af Webmaster Thursday den 18 March 2004 kl. 10:12 [ Grafikkort ] ATi har med Catalyst 4,3 udgivet en af deres hidtil vigtigste drivere, dvs. ikke nok med, at endnu flere fejlrettelser er blevet implementeret, men ATi har også formået at øge ydelsen i særligt krævende DX9-spil. DX8-spil og OpenGL-baserede spil burde dog generelt være uforandrede, men takket være Firingsquad, kan vi nu checke, præcis hvor meget bedre Catalyst 4,3 er i forhold til Catalyst 4,2.
Følgende hardware blev anvendt:
CPU: Athlon 64 3400+
BUNDKORT: ASUS K8V Deluxe (VIA K8T800)
RAM: 512MB OCZ EL PC3200
Som sædvanlig har vi valgt at fokusere på 1600x1200-opløsningen, hvor diverse grafikkort presses mest muligt. Endvidere vil vi kun fokusere på resultater, hvor der er mindst 2% forskel på Catalyst 4,3 og 4,2 (mindre forskelle vil sandsynligvis skyldes målefejl og testvariation). Firingsquad fandt ingen nævneværdige ydelsesforandringer i disse spil:
Quake3 Arena (4xFSAA + 8xANI)
Unreal Tournament 2003 (uden FSAA og ANI)
Splinter Cell (uden FSAA og ANI)
Call of Duty (med 4xFSAA + 8xANI)
Lock On: Modern Air Combat (uden FSAA og ANI)
Her er 4,3 3% hurtigere end 4,2 på Radeon 9700 Pro - diverse øvrige grafikkort får desværre intet ud af 4,3. Halo byder dog på langt mere interessante resultater:
I Halo, som er DX9-kompatibelt og anvender avancerede shadere, er Catalyst 4,3 op til hele 12% hurtigere end 4,2 (på Radeon 9800 Pro) - dog er forskellen generelt ca. 10% på diverse DX9-kompatible grafikkort (og dette er 10% ekstra systemydelse - det kunne svare til at overclocke en P4 3 GHz til ca. 3,3 GHz osv.). Tomb Raider AOD tilbyder også interessante resultater:
Her vinder Radeon 9700/9800 Pro hele 7% i ydelse med 4,3 (9800XT vinder 4%), så resultaterne kan svare meget til, hvad vi så i Halo. Sidste resultater kommer fra en flysimulator:
Her vinder 9500 (PRO) og 9600XT 5-6% i ydelse med Catalyst 4,3 i stedet for 4,2, mens 9600 Pro og 8500 underligt nok taber hhv. 3% og 8%.
KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
Catalyst 4,3 byder på store forandringer i DX9-spil, hvor ydelsen er steget med ca. 10% (4 - 12%). Der er dog næppe mange, som spiller Halo og Tomb Raider AOD, men eftersom et meget ventet spil som Far Cry udkommer i næste uge og tilbyder fuld DX9-understøttelse, så kan betydningen af øget DX9-hastighed næppe undervurderes (og eftersom Nvidia allerede nu ligger langt bag ATi ydelsesmæssigt i Far Cry, så er det muligt, at dette forspring via Catalyst 4,3 er blevet markant forøget). Nuvel, udover bedre ydelse tilbyder Catalyst 4,3 også andre forbedringer:
1. Setting the video resolution to 1280x1024 in the game Medal of Honor: Spearhead, along with Anti-Aliasing set to 2x no longer results in the main menu of the game not displaying properly.
2. Display corruption is no longer noticed when playing the game Aquanox under Windows XP with an ATI RADEON™ 9100 IGP series installed. This issue is was known to occur when specific video options have been customized.
3. Running the game Hegemonia under Windows XP with an ATI RADEON 8500 series installed no longer results in all of the main menu options and the 3D textures in the background not being available.
4. The operating system no longer fails to respond when launching the game TrackMania with a RADEON 7000 series installed.
5. Background colour corruption is no longer seen when playing the game Armed and Dangerous.
6. Poor performance is no longer noticed when playing the game Homeworld 2 with extended desktop enabled or when Anti-Aliasing is set to 4x.
7. Visual corruption is no longer seen when playing the game Spy Hunter.
8. Setting the resolution in the game Enclave to 1024x768 or higher no longer results in display corruption.
9. The Windows operating system no longer intermittently fails to respond when playing the game Jedi Knight 2 with the display set to 1024x768 32bpp and the game option set to High Quality.
10. Windows problems are no longer noticed when playing the game Homeworld 2 in single player mode.
11. Texture corruption is no longer seen when playing the game Battlefield 1942.
Catalyst 4,3 til diverse styresystemer kan hentes her:
ISDN er vel efterhånden også noget der hører fortiden til, ADSL priserne rasler jo ned for tiden.
0x503e1722.naenxx2.adsl.tele.dk skrev Thursday den 18 March 2004 kl. 11:54: [ svar | nyeste ]
Hmm måske man skulle prøve og udskifte mine gamle 3,4 Omega drivers hehe.... ser jo ud til at det er noget værd nu..
Crunch skrev Thursday den 18 March 2004 kl. 12:04: [ svar | nyeste ]
Kian.
Jeg betaler det samme eller mere for min flatrate isdn, end jeg ville for DSL.(som jeg iøvrigt havde i nogle år, da jeg boede i DK). Jeg er nu bosiddende i Irland, hvor bredbånd endnu ikke er så udbredt, men det bliver bedre.
Synes stadig 25-30 MB er meget for en driver.
folde skrev Thursday den 18 March 2004 kl. 16:41: [ svar | nyeste ]
ISDN bliver brugt meget i andre lande.. så det høre ikke fortiden til!!
Rune skrev Thursday den 18 March 2004 kl. 16:55: [ svar | nyeste ]
Bemærk, at flere kommentarer vedr. valg af internetforbindelse venligst bedes skrevet i vores forum; diverse kommentarer bedes have klar relevans mht. ovenstående artikel, ellers bliver jeg desværre nødt til at slette dem.
Hei, er det mulig å få testet de nye drivernes ytelsesforandringer
i Microsoft FS 2004 ?
Vennlig hilsen
Rabi Ati
Rune skrev Thursday den 18 March 2004 kl. 18:08: [ svar | nyeste ]
Jeg har ikke set resultater fra Microsoft FS 2004, dog er sandsynligheden meget ringe for, at der er forskel på Catalyst 4,3 og 4,2 i dette spil, fordi Microsoft FS 2004 ikke anvender avancerede DX9-shadere (såvidt jeg ved).
Microsoft FS 2004 skoder jo også, og tror ikke det er den store mængde der spiller det, jeg kan klart anbefale 4.3 Damm det trækker i Far Cry og UT2004
Niels skrev Thursday den 18 March 2004 kl. 20:13: [ svar | nyeste ]
"Microsoft FS 2004 skoder jo også, og tror ikke det er den store mængde der spiller det" - hvad ved du om det ? der findes jo forums hvor kun flysimmers holder til og det er ganske mange.
Sven skrev Thursday den 18 March 2004 kl. 22:11: [ svar | nyeste ]
Hmmm, er det kun mig der ikke kan få Far Cry demo2 til at virke med Cat4,3?
Jeg har hentet sidste nye aftapning af Farcry demo'en, og den vil ikke rigtig sammen med Cat 4.3, men hvis jeg nedgraderer til Cat 4.2 så kører den fint.
Nogen der har prøvet demo'en FarCry_Research_Demo?
Kan hentes på www.dailyrush.dk
http://www.dailyrush.dk/files/demos/732/
Tjaaa FarCry, virker fint på mit 9700pro med 4,3..
Rune skrev Friday den 19 March 2004 kl. 13:51: [ svar | nyeste ]
Samme her, ingen problemer.
Mandak skrev Friday den 19 March 2004 kl. 00:50: [ svar | nyeste ]
Det er åbenbart ikke kun nVidia der kan hive ekstra ydelse ud af hatten. Og det lige før de nye kort kommer! Det kan måske tolkes som om, at ATI er tilfredse med ydelsen på deres nye kort. Og at det har rigeligt med headroom i forhold til 9800XT?
Jeg havde også problemer med 4.3 i Far Cry demoen på mit 9800 pro. Når den havde loaded spillet, så kagede grafikken totalt. Men efter at have skiftet lidt rundt i diverse indstillinger og genstartet spillet et par gange, så funker det. Ved ikke lige præcis hvad det var jeg gjorde...
Rune skrev Saturday den 20 March 2004 kl. 01:52: [ svar | nyeste ]
Det er faktisk muligt, at Catalyst 4,3 kan medføre problemer i Far Cry - jeg oplever dog ingen grafikfejl, men spillet gik nogle gange ned, men kun, når jeg døde - jeg har nu gennemtestet med Catalyst 4,2 og her er dette problem ikke til stede. Det korte af det lange, har man problemer med 4,3, så prøv 4,2 i stedet.
segl skrev Friday den 19 March 2004 kl. 19:40: [ svar | nyeste ]
Det er sært, at I har de problemer. Selv har jeg ikke haft nogle med 4.3 (og Radeon 9800 ikke-pro 128 MB, der desværre ikke er med i ovenstående test), tværtimod. Har testet 8-10 nyere spil med det, bl.a. BF Vietnam, hvor alt var i orden. Det er som nævnt en glimrende driver.
Også begge Far Cry-demoer kører fint - faktisk noget bedre end med 4.2, synes jeg. Men det da muligt, at det er noget, jeg bilder mig ind.
Det der er MEST sært, er at enkelte mener fordi deres System kører et eller andet spil, eller endda mange spil, uden problemer, så er det komplet ulogisk at mange kan have problemer på stribe..........
Jeg har nu døjet med at maskinen slukker helt, som det bedst passer den, det har selv mange nye dele og ominstallationer ikke kunne gøre noget ved, periodisk oven i købet, yaikes.
Dog atter en ny PSU, denne gang Thermaltakes Zaser PurePower 480w stoppede det problem, det eneste jeg nu bøvler med er anelse af "lagging" specielt når lyde opstår, dog oftest kun første gang, jeg antager dog at det er mit Audigy2 der æder for mange resourcer og det lettest kun afhjælpes ved brugen af onboard Sound, dog dette er egentlig ikke et alternativ jeg er villig til at vælge.
Funny nok så kører UT2004 fint med Catalyst 4.3 og FarCry laver en intern fejl efter et stykke tids spillen, ud fra meddelelses vinduet, kunne det synes som om de begge bruger samme Engine, ved brugen af Catalyst 4.2 kører FarCry uden nedbrud, der kan dog opstå frysning af UT2004, dette endda i selve menuen.
Alt dette fik jeg minimeret ved at kører uden OC på mit ASUS K8V og 3200+ men alt andet har ikke voldt problemer inden da, tilmed har jeg monteret kølehovedet fra mit H2O sæt. På mit 9800XT, det droppede lige 15* og ved de nedbrud er der ikke tale om temperaturer der overhovedet kommer i nærheden af det utålelige, så det er mig en gåde hvorfor det driller.
Rune skrev Saturday den 20 March 2004 kl. 15:30: [ svar | nyeste ]
Lad os håbe, at Catalyst 4,4 løser disse problemer. Dvs. Far Cry er med al sandsynlighed blevet gennemtestet med 4,1 og 4,2, fordi 4,3 driveren udkom efter, at Far Cry var blevet færdigudviklet. UT2004 gik også "gold" før 4,3, men her har ATi måske været mere grundige til at teste... Underligt nok begyndte Call of Duty at "fryse" mit system, både med 4,2 og 4,3, men jeg ved, at Call of Duty har virket perfekt til og med 4,1 - jeg har dog ikke gidet investere mere livstid i at løse dette nye "Call of Duty"-problem, da alle andre spil har virket perfekt med 4,2.
nice.. jeg anede ikke de her gav så meget. måske man skulle i gang? :)
Altid rart at se ens R9500 pro slå storebror :P
0x3ef383aa.bynxx8.adsl.tele.dk skrev Tuesday den 23 March 2004 kl. 03:09: [ svar | nyeste ]
SlackeR...
R9500 storebror er vel R9700... 9600 er vel også en lillebror..Eller skulle man sige lillesøster, siden kortet er lidt til tøser :-)
mikdk skrev Monday den 22 March 2004 kl. 14:54: [ svar | nyeste ]
Den nye ALDI-PC XL
Titanium MD 8083 XL
Wireless Multimedia Home
Entertainment Design Center med
Intel® Pentium® 4 Processor med Hyper-Threading-Teknologi 3.0 GHz.
800 Mhz Front Side Bus.
Multi-format DVD/CD-brænder.
ATI Radeon 9800XXL grafikkort -
128 MB DDR SDRAM,
256 Bit Memory Interface.
USB 2.0-Flash-/Smartkort-læser.
Læser og skriver på alle
almindelige Flash- og Smartkort.
DVD-ROM 16x.
200 GB harddisk. Ultra ATA 100
Interface - superhurtig 7200 omdr./min.
512 MB hukommelse.
Stereo TV og FM-tunerkort.
Prisbelønnet design -
Reddot Design Award Winner 2003.
6 x USB 2.0.
2 x FireWire.
-
-
-
-
er det okay til en pris af 8.500 kr
eller skal jeg vente til der kommer noget der er bedre....
vil gerne høre om der er nogen der har bedre forslag til en pris omkring 10-11000.kr.
mikdk
Rune skrev Monday den 22 March 2004 kl. 16:38: [ svar | nyeste ]
Eftersom dit indlæg intet specifikt har at gøre med ovenstående artikel, bedes du venligst skrive det i vores forum:
Rune skrev Friday den 09 April 2004 kl. 22:24: [ svar | nyeste ]
Som en af vore læsere ved navn "Snailwalker" har skrevet til os, så har AMD-Insight.de testet diverse Catalyst-drivere (3.0 - 4.4) på Radeon 9700 Pro grafikkort. Vi bringer muligvis et sammendrag af disse resultater imorgen, men indtil videre kan originalartiklen findes her:
Catalyst 4.4 er udemærket, sprang lige 4.3 over, den var ikke lige til mit behov, det eneste der kan undre er at det skifter, hvilke settings der giver AA+AF filtre, nogle gange må der lset ikke være pillet i Custom Settings, dvs. Slideren skal bare skydes helt til højre på Quality, så styrer spil og testprogrammer det selv, tilfældet for 4.2, men i 4.4 har jeg KUN filtrene valgbare hvis der IKKE er flueben i Apllication Preference.
Men bare man ved at der er 3 muligheder for at få det til at fungere, så skal der kun max 3 forsøg til, Optilma Quality, Custom med, eller uden flueben, man ser det nemmest ved at starte 3DMark og tjekke valgmulighederne i FSAA, hvis der er None, 2, 4, 6x muligt, skulle alle spil også fatte det.
Cat. 4.4 kører stort set alle spil jeg har inde, ydelse i 3DMark03 er dog lidt højere ved mig, end 4.2 var, såååå det er nok meget Hardware afh. Og måske også OS........Bedste reference er nok ens eget System.
Rozh skrev Thursday den 23 September 2004 kl. 14:54: [ svar | nyeste ]
Hej Rune.
Jeg er måske lidt udenfor emne her, men jeg håber stadig at du vil være flink og svare på dette spørgsmål:
Jeg har brug for en speciel grafik-kort med TV-In der kan optage MPEG2 video, såvel som video i form af en masse TIF billeder (det sidste er ikke så vigtigt, idet jeg kan jo bare konvertere mine MPEG filer til TIF billeder).
Men det specielle er, at jeg selv vil bestemme FPS på optagelsen af billederne. Jeg skal optage med en frekvens på 1/4 til 10 FPS. Og det kommer til at variere fra gang til gang.
Jeg skal bruge dette i forb. med en forsknings project på Syddansk Universitet, hvor vi skal optage blod-kar mens de kontraherer sig. Da denne process er langsom, og kræver efterfølgende meget data analyse, er vi ikke interesseret i så mange billeder pr second. Og da vi skal optage rigtig meget video (ca 4 timers optagelse pr dag) vil det være meget tidskrævende at optage med fuld frekvens, og så sidde og sortere bagefter.
Det eneste jeg har fundet indtil videre, er en såkaldt Frame Graber Card m. medfælgende software, til en pris på omkr 50.000 kr. Og dette er langt langt over budgettet. Vi kan klare en tiende del af prisen kun.
Jeg ved ikke om du kan hjælpe mig her. Men hvis du har nogle links til nogen der kan, så er det også meget fint
mvh
Rozh
Mick skrev Thursday den 23 September 2004 kl. 16:07: [ svar | nyeste ]
Se på Hauppage (bemærk - 2 P'er) - de har altid produceret nogle fine TV kort med frame grabbers. Der var i hvert fald i gamle dage mulighed for at få et API således at man kunne lave diverse custom programmer der brugte API'et.
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.