Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Asus begynder at sælge ATi-baserede grafikkort
Grafikkort af Webmaster Saturday den 27 September 2003 kl. 10:45 [ Grafikkort ]
Alt tyder på, at en af Nvidias mest trofaste partnere snarligt begynder at sælge ATi grafikkort. Dvs. meget tyder på, at Asus, som netop er kendt for at producere verdens bedste Nvidia grafikkort (dvs. den gamle Deluxe-serie fra Asus) er gået over til ATi.

Dette er nok den største gevinst for ATi i meget lang tid. Asus har brudt den lange tradition med udelukkende at sælge Nvidia grafikkort, og tilbyder nu fuldt udvalg af ATi grafikkort. Dette betyder naturligvis indirekte, at Asus er stærkt utilfredse med kun at sælge Nvidia grafikkort - og eksemplificerer, at Asus nu opfatter ATi som førende mht. grafikkort - ellers ville Asus næppe vove at trodse Nvidia på denne måde. Se hele udvalget her - og husk, at Asus er kendt for at producere verdens bedste grafikkort (bl.a. Smartdoctor software og udvidelser, som ingen ATi grafikkort aktuelt tilbyder), så dette er et gigantisk "scoop" for ATi (så ATi burde godt kunne lade champagnepropperne ryge nu, for Asus er bestemt ikke en hvilken som helst kunde at få i butikken - og Asus Radeon 9800XT ser ganske fantastisk ud, se nedenstående):


Kilde: http://www.nvnews.net/#1064602258


Kilde: http://www.nvnews.net/#1064602258


Personer, der ønsker at vide mere om Radeon 9800XT, som benytter "R360"-VPU, bedes læse denne artikel samt tilknyttede kommentarer:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/03/05/29/5634436

En ulykke kommer sjældent alene, jf. dansk talemåde (og her rettet mod Nvidia), og noget tyder på, at en anden af Nvidias mest trofaste partnere, nemlig MSI, der har sammen med Creative Labs har produceret flere reference grafikkort til Nvidia, muligvis er ved at tage samme skridt som Asus:

"Based on the information from Friedman Billings Ramsey, NVIDIA Corporation has lost a large design win at Micro-Star International to ATI Technologies. There is no precise information about the matter at the moment, though, the consulting firm now believes that allocation for NVIDIA-based products at MSI is at risk, given that the Taiwanese computer components maker had been an NVIDIA-exclusive customer. No one wants to break favourable partnership unless there are some major problems with hardware or in relations between two companies. The reason of loss is unclear, but the most obvious supposition is that the new GeForce FX line of products ramps more slowly than expected due to low yields on both discrete and board-level products. There may be other reasons of design loss, I assume... At the moment NVIDIA’s largest customers are Microsoft, MSI and ASUSTeK."
Kilde: http://www.xbitlabs.com/news/video/print/1046448110.html

Alt handler naturligvis om indtjening, arbejdspladser osv., og Nvidia har haft alvorlige problemer med støj og ydelse mht. GeForceFX. Især aktuelle DirectX9-resultater med f.eks. Tomb Raider - Angel of Darkness, Halo og først og fremmest Half-Life 2 (som Asus' ingeniører må have kendt til meget længe) kan naturligvis være grundet til, at Asus nu ser sig nødsaget til et skridt, som Nvidia næppe vil bryde sig om (og Asus er netop en af Nvidia største kunder, som normalt har fået særbehandling af Nvidia, hvis der var mangel på VPU'er mm.). Asus er netop kendt for at tilbyde højeste kvalitet af PC-hardware til kræsne entusiaster, og dette image har Nvidia grafikkort desværre ikke kunnet vedligeholde på det seneste, hvilket hermed ser ud til at få konsekvenser for Nvidia.

