Steel Saviour (T-Zwei) - nyt arkadeagtigt skydespil til PC
af Webmaster Wednesday den 01 September 2004 kl. 14:29 [ Software ] Enkelte kan formodentlig stadig huske tiden i 80'erne, hvor ingen hjemme-computer kunne konkurrere med de fantastiske arkademaskiner; dvs. selv om spil som f.eks. Delta til Commodore 64 og Hybris til Amiga var gode spil, så var niveauet alligevel ikke helt så højt som f.eks. Irem's R-Type, Capcom's 1943 og Nichibutsu's Terra Cresta på de original arkademaskiner. Snart 20 år senere er denne spilgenre næsten uddød. Alligevel har vi med nyere spil til PC som Space Tripper, Mutant Storm, Star Monkey og Warning Forever oplevet, at der i ny og næ stadig udkommer klassiske "rumspil" (= shoot 'em up's), som holder de gamle traditioner i live. Steel Saviour fra Atlanteq, som tidligere var kendt under navnet T-Zwei, er netop udkommet, og vi ser nærmere på dette spil i denne anmeldelse - men kan man ikke fordrage spil som R-Type, så anbefaler vi ikke gennemlæsning af denne anmeldelse.
Velkommen til Steel Saviour - gider man ikke læse al teksten i denne anmeldelse, så er her en kort oversigt
1.0 INTRODUKTION
Steel Saviour er et spil, hvor stort set alt, som bevæger sig, skal skydes. Dette er ingen nyhed, men er kendetegnende for de klassiske "shoot 'em up"-spil. Historien bag Steel Saviour er ganske ringe, og det kan undre en smule, at udviklerne bag spillet overhovedet har gidet konstruere en intro, men nuvel, enkelte vil måske opleve, at det er bedre med en mindre intro end slet ingen (R-Type havde kun en menuskærm, derefter gik spillet blot i gang; dette havde også været fint i Steel Saviour).
Steel Saviour (T-Zwei) omhandler nedskydning af mange forskellige modstandere - og grafisk er spillet i topklasse, selvom opløsningen er låst i 640x480
Introen i Steel Saviour omhandler, at du befinder dig på en døende planet, hvor de fire elementer mangler. Du finder nu et rumskib og en nedgang til planetens undergrund, hvorefter du begiver dig ud på en rejse, som sluttelig medfører gendannelse af de fire elementer (vand, ild, jord og vind). Dvs. spillet bastår primært af 5 baner, hvoraf de første 4 er designet efter førnævnte 4 elementer, mens den sidste bane primært består af en stor modstander, der leder tankerne hen på en bestemt bane i R-Type. 5 baner lyder måske ikke af meget, men eftersom Steel Saviour kan købes for 10 Euro (kr. 75,00), så er dette kun kr. 15,00 per bane - hvilket nok er betydeligt billigere, end hvad mange klassiske shoot 'em up's kostede at gennemføre på arkademaskinerne i de glade 80'ere.
Musikken pumper løs i takt med kanonerne på ens rumskib, hvilket vel mere eller mindre er essensen i Steel Saviour
Der er imidlertid et par områder, hvor Steel Saviour adskiller sig fra andre klassiske skydespil. Først og fremmest kan man opsamle sekundære våben og opgradere sit primære våben. Sekundære våben kan anvendes sammen med det primære våben, hvilket kræver, at man anvender to skydetaster, som kan holdes nede samtidigt. Spillet har heldigvis indbygget auto-fire, så man behøver ikke frygte krampe i hånden. På ovenstående billede benyttes et stort maskingevær som sekundært våben, der hænger under rumskibet. Andre sekundære våben er trippel-laser og selvsøgende missiler (der er i alt 7 forskellige sekundære våben, dog kun 3 almene på de første 4 baner samt 1, som er specifikt for hver af disse baner - kun på bane 5 er der adgang til alle 7). Disse sekundære våben kan ikke skydes ud som i R-Type, men fungerer dog også som skjold. Bliver et sekundært våben ramt, så halveres ammunitionen i våbnet. Endvidere gælder for de sekundære våben, at disse har begrænset arsenal - eksempelvis er der 100 skud tilbage i det sekundære våben på ovenstående billede, hvilket fremgår af tallet "100", som står til venstre for våbnet. Den kloge spiller sørger således for at spare på de sekundære våben, så man ikke er løbet hel tør, når en større modstander skal bekæmpes.
Her en situation, hvor det er ganske fordelagtigt af have ammunition i sit sekundære våben
En anden modsætning til R-Type er, at man ikke dør af en enkelt fuldtræffer. Derimod skal man rammes tre gange, før man mister et liv/rumskib. På ovenstående billede angives, at der ikke er flere liv/rumskibe tilbage (= "x0"-angivelsen i øverste venstre hjørne), og at man afslutter spillet helt næste gang, rumskibet rammes (efter "x0" er en rød, gul og grøn stribe, men den grønne og den gule er her væk, hvilket indikerer to forudgående kollisioner). Heldigvis kan man reparere sit rumskib via visse "Combo"-fordele.
Her udløses en "Combo 8x", som medfører mulighed for at reparere sit rumskib
Ved at skyde et vist antal modstandere indenfor en bestemt tidsramme opnåes forskellige "Combo"-grader, som spænder fra 2x til 8x. Ved Combo 3x og 6x opnåes en "Power-Up", som opgraderer ens primære våben til level 1 eller 2; ved 4x opnåes ny "Smart Bomb", der kan rydde det meste af skærmen for modstandere, og Combo 8x medfører ny energi, så man kan reparere sit rumskib.
Her ses "Smart Bomb" i aktion; denne bombe giver både kortvarigt skjold og kan udrydde mange modstandere på én gang
En anden detalje ved Steel Saviour er de mange skatte, som befinder sig på banerne. Umiddelbart kan man tro, at disse skatte blot medfører ekstra point til ens (high-)score, men sådan forholder det sig ikke helt. Dvs., samler man 33% af alle skatte på en bane, så får man et ekstra liv/rumskib, mens 66% eller 100% indsamlede skatte giver hhv. 2 og 3 ekstra liv/rumskibe. Derfor er det ikke helt ligegyldigt, hvor mange skatte, man indsamler:
I vandet under båden ses her flere skatte - indsamles 100% på en bane, så får du 3 ekstra liv på næste bane i spillet
Derudover er der næppe meget mere at skrive om Steel Saviour mht. spillets handlingsmæssige indhold, men sluttelig kan nævnes, at spillet er meget svært, så selvom der "kun" er 5 baner, vil det formodentlig selv på nemmeste sværhedsgrad tage flere dage at gennemføre. Når man har gennemført første bane, får man dog valgmulighed for at starte direkte på bane 2, så heldigvis skal man ikke starte fra bane 1 konstant. Kort skrevet; selv om Steel Saviour har tre forskellige sværhedsgrader, så henvender dette spil sig ikke til nybegyndere mht. denne spilgenre, men vil mere kunne anbefales til erfarne spillere. Eftersom der allerede er udgivet flere spilbare demo'er af spillet, så kan man prøve egne færdigheder af her, før man evt. overvejer at investere i spillet (nedenstående er henvisninger til de 2 forskellige demo'er, som er blevet publiceret, dvs. øverst er Steel Saviour, nederst er T-Zwei):
Spillet kan endvidere købes nedenstående for kun kr. 75,00 - dette er dog den tyske version (men eftersom Steel Saviour ikke indeholder den store dialog, så burde sprog ikke betyde meget):
Den engelske version forventes først at udkomme på CD-rom senere på året, så indtil videre er det nemmeste at downloade direkte fra nettet (lidt på samme måde som Half-Life 2 via Steam). Vi fortsætter med at se nærmere på hardwarekrav og tekniske specifikationer:
2.0 HARDWAREKRAV OG TEKNISKE SPECIFIKATIONER
Steel Saviour er et spil, som de fleste vil kunne afvikle uden problemer. Mindstekrav til ens hardware er ifølge udviklerne:
MINIMALE HARDWAREKRAV
CPU: Pentium3 500 MHz eller bedre
RAM: 96 MB
GRAFIKKORT: Skal have 16MB ram og understøtte DirectX8.1
Imidlertid har enkelte anmeldere fundet, at spillet afvikles glimrende og i 60 FPS med PentiumII 350 MHz, 128MB ram og TNT2-grafikkort. Derfor er der næppe grund til at spilde mere tid på hardwarekrav; alle med en PC, som er købt i løbet af de sidste ca. 4 år, burde kunne afvikle dette spil uden problemer.
Grafisk er Steel Saviour meget imponerende, og selv ældre PC'ere burde ikke have problemer med at holde en høj billedrate
Grafisk er Steel Saviour meget mere imponerende end f.eks. Warning Forever, og Steel Saviour kan beskrives som et af de flotteste spil i 640x480-opløsning nogensinde (selv ikke Star Monkey gør det bedre). Dette skyldes formodentlig et relativt højt teknisk niveau mht. billedbehandling, og i denne forbindelse byder Steel Saviour på følgende:
1. Polygon-generated 2D environments and objects. 32 bit colour graphics.
2. Scaling and rotations for each sprite, complete with bi/tri-linear filtering and alpha channel-based anti-aliasing
3. Zoom and rotations for the entire screen
4. 5-layer parallax scrolling
5. Variable weather conditions - dynamic lights and weather (mist, rain, winds, firestorms and more)
6. Unlimited onscreen objects
7. Hierarchical animations for huge animated enemies, multiple explosions and outstanding visual effects
8. Full support for OpenGL and Direct3D (8.0 and above)
9. Adjustable graphic detail - perfect for older graphics cards
10. Steady 60fps frame rate on most current graphics cards
For god ordens skyld bør nævnes, at vi ikke selv har testet Steel Saviour på ældre hardware, men skulle der opstå problemer, så kan de grafiske indstillinger justeres ned. Endvidere kan man vælge billedrate mellem 15, 30 eller Auto, hvor Auto er 60. Spillet afvikles kun optimalt, såfremt spillet indstilles til Auto og dermed 60 FPS. Disse 60 FPS betyder endvidere, at spillet bør afvikles med 60 Hz eller 120 Hz opdateringsfrekvens på CRT-skærme, men eftersom stort set alle aktuelle skærme kan klare 120 Hz i 640x480, burde dette ikke medføre problemer.
Takket være "alpha channel-based anti-aliasing" er billedkvaliteten helt i top trods 640x480-opløsning. 120 Hz opdateringsrate på CRT-skærm anbefales, da spillet er låst i 60 FPS
Grafisk er spillet meget flot, selv om enkelte dyre-lignende monstre måske kunne have være udformet lidt mere frygtindgydende. Her er et eksempel på prærenderede overflader i spillet:
Eksempel på grafik i Steel Saviour - støder man ind i sine omgivelser, tabes energi - så det er ikke kun ens modstanderes, der kan medføre dødsfald...
Steel Saviour byder på mange store og krævende modstandere, hvilket også er med til at øge sværedsgraden i spillet. Her er et par eksempler:
En af de lidt mere krævende modstandere i spillet, som ikke altid er helt nemme at bekæmpe
Som tidligere nævnt er enkelte modstandere designet efter dyreformer, og her er en, der vel er formet en smule efter en tiger:
Vores allesammens helt prøver her at detonere en "Smart Bomb" - desværre i en afstand, som næppe skader nogen eller noget...
Ønsker man at vurdere grafikken og ydelse på ens egen PC, så vil det bedste være at downloade en af de spilbare demo'er, som vi tidligere har henvist til i denne anmeldelse. Vi har således ikke mere at føje til dette afsnit og fortsætter mod den endelige vurdering:
3.0 SAMLET VURDERING
Grafik = 90% (10-tal). Selv om opløsningen kun er 648x480 i Steel Saviour, er grafikken noget af det flotteste, som hidtil er præsteret i denne spil-genre. Takket være brug af kantudglatning samt polygon-genererede objekter og modstandere, der endvidere er animeret ganske glimrende, er der ikke meget at kritisere i denne henseende. At der anvendes 5-lags "parallax scrolling" (dvs. spillet bevæger sig mod højre ligesom R-Type, men i 5 lag, hvilket medfører dybde-oplevelse) samt fuld zoom og rotering af skærmbilledet er også specielt for Steel Saviour - og de variable vejrforhold medfører tillige stemning.
Eksempel på den specielle og meget farverige grafik i Steel Saviour, hvor lys, vejrforhold og meget mere skaber en speciel stemning
Lyd = 85% (9-tal). Lyden anvender 40 kanaler og inkluderer både musik og lydeffekter. Specielt musikken i bane 1 kan lede tankerne hen på Andrew Braybrook's Uridium 2 (der udkom til Amiga i 1993). Musikken virker meget inspireret af de stolte traditioner fra Commodore 64 og Amiga, hvilket måske vil glæde nogen og irritere andre. Holder man som nærværende anmelder af musikken fra de gode gamle dage, så er musikken bestemt over middel i Steel Saviour. Eksplosioner, lyd af regnvejr og andre lydeffekter er af høj kvalitet, og passer fint til spillet. Skruer man op for lyden, så bliver Steel Saviour en stor oplevelse, når diverse lydeffekter og musikken brager løs.
Skruer man højt op for lyden, så bliver Steel Saviour et energifyldt orgie af lyd og lys
STYRING = 87% (9-tal). Styringen er relativt uproblematisk i Steel Saviour, hvis man anvender egnet gamepad (såsom Gravis GamePad Pro mm.). Tastaturstyring er mindre velegnet, fordi op mod 8 taster skal kunne betjenes meget hurtigt, men kan vel lykkes med træning. Et problem kan være, at ens rumskib bevæger sig med konstant hastighed, og havde man kunne opgradere denne efter forgodtbefindende, så havde vi nok givet lidt højere karakter mht. styring. Derudover træder gamepad-styringen først i kraft, når spillet igangsættes - dvs. alle menu'er i spillet kan kun betjenes via tastatur, hvilket er et mindre irritationsmoment - især hvis man kobler sin PC til et TV, anvender gamepad og sidder et godt stykke fra sit tastatur.
Steel Saviour kan styres med både tastatur og gamepad - og her er gamepad eller godt joystick klart at foretrække
GAMEPLAY = 90% (10-tal). Steel Saviour har flere steder fået anmeldelser på 70-80%, hvilket er forståeligt, hvis man prøver at sammenligne gameplay i dette spil med f.eks. Far Cry og Doom3. Dette vil vi dog ikke gøre. I stedet vil vi sammenligne Steel Saviour med andre nyere klassiske "shoot 'em up"-spil til PC såsom Star Monkey, Space Tripper, Mutant Storm og Warning Forever. Her gælder, at Steel Saviour ikke besidder samme store dybde og originalitet som f.eks. Warning Forever og Space Tripper, men er meget mere traditionelt anlagt såsom Star Monkey. Dette betyder på ingen måde, at Steel Saviour er et dårligt "shoot 'em up"-spil, blot er Steel Saviour ikke blandt den absolutte reference mht. gameplay. Men har man savnet et skydespil, der "scroller" (=bevæger sig) mod højre ligesom Irem's R-Type og Team17's Project X, så behøver man ikke lede længere (og skulle enkelte synes, at Projekt X var bedre end Steel Saviour, så anbefaler vi, at disse vrangforestillinger aflives f.eks. via en Amige-emulator: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/12/15/6365715 ). Grafik, lyd/musik og et stort antal modstandere er med til at gøre Steel Saviour til en fremragende og hæsblæsende oplevelse, der vel virker som indtagelse af et par kander af bedstemors stærkeste kaffe. Vi anbefaler, at man sætter sværhedsgraden til den letteste - og vi kan her citere producenten bag Steel Saviour, som ej overdriver:
"The default difficulty setting is High, it can be adjusted to Low before beginning a new game. Even at low difficulty Steel Saviour will present a formidable challenge" (min fremhævning, red.)
Kilde: http://www.sr71support.com/SSRead%20Me.txt
Endvidere kan man samarbejde og spille to på samme skærm; gør man dette bliver ens modstandere noget sværere, men eftersom man med en kompetent medspiller råder over dobbelt ildkraft, så gør dette ikke meget. Grundet den høje sværhedsgrad kommer formodentlig kun få igennem spillet uden at sætte sig grundigt ind i de forskellige baner, og af denne grund burde spillet kunne holde i mange timer (estimeret spilletid mindst 20 timer). Og til en pris på mellem kr. 75 (tysk version) og kr. 150 (engelsk version) kan man næppe forlange meget mere.
Steel Saviour blev testet på følgende PC:
CPU: AMD Athlon 2100-2200+ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V333 Raid, bios 1018 beta, VIA 4-in-1 Hyperion 4.51 (VIA KT333)
GRAFIKKORT: HERCULES 3D Prophet Radeon 9700 Pro 351/324 MHz (oc 325/310) med ATi Catalystdriver 4,8
RAM: 2 x 512MB CRUCIAL PC3200 (bios 2-2-2-5-2, hurtigst mulige indstillinger ved 175 MHz)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver, nyeste med EAX4.0 understøttelse)
HOVEDTELEFONER: SONY MDR-DS5100 (stereo)
MONITOR: SONY 19" Multiscan G420
GAMEPAD: GRAVIS Gamepad Pro (drivere via nedenstående styresystem)
STYRESYSTEM: MICROSOFT WindowsXP Professional med Service Pack 1 og DirectX9.0b
Billedrate 60 i sekundet med aktiveret lodret synkronisering i 640x480@120Hz med vsync.
staalorm skrev Wednesday den 01 September 2004 kl. 14:52: [ svar | nyeste ]
uuhhhh Projekt x.... ligner lidt, det må prøves :D
takker Rune :)
Daniel B. skrev Wednesday den 01 September 2004 kl. 14:53: [ svar | nyeste ]
Alle spil der minder om Project X er velkomne på min harddisk :-)
Kicko skrev Wednesday den 01 September 2004 kl. 16:10: [ svar | nyeste ]
Fedt game! Lige et spil, jeg synes er fedt! Nok mest fordi min maskine lii kan klare det, men what the Hack... GoD ArtikeL RunE (endnu en gang;D)
Rune skrev Wednesday den 01 September 2004 kl. 17:13: [ svar | nyeste ]
Hvis man holder af klassiske "shoot 'em up"-spil til PC, så har vi i øvrigt anmeldt:
NobodY skrev Wednesday den 01 September 2004 kl. 17:33: [ svar | nyeste ]
Hej Rune. Kunne I ikke lave en samlet vurdering af "den samlede vurdering". Finde gennemsnittet af Grafik,Lyd,Styring og Gameplay og lave en TotaL vurdering! Eller er der en grund til at I ikke gør det? Var skam bare nysgerrig! K33P UP TH3 G00D W0RK=D / NobodY
sharps skrev Wednesday den 01 September 2004 kl. 17:56: [ svar | nyeste ]
Rune: Fed artikel, nu mangler kun Rome: Total War^^
Nobody: |_| (411 7|-|47 1337?
Rune skrev Wednesday den 01 September 2004 kl. 18:34: [ svar | nyeste ]
Gameplay er den afgørende faktor - hvis spillet ikke er interessant, spændende eller sjovt at afvikle, så mister grafik, lyd og styring betydning - dvs. gameplay er i virkeligheden den overordnede vurdering, som afspejler grafik, styring og lyd mm. kombineret (hvis styringen er elendig, så kan man ikke spillet spillet; hvis grafikken er mangelfuld eller fejlbehæftet er spillet ikke til at holde ud at se på osv.).
Kicko skrev Wednesday den 01 September 2004 kl. 20:06: [ svar | nyeste ]
Ved ikke om det er nogen nyhed, men har lige prøvet demoen. Spillet er ret svært. Selv på low (easy), må jeg se mit skib i luften for sidste gang efter bare få minutter, men MoN ikke det er sjovt. Kræver nok bare lidt øvelse. Nok det bedste arcade fly-spil hidtil jeg har prøvet. God grafik, gameplay og styring, men prøv først demoen, for senere hen at beslutte dig om du vil købe selve spillet! Skal lige siges, at demoen kan kun prøves 5 gange, i 20 minutter ad gangen, så er det SLUT! :(
Rune skrev Wednesday den 01 September 2004 kl. 20:42: [ svar | nyeste ]
En tidlig demo af Steel Saviour på 66MB og den oprindelige "T-Zwei"-demo virker ubegrænset og indeholder bane 2 (som stort set er uændret i den færdige version). Så her kan man få ca. 20% af spillet uden tidsbegrænsning:
Se ovenstående anmeldelse for henvisning til den oprindelige T-Zwei-demo.
Tommy skrev Thursday den 02 September 2004 kl. 12:25: [ svar | nyeste ]
Jeg hentede steel saviour fra Cnet, men jeg får bare en fil der ik kan åbne selv, og virker ik i daaemon tool? Hvad skal jeg stille op??
Rune skrev Thursday den 02 September 2004 kl. 13:40: [ svar | nyeste ]
Prøv at anvende de download-henvisninger, som er angivet i artiklen, eller som er anført i tidligere indlæg, så burde du nemt kunne få fat i en velfungerende demonstration eller en fuld version af spillet.
212.130.19.66 skrev Thursday den 02 September 2004 kl. 15:17: [ svar | nyeste ]
...Hvem sagde "Bloodmoney" - klassikeren fra Psygnosis. (Amiga). Pumpet med 2004 grafik. Ellers er det sam'o - sam'o.
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.