Ny referencedriver til Nvidia grafikkort - Detonator 45,23 mod 44,03
af Webmaster Tuesday den 19 August 2003 kl. 18:44 [ Grafikkort ] Efter mange måneder har Nvidia udskiftet deres officielle 44,03 "Detonator"-referencedriver med 45,23. Tom's Hardware har testet begge drivere på GeForceFX og GeForce4 Ti grafikkort, og vi ser her nærmere på resultater i 1600x1200 med og uden 4xFSAA + 8x ANI (FSAA=kantudglatning; ANI=anisotropisk filtrering).
Følgende hardware blev anvendt:
CPU: Athlon XP 2700+
BUNDKORT: nForce2 (Asus Deluxe)
RAM: 2 x 256MB PC2700 CAS2
STYRESYSTEM: WinXP SP1 + DirectX9,0b
Vi starter med gode gamle Quake3 Arena i 1600x1200 (hvor diverse grafikkort er presset i særlig krævende grad) med og uden 4xFSAA og 8xANI:
Detonator 44,03 er her 3% hurtigere på GeForceFX 5600 Ultra, men hos GeForceFX 5900 Ultra og GeForce4 Ti er der ingen nævenværdige forskelle at spore. Lad os se, om 4xFSAA og 8xANI kan ændre på dette:
GeForceFX nyder her godt af Detonator 45,23, som er 10-18% hurtigere end 44,03. GeForce4 Ti får dog intet ud af 45,23 her. Vi slutter af med Nascar Racing 2003:
Nascar Racing 2003 får intet ydelsesmæssigt ud af nye Detonatordrivere.
KONKLUSION OG AFSLUTTENE BEMÆRKNINGER
GeForce4 Ti ser ikke ud til at få noget som helst ud af Detonator 45,23 udover mindre hastighedsnedsættelse i Quake3 Arena. Det eneste sted, hvor Detonator 45,23 ovenstående medfører bedre ydelse end 44,03, er i Unreal Tournament 2003 med 4xFSAA og 8xANI. Spil som Nascar Racing 2003 og Quake3 Arena oplever dog ikke tilsvarende bedre ydelse med 45,23, hvorfor ydelsesforbedring i Unreal Tournament 2003 med 4xFSAA og 8xANI ikke kan generaliseres til andre spil. Alt i alt tyder meget på, at Detonator 45,23 generelt ikke medfører ydelsesmæssige forbedringer, men derimod retter et stort antal fejl, såsom disse (uddrag fra http://www.nvidia.com ):
Running "The Sims 2" creates a blue-screen crash.
A dragon model is missing from the Dragothic test in 3D Mark 2001 SE.
Grand Theft Auto: Vice City exhibits significant corruption after a couple of minutes of play.
The walls in Splinter Cell have anomalous textures.
Quake II flashes on GeForce 256 systems.
Switching output devices on a desktop that has been rotated resets the resolution to 640x480 from 1024x768.
"Command & Conquer: Generals" shows corruption during scene-to-scene transitions in story mode.
When 3D Mark 2003 is set to 2/4 sample antialiasing, its demo mode introduction is not rendered properly and it pauses between demos.
The water in Splinter Cell is not rendered correctly on GeForce FX 5xxx systems.
Black screen displayed when Rally Sport Challenge launched under Windows ME.
Flash of corruption seen if 3D screen saver previewed when 2X or NVIDIA Quincunx antialiasing is set.
Direct3D applications exhibit flickering lines of corruption when antialiasing is set to 2x or Quincunx in 16-bit modes.
A Macrovision error occurs when DVD movies are played using the 41.09 drivers.
Generelt er der ingen grund til at opdatere ens grafikkort driver, med mindre at man oplever fejl eller ustabilitet. Tilmed ser vi ofte hos de nye drivere ofte de ligefrem mindsker ydelsen i forskellige populære spil.
Derfor, hvis du ikke oplever problemer med dit nuværende driver, så behold den!
Det er derfor man hele tiden køber nyt Hardware for at kompencere for dette tab, hvis man "Generelt" forholdte sig så passiv både på Driver og Hardware siden, så var der ingen der kørte over 3GHz på CPU og med FX eller R9800 Pro grafikkort, eller med PC40-4200 RAM, slet ikke med 1GB RAM, da mindre sagtens kan gøre det her og nu.
Men at ikke alt nyt er bedre har du ret i........
Rune skrev Tuesday den 19 August 2003 kl. 21:24: [ svar | nyeste ]
Det belgiske site Material.be har også testet Detonator 45,23 mod 44,03 og deres resultater ser således ud (Athlon XP 2600+, nForce2, WinXP, GeForceFX 5900 Ultra):
Det interessante er, at dette site ikke kan verificere, at UT2003 med 4xFSAA og 8xANI klarer sig bedre med 45,23 end 44,03. Endvidere ses, at Wolfenstein vinder ekstremt meget med 45,23, mens Quake3 Arena ikke vinder tilsvarende, selv om 3D-enginen i begge spil har meget tilfælles. Material.be har dog ikke testet i 1600x1200, hvorfor resultaterne principielt ikke kan sammenlignes med Tom's Hardware (men derfor kan man alligevel undre sig en smule hist og her).
Joakim skrev Wednesday den 20 August 2003 kl. 18:10: [ svar | nyeste ]
Hvad vil i raade en til at koebe, Geforce FX 5900 Ultra eller Radeon 9800 Pro?
Hvilket er mest stabilt?
Tak paa forhaand.
Du får mest for pengene med et radeon 9800 pro. Men de er nogenlunde ca. lige stabile. Der er ikke den store forskel. Men du får mere ydelse med et FX 5900 det er bare også lidt dyrere...
»Snailwalker De to kort, koster lige meget, yder næsten lige meget og larmer lige meget, der er få detaljer der på den nene måde kan gøre FX fordelagtig, på den anden side, kan det også siges om Radeon, jeg tror personligt ikke at der kan siges at løbet har været tættere før, på denne side kan du/i se hvilke oplevelser jeg har haft med begge kort, om i kan bruge det til noget er en anden sag. http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/08/05/0706479
d40ad18d.rev.stofanet.dk skrev Friday den 29 August 2003 kl. 16:04: [ svar | nyeste ]
Jeg skal have et nyt grafikkort og vil bruge ca. 1300 kr. på det, da jeg ikke er den vilde gamer. Hvilket kort giver mest for pengene?
Rune skrev Friday den 29 August 2003 kl. 16:36: [ svar | nyeste ]
GeForce4 Ti 4200 128MB AGP8x til ca. kr. 900,00 er stadig glimrende køb til prisen, medmindre du går meget op i kantudglatning (FSAA) og anisotropisk filtrering. Priserne i artiklen er for gamle, se nyeste dagspriser hos http://www.Edbpriser.dk og http://www.g2p.dk
Rune skrev Monday den 08 September 2003 kl. 19:29: [ svar | nyeste ]
3DChip har testet flere forskellige Nvidia-drivere, dvs. 44,03 og 45,23 samt diverse beta-drivere mellem disse to yderpunkter. Læs det hele her:
Rune skrev Wednesday den 10 September 2003 kl. 11:17: [ svar | nyeste ]
Flere GeForceFX 5900 grafikkort har været plaget af forstyrrelser i skærmbilledet. Nvidia har ved at udgive ny Detonatordriver 45.33 nu behandlet problemet, læs mere her:
Rune skrev Wednesday den 17 September 2003 kl. 22:49: [ svar | nyeste ]
Hvis enkelte skulle have lyst til at prøve den nye beta-Detonator-driver 51,75, så kan den hentes her (alt er naturligvis på eget ansvar, kun Win2000/XP er understøttet):
RaIzE skrev Saturday den 17 April 2004 kl. 11:21: [ svar | nyeste ]
Kan vi ikke få en 3DMark test af de 2 drivers med GF4??? Det kunne være dejligt! :o)
Rune skrev Saturday den 17 April 2004 kl. 12:03: [ svar | nyeste ]
3DMark03 (og 3DMark 2001 SE mm.) er principielt en totalt ligegyldig test, fordi denne test ikke korrelerer med ydelse i diverse 3D-spil (dvs. GeForceFX 5950 Ultra scorer faktisk ganske højt i 3DMark03, men prøv at se, hvordan dette grafikkort klarer sig i TomB Raider AOD, Half-Life 2 alfa osv.), så her på sitet bringer vi ikke længere sådanne misvisende resultater (eneste deltest, som kan være blot en smule interessant, er efter min opfattelse Pixel Shader 2.0-testen, da denne muligvis korrelerer nogenlunde med ydelse i Halo og Tomb Raider AOD, men eftersom Pixel Shader 2.0 ikke virker med GeForce4, så får du intet ud af disse resultater). At nogen overhovedet gider bruge tid på syntetiske testresultater er mig ofte lidt af en gåde - test bør naturligvis altid foretages i ægte 3D-spil.
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.