Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004)
Grafikkort af Webmaster Monday den 31 May 2004 kl. 17:47 [ Grafikkort ]
Det russiske site iXBT har atter testet et stort antal aktuelle grafikkort, og vi fokuserer i denne artikel på ydelse i en skærmopløsning på 1600x1200 pixels. Som noget nyt tilbyder iXBT resultater fra GeForce 6800 Ultra Extreme og GeForce 6800 GT. Vi fokuserer i denne artikel på GeForce 6800 (Ultra "Extreme", Ultra og GT), Radeon X800 (Pro og XT Platinum Edition), Radeon 9800 (Pro med 128MB og 256MB), GeForceFX (5950 Ultra og 5900 XT) og Radeon 9600XT.

Følgende hardware blev anvendt af iXBT:

SYSTEM1:
CPU: Intel Pentium 4 3,2 GHz
BUNDKORT: i875P-baseret bundkort fra Asus (P4C800 Deluxe)

SYSTEM2:
CPU: AMD Athlon 64 3200+
BUNDKORT: VIA K8T800-baseret fra Asus (K8V SE Deluxe)

FÆLLES:
RAM: 2 x 512MB PC3200
STYRESYSTEM: WindowsXP Pro (SP1) med DX9.0b

Alle Nvidia grafikkort er testet med Forceware 61.11, mens ATi grafikkort benytter Catalyst 4,5. Eftersom Athlon 64 systemet teoretisk set burde være hurtigst, så kommenteres kun resultater fra Athlon 64 (disse resultater er angivet via en grøn linie i nedenstående resultater, mens P4 systemet benytter rød farve). Fordi testresultater fra både P4 og Athlon 64 gør diverse oversigter over testresultater meget omfattende, har vi valgt at fjerne testresultater fra grafikkort, der er langsommere end GeForceFX 5700 Ultra eller 9600XT, da langsommere grafikkort pricipielt er uinteressante i mange aktuelle og kommende spil (i høje opløsninger). Ønsker man at se resultater fra langsommere grafikkort eller fra 1024x768 (med og uden 4xFSAA og 8-16xANI) eller 1280x1024, så kan man i dette tilfælde finde den russiske originalartikel her:

http://www.ixbt.com/video2/itogi-video.shtml

Bemærk, at Radeon 9800 Pro med 128MB og 256MB kun er medtaget for at undersøge effekt af 256MB ram i nedenstående spil. Vi starter med Call of Duty:

CALL OF DUTY


Kilde: http://www.ixbt.com/video2/itogi-video.shtml

Ved at sætte hurtigste udvalgte grafikkort til 100% kan andre grafikkort rangordnes i forhold til dette hurtigste grafikkort; som beskrevet før, så fokuserer vi kun på de grønne linier på ovenstående billede (Athlon 64):

1. GeForce 6800 Ultra (Extreme) 256MB 450/1100 = 100%
2. GeForce 6800 Ultra 256MB 400/1100 = 98%
3. Radeon X800XT (Platinum Edition) 256MB 525/1150 = 93%
4. GeForce 6800 GT 256MB 350/1000 = 92%
5. Radeon X800Pro 256MB 475/890 = 81%
6. Radeon 9800XT 256MB 412/730 = 58%
7. Radeon 9800Pro 128MB 380/680 = 54%
8. Radeon 9800Pro 256MB 380/680 = 54%
9. GeForceFX 5950 Ultra 256MB 475/950 = 51%
10. GeForceFX 5900XT 128MB 390/700 = 42%
11. Radeon 9600XT 500/600 128MB = 25%

9600XT er her nede på at yde kun en fjerdedel af 6800 Ultra Extreme (=6800UE), og X800XT PE taber til 6800U(E) grafikkort. 6800UE er dog intet officielt grafikkort fra Nvidia, men eftersom flere grafikkortproducenter vil tilbyde 6800 Ultra med 450 MHz VPU og anvende navnet "6800 Ultra Extreme", så har vi valgt at fokusere også på dette grafikkort i denne artikel. Vi fortsætter med Tomb Raider AOD:

TOMB RAIDER - ANGEL OF DARKNESS


Kilde: http://www.ixbt.com/video2/itogi-video.shtml

I Tomb Raider AOD ser vi trods Forceware 61.11:

1. Radeon X800XT (Platinum Edition) 256MB 525/1150 = 100%
2. GeForce 6800 Ultra (Extreme) 256MB 450/1100 = 89%
3. GeForce 6800 Ultra 256MB 400/1100 = 81%
4. GeForce 6800 GT 256MB 350/1000 = 72%
5. Radeon X800Pro 256MB 475/890 = 70%
6. Radeon 9800XT 256MB 412/730 = 45%
7. Radeon 9800Pro 128MB 380/680 = 41%
8. Radeon 9800Pro 256MB 380/680 = 41%
9. GeForceFX 5950 Ultra 256MB 475/950 = 27%
10. Radeon 9600XT 500/600 128MB = 25%
11. GeForceFX 5900XT 128MB 390/700 = 21%

Her vinder X800XT PE en stor sejr over 6800UE - og 6800U kan slet ikke følge med X800XT PE. 6800 GT vinder en lille sejr over X800Pro og sidste års topmodeller har helt tabt pusten. Vi fortsætter med resultater fra Unreal 2:

UNREAL 2 - THE AWAKENING


Kilde: http://www.ixbt.com/video2/itogi-video.shtml

Unreal 2 er et meget krævende spil, hvor både grafikkort og cpu belastes. Vi ser:

