Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er
af Webmaster Saturday den 20 November 2004 kl. 03:23 [ Andet ] Firingsquad, XBitLabs, PC Perspective og Driver Heaven har testet Half-Life 2 udførligt med aktuelle high-end grafikkort fra ATi og Nvidia. Vi har i denne artikel omregnet alle testresultater fra 1600x1200 med og uden 4xFSAA og 8xANI til mere overskuelige oversigter, så vi via gennemsnitlige resultater hurtigt kan danne os et overblik mht., hvor godt Radeon X800XT Platinum Edition klarer sig mod GeForce 6800 Ultra. Endvidere har Firingsquad testet diverse aktuelle cpu'er i Half-Life, hvilket vi tillige ser nærmere på.
Bemærk, at diverse sites har testet grafikkort på high-end platforme med nye drivere (Catalyst 4,12Beta til ATi grafikkort og Forceware 66.93 eller 67.02Beta til Nvidia grafikkort), således at diverse grafikkort burde være flaskehalse (resultater fra cpu'erne er fra en opløsning, der ikke er grafikkortbegrænset). I alt tilbyder Firingsquad, PC Perspective, Driver Heaven og XBitLabs 8 oversigter med resultater fra 1600x1200 uden FSAA og ANI, samt 12 oversigter med resultater fra 1600x1200 med 4xFSAA og 8xANI. Vi har dog ikke tænkt os at gengive samtlige af disse resultater med risiko for total forvirring; i stedet har vi møjsommeligt gennemgået alle disse resultater, og skaleret Radeon X800XT Platinum Edition og GeForce 6800 Ultra mod hinanden - dvs. præcis samme metode, som blev anvendt til at danne de gennemsnitlige resultater, der f.eks. kan ses i tilsvarende artikler om Far Cry:
For at skabe mere klart overblik springer vi således direkte til de gennemsnitlige udregninger, og vi fokuserer endvidere udelukkende på ydelse i 1600x1200 (med og uden 4xFSAA og 8xANI). Ønsker man at kende til mere detaljerede testresultater, så kan råmaterialet til resultater i nærværende artikel findes her:
Vi starter med gennemsnitlige ydelsesforskelle uden FSAA (=kantudglatning) og ANI (=anisotropisk filtrering):
RESULTATER UDEN FSAA OG ANI
I gennemsnit er der markant forskel på diverse grafikkort, og Radeon X800XT Platinum Edition var 18% hurtigere end 6800 Ultra. Spredningen med X800XT PE var fra 93 til 100%, mens spredningen med 6800U var fra 55 til 100%. 99% på ovenstående billede svarer til 84,5 FPS, mens 84% svarer til 71,2 FPS. Med 4xFSAA og 8xANI bliver diverse forskelle større:
RESULTATER MED 4xFSAA OG 8xANI
Her blev forskellen på X800XT PE og 6800U meget større, dvs. X800XT PE er nu 35% hurtigere end GeForce 6800 Ultra. I samtlige 12 sammenligninger, der lå til grund for ovenstående resultater med 4xFSAA og 8xANI, tabte X800XT PE ikke en eneste gang, hvorfor dette grafikkort opnåede perfekt score på 100%. Der var således ingen spredning med X800XT PE, mens 6800U ydede fra 60 til 84% af X800XT PE. 100% på ovenstående billede svarer til 68,0 FPS, mens 74% svarer til 50,5 FPS. Lad os se nærmere på ydelse med forskellige cpu'er:
Intel taber her med 19% til AMD, hvis vi sammenligner ypperste flagskibe, mens A64 4000+ er 22% hurtigere end P4 570J (3,8 GHz). Så der er ingen tvivl om, at AMD vinder denne test.
KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
Radeon X800XT PE er i gennemsnit 18% hurtigere end GeForce 6800 Ultra uden FSAA og ANI i 1600x1200, mens denne forskel stiger til hele 35% ved aktivering af 4xFSAA og 8xANI. Enkelte kunne måske tro, at dette skyldes understøttelse af 3Dc i Half-Life 2, men dette er ikke tilfældet, da Half-Life 2 som lidt af en overraskelse aktuelt ikke understøtter 3Dc; her er uddrag fra interview med Senior Software Engineer Brian Jacobson fra Valve:
"PC Games Hardware: Anvender I ATi's 3Dc teksturkomprimeringsteknik?
Brian Jacobson: Ikke i øjeblikket. Sandsynligvis vil vi senere understøtte 3Dc."
Kilde: PC Games Hardware, side 28, 12/2004
Så der er aktuelt ingen fordele ved 3Dc i Half-Life 2, men måske 3Dc vil blive understøttet via en kommende patch. Ovenstående forskelle på grafikkortydelse skyldes formodentlig udelukkende bedre drivere eller VPU-design hos ATi. Endvidere tyder cpu-resultater på, at Athlon 64 er bedste cpu til Half-Life 2, hvorfor hurtig Athlon 64 kombineret med Radeon X800XT PE burde være den ultimative platform til Half-Life 2.
Mandak skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 03:29: [ svar | nyeste ]
Anandtech har også lavet en test af gamle grafikkort i Half-life 2, denne viser grafiken i DX7, DX8 og DX9. Samt naturligvis fps på kortene (helt tilbage til Geforce2).
Man...
Rune skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 03:32: [ svar | nyeste ]
Mandak skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 16:32: [ svar | nyeste ]
Rune: Takker.
Man...
Rune skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 03:50: [ svar | nyeste ]
Bemærk, at XBitLabs ikke fandt betydelig forskel på Forceware 66.93 og 67.02Beta:
"We also wanted to check out the influence of NVIDIA’s new driver (ForceWare 67.02) on the performance, but found that the difference between the new version and ForceWare 66.93 was no more than 1-2fps in the three scenes we used in our tests. Considering that the absolute fps rates are about 60-100fps, this difference fits into the measurement error range."
Kilde: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/half-life.html
Jørgen skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 04:32: [ svar | nyeste ]
Hej Rune og I andre,
Er det mig, eller inkluderer Anands review (http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2281) ikke resultatet af performance for Ti 4x-kort? Selv har jeg et Ti 4400 @ ca. Ti 4700. Gad vist hvor godt det ville kunne køre i DX-8.1-mode?
Det foregår lidt på en anden måde en CS:S VST.
Du optager en demo, og skriver timedemo demonavn.dem i consollen.
Det er på samme måde som i ie. q3, cs 1.6 mm.
Brian skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 10:51: [ svar | nyeste ]
Hmm ja ja men vil sige at det kører mere end fint på gf6800 ultra med alt på high, og der til vil jeg sige det er sku fedt også at kunne kører doom3 ordentligt.
Efter min mening er hl2 heller ikke gigantist flot det slår bestemt ikke doom3
terfy skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 11:54: [ svar | nyeste ]
var der ikke noget med at Half Life 2 blev optimeret til ATI ?? så er det da ikke underligt at ATI vinder her..
Clintin skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 12:13: [ svar | nyeste ]
Efter at have set testene af 5900xt på anandtech(DX9), føles det lidt flovt at være ejer af et sådant kort, selv Dells darling x300se slår 5900xt.
Ikke nok med at det får smæk af X300SE
Det får faktisk storsmæk... og generelt med flere procent!
Der må ligge en alvorlig flaskehals inde i det kort. Og det kan ikke være rammene!!
Geforce slår jo Radeon i mange andre spil, så tror da helt klart at HL2's samarbejde med ATi er grunden til bedre FPS. Eller så er alle andre spil bare optimeret til Nvidia "who knows?" :)
Kiwi skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 12:32: [ svar | nyeste ]
Og hvilke spil er så det? Jeg er 100% sikker på at for hvert "Geforce" spil du kan nævne kan jeg nævne et "ATI" spil. Vi har i lang tid set ATI kort have en fordel i shader og geometri intensive spil, så det her kommer ikke ligefrem som en overraskelse og behøver ikke nødvendigvis være resultatet af en sammensværgelse. Venter også spændt på deres ATI baner, de skulle udnytte de nye X800 kort til det yderste. Altså være mindre CPU begrænsede, udnytte 3DC mm....
Kiwi skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 12:26: [ svar | nyeste ]
Brian der vil altid være delte meninger om engines, men for mig at se har source enginen bevist at den kan det hele. Ekstremt detaljerede ansigter (D3's ansigter er legoklodser i sammenligning), den håndterer også både indendørs og udendørs miljøer perfekt. Vi har f.eks. ikke set hvordan D3 engine vil håndtere store udendørs landskaber, vi ved heller ikke hvordan den vil rendere vand og en masse andre ting....
Terfy tja.. Halflife2 er programmeret som et DX9.0 spil, om det er generelt at ATI kort vil være hurtigere i DX9.0 vil kun tiden vise. Men faktum er at ATI og Valve har arbjedet meget sammen, men efter rygterne skulle de også have brugt lang tid sammen med nVidia (specielt pga. FX seriens mindre gode DX9 ydelse). Idet begge kort ligger temmelig tæt i lave opløsninger (nogle gange vinder nVidia endda), tyder det ikke på ekstreme optimeringer i ATI's drivere.
NVidia vil nok være i stand til at hente en del ydelse, da deres compiler måske skal tilpasses yderligere til Valves SM2.0 shadere. Man skulle dog tro at de allerede har haft mulighed for at gøre dette pga. VST testen.... Men hvor meget de vil vinde er et åbent spørgsmål. F.eks. er der allerede brok over "banding" i vandet med 67.02 driverne, så det er ikke en nem sag at optimere. Desuden kæmper de stadig med udbredt shimmering (67.02 skulle dog have en "clamp" funktion som reducerer dette, men om denne funktion også nedsætter ydelse er ukendt).
Procenter kan være fin; men ydeldesforholdet mellem 2 grafikkort er inderligt lige gyldigt, hvis begge kort yder under 10fps...
Det ville være rart at have et billede af ydelsen i en demo på en bane fra et testsite, så man kan se, hvilke mængder af fps vi snakker om.
Mange ville nok også finde det ganske interessant, at X800XT kun mister 10-15% ydelse, når man slår fsaa og aniso til!
Rune skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 12:59: [ svar | nyeste ]
FPS svinger i 1600x1200 uden FSAA og ANI følgende:
Radeon X800XT PE fra 63,8 til 97,1 FPS (gennemsnit 84,5 FPS)
GeForce 6800 Ultra fra 47,5 til 95,2 FPS (gennemsnit 71,2 FPS)
En forskel på 19% jf. de procentuelle udregninger. Med 4xFSAA og 8xANI i 1600x1200 er tallene:
Radeon X800XT PE fra 56,1 til 81,4 FPS (gennemsnit 68,0 FPS)
GeForce 6800 Ultra fra 33,7 til 67,3 FPS (gennemsnit 50,5 FPS)
Så vi taler bestemt ikke om tal under 10 FPS, men om at Radeon X800XT PE holder ca. 70 FPS i gennemsnit i 1600x1200 med 4xFSAA og 8xANI, mens GeForce 6800 Ultra ligger på ca. 50. I gennemsnit er X800XT PE 24% hurtigere uden 4xFSAA og 8xANI, mens GeForce 6800 Ultra er hele 40% hurtigere uden 4xFSAA og 8xANI, men X800XT PE har også 30% større fillrate, så det kan næppe overraske, at GeForce 6800 Ultra rammes meget hårdere af 4xFSAA og 8xANI. Jeg har netop opdateret ovenstående artikel med FPS-værdier.
Daniel skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 15:35: [ svar | nyeste ]
Rune
Selv om det er 19% hurtigere så er X800XT da ikke noget værd i kommende spil. Uden PS 3.0 eller SLI "er på vej har jeg hørt" så holder ATI ikke mere. Du ka se i far cry den store forskel på Ps 3.0 og du mærker jo ikke at X800XT er 19% hurtigere gennemsnit i HL2, selv mit 6800GT river det rundt for vildt, og det er hvis også et af de få spil X800XT kan vinde i hehe..!
Rune skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 15:50: [ svar | nyeste ]
En forskel på 35% med 4xFSAA og 8xANI i 1600x1200 vil bestemt kunne mærkes, men hvad der er vigtigt, må naturligvis være individuelt at bedømme. Ønsker du grafikkort nu, er det nok mere relevant, at 6800GT reelt kan købes flere steder, mens ATi næsten 7 måneder efter introduktion af X800XT PE stadig ikke har formået at gøre dette grafikkort tilgængeligt for almindelige forbrugere.
Kiwi skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 16:08: [ svar | nyeste ]
Daniel: Ved du overhovedet noget om forskellen på SM2.0b og SM3.0? Der vil gå flere år (3-4), før den grænse der er på instruktions længden i SM2.0b er nået. 6800ultra vil 100% sikkert heller ikke kunne køre en shader instruktion med en længde på over 256 med en tilfredstillende hastighed. Det leder os så over til de optimerings funktioner der er i SM3.0, først og fremmest vil programmører overhovedet ikke overveje at implementere "ægte" SM3.0 før der er en stor base af kort der kan bruge det. Desuden er der ingen der siger at nVidia har implementeret det godt nok, f.eks. er der programmører der brokker sig over at flow control og dynamic branching (de vigtigste SM3.0 optimerings muligheder) ikke er ordenligt implementeret. ATI har desuden valgt at integrere flow control på en helt anden måde, hvilket kunne tyde på at det ikke er den optimale måde nVidia har valgt. Dit argument med: "Du ka se i far cry den store forskel på Ps 3.0" er mildt sagt ikke særlig vel underbygget. Med mindre du lider af "selektivt læsnings syndrom" må du have bemærket at SM2.0b giver X800 kort den samme hastighedsforøgelse som SM3.0....
Mht. SLI kan du fise over i Runes artikel om teknologien og læse kommentarerne....
Mht. til de latterlige kommentarer der kommer i stil med din: "det er hvis også et af de få spil X800XT kan vinde i hehe..!". Hvilke andre spil end D3 vinder nVidia overbevisende i? Smæk opløsningen op på 1600x1200 4xAA 8xAF og X800XT PE vinder i langt de fleste spil.
Men jeg kan godt se det, hvem kan andet end elske et 6800 kort. Specielt med deres defekte video processor og de problemer der er med OpenEXR HDR ( http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/farcry13_7.html - 6600GT taber langt mindre ydelse med HDR på end et 6800 kort). Meeeen der kommer sikkert snart en betadriver der fikser det....
Thomas skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 16:14: [ svar | nyeste ]
Underligt som programmøre er delte lige som fans. Nogen siger det ene andre det andet. Nvidia kan lige så godt have ret som ATI. Intet har bevist det modsatte. Så drop dit ATI fan boy fis. Det er til at brække sig over.
Ejer du mon et ATI kort?
Kiwi skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 20:23: [ svar | nyeste ]
Yeps jeg ejer et ATI kort, jeg er 100% tilfreds med mit X800pro VIVO som er moddet til XT PE. Jeg er glad for ATI's måde at håndtere drivere på og glad for deres forholdvis åbne politik.
Mht. til om jeg er en fanboy. Tja, jeg forsvarer ATI men jeg vil også mene at jeg er klar til at argumentere logisk for min overbevisning (hvilket som regel ikke kendetegner en fanboy). Hvis du har nogle modargumenter til mine kommentarer til Daniel er du velkommen til at skrive dem. Problemet er bare at nVidia fans som bare blapper noget i stil med "nVidia rulez! ATI sucks! Du er bare SÅ biased!" af sig. Jeg har ikke kendskab til andet end U3 engine der vil benytte alle SM3.0 optimerings muligheder, og den er ikke ligefrem færdig. Desuden snakker Tim fra Epic (U3 programmør) om at et spil baseret på deres engine vil bruge mellem 50-200 pixel shader instruktioner, det er stadig et godt stykke under de 256 der er max på SM2.0b. Der er bred enighed om at SM3.0 bliver godt i fremtiden, men det er bestemt ikke noget der er lige om hjørnet og det er bestemt heller ikke noget der vil udrette mirakler for 6800 kortenes ydelse.
Skøt skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 16:12: [ svar | nyeste ]
Der er ingen tvivl om at x800xt(pe) er hurtigere til hl2 end 6800u, navligt ved høje opløsninger og aa/af - men jeg syntes egentligt ikke xbits og driverheavens resultater burde være benyttet. Som jeg forstår det har begge sites anvendt ATI's "håndplukkede" demo.recordings, mens nvidia ifølge en aftale med valve, ikke må levere demo.recordings. (kilde: anandtech.com)
Anandtech.com har bl.a. valgt at optage deres egne demo.recordings, for at få et mere fair bedømmelsesgrundlag, der bedre repræsentere spillets forskellige dele.
Anandtech.com's resultater afviger ikke voldsomt fra dem man kan se i denne artikel, men fx. 6800gt vs. x800pro viser dødt løb hos anandtech, mens driverheaven har x800pro som klar vinder.
Personligt syntes jeg at anandtech's resultater virker mere fair, og repræsentative. Naturligvis står det driverheaven frit for at vælge hvordan de vil teste, men som et site der ofte beskyldes for at læne sig grundigt op af ATI, ville det have været klædeligt om de havde undeladt at anvende demoerne fra ATI's marketings kampagne.
Og hvis nogle skulle være nysgerrige, kan jeg oplyse at et 6800gt på en amd64 3200+ med nforce3-250 og 1gb ram, køre spillet smukt i 1280x960.4xAA-8xAF :)
Kiwi skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 20:28: [ svar | nyeste ]
Xbitlabs har kun brugt ATI's town demo, som de endda renamede for at undgå optimeringer som følge af "driver genkendelse". Resten af demoerne har de selv lavet. Personligt vil jeg mene at forskellen på om X800pro vinder over 6800GT ligger i "reflect all" indstillingen. Det ville også være lækkert om en 6800 ejer ville benche 67.02 og 66.93 i en "vandbane" og se om der er nogen forskel, det er jo der nVidia har størst problemer. Spørgsmålet er om nVidia generelt vil have problemer med (vand) shadere, eller om HL2's shadere bare ikke lige kører så godt på deres hardware. Hvis det er det sidste vil nVidia helt klart kunne vinde en del ved at re-programmere deres compiler.
sharps skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 16:29: [ svar | nyeste ]
@Skøt
Weee det er jo mit system:D. Håber dog på at kunne køre 1600x1200. Hvilket også skulle være muligt med lidt overclocking.
Skøt skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 16:59: [ svar | nyeste ]
@sharps
1600x1200 uden AA, burde gå fint, også uden overclock (min cpu er iøvrigt en clawhammer 2ghz/1mb, så hvis din er en 2.2ghz/512kb, så har du allerede et lille forspring der)
Om man så har brug for AA ved 1600x1200 er jo lidt en smagssag, den høje opløsning reducere jo i de "grove" kanter.
Mandak skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 18:03: [ svar | nyeste ]
Vi kommer hurtigt ind i en diskussion i stil med regligeon, men kan vi ikke få en lidt pænere tone i denne tråd. Når nogle brokker sig over andres indlæg og selv optræder lige så usmageligt, er vi ikke nået ret langt.
Og for lige at slå en pæl igennem diskussionen om støtte/sammen arbejde mellem GPU producenter og spil udviklere/producenter.
” NVIDIA is pleased to announce that id Software recommends the GeForce FX family of graphics processing units for DOOM 3”
http://www.nzone.com/object/nzone_doom3_home.html
Dette har nok ikke været helt billigt og uden optimering. Og så må vi hellere ikke glemme at ATI bundlede HL2 med deres grafikkort, det har de nok også fået lidt optimering for.
Man…
seattle skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 18:29: [ svar | nyeste ]
Hej Rune
Jeg ved godt at dette ikke har noget med emnet at gøre.
men denne test bliver ikke formateret korrekt i IE6. Alle andre af dine sider er korrekte(1280x1024). ingen tekst linier bliver formateret men skrevet i fuld længde
Jens
Rune skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 01:59: [ svar | nyeste ]
Fejlen burde nu være rettet, jeg har tilladt mig at slette øvrige indlæg desangående.
terfy skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 20:32: [ svar | nyeste ]
ja, sitet er ikke helt programmeret i tiptop klasse..
men tilbage til grafikkort igen..
jeg synes det stinker for meget som om at kort-producenter optimerer deres kort ud fra en række spil..
det burde sq da være omvendt.., at det er spillene der ska optimeres efter kortene..
det er ren molbo..
terfy skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 21:34: [ svar | nyeste ]
SÅ, nu tror jeg webmasteren er klar over fejlen, og tror osse han arbejder på det..
tror han har fattet det.. jeg mener = der er så mange der har skrevet det, og tror ikk han gider læse ALLE's klager, når det handler om det samme..
anyway kan nogen komme med et bud på hvornår næste generation af grafikkort kommer ?? ( bare for nysgerrighedens skyld )
Rune skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 02:08: [ svar | nyeste ]
Formodentlig i sidste halvdel af 2005 (mht. R520 og NV50), men intet er sikkert.
Clintin skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 21:34: [ svar | nyeste ]
Jeg tror vi har hørt at siden ikke virker korrekt(det gør den heller ikke her), men det skal der jo nok blive rettet op på.
Der er ingen tvivl om at ATI er mest overbevisende i HL2, men geforce6-serien er til gengæld mere overbevisende i de fleste andre spil, uden FSAA og AA, og som andre nævner så ydelsen med Geforce6 ikke dårlig i HL2
Martin skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 22:36: [ svar | nyeste ]
Hej allesammen.
Den her er til alle jer som kommer ind og tror det ene er bedre end det andet. Jeg har en Intel P4 som kører 3250MHz og et godt aldret TI4200 kort og jeg kører sku spil helt cool. AMD kan det ene og Intel kan det andet og ATI kan det og nVidia kan det andet. Så er det sagt :)
God aften
phg skrev Saturday den 20 November 2004 kl. 23:15: [ svar | nyeste ]
#thomas
kiwi er ikke sådan at bide skeer med,belive me jeg har prøvet,han har argumenterne iorden og han plejer at fordele sol og vind ligeligt
hvis der er noget nvidia er gode til plejer han også at nævne det i hans nogen gange noget videnskabelige post
Nogen der ved om der er et benchmark-program med steam-version af Half-Life 2. Jeg gad godt lige teste min puter.
83.72.68.13.ip.tele2adsl.dk skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 00:06: [ svar | nyeste ]
Er 5900XT virkelig så ringe? :S
Clintin skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 00:14: [ svar | nyeste ]
Ja hvis du ønsker at udnytte de DX9 effekter som kortet tilbyder, men hvis du kan leve med DX8 effekter så er det ikke så ringe endda(tænk på det som et kraftigt GF4 TI-kort).
#Martin, det meget muligt HL2 kører udemærket på dit system, men det siger ikke noget om der findes bedre systemer at køre det på. Dog skal du huske at dit sys kører DX8, og derfor ikke er så belstet som sys der kører DX9(men du får heller ikke samme mængde effekter).
white skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 03:20: [ svar | nyeste ]
sikke en snak om grafik kort kan slet ikke forstå at man kan blive så sur over det.. om det ene er bedre end det andet og så vidre ... nu har jeg selv haft begge mærker og har vært meget glad for begge... lige nu har jeg et x8ooxt pci expresse og det køre som det skal.. men om det ene grafik kort køre 5-10 fsb mere end det andet kan da næsten være lige meget når man er over de 60 fps... nu har spillet mange spil i 1600*1200 med alt sat til og jeg har ikke set nogen problemer... så om nvidia er hurtiger har jeg ikke meget at bruge til når alle spillen køre som de skal. så jeg tog det først og beste grafik kort jeg kunne få og denne gang blev det ati.. og det kunne ligeså godt ha blevet et 6800u... jeg syntes det er dejligt at de kan presse hinanden ati og nvidia det komme jo til vores fordel i den siste ende så det skulle vi da være glad for lige som vi har intel og amd.... hvis der kun har vært et mærke hvad ville prisen så ikke ha vært ????
God test, meget illustrerende, og nu er man bare pi...forvirret igen mht. hvilket kort man skal vælge, troede lige, at ultra med møje og besvær var ved at have førertrøjen igen, især efter SLI.
Rune du har altid sagt, at du venter på det kort, som kører bedst til HL2, betyder det, at du nu afbestiller dit 6800 gt, eller vælger du i mangel på leverancer af x800 xt kort at være realist og få et 6800 gt?
Et grafikkort i hånden er bedre end 10 i restordre!! :-)
Rune skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 12:27: [ svar | nyeste ]
Tak; jeg har afbestilt HIS X800XT PE IceQ og i stedet bestilt Galaxy GeForce 6800GT; der må vel være grænser for ens tålmodighed - jeg ventede siden juli på HIS-kortet. Derudover har jeg oplevet Galaxy 6800GT, som var meget støjsvagt, og HDR i Far Cry virkede meget imponerende (dog lidt tungt, men det overlever jeg nok). Galaxy GeForce 6800GT anvender 370 MHz VPU, dvs. 93% af VPU-hastigheden på ægte 6800 Ultra, og såvidt jeg har kunnet læse mig frem til, så kan både VPU og ram ofte nemt klare 400/1100. Half-Life 2 afvikles dog så fremragende på 9700 Pro i 1600x1200 med alt i max. uden FSAA og ANI, at jeg alvorligt har overvejet helt at udskyde opgradering af grafikkort (nu hvor jeg har skiftet cpu til Athlon 64 2530/230 MHz (CPU/HT), hvilket faktisk gav en del ekstra ydelse i Half-Life 2, selv om jeg ofte er grafikkort-begrænset i 1600x1200.) Resultater med 9700 Pro og Athlon 64 2530/230 kan findes som kommentar til denne artikel (søg efter indlæg "18 november 2004 kl. 13:22", Catalyst 4,11 med 4,12B se "18 november 2004 kl. 13:53"):
A.M. skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 12:41: [ svar | nyeste ]
Hej Rune!
Kunne det tænkes, at HardwareTidende vil bringe en anmeldelse af HL2? Boomtown og Gamereactor har allerede givet spillet topkarakterer
Rune skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 12:45: [ svar | nyeste ]
Det kunne tænkes, ja, men næppe før engang i næste uge. En anmeldelse her på sitet tager mange timer at udarbejde, og med de anmeldelser, som allerede eksisterer, er der dog næppe stor grund til at afvente vores anmeldelse. Se også her, hvor ikke en eneste anmeldelse er under 90%:
Kiwi skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 18:05: [ svar | nyeste ]
Mit temperament løb lidt af med mig, lunten er kort efter 6 dages diskussion om Halflife 2/ ATI/ Nvidia... Det var kun min mening at kommentaren skulle ramme folk som, uden at vide hvad de taler om, skamroser deres 6800 kort og "disser" X800. Jeg kan godt se at den også rammer alle de "normale brugere" af dette kort, så hermed undskyld fra mig :-)
Mht. HDR på 6800GT/Ultra vs. 6600GT, tror jeg ikke det bunder i en silicon fejl i stil med Video Processoren. Hvis man ser lidt logisk på det ligger 6600GT's fordel nok nærmere i den højere hastighed på kernen. Hvis OpenEXR HDR er implementeret ens på både NV43 og NV40 udregner 6800GT/Ultra jo "kun" med 350/400mhz, mens 6600GT kører med 500mhz. Jeg vil gætte på det er grunden til at 6600GT vinder i de lave opløsninger, når det så bliver båndbredde begrænset må det give op. Så jeg vil nok indrømme at det var et "cheap shot" mod 6800 serien fra min side ;-) Jeg vil dog stadig mene at OpenEXR ikke har de helt store muligheder foreløbig, det tager alt for meget ydelse og som regel har programmører ikke den store interesse i at implementere en ting der kun vil appelere til få kunder.
Jeg holder også stadig fast på at SM3.0 er relativt uinteressant på nuværende tidspunkt/ hardware (bortset fra GI og den øgede instruktions længde). Jeg har f.eks. lavet lidt research på dynamic branching. Det er en funktion der sorterer pixels så det kun er de nødvendige der bliver shadet, selvfølgelig gør dette at hastigheden stiger :-) Men problemet for NV4X implementeringen ligger i opbygningen af pipelines. Både R4XX og NV4X er opbygget i "quads", hvilket vil sige at 4 pipelines er "bundet sammen". Problemet er så at dynamic branching udføres på quad batch niveau, hvilket betyder at branchet shader funktion vil optage en hel quad (4 pipelines). Da en quad batch består af 1000 pixels betyder det at området der skal shades skal være mindst 33x33 pixels før det kan betale sig at branche. Så branching bliver først rigtig godt med den nye "unified shader struktur" som skulle komme i SM4.0/DX10 (rent umiddelbart virker det til at MS vil diktere hvordan de forskellige GFX producenter opbygger deres pipelines). Denne "model" skulle være uden den sædvanlige quad opbygning og derfor ikke lide under den samme begræsning som de nuværende. Det virker til X-box2 GPU'en vil være bygget på den standard, men det er ikke sikkert at R5X0 til "stand alone" kort vil have den samme opbygning.
Mht. til Halflife 2 ydelse er det programmeret på og til ATI kort. Dette er meget naturligt da ATI har haft yderst velfungerende DX9 kort de sidste 2 år, og nVidia's først lige kommet. Dette betyder at shaderne i HL2 skal "oversættes" før de kører optimalt på nVidia hardware, det er det compileren bruges til. Man kan se det som en ATI/nVidia ordbog, når compileren møder en shader slår den op i denne bog (driveren) og finder den bedste måde at "oversætte" den på (splitte den op til de forskellige ALU'er i pipelinen). Denne ordbog udvides og opdateres konstant efterhånden som der kommer nye shadere til. Jeg ville dog stadig mene at nVidia allerede burde have de fleste shadere på plads set ud fra resultaterne i VST testen, men der er sikkert stadig mulighed for at optimere. Jeg er også spændt på benchmarks af Vampires spillet, det virker til at være en del heftigere at trække end HL2.
Jeg bryder mig stadig ikke om formuleringen "geforce6-serien er til gengæld mere overbevisende i de fleste andre spil, uden FSAA og AA" og ting i samme stil. Det kommer helt an på hvilke spil man kigger på... Hvis du f.eks. sammensætter en suite med MOH: AA, Thief 3, TR AOD, Perimeter og Splinter Cell PT mfl., vil X800 vinde i "pure speed". Jeg er 100% klar over at det også er nemt at finde spil hvor 6800 vinder i "pure speed", men jeg mener ikke det er "de fleste andre spil".
Gandalf skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 19:38: [ svar | nyeste ]
Det mener jeg så det er. Men det er jo også resultater med AA/AF der tæller for highend kortene :)
Clintin skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 21:04: [ svar | nyeste ]
#Jeg tror der er mange af de faste læsere på siden (inklusive mig selv), der har set frem til en anmeldelse af HL2, jeg har endnu ikke fundet én dansk side der har anmeldt HL2. Desuden er det ubetinget HT der levere de bedst skrevne anmeldelser i DK.
Gandalf skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 21:10: [ svar | nyeste ]
Hva snakker du om? Der er frit valg på alle sites:
Men jeg foretrækker da også Rune's anmeldelser, men hellere en god én, end en rushed én! Vi har jo allesammen spillet nu så det haster jo ikke, men bare den bliver god :)
sharps skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 21:14: [ svar | nyeste ]
@Gandalf
Tal for dig selv du, i skrivende stund sidder jeg og glor på skiftevis æskerne til FarCry og Doom3, men kan ikke spille nogen af dem da mit grafikkort er gået i stykker=(...så HL2 bliver sku nok først efter jul.
Så bare giv dig god tid Rune^^
Gandalf skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 21:20: [ svar | nyeste ]
1. Lær at købe kvalivarer
2. Lær ikke at overclocke
3. Lær at gem garanti bevis
Hvis du havde fulgt disse tre simple steps, ville du ikke sidde i suppedasen nu :P
sharps skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 21:45: [ svar | nyeste ]
1. Alle producenter kan lave fejl i grafikkort eller anden hardware og hvis du så ikke har været ude for det. Har haft både HIS 9800pro IceQ, som vist skulle være ret god kvalitet ifølge 99% af brugerne her på siden, og et Gainward 6800GT, som også skulle være fin kvalitet ifølge mange sites. Begge var defekte fra starten og stod af efter få dages forløb uden at jeg på nogen måde havde behandlet dem dårligt eller på anden måde gjort skade på kortene.
2. Desuden havde jeg ikke overclocked nogen af dem.
3. Jeg har garanti beviset, men nej Gandalf, selvom jeg tager mit garanti bevis, lukker øjnene og ønsker mig et nyt grafikkort står jeg ikke med et i hånden få sekunder efter. Man skal rent faktisk sende kortet ind til RMA sammen med garantibeviset, hvorefter butikken man har købt det hos skal se efter om kortet er beskadiget eller ej. Hvis det viser sig at kortet er beskadiget sender de et nyt. Dette kan tage flere uger du.
Jeg tror vi skal være glade for at der er noget konkurrence, eller sad vi i saksen, hvad angår grafikkort, og cpu´er for den sags skyld..
Kanon artikel Rune.. Igen..
Gandalf skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 23:17: [ svar | nyeste ]
Ok da, siden hvornår har dit grafikkort været i stykker? Jeg har aldrig nogensinde hørt om nogen, der har indleveret et dfekt grafikkort og så først fået et nyt udleveret 1½-2 måneder efter. Når du så bare siger at du først vil spille HL2 efter jul, så antager jeg selvfølgelig at du selv har været skyld i kortets tilstand. Men hvis det virkelig er rigtigt at de først giver dig et nyt et 2 måneder efter du har givet dem det, så ville jeg helt klart handle hos en anden forhandler en anden gang og chekke kundeservice niveauet før jeg handler ;)
Alca skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 23:23: [ svar | nyeste ]
Det er en meget god artikel, men hvorfor er der kun medtaget to grafikkort til testen. Flere grafikkort ville da have givet et bedre helhedsindtryk til at vælge grafikkort ud fra ydelse i spillet? Når denne anmeldelse nu kun går på HL2.
Den virker på mig lidt rushed og jeg ville nok hellere se en lidt dybere test i næste uge end en egentlig anmeldelse af selve spillet. Desuden går en anmeldelse vel også på at få lokket en gamer til at spille spillet end at få styret lysten ved at læse om det, fordi man er fanatiker af spillet.
Rune skrev Sunday den 21 November 2004 kl. 23:35: [ svar | nyeste ]
Diverse udregninger er tidskrævende, derfor er fokus kun på high-end. HardwareTidende er et ukommercielt site, hvor ingen tjener så meget som en krone, hvorfor det er begrænset, hvor meget tid vi kan investere i diverse artikler. Ønsker du viden om andre grafikkort, vil jeg anbefale at læse diverse originalartikler - formålet med ovenstående artikel er blot at få et hurtigt overblik mht. aktuelle flagskibe fra ATi og Nvidia.
Ra skrev Monday den 22 November 2004 kl. 00:05: [ svar | nyeste ]
Som tilføjelse til Kiwi's tidligere indlæg:
Jeg tror også vi skal være meget varsomme med at vurdere hvor meget fordel Geforce6-serien har af SM3,0 da vi kan ende med at konkludere at nVIDIAs SM3,0-understøttelse er lige så ringe som FX-seriens DX9-understøttelse...
Kiwi skrev Monday den 22 November 2004 kl. 08:57: [ svar | nyeste ]
Hey Rune.
vil det så sige at når man f.eks går ind på edbpriser.dk og finder et X800XT PE fra eks. asus og der så står at leveringstiden er 6-12dage så det løgn? for det er et kort som jeg gerne vil have men hvis det der står ikke passer og at man først får sig kort om 3-4md vil det så ikke være beder at vente til den nye genartion af grafikkort? ved kort det ikke lige høre til emmen men tænkte jeg lige ville spøger håber ok?
Rune skrev Monday den 22 November 2004 kl. 17:30: [ svar | nyeste ]
Ja, forventede leveringstider er generelt ukorrekte mht. X800XT PE - men dermed ikke skrevet, at du ikke kan være heldig.
Shadow_Foe: Jeg har svært ved at læse, hvad du skriver. Du kunne overveje, at give dine beskeder en tur i gennem Word's stavekontrol før du poster dem? (betragt det som en venlig hentydning - jeg vil gerne forstå, hvad du skriver >:] )
Someone skrev Monday den 22 November 2004 kl. 16:00: [ svar | nyeste ]
Anders P, du skulle måske selv tage et dansk kursus? Det er da til at forstå hvad Shadow_Foe skriver..
Undskyld, ikke for at flame, bare et godt råd..
Anders P skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 21:23: [ svar | nyeste ]
Peace >8]
sharps skrev Monday den 22 November 2004 kl. 17:23: [ svar | nyeste ]
@ Galdalf
Det tager jo et stykke tid at sende kortet frem og tilbage.
Har i den korte tid hvor jeg har haft mit Gainward kort besluttet mig for at købe et andet kort, fordi det larmer lige lovligt meget. Vidste selvfølgelig godt at det larmede, men på 100% er det helt vanvittigt. Derfor har jeg snakket med min forhandler om at få pengene tilbage da han ikke har et kort jeg vil bytte det til. Han kræver dog 250kr for at få pengene tilbage. Er det fair eller hvad?
HL2 bliver først efter jul da jeg jo lige skal tæske igennem Doom3 og FarCry:D
Hvis kortet ikke virker, er han jfr. købeloven forpligtet til at reparere det inden rimelig tid, alternativt give dig en tilsvarende vare igen. Kan han ikke det, kan du gratis hæve købet.
Hvis varen ikke er mangelfuld er han derimod ikke forpligtet til at bytte varen,(med mindre han har reklameret med andet). og så lyder 250 kr vel egentlig som en fornuftig pris.
Jørgen skrev Monday den 22 November 2004 kl. 21:20: [ svar | nyeste ]
Hej Rune,
Jeg noterer med interesse, at du har bestilt et Galaxy 6800 GT, da jeg er på nippet til at gøre det samme ud fra de samme kreterier som dig: støjsvaghed og overklokabilitet.
Men hvad er støjsvagt? Er det subjektivt uhørligt, eller hvad synes du? Jeg har med stor omhu gjort mit system så stille som muligt (Chieftech-kabinet med MagicFleece støjdæmpningsmåtter, en whisperbox, et passivt kølet Geforce 5200 FX, en meget stille CPU-køler og en meget stille PSU). Computeren befinder sig i min og min bedre halvdels dagligstue, så stilhed er meget, meget vigtigt, da jeg ellers får slag.
Hvor har du i øvrigt bestilt det fra, en tysk forhandler? Og sidst men ikke mindst - til hvilken pris og med hvilken leveringstid?
Tak for et fantastisk informativt site, der efterhånden er blevet min væsentligste kilde til spilhardware.
Jørgen
Rune skrev Monday den 22 November 2004 kl. 22:52: [ svar | nyeste ]
Uhørligt kommer vi nok næppe ned på, støjsvagt opfatter jeg som niveau, der muliggør, at PC'en ikke generer andre i familien, selv om PC'en står måske 1 meter fra stuens TV. Læs mere her om Galaxy 6800GT:
Snoway skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 17:48: [ svar | nyeste ]
Jeg synes umiddelbart ikke at det er det mest støjsvage kort jeg har hørt. Når jeg giver mine blæsere og CPU-køl 0 RPM, så er den stadig tydelig. Jeg vil dog prøve at skille maskinen ad når jeg kommer hjem, da jeg synes at kunne høre noget egensvingning, så måske er fejlen på min egen side. For dem der går op i bench, så kan jeg sige at jeg får 12343 i 3dMark03 og 60247 i AquaMark3...ikke at det siger det store, men det er der mange der går op i. Dette er med en 3ghz p4, 1024ram og OC på 6800GT ved 420/1050.
Men jeg er glad for Galaxy-kortet. Det spiller godt. Er meget stabilt og giver mig den performance jeg ledte efter, da jeg gik fra mit 9700pro. Synes faktisk at bemærke at det er ofte er min CPU der er flaskehalsen...
Men...godt kort. Det skulle enten have været dette eller HIS, men jeg blev mildst talt træt af venten på ATI, så derfor. Jeg bruger 66.93-drivere som kører meget stabilt. Havde lidt knas med 67.02-betaen.
Én ting irriterer mig dog. Mine ram kan ikke OC til mere end 1070? Om det er en fejl på mit kort, eller om det er generelt på Galaxy ved jeg ikke? Coren kan til gengæld komme op på 434 uden artifacts.
Nogen der har nogen erfaring med hensyn til rammene? Jeg bruger Rivatuner.
Jørgen skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:55: [ svar | nyeste ]
Tak for svaret, Rune. Jeg afventer i spænding at høre dine førstehåndstryk, når du først har fået Galaxy-kortet installeret. Incidentally, when might that conceivably be?
Venlig hilsen
Jørgen
195.181.30.74 skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 11:33: [ svar | nyeste ]
Rune: tak for en interessant artikel, som var ganske oplysende.
Jeg tænkte om der var nogen, som besag information om release på en evt. demo af spillet? Det kunne være rat lige at vide, hvordan det kørte på computeren før man gav penge for det!
Jeg har en Acer Ferrari 3200, og tænkte om der var nogen, som havde erfaring med ydeevne på netop denne maskine? Og hey det er sku' da stort at Half-life 2 endelig er kommet ud, det har vi fandme ventet på i lang tid!
Crunch skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 13:22: [ svar | nyeste ]
Har ikke lige linket her på arbejde, men Valve skulle idag, frigive en patch for at løse "stutter" problemmet, som skulle have med texture caching at gøre.
Mick skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 15:25: [ svar | nyeste ]
Er der nogen som døjer med lyden? Synes ellers at det er noget af det bedste lyd/underlægningsmuzak jeg længe har "lyttet" til - og nul "stutter" her...
Anders P skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:07: [ svar | nyeste ]
NOgen der har erfaringer med lydniveauet på MSI 6800 128mb og MSI 6800GT?
Anders P skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:12: [ svar | nyeste ]
Anders P skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:14: [ svar | nyeste ]
Det var i forhold til dit kommende køb af Galaxy.
Det er jo så godt nok, når der er vand på banen...om jeg så må sige. Ellers er den jo generelt 4/5 så god :)
Rune skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:31: [ svar | nyeste ]
Havde jeg kunnet købe HIS X800XT PE IceQ nu, så havde jeg gjort det, men dette er ikke tilfældet. Galaxy 6800GT kan jeg få kr. 1.000,00 billigere med minimal ventetid, så derfor dette kort - 1 fugl i hånden er bedre end 10 på taget, jf. dansk ordsprog. Derudover afvikles HL2 fint på mit 9700Pro, så det er lige før jeg overvejer at vente på R520 :-)
Anders P skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:48: [ svar | nyeste ]
"Derudover afvikles HL2 fint på mit 9700Pro, så det er lige før jeg overvejer at vente på R520 :-)"
Ja det husker jeg du sagde...
Jeg skal indrømme, at jeg har fuld tillid til, at dit valg bliver velovervejet, men jeg studser bare lidt over dit valg af galaxy jvf. ovennævnte.
Også bare for, at der er nogen der venter på HIS sammen med mig :)
Rune skrev Thursday den 25 November 2004 kl. 22:21: [ svar | nyeste ]
XBitLabs har netop verificeret Firingsquads målinger mht. cpu-ydelse i Half-Life 2:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.