer af Webmaster Monday den 23 June 2003 kl. 13:03 [ Processorer ]
Meget tyder på, at Pentium4 3,2 GHz bliver den sidste Pentium4 cpu, som Intel udgiver. Det forventes, at Intel om få måneder vil udgive den første Pentium5 cpu, der bærer udviklingsnavnet Prescott samt anvender bl.a. 0,09 mikron fabrikationsproces og 1MB level2 cache. I denne artikel vil vi dog ikke bruge flere ord på Prescott, men i stedet se, hvorledes den nye Pentium4 3,2 GHz klarer sig ifht. Athlon XP 3200+.

Bemærk, at diverse testresultater i denne artikel er opnået via de aktuelt hurtigste bundkort til Pentium4 og Athlon XP, dvs. i875P-baserede bundkort til Pentium4 og nForce2 Ultra 400 til Athlon XP. Derudover er Radeon 9700/9800 Pro anvendt samt 2 x 256MB PC3200 systemram.

Eftersom Pentium4 3,2 GHz kun er 200 MHz mere spændende end Pentium4 3 GHz, som vi tidligere så nærmere på i denne artikel:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/04/14/7924343

så vil vi straks gå i gang med diverse testresultater (det kan dog bemærkes, at P4 3,2 GHz typisk bruger 85 watt (dog mere end 100 watt ved spidsbelastning), grundet effektiv varmeafledningsplade er P4 3,2 GHz dog generelt koldere end Athlon XP 3200+. Athlon XP 3200+ bruger til sammenligning 77 watt):

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/p4-3200.html

I Quake3 Arena fandt XBitLabs, at Pentium4 (P4) 3,2 GHz var hele 20% hurtigere end Athlon XP 3200+. Vi dobbeltchecker:


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/CCAM/p4_32ghz.shtml

Hos HotHardware var P4 3,2 GHz 18% hurtigere end Athlon XP 3200+ og vi lader Toms Hardware fortsætte:


Kilde: http://www.tomshardware.com/cpu/20030623/index.html

Også Toms Hardware fandt, at P4 3,2 GHz var hele 18% hurtigere end Athlon XP 3200+. Men lad os dog alligevel checke en fjerde og sidste gang:


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/intel_pentium_4_3.2_review/default.asp

Hos Firingsquad var P4 3,2 GHz også 18% hurtigere end Athlon XP 3200+. Vi fortsætter med Unreal Tournament 2003:

UNREAL TOURNAMENT 2003


Kilde: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/p4-3200.html

Under botmatch er Athlon XP 3200+ stadig stærk, og er 4% hurtigere end P4 3,2 GHz. Firingsquad fandt tilsvarende:


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/intel_pentium_4_3.2_review/default.asp

Athlon XP 3200+ var dog kun 1% hurtigere end P4 3,2 GHz. I den mere grafikkortintensive Flyby-test vinder P4 dog:


Kilde: http://www.tomshardware.com/cpu/20030623/index.html

I Flyby-testen er P4 3,2 GHz 5% hurtigere end Athlon XP 3200+ (Firingsquad fandt tilsvarende, resultater ikke vist her). Lad os se, hvordan det går i Comanche 4:

COMANCHE 4


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/CCAM/p4_32ghz.shtml

I Comanche 4 får Athlon XP 3200+ enden på komedie (hvilket ikke er spor sjovt); P4 3,2 GHz er hele 21% hurtigere. Mon Toms Hardware kan verificere disse resultater?


Kilde: http://www.tomshardware.com/cpu/20030623/index.html

Hos Toms Hardware var lat endnu værre for Athlon XP 3200+. P4 3,2 GHz er her hele 23% hurtigere end Athlon XP 3200+. Vi trippelchecker:


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/intel_pentium_4_3.2_review/default.asp

Firingsquad fandt, at P4 3,2 GHz var hele 19% hurtigere end Athlon XP 3200+. Lad os se, om denne trend fortsætter i Serious Sam 2:

SERIOUS SAM - THE SECOND ENCOUNTER


Kilde: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/p4-3200.html

Serious Sam 1 og 2 har typisk være meget AMD-venlige spil, men alt ser nu endelig ud til at være tabt. P4 3,2 GHz er under 1% hurtigere end Athlon XP 3200+. Firingsquad dog ikke helt enige:


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/intel_pentium_4_3.2_review/default.asp

SS2-bastionen holder stadig hos Firingsquad, Athlon XP 3200+ er dog langt under 1% hurtigere end P4 3,2 GHz. Splinter Cell medfører dog langt værre resultater for Athlon XP 3200+:

SPLINTER CELL


Kilde: http://www.tomshardware.com/cpu/20030623/index.html

Her er P4 3,2 GHz 12% hurtigere end Athlon XP 3200+. Og XBitLabs er dog ikke enige:


Kilde: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/p4-3200.html

P4 3,2 GHz vandt også hos XBitLabs, men kun med 3%. Lad os derfor se, hvad Firingsquad fandt:


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/intel_pentium_4_3.2_review/default.asp

Hos Firingsquad var forskellen på Athlon XP 3200+ og P4 3,2 GHz på 1%. Så meget forskellige resultater ses mht. Splinter Cell. Men hvad med Return to Castle Wolfenstein?

RETURN TO CASTLE WOLFENSTEIN


Kilde: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/p4-3200.html

Her var P4 3,2 GHz 17% hurtigere end Athlon XP 3200+, hvilket minder om resultaterne fra Quake3 Arena (Return to Castle Wolfenstien er baseret på Q3A-enginen). I flysimulatorer som IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles vinder P4 3,2 også:

IL-2 STURMOVIK: FORGOTTEN BATTLES


Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/intel_pentium_4_3.2_review/default.asp

P4 3,2 GHz er her 5% hurtigere end Athlon XP 3200+. Vi slutter af med Gun Metal:

GUN METAL


Kilde: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/p4-3200.html

Dette spil understøtter DirectX9 og virker meget grafikkortintensivt, forskellen på P4 3,2 GHz og Athlon XP 3200+ er på 2%.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE KOMMENTARER

Om kort tid ankommer to nye revolutioner mht. processorer, nemlig Pentium5 fra Intel og Athlon 64 fra AMD. Derfor kan ovenstående resultater formodentlig betragtes som et farvel til både Pentium4 og Athlon XP. Vi så via ovenstående resultater:

1. Quake3 Arena: P4 3,2 Ghz var 18 - 20 % hurtigere end Athlon XP 3200+
2. Unreal Tournament 2003: Uafgjort (Athlon XP 3200+ hurtigere til botmatch, P4 3,2 GHz hurtigere til Flyby)
3. Comanche 4: P4 3,2 Ghz var 19 - 23 % hurtigere end Athlon XP 3200+
4. Serious Sam 2: Uafgjort
5. Splinter Cell: P4 3,2 Ghz var 1 - 12 % hurtigere end Athlon XP 3200+
6. Return to Castle Wolfenstein: P4 3,2 Ghz var 17 % hurtigere end Athlon XP 3200+
7. IL-2 Sturmovik: P4 3,2 Ghz var 5 % hurtigere end Athlon XP 3200+
8. Gun Metal: P4 3,2 Ghz var 2 % hurtigere end Athlon XP 3200+

I gennemsnit var P4 3,2 GHz således 9% (spredning 0 - 23%) hurtigere end Athlon XP 3200+.

P4 3,2 GHz (US$ 637 stykpris ved køb af 1000) forventes dog indledningvis at koste 20% mere end Athlon XP 3200+ (aktuel pris ca. 529 US$ ifølge Toms Hardware). Om ca. 3-4 måneder forventes nye revolutionerende processorudspil fra AMD og Intel, så kampen om at levere mest attraktive cpu'er vil formodentlig fortsætte med uformindsket kraft senere på året.