Ovenstående billede fra Asus kom fra denne hjemmeside:

http://www.asus.com.tw/products/vga/ati.htm

Hjemmesiden er dog blevet fjernet igen, men mon ikke, at den snart kommer tilbage. Og Radeon 9800XT fra Asus med SmartDoctor-udvidelser mm. ser bestemt meget lovende ud for high-end entusiaster (Asus grafikkort er desværre sjældent billige). Vi vender tilbage til dette emne, når mere informationer er tilgængelig (bemærk, ovenstående information blev tidligere publiceret som kommentar her på sitet, men da Asus grafikkort tidligere har været særligt populære, så forvandlede vi den tidligere kommentar til denne artikel - eftersom relativt få læsere følger med i kommentarerne her på sitet).



Jesper K skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 11:21: [ svar | nyeste ]
Jamen det er da en glædelig nyhed.Jeg har altid været meget tilfreds med mine købte ASUS produkter,og hvis de nu vil sælge ATI kort,så bliver det jo ikke meget bedre :-)


Frank skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 12:42: [ svar | nyeste ]
Der er efterhånden meget der tyder på at Nvidia´s næste kort bliver et "vind eller forsvind" kort. Jeg er selv ret overbevist om, at mit næste kort (efter 3 geforcekort)netop bliver et radeon, og der må selvfølgelig gerne stå asus på kassen. Jeg tror nvidia er ved at komme i samme situation som 3dfx i sin tid, en delvis uddateret kerne, som med alle midler forsøges at klamre sig til markedet, medens teknikerne arbejder på en nyt design. Men den fryd der i sin tid var ved at få først voodoo 1 kortet og siden voodoo 2 kortet i maskinen og spille quake 1 m. v. i en hidtil uset flot grafik, den betagelse tror jeg ikke noget kort kan gentage....desværre


angerMAn skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 16:05: [ svar | nyeste ]
Helt sikkert Nvidia har ingen andre indtægtskilder end highend gfx kort - det er der de tjener alle deres penge. Det er er rent nonsens at påstå at der kan tjenes mange penge på lowend eller midrange gfx kort. At Nvidia også laver bundkort betyder intet. Hvis ikke det næste gfx kort er verdens hurtigste så er NVIDIA færdig! (sarkasme allert:o)


0x503feb83.hrnxx3.adsl-dhcp.tele.dk skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 16:40: [ svar | nyeste ]
Du tager ikke bare fejl, du viser blot at du intet aner om forretning. Highend kort danner grundlaget for det der virkelig er salg i, nemlig midrange kort. Det er her at volumen ligger og dermed de rigtig gode penge. Formel 1 tjener ingen penge på, men teknologien flytter ned i de alm. biler og dem tjenes der penge på.


AngerMAn skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 18:52: [ svar | nyeste ]
Ahha - og hvordan placerer du så ATi i din analyse, eller har de bare altid lavet highend gfx kort? Eller har de igennem flere år kun lavet midrange/lowend gfx? Den stærkt uvidende.


Bo skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 13:03: [ svar | nyeste ]
ATI har i mange år leveret low/mid range kort, eller rettere chip, som de har OEM'et til DELL, Packad Bell, osv. Mange servere f.eks., bruger ATI chips.


Angerman skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 17:32: [ svar | nyeste ]
Tak for at bekræfte at det ikke er en nødvendighed for et gfx firma overlevelse at have verdens hurtigste gfx kort. NB så har nvidia 64 % af markedet nu mod 53 % af markedet dengang Nvidia udgivet GF3 og Ati endnu ikke havde lavet Radeon 8500.


Bo skrev Monday den 29 September 2003 kl. 13:13: [ svar | nyeste ]
Jeg ved ikke om man kan sige at disse firmaer kan overleve uden highend kort. De kan ikke overleve på dette niveau uden at de er med til at skubbe grænserne med ny (og dyr) teknologi. De nye kort har stor marketing værdi for dem i første omgang, og holder dem i kundernes fokus. Både Nvidia og ATI er børsnoteret hightech virksomheder og de har dermed et stort behov for at kunne profilere sig som "de hurtigste", specielt i forhold til aktionærer, men også omverden. Der er kun en ting amerikanske hightech virksomheder er mere bange for end at kunderne løber bort, det er at aktionærene løber bort..


