Star Wars: Knights of the Old Republic - årets bedste spil?
af Webmaster Thursday den 27 November 2003 kl. 12:20 [ Software ] Det skal ikke være nogen hemmelighed, at flere af os her på sitet ikke har jublet over de sidste film og spil relateret til "Star Wars"-universet (Jedi Outcast og Jedi Academy var dog ikke dårlige spil, men disse spil var blot ikke banebrydende og revolutionerende ifht., hvad X-Wing, Tie Fighter og Dark Forces præsterede for 8-10 år siden). Vi var derfor ganske skeptiske overfor samarbejdet mellem Bioware (Neverwinter Nights/Bladur's Gate 1-2 osv.) samt LucasArts, som har resulteret i nyt 3D-rollespil ved navn "Star Wars: Knights of the Old Republic" (SW: Kotor). Der er dog ingen grund til at være skeptiske; Kotor er simpelthen et af de hidtil bedste spil relateret til Star Wars universet, og enkelte vil måske mene, at Kotor er det bedste, som George Lucas har været forbundet med siden 1983.
1.0 INTRODUKTION
Kotor udkom først til X-Box, men er nu ankommet til PC. PC-versionen er udvidet og ikke blot en simpel konvertering af, hvad man hidtil kunne opleve på X-Box. Men lad os starte med at se nærmere på spillets indhold.
Kotor er et rollespil, der bygger på samme 3D-engine som Neverwinter Nights. Dette betyder, at personer, som er vandt til Neverwinter Nights, burde have særligt nemt ved at sætte sig ind i Kotor. Dog er meget ændret i Kotor, så det bla. er særligt nemt at se, hvilke genstande, som man er i besiddelse af og udstyret med. Derudover fungerer Kotor på tilsvarende tur-baserede måde som Neverwinter Nights. Hvis man ser en fjende i Kotor, så fastfryses spillet, og man kan nu vælge, hvorledes man vil angribe (og man kan nå at ændre rustning, våben, skjold og meget mere). Reelt er der i modsætning til rollespil som Gothic II og Morrowind således ingen rigtige "realtime" 3D-kampe i Kotor, men kun tur-baserede kampe, hvor udfaldet afhænger af statistiske regler og virtuelle terningekast. Man kan derfor fristes til at skrive, at Kotor er Neverwinter Nights i den hidtil flotteste og mest vedkommende indpakning. Som i Neverwinter Nights vælger man i starten af spillet en karakter samt diverse attributter og personegenskaber. Dog er alt her hardcore science fiction, så selv om trenden fra Baldur's Gate 1-2 og Neverwinter Night anes, så føles alting meget anderledes og nyt. Som sædvanlig får man dog erfaringspoint for løste opgaver og dræbte fjender, der kan anvendes til at forbedre ens færdigheder. Endvidere er der også en del "kister"/beholdere i Kotor (hvilket der også var i Neverwinter Nights), som indeholder forskellige genstande - og diverse genstande kan ligeledes stjæles fra døde modstandere. Særligt gode våben og beklædningsgenstande behøver man således ikke købe fra de talrige købmænd, man møder i spillet, men kan i lige så høj grad findes rundt omkring eller tages fra døde fjender. Bemærk, at der i Kotor kan anvendes op til 9 personer i en gruppe, men at kun 2 af disse kan medtages på en mission (resterende gruppemedlemmer venter på et særligt tilholdssted og kan udskiftes dynamisk under en mission).
Efter en god kamp er det altid spændende at se, hvilke genstande ens fjender ufrivilligt bortgiver
Kotor er et omfattende spil med 40-50 timers underholdning i topklasse og i stedet for at afsløre, hvad der sker i store dele af spillet, vil vi her give en detaljeret gennemgang af de første 15-20% af spillet. Dette giver en ide om, hvorledes spillet fungerer uden at afsløret alt for meget. Ønsker man intet at vide, så kan man nu vælge at gå videre til afsnit 1.2.
1.1 Historien
Kotor foregår ca. 4000 år før, de aktuelle biograffilm i Star Wars serien finder sted. Du kastes som nybagt soldat på Republikanernes side ind i et større opgør med Sith-imperiet. I starten af spillet befinder du dig i et rumskib, som pludseligt angribes af Sith-soldater og mørke/onde Jedi-riddere på jagt efter den gode Jediridder ved navn Bastila. Sammen med en anden soldat forsøger du at komme Bastila til undsætning, men finder ud af, at Bastila har forlad rumskibet via en nødkapsel med retning mod en nærliggende planet.
Ombord på rumskibet lærer du at programmere den første droid, som kan hjælpe dig med at udradere flere Sith-soldater
Der er (selvfølgelig) kun éen ekstra nødkapsel tilbage, som du og en anden soldat ved navn Carth Onasi når at tage inden rumskibet destrueres. En ganske dramatisk start, og kort tid efter befinder du dig på den Sith-kontrollerede planet Taris, hvis overflade stort set er dækket af en gigantisk by:
Planetoverfladen på Taris er dækket af en gigantisk by, der endvidere er inddelt i tre zoner - nemlig en øvre (Upper City), mellem (Lower City) og lavere del (Under City)
Efter at være styrtet ned på planet Taris har du været bevidstløs i flere dage og har oplevet et par mystiske drømmesyn. Carth har dog reddet dig og fundet en forladt lejlighed, hvor I kunne undgå at blive opdaget af Sith-soldaterne. Carth fortæller, at Bastilas redningskapsel er faldet ned ikke langt fra, hvor I befinder jer. Første omfattende mission er således at finde frem til Bastila. Dette er dog lettere sagt end gjort, og efter gennemsøgning af byens øverste del er der desværre ikke mange spor efter Bastila.
Byens øverste del er befolket med bl.a. droider, som man kan tale med, og som kan videregive information om byen mm.
Fra byens øverste del er der elevator-adgang til byens mellemste del, blot er elevatoren bevogtet af en Sith-soldat, som ikke lader almindelige borgere passere. For at kunne passere denne soldat er du nødt til at anvende forklædning. Heldigvis har vi valgt at spille en god Jediridder, og tidligere hjalp vi et rumvæsen, som blev beskyldt for at have stjålet en Sith-uniform, med at slippe af med et par Sith-soldater. Efter at have dræbt disse Sith-soldater var det muligt at samle en Sith-uniform op, som gav adgang til den mellemste del af byen.
Her ses et par Sith-soldater; den røde er lederen, mens almindelige Sith-soldater besidder forgyldt rustning (overflade-renderingen på disse rustninger er meget flot og illustrerer det høje grafiske niveau i Kotor)
Byen på planet Taris er opdelt således, at den øvre del er for byens velstillede borgere, mens der huserer diverse kriminelle bander på den mellemste del, og i byens nederste del befinder alle de udstødte, dømte og fattigste borgere sig. For at få adgang til byens laveste del er en Sith-uniform dog ikke nok, her kræves en særlig tilladelse. Lederen af "Bek"-banden ved navn Gadon kan her hjælpe, og efter en samtale med Gadon finder du ud at, at Bastila holdes fanget af en konkurrerende bande (Black Vulkars), og er en præmie i forbindelse med kommende kapløb. Her er et billede af et bandemedlem (Black Vulkars):
Bemærk den høje detaljegrad i ansigtet
Førnævnte kapløb, et såkaldt "swoop-race", er en billig form for Pod Race (kendt fra "Episode 1"-biograffilmen), hvor Bastila bortgives som slave til vinderen. Ideen er således nu at vinde dette swoop race og dermed vinde Bastila. Dog er banden "Black Vulkars" i besiddelse af en kraftig motor (="swoop engine"), som vil gøre det umuligt at få fat på Bastila. Din opgave bliver nu at få fat på denne swoop engine, og du finder ud af, at en 14-årig pige ved navn Mission og hendes wookie ved navn Zaalbar kender en hemmelig indgang til "Black Vulkars"-basen, hvorigennem du kan stjæle denne swoop engine.
Pigen Mission kan hjælpe med at få fat i Bastila. Bemærk atter det høje kvalitetsniveau mht. gengivelse af ansigter
Gadon er interesseret i din Sith-uniform og tilbyder til gengæld en tilladelse, som giver dig adgang til alle by-niveauer. Via denne tilladelse tager du nu ned til byens laveste del:
I Under City bor alle de fattige og udstødte
I Under City skinner solen aldrig, og beboerne kan kun drømme om, hvor smukt der er i byens øverste del. Her kan man endvidere møde en gammel herre ved navn Rukil, som fabler om en tabt vidunderverden (="The Promised Land"), som flere forsvundne personer har forsøgt at finde frem til. I Under City er flere områder afspærret, fordi en alvorlig sygdom er brudt løs. Denne sygdom medfører, at en inficeret person muterer til en såkaldt "Rakghoul", hvilket ej er nogen positiv skæbne. Her ses et par blodtørstige og zombie-agtige Rakghouls:
Bemærk overfladen på disse "Rakghouls", som får dem til at virke våde/slimede
Der går rygter om, at Sith-soldaterne er i besiddelse af Rakghouls-modgift, men at Sith-soldaterne ikke uddeler denne til almindelige borgere. Om man ønsker at finde denne modgift og hjælpe de almindelige borgere er en opgave, som man kan vælge at udføre eller ej. Kotor indeholder mange mindre vigtige opgaver (såsom Rukils opgave om at finde den tabte vidunderverden), som kan give ekstra erfaringspoint samt forbedre ens Jedi-standpunkt (vælger man at være ond, så forværres ens Jedi-standpunkt mod det mørke, men udføres opgaver til gavn for andre, så stiger ens Jedi-standpunkt mod mere lyse værdier - dette har betydning senere i spillet, hvor Jedi-kræfter kan anvendes). Der findes mange andre opgaver af mindre betydning, såsom blive god til kortspil, god til kamp, blive dusørjæger og meget mere; for ikke at gøre denne gennemgang for lang vi vil dog her undlade alle disse mindre betydningsfulde opgaver og holde os til hovedopgaverne. Og som tidligere skrevet, er vi netop på vej til at finde en "swoop engine" og få fat i den forsvundne Jediridder Bastila.
Efter at have forladt den sikre del af Under City og bevæget os ind i den Rakghoul-infesterede del, møder vi pigen Mission, som har mistet sin wookie. Mission kender til en særlig passage i kloakken, som fører ind til "Black Vulkar"-fæstningen og dermed swoop enginen. Efter at have genfundet den forsvundne wookie og skudt en del store grislinger (som kendes fra "Jabba the Hut"s fæstning i filmen "Return of the Jedi") er der dog et lille problem. Det viser sig nemlig, at en såkaldt Rancor her sin rede i et større rum i kloakken, og du er naturligvis nødt til at passere dette rum. Undersøger man sine omgivelser og diverse genstande omhyggeligt, så er det meget let at klare denne Rancor, men ellers kommer man let ud i problemer:
Vi mindes vel alle filmen Forrest Gump og ordene "Run like the wind, Forrest!"
Dette er således et eksempel på, hvad man ikke skal gøre. Som konsekvens dør Carth først, og dette billede viser også, hvor stor en Rancor er:
Rancor var monstret i kælderen på "Jabba the Hut"s fætning i filmen "Return of the Jedi" og er vel ca. 10 meter høj
Efter at have dræbt Carth og Mission bliver alt lidt mere spændende, og vores allesammens helt må for alvor tage benene på nakken:
Chancen for at overleve er næppe værd at satse penge på her... Bemærk, hvor godt ovenstående Rancor er udført
Nuvel, efter at have klaret ovenstående Rancor på snedig vis (dvs. kun éen granat er nødvendig for at dræbe Rancoren), går turen til "Black Vulkar"-fæstningen, hvor der skal gennemføres en del mere eller mindre trivielle kampe, før man kommer i besiddelse af swoop enginen. Efter at have fået fat i swoop enginen kontakter man atter Gadon, hvorefter man får lov til at deltage i et swoop race, hvilket er meget nemt at vinde grundet swoop enginen. Dernæst kommer Bastila til syne i et bur, som hun undslipper, hvorefter du og Bastila gør det af med diverse modstandere og vender tilbage til hele din gruppes tilholdssted. Hermed er første hovedmission overstået; den næste bliver at slippe væk fra planet Taris.
Sith-soldaterne har forbudt alle rumskibe at forlade planeten, men du bliver kontaktet af en person, der arbejder for endnu en kriminel organisation, ledet af personen Davik. Davik råder over et meget stærkt rumskib, "The Ebon Hawk", men uden at få fat i særlige "Launch"-koder fra Sith-soldaterne vil det være umuligt at slippe igennem en spærring, som forhindrer alle rumskibe på planet Taris i at flyve væk fra planeten. For at få fat på diverse koder er det nødvendigt at bryde ind på svært bevogtet Sith-område. Dog er døren til dette område umulig at få op uden en droid, så først og fremmest skal den store tegnebog op af lommen i droid-butikken:
Shopping i droid-butikken... Man kan dog her kun købe de kedelig små R2D2-agtige droider, som ses lidt til venstre for ekspedienten
Den indkøbte droid søger nu for adgang til den Sith-bevogtede bygning/område, hvor man atter skal igennem mange kampe. Selve "launch"-koderne er dog særlig godt bevogtet, og mere behøver vi vel ikke skrive her. Efter at have fået diverse koder søger du om optagelse i Davik's kriminelle organisation, selv om dette naturligvis kun gøres for at få adgang til hans rumskib. At få adgang til rumskibet kræver dog, at de rettet døre åbnes, så atter skal en del rum gennemsøges og dette forløber atter ej uden mange kampe. Sidste kamp er dog tæt ved rumskibet, hvor Davik og en af hans mest betroede lejemordere opdager planerne om at stjæle rumskibet. Atter kommer det til kamp, og hvis du vinder, har du nu adgang til et rumskib, der reelt minder forfærdeligt meget om Tusindårsfalken. Helt nemt er det dog ikke at forlade planeten Taris; din flugt bliver nemlig opdaget af den onde Jediridder Malak (øverstbefaldende for Sith-soldaterne), som beordrer diverse jagere efter dig. Her tilbyder Kotor atter på god variation, da du her får til opgave at bemande en kanon og nedskyde diverse jagere:
Eksempel på variation i Kotor - her skal mange fjendtlige rumskibe skydes ned. Kotor byder på mange forskellige af sådanne mini-spil
Lykkes det for dig at slippe fri for de fjendtlige fly (hvilket i øvrigt er ganske nemt på normal sværhedsgrad), så fortsætter du mod Jedi-rådet på planeten Dantooine:
"Me, my wookie and Carth" - her netop landet på Dantooine - fugleflokken, som ses på himlen i baggrunden, bevæger sig rundt i cirkler, to små runde droider svæver omkring rumskibet "Ebon Hawk" og illustrerer atter den store detaljerigdom, der karakteriserer dette spil (de små flyvende droider kan dog ikke ses på dette billede)
Og præcis her stopper vores fortælling. Ovenstående detaljerede gennemgang beskriver en del af spillet, som er relativt seriel; først efter, at du er ankommet til Dantooine og møder Jedi-rådet, begynder spillet at åbne sig op, og der er bestemt mange fremmede og spændende planeter/steder, som stadig skal besøges. Ønsker man at vide mere om lokaliteter i Kotor, kan mere læses her, men vi vil ikke anbefale dette, da spillet er mere spændende, hvis man intet ved på forhånd:
Kotor udvikler sig som en bedre film og at røbe mere af den absolut fantastiske handling, er der næppe grund til (ellers findes der mange beskrivelser af spillets handling på internettet, hvis enkelte skulle ønske at kende hele handlingen). Om du nogensinde bliver Jedi-ridder og får bekæmpet den mørke Jedi-ridder Malak og meget meget mere, må de heldige personer, som køber dette spil, selv finde ud af :-) PC-versionen er dog ikke helt identisk med XBox-udgaven, så lad os i det følgende korte afsnit se nærmere på et par forskelle.
1.2 Forskel på XBox og PC
PC-versionen er ikke helt identisk med X-Box-versionen, men er udvidet. Udvidelser dækker først og fremmest ekstra genstande, som kan anvendes i spillet (i Kotor kan man anvende diverse hovedbånd, implantater, armbånd, rustninger, våben, helbredelsesudstyr, kampforbedrende indsprøjtninger og meget mere). Endvidere benytter PC-versionen teksturer i meget højere opløsning end XBox, som gør, at Kotor virker langt mere autentisk på PC. Feinschmeckere vil alene af denne grund næppe interessere sig det mindste for XBox-versionen. Som IGN her skriver:
"Graphically, the game is far superior to the console version, which is really no surprise. I just thinking to myself how good the game looked, and that isn't always the case with a former console game that has finally been released on the PC. The higher resolutions add a depth of beauty to an already lovely game."
Kilde: http://pc.ign.com/articles/441/441810p1.html
Teksturerne er så fine i Kotor, at en TV-skærm fuldstændigt ødelægger disse. Eksempelvis kan man prøve at afvikle Kotor i 800x600 på en TV-skærm, men billedkvaliteten, trods gratis FSAA, bliver markant forringet. Og XBox anvender kun 640x480, hvilket PC-versionen slet ikke understøtter (her er 800x600 det laveste ligesom i Neverwinter Nights). Så selvfølgelig skal Kotor nydes i mindst 1280x960-skærmopløsning, hvor de ofte store synsdistancer kommer til rette.
Endvidere er der en ekstra lokalitet i PC-versionen, som slet ikke er med i XBox-versionen (dog kun en rumstation, men lidt har vel også ret). Det vigtigste er dog styringen og interfacet, som er helt forskelligt fra XBox-versionen. Vi har også testet XBox-versionen, og selv om PC-versionen langt fra tilbyder optimal styring, så er styringen i PC-versionen langt bedre end XBox-versionen. Dette skyldes, at musestyring i PC-versionen gør det meget lettere at vælge og anvende forskellige genstande. Flere steder er spillet også langsomt i XBox-versionen, men her vil kun ejere af meget kraftige high-end PC'ere kunne bryste sig af markant bedre billedrate, men mere om dette aspekt i næste afsnit.
2.0 HARDWAREKRAV OG TEKNISK VURDERING
Kotor er et fremragende, men desværre også meget hardwarekrævende spil. Det vil være en misforståelse at tro, at Kotor med fuldt detaljeniveau generelt afvikles bedre end Morrowind og Gothic II. Men lad os starte med at se nærmere på anbefalede specifikationer fra producenterne bag dette spil:
MINIMALE HARDWAREKRAV
CPU: Pentium III eller Athlon på mindst 1 GHz
RAM: 128MB til Windows 98, 256MB til Windows ME/2000/XP
GRAFIKKORT: Skal have 32 MB og være kompatibelt med OpenGL 1.4-specifikationer; Hardware T&L skal understøttes
Lydkort: Skal være fuldt ud kompatibelt med DirectX 9.0b
CD-ROM: Mindst 4-Speed IDE
ANBEFALET HARDWARE
CPU: Pentium4 eller Athlon XP svarende til mindst 1,6 GHz
RAM: 512MB
GRAFIKKORT: ATI Radeon 9200 eller bedre, NVidia GeForce4 Ti eller bedre
HARDWARETIDENDE ANBEFALER
CPU: Så hurtig som mulig, gerne over 3 GHz (3000+)
RAM: Mindst 512MB
GRAFIKKORT: GeForceFX 5600-5700 Ultra og ATi Radeon 9500-9600 Pro/XT op til 1280x960; GeForceFX 5800+ og Radeon 9700+ op til 1600x1200
LYDKORT: Creative Labs Soundblaster Audigy og gerne fuldt surround system grundet EAX3.0 (EAX Advanced HD) understøttelse
Flere steder er Kotor så tungt, at dette spil svarer til at vandre rundt i byen Khorinis i Gothic II - eller til at besøge byen Balmora i Morrowind. Eller rettere skrevet, så anvender Kotor samme 3D-engine som i Neverwinter Nights, og netop Neverwinter Nights er kendt for at være meget krævende; se evt. resultater fra Neverwinter Nights i denne artikel:
Vi testede en situation i Kotor for at illustrere, hvor krævende dette spil er. Alle resultater er uden lodret synkronisering (=vsync), og situationen er vist på billede 4 fra oven i denne artikel (Athlon 2100+ og Radeon 9700 Pro 344/324):
Uden FSAA (= Full Scene Anti Aliasing; kantudglatning) og ANI (= anisotropisk filtrering) er Kotor her cpubegrænset indtil 1600x1200. Deaktiveres 16xANI i 1600x1200, så bliver spillet 20% hurtigere, så højeste grad af anisotropisk filtrering er ikke gratis. Vi har dog også testet på P4 3,1 GHz (OC P4 2600/200 med synkron ram og FSB) + i875P og GeForce4 Ti 4600, hvor ANI helt måtte deaktiveres, før billedraten var acceptabel i 1280x960. Med Athlon 2400+ og Radeon 9700 Pro (350/340) i 1280x960 kunne 2xFSAA og 8xANI aktiveres uden at skade billedraten nævenværdigt. Så Kotor er en tung dame at byde op til dans, og systemer, som tillader f.eks. 85 FPS i 85 Hz eksisterer næppe før om flere år (Pentium6 8000/2000 MHz? :-)
Grafikken er ekstremt flot i Kotor - men billedraten er ofte lav selv på high-end PC
Her er det dog vigtigt at bemærke, at Kotor varierer i billedrate, og flere steder kan man opleve langt højere billedrate. Endvidere er Kotor et rollespil, hvor man ikke behøver høj billedrate, så selv med 15-20 FPS afvikles Kotor ganske spilbart. Til forskel fra Morrowind og Gothic II, så øges billedraten dog ofte ikke i Kotor, når man f.eks. besøger en mindre bygning, hvorfor meget tyder på, at Neverwinter Nights 3D-enginen simpelthen er elendigt programmeret mht. ydelse (i 1600x1200 i Neverwinter Nights lå GeForce3 ofte på under 10 FPS i 1600x1200 i den første by, når man zoomede helt ud, mens Radeon 9700 Pro var ca. 100% hurtigere og lå på lidt under 20 FPS). Så Kotor burde være glimrende til LCD skærme med 25-50 ms. responstid, dog er der blot det lille problem, at Kotor ikke understøtter 1280x1024-skærmopløsning.
Kotor tilbyder også specielle "Frame Buffer"-effekter, som kan deaktiveres på mindre bemidlede grafikkort. Her er et eksempel på sådanne "Frame Buffer"-effekter:
AKTIVERET
DEAKTIVERET
Bemærk her det lyse rumskib i baggrunden. På det øverste billede med aktiveret "Frame Buffer"-effekt lyser dette rumskib på en speciel måde; på det nederste billede virker samme rumskib mat og kedsommeligt. Især lys-effekter bliver meget flottere med disse "Frame Buffer"-effekter, som kan sammenlignes lidt med "Glow"-effekten i Tron 2.0.
Polygonniveauet er også højt i Kotor, og især er mange spilfigurer fremragende udført. Mange tilhængere af tidlige "Star Wars"-film (episode 4 - 6) har nok drømt om at møde en virtuel Rancor, og her kan vi f.eks. sammenligne Kotor med et konkurrerende rollespil som Star Wars Galaxies:
RANCOR I STAR WARS GALAXIES
RANCOR I KOTOR
Grafisk har Kotor ingen konkurrence mht. polygonniveau i både miljø og spilfigurer, og der er langt til andenpladsen (husk, vi sammenligner her kun officielle "Star Wars"-rollespil).
Teksturer er ligeledes fremragende i Kotor, hvor disse ofte fremstår meget realistiske. Banerne i Kotor består af mange mindre segmenter, så der "loades" (=indlæses nye data) ofte i dette spil, dog tager dette ikke lang tid fra en harddisk, mens XBox-ejere må vente i væsentlig længere tid. Dette er dog formodentlig prisen for, at Kotor ikke kræver grafikkort med f.eks. 256MB ram for at kunne anvende de mest detaljerede teksturer.
Nej, det er IKKE "Jabba the Hut", men et væsen af samme art/race. Teksturerne er meget detaljerede og i høj opløsning, hvilket gør denne forvoksede mutant-snegl ganske livagtig
Alt i alt er Kotor teknisk set det hidtil flotteste "Star Wars"-baserede spil, og selv ikke 3D-shootere som Jedi Outcast og Jedi Academy kan her være med. Dog tyder noget på, at Kotor er blevet udgivet lidt for hurtigt til PC, da mange har oplevet problemer med dette spil. Som Gamespot her skriver:
"It's also easy to become extremely disappointed with the game's technical issues. Your mileage may vary, but we experienced problems with the game on four different test systems, each with a different processor and graphics card. One system simply could not load the game at all after it had successfully been installed. Another system experienced graphical issues and sluggish frame rates, though it greatly exceeded the game's recommended system requirements. The third system encountered sporadic frame rate issues as well as some unavoidable crash bugs, which prevented us from progressing further into the game. A fourth system ran the game beautifully--though with occasional, spontaneous crashes to desktop later on in the game. A look at the official technical support forums for Knights of the Old Republic revealed that none of these issues seemed to be unique to our test systems, but no clear solutions to the problems were available either. It seems likely, then, that the PC version of Knights of the Old Republic wasn't thoroughly tested on many of today's standard PC configurations before it was shipped. It also seems likely that these problems will be addressed in a patch at some point (a beta patch that addressed certain specific problems was already available a few short days after the game's release), but it's still a shame that some players' experience with this otherwise outstanding game will be worsened or even cut short because of these embarrassing problems." http://www.gamespot.com/pc/rpg/starwarsknightsoftor/review.html
Vi har dog ikke oplevet kritiske problemer på to forskellige PC'ere med Radeon 9700 Pro og Catalyst 3,9. Dvs. på den ene PC var spillet helt stabilt (Athlon XP 2400+ og Asus KT266A), mens spillet på anden PC (Athlon 2100+ og Asus KT333) kunne standse efter 3 - 6 timers uafbrudt spil (disse problemer så dog ud til at kunne relateres til for gammel muse-driver samt overclocket grafikkort, og har ikke nødvendigvis noget med Kotor at gøre). Kotor autosaver dog konstant, så efter genstart af PC'en kunne spillet genoptages uden problemer. Ejere af i845-850E baserede bundkort og Radeon 9600 (Pro/XT) grafikkort er dog ramt af en særlig fejl, som Bioware allerede har ordnet med beta-patch (når Kotor er installeret, kan man via "auto-update" nemt patche spillet). Skulle enkelte opleve problemer, så kan teknisk forum findes her:
Endvidere, skulle ATi-ejere have problemer med Catalyst 3,9, så kan det anbefales at prøve Catalyst 3,8. Bioware har dog kvalitetschecket Kotor via Catalyst 3,7, men denne driver tilbyder ikke samme høje renderingskvalitet som Catalyst 3,8 og 3,9 (men går alt galt med nyere Catalystdrivere, så prøv Catalyst 3,7 eller 3,6). Ved problemer med Nvidia Forceware 52,16 kan det anbefales at prøve Detonator-driver 45,23 eller 44,03 i stedet.
3.0 SAMLET VURDERING
GRAFIK - 96% (11-tal). Kotor er det hildtil flotteste spil baseret på "Star Wars"-universet. Faktisk kunne må nok gå så langt som at påstå, at Kotor er det hidtil flotteste rollespil til PC. Sigtvidden er omfattende, teksturerne fremragende, lyseffekter imponerer og polygonniveauet er generelt højt på både genstande og omgivelser. Dynamiske lyseffekter, græs der bevæger sig i vinden samt skyggeeffekter (kun ejere af Nvidia grafikkort kan dog aktivere bløde skygger, ATi-ejere må nøjes med mere "hårde" skygger) er meget realistisk udført. Dette betyder, at Kotor minder meget om en film; og at man i særlig grad føler sig hensat til "Star Wars"-universet, når det er bedst. Havde ydelsen været en smule bedre, så havde vi givet et 13-tal.
LYD = 98% (13-tal). Lyden er uovertruffen i Kotor. Musikken indeholder en god portion rendyrket "Star Wars"-mojo, som nok skal få stemningen frem hos alle os, der længe har savnet ånden fra de første 3 Star Wars film. Der er tale på alle samtaler i spillet, dvs. ligesom i Gothic II, og EAX 3.0 understøttes. Lyd-effekter er også fremragende, og skyldes formodentlig, at diverse lydeffekter fra "Star Wars"-filmene er blevet anvendt også i Kotor. Der er således intet at sætte fingeren på mht. lyd i Kotor, hvilket karaktergivningen også illustrerer.
STYRING = 80% (8-tal). Styringen i Kotor er langt bedre end på XBox, men stadig langt fra optimal. Et kritisk punkt er, at pil-tasterne er deaktiverede og ikke anvendes i Kotor (og disse taster kan ej heller konfigureres, det er som om, at de slet ikke eksisterer). Venstrehåndede personer, som ikke kan anvende A-W-S-D osv., er således nødt til at finde andre taster, som kan anvendes. Dette er en alvorlig fejl, men ved at anvende de 6 taster over piltasterne (Insert-Home-Page Up-Delete-End og Page Down) eller numerisk tastatur kan man relativt nemt kompensere. Endvidere er diverse kampe i Kotor tur-baserede ligesom i Neverwinter Nights, hvilket ikke giver samme realistiske kampfornemmelse som i Gothic II og Morrowind. Alt dette kan man dog relativt hurtigt vænne sig til og fint leve med, men det trækker en smule ned i karakterbogen.
GAMEPLAY = 96% (11-tal). Kotor er uden tvivl det mest fremragende "Star Wars"-relaterede computerspil, som nogensinde er set. Man kan fristes til at skrive, at Kotor er for tilhængere af science fiction, hvad Gothic II er for Tolkien-tilhængere. Som rollespil når Kotor dog ikke helt samme højder som Gothic II, fordi Kotor ikke tilbyder samme detaljegrad. Dvs. der er ingen døgncyklus i Kotor, hvor folk går ind og sover, når solen går ned. Karakterudvikling er også mere begrænset. Slagter du et monster, så kan du ikke tage skindet mm. og sælge dette på lokale markeder osv. Så ved siden af rollespil som Gothic II (og især Morrowind), slår Kotor ikke helt til, men er bestemt ej heller langt fra. Især grafikken i nærmiljøet er meget flottere end i Gothic II, og historien i Kotor er fremragende. Dette gør Kotor til et af årets mest fængslende og mest spændende spil. Kort skrevet, for personer, der holder af "Star Wars"-universet, er Kotor det hidtil mest seriøse bud på årets bedste spil (og måske en fremragende julegave). Endvidere burde dette single-player rollespil med 40-50 timers samlet spilletid garantere for underholdning i mange uger af højeste kvalitet.
I Kotor kan du også møde en, der ligner Yoda's tip-tip-tip-tip oldefar (Yoda er ca. 800 år gammel i episode 5, dvs. Kotor foregår ca. 3200 år før, Yoda kommer til verden, red.), så her er Star Wars for alle pengene - og lidt til
Star Wars: Knights of the Old Republic blev testet på følgende PC:
CPU: AMD Athlon 2100++ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V333 Raid, bios 1017, VIA 4-in-1 Hyperion 4.48 (VIA KT333)
GRAFIKKORT: HERCULES 3D Prophet Radeon 9700 Pro 344/1296 MHz (oc 325/1240) med ATi Catalystdriver 3,9
RAM: 2 x 256MB SAMSUNG PC2700 (bios 2-2-2-6-2, hurtigst mulige indstillinger)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver)
HOVEDTELEFONER: Sony MDR-RF950RK (FM, trådløse)
MONITOR: Sony 19" Multiscan G420 1600x1200@85Hz med vsync
STYRESYSTEM: Windows98 SE med DirectX9.0b
Billedrate med aktiveret lodret synkronisering (vsync) ca. 25 (15 - 45) FPS med maksimalt detaljeniveau og 8xANI, dog uden kantudglatning, i 1600x1200x32.
Jokke skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 12:44: [ svar | nyeste ]
hmm får en til at ønske man ikke havde et liv og bare kunne spille computerspil hele dagen.
Yeah... får en til at indse at man ikke kan have et liv OG et arbejde..
Niels skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 13:18: [ svar | nyeste ]
Rune: "Så Kotor er en tung dame at byde op til dans, og systemer, som tillader f.eks. 85 FPS i 85 Hz eksisterer næppe før om flere år (Pentium6 8000/2000 MHz? :-)".
P4 er da allerede på 2000Mhz ;-), du mener nok 12Ghz ikk'?.
Rune skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 15:21: [ svar | nyeste ]
Jeg satsede på, at P6 grundet ny arkitektur ville forbedre ydelsen relativt til P4 ved samme taktfrekvens. Ellers har du sikkert ret :-) Jeg beklager i øvrigt diverse slåfejl; jeg har ikke haft tid til at se artiklen ordentligt igennem, men tænkte, at det var bedre at publicere den hurtigst muligt, frem for at vente 5-6 timer...
www.tec-data.dk skrev Friday den 28 November 2003 kl. 09:37: [ svar | nyeste ]
hey rune..!! jeg tænkte på hvordan holder i den her side kørerende.???
mvh x..
Rune skrev Friday den 28 November 2003 kl. 10:09: [ svar | nyeste ]
Ra skrev Friday den 28 November 2003 kl. 14:58: [ svar | nyeste ]
- jeg læste det som en Pentium6 på 8GHz med 2GHz FSB (500MHz Quad-pumped er vel ikke helt urealistisk..)!
Viktor skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 13:26: [ svar | nyeste ]
SÅ VILDT ! helt igennem nice skrevet.. faldt sq helt i drømme verden :) ok det spil skal bare købes.. mund ik et ATI 97PRO - 2.8 ghz, sq ku klarer det.. :)
well køber det nok her om et par dage ? bestiller det fra internettet :) skal jeg da nok lige sige til ! :D
adios §
Rune skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 16:26: [ svar | nyeste ]
Nu har jeg aldrig været meget for tur-baserede spil (Civilization1 var dog et af mine favorit spil engang), hvorfor dette spil i særig grad ikke interesserer mig. Derfor kan den meget vel være god for fans af denne spil type.
Dog syntes jeg egentlig også at det første billede under punkt 1.1 (Historien), er lidt dårlig da den døde soldat i baggrunden virker ret flad efter min mening - det kan være at det kun er mig der oplever det, men lidt uheldigt er det dog stadigvæk.
Det er heller ikke mere turbaseret end du gør det til..
Man kan pause engang i mellem for at vælge angreb, skifte våben osv. Men ellers kører det jo realtime.. Så det er en blanding af tur-baseret og realtime.. Eller realtime med pause-funktion.. Sådan er det i hvert fald på X-box..
Rune skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 16:28: [ svar | nyeste ]
Ja, også på PC. Dvs. det er ikke turbaseret som i f.eks. Fallout, men tur-baseret som i Neverwinter Nights.
Utrak skrev Saturday den 29 November 2003 kl. 22:11: [ svar | nyeste ]
Det er måske derfor han er død - han er blevet MAST? :P
Fin anmeldelse igen. Jeg kommer nok ikke til at spille det lige forløbig med min Athlon 1700+ og TI4200 :(
Jeg har flere gange tænkt på i forbindelse med anmeldelser her på sitet, at når du/I nu går så meget op i sindsyge opløsninger og fotorealistisk grafik, som tilfældet er. Kunne du så ikke begynde at servere en del af de screen shots i 1280*1024 eller 1600*1200, selvfølgelig via et link så man ikke er tvunget til at loade dem, hvis man bare vil læse anmeldelsen?
Det kunne være super IMO
Venligst Jens
Rune skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 16:38: [ svar | nyeste ]
Tak, det er dog meget besværligt at publicere billeder i høj opløsning, fordi disse fylder meget (tager lang tid at uploade, fordi vores server er langsom på dette punkt, og ekstra henvisninger skal placeres i artiklen mm.). I Unreal 2 artiklen er sådanne billeder dog til rådighed, men grundet det ekstra arbejde, så var dette en enkeltstående begivenhed. Lad mig evt. vide, hvilke billeder, som du ønsker at se (helst ikke mere end 3-4 stk.), så kan jeg undersøge, om jeg stadig har disse i min virtuelle papirkurv. Billederne i ovenstående artikel er taget i 1600x1200 (højeste detaljeniveau uden FSAA) med 8xANI og derefter skrumpet til 640x480. Rancor-billederne og et par enkelte andre billeder har fået øget lysstyrken, fordi disse billeder normalt var meget mørke.
David skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 17:23: [ svar | nyeste ]
Kunne en mulighed ikke være at komprimere i PNG?
Søren skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 18:34: [ svar | nyeste ]
Fin anmeldelse Rune, jeg glæder mig til jeg kan få fingrene i spillet.
Jeg ved ikke om du er interessert i sproglige rettelser til anmeldelsen, men jeg stødte på en enkelt der lige sprang i øjnene:
I afsnit 1.1 (såsom Rukils opgave om ar finde den tabte vidunderverden) hvor ar skal være at.
Ellers stødte jeg på følgende selvmodsigelse i teksten som jeg ikke kunne hitte redde i:
Så selvfølgelig skal Kotor nydes i mindst 1280x1024-skærmopløsning, hvor de ofte store synsdistancer kommer til rette.
Så Kotor burde være glimrende til LCD skærme med 25-50 ms. responstid, dog er der blot det lille problem, at Kotor ikke understøtter 1280x1024-skærmopløsning.
Så hvilke opløsninger kan man køre kotor i?
Til sidst har jeg et spørgsmål angående grafikkorts ydelse. Jeg har selv et GF4-ti4400, og er interesseret i hvordan det vil yde ift det anbefalede GFFX-5600 hvis FSSA og ANI er deaktiveret.
Resten af mine specs er P4 2.4Ghz (kan OC'es til 2.7Ghz hvis det er nødvendigt) og 512 PC3200 ram. Hvordan vil det køre hvis jeg ikke anvender FSSA og ANI og kører i 1024x768 (pga 15" TFT)
Der nævnes i artiklen at der kan være problemer med bundkort med chipsættet i845 og Radeon 9600. Gælder det kun hvis man har begge dele?
Rune skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 20:35: [ svar | nyeste ]
Mange tak for hjælpen; Kotor understøtter 1280x960 i stedet for 1280x1024; jeg retter omgående diverse angivelser af 1280x1024 (det går jo *host* ofte lidt hurtigt, når diverse artikler skrives her på sitet :-) Uden FSAA og ANI burde Kotor kunne afvikles glimrende i 1024x768 via GeForce4 Ti 4400. Fordi GeForce4 Ti (NV25) ikke understøtter adaptiv anisotropisk filtrering, så er denne filtreringsform meget krævende på NV25-grafikkort og kan ikke anbefales (ydelsestabet er alt for stort ifht., hvad der vindes mht. billedkvalitet).
0x50c5da84.abnxx2.adsl.tele.dk skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 18:46: [ svar | nyeste ]
Er det muligt at spille dette spil i multiplayer
Rune skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 20:37: [ svar | nyeste ]
Nej, desværre, kun singleplayer; men eftersom der er mange forskellige udviklingsmuligeder mht. færdigheder og egenskaber, kan spillet gennemføres mere end éen gang. Ellers er spilletiden i singleplayer ca. 5-6 gange længere end Max Payne 2 og Call of Duty.
Rune skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 21:18: [ svar | nyeste ]
Flere anmeldelser af Star Wars: Knights of the Old Republic (Kotor) kan findes her:
Specielt ser det ud til, at GamersDad, der iøvrigt har vurderet Kotor til hele 100% (nuvel, 5 ud af 5), har fat i den lange ende mht. de sidste 2 Star Wars film:
"Star Wars had an impact on the lives of most contemporary GamerDads. The epic adventure, simple mythological themes, heroism, feminism, and dark vs. light morality make it appealing to kids and the kid in all of us. How we hungered for the prequels a few years ago and how disappointed many of us were when it became clear (for me it was the appearance of Jar-Jar) that Lucas had no idea why his first trilogy was so popular." (min fremhævelse, red.)
Thomas H skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 22:41: [ svar | nyeste ]
Hej Rune
Først vil jeg sige glimrende artikel.
Og så har jeg et lille forslag, hvorfor ikke lave en opgraderings guide her på sitet, da jeg tit bemærker at folk spørger dig, hvilket grafik kort de skal købe, eller om deres maskiner kan holde de næste år osv.
jeg tror det ville være til en MEGET stor hjælp for mange, da man hurtigt og nemt kan finde det man søger i sådan en guide
mvh Thomas
Jesper skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 22:57: [ svar | nyeste ]
Rigtig god anmeldelse Rune.
Jeg bekymrer mig dog lidt ved at du siger det er så krævende rent hardware mæssigt - da jeg selv sidder med en 2000+ XP,GF 4 TI 4200 128 mb kort og 512 mb ddr ram :(
Måske skulle man snart smide håndklædet i ringen,og i stedet for den evige hardware opgradering af ens pc,købe en konsol istedet.
Rune skrev Friday den 28 November 2003 kl. 08:42: [ svar | nyeste ]
Tak, hvis du undlader at anvende anisotropisk filtrering og kantudglatning, så burde spillet kunne afvikles fint i 1024x768 - 1280x960 kan du også prøve, evt. hvis du har overclocket dit grafikkort en del. Konsoller anvender ekstremt lave opløsninger og meget dårlige styreredskaber; men selvfølgelig, hvis f.eks. X-Box 2 kommer med tastatur og mus, samt kan vise 1600x1200+ på en monitor, så vil en konsol vel ej være så ringe. Men aktuelt kender jeg ikke et eneste anbefalelsesværdigt alternativ til PC (største fordel ved konsoller er dog, at software generelt altid afvikles stabilt; dvs. ingen driverproblemer og hardwarekonflikter mm.).
Thomas H skrev Thursday den 27 November 2003 kl. 23:19: [ svar | nyeste ]
@Jesper
Hvorfor købe en Skoda,når man har mulighed for at købe en F-16 ;-)
Whesel skrev Friday den 28 November 2003 kl. 03:00: [ svar | nyeste ]
Pæn artikel du der har banket sammen. Jeg vil dog lige - som en anden os på-peger - kotot og NWN er på ingen måde turbaseret - ikke i den forstand som Civilization. Kotor er bygget over AD&D 3rd edition rules - dog noget modificeret - i al fald ift NWN. Som du selv skriver er kotor ikke et FPS, men en rollespil - og på ingen måde at sammenlign kampmetoden med andre end NWN, BG osv - deres kampe er ikek turbaseret som Civilization - men fuld real time - bare med en pause funktion, der gør kampe lidt nemmere at tilrettelægge - hvis man er strateg. De kunne have undladt at gøre det på denne måde, men de har jo indsat en - så vidt jeg kunne læse mig til - at man kan slå disse pauseting fra under options.
Crunch skrev Friday den 28 November 2003 kl. 08:43: [ svar | nyeste ]
Helt igennem super anmeldelse Rune, thumbs up! :)
Ved ikke om jeg skal have spillet, da jeg ikke er den helt store Star Wars fan, men Morrowind (eller Daggerfall) er jeg helt vild med, så måske man skulle investere i Gothic II istedet?
Rune skrev Friday den 28 November 2003 kl. 08:50: [ svar | nyeste ]
Gothic II er nok årets bedste rollespil, især hvis man holder af at bekæmpe orker, drager og meget mere - du kan læse vores anmeldelse af Gothic II her:
Men det behøver vel ikke være et "enten eller", men måske et "både og"; med dine præferencer for rollespil kan Gothic II nok anbefales, før du evt. prøver Kotor. Uanset hvad du vælger, så bliver du dog næppe skuffet :-)
80.208.148.46 skrev Friday den 28 November 2003 kl. 11:29: [ svar | nyeste ]
Til Rune:
Ehm... Hvordan kan man sammenligne grafikken på en MMORPG som Galaxies og så Kotor?! hvis grafikken skulle være lige så tung i Galaxies som den er i Kotor ville det jo være umuligt at trække på nogen tænkelig computer i dag?? Imo er grafikken i Galaxies nu super nice af et MMORPG at være... :)
God artikel synes dog din sammenligning er lidt unfair!
Rune skrev Friday den 28 November 2003 kl. 11:58: [ svar | nyeste ]
Pointen er også blot at illustrere, at Kotor besidder den flotteste grafik, som hidtil er set i et "Star Wars"-baseret spil. Jeg er helt enig i, at Star Wars Galaxies og Star Wars Knights of the Old Republic derudover er meget forskellige spil.
Rune skrev Saturday den 29 November 2003 kl. 10:09: [ svar | nyeste ]
Flere anmeldelser af Star Wars - Knights of the Old Republic:
Rune skrev Sunday den 30 November 2003 kl. 18:27: [ svar | nyeste ]
Endnu en anmeldelse, der giver hele 97% i samlet vurdering til Star Wars - Knights of the Old Republic; her er et uddrag:
"KotOR remains one of the best RPG’s ever made, and for me it’s definitely the RPG of the year, managing to surpass Gothic 2. After I’m going to finish writing this review, I’m going to fire up the game again, to see what side quests did I miss, what enemies have I left alive and what consequences will my actions have if I choose differently from the first time, knowing how things turned out in the first place. Who says knowing the future is a bad thing? With these being said, the only thing left for me to say to you is that I’m eagerly expecting a multiplayer add on or a full sequel, and that I strongly encourage you to go out, buy the game, and enjoy one of the finest RPG’s ever made. And may the Force by with you."
Jonas skrev Sunday den 30 November 2003 kl. 18:52: [ svar | nyeste ]
Hej Rune, jeg synes du skriver nogle ret gode og detaljerede anmeldelser, men jeg synes generalt du er for lidt kritisk. F.eks har jeg kun set et eneste spil få 8 i gameplay, resten ligger på 10 eller derover, og det er altså ikke alle de spil du har anmeldt der er klassikere.
Det er som om at du betragter 13 skalaen som en 10-13 skala, men ellers, keep up the good work.
Rune skrev Sunday den 30 November 2003 kl. 19:02: [ svar | nyeste ]
"2b. En artikel kan være spil-orienteret, da spil er det, som mange personer opgraderer for at kunne afvikle bedre... Dog anmelder HardwareTidende.dk udelukkende PC-spil, som vi kan anbefale vore læsere at købe, hvis de holder af genren. Dette betyder, at kun PC-spil, som vi med god samvittighed kan give mindst 90% i gameplay (et 10-tal ifølge 13-skalaen) bliver anmeldt på HardwareTidende.dk" (min fremhævning, red.)
Rune skrev Sunday den 30 November 2003 kl. 21:52: [ svar | nyeste ]
Endnu en anmeldelse af Kotor, som endte på 93%:
"It must also be noted that there are still some significant bugs in the game, such as problems with Radeon 9600 graphics accelerators, and Intel i845 and i850 chipset motherboards, which were addressed in the unsupported beta patch v1.01 recently released by Bioware. There are also some stability issues, and bugs can be discovered from times to times. It's fortunate that Bioware has a great reputation when it comes to releasing patches in timely manner, with the first beta patch for KOTOR released only a few days after the game has hit stores, so we can be sure the game will be fully patched up soon... The PC port of Star Wars: KOTOR is in my opinion excellent, and those who like it should be happy to know that a sequel is in the works, and that Jade Empire, the next RPG (with similar mechanics) from BioWare is well on the way. While I did get the occasional feeling that the game would be better off if more time was spent ironing out the remaining bugs and testing different hardware configurations, there are no major issues with the port. Overall, this is probably the best RPG of 2003, for both PC and XBOX, and a must-buy for every fan of the genre."
Rune skrev Monday den 01 December 2003 kl. 16:38: [ svar | nyeste ]
Dagens Kotor-anmeldelse, som nåede 93% (uddrag):
"Bioware's awesome RPG Knights of the Old Republic feels right at home on the PC with high-res graphics and an excellent control scheme. While the rather sluggish frame rates, miscellaneous bugs, and lack of any major new content [sammenlignet med XBox-versionen, red.] are at the least a bit disappointing, any fans of RPGs or Star Wars would be committing a crime not to give this game a shot. It's an instant classic that only got better on the PC."
ust skrev Monday den 01 December 2003 kl. 17:24: [ svar | nyeste ]
Vil en computer på følgende specs kunne køre Kotor?
Pentium 4 Northwood C 2,4 Ghz @ 2,88 Ghz
Asus P4P800 deluxe
2*256(512) Kingston hyperX(3500)
Sapphire Atlantis 9700 pro
Og et Thermaltake xaser3 med 7 indbyggede blæsere, der køre på fult drøn.
Grunden til at j spørg er at, jeg har en smule problemer med NWN( J får "lagbacks" slevom j ikke r på nettet ????????) Og, hvis i siger d r den samme grafik motor bekymre det mig lidt.
Håber i kan give et svar
Kan d være min HDD? En latterlig en fra Seagate.
ps. Har prøvet diverse grafik drivere, ligefra Cata. 3,7-3,9. Men til ingen nytte.
pps. Har ikke nogen programmer kørende sammetid når j spiller.
Rune skrev Tuesday den 02 December 2003 kl. 00:12: [ svar | nyeste ]
Det burde virke ganske glimrende; fuld installation fylder ca. 3,5 GB. Jeg har aktuelt patchet til 1.01beta og anvender Catalyst 3,8 samt Radeon 9700 Pro (351/324 MHz VPU/RAM).
Også et spil jeg skal ud og have.hvor har du det fra Rune ??. hvordan kan du have det allerede nu ?? spillet skulle være udsat til 5dec!!
BTW mon et system som dette kan trække det
Barton2500+
512mb pc3200
NF2 ultra
Radeon 9500pro
Rune skrev Tuesday den 02 December 2003 kl. 00:10: [ svar | nyeste ]
Vi har testet den amerikanske version, som udkom 18. november, og har også testet X-Box-versionen. Spillet er ret tungt, og meget kommer an på foretrukken opløsning, men XP 2500+ er acceptabel, mens Radeon 9500 Pro muligvis begrænser spiloplevelsen til 1024x768 eller 1280x1024 afhængigt af indstillinger mht. FSAA og ANI.
Rune skrev Tuesday den 02 December 2003 kl. 14:07: [ svar | nyeste ]
Bemærk, at det ikke er så ligetil at anvende beta-patch 1.01 til ATi grafikkort; dvs. ønsker man at patche Star Wars: Knights of the Old Republic til version 1.01, så skal disse anvisninger nøje følges:
Og husk at re-aktivere "Hardware Mouse Cursor" efter installation af patchen, medmindre du anvender Radeon 9600 (Pro/XT), da denne patch automatisk de-aktiverer "Hardware Mouse Cursor".
Kristian skrev Tuesday den 02 December 2003 kl. 16:17: [ svar | nyeste ]
Ja nu for vi af se hvordan det går. ellers må jeg jo til at flashe mit R9500pro til R9700pro så må det da være hurtigt nok!!
Ust skrev Tuesday den 02 December 2003 kl. 21:38: [ svar | nyeste ]
Kan d overhovedet betale sig at downloade den patch, hvis man ikke liger inde med enten et 9600 pro eller et af de nævnte MB's?
Retter den da andre problemer?
Retter den noget spil releateret?
Rune skrev Tuesday den 02 December 2003 kl. 22:00: [ svar | nyeste ]
Hvis du oplever problemer, så kan det næppe skade at prøve denne patch. Oplever du ingen problemer, er der naturligvis ingen grund til at patche spillet. Det er muligt, at patchen hjælper andre også, se evt. diverse indlæg i Bioware's Support-forum.
Rune skrev Tuesday den 02 December 2003 kl. 22:02: [ svar | nyeste ]
Dagens anmeldelse af Kotor, som dog ikke tilbyder vurdering i tal, men derimod i ord:
"Make this one a top on your wishlist this season. Then kiss the rest of you Chirstmas holiday good-bye."
GOLDEN JOYSTICK AWARDS 2003, som vel er det tætteste man kommer på en "officiel" britisk computerpris uddeling, har kåret "Star Wars: Knights of the Old Republic" til årets Xbox spil. PC versionen er af gode grunde ikke med,
da den ikke officielt er udkommet i EU endnu.
Kristian skrev Wednesday den 03 December 2003 kl. 17:25: [ svar | nyeste ]
Dog noget ringe at CM 4 blev PC game of the year. kedeligere spil skal man leve længe efter. og den eneste ændring fra den tideligere version er at der er opdaterede spillere osv. Også nok verdens dårligste programeret spil ikke engang en 2.2ghz kan trække det og der er ikke skyggen af 3d i det spil.
Ja ja jeg ved den skal holde styr på en masse statestiker osv men aligevel. tror også at der skal regnes lige så meget når ens PC skal rendere f.eks Max payne 2 i 1600x1200
Game of the year blev GTA:VC det syndes jeg er fair nok. det er nok også et af de mest underholdende spil iår. 100gange bedre end GTA3
Rune skrev Wednesday den 03 December 2003 kl. 21:04: [ svar | nyeste ]
Dette er vist den første kritiske anmeldelse af Kotor, her er et uddrag:
"I hate the combat. I definitely hate the console ported interface. Minigames certainly chafe my ass. The inane whining of my followers just tended to piss me off. But.. There's a lot to do, and there's bunches of ways to do most of it. If the combat were better, and lightsabers were done better than just mimicking D&D swords, then this game would be great. If I wasn't forced to zap fighters or swoop race, I'd be really happy. If the interface were actually redone for the PC as promised, I'd be thrilled. If I didn't have to play a female to keep Bastila's hormones in check, that'd be wonderful. Despite all the problems I had with the game, it's still enjoyable. It's enjoyable because I get a feeling that I am doing things, and doing them the way my character would want to do them for the most part. Sure, there's some funnelling in dialogue and the planets get a little linear in places. There's also a better order in which to travel from planet to planet lest you get overwhelmed by superior enemies, making the whole game more linear than it really should be."
Rune skrev Thursday den 04 December 2003 kl. 18:02: [ svar | nyeste ]
Dagens Kotor-anmeldelse, som nåede 90%:
"I have played the X-Box version too and to play the game with some AA is a real breath of fresh air! Getting rid of all those jaggies is a godsend and the game looks so, so much better than what you will have seen before. Some of the animation is a little stiff but generally it looks great, particularly in combat when you whip out your lightsabre and start spinning around, trusting and parrying. Some of the landscapes are wonderful too, landing on Dantooine was a real jaw dropper, seeing flocks of birds in the sun over a lake always sticks in my mind. Throw in some awesome shiney textures and you have more than enough eye-candy."
Endvidere nåede Tysklands førende trykte tidsskrift PC Games hele 92% i deres vurdering (dette tidskrift giver meget sjældent over 90%), og en af anmelderne skrev (oversat fra tysk):
"Knights of the Old Republic er for mig årets spil - og dette læser du fra en person, der med 100% sikkerhed IKKE vil se Episode 3 (i biografen, når den ankommer, red.)"
Kilde: PC GAMES 12/2003 s. 151
Argh han burde da give E3 en chance. Det kunne jo være den blev god. og E2 var da ikke så ringe enda :)
Ingen tvivl om at jeg skal ud og have Kotor. når jeg lige for lidt penge :)
Rune skrev Monday den 08 December 2003 kl. 17:14: [ svar | nyeste ]
Dagens Kotor-anmeldelse nåede 86%, men det virker nu som om, at der burde være givet langt over 90% - prøv at læse dette uddrag:
"The production values on KOTOR are absolutely first-rate. It isn’t just the visuals that are particularly impressive, it’s every sound, nuance and the little design decisions that complete and polish off a superb gaming experience. KOTOR is a prime example of how to do a Star Wars game right, and by respecting both the source material and the gamers, Bioware has produced an epic of a game that will draw you into the universe like no other. There’s just so much going for KOTOR that any subtle flaws it may have will easily be overlooked, because this is Star Wars at its finest. It will hook you for hours on end, entice you with all the bells and whistles, and by the time you’re through, you may even want to do it all over again."
1. Added two new "swkotor.ini" sound options:
[Sound Options]
Environment Effects Nonstreaming=1
Environment Effects Streaming=1
NOTE: The Environment Effects Streaming=0 option was added to fix a problem with sound pauses while playing the game with an Intel i845 or i850 chipset motherboard and a 100 MHz Front Side Bus.
2. Removed the awareness penalty when running
3. Made a fix to the "Disable Vertex Buffer Objects" option in "swkotor.ini":
[Graphics Options]
Disable Vertex Buffer Objects=1
NOTE: If you are having some odd, random graphics issues you may be able to resolve them by adding an entry to your "swkotor.ini" file.
4. Made a fix to the Enable Hardware Mouse option when it is disabled. This fixes a crash with certain ATI Radeon 9600 video cards.
5. Made a fix to a display issue with Small Fonts.
6. Made a fix to a gamma issue after movies finish playing.
7. Removed the display of Force Points on portrait tool-tips for non-Jedi characters.
8. Fixed bug where some objects in the game would give a sticky mouse indicator like they had an inventory when they did not.
9. Fixed an issue where if you changed appearance while Force Speed was active your movement rate would return to normal.
10. Fixed an issue with droid animation when the item they were using ran out or their target died.
11. The turret mini-game should no longer have the blur visual effect if you enter it with that visual effect turned on.
12. The Security option no longer displays for doors which a key is required.
13. Fixed a rare bug where the game could get stuck if an auto-pause was triggered at the exact same time as an area transition.
14. Fixed a rare crash that could happen when a Dark Jedi dies at the exact same time as he deflected a blaster bolt.
15. Fixed a rare crash on startup under Windows 98.
16. Fixed a few memory leaks.
Rune skrev Friday den 12 December 2003 kl. 22:14: [ svar | nyeste ]
Worthplaying har netop givet den hidtil mest positive anmeldelse af Star Wars: Knights of the Old Republic - nemlig vurdering på hele 98%:
"Star Wars fans have been clamoring for a decent RPG, and Bioware has certainly exceeded expectations. "Baldur's Gate" has been the RPG that I measure RPG's against, and KOTOR will unseat it from the throne. The writing and voice acting are the best I've seen. No other Star Wars game, including Star Wars Galaxies, has done a better job of completely immersing you in the Star Wars universe. It's impossible to finish the game without somehow feeling like your actions have made a difference. It's not a short game, clocking in at about 60 hours if you do all the side quests. With the multiple paths through the game, you'll want to play it more than once which really gives you a lot of bang for your buck."
Gamemethod var dog langt mere kritiske og vurderede samme spil til kun 70% i gameplay - dog lyder dette citat fra konklusionen vel ikke ligefrem dårligt:
"Knights of the Old Republic is a great RPG that sets the player on an epic adventure to save the galaxy, accompanied with many memorable characters and events. This game really revitalized my fascination with the Star Wars Universe and helped me remember why that Universe was so magical."
Rune skrev Sunday den 14 December 2003 kl. 03:58: [ svar | nyeste ]
Dagens Kotor-anmeldelse - vurdering 9/10:
"This is a title that nobody should miss out on, especially now that people complaining about it only being available for Xbox no longer have an excuse. This game is far more than a simple "port" from the Xbox version, as one can easily tell that the interface and controls were developed specifically for a PC audience - players can even name their saved games! Players who already own the Xbox version probably won't have any reason to switch (there's word that new content will be coming via Xbox Live shortly), but any new fan interested in getting the game should grab the PC version as soon as possible. A true work of art."
Rune skrev Sunday den 14 December 2003 kl. 20:41: [ svar | nyeste ]
Succesen fortsætter (90%-vurdering):
"...KOTOR for the PC is one hell of a good game to play. It's fun, it's Star Wars, it's gorgeous, it's long (40+ hours), it has a great story (with cool twists) and is an absolute joy from start to finish. Believe it - Game of the Year. Go and buy it now!"
Rune skrev Friday den 26 December 2003 kl. 01:54: [ svar | nyeste ]
Zengamer har netop vurderet Star Wars - Knights of the Old Republic til 9 ud af 10 og skrev bl.a.:
"KOTOR is Game of the Year material, no question. From its focus on delivering a true Star Wars story to its fun and varied quests, this is one roleplaying game done right. Though it has some minor shortcomings, they are drowned out in the face of all the fun you'll be having. I eagerly look forward to the sequel, which has already been announced."
Madsen skrev Saturday den 27 December 2003 kl. 20:21: [ svar | nyeste ]
tak :) den er jo komplet...
0x50c62451.esnxx3.adsl-dhcp.tele.dk skrev Sunday den 28 December 2003 kl. 17:57: [ svar | nyeste ]
Efter det første i spillet bliver det virkeligt kedeligt. Syndt at de ikke kan opholde niveauet hele vejen igennem.
0x50c62451.esnxx3.adsl-dhcp.tele.dk skrev Sunday den 28 December 2003 kl. 17:58: [ svar | nyeste ]
Nå, ja så vil jeg lige sige at spildesignere der gør sådan noget skal have slag for at spilde min tid.
Madsen skrev Monday den 29 December 2003 kl. 10:31: [ svar | nyeste ]
"Efter det første i spillet bliver det virkeligt kedeligt. Syndt at de ikke kan opholde niveauet hele vejen igennem. "
? det er slet ikke min oplevelse. Jeg er først blevet Jedi nu, og morskaben er just started :) ( måden hvorpå man bliver Jedi er ultimativt lavet, jeg blev helt stolt da jeg blev udnævnt) :))
Rune skrev Saturday den 03 January 2004 kl. 21:05: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at RPG Vault også kunne lide Star Wars - Knights of the Old Republic:
"Knights of the Old Republic reaffirms and reinforces BioWare's position among the world's finest development studios. As pointed out, it has various aspects that are less than perfect. However, they are far overshadowed, even overwhelmed by its many noteworthy strengths, and especially by the way they combine to produce a superior role-playing experience that feels like Star Wars and makes it very easy to imagine yourself a Jedi caught up in a larger than life adventure, with the fate of the galaxy depending on you and your trusty lightsaber. I count myself among the gamers who had thought about a Star Wars RPG long before this project was announced. For me, this game was unquestionably worth the wait."
Ole skrev Sunday den 25 January 2004 kl. 21:20: [ svar | nyeste ]
Hej Rune
Må dog sige at spiller virker fedt har set det i aktion. har endnu ikke selv prøvet det .... men hvordan kan jeg sidde her og faktisk være overbevist om at jeg vil kunne køre dette spil ret så flydende .... ! selv om min computer faktisk ikke er særlig hadrcore sej og alt mulig .!
ifølge hvad jeg har fået af vide skulle en computer som opfylder minimumskravende til et spil kunne køre dette flydende !? men efter alt hvad man har læst ja. så burde man jo faktisk beskylde alle spilproducenter for at stikke os brugere en LODRET løgn... jeg burde jo kunne køre det flydende i en pæn opløsning på min 1024x768 selv med min computer som er ret forældet
1GHZ AMD thunderbird
512 MB ram
64 Mb geforce 2
Med venlig hilsen
Ole
Rune skrev Monday den 26 January 2004 kl. 03:00: [ svar | nyeste ]
Det kan muligvis afvikles relativt flydende paa din PC i 800x600 med minimalt detaljeniveau - dog vil jeg ikke forvente mere end ca. 20 billeder i sekundet. Jeg har 15 - 40 FPS i med maksimalt detaljeniveau i 1600x1200 via Radeon 9700 Pro og Athlon XP 1750/140 MHz, saa visse steder er spillet ej heller flydende hos mig, men det er til at leve med, jf. ovenstaaende artikel.
ole skrev Monday den 26 January 2004 kl. 18:56: [ svar | nyeste ]
da jeg endnu ikke har oplevet det spil jeg ikke har kunne køre flydende i en opløsning som hedder 1024 x 768 er jeg meget spændt på at prøve dette spil......
PrtScn skrev Sunday den 01 February 2004 kl. 20:02: [ svar | nyeste ]
Kan det passe framebuffer effekten giver trailings ligesom på en fladskærm? Jeg bruger crt og jeg syntes lyset trailer især i sewers syntes jeg lamperne giver trailing når man bevæger sig fra side til side.
Rune skrev Thursday den 05 February 2004 kl. 21:07: [ svar | nyeste ]
Ny patch på 25MB er netop ankommet til Star Wars - Knight of the Old Republic. Ejere af LCD-skærme vil sikkert juble over, at 1280x1024 nu er understøttet:
vil gerne have nogen kommentarer fra nogen af jer derude der sidder og spiller det...
Ra skrev Sunday den 08 February 2004 kl. 23:38: [ svar | nyeste ]
En af mine venner er helt vildt fascineret af spillet - pga. historien!
Ét kig fra mig på hans skærm hvor et Geforce4MX440SE kæmper for at skabe 3-5fps siger mig, at det ikke er for grafikken - men han er tilfreds!
0x3ef3bea2.hrnxx1.adsl-dhcp.tele.dk skrev Saturday den 14 February 2004 kl. 14:36: [ svar | nyeste ]
Jeg synes det er et rigtigt sjovt spil både i historien og gameplay
jeppe skrev Saturday den 08 May 2004 kl. 12:00: [ svar | nyeste ]
jeg sidder fast et sted, den der optagelses prøve for sich. der er sådan nogle mærkelig ringe som jeg ikke kan finde ud af hvad jeg skal gøre hjælp............................ tak
Ra skrev Saturday den 08 May 2004 kl. 12:14: [ svar | nyeste ]
Saml 2 øverste på højre søjle, så 3. i midten og de 2 øverste ovenpå; derpå den nederste over på højre, den øverste ovenpå, flyt rundt så de alle kommer på højre søjle - faktisk ret enkelt, når man ved at den øverste kan flyttes frit!
GWiZ skrev Monday den 10 May 2004 kl. 03:06: [ svar | nyeste ]
Det er en "twist" på en gammel gåde kaldet Towers of Hanoi. Den bliver også brugt i Black & White (der hvor man skal flytte et tempel..).
Se her for en anden udgave af spillet: http://www.mazeworks.com/hanoi/
Jeg havde personligt flere problemer med den gåde, hvor man skulle få gulvet til at lave det rigtige mønster.. Det var en jeg arbejdede længe med!
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.