Kristian skrev Monday den 23 June 2003 kl. 13:25: [ svar | nyeste ]
Ja tak!

Fin opsamling. Det ser lækkert ud, med udsigterme til Pentium 5 osv.



Kristian skrev Monday den 23 June 2003 kl. 13:27: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der ved om i865PE og i875P chipsettene kommer til at understytte Pentium 5?

Hvilken sokkel kommer Pentium 5 til at starte på? (478?)



Rune skrev Monday den 23 June 2003 kl. 13:43: [ svar | nyeste ]
Ja, Pentium5 vil virke på f.eks. i865PE og i875P bundkort (socket 478); her citat fra Christian Anderka (Intel, Tyskland): "Kompatibilität wird kein Problem darstellen, denn der Prescott arbeitet problemlos mit Springdale- under Canterwood-Mainboards zusammen". (Kilde PC Games 07/03 2003). I år 2004 forventes P5 dog at skifte sokkel.


snailwalker skrev Monday den 23 June 2003 kl. 13:50: [ svar | nyeste ]
Tja i spillene så det stadig ok ud for atholon. Men når det kom til fx mp3 komprimering og seti@home tabte Athlon ENDNU MERE. Det er næsten syndt at kalde den 3200+ når den er ca. 10 % langsommere i spil, og noglegange op til 23 % langsommere...

Det ser ud som om athlon har tabt indtil opteron kommer...



leek_dk skrev Monday den 23 June 2003 kl. 14:23: [ svar | nyeste ]
Det er den fsb på 800MHz der gør Intel så overlegene, som Webmaster sagde kommer der snart nye AMD og Intel processorer så det skal sikkert blive interessant at læse om næste slag mellem giganterne :D


[MOFO]Dronning skrev Monday den 23 June 2003 kl. 15:33: [ svar | nyeste ]
Pentium4 må i sandhed siges at være den dominerende processor på markedet lige pt, jeg tror dog også at Pentium5 vil vinde over AMD's Opteron processorer. Dog er Pentium cirka 20% dyrer end AMD, så spørgsmålet er og bliver om det kan betale sig at bruge omkring 20% mere på en Pentium og kun få mellem 10-20% hurtigere cpu? - tilmed er AMD vinder af det mest omtalte spil på markedet lige nu, nemlig UnrealTournament2003 (ved godt at HT.dk dømmer uafgjort, men flyby siger nada om selve spil afviklingen, kun botmatch tæller)

Men ok, Pentium4 vinder generelt.



Urt skrev Thursday den 26 June 2003 kl. 16:47: [ svar | nyeste ]
Uhm, UT2k3 er da bestemt ikke det mest omtalte spil på markedet lige nu.


StarF skrev Monday den 23 June 2003 kl. 15:36: [ svar | nyeste ]
Mon ikek amd kommer igen med deres clawhammer serie? (athlon 64)


Jan Tams skrev Monday den 23 June 2003 kl. 15:39: [ svar | nyeste ]
jeg mener at jeg for 3-4måneder siden hørte, at den næste epoke-gørende processor-udspil fra Intel ville benytte pads i stedet for pins. Det var noget med at pins ikke havde god nok forbindelse til motherboardet. Men hvad, Intel prescott er jo i realiteten en P4 med endnu mere cache. Så mon ik den bliver en slags P4 ultra..og vi må vente på Pentium 5 til et andet tidspunkt ???

Desuden forebygger Intels 800Mhz fsb, deres sølle L1-cache, hvor AMD kan prale med 128KB mod Intels sølle 16KB. På cache er AMD bedre end Intel, og på FSB er Intel bedre end AMD. Så jeg tror nu, det er de rene Mhz der afgør slaget. og trods Intels lange Pipeline er der nogle programmer der kan lide den!!



Kristian skrev Monday den 23 June 2003 kl. 17:30: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der ved:

Hvornår (cirka: f.eks. 3Q 2003) kommer den første Prescot Processor?

Hvor mange Prescot Processore kommer der til socket 478?

Hvilke forskelle vil der være på Pentium 4 og 5, bortset fra MHz'ene?

Har selv P4P800 og P4C 2,4!

:-)



cAPS lOCK skrev Monday den 23 June 2003 kl. 19:33: [ svar | nyeste ]
Joeh, de første Pentium 5 (genialt navn) processorer er socket 478. Lidt klip og klister fra Anandtech, http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1826&p=1

The Prescott core will be introduced at two clock speeds - 3.2GHz and 3.4GHz. The 3.2GHz part will obviously overlap with the forthcoming 3.2GHz Northwood part, while the 3.4GHz speed will be a Prescott-only core. The other thing to keep in mind is that both of these CPUs are still Socket-478 parts, you won't see the first Socket-775 CPUs until Q2 2004, which we will talk about next.

The 3.4GHz Prescott will close off 2003, but in Q1 '04 we'll see another speed bump to 3.60GHz. This 3.60GHz processor will be the one to stay away from, because it is still a Socket-478 CPU. In the following quarter, Q2 '04, Intel will introduce a Socket-775 LGA version of the 3.60GHz Prescott processor as well as 775-pin versions of the 3.2/3.4GHz Prescott processors.

Fysisk kan en ny professor godt klemmes ned i et 865/875 motherboard, men om bios'en tillader det...

Men, når en ~3GHz Pentium 4 er udskiftningsmoden er det nok også på tide at skifte boardet ud.

/cAPS lOCK



PeterA skrev Monday den 23 June 2003 kl. 19:43: [ svar | nyeste ]
Rune! jeg tænker på at købe AMD, og ved hjælp af clocking nå 3 - 3,2 Ghz, spørgsmålet er så hvilken cpu jeg kan "nøjes" med at købe: XP 2500+, eller skal jeg op og have en XP 2800+, og hvilken er bedst:(Barton/Thoroughbred) til at clocke? Fed site...Den bedste!!!


PeterA skrev Monday den 23 June 2003 kl. 19:48: [ svar | nyeste ]
Rune, jeg glemte og spørge om køler til en clocket cpu, er det stadigvæk Alpa8045T/Pabst der er den bedste til AMD 3/3,2Ghz? Er der billigere (lydsvage)alternativer?


Rune skrev Monday den 23 June 2003 kl. 22:05: [ svar | nyeste ]
Husk at Athlon XP 3200+ kun er på 2,2 GHz, så medmindre du anvender ekstrem nedkøling, skal du ikke regne med at ramme 3,2 GHz (jeg går dog ud fra, at du mener 3200+ hastighed, når du skriver 3,2 GHz :-). Alpha 8045T er glimrende til XP 3200+, men du kan naturligvis også bruge f.eks SLK800 eller MCX462U køleprofiler, se evt. udbud hos Studiedata.dk. Overclockning er aldrig helt sikkert, så lad være med at købe en cpu, som du ikke bliver glad for, også hvis al overclockning fejler. Du kan se diverse overclockningsresultater i databaserne hos overclockers.com


Moby-Dick skrev Monday den 23 June 2003 kl. 21:45: [ svar | nyeste ]
jeg tror ikke du når så højt op med en luftkøler. så skal du være meget heldig med stepping'en... en Barton XP2500+ er jo kun på 1833 mhz... d.v.s. at du skal clocke den mere end 1000 mhz!!! det er næsten umuligt... selv med kompressor-køling... medmindre du er MEGET heldig med stepping'en.


PeterA skrev Monday den 23 June 2003 kl. 22:46: [ svar | nyeste ]
Ja Ok! jeg mente selvfølgelig 3200+!! Så jeg skal altså holde mig langt fra overclocking??


Rune skrev Tuesday den 24 June 2003 kl. 11:28: [ svar | nyeste ]
Det behøver du skam ikke; der er altid en vis fornuft i at finde ud af, hvor meget ens cpu kan klare (ekstra ydelse er jo gratis!) - og nogle gange er man jo heldig; eller som der blev sagt i filmen Forrest Gump: "Life is a box of chocolates, you never know what you are going to get".