Angerman skrev Tuesday den 30 September 2003 kl. 00:02: [ svar | nyeste ]
Nå men så er vi jo tilbage til hvordan ATi kunne overleve og det lille problem at Nvidia har en større markedsandel nu end dengang GF3 herskede ubetinget.


Bo skrev Tuesday den 30 September 2003 kl. 14:23: [ svar | nyeste ]
Der er vel i princippet ikke noget til hinter for at ATI kunne overleve som mid/lowend OEM leverendør, de risikere dog at blive opkøbt. Alt skal jo starte et eller andet sted, og hvis jeg ikke husker helt galt, så er det først efter Radeon at ATI for alvor kunne få folk til at tabe kæben. Før den tid var ATI en mindre "synlig" low/midrange "OEM fabrik" hvor de kunne vinde kunder (pc-producenter)pga deres lave priser/stor volume, uden at skulle markedsføre sig synderligt. Med Radeon "eventyret" går de direkte efter det der vel nærmest var Nvidia's marked, det nyeste, hurtigste og dyreste. Fra at kunne slå konkurenterne klart på prisen, skal de nu være teknisk bedre, og hurtigere til udvikle (time-to-marked) for at vinde. Dertil skal så lægges at "livscyklus" for en highend grafikchip er væsentlig kortere end mid/low range, dvs de bruge nu enorme summer på udvikling, hvor de før har haft en længere og langt billigere udviklig. Det er med ATI som med alle andre elektronik firma'er der bevæger sig ind på hightech areanaen, der er ingen vej tilbage, enten går de derudaf med fuld damp, eller også bliver de opkøbt (3Dfx .... listen er lang).



3e6b912e.rev.stofanet.dk skrev Tuesday den 07 October 2003 kl. 12:53: [ svar | nyeste ]
Ok guys - usually I wouldn't interfer - but I think I should. You guys are right in everything you have discussed - to a point.

ATI's most loyal customer has been Apple - which is a high margin and secure business - and there are other partners that ATI has such business with. I would recommand you check the ATI's press releases over the past month. They also just released their results this week - impressive.

Some of the Press releases discuss: ATI - Xbox2. First WORKING PCI express card. ATI ships digital signal process chips to Sony (and most TV manufacturers). Major share of the graphics chips - not only in the Desktops - but they rule the Notebook business.

Hope this helps with understanding the many income streams ATI has. It is in a much better position for the future the nVidia is.



Mick skrev Thursday den 02 October 2003 kl. 11:44: [ svar | nyeste ]
Mit indtryk af ATI vs. NVIDIA er at ATI sov i timen da NVIDIA på få år dukkede op af ingenting.

Men ATI er -ikke- 3dfx. De har egen chipproduction og laver foruden VPU'er en masse andre interessante ting. Såvidt jeg husker har deres primære indtjening være hos OEM-kunder.

Jeg ved ikke hvor mange PC'ere jeg har set med Rage, RagePro,RageXL o.s.v grafikkort i (eller onboard af samme type), men i hvert fald er det korrekt at hverken NVIDIA eller ATI IKKE tjener kassen på high-end kortene. De er derimod meget vigtige aht. reklameværdien.

SSkulle man købe en lille bil til 250.000 så vil de fleste nok hellere have der står Ferrari på den end Fiat, ikke?

Ser man på ATI's og NVIDIA's måde at føre forretning på nu så mener jeg at ATI har lært MEGET bedre af lektion mht. til deres snyderier end NVIDIA. Det mener jeg også kan læses imellem linerne når man læser interviews med folk fra de respektive firmaer.

Idag stoler jeg stort ikke længere een tøddel på NVIDIA. Det er FOR mange cheats og FOR ofte. ATI har gjort et bedre job her med at overbevise folk om at de reelt forsøger at droppe alt det snyderi.

Og ser du på benchmarks pt. er det ikke ATI der snyder med billedkvaliteten for at skjule det faktum at deres GPU håndterer DX9 shaders som en gravko i Formel 1... ;o)



karsten skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 12:45: [ svar | nyeste ]
Det var jo kun hvad man kunne forvente,2 af verdens største producenter kan ikke sidde stille og se at markedets bedste grafikkort ikke er i deres stald,det er også et stort plus for os forbrugere da der vil komme flere kort på markedet og derved lavere priser,ATI vil tjene flere penge og derved kunne udvikle mere.For mig kommer det ikke som nogen overraskelse mere en undren over der er gået så lang tid før de steg på ATItoget,Nvidea har jo leveret 2 generationer grafikkort uden at kunne true ATI.Lad os så se hvor meget ASUS og MSI vil holde sig til standard designet eller de for lov til at gå deres egne veje specielt ASUS.


Ups skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 14:40: [ svar | nyeste ]
Det var mildest talt også på tide, at ASUS & MSI ser det lys vi andre har set i mere end ét års tid! ;)

ASUS laver så afgjort fede kort, men end ikke 10 rockere for hoveddøren, kunne få mig til at anvende ASUS GFX-kort. Ikke efter ASUS's skandaløse forsøg på, at opnå et mersalg vha. cheat drivere (wall hack kunne aktiveres i driverne via "regedit").

Vi er stadig et par stykker, som husker den skandale..!



0x50a142d1.hrnxx3.adsl-dhcp.tele.dk skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 19:02: [ svar | nyeste ]
det siger jo kun noget om dig


195.97.171.69 skrev Thursday den 02 October 2003 kl. 11:51: [ svar | nyeste ]
Hvor ved du det fra Klogesen? Jeg kan også huske den skandale.


0xc3d7785a.sdbnxr3.ras.tele.dk skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 14:58: [ svar | nyeste ]

Hvad er sidste nyt om release-date for 9800 XT ?



Ra skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 15:07: [ svar | nyeste ]
Helt ærligt, 0xc3d7785a.sdbnxr3.ras.tele.dk: Nyheden er kun godt 4 timer gammel; er det ikke lidt for tidligt at bede om nyt??? Nok er Rune dygtig, men...


Erroneus skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 22:19: [ svar | nyeste ]
Nu handler den her nyhed ikke om 9800XT, men om ASUS vil udgive ATI kort. Ja der nævnes et 9800XT i nyheden, men derfor kan en udgivelsdato godt være sat før, fra en anden producent.


0xc3d7785a.sdbnxr3.ras.tele.dk skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 15:13: [ svar | nyeste ]

Det var nu ikke specifikt ASUS jeg tænkte på, men R360 grafikkort generelt. Det sidste jeg har set er efterår 2003.



Razorblade skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 16:09: [ svar | nyeste ]
Jeg har hørt at det skulle være omkring den 30/9-03.


Rune skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 13:49: [ svar | nyeste ]
Ja, hvis Half-Life 2 ankommer sammen med Radeon 9800XT, så er det muligt, at Radeon 9800XT ankommer officielt på tirsdag - eller meget snart. Det vil ikke undre mig, at Radeon 9800XT ankommer til Danmark i løbet af oktober måned (eftersom ATi har betalt ca. 50 millioner kroner til Valve for at kunne levere Half-Life 2 sammen med Radeon 9800XT, hvis vi skal tro diverse rygter/artikler hos The Inquirer).


0x50a142d1.hrnxx3.adsl-dhcp.tele.dk skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 19:09: [ svar | nyeste ]
Half-life 2 er jo udskudt, så det kommer vel senere. The inquirer har nogle fancu teorier om hvorfor hl2, og lidt andet om R360 er udskudt.

http://www.theinquirer.net/?article=11763 <-Half Life 2 postponed, Radeon 9800XT in short supply

http://www.theinquirer.net/?article=11739 <- Is the ATI R360 a phantom?



Jesper K skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 16:14: [ svar | nyeste ]
Jeg skal da lige nævne at jeg altid også har købt Nvidia kort så længe de har eksisteret,men jeg blev totalt gal i skralden da Nvidia indførte Macrovision i deres nyere drivere.Det resulterede i at ikke engang mine originale dvd film kunne sendes til mit tv med Nvidia´s Nview system ! Jeg har så måttet punge op med en sjat penge så jeg kunne få TvTool installeret - det omgår alt sådan noget forbandet pjat Nvidia går og generer deres trofaste kunder med.Så næste gfx kort hedder ATI :)


Xp3rt skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 18:07: [ svar | nyeste ]
Det lyder da meget godt, og jeg er da også gået over til Radeon i stedet for Nvidia's kort. (Radeon 9500np fra Club3D softmod til 9700 og OC til over Pro med KODYL blæser med en 80mm papst på. :) )

Er glad for ASUS! Ikke mindst for mit P4PE



Lasse Vad Pedersen skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 18:36: [ svar | nyeste ]
Fair nok - Asus er og bliver, et af de bedste (hvis ikke det bedste) fabrikater, så lad dem bare arbejde med ATI, det gør sådan set ikke andet, end at hjælpe os som forbruger :D


asger skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 21:18: [ svar | nyeste ]
Prøv at se lidt nærmere på specifikationerne: Det ser ud til at rygterne har talt sandt mht. nye features: Dymanisk blæserontrol, dynamisk overklocking mv. Hehe Asus hænger stadig lidt fast i sin gamle partner: GPU er et nVidia ord, på ATIsk hedder det VPU (-:


Jan Tams skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 21:49: [ svar | nyeste ]
Nu skal vi heller ikke glemme at Gigabyte, som nok er ATi's vigtigste partner er gået over til nVidia og faktisk også XGI (www.hardinfo.dk) og en af deres andre store partnere "powercolor", vil begynde at sælge XGI-kort sideløbende. Dvs. at ATi faktisk har mistet en meget stor partner, og halvejs en af de andre store. Så de er sikkert mere end tilfredse med, at Asus vil hjælpe dem med at sælge nogle ATi-chips.


Aggemam skrev Saturday den 27 September 2003 kl. 23:02: [ svar | nyeste ]
Det er rigtig fedt at Asus skal til at smide ATI kort på markedet. Jeg håber i den forbindelse at deres grafikkort i det mindste ikke vil have de samme kompatabilitets problemer med mit Asus P4S333 bundkort, som andre Radeon grafikkort har vist sig at have.


Bassman skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 02:26: [ svar | nyeste ]
linket: http://www.asus.com.tw/products/vga/ati.htm virker ikke ??


Martin Hansen skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 06:26: [ svar | nyeste ]
"The NVIDIA CEO Jen-Hsun made it quite clear that the graphics industry would no longer be the primary focus point of the company":

http://www.legionhardware.com/html/doc.php?id=261&p=3

ASUS nye flirten med ATI har måske rødder i udtalelser som disse.



Kian Jakobsen skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 09:24: [ svar | nyeste ]
Det er interessant at læse at ASUS vil ind på det stadig voksende ATI markedet, da de nu i en del år har været forlovet med nVidia og deres ellers udemærkede grafikkort - dog har jeg aldrig oplevet den store forskel på ASUS kontra andre producenter, så hvor megen gevinst der er ved ASUS's beslutning er usikker.



Razorblade skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 13:26: [ svar | nyeste ]
Det ser også ud til at asus kortene vil have video ind, hvad jeg har savnet på de andre ati kort undtaget all in wonder.


Rune skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 14:00: [ svar | nyeste ]
Smartdoctor er dog efter min opfattelse klart det vigtigste (men Video-In er naturligvis også glimrende), dvs. man kan kontinuert aflæse blæserrotation, ramspænding, ramtemperatur, VPU-spænding, VPU-temperatur og meget mere (virker blæseren en dag ikke, så lukkes PC'en automatisk ned; dynamisk blæserstyring er også mulig, så PC'en larmer mindst muligt i f.eks. 2D). Endvidere erindrer jeg stadig, at vi ikke kunne få Palit grafikkort til at virke korrekt i flere bundkort, mens samme type grafikkort fra Asus virkede perfekt i de samme bundkort. Dvs. jeg har aldrig oplevet bedre kvalitet, end hvad Asus har præsteret med deres Deluxe-serie, og det er ikke uden grund, at Asus Deluxe-serien er blevet kendt som "Rolls Royce"-modeller mht. grafikkort. Og kombinationen af Asus bundkort og Asus grafikkort burde garantere for optimal kompatibilitet (flere af vore læsere har oplevet problemer med kombinationen af visse bundkort og visse grafikkort - så det er ikke altid ligegyldigt, hvilke komponenter, som sættes sammen).


heinrich skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 15:29: [ svar | nyeste ]

rune du skriver at der ikke er nogle ati produsenter som har noget ala smartdoctor, det er ikke helt rigtigt, tyan har et program der gør det samme som smartdoctor.



Rune skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 16:07: [ svar | nyeste ]
Ja, Tyan ser ud til at have kopieret en del fra Asus (Asus Deluxe-serien startede helt tilbage med TNT2), hvorfor jeg skrev, "bl.a. Smartdoctor software og udvidelser, som ingen ATi grafikkort aktuelt tilbyder" (såsom Asus GameFace, Asus Digital VCR II og Asus VideoSecurity II). Derudover har Tyan leveret relativt dårligt støjresultat ifht. blæserkølet Radeon 9600 Pro fra Connect3D og Sapphire, selv om blæsere blev sat til laveste rotationshastighed, se f.eks. Radeon 9600 Pro fra Tyan her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/09/15/0134019 (Tyan Radeon 9600 Pro larmede hele 3,9 sone ved højeste hastighed til sammenligning, hvilket er uacceptabelt højt).

Asus er ligesom MSI aktuelt kendt for særligt støjsvage køleløsninger til high-end grafikkort (GeForceFX 5900 Ultra), og det vil undre, hvis andet skulle karakterisere Radeon 9800XT fra Asus. Men selvfølgelig, har man et bundkort fra Tyan, så kan det være glimrende ide at købe grafikkort fra Tyan (og Tyans hardwaremonitorering er bestemt et stort plus). Jeg er dog langt fra sikker på, at Radeon 9800 Pro fra Tyan kan konkurrere med Radeon 9800 Pro fra f.eks. Sapphire, selv om laveste kølerrotationer anvendes (Tyan Radeon 9700 Pro er tidligere blevet målt til 3,2 sone, mens almindelige Radeon 9700 grafikkort fra ATi lå på kun 1,8 sone).


Kowalski skrev Sunday den 28 September 2003 kl. 23:38: [ svar | nyeste ]
Ganske interessant artikel, jeg har længe ønsket at Asus ville producere Ati grafikkort, da nVidia virker lidt langsomme for øjeblikket. Kunne du ikke lave en afstemning her på siden, hvor vi kan se, hvem der har, hvilke grafikkort?


Dennis skrev Monday den 29 September 2003 kl. 08:19: [ svar | nyeste ]
Er der nogen foreløbig pris på deres 9800-XT ?



aggemam skrev Monday den 29 September 2003 kl. 11:13: [ svar | nyeste ]
Ikke endnu.



Darecamel skrev Monday den 29 September 2003 kl. 11:14: [ svar | nyeste ]
Nvidia ryger ingen stedder, de tjener stadig kassen på deres nforce og de "få" gfxkort de sider over disken ;)

Sjovt nok begyndte nedturen for nvidia efter de begyndte at arbejde med det gamle 3dfxhold, måske de skulle vinke farvel til dem?



Leet Dewd skrev Monday den 29 September 2003 kl. 13:38: [ svar | nyeste ]
Hvor står der lige at kortet benytter R360??? Linket peger på en artikkel om "tilsyneladende pålidelige rygter". Men det siger jo intet...


Rune skrev Monday den 29 September 2003 kl. 14:59: [ svar | nyeste ]
Alt tyder på, at Radeon 9800XT er R360; læs diverse kommentarer til den R360-artikel, som der henvises til. Men selvfølgelig, eftersom R360 stadig er under NDA, så kan vi principielt intet vide :-)


Thomas F skrev Monday den 29 September 2003 kl. 20:14: [ svar | nyeste ]
Hej!!! Jeg skal købe ny computer! Hvilket grafik kort skal jeg købe? Jeg har kun mellem 500-1500 kr til grafik kortet.... Hvad er bedst til de penge? Hilsen Thomas


Rune skrev Monday den 29 September 2003 kl. 22:06: [ svar | nyeste ]
Radeon 9500/9600 Pro formodentlig.


Asger skrev Tuesday den 30 September 2003 kl. 00:23: [ svar | nyeste ]
Måske kunne du være heldig at finde en 9700 brugt til ca 1500. For ikke så lang tid siden kunne man finde 9700 ikke pro til 1700,- nyt.


Rune skrev Tuesday den 30 September 2003 kl. 15:27: [ svar | nyeste ]
Så er det officielt:

Taipei, Taiwan, September 30, 2003– ASUSTeK Computer Inc. (ASUS), a worldwide leader in high-performance graphics solutions, today announced the addition of ATI RADEON powered graphics cards to the ASUS product line. The new products include the ASUS RADEON 9800XT, RADEON 9600XT, RADEON 9600SE and RADEON 9200SE. These graphics cards, the result of ASUS’s new partnership with ATI Technologies Inc., were created to meet demand for ASUS customers who want the performance and visual realism of latest ATI RADEON Visual Processing Units (VPUs).

The ASUS RADEON 9800XT, RADEON 9600XT, and RADEON 9600SE fully support Microsoft® DirectX® 9, the best performance and visual realism for the latest, hyper-realistic games such as Half-Life 2. For value-conscious users, the ASUS RADEON 9200SE provides good performance and image quality for everyday use.

ASUS also incorporated a wide range of innovative features, found exclusively on ASUS cards, to enhance graphics performance and deliver more value to the all-new solutions.

Kilde: http://www.anandtech.com/#20621



Lars skrev Tuesday den 30 September 2003 kl. 19:57: [ svar | nyeste ]
Det er total cool. :-). Jeg glæder mig til noget Asus kvalitet. Det fedeste ville være hvis de fik lavet dem med en pasiv køleløsning a la Zalman.


Rune skrev Tuesday den 30 September 2003 kl. 22:11: [ svar | nyeste ]
Flere beviser :-)


Kilde: http://www.ixbt-labs.com/news.html?96419&37183

Bemærk, at Half-Life 2 leveres med dette grafikkort. Spørgsmålet er nu, om 1) Valve venter på ATi, 2) ATi venter på Valve eller 3) både ATi og Valve er forsinkede...



Angerman skrev Tuesday den 30 September 2003 kl. 22:19: [ svar | nyeste ]
ATI's Radeon 9800 XT graphics card http://techreport.com/reviews/2003q3/radeon-9800xt/index.x?pg=2


Rune skrev Tuesday den 30 September 2003 kl. 22:26: [ svar | nyeste ]
Nuvel, så fik vi da hurtigt afklaret punkt 1 og 3 i mit forrige oplæg :-)


Angerman skrev Wednesday den 01 October 2003 kl. 00:47: [ svar | nyeste ]
http://techreport.com/reviews/2003q3/radeon-9800xt/index.x?pg=1

Starter på side et istedet for to som i det ovenstående link



Mandak skrev Wednesday den 01 October 2003 kl. 03:22: [ svar | nyeste ]
The Inquirer har samlet nogle links til revievs. Bla. Tom's Hardware og Tech Report. http://www.theinquirer.net/?article=11858

Man...



Rune skrev Thursday den 02 October 2003 kl. 11:05: [ svar | nyeste ]
Firingsquad har set nærmere på Radeon 9800XT fra Asus og skriver:

"We haven’t spent enough time with our card to come to any definite conclusions on its performance, but we can report that noise levels aren’t extraordinary... With so much in the ASUS RADEON 9800 XT package, other 9800 XT card manufacturers are going to be hard-pressed to compete with ASUS. Traditionally ASUS’ board partners have stuck with ATI’s reference design with little or no software bundle other than the obligatory DVD player and maybe a game demo or two. Sapphire’s Ultimate line is the only exception to this. In fact, it’s quite possible that ASUS has put together a better RADEON 9800 XT card and package than ATI!"

Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/asus_radeon_9800_xt/

Såfremt lydniveauet hos Asus ikke er markant mindre end hos andre konkurrenter, så mindskes incitamentet naturligvis for at købe Asus (medmindre man har Asus bundkort); vi må dog afvente flere redegørelser og gerne med dBA-målinger, før det er muligt at konkludere meget.


Kristian R skrev Thursday den 02 October 2003 kl. 11:22: [ svar | nyeste ]
"Såfremt lydniveauet hos Asus er markant mindre end hos andre konkurrenter, så mindskes incitamentet naturligvis for at købe Asus" - eh mener du ikke "markant HØJERE" eller "IKKE markant mindre", Rune?


Rune skrev Thursday den 02 October 2003 kl. 11:54: [ svar | nyeste ]
Jo, jeg glemte et indskyde det ikke helt betydningsløse ord "ikke" :-) Fejlen er rettet nu, tak for hjælpen.


Rune skrev Friday den 03 October 2003 kl. 12:43: [ svar | nyeste ]
Digit-Life kan nu præsentere billeder af hele Asus' ATi-familie:

http://www.digit-life.com/news.html?96533#96533


Rune skrev Monday den 06 October 2003 kl. 11:20: [ svar | nyeste ]
Roadmap fra Asus mht. ATi grafikkort:


Kilde: http://www.hardwareoc.hu/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=3665&mode=thread&order=0&thold=0


Dvs. personer, som aktuelt vælger at betale kr. 5.000,00 for Asus Radeon 9800XT, bør således kunne leve med, at dette grafikkort bliver erstattet af Asus R420 (AGP8X) og R423 (PCI Express x16) om 3-6 måneder. Bemærk, at R420-423 er en helt ny generation af VPU'er, som forventes at svare til, da ATi udgav R300 (=Radeon 9700 Pro) i efteråret 2002.


Jeppe Nielsen skrev Monday den 06 October 2003 kl. 19:34: [ svar | nyeste ]
jeg syns det er okay at man snart kan købe ASUS ATi kort, som skrevet er ASUS kendt for deres "syge" serier af grafikkort



Rune skrev Monday den 20 October 2003 kl. 14:06: [ svar | nyeste ]
En af vore læsere ved navn Frederick har sendt besked om, at tyske Hartware.net har testet Asus Radeon 9800XT. Bemærk dog, at blæserne på Asus Radeon 9800XT ikke beskrives som støjsvage (eller specielt larmende) i denne anmeldelse:

http://www.hartware.net/review.html?id=348


Rune skrev Monday den 27 October 2003 kl. 12:53: [ svar | nyeste ]
GamePC har testet Radeon 9800XT fra Asus, læs mere her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=asus9800xt&page=1


Rune skrev Saturday den 22 November 2003 kl. 23:13: [ svar | nyeste ]
Gamers Depot har testet Radeon 9600XT fra Asus, læs mere her:

http://www.gamersdepot.com/hardware/video_cards/asus/9600xt/001.htm


Rune skrev Wednesday den 26 November 2003 kl. 14:20: [ svar | nyeste ]
Også Hot Hardware har nu testet Asus Radeon 9800XT og 9600XT mod GeForceFX 5950Ultra og 5700Ultra:

http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/asus_xts.shtml


0x503e1496.bynxx8.adsl.tele.dk skrev Tuesday den 02 December 2003 kl. 03:57: [ svar | nyeste ]
Creative hopper åbenbart med på Ati vognen også

http://dk.europe.creative.com/press/detail.asp?ref=1965&prcoun=16 http://www.ati.com/companyinfo/press/2003/4708.html



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende