The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind
af Webmaster Sunday den 24 October 2004 kl. 20:51 [ Software ] The Elder Scrolls III: Morrowind er fortsat at regne for det hidtil mest imponerende 3D-rollespil rettet mod single-player, og i slutningen af 2005 regner Bethesda Softworks med at udgive The Elder Scrolls IV: Oblivion til PC og kommende generationer af spilkonsoller (X-Box 2 (Xenon), PlayStation 3 og muligvis Nintendo Revolution). Det særligt interessante ved Oblivion er, at dette spil grafisk ser ud til at blive et af de flotteste nogensinde, og kombineret med formodentlig særligt fremragende indhold, kan Oblivion meget vel blive det hidtil mest imponerende computerspil. Men nogen endelig vurdering af dette spil er mindst 1 år ude i fremtiden, dog vil vi i denne artikel se nærmere på aktuelle billeder fra spillet.
Dette stemningsbillede er prærenderet, og kan vel lede tankerne en anelse hen på Saurons øje...
De første billeder fra Elder Scrolls IV: Oblivion udkom i tidsskriftet Game Informer (oktober 2004), og bemærk her, at forsidebilledet stammer direkte fra Oblivion (dvs. realtime 3D):
Forsiden til Game Informer er ikke prærenderet, men stammer inde fra selve spillet - så alt er her ægte polygoner, muligvis afviklet på X-Box 2
Bethesda Softworks har for få dage siden oprettet en selvstændig hjemmeside til Oblivion, som kan findes her:
Bethesda Softworks har netop publiceret 4 billeder fra Oblivion, som giver en ide om, hvad vi kan forvente grafisk - her er et eksempel:
Ridderen på den brune hest vender tilbage...
På ovenstående billeder ses en skov i mellemgrunden samt bjerge i baggrunden. Alt er i fuld 3D, og man kan her vælge at ride gennem skoven og direkte op på toppen af bjergene. Her er i øvrigt et nærbillede af skoven - som virkelig ligner en ægte skov (hvilket er vanskeligt, da blade, græs mm. kræver ekstremt stort polygonantal for at virke realistisk):
Eksempel på vegetation i Oblivion
Bygninger mm. virker tillige meget imponerende, såsom dette slot:
Virtual Reality bliver konstant forfinet, og Oblivion kan meget vel blive fineste eksempel herpå i 2005-2006 (med Unreal3 som jokeren)
I modsætning til Morrowind skulle Oblivion blive mindre omfangsrigt, hvilket nok er ganske fornuftigt, eftersom Morrowind kan have virket uoverskueligt på mange. Eksempelvis indeholdt Morrowind ca. 3000 NPC'ere (NPC = Non Player Characters), som man kunne tale med - og brugte man blot 1 minut på hver, så ville det tage 50 timers at tale med alle. Med ca. 1000 NPC'ere er Oblivion reduceret til ca. 1/3 af Morrowind, hvilket ikke behøver at betyde, at Oblivion kan gennemføres på under 50 timer...
Oblivion er mindre omfangsrigt end Morrowind, men der burde alligevel være rigt mulighed for at svinge sværdet. Bemærk lysrefleksionen fra sværdet
Et kritikpunkt mht. Morrowind var, at diverse butikker mm. havde døgnåbent, og at NPC'erne i Morrowind virkede relativt statiske - især ifht. Gothic II. Dette ser ud til at ændre sig drastisk i Oblivion, der af Bethesda Softworks mere beskrives som en "Fantasy World Simulator" end et spil:
"Oblivion features a groundbreaking new AI system, called Radiant AI, which gives non-player characters (NPCs) the ability to make their own choices based on the world around them. They'll decide where to eat or who to talk to and what they'll say. They'll sleep, go to church, and even steal items, all based on their individual characteristics. Full facial animations and lip-synching, combined with full speech for all dialog, allows NPCs to come to life like never before."
Kilde: http://www.elderscrolls.com/games/oblivion_overview.htm
Historien bag Oblivion ser ganske kort fortalt ud til at være:
"Oblivion is a single-player game that takes place in Tamriel's capital province, Cyrodiil. You are given the task of finding the hidden heir to a throne that sits empty, the previous emperor having been killed by an unknown assassin. With no true Emperor, the gates to Oblivion (the equivalent of hell in the world of Tamriel) open, and demons begin to invade Cyrodiil and attack its people and towns. It's up to you to find the lost heir to the throne and unravel the sinister plot that threatens to destroy all of Tamriel."
Kilde: http://www.elderscrolls.com/games/oblivion_overview.htm
Her ses formodentlig et eksempel på en af de helvedesskabninger, som har passeret porten mellem Cyrodiil og Oblivion:
Bemærk diverse teksturer og bumpmapping
Kendere, der mere eller mindre har gennemført Morrowind, har formodentlig en god ide om, hvad Oblivion vil omhandle, men lad os håbe, at kampsystemet er blevet væsentlig forbedret siden Morrowind, da kampsystemet (især mht. sværdkamp) desværre var meget ringe implementeret i Morrowind.
Her en ridder i udrustning - og lad os håbe, at denne ridder er noget nemmere at styre med sværd end i Morrowind
Hardwaremæssigt er det vanskeligt at svare på, hvad Oblivion kræver for optimal ydelse i slutningen af 2005 eller starten af 2006. Meget tyder dog på, at Oblivion er designet i høj grad til X-Box 2, hvilket kan indikere, at Shader Model 4.0 samt en fillrate, der svarer til 2 x R420, næppe er helt af vejen:
"At this time, sources said the Xbox 2 development kit includes a 9800XT card and platform and you can only achieve five to 10 FPS with Xbox 2 working titles. That’s why a full developer's kit will be available in late Q1 2005. This kit will include the flagship R500 chip that will give the right measure of graphics performance. From an aarchitectural point of view, we are talking about at least 16 pipelines powered by two TMUs (Texture Memory Units) which roughly give you twice as much power as the current X800 generation of cards that have only one TMU. This will occur only in multitexture games but nowadays all games use more then one texture per pass."
Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=18729
Og:
"What we know of the R500 and NV50 is that they will be PS4.0 and DX(insert marketing term here) parts. ATI will never have a PS3.0 part."
Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=18029
Så det er muligt, at hverken R420 og NV40 vil være optimale VPU'er til Oblivion (eftersom ingen af disse grafikkort understøtter Pixel Shader v. 4.0), men det må tiden vise.
Det kan ikke udelukkes, at optimal grafik i Oblivion vil kræve Pixel Shader 4.0 - med ATi R500 (R520) burde man dog være rimeligt sikker på, at ens PC er særligt velegnet til Oblivion, da grafikchippen her modsvarer X-Box 2
Ovenstående hardware-overvejelser er teoretiske, dvs. selv om Oblivion skulle kræve Pixel Shader 4.0 (og måske understøtte Truform og 3Dc grundet R500 på X-Box 2), så vil dette spil højst sandsynlig kunne afvikles på aktuelle high-end grafikkort, evt. med reduceret detaljeniveau.
Eksempel på grafik i Oblivion, som forhåbentlig kan afvikles ganske fornuftigt på aktuel hardware (billede modificeret fra Game Informer)
Dette billede indikerer også massiv brug af bump-mapping på forskellige overflader:
Oblivion ser ligesom Doom3 ud til at anvende bump-mapping på vægge, lofter og gulve (billede modificeret fra Gamespy)
Dette billede illustrerer tillige det høje niveau mht. teksturer i spillet:
Bemærk detaljegraden på sværdet mm.
Aktuelle billeder indikerer, at The Elder Scrolls IV: Oblivion bliver et spil i absolut særklasse, men om spillet når at udkomme i slutningen af 2005 eller starten af 2006 er naturligvis umuligt at vide aktuelt. Men et er dog sikkert; vi har sjældent set så fantastisk grafik, og indholdsmæssigt burde Bethesda Softworks borge for en reference-agtig kvalitet. Ønsker man mere information om Oblivion, så anbefaler vi at besøge nedenstående adresser:
I kommentarerne i Morrowind-anmeldelsen står beskrevet, hvorledes du aktiverer TruForm i dette spil (find billederne, som er placeret i enkelte kommentarer - TruForm kræver ATi-grafikkort, gerne R420).
Janus skrev Sunday den 24 October 2004 kl. 21:07: [ svar | nyeste ]
Puha... selvom Jeg aldrig fandt nogen stor interesse i Morrowind TES 3 så kan man vist ikke være andet end imponeret over den grafiske del i dette spil.... håber den får et strejf af gothic 2's kampsystem=)
Hej skrev Sunday den 24 October 2004 kl. 21:32: [ svar | nyeste ]
Hvad bliver sys kravene ca?
Rune skrev Sunday den 24 October 2004 kl. 21:40: [ svar | nyeste ]
Det vides ikke med sikkerhed; derudover er mulige krav til grafikkort beskrevet kort i artiklen.
Sven skrev Sunday den 24 October 2004 kl. 21:50: [ svar | nyeste ]
Flot ser det ud, men rollespil har aldrig haft min interesse. Forhåbentligt kommer der et FPS spil med lige så flot grafik.
Wow... Det spil... Den spilserie er virkelig gennemført. Glæder mig virkelig til at se 4'eren!
Morrowind var et meget stort spil; dog haltede grafikken en anelse. Jeg tror man skal begynde at spare sammen til den nye computer - det her er spillet den skal købes efter! Mit reference-spil :-)
God artikel, Rune!
Gandalf skrev Sunday den 24 October 2004 kl. 22:28: [ svar | nyeste ]
Sweet... En Xbox 2 kommer garanteret til at koste mindre end fremtidens grafikkort, tilsvarende med Xbox'ens, derfor kunne man godt fristes til at købe en Xbox 2, selvom jeg generelt foretrækker PC'en som spilplatform :)
Nu var jeg lige blevet så glad for mig X800 XT..
Jeg håber sq, jeg kan køre dette spil..!
x1-6-00-08-0e-2f-81-41.k71.webspeed.dk skrev Sunday den 24 October 2004 kl. 23:43: [ svar | nyeste ]
Personligt tror jeg ikke at der bliver brug for pixelshader 4.0 til dette spil. Jeg ser absolut ingen grafiske effecter på disse billeder som ikke kan afvikles med eksempelvis pixelshader 3.0. Jeg er godt klar over at vi ikke ved alt om spillets fulde grafiske potentiale, men jeg synes at det er lige tidligt nok at snakke om PS 4.0, når vi ikke engang har udnyttet PS 3.0 til fulde endnu.
Unreal3 måske? :)
Flot ser det ud!! Meeen, det er jo os langt ude i fremtiden. Har aldrig spillet spil som morrowind, prøvede lige gothic2 men :/ ikke lige min type spil - glæder mig til at se andre spil på u3 enginen!
Ps4.0 .. tjoeh, lyder som om næste års grafikkort-chip-producent-krig allerede er igang bag lukkede døre ;)
Sven skrev Monday den 25 October 2004 kl. 01:02: [ svar | nyeste ]
Unreal3 lyder som et godt bud, lad os så håbe, at historien er bedre end i Unreal2 :-). Måske så god som i det originale Halflife?
Satyr skrev Monday den 25 October 2004 kl. 04:09: [ svar | nyeste ]
Xbox2 bliver da vist en anelse dyrt hvis det skal have et R500 proppet i. Og håber heller ikke det får betydning for pc markedet. Lige nu er der jo ikke den største mængde 800XT kort tilrådighed, og kunne godt forestille mig at R500chippen til pc versionen af kortet gik til xbox 2 =/
GWIZ skrev Monday den 25 October 2004 kl. 08:06: [ svar | nyeste ]
Dejlig utraditionel artikel herfra! :)
Umiddelbart ser grafikken da bestemt upåklagelig ud.
Interessante ting at bemærke:
HDR er tydelig i næsten alle billeder. (Den bloom-effekt der er når der er kraftigt lys)
Vegetationen i billede 3,4,5 og 9 ser betydeligt mere detaljeret ud end 3dMark05 (hvad den jo også helst skulle). Egentlig ser den på billederne fantastisk ud. Jeg glæder mig til at se om græsset og grenene svejer i vinden. Så bliver mine øjne glade. :)
I billede 3 er view-distance enormt(!) høj. Jeg tror vi snakker "< Far Cry"-høj... hvilket siger en del. Jeg tror ikke at den tågede baggrund er 2D, og det vidner om at det formentligt kræver meget meget CPU-kraft, hvis mange væsner (NPC, fjender etc) er synlige på en gang. (Se evt. eksempel på dette i Far Cry, på den bane hvor man kan være i et snipertårn og se udover en base. Trækker min CPU i knæ hver gang.)
Der ser ikke ud til at være skygger på nogen figurer (eller rettere fra nogen figurer). Dette kan dog skyldes at de simpelthen ikke er implementeret endnu, eller at vinklerne simpelthen undgår dem.
I billede 10 (goblinerne): højre midtfor: overgangen fra de foreste mursten til dem længere inde ser ikke ud til at være bumpmapping - detaljegraden er høj. Eneste finger jeg har at sætte på disse billeder er på den nærmeste hånd fra goblinen. Den ser ud til at være (relativ) lav polygon-antal. Altså ala Doom3. (Se evt. på en Imp's hænder i Doom3, og sig mig om det er lav polygontal.)
Væggene i billede 8, 10 og 11 ser ud til ikke at være almindelig bumpmapping, men, displacement maps, som også bliver brugt i unreal3 motoren.
Fed lyseffekt i billede 11 med flammen. Glæder mig til at se om det er Lightmap (statisk) eller dynamisk lys. Bemærk at displacement-mapping'en kaster skygger på teksturen, men krukken i forgrunden ikke kaster skygge... Det kan være at dynamiske skygger ikke er implementerede endnu, og lyset fra flammen er et lightmap. Vi får se.
Se en ekstra gang på ridderen i billede 8 og tænk over hvor meget pænere end Doom 3 den figur ser ud. Det er da helt enormt! om 2 år!
Har ikke lige mere at kigge ud.
Nu skal man jo huske at man ikke kan se andet en grafikken udfra disse billeder (af gode grunde ;)). Derfor tror jeg ikke man skal gøre sig alt for mange tanker over kampsystem og lignende endnu før Bethesda begynder at vise videoer. Jeg håber inderligt at det bliver betydeligt forbedret i forhold til Morrowind, for det var da utrolig svagt. (Nu taler jeg kun kampsystem.)
Indholdsmæssigt tror jeg ikke vi skal frygte for meget. Det skal nok bliver mere end de fleste gider kæmpe sig igennem, og dette er en god ting. :)
nice artikel rune, det er da dejligt nyt og jeg har aldrig set det nogen steder før at man har gjort dette her, kunne godt tænke mig at du også gør det med den nye Unreal grafikmortor og evtuelt sammelinger med dem her i The Elder Scrolls IV: Oblivion. men det er bare en tanke...
Rune skrev Monday den 25 October 2004 kl. 10:28: [ svar | nyeste ]
Tak; vi har ofte fokuseret på særligt vigtige spil, før disse blev udgivet, såsom Doom3, Half-Life2, Unreal 2 og Quake4. Før vi bringer en sådanne preview-artikel skal diverse spil dog virke nogenlunde færdige (hvilket Doom3 gjorde allerede i 2001 - i bagklogskabens klare lys var dette en fejl). Billederne fra Unreal3 har ikke overbevist mig om, at dette spil blot tilnærmelsesvist nærmer sig sin afslutning, så derfor går der nok lidt tid endnu, før dette spil bliver relevant - mens billeder fra Quake4 og Oblivion ser ud til at have nået et højere niveau end Unreal3. Vi har imidlertid nævnt Unreal3 sidst i denne artikel inkl. 3 billeder:
Clintin skrev Monday den 25 October 2004 kl. 12:32: [ svar | nyeste ]
Der kan selvfølgeligt ikke være tvivl om at NV40 og R500, kan køre Morrowind 4(Unreal 3), da mange computere sælges med low-end og mid-end graffikkort, så det er også i denne gruppe der er flest købere, selvfølgelig er der ingen garanti med maks detaljer, men mindre kan også gøre det.
Clintin skrev Monday den 25 October 2004 kl. 12:47: [ svar | nyeste ]
mener selvfølgligt R400
StarF skrev Monday den 25 October 2004 kl. 13:50: [ svar | nyeste ]
Så må vi håbe de ikke ødelægger spillet, der går jo rygter på at det vil være mere linært bygget op, og generalt ikke være samme frihed som i morrowind, hvilke vil ødelægge det hele i følge min mening!... vi var jo trods alt mange der elskede morrowind!
Bare lige for en øjenteringsskyld , De billeder man har set fra unreal 3, der er altså tale om en tech demo af unreal engine 3.0 , ikke et unreal 3 spil. Epic har self udtalt at det var i gang med et helt nyt spil, som ikke har noget med unreal universet at gøre.
hva er problemet med styremetoden i hl det da ikke svært ?
man går frem på w tilbage på s, man kigger med musen, man vælger et våben (el magi) og går amok på mouse1. lidt ligesom i morrowind...
det er da ikke svært, forklaring plz.
Klaus K skrev Tuesday den 26 October 2004 kl. 16:24: [ svar | nyeste ]
Nu var det dog desværre begrænset hvor sjovt og udfordrende det var i Morrowind, at gå hen til et monster og klikke vildt på mouse1 indtil det døde, hvorefter man kunne gentage denne procedure nogle tusinde gange såfremt man ønskede at gennemføre spillet.
Anders skrev Tuesday den 26 October 2004 kl. 20:54: [ svar | nyeste ]
Lol, hvor ser det fedt ud:P^^
men damn... farveller til mit radeon 9800pro... men glæder mig til at lægge på gulvet med latterkramper, når min ven kommer med sin ps2 <:0) muhuhah!
proxy4.cybercity.dk skrev Tuesday den 26 October 2004 kl. 21:12: [ svar | nyeste ]
Ja, det ser klart ud til et godt argument for at skippe PC'en som spillecomputer og hoppe med på konsollen som foretrukne underholdningsmedie, når HDTV bliver en realitet og 50" plasmaskærme bliver "hvermandseje" engang i 2006...
Gandalf skrev Tuesday den 26 October 2004 kl. 21:49: [ svar | nyeste ]
Og dog ;)
proxy4.cybercity.dk skrev Tuesday den 26 October 2004 kl. 21:52: [ svar | nyeste ]
"For us single-player RPG junkies this would be a dream come true, a huge open-ended fantasy world to lose ourselves in. I tell you what though, if Oblivion turns out to be as kick-ass as Bethesda claims it will, I know that my wife will personally fly over to Maryland to kick Tod Howard's ass"
"Her en ridder i udrustning - og lad os håbe, at denne ridder er noget nemmere at styre med sværd end i Morrowind" jeg mener ikke om det er soændende der står jo det var svært at styre gutten i morrowind.
om dine muligheder er begrænset i kampsituationen stemmer jo fint overens med det er et rollespil, der er din character der skal blive bedre, ikke dig :)
0x53585048.hsnxx2.adsl-dhcp.tele.dk skrev Thursday den 28 October 2004 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
Kampsystemet skulle blivet lavet helt om, de var utilfredse med at man kunne stikke sit sværd igennem en modstander uden han blev ramt, bare fordi "terningen" viste for lidt.
At det skulle blive mere linært end Morrowind tvivler jeg på, openhed har altid været TES' varemærke.
Havde tænkt mig at opgradere min comp til februar, men jeg tror vi lægger et år oven i den dato, hvilket jo er den dato der hidtil er gættet på.
Alex skrev Friday den 29 October 2004 kl. 11:40: [ svar | nyeste ]
her er der nogle få billeder(ved ikke om det er fra unreal 3) der er afviklet på unreal engine 3
foo153-34.visit.se skrev Tuesday den 30 November 2004 kl. 18:36: [ svar | nyeste ]
WWWWOOOOOWWWWWWW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det lyder som om at det bliver et af de hidtids bedste spil.
Men tror i at den kommer til at virke på en normal x-box.
Og hvor meget tror i at den kommer til at kräve.
Fordi jeg prövede the elder scrolls 3 morrowind, tribunal og bloodmoon og det
sende mig ind i en helt ny verden. Den var et af de bedste spil jeg nogen sinde havde prövet.
Af karrakter mellem 1-10 havde jeg nok givet den 8 og det er rimelig meget.
Den har en god historie og det er derfor at jeg gir så meget.
Jeg håber ikk at jeg blir skuffet over OBLIVION.
Men som sagt. Hvor meget kräver det????????????????????????????????????????????
Vil gerne ha et svar
tak på forhånd Frodo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rune skrev Tuesday den 30 November 2004 kl. 22:51: [ svar | nyeste ]
Det ved vi desværre først, når spillet udkommer i slutningen af 2005 eller i starten af 2006 (men ATi R520 eller tilsvarende er nok bud på velvalgt grafikkort til Oblivion, eftersom R520 modsvarer R500 i X-Box 2).
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.