Jakob Dam Knudsen skrev Monday den 23 June 2003 kl. 23:51: [ svar | nyeste ]
Rune ->

Jeg har forstået på det, at Pentium5 /Prescott kommer til at køre med en helt anden sokkel...? (Socket 775)

Fra Tomshardware.com:

A significant change to the design of the Pentium 5 will take place in Q2 2004, when Intel will launch the Grantsdale chipset, which will provide a new CPU socket in LGA form. In addition, DDR-2 memory will be supported for the first time, which will initially work with 200 MHz (DDR400), and later on with 266 MHz (DDR533). In the Southbridge of the ICH6 type, a 4x Serial ATA controller will be integrated. At the same time, PCI Express should be integrated on all boards.



Jakob Dam Knudsen skrev Tuesday den 24 June 2003 kl. 08:54: [ svar | nyeste ]
Do, jeg havde ikke set CapsLOCK's indlæg... sry.


Rune skrev Tuesday den 24 June 2003 kl. 11:44: [ svar | nyeste ]
Også Anandtech er nu klar med omfattende anmeldelse af P4 3,2 GHz:

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1834


cAPS lOCK skrev Tuesday den 24 June 2003 kl. 19:32: [ svar | nyeste ]
...og nyd lige AMD's banner ;)

/cAPS lOCK



Rune skrev Wednesday den 25 June 2003 kl. 10:16: [ svar | nyeste ]
SharkyExtreme har nu også publiceret anmeldelse af P4 3,2 GHz:

http://www.sharkyextreme.com/hardware/cpu/article.php/2226901


Adam skrev Wednesday den 25 June 2003 kl. 20:17: [ svar | nyeste ]
Ja, Intel vandt første omgang. Lad os så se når vi skifter til 64 bit processorer, hvordan AMD vil klare sig. Jeg tror personligt, at deres 1,8 GHz med en rating på 3100+ (i følge AMDzone), er meget godt ramt. En Opteron 244 1,8 Ghz er jo klart hurtigere end P4 3.0 Ghz, som vi så i en tidligere artikel her på siden. Og det var endda med AMD chipset. Mon ikke nForce 3/andre Athlon 64 chipset vil være endnu hurtigere? Dog andvender Athlon 64 kun single channel DDR 400, men Opteron andvender Dual Channel DDR 333, som burde være hurtigere. Og vi må også huske på, at det kun var i 3D-spil. Hvordan Opteron klarer sig i andre programmer, ved jeg faktisk ikke. (Ved godt at Hardwaretidende kun fokuserer på ydelse i spil, men alligevel!) Kommer der forøvrigt ikke snart testresultater fra nForce 3, Rune? Og til dem der tror, at Opteron ikke er lanceret, kan jeg fortælle, at den kom på gaden den 22 april. Athlon 64 kommer dog først til August/Septemper.


Rune skrev Thursday den 26 June 2003 kl. 11:29: [ svar | nyeste ]
nForce3 ifølge flere rygter ankomme ca. 3-4 måneder efter Opterons introduktion, så formodentlig i juli-august måned.


Adam skrev Wednesday den 25 June 2003 kl. 20:18: [ svar | nyeste ]
Skulle måske have sat nogle afsnit!? ;-)


Lau skrev Thursday den 26 June 2003 kl. 12:46: [ svar | nyeste ]
Hvad radeon drivere bruger i ? og hvor kan man DL dem ? jeg kan ik finde nogle til mit radeon kort som virker godt....


Rune skrev Thursday den 26 June 2003 kl. 16:52: [ svar | nyeste ]
Jeg har netop besvaret din første henvendelse:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/19/7051375#kommentar


M skrev Wednesday den 02 July 2003 kl. 21:24: [ svar | nyeste ]
Nej, Prescott kommer vist kun til at køre på socket 478. Den "virkelige" Pentium² :-) (og den som er værd at vente på) kommer til at hedde "Tejas"!

http://www.hwextreme.com/articles/prescott/



Klaus skrev Tuesday den 08 July 2003 kl. 21:14: [ svar | nyeste ]
Hej Rune Mht overclocking. Når man får fsbén op på så meget at computeren ikke vil starte og man bliver nød til at flashe bios, hvad gør man så. Er der en program man kan hente på nettet, der gør det nemt for amatører at overclocke. Jeg har prøvet med et Asus A7N8X deluxe, men det lykkedes ikke særligt godt. Jeg kører iøjeblikket med en XP1900. Ville det give nævneværdig større ydelse at skifte til en anden processor feks Barton XP 2500 eller en TH... XP2700. Jeg har 2 PC2700 512 mb samsung ram. GF4 Ti4200. Ellers kanon side Hilsen Klaus


Rune skrev Wednesday den 09 July 2003 kl. 21:21: [ svar | nyeste ]
Tak. Hvis du får FSB'en så langt op, at der opstår problemer, så sæt blot FSB'en en smule ned. Du kan finde artikler her, hvor du kan sammenligne ydelse med forskellige cpu'er:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/3

Personligt opgraderer jeg dog kun cpu, når jeg kan vinde 100% ekstra i ydelse (at jeg aktuelt når 14 FPS i Morrowind med Athlon XP 2100+ betyder, at 50% ekstra cpuydelse (21 FPS) ikke vil bringe mig til Nirvana; derimod ville 28 FPS være ok, så jeg køber intet, før P5 4 GHz+ eller Athlon 64 4200+ ankommer).


hansemand skrev Wednesday den 09 July 2003 kl. 20:00: [ svar | nyeste ]
Jeg er iøvrigt stor fan af runes artikler generelt. Gothic2 artiklen var kanon god:-)


Dennis skrev Monday den 21 July 2003 kl. 02:18: [ svar | nyeste ]
Hvor meget bedre forventes P5 at være i forhold til P4 i både spil og programmer?



Rune skrev Monday den 21 July 2003 kl. 13:46: [ svar | nyeste ]
Det ved sandsynligvis kun Intels ingeniører samt andre ansatte hos Intel - indtil videre har jeg ikke set repræsentative testresultater fra Prescott. Hvis andre læsere har, må de meget gerne skrive en henvisning...


zoLo_ skrev Thursday den 07 August 2003 kl. 08:28: [ svar | nyeste ]
Har tænkt mig at købe en P4 2.6 i næste måned, er ny med p4 området så hvilket bundkort og køler vil folk her foreslå mig..

/zoLo



zoLo_ skrev Thursday den 07 August 2003 kl. 12:36: [ svar | nyeste ]
Må meget gerne være en Lydløs køler omkring 17-20 db


Rune skrev Tuesday den 12 August 2003 kl. 15:52: [ svar | nyeste ]
Tom's Hardware har overclocket en P4 2600/200 MHz til 3250/250 MHz CPU/FSB. P4 3250/250 bliver dernæst sammenlignet med P4 3200/200. Artiklen er ifølge Toms Hardware fokuseret på at finde ud af, hvormeget 250 MHz FSB betyder ifht. 200 MHz FSB. Her kan det dog undre, at Tom's Hardware ikke blot overclockede P4 2400/200 MHz til 3000/250, da der i dette tilfælde kunne foretages en ren sammenligning med P4 3000/200 (i stedet sammenligner Tom's Hardware 3250/250 med 3200/200 og introducerer således to variable, nemlig FSB og cpu'ens taktfrekvens). Hvis enkelte synes, at sådanne testresultater er interessante, så kan det hele læses her (bemærk dog at overclockning afhænger af cpu, ram og bundkort - dvs. der er ingen garanti for, at alle kan opnå 250 MHz FSB på i875P, og teoretisk set bortfalder al garanti på overclockede komponenter):

http://www.tomshardware.com/motherboard/20030812/index.html


Rune skrev Thursday den 18 September 2003 kl. 09:59: [ svar | nyeste ]
Det forventes, at Intel om kort tid vil udgive en speciel version af P4 3,2 GHz med hele 2,5 MB cache:

"In order to answer AMD Athlon 64 FX processors with a 32-bit processor boasting with ultimate performance, Intel will launch its Pentium 4 Extreme Edition processor for hardcore gamers and PC enthusiasts. The processor will feature 800MHz Quad Pumped Bus, 3.20GHz clock-speed and the Hyper-Threading technology. But the main weapon of this incredible CPU will be its 2MB of L3 cache in addition to its 512KB of L2 cache! The processor will consist of 108 million of transistors, nearly doubled figure from the original Northwood core. As our Intel sources suggest, the Pentium 4 Extreme Edition are based on Xeon “Gallatin” core with a bit different micro architecture."

Læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030916165600.html

The Inquirer er også ude med tilsvarende artikeler:

http://www.theinquirer.net/?article=11584

http://www.theinquirer.net/?article=11576

http://www.theinquirer.net/?article=11604

Noget, der kan undre meget er, at denne cpu ifølge Intel vil være hurtigere end Prescott:

"Intel execs who have been dropping hints of an exciting announcement all week claimed the chip would be "the fastest thing that would be released by any company this year.""
Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=11584

Hvis en ekstra MB cache på P4 er nok til at overgå P5 ved samme eller lidt højere hastighed, så er det ikke sikkert, at P5 bliver meget hurtigere end P4. Eftersom Athlon 64 umiddelbart ser ud til at blive ekstremt meget hurtigere end Athlon XP, så er der muligvis lagt op til en spændende cpu-dyst senere i år (Xeon vinder iøvrigt ikke fantastisk megen ekstra ydelse via 1 ekstra MB L3 cache, som det bliver bestemt spændende at se de første resultater fra P4 3,2 "Extreme Edition").


Rune skrev Tuesday den 23 September 2003 kl. 09:43: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at sløret er blevet løftet mht. Prescott's fødselsdato, som ifølge The Inquirer bliver den 3. december 2003:

"IDF reports confirmed our magical number of 103W power consumption and we reckon the primary focus of Intel's team is to make it less hot, or otherwise to buy up some company that would produce water cooling for them. Prescott will be born at 3.2 and 3.4 GHz on December 3rd and still there is no news about its performance. The original plan is to expand its availability in Q1, so you can easily say that Prescott is more a 2004 chip than a 2003. We'll go parrot and repeat that this CPU will be priced at 417USD for 3.2GHz and 637USD for 3.4GHz version, featuring 800 MHz FSB, 1MB cache, Prescott New Instructions (PNI) on a 90nm marchitecture. In Q1 2004 Intel will introduce 3.6, 3.0 and 2.8GHz Prescott parts so expect Prescotts to cheapen then, to make room. December seems the perfect time for Prescott to come to warm our hearts and cold homes and houses."

Læs mere her:

http://www.theinquirer.net/?article=11704

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030922164950.html


Rune skrev Tuesday den 11 November 2003 kl. 14:07: [ svar | nyeste ]
Det ser alligevel ud til, at der kommer endnu et par skud på "Intel P4 Northwood"-stammen, nemlig P4 3,4 Ghz (med og uden Extreme Edition). Man kan gætte på, at grunden til dette nye standpunkt skyldes, at Intel ønsker modtræk til Athlon 64 3400+. Læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20031110093222.html


Rune skrev Friday den 30 January 2004 kl. 16:24: [ svar | nyeste ]
Pentium4 3,2 GHz bliver alligevel ikke den sidste "Northwood", derimod ser det ud til, at den sidste Northwood bliver Pentium4 3,4 GHz - og GamePC har allerede publiceret fuld anmeldelse af Pentium4 3,4 GHz Northwood:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=nw34&page=1



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende