af Webmaster Thursday den 06 November 2003 kl. 16:29 [ Grafikkort ] Nvidia har for kort tid siden skiftet referencedriver fra 45.23 til 52.16. Desværre har vi hidtil ikke kunnet finde repræsentative testresultater, hvilket dog har ændret sig i dag, hvor Firingsquad har testet 45.23 mod 52.16 på diverse Nvidia grafikkort. Vi ser her nærmere på udvalgte resultater.
Følgende hardware blev anvendt:
CPU: Intel Pentium 4 3,2GHz
BUNDKORT: ASUS P4C800 Deluxe (i875P)
RAM: 2 x 256MB OCZ EL PC3200
STYRESYSTEM: WinXP SP1 + DirectX9,0b
Kun resultater fra 1600x1200 (hvor diverse grafikkort er presset i særlig krævende grad) er inkluderet i nærværende artikel. Derudover fokuserer vi kun på testresultater med GeForceFX 5600 & 5900 Ultra i de tilfælde, hvor forskellen på 45.23 og 52.16 er mindst 2%. Dvs., at Firingsquad fandt under 2% forskel i disse spil i 1600x1200:
Nascar Racing 2003 Season (4xFSAA + 8xANI)
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles
Splinter Cell
Derimod var der noget at hente i Quake3 Arena med 4xFSAA og 8xANI:
Her blev GeForceFX 5600 Ultra hele 8% hurtigere med 52.16, mens 5900 Ultra vandt 4% mht. ekstra ydelse. I Tomb Raider Angel of Darkness viser Nvidia dog, hvad deres driverafdeling reelt har arbejdet på:
Her bliver GeForceFX 5900 Ultra hele 30% hurtigere med 52.16, mens GeForceFX 5600 Ultra vinder 25%. Så her er ekstreme forbedringer at se. Også Halo nyder godt af 52.16:
I Halo, der ligesom Tomb Raider AOD understøtter DirectX9 og pixel shader 2.0, bliver GeForceFX 5900 Ultra hele 35% hurtigere med Detonator 52.16 ifht. 45.23. Og GeForceFX 5600 Ultra vinder gigantiske 56%.
KONKLUSION OG AFSLUTTENE BEMÆRKNINGER
Nvidia har med Detonator 52.16 præsteret, hvad få nok for kort tid siden ville have anset for muligt. I spil som Halo og Tomb Raider AOD har Nvidia med den nye Detonatordriver 52.16 forøget ydelsen med 25-56% ifht. ydelse med Detonator 45.23. Dette betyder, at distancen i krævende DX9-spil er kraftigt formindsket fra Nvidia til ATi, og kan Nvidia fortsætte med sådanne bedrifter, er det langt fra sikkert, at ATi Radeon 9800XT vil kunne vinde over Nvidia GeForceFX 5950 Ultra, når Half-Life 2 engang ankommer. Men alt dette er naturligvis kun gætværk, mens faktum er, at Nvidia med Detonator 52.16 i aktuelle spil står stærkere end nogensinde før. I mange spil, som ikke understøtter DX9, er ydelsen med 52.16 dog ikke nødvendivis bedre end med 45.23. Detonator 52.16 virker dog aktuelt kun til WindowsXP/2000 og kan hentes her:
Ups skrev Thursday den 06 November 2003 kl. 16:44: [ svar | nyeste ]
Savner lidt informantion om hvorvidt nVidia's seneste drivere er helt 'rene' - altså uden de tidligere udskældte optimeringer (læs: 100% cheat IMO).
nVidia har præsteret en pæn den fusk i en række drivere, i forsøget på at indhente ATI forspringet, hvilket forhåbentligt er ved at lykkes.
Og så kunne det være rart med et par benchmarking-tests, hvor der ikke er anvendt de alt for 'kendte' titler. Herved ville ATI's og nVidia's muligheder for optimeringer i de 'kendte' benchmarking-titler være minimeret - med et bedre sammenligningsgrundlag af den rene hardware til følge.
Endnu et tak for en kanon site Rune!
Rune skrev Thursday den 06 November 2003 kl. 17:01: [ svar | nyeste ]
Tak, Tom's Hardware fandt ingen problemer med 52.16:
Dog er ATi's drivere ikke nødvendigvis noget at råbe hurra for - jeg har aktuelt store problemer med Call of Duty, mens jeg testede et GeForceFX 5600 (non-Ultra), hvor alt virkede perfekt (dog med 45.23).
Kowalski skrev Thursday den 06 November 2003 kl. 17:20: [ svar | nyeste ]
Godt at se, at nVidia ikke er helt fortabt.
Er det kun i UT2003, der bliver benyttet AA og AF eller hvad, og hvad er forskellen på DirectX9.0 og DirectX9.0b?
jeg sidder med et TI4200 og kan kun konstatere at den nye driver smadrer Enemy territory, ikke særlig fedt. Nu har jeg skiftet til gode gamle 41.09, (den ældste på tweakup.dk) og min computer virker mere stadil og spillene kører fint igen.
Kan man sige noget om hvilken driver, der må vurderes at være den bedste til Gforce 4 TI serien.??
Synes at diskussionen om hvordan de nye drivere virker på eks. TI serien er meget interessant, da det jo for pokker er dem folk sidder med. Det er jo kun interessant for relativt få mennesker hvordan 5900 kører (bortset fra måske hvis de står foran at købe nyt grej).
Tak for et godt og småsnoppet High-End site Rune :)
MVH Jens
0x503fe110.hrnxx3.adsl-dhcp.tele.dk skrev Thursday den 06 November 2003 kl. 18:14: [ svar | nyeste ]
Huskede du at uninstall de gamle drivere med drivercleaner?
0x3ef3145b.bynxx2.adsl.tele.dk skrev Thursday den 06 November 2003 kl. 18:27: [ svar | nyeste ]
Fin test som altid... Hvad med en Cat 3.8 vs 3.9 ? :P
Rune skrev Thursday den 06 November 2003 kl. 18:58: [ svar | nyeste ]
Ja det er fint at Nvidia alligevel kunne ta sig sammen. og med DX 9.1 mon så ikke Nvidia ka gi Ati lidt baghjul.
men ang. 52.16 er der så nogen af jer der har oplevet store forringelser i Gta VC. Mit kører meget ringe.
Ups skrev Thursday den 06 November 2003 kl. 22:32: [ svar | nyeste ]
Lagde godt mærke til, at Gamespot nævnte nogle 'issues' mht. 9800 og Call of Duty.
Problemer med spil, som er nyere end sidste driver version er jo ikke noget ukendt fænomen hos hverken ATI eller nVidia. :(
Og som du rigtigt antyder, så har Kyle @ [H]OCP tilsyneladende observeret nogle af de sagnomspundne nVidia 'optimeringer' i 52.16 ved test af IQ (image quality) i Flight Sim. 2004 spillet.
nVidia har åbenbart ikke sat det sidste punktum, i sagen om hastighed vs. billedkvalitet. Desværre.
Personligt frygter jeg, at de såkaldte 'optimeringer' (cheat - whatever) fører til langsommere spilafvikling i titler som ikke lige er det store hit (læs: som ikke anvendes til benchmarking). Derfor er jeg så inderligt imod nVidias optimeringer af individuelle spiltitler. Optimeringer som åbenbart stadigvæk kan afsløres(?), når de er dårligt udført og medfører IQ forringelser.
Det ville være rart, om nVidia (og andre som benytter samme optimeringsmetoder) ville afstå fra denne 'barbering' af de data som GFX-kortet skal bearbejde.
@ Jens H [ALIS]VOOdOO:
Catalyst skam også ødelægge min ET installation uden problemer.. hvis jeg vel at mærke ikke afinstallerer de gamle drivere, som ATI foriøvrigt foreskriver det. Har selv prøvet det, på en af mine dovne dage ;(
cpe.atm4-0-54151.0x50c6f52e.boanxx8.customer.tele.dk skrev Thursday den 06 November 2003 kl. 23:07: [ svar | nyeste ]
Lige som "Ups" har jeg det meget dårligt med nødvendigheden for Nvidias specifikke optimeringer.
Hvad sker der den dag Nvidia kommer med en ny generation af GPU'er, som forhåbentlig følger DX9 bedre, og derfor ikke på samme måde har brug for spilspecifikke optimeringer. Tror I så at Nvidia vil blive ved med at bruge enorme summer på at optimere til den gamle generation?? Især når det betyder at salg og testfokus forsvinder fra den gamle 58xx og 59xx serie.....
Hvorfor nvidia kan få så gode resultater??
De har lagt et stykke software ind i driveren, der ændre en stor del af DX9.0koden til dx8.1...så nVidia-kortene spare kræfter.
Det synes jeg lidt er noget fusk, kan man ik gøre det på den ene måde, så må man jo gøre det på en anden måde.
130.228.84.142 skrev Tuesday den 11 November 2003 kl. 15:08: [ svar | nyeste ]
"Hvorfor nvidia kan få så gode resultater?? De har lagt et stykke software ind i driveren, der ændre en stor del af DX9.0koden til dx8.1...så nVidia-kortene spare kræfter."
red_martians hvad med et link?
Ellers ligner du bare en fanatisk ATI rytter som ikke ved hvad du snakker om ;)
Rune skrev Tuesday den 11 November 2003 kl. 15:29: [ svar | nyeste ]
Læs evt. mere of nye tiltag med 52.16 (Forceware) her:
Personligt har jeg intet problem med, hvorledes en driver fungerer, sålænge billedkvalitet og ydelse er helt i top. Tom's Hardware var i øvrigt ganske tilfredse med 52.16:
"With the new ForceWare driver, NVIDIA has done much to improve performance especially in the newer DirectX 9 games - and without having to sacrifice image quality. And speaking of image quality: Where anisotropic filtering is concerned, NVIDIA even has the upper hand. It does, however, have to take second place to ATi's FSAA implementation." (kilde angivet ovenstående)
Rune skrev Friday den 07 November 2003 kl. 09:08: [ svar | nyeste ]
ExtremeTech har også testet Detonator 52.16 mod 45.23 og var også ganske tilfredse med resultatet:
"It looks like nVidia has done an excellent job with their new ForceWare Release 50 drivers. While some games and benchmarks are no better off than before, quite a few have sped up significantly. We're especially encouraged by the dramatic improvement in Halo using the Pixel Shader 2.0 path. If the Unified Compiler technology introduced in this driver is responsible, it's clear that it's an absolutely essential feature for extracting optimal shader performance out of the GeForce FX architecture. We can't say enough about the dramatic improvement in Unreal Tournament 2003, either. Anisotropic filtering quality was drastically improved and speed went way up as well."
Følgende forbedringer skulle være gældende ifht. 52.16:
"Clone mode may be set for the GeForce FX 5600 although only one display is connected.
GeForce FX 5950 Ultra: When 4x FSAA is enabled, half of the screen is black in Tiger Woods 2004 introductory video.
GeForce4 MX 440 and GeForce4 Ti 4400, Windows XP: Blue-screen crash during Battlefield 1942 Desert Combat.
GeForce FX 5950 Ultra: Homeworld2 antialiased performance is slow.
GeForce FX 5950 Ultra and GeForce4 Ti 4400, Windows XP: Rendering corruption in Battlefield 1942 Desert Combat.
GeForce FX 5950 Ultra, Windows XP: “X2: The Threat” benchmark is choppy or jerky in some places.
All GeForce FX: Intermittently, Warcraft III videos are not displayed properly on some systems."
1. Clone mode may be set for the GeForce FX 5600 although only one display is connected.
2. GeForce FX 5950 Ultra: When 4x FSAA is enabled, half of the screen is black in Tiger Woods 2004 introductory video.
3. GeForce4 MX 440 and GeForce4 Ti 4400, Windows XP: Blue-screen crash during Battlefield 1942 Desert Combat.
4. GeForce FX 5950 Ultra: Homeworld2 antialiased performance is slow.
5. GeForce FX 5950 Ultra and GeForce4 Ti 4400, Windows XP: Rendering corruption in Battlefield 1942 Desert Combat.
6. GeForce FX 5950 Ultra, Windows XP: "X2: The Threat" benchmark is choppy or jerky in some places.
7. All GeForce FX:Intermittently, Warcraft III videos are not displayed properly on some systems.
3e6b50eb.rev.stofanet.dk skrev Monday den 22 December 2003 kl. 17:18: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der har oplevet problemer efter update til enten 52.16 eller 45.23?
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.