1. Radeon X800XT (Platinum Edition) 256MB 525/1150 = 100%
2. GeForce 6800 Ultra (Extreme) 256MB 450/1100 = 94%
3. Radeon X800Pro 256MB 475/890 = 90%
4. GeForce 6800 Ultra 256MB 400/1100 = 89%
5. GeForce 6800 GT 256MB 350/1000 = 84%
6. Radeon 9800XT 256MB 412/730 = 60%
7. Radeon 9800Pro 128MB 380/680 = 56%
8. Radeon 9800Pro 256MB 380/680 = 55%
9. GeForceFX 5950 Ultra 256MB 475/950 = 49%
10. GeForceFX 5900XT 128MB 390/700 = 41%
11. Radeon 9600XT 500/600 128MB = 29%

Her vinder X800XT PE atter over 6800UE. Endvidere lykkedes det her for X800Pro at vinde en minimal sejr over 6800U. 9800XT og 9800Pro vinder også markante sejre over 5950U, mens 9600XT dog må se sig slået af 5900XT. Lad os se, hvordan det går i Far Cry, hvor netop Forceware 61.11 burde betyde meget:

FAR CRY


Kilde: http://www.ixbt.com/video2/itogi-video.shtml

Det ser ud til, at Far Cry fortsat klarer sig særligt godt på ATi grafikkort:

1. Radeon X800XT (Platinum Edition) 256MB 525/1150 = 100%
2. GeForce 6800 Ultra (Extreme) 256MB 450/1100 = 90%
3. GeForce 6800 Ultra 256MB 400/1100 = 83%
4. Radeon X800Pro 256MB 475/890 = 76%
5. GeForce 6800 GT 256MB 350/1000 = 73%
6. Radeon 9800XT 256MB 412/730 = 49%
7. Radeon 9800Pro 256MB 380/680 = 45%
8. GeForceFX 5950 Ultra 256MB 475/950 = 43%
9. Radeon 9800Pro 128MB 380/680 = 37%
10. GeForceFX 5900XT 128MB 390/700 = 31%
11. Radeon 9600XT 500/600 128MB = 25%

Her ses, at Radeon 9800 Pro med 256MB er hele 22% hurtigere end Radeon 9800 Pro med kun 128MB; så i Far Cry har det stor betydning at anvende 256MB ram på grafikkortet. X800XT PE vinder atter markant sejr over 6800UE, og 6800U har ikke en chance med X800XT PE. Både 9800XT og 5950U leverer under halvdelen af den ydesle, som X800XT PE kan præstere (og dette er endda uden FSAA og ANI). Vi slutter med resultater fra en meget tidlig version af Half-Life 2:

HALF-LIFE 2 (ALFA/BETA)


Kilde: http://www.ixbt.com/video2/itogi-video.shtml

Diverse resultater i Half-Life 2 tager sig aktuelt således ud:

1. Radeon X800XT (Platinum Edition) 256MB 525/1150 = 100%
2. GeForce 6800 Ultra (Extreme) 256MB 450/1100 = 97%
3. GeForce 6800 Ultra 256MB 400/1100 = 91%
4. GeForce 6800 GT 256MB 350/1000 = 83%
5. Radeon X800Pro 256MB 475/890 = 79%
6. Radeon 9800XT 256MB 412/730 = 49%
7. Radeon 9800Pro 256MB 380/680 = 46%
8. Radeon 9800Pro 128MB 380/680 = 45%
9. GeForceFX 5950 Ultra 256MB 475/950 = 37%
10. Radeon 9600XT 500/600 128MB = 32%
11. GeForceFX 5900XT 128MB 390/700 = 30%

Endnu en sejr til X800XT PE, mens selveste 6800UE atter må se sig slået - dog er afstanden ikke stor mellem disse grafikkort. 6800U er dog et godt stykke bag X800XT PE, mens 6800 GT vinder over X800Pro. 9800XT og 9800Pro vinder atter over 5950U, mens 9600XT vinder en lille sejr over 5900XT.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE KOMMENTARER

Vi kan slutte af med at udregne gennemsnitlige resultater for de grafikkort, som vi har fokuseret på ovenstående:

1. Radeon X800XT (Platinum Edition) 256MB 525/1150 = 99% (spredning 93 - 100%)
2. GeForce 6800 Ultra (Extreme) 256MB 450/1100 = 94% (spredning 89 - 100%)
3. GeForce 6800 Ultra 256MB 400/1100 = 88% (spredning 81 - 98%)
4. GeForce 6800 GT 256MB 350/1000 = 81% (spredning 72 - 92%)
5. Radeon X800Pro 256MB 475/890 = 79% (spredning 70 - 90%)
6. Radeon 9800XT 256MB 412/730 = 52% (spredning 45 - 60%)
7. Radeon 9800Pro 256MB 380/680 = 48% (spredning 41 - 55%)
8. Radeon 9800Pro 128MB 380/680 = 47% (spredning 37 - 56%)
9. GeForceFX 5950 Ultra 256MB 475/950 = 41% (spredning 27 - 51%)
10. GeForceFX 5900XT 128MB 390/700 = 33% (spredning 21 - 42%)
11. Radeon 9600XT 500/600 128MB = 27% (spredning 25 - 32%)

Skulle disse resultater virke uoverskuelige, så er her en grafisk afbildning uden spredning:



Radeon X800XT Platinum Edition vinder her en markant sejr over selveste "GeForce 6800 Ultra Extreme"; dog udgiver Nvidia kun en type GeForce 6800 Ultra VPU'er, så det er reelt GeForce 6800 Ultra, som X800XT PE bør sammenlignes med. Og gør vi dette, så er X800XT PE her 13% hurtigere end GeForce 6800 Ultra i gennemsnit. GeForce 6800 GT vinder dog over X800Pro, nok takket være de 16 pipelines hos 6800 GT. GeForceFX 5950 Ultra taber i den nye mellemklasse til især Radeon 9800XT, men også til Radeon 9800 Pro. Kun i Far Cry ser 256MB ram ud til at have betydning, eftersom Radeon 9800 Pro med 256MB her var hele 22% hurtigere end Radeon 9800 Pro med 128MB. Og sluttelig i low-end klassen vandt 5900XT over 9600XT. For at opsummere afslutningsvis, så indikerer ovenstående resultater trods Forceware 61.11-driveren og GeForce 6800 Ultra Extreme, at ATi fortsat leverer bedste ydelse med Radeon X800XT Platinum Edition.



213.150.61.8 skrev Monday den 31 May 2004 kl. 17:59: [ svar | nyeste ]
(GeForce 6800 GT 256MB) jeg vil have? koster lige så meget som Radeon X800Pro 256MB


GWiZ skrev Monday den 31 May 2004 kl. 18:05: [ svar | nyeste ]
Hvornår kommer GF6800 GT?


Rune skrev Monday den 31 May 2004 kl. 18:16: [ svar | nyeste ]
IBM ser desværre ud til at have problemer med at producerer stort antal NV40-VPU'er, hvorfor diverse 6800-varianter måske kommer til at lade vente en smule på sig - læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20040530115849.html


213.150.61.8 skrev Monday den 31 May 2004 kl. 18:05: [ svar | nyeste ]
Nvidia er til bage???


guggelai skrev Monday den 31 May 2004 kl. 23:57: [ svar | nyeste ]
Ja, på 2. pladsen......igen


213.150.61.8 skrev Monday den 31 May 2004 kl. 18:13: [ svar | nyeste ]
AOPEN Grafikkort AOPEN AEOLUS 6800 GT DV256 Aopen Aeolus 6800GT 256MB DVI TV-out VideoIn AGP8X 350Mhz GDDR3 Spil inkluderet: Silent Storm (full), Arx Fatalis (full) Pris 3.664,- DKK Bestil produkt Fragtpris Ukendt, se Fragtpris Lager status Rma 0 %

Du kan sandsynligvis have denne vare senest...

16-06-2004 Vægt Ukendt ITbutikken varenr (67310), (645688) Fortæl en ven om varen Mere Info - Producent varenr 91.05210.401

Leverings-situation Du kan sandsynligvis have denne vare senest... Onsdag den 16-06-2004 ITbutikken's Lager situation Vi har desværre ikke denne vare på lager. Se grossiststatus for leveringstid. Grossistens Lager situation Vores leverandør har desværre ikke denne vare på lager. Der kan gå op til 14 dage før den er lagervare igen

Garanti info Prisudvikling Her kan du følge prisudviklingen på denne vare. Grafen til højre viser udviklingen indenfor de sidste 8 uger. Tallet for neden angiver, hvilken uge det er. Hvis grafen er grøn, så er det fordi, at vi var billigst med denne vare i den pågældende uge. Bemærk, at det godt kan være, at vi var billigst med varen i en uge selvom det ikke er markeret med en grøn søjle. Det skyldes, at vi kun overvåger nogle få af vores varer. Hvis en søjle er erstattet af et ?, er det fordi, at vi ikke har prisen for den uge. Det kan bl.a. være fordi, det er et nyt produkt. Bemærk at priserne ved f.eks. CD'er er angivet uden afgifter. Død ved ankomsten Ring til vores service hotline, og forhør om evt. tips før retunering Mere Info Reparation Ring til vores service hotlinie, før retunering Reparation tid 2-14 dage Garantiperiode 2 år, evt. yderligere garanti hos producenten (på dennes betingelser) / Mere info om garanti Hotline (+45) 90138888



Ra skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 11:51: [ svar | nyeste ]
ITbutikken er kendt for at være meget optimistiske mht. ankomstdatoer - regn ikke med at det kommer så snart...


GWiZ skrev Monday den 31 May 2004 kl. 18:14: [ svar | nyeste ]
Nåeh, det er måske at sige så meget.. idet at x800 sådan set har højere score i alt undtagen Call of Duty ;-)


129.142.216.83 skrev Monday den 31 May 2004 kl. 18:24: [ svar | nyeste ]
Der kommer da kun MEGET få "ULTRA EXTREME" versioner... Så kun at et enkelt mærke kommer til at lave sådan et kort... Sjovt nok at X800XT PE vinder over det stadig !?


Kimi Räikkonen skrev Monday den 31 May 2004 kl. 18:31: [ svar | nyeste ]
Hvem kommer til at producere X800XT PE?


Rune skrev Monday den 31 May 2004 kl. 19:22: [ svar | nyeste ]
Sapphire, Asus, HIS/Enmic osv. (diverse sædvanlige producenter af ATi-baserede grafikkort) forventes at levere X800XT (PE), dog næppe før juli måned.


Kimi Räikkonen skrev Monday den 31 May 2004 kl. 19:50: [ svar | nyeste ]
Så må man jo bare slå koldt vand i vodkaen.


Kimi Räikkonen skrev Monday den 31 May 2004 kl. 19:55: [ svar | nyeste ]
Utroligt at der ikke er et af de nye kort, som kan rykke Angel of Darkness op i 60 - 80 fps i 1600x1200. Det bliver da nok endnu værre med Doom III, selvom man kan begynde at tvivle på om det nogensinde bliver udgivet. De må da snart løbe tør for penge.


snailwalker skrev Monday den 31 May 2004 kl. 20:05: [ svar | nyeste ]
Kimi, ID har bekræftet at Doom 3 kommer til sommer, så mon ikke ventetiden snart er overstået :-)


Mads skrev Monday den 31 May 2004 kl. 20:24: [ svar | nyeste ]
men siden sidste test har nvidia da tilsyneladende halet ind på ati? Desuden er 5 procent i gennemsnit vel ikke "en markant sejr", eller hvad? Jeg synes hardwaretidende til tider (og ixbt for den sags skyld) forekommer en smule ati biased med den slags sprogbrug (og nej, jeg er ikke en nvidia fanboy, har selv et ati kort og er glad for det)


Kimi Räikkonen skrev Monday den 31 May 2004 kl. 20:30: [ svar | nyeste ]
Men i betragtning af hvor meget hver procent koster - hele computeren inkluderet - er fem procent alligevel en del.


Rune skrev Monday den 31 May 2004 kl. 20:35: [ svar | nyeste ]
Forskelle på 1-2% kan nogle gange relateres til usikkerhed i forbindelse med målingerne samt almindelig testvariation, men en forskel på hele 5% (især i forbindelse med gennemsnitlige resultater) er næppe et resultat, som kan forbindes med sådanne faktorer - deraf udtrykket en "markant" forskel (udtrykket markant er således ikke direkte ment som synonym til ord som "stor", "ekstrem" eller "gigantisk" osv.).


red_martians skrev Monday den 31 May 2004 kl. 20:33: [ svar | nyeste ]
prøv lige at tjekke forskellen mellem Athlon64 go Pentium4 istedet. Noget kunne tyde på at Geforce6800 klare sig betydeligt bedre på en athlon64-platform end på en Intel!


Dr. X skrev Monday den 31 May 2004 kl. 20:48: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der ved hvad et X800 Pro kommer til at koste?


jelle skrev Monday den 31 May 2004 kl. 21:06: [ svar | nyeste ]
Dr. X jah.. det kommer til at koste fra 4K og ned til omkring 3500 kr. i Dk kommer an på hvilket mærke osv.. i usa ligger det dog på prisen de 2500 kr.. hvis man vil bestille derfra..:)


Christian H. Frost skrev Monday den 31 May 2004 kl. 21:43: [ svar | nyeste ]
Et X800 Pro kommer til at koste ca 3500 til at starte med!


0x50a695e3.arcnxx13.adsl-dhcp.tele.dk skrev Monday den 31 May 2004 kl. 21:56: [ svar | nyeste ]
Et Ati Radeon X800 pro koster hos SHG.dk 3545 kr. .. .. og juhuu! 9800 PRO og 9800 XT falder nok en del i pris når den nye generation af grafikkort kommer på markedet.. Weee :D


Anony(mus) skrev Monday den 31 May 2004 kl. 21:58: [ svar | nyeste ]
Zitech har et 6800 med 128mb ram til 2695kr med moms (2100 uden) Det er fra leadtek, men er der nogen der har en anelse om hvor mange pipes den har ? 12 eller 16 ? http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155129

kunne ikke finde noget info på leadteks hjemmeside, men personligt vil jeg tro det er et med 12 på.

Prisen vil i andre butikker sikkert ende på 2000-2300kr.

Nu ved jeg godt jeg lyder som en reklame søjle, men jeg håber bare at prisen på 9800pro bliver presset lidt længere ned :-)



Michael skrev Monday den 31 May 2004 kl. 23:26: [ svar | nyeste ]
Har fået et x800 pro ind ad døren i fredags powercolor x800 pro 3695,-. Jeg var lige ved at lægge en dej da posten kom... havde fået at vide jeg først ville få det 5 juni... men man kan jo være heldig :) men det er sgu' noget af det vildeste jeg har prøvet længe... Farcry bare flyder af sted med alt på high. Indvestere i et XT lige så snart det rammer de danske kyster. Så vil jeg have et X800 pro kort til salg for ca. 3400 ,- hvis nogle skulle være interesseret. Dette er ikke nogen reklame men jeg kunne ikke vente til XT udkom ;). Disse nye kort kan varmt anbefales og er efter min mening alle pengene værd.


0x50a11fa8.albnxx13.adsl-dhcp.tele.dk skrev Monday den 31 May 2004 kl. 23:27: [ svar | nyeste ]
jeg sys X800 Pro er sej :>


83.73.130.146.ip.tele2adsl.dk skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 00:13: [ svar | nyeste ]
Hmm.. med en forskel på 5% vil jeg lade prisen bestemme, hvilket kort jeg skal have fat i. Og indtil videre ser det ud til, at ATi også vinder den sejr :)


Bigdaddy skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 00:14: [ svar | nyeste ]
Det er faktisk sjovt at bemærke forskellene mellem P4 og Athlon64. Det ser for mig ud til, at kombinationen af ATI/Athlon64 virkelig trækker fra. Se f.eks den ekstreme forskel (må sgu´da være en smutter) i Unreal 2: X800pro Athlon64: 99,6 og på P4: 79,9 men tendensen er der faktisk over hele linien.... men den her gang får vi sgu´da noget for pengene når vi nu i samlet flok skal ud og investere i Nvidia eller ATI - godt charterferien ikke er booket endnu ;-)



0x50a681bf.vjnxx2.adsl-dhcp.tele.dk skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 03:39: [ svar | nyeste ]
noget der kan undre mig er at i HL2 så er 6800ultera hurtiger end X-800xt med p4...... er det bare mig....??


GWiZ skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 04:43: [ svar | nyeste ]
Nu er det jo kun 0.5 fps forskel, så det er formentlig indenfor måleusikkerheden.

Idet ATi's drivere er noget mere modne end nVidias (idet at x800 er bygget på Radeon 9700-kernen, og NV40 er ny) så kunne man måske tro at nVidia kunne hiver mere ydelse ud af driverne. Man skal da i hvert fald ikke afskrive nvidia helt.



CheckMate skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 07:41: [ svar | nyeste ]
Som sædvanlig en glimrende artikel fra Rune's hånd. Den sumerer lige præcis hvad jeg har behov for at få at vide pt. til at kunne vælge mellem diverse grafikkort.

Er der nogen der kan be/af -kræfte hvorvidt man kan benytte et grafikkort fra USA uden problemer?? Jeg tænkter lidt på den gennerelle spænding i strønstyrken osv. USA benytter ikke 220 V som vi gør i DK. Men det håndtere ens strømforsyning måske, så der ikke er problemmer internt i ens PC ?? Ligeledes hvis der er nogen der kender til hvordan garanti på sådanne købte kort kan benyttes i DK??

Det er jo lidt surt at komme hjem med et kort efter en 8 timers flyvetur, og så finde fejl i kortet. Der er sq langt til forhandleren igen :)

Kunne nemlig godt finde på at købe en tidlig julegave til mig selv næste gang man skal over dammen. Det er jo lidt billigere på den anden side af EU's toldmure :)

mvh CheckMate



red_martians skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 08:49: [ svar | nyeste ]
Du kan sagtens benytte grafikkort fra hele verden i Danmark! Desuden køre vi ikke med 220V mere i Danmark. Standarden er 240v ;-) Strømforsyningen sørger for den rette spænding i maskinen


seattle skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 22:11: [ svar | nyeste ]
Så længe du benytter en monitor er der ingen problemer med et grafik kort fra USA (jeg sidder i usa og har brugt mit udstyr fra DK) Med video out og in kan der være problemer, og især tv-tuner kort kan der være problemer Eu har PAL og usa har NTSC farve standard, så dine farver vil ikke altid blive vist rigtigt, nogle kort kan begge dele, og nogle fjernsyn kan også beggedele.(du vil altid få mindst sort hvid vist på dit fjernsyn, med mindre det er så gammelt at det ikke kan lide 60 Hz opdateringer) Og angående 220V (for at rette 240 V svaret har DK officielt 230V), pas på med strømforsyninger fra USA de kan saktens have en 240V indstilling på bagsiden men den er ofte ikke forbundet til noget.

Jens



Spyilden skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 08:20: [ svar | nyeste ]
Sejr igen til ati! hmm imponerende så meget forskel der er imellem 9800xt x800 xt.


FCK MESTRE 2003/2004 skrev Saturday den 05 June 2004 kl. 20:36: [ svar | nyeste ]
Det skulle der osse helst have været, ellers havde X800 XT ikke væres særligt attraktivt hvis det kun var marginalt bedre.


red_martians skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 08:55: [ svar | nyeste ]
Rune: Kunne du ik' prøve at vise forskellen mellem Pentium4 og Athlon64. Jeg synes det er ret relevant, da jeg ser at forskellen som meget større, mellem de to grafikkort hos pentium4, end hos athlon64. Faktisk tror jeg, at de næsten står lige, ved benyttelse af athlon64! Og især GT'eren ser ud til at være god på Athlon64, da den til tider er hurtigere end X800XT og pludselig virker hurtigere end X800pro i de fleste test. Det er alligevel ca. 50% af gamere der vil vælge AMD istedet for Intel.


Kimi Räikkonen skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 10:06: [ svar | nyeste ]
Du har jo ret. Jeg skal selv opgradere CPU samtidig med grafikkortet og vil selvfølgelig vælge AMD, men for de som allerede har et hurtigt P4 system vil det da være yderst relevant med den sammenligning. Specielt hvis der bliver en synlig prisforskel mellem X800 og 6800, vil nVidia da vist give mere for pengene hos P4 folket.


Rune skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 11:52: [ svar | nyeste ]
Ovenstående er blot et indtryk af diverse aktuelle grafikkort på Athlon 64, fordi denne platform var hurtigst (formodentlig grundet højere minimumsbilledrate) - hvis enkelte har lyst til at gribe lommeregneren og udregne forskelle mht. P4-systemet, så er de naturligvis mere end velkomne; jeg får desværre næppe tid til dette - men jeg skal da overveje at fokusere på P4-systemet i næste artikel. - Dog er jeg ikke specielt begejstret for denne ide, da tanken med denne type artikler er at selektere resultater, hvor grafikkortet med størst sandsynlighed er flaskehals - og scorer P4 mindre end Athlon 64, så er grafikkortet per definition ikke flaskehals. Dette betyder, at i tilfælde, hvor der er forskel på ydelse mellem P4 og Athlon 64, er det ikke sikkert, at denne forskel kan relateres til diverse grafikkort, men derimod kan skyldes, at P4 simpelthen er for langsom til at taksere grafikkortenes fulde potentiale (en optimal grafikkorttest er upåvirket af valg af cpu, hvilket vi typisk også ser i mellemklassen og low-end, hvor både P4 og Athlon 64 presser diverse grafikkort til det yderste).


red_martians skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 13:24: [ svar | nyeste ]
Ok.. jeg troede du var gået efter P4-ydelse. Så har jeg misforstået noget af artiklen. System 1 er en pentium4... umiddelbart ville ejg gå udfra at det er den grønne linie. system 2 er en AMD, så vil jeg tro, ud fra graferne, at det er der er tale om rød. Da det er den nederste af de to linier!! Men sorry, så var det Pentium4 jeg mente!


Leet Dewd skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 10:27: [ svar | nyeste ]
"Kun i Far Cry ser 256MB ram ud til at have betydning"...

Tja det er da muligt hvis vi KUN snakker om benchmarks. Men mange spil kører alligevel væsentligt mere glat med extra ram. Nøjes man med de små modeller skal man forvente at spillene hakker nu og da, mens der swappes textures ind/ud af video-rammen. Det påvirker måske ikke FPS noget særligt, men det mærkes af manden foran skærmen. Og så er der også det med langtidsholdbarheden. Køb kortet med extra ram, og I vil kunne bruge det samme kort 6-12 måneder længere. Det er rart når man gerne lige vil vente på de nye modeller før man investerer igen :o)



Ra skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 12:00: [ svar | nyeste ]
Rune, efter testresultatet i Tomb Raider skriver du "X800Pro vinder en lille sejr over 6800 GT". Jeg synes jeg ser det modsatte - og er faktisk lidt overrasket over at se X800Pro blive slået af 6800GT. Hvor mon X800XT (ikke-PE) lægger sig i feltet???


Rune skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 12:06: [ svar | nyeste ]
Du har helt ret, den rangordnede oversigt viser også, at GT er hurtigere end Pro; jeg retter straks fejlen. Umiddelbart vil jeg gætte på, at X800XT (ikke-PE) vil befinde sig meget tæt på 6800UE, men det finder vi formodentlig snart ud af...


Spda skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 13:00: [ svar | nyeste ]
Når nu nogen får fat på et Radeon X800 XT/Pro, så kunne det være sjovt, at se en test op med 6800 med samme hastighed på GPU og RAM.

Kan se, at X800XT PE køre med en noget hurtigere GPU og RAM hastighed.



Michael Laursen skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 13:27: [ svar | nyeste ]
Spda: Forstår ikke helt det sjove i det! Ville det ikke svare til at lade en P4 3,2 MHz og AMD64 2,2 MHz kører ved samme MHz. Udfaldet er vel næsten givet hvis man clocker GPU/CPU ned. Og at clocke den ene op på samme høje MHz er vel næsten umuligt.



R fe skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 17:14: [ svar | nyeste ]
@Spda:
ja X800XT PE kører med hurtigere gpu frekvens, men det er jo netop ati's teknologi og design der tillader dette!

det er jo selvfølgelig klart at de to kort er forskellige...
for eksempel er x800xt bygget med 'low-k' kobber som tillader hurtigere/flere transistore uden at det går ud over strømforbrug/varmeudvikling. vi snakker altså om ca. + 33% flere transistorer og + 100mhz frekvens
kilde:
http://www.driverheaven.net/reviews/X800XTdhreview/X800arch.htm

det er jo ikke x800xt's skyld at ati har valg overlegent teknologi vel da? :)

udover at 6800Ultra ikke har low-k så har nvidia desuden valgt at kaste yderligere 60(tror jeg) millioner af transistorer på kortet bare for at det skal kunne understøtte pixel shader 3.....hvilket heller ikke ligefrem hjælper med varmeudviklingen

så...der er gode grunde til de store mhz forskelle!

det er YDELSEN der betyder noget for os! ikke frekvensen kortene kører i...

hvis x800xt eller pentium 4 har højere mhz så er det ikke fordi de er svagere eller noget, men fordi deres teknologier og arkitekturer gøre det muligt!



0x535c1cbe.vjnxx1.adsl-dhcp.tele.dk skrev Monday den 29 November 2004 kl. 18:35: [ svar | nyeste ]
"hvis x800xt eller pentium 4 har højere mhz så er det ikke fordi de er svagere eller noget, men fordi deres teknologier og arkitekturer gøre det muligt!"

Vrøvl! Du vender det 180 grader jo. At en AMD kan køre lavere mhz end en P4 og alligevel vinde i tests er fordi AMD's teknologi er bedre end Intels, ikke omvendt. Mhz er ikke alt..



gukker skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 19:48: [ svar | nyeste ]
de test her er jo uden AA/ANI...så folk ser jo ikke kortene blive stresset.. slår man det til,vil nvidia^s 6800GT aldrig nå X800pro i de nye dx9 spil.. synes jeg lige skal med:)


213.150.61.8 skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 22:03: [ svar | nyeste ]
de test her er jo uden AA/ANI...så folk ser jo ikke kortene blive stresset.. slår man det til,vil nvidia^s 6800GT aldrig nå X800pro i de nye dx9 spil.. synes jeg lige skal med:) vor ved du så det fra min ven???


Rune skrev Tuesday den 01 June 2004 kl. 23:49: [ svar | nyeste ]
Det ser faktisk ud til, at f.eks. X800XT PE har ekstra fordele ifht. 6800U, når FSAA og ANI aktiveres, hvilket formodentlig skyldes, at X800XT PE har meget større effektiv fillrate end 6800U (X800XT PE (8,4 gigapixels/s) har 31% højere fillrate end 6800U (6,4 gigapixels/s)); læs evt. mere her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/05/05/1323191

Men hvorvidt dette vil sikre X800Pro (5,7 gigapixels/s) sejren over 6800 GT (5,6 gigapixels/s) er vel uvist indtil videre.


Gandalf skrev Wednesday den 02 June 2004 kl. 20:35: [ svar | nyeste ]
gukker:

Det er mig irrelevant, eftersom jeg ikke ser AA/AF brugbar på andet end highend grafikkort, medmindre man spiller ældre spil selvfølgelig :)

Hvis jeg skulle vælge mellem AA/AF i 1024*768/1280*1024 eller 1600*1200 med flere FPS, så ville jeg vælge det sidste :)

...Men selvfølgelig, det er da en ekstra fordel :)



gukker skrev Thursday den 03 June 2004 kl. 16:05: [ svar | nyeste ]
ja ville jeg oxo:)....men de her kort er jo så kraftige at de næsten kan trække alle spil i 1600*1200 med AA/AF vis bare man har cpu^en til det oxo:) men lad os nu se....var det ikke idag nvidia skulle frigive en ny driver der skulle åbne op for de krafter 6800 serien har?? http://www.theinquirer.net/?article=16313 men indtil videre,skulle jeg opgradere gfx kort lige nu blev det ATI800XT:)


cpe.atm2-0-1011008.0xc2ef966a.virnxx9.customer.tele.dk skrev Thursday den 03 June 2004 kl. 16:05: [ svar | nyeste ]
Hvor stor forskel i ydelsen ville der være i spil som Far Cry og HL2, hvis man sammenlignede f.eks. X800 XT Platinum kørende på en 3200+, ligesom i denne artikel, og en 3800+?


Rune skrev Thursday den 03 June 2004 kl. 19:55: [ svar | nyeste ]
Hvis spillet er cpu-begrænset, så vil den fulde forskel på XP 3200+ og 64 3800+ gøre sig gældende, er spillet derimod grafikkortbegræsent, så vil der ingen forskel være på resultatet. Jeg har dog ingen konkrete resultater set, som tillader fuld besvarelse af dit spørgsmål - men check evt. disse resultater, som burde kunne give dig et par gode ideer:

http://www.firingsquad.com/hardware/x800_pro_athlon_xp/page14.asp


Jacob skrev Friday den 04 June 2004 kl. 16:02: [ svar | nyeste ]
Flot red_martians hvis man skal rette på folk kræver det at man salv ved hvad man snakker om. Standart spænningen i Danmark er 230V


Gandalf skrev Friday den 04 June 2004 kl. 22:07: [ svar | nyeste ]
http://www.spilzonen.dk/x/news/14464/

..hvad kan man sige?



213.150.61.8 skrev Friday den 04 June 2004 kl. 23:41: [ svar | nyeste ]
ATI fusker også med algoritmer

I lang tid har ATI stillet sig forrest i køen når det gjaldt kritik af Nvidia, der i sin tid brugte specielle algoritmer til at drive tallene kunstigt i vejret når det drejede sig om benchmarking af deres grafikkort. Nu må firmaet i stedet feje for deres egen dør, for ifølge en ny artikel på en tysk computerside har ATI selv brugt samme teknikker, der kunne sætte inflation i tallene. Hele striden drejer sig om brugen af mipmaps med trilinear-filtering sat til, der ifølge den tyske side opfører sig anderledes i benchmarkingprogrammer end i faktiske spil.



213.150.61.8 skrev Friday den 04 June 2004 kl. 23:44: [ svar | nyeste ]
Nvidia er til bage der kan man bar se????? ati er ik noget vi kan li?. ps har selv ati


Kazar skrev Saturday den 05 June 2004 kl. 17:43: [ svar | nyeste ]
er der ikke en fejl

"mens 9600XT vinder en lille sejr over 5900XT." omvendt ik?

~Kazar



Rune skrev Sunday den 06 June 2004 kl. 01:35: [ svar | nyeste ]
Nej, dette uddrag er baseret på disse resultater:

10. Radeon 9600XT 500/600 128MB = 32%
11. GeForceFX 5900XT 128MB 390/700 = 30%



HairyBeaver skrev Sunday den 06 June 2004 kl. 02:25: [ svar | nyeste ]
Med andre ord...

9600Xt(500/600) er under 1 fps hurtigere i HL2 1600x1200 end 5900Xt



Rune skrev Sunday den 06 June 2004 kl. 02:53: [ svar | nyeste ]
Ja, 4% på Athlon 64 systemet og 2% på P4 :-)


cpe.atm2-0-54342.0x50c7b42e.virnxx9.customer.tele.dk skrev Wednesday den 09 June 2004 kl. 15:06: [ svar | nyeste ]
Er 9800xt i stand til at yde Half-life2 fuldt ud???


Rune skrev Wednesday den 09 June 2004 kl. 15:32: [ svar | nyeste ]
Som du kan se i ovenstående artikel, så er 9800XT kun halvt så hurtigt som X800XT. Endvidere understøtter 9800XT ikke 3Dc-komprimeringsteknologi, som Half-Life 2 kræver for optimal billedkvalitet. Så 9800XT er ikke oplagt valg til tilhængere af Half-Life 2, det er Radeon X800Pro eller X800XT (Platinum Edition) derimod. Alt dette er naturligvis forudsat, at Half-Life 2 udkommer om få måneder.


Ra skrev Wednesday den 09 June 2004 kl. 22:30: [ svar | nyeste ]
Er du helt sikker på at 3Dc ligger i hardware? Jeg synes jeg i de tidlige rapporter læste at det bliver en driver-feature, som også gavner de ældre kort...


Mick skrev Thursday den 10 June 2004 kl. 01:00: [ svar | nyeste ]
Du tænker på "temporal AA" - det er understøttet af visse ATI kort før X800. Men de har ofte ikke performance nok til at kunne udnytte det (kræver -mange- fps).


Rune skrev Thursday den 10 June 2004 kl. 01:10: [ svar | nyeste ]
Ja, desværre er 3Dc-komprimeringen hardware-indbygget i R420-VPU'en, hvilket ATi også selv skriver:

"3Dc™ is a new compression technology developed by ATI, and introduced in the new RADEON X800 series of Visual Processing Units."

Læs mere her:

http://www.ati.com/products/radeonx800/3DcWhitePaper.pdf

Og fra Tom's Hardware:

"3Dc will be implemented in all X800 cards and of course all cards based on the R420 core. Older chips will not be able to use this feature, however."
Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/20040504/ati-x800-07.html

Så uden Radeon X800, så desværre ingen 3Dc. Da det er en åben standard vil f.eks. NV48 eller NV50 også kunne understøtte 3Dc - hvis Nvidia vælger dette.


Mick skrev Wednesday den 09 June 2004 kl. 15:35: [ svar | nyeste ]
Prøv igen - og formulere dig så lige så det i det mindste er muligt at regne ud hvad det er du spørger om! Hvad mener du med: "yde Half-life fuldt ud"? Sådan et uklart spørgsmål kan jo besvares på utallige forskellige måder (de fleste af os er ikke tankelæsere....)!



0x50c78e34.virnxx14.adsl.tele.dk skrev Thursday den 17 June 2004 kl. 20:20: [ svar | nyeste ]
hehe. Når jeg ser tallene for FarCry for disse über kort, forstår jeg bedre mit FX5600 sejlede i 1280x1024.


_-=Lynge=-_ skrev Friday den 25 June 2004 kl. 13:16: [ svar | nyeste ]
Rune, du siger at NV48 og NV50 også KAN understøtte 3Dc, mit spørgsmål går så på, om NV40/Geforce 6800GT, standard-versionen også KAN understøtte 3Dc-teknologien, eller er det mig der har forstået det forkert???


Rune skrev Friday den 25 June 2004 kl. 13:30: [ svar | nyeste ]
3Dc kræver hardwareunderstøttelse, hvilket NV40 ikke har, så det burde være umuligt for GeForce 6800 serien at understøtte 3Dc. Men der er dog andre fordele ved GeForce 6800, som f.eks. ifølge The Inquirer kan blive ca. 50% hurtigere end X800XT i Doom3:

http://www.theinquirer.net/?article=16782


Jacob skrev Monday den 05 July 2004 kl. 13:54: [ svar | nyeste ]
Nu er jeg ikke den store computer freak og har ik så meget forstand på det, hehe.. så tænkte jeg ville spørge her:D hvad ville i mener var bedst Nvidia Geforce FX5700 256MB DDR eller ATI Radeon 9600AGP 256MB DDR ??


Mick skrev Thursday den 08 July 2004 kl. 16:13: [ svar | nyeste ]
Jeg ville vælge 9600 - men du skal lige sikre dig at det er XT (ikke SE eller PRO). Bedre er at vente 1 måned da jeg tror alle priser vil dykke en del om nogle uger.


Kenneth skrev Friday den 09 July 2004 kl. 15:44: [ svar | nyeste ]
Det vil de! Alt vil falde gevaldigt i pris,efter sommerferien! Selv vælger jeg at opgradere min pc, til september - oktober, eller ihvertfald efter at jeg har set testresultaterne fra DoomIII og HL2!!!


Jabs skrev Saturday den 10 July 2004 kl. 20:28: [ svar | nyeste ]
Hvornår kan man forvente Geforce 6800 Ultra Extreme i danmark og hvem kommer til at producere dem ?.


Rune skrev Saturday den 10 July 2004 kl. 21:07: [ svar | nyeste ]
GeForce 6800 Ultra Extreme eksisterer officielt slet ikke, såvidt jeg ved, det er blot enkelte grafikkortproducenter, som vælger at sælge overclockede NV40-VPU'er. Hvornår, og om, disse grafikkort kommer til Danmark, har jeg ikke set pålidelige beskrivelser af. Men 6800 Ultra burde ankomme i næste uge.


Tecco skrev Monday den 19 July 2004 kl. 12:22: [ svar | nyeste ]
AA og FA mm. var ikke med i testen så den skal nok tages med et gram salt, denne her test er nok mere visende på hvad de forskellige kort kan yde... http://www.nordichardware.com/reviews/graphiccard/2004/r420/index.php?ez=8


Rune skrev Wednesday den 18 August 2004 kl. 09:56: [ svar | nyeste ]
Hot Hardware har netop testet Asus X800XT PE mod bl.a. GeForce 6800 Ultra Extreme. Testresultaterne er omfattende og inkluderer Doom3 - interesserede kan læse det hele her:

http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=567


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende