af Webmaster Tuesday den 23 November 2004 kl. 21:43 [ Software ] Det føltes, som om DVD-drevet tog evigheder om at overføre installationsfilerne, og flere gange tog jeg mig selv i at råbe "kom nu" efter drevet. Efter oprettelse af Steam-konto og behandling af flere filer over Internettet åbnede spillet sig endelig. Jeg indstillede næsten alle grafiske detaljer til det maksimale og startede for første gang spillet. Porten til en ny dimension var åbnet, og pludselig gik det op for mig, at jeg og Gordon Freeman var samme person, og dette var min Matrix.
INTRODUKTION
Jeg husker ikke, hvorledes jeg kom ombord på toget, og mine medpassagerer virker også overraskede over min tilstedeværelse. Toget ruller langsomt ind på hovedstationen i City17, og jeg stiger forsigtigt ud af toget. En flyvende scanner tager mit billede. De ved nu, at jeg er ankommet. På en holoskærm byder min gamle chef dr. Wallace Breen fra Black Mesa Forskningsinstitutionen velkommen til City17:
Dr. Wallace Breen i ledtog med fjendtligtsindede rumvæsner byder velkommen til City17
Rumvæsnerne overtog jorden for snart lang tid siden, og min tidligere kamp mod invasionen fra det ydre rum ser ud til at have været omsonst. Undtagelsestilstand hersker overalt, og soldater tager vores bagage. Jeg føler mig konstant overvåget, men soldaterne ved tydeligvis ikke, hvem jeg er. Soldaterne reagerer aggressivt, hvis jeg kommer for tæt på, så jeg holder mig på afstand:
Soldater reagerer aggressiv, hvis jeg kommer for tæt på
Solen kigger sløvt ind ad store vinduer på stationen, og det virker som en sen eftermiddag eller tidlig morgen. Jeg har ingen tidsfornemmelse og passerer flere soldater på vej ind i venteværelset. En kvinde fortæller, at hun har mistet sin mand, da han blev forhørt af soldaterne, men at hun har fået lov til at vente på ham. Hendes mand skulle ankomme med et senere tog, men hun virker modløs og ser allerede ud til at have ventet i flere dage. Flere triste personer befinder sig i stationens venteværelse. En mand advarer mig om, at vandet er forgiftet og kan medføre hukommelsestab. Det ser ud til, at ingen passerer videre ind i City17 uden at blive forhørt. Det er snart min tur, og soldaterne beder mig om at følge med:
Jeg er på vej mod forhørslokalet. En stemme i mit hoved fortæller, at jeg skal bemærke "High Dynamic Range Rendering"-effekter, men jeg forstår ikke, hvad det betyder
Jeg har ingen våben, og ved ikke, hvad jeg skal stille op. Et hurtigt kig ind i forhørslokalet viser stor mængde blod på gulvet. Alle veje kan ende her. Til min overraskelse viser det sig, at modstandsbevægelsen findes - og til min store glæde ser jeg, at Barney Calhoun har forklædt sig som den soldat, der skal afhøre mig:
Barney Calhoun (en stemme siger ordet "BlueShift" i mit hoved, og jeg har ingen forklaring) har forklædt sig som soldat og hjælper mig med at undslippe inkvisitionen. Barney virker mere levende og rund i ansigtet end nogensinde før
Barney kontakter dr. Isaac Kleiner, genner mig hurtigt videre ud i et baglokale og beder mig finde vej til en større plads i byen. Efter at have passeret et par mindre rum og en større ankomsthal befinder jeg mig pludseligt på en åben plads i City17:
Flere personer passerer pladsen, hvor udgange er låst af kraftfelter. Soldater patruljerer og der er flere scannere i luften
Jeg bliver et kort øjeblik imponeret af den gigantiske bygningskonstruktion, som rumvæsnerne har plantet i hjertet af City17. Da jeg lægger nakken tilbage kan jeg se, at den når ind i skyerne:
En storskærm er placeret på en søjle, hvor dr. Breen fortsætter med at argumentere for det fornuftige i, at rumvæsnerne undertrykker menneskets forplantningsmuligheder. Og at menneskelige instinkter i forbindelse med selvopretholdelse hindrer den frihed, som mennesket ellers kunne modtage. Spørgsmålet er måske mere, om dr. Breen selv har nået et niveau, hvor han er hinsides almindelig menneskelighed. Jeg har en fornemmelse af, at jeg senere kommer til at møde Breen. På pladsen patruljerer flere soldater fra "Kombinen", hvilket er et udtryk, som jeg tror er associeret til en form for gigantisk "bistade", som her er fyldt med rumvæsner, og hvor City17 udgør hovedkvarteret. Tanken om at befinde mig i hjertet af rumvæsnernes "bistade" gør mig en smule utilpas, især da en gigantisk Strider passerer bag et hold soldater (disse soldater kaldes også for udøvere af "Civil Beskyttelse"):
I baggrunden ser jeg en næsten 10 meter høj og svært bevæbnet Strider, mens en flyvende scanner lyser efter en civil person
Jeg skjuler mig i en baggård og skubber nogle kasser tæt på et hegn, så jeg kan passere væk fra pladsen og ind mod andre bygninger. Det ser ud til, at en scanner har fanget min flugt over plankeværket, og jeg løber ind i en beboelsesejendom. Flere beboere virker magtesløse og opgivende. Jeg ser flere vogne ankomme med soldater, som løber mod den bygning, jeg befinder mig i. En beboer råber, at jeg skal løbe mod taget. Jeg tager flugten, og befinder mig hurtigt på taget. Soldaterne ser mig nede fra vejen og skyder efter mig. Jeg flygter over flere hustage og hopper ind gennem et vindue til en ejendom. Længere nede i ejendommen møder jeg et andet medlem af modstandsbevægelsen, den smukke Alyx Vance, datter af Eli Vance:
Alyx er en meget aktiv modstandskæmper, og opfører sig som en, der kunne få lov til at nyde en ordentlig omgang frimærkesamling
Alyx guider mig videre til dr. Kleiner, som netop har fuldført de første relativt succesfulde eksperimenter med teleportering. Jeg har indtil videre befundet mig i civilt tøj, men opdager til min forbløffelse, at min gode gamle dragt stadig eksisterer:
I dr. Isaac Kleiners laboratorium finder jeg min gamle dragt
Våben har jeg ikke mange af, men en pistol er bestemt bedre end ingenting. Dr. Kleiner beder mig tage plads i teleporteren, så jeg kan komme hen til Eli Vance. Teleporteren starter planmæssigt, men pludseligt sker en fejlfunktion, og jeg befinder mig tæt ved en banestrækning. Soldaterne er nu opmærksomme på mig, og jeg må nu bevæge mig mod Eli Vance's laboratorium til fods. Flere soldater kommer til, og jeg bekæmper dem i stort antal. Senere sender Kombinen en helikoper mod mig, som jeg undgår med nød og næppe:
Jeg har kun en lille pistol, som intet kan stille op mod den pansrede helikopter
Jeg flygter gennem diverse kloakker og spildevandsafløb, indtil jeg møder endnu et medlem af modstandsbevægelsen, som tilbyder mig en propeldrevet båd. Nu går alting lidt hurtigere, og jeg opdager, at jeg pludseligt befinder mig i større afstand fra bymidten:
Efter længere flugt befinder jeg mig på en åben plads med udsigt over City17
Jeg fortsætter hurtigst muligt videre, og kommer senere i tanke om, at området omkring City17, trods besættelsen, kan være et smukt sted:
Udsigt fra min propeldrevne båd
En stemme i mit hoved fortæller mig, at mit Cyberdeck har sat sig ned på "Reflect World", og at "Reflect All" automatisk vil blive gendannet. Jeg er forvirret over denne besked, men opdager, at mit kamera nu tager bedre billeder:
På min vej finder jeg mange døde og lemlæstede personer. Ikke alle har overlevet kampe mod soldaterne og det, som er værre. Der er specielt en, som jeg husker:
I et forhørslokale finder jeg denne person, som ser ud til at være blevet tortureret af rumvæsnerne og deres allierede
Kombinens forbrydelser stopper ikke her, og standser ingen rumvæsnernes fremfærd, er alternativerne gruopvækkende. Jeg tog også dette billede:
Resterne af et tidligere menneske
Jeg fortsætter min bådtur mod Vance's laboratorium, men soldaterne er nu blevet særligt opmærksomme på mig, og jeg ser et rumskib passere over mit hoved, som medbringer flere soldater:
Et rumskib bringer flere soldater
Efter at have sat soldaterne af, flyver rumskibet væk:
Min propeldrevne båd har heldigvis ingen problemet med at passere jord, og soldaterne vil ikke overleve at kollidere med min båd
Jeg ankommer lidt senere til en lokalitet, hvor modstandsbevægelsen kan modificere min båd via installation af et kraftigt maskingevær, så jeg nu kan tage kampen op mod selv pansrede helikoptere. Dette gør den sidste del af rejsen mod Vance's laboratorium betydeligt nemmere, og efter kort tid kan jeg atter hilse på Vance og hans medarbejdere. Som noget specielt har Vance udviklet en maskine, der kan kontrollere tyngdekraften omkring et objekt. Denne maskine kan blive et værdifuldt våben, og Alyx inviterer mig til at teste denne maskine sammen med hendes "hund", som viser sig at være en robot:
Alyx med hendes robot, som besidder glimrende kunstig intelligens, dog ikke nær så god som Alyx, men Alyx er jo også et ægte levende menneske
Pludseligt angribes Vance's laboratorium af Kombinen, som måske har fundet ud af, at jeg er ankommet. En tunnel styrter sammen, og jeg må flygte via Ravenholm, selv om Alyx udtrykkeligt har fortalt, at hun og andre mennesker nu holder sig meget langt væk fra denne farlige bydel. Det er nu blevet nat, og jeg begynder forsigtigt at bevæge mig gennem Ravenholm. Jeg bliver pludseligt angrebet af mennesker, der styres af krabbelignende rumvæsner. Jeg finder hurtigt et par store savblade, og takket være min tyngdekrafts-kontrollerende-maskine udvikler alt sig til lidt af et blodbad:
Jeg kom intet til, mens andre slap knap så heldigt fra vores møde
Jeg fortsætter gennem Ravenholm og finder ud af, at en mere eller mindre mentalt velfungerende præst har opstillet mange forskellige fælder, så mennesker, der er besatte af rumvæsnerne, nemt kan dræbes. Præsten ser også ud til at have sans for design og pompøs udsmykning:
Ikke den mest hjertelige velkomst, men holder man af en god grillfest, så kan duften vel afstedkomme omfattende spytafsondring
Det viser sig, at der udover de krabbelignende små spring-monstre, som jeg tidligere har oplevet på hovederne af besatte mennesker, nu også findes en langt farligere variant. Disse er giftige og bevæger sig som firbenede edderkopper, og kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på personer, der lider af araknofobi. Endvidere kan flere af disse edderkoppe-agtige monstre sætte sig på samme person, og udgør derved langt farligere modstandere end de klassiske "krabbe-besatte"-personer:
Flere edderkoppelignende monstre kravler på jorden, og to personer i midten af billedet er besat af flere af disse. Personen yderst til højre er besat af et velkendt og krabbelignende monster
Ravenholm er ikke et sted for sarte sjæle, men takket være et haglgevær, som jeg fik af præsten, er udfordringerne overkommelige:
Aktuel tagstilling: Haglgevær 4 - 0 rumvæsner
Jeg fornemmer nu, at jeg har klaret næsten en tredjedel af min fulde mission, som går ud på at bekæmpe invasionen fra rummet. Min mandlige intuition fortæller mig også, at hvad jeg har gennemgået indtil videre, blot er en lille forsmag på de absolut fantastiske og spændende oplevelser, som venter længere ude i fremtiden. Indtil videre har dette været mit livs vigtigste ekspedition, og jeg er sikker på, at andre vil opleve det på tilsvarende måde, når de engang oplever min fulde beretning. Jeg har ikke mulighed for at skrive mere om mine oplevelser, men vil i en sidste notits se nærmere på kvalificerede Cyberdecks:
HARDWAREKRAV, OPTIMERING OG GRAFIK
Ikke alle moduler er lige anbefalelsesværdige, men nedenstående kan anbefales:
Cheapskate Cyberdeck
CPU: 1,2 GHz
RAM: 256MB
GRAFIKKORT: DirectX(r) 7 kompatibelt med DirectX(r) 9.0b
STYRESYSTEM: Windows(r) 2000/XP/Me/98
NB: INTERNET og DVD-drev påkrævet!
Mellemklasse Cyberdeck
CPU: Svarende til P4 på ca. 2,4 GHz
RAM: 512MB RAM
GRAFIKKORT: DirectX(r) 9 kompatibelt med DirectX(r) 9.0c
STYRESYSTEM: Windows(r) 2000/XP
NB: INTERNET og DVD-drev påkrævet!
Forkromet Cyberdeck
CPU: Svarende til P4 Northwood på mindst 3 GHz
RAM: Mindst 1GB, helst 1,5GB eller 2GB
GRAFIKKORT: Radeon 9700-9800 (Pro/XT)/X700-serien/6600GT op til 1600x1200 uden FSAA og ANI, R420 eller NV40 hvis FSAA og ANI ønskes aktiveret i 1600x1200
STYRESYSTEM: Windows(r) 2000/XP
NB: INTERNET og DVD-drev påkrævet!
For gennemgang af ydelse i Half-Life 2 med high-end grafikkort og forskellige cpu'er anbefaler vi denne artikel:
Half-Life 2 er en sublim oplevelse med den rette hardware; her forsøger en soldat at bekæmpe et fjendtligt-sindet rumvæsen, og den af de to, som overlever, vender sin opmærksomhed mod dig...
Skulle enkelte ikke have læst William Gibsons roman Neuromancer (dansk: Neuromantiker), må vi vel hellere forklare betydningen af Cyberdeck (fra midten af 80'erne - filmen Matrix har kopieret dette begreb):
"The Human mind can’t directly comprehend the flow of data in the Matrix. For this reason, a piece of cyberware, known as a Datajack, is implanted into the skull and connected to the brain. The datajack converts brainwaves to data and vice versa. The user plugs a fiber-optic cable into the datajack, and the other end of the cable is plugged into a Cyberdeck. Another way to interface with the Matrix is through an electrode net that slips over the head. The ‘Trode Rig (read: netrode) manipulates the senses by firing the electrodes at intervals in such a way that it causes the brain to ‘experience’ sensorial input. However, this means that the Cyberdeck can be manipulated to overload the brain with lethal amounts of biofeedback, essentially cooking it. Once activated, the cyberdeck overrides most of the user’s own sensory information and replaces it with an electronic simulation of the Matrix. The simsense signal translates the complex code structures of the actual Matrix into graphical icons."
Kilde: http://www.tip.net.au/~rclutton/matrix.html
Ejere af Nvidia grafikkort bør benytte nyeste officielle refencedrivere, nemlig Forceware 66.93, som kan hentes her:
Test af ATi Radeon 9700 Pro med Catalyst 4,11 og Beta-Catalyst 4,12 viste følgende tendenser i den særligt grafikkortintensive Prison-demo, som er optaget af Anandtech:
Prison-demo 1600x1200 MAX (uden FSAA og ANI)
Catalyst 4,11 = 39,6 FPS
Catalyst 4,12B = 44,4 FPS
Så selv med gammelt R300-grafikkort er der meget at vinde med Catalyst 4,12Beta. Dette er i øvrigt i god tråd med, at en medarbejder hos ATi har anbefalet at bruge 4,12B i stedet for 4,11 til Half-Life 2 - læs mere her:
Beta-Catalyst 4,12 kan hentes her (vi har testet denne driver til at virke upåklageligt i diverse spil, selv om den ikke er WHQL-certificeret; alt er naturligvis på eget ansvar):
Ekstra ydelse kan muligvis også opnåes ved at sætte kommandoen "r_fastzreject" til -1; vi målte følgende med Athlon 64 2530/230 og 1,5 GB ram (højeste score oplyst via 6 gennemløb af hver indstilling):
City17-demo (1600x1200 alt i max. uden FSAA og ANI)
+r_fastzreject 1 (cpu) = 51,7 FPS
+r_fastzreject 0 (standard) = 50,9 FPS
+r_fastzreject -1 (grafikkort) = 52,2 FPS
Så "-1" ser ud til at tilbyde bedste hastighed med op til 3% (2,6%) ifht. standardindstillingen. Dvs. ikke det helt vilde, men lidt har vel også ret.
Opleves problemer med Half-Life 2, f.eks. at spillet kortvarigt bremser op eller at lyden skratter, så kan man prøve at oprette en fil ved navn "autoexec.cfg", som skal ligge i hl2cfg-folderen, og som indeholder denne tekst:
Bemærk, at disse indstillinger deaktiverer autosave, så nu skal man selv huske at gemme sit spil ofte. Indstillingen r_fastzreject -1 kan også tilføjes til autoexec.cfg, hvis man ønsker at anvende denne indstilling. Endvidere kopieres flere af disse indstillinger automatisk over i hl2cfgconfig.cfg-filen, så husk at tage en sikkerhedskopi af config.cfg, før autoexec.cfg anvendes. Endvidere kan personer med mindst 1GB ram vælge at sætte heapsize til 512MB ram (standard er 64MB). Dette gøres ved at tilføje denne parameter til Half-Life 2 launch options:
Heapsize kan evt. også sættes til 524288, hvilket er korrekt betegnelse for 512MB
Half-Life 2 byder på flere interessante effekter, men en af de måske vigtigste er High Dynamic Range Rendering (HDR), der er vist på tidligere billede, og som kan ses her (effekten understøttes på diverse DX9-grafikkort, dog ikke GeForceFX):
Bemærk, hvorledes lyset fra lamperne spredes i rummet - dette gør mange lyskilder i Half-Life 2 særligt levende og realistisk
Her er et andet eksempel på anvendelse af lyskilder i Half-Life 2:
Anvendelsen af lyskilder er eksemplarisk i Half-Life 2 og giver en ganske særlig stemning
Et tredje og sidste eksempel på anvendelse af lys i Half-Life 2 ses på nedenstående billede, der illustrerer daglys, som opleves i et relativt mørkt rum:
Dagslyset er så stærkt, at man næsten bliver blændet - og disse effekter er vel ikke set bedre
En anden detalje, som vi her kan gentage, er vigtigheden af at benytte "Reflect All" i stedet for "Reflect World" (eller lavere indstillinger) - der er nemlig en verden til forskel på disse indstillinger, som har betydning for genspejlinger i vand - her ses "Reflect World":
REFLECT WORLD
Bemærk, at bl.a. kranen, skibet og klipperne ikke spejler sig i vandet, hvilket er urealistisk
Se her, hvad der sker, når vi aktiverer "Reflect All" i stedet:
REFLECT ALL
"Reflect All" er meget bedre end "Reflect World", men kræver lidt ekstra ydelse
Med "Reflect All" kan 9700 Pro komme ned på ca. 15-20 FPS i 1600x1200 uden FSAA og ANI, når det er værst, men eftersom den grafiske nydelse er meget større med "Reflect All" end "Reflect World", så er FPS-nedgangen bestemt acceptabel. Et andet eksempel på Valve's glimrende arbejde med Source-enginen er de bløde DX9-skygger:
Se skyggerne under rumvæsnerne, som er meget detaljerede og ikke koster megen ydelse
Skygger i Half-Life 2 godt lavet, og i modsætning til Far Cry, hvor højeste niveau af skygger kan påvirke billedraten markant, er avancerede skygger næsten omkostningsfrie i Half-Life 2. En anden detalje er brug at bump-mapping, som ikke altid bemærkes, men som alligevel ofte er til stede. Her ses et edderkoppe-agtigt "spring-monster" tæt på, og bump-mapping (normal mapping?) ses tydeligt:
Brug af bump-mapping får 2D-overflader til at virke 3D-agtige, og gør bl.a. dette lille rumvæsen meget detaljeret
Brug af bump-mapping ses mange steder - her er flere eksempler:
Har ses tydelige 3D-effekter på en overflade, som reelt er helt glat; dvs. at oplevelsen af en ru og bølget overflade er en illusion frembragt via bumpmapping
Prøv også at bemærke disse "bump-mapping"-effekter på en såkaldt AntLion, der er absolut fantastiske og bør opleves under normal spilafvikling (eftersom effekterne ikke kommer til deres ret på stillestående billeder):
Her ses en AntLion ganske tæt på; bemærk bump-mapping på overfladen og de fantastiske lyseffekter
Et andet område, hvor Half-Life 2 er særligt fremragende, er mht. ansigts-mimik. Dette er umuligt at vise ordentligt på stillestående billeder, men skal opleves. Sammenlignes med Doom3 er mange figurer dog noget polygon-fattige - her er f.eks. et eksempel:
Polygon-mæssigt er Half-Life 2 generelt mindre omfangsrigt end Doom3 mht. skildring af almindelige monstre og personer
Dette betyder ikke, at Half-Life 2 nødvendigvis har færre polygoner per skærmbillede end Doom3, men eftersom Half-Life 2 benytter store områder, mens Doom3 foregår i lukkede gange, så har Valve muligvis været underlagt strengere polygonkrav til standardfigurer. Selv om figurerne i Doom3 virker meget polygonrige, så virker figurerne i Half-Life 2 alligevel mere realistiske - lidt som personerne i Max Payne 2, og på udvalgte figurer såsom Alyx er kvaliteten bestemt ikke set bedre. Dette skyldes nok også, at teksturerne i Half-Life 2 generelt er meget mere detaljerede og fotorealistiske end i Doom3. Og mht. animationer imponerer mange figurer, såsom de edderkoppeagtige spring-monstre, der bevæger sig meget elegant og levende. Animationer kan desværre ikke gengives på stillestående billeder, men måske alligevel dette billede kan illustrere Havok-enginen (v. 2.0) i aktion:
Animationerne via fysik-enginen (Havok 2.0) kan her anes - soldaterne kastes livløse gennem rummet via detonation af håndgranat
Bevægelser ser ofte ud til at være baseret på "motion capture" og virker også meget livagtig mht. personer. Endvidere indeholder Half-Life 2, ligesom Doom3, en del forud-programmerede sekvenser (dvs. disse er ensartede hver gang og ikke forskellige, i modsætning til hvis der havde været tale om kunstig intelligens), hvilket dog er med til at gøre spillet ganske levende. Disse sekvenser består ofte af særligt avancerede animationer, der er hinsides, hvad man normalt oplever i spillet - her er f.eks. robotten "Dog" ved at bekæmpe fjendtlige soldater i en "skriptet" (=forudprogrammeret) sekvens:
Ligesom i Doom3 ses flere forudprogrammerede (skriptede) sekvenser i Half-Life 2 - dvs. robotten opfører sig altid ensartet på ovenstående punkt i spillet og er derfor ikke styret af kunstig intelligens
Spillet indeholder i øvrigt en del morbid grafik, og det kan diskuteres, om Half-Life 2 her er bedre, tilsvarende eller værre end Doom3:
Stærke strømme får her et forkullet lig til at hoppe og danse; Half-Life 2 er dog også kun rettet mod voksne
Half-Life 2 er den hidtil bedste 3D-shooter til PC, og spillet er meget varieret. Vi har som tidligere indikeret kun inkluderet billeder fra ca. den første tredjedel af spillet (dvs. fra 6 ud af 15 kapitler), da billeder fra senere dele af spillet kan afsløre meget af spillets indhold. Og eftersom Half-Life 2 bestemt er på niveau med en meget spændende bog eller film, så skal vi naturligvis ikke afsløre hele handlingen i denne anmeldelse, men blot give en ide om, hvad spillet indeholder. Half-Life 2 er et absolut fantastisk spil, hvis mage vi ikke før har set (selv om Doom3 og Far Cry bestemt også er gode spil), og dette lægger vi ej heller skjul på i næste afsnit:
SAMLET VURDERING
Grafik = 98% (13-tal). Både Doom3, Far Cry og Half-Life 2 besidder fremragende grafik, og vi vil ikke her kåre nogen vinder. Half-Life 2 kan minde lidt om grafikken i Max Payne 2, dvs. her er tale om meget høj kvalitet af teksturerne, og specielt High Dynamic Range Rendering er med til at gøre Half-Life 2 til en ganske speciel oplevelse. Endvidere understøtter Half-Life 2 Havok Enginen v. 2.0 (ligesom Painkiller), men Half-Life 2 imponerer ved at have den hidtil mest overbevisende implementering af kunstige fysiske love for almindelige objekter. Intet er dog perfekt, og f.eks. flere tønder i Half-Life 2 bevæger sig som om, at de var lavet af fjer, men alligevel har vi ikke set det bedre i andre spil. Animationsmæssigt imponerer Half-Life 2 via fremragende ansigtsmimik, eksempelvis er G-Man, hvis ansigt ses, når nyt spil startes op, animeret via 46 kunstige ansigtsmuskler, hvor en psykiater har hjulpet Valve til at opnå virkelighedstro animation. Endvidere har vi aldrig set flottere vand end hvad Half-Life 2 præsterer (selv om Far Cry bestemt ikke gør det dårligt). Ydelsesmæssigt er det tillige imponerende, at Half-Life 2 kan afvikles i 1600x1200 med maksimalt detaljeniveau uden FSAA og ANI i ca. 50 FPS på grafikkort, der lå i toppen af high-end kategorien for mere end 2 år siden. Så vi har ikke andet end rosende ord til overs for Half-Life 2, og vi kan kun håbe, at andre spilprogrammører kan lære af det grafiske niveau, der kendetegner Doom3, Far Cry og nu Half-Life 2.
Grafikken i Half-Life 2 er fremragende, og på ovenstående billede vises atter, hvorledes anvendelse af bump-mapping får overfladen på en AntLion til at virke ru, selv om den reelt er helt glat
LYD = 97% (11-tal). Lyden i Half-Life 2 langt bedre end i Doom3, og leder atter tankerne hen på kvalitetsniveauet i Max Payne 2. Dvs. intet er her overladt til tilfældighederne, og man lægger sjældent mærke til, at det ikke er rigtige personer, som man møder i spillet, men derimod skuespillere, som har lagt stemmer til virtuelle figurer. Ens egen spilfigur siger intet, hvilket enkelte måske vil savne, men man vænner sig hurtigt til dette. Lydkvaliteten er helt i top, dvs. svarer til alm. CD-lyd, og uanset om man anvender alm. stereo eller surround sound, burde Half-Life 2 være en oplevelse i særklasse. Baggrundsmusik er der ikke meget af, men i særligt hæsblæsende eller specielle situationer kan man opleve musik, der understøtter spillets handling. Tekster kan aktiveres, så hørehæmmede kan være med. At vi ikke giver 13 også i lyd skyldes, at flere har oplevet problemer med en i ny og næ lidt skrattende lyd. Valve skulle angiveligt arbejde på at løse dette mindre problem snarligt.
STYRING = 95% (11-tal). Styringen i Half-Life 2 er logisk nok ganske tæt på styringen i Half-Life. I modsætning til den særligt realistiske styring i Far Cry, holder Half-Life 2 sig mere til en traditionel styring som oplevet i andre klassiske 3D-shootere. Dvs. her mangler intet, men til gengæld er her ej heller store revolutioner at finde. Diverse taster samt musestyring kan tilpasses efter forgodtbefindende, og er man vandt til Half-Life eller Counterstrike, så burde Half-Life 2 ikke byde på de store overraskelser.
GAMEPLAY = 99% (13-tal). Dette er den højeste vurdering, som vi har givet en klassisk 3D-shooter, hvilket indikerer, at vi opfatter Half-Life 2 som et bedre spil end Doom3 og Far Cry. Meget vil dog afhænge af ens personlige præferencer, dvs. holder man mest af en morbid, okkult og dyster stemning, så vil enkelte måske favorisere Doom3 ifht. Half-Life 2. Og holder man i stor grad af militære simulatorer med sci-fi-præg, så kan enkelte med god grund favorisere Far Cry over Half-Life 2. Men her på sitet har vi en svaghed for den verden, og den store spilvariation, som Half-Life 2 tilbyder. Banerne i både Far Cry og Doom3 kan til tider virke noget monotone og repetetive, mens Half-Life 2 byder på så stor spilforandring, at man sjældent når at kede sig. Dvs. spilleglæden ved Half-Life 2 er konstant helt i top, hvilket distancerer dette spil fra Doom3 og Far Cry, og derfor har vi valgt en vurdering på 99% (og vi ser denne procentuelle skala lidt som en logaritmisk skala - dvs. 99% er ikke blot en smule bedre end 98%, men meget bedre). Kritikere og erfarne spillere vil måske indvende, at Half-Life 2 er meget serielt ligesom Doom3, mens f.eks. Far Cry er mere åbent, og at Half-Life 2 er alt for nemt på normal sværhedsgrad (et problem, der også plagede Doom3, men ikke Far Cry), men eftersom Half-Life 2 reelt er en klassisk 3D-shooter, så kan spillet næppe klandres for at overholder de uskrevne regler for spil i denne genre.
Half-Life 2 kan beskrives som den hidtil bedste klassiske 3D-shooter - her ses eksempel på kamp mod en såkaldt "Strider"
Vi vil stærkt anbefale, at erfarne spillere vælger en sværere sværhedsgrad end den normale. Takket være den fremragende grafik, eksemplariske lyd og gode styring er Half-Life 2 således vores bud på årets bedste spil, og det er næppe sandsynligt, at vi ser bedre spil de næste mange måneder. Derfor vi vil afslutningsvis anbefale, at man spiller Half-Life 2 igennem i ro og mag - og gør man det på passende sværhedsgrad, burde Half-Life 2 levere ca. 30 timers spil-underholdning af den hidtil højeste kvalitet relativt til genren.
Half-Life 2 blev testet på følgende PC:
CPU: AMD Athlon 64 4000+ (2530/230 MHz - oc Athlon 64 3500+ 90nm)
BUNDKORT: ASUS A8V deluxe rev. 2.0, bios 1007.002, VIA 4-in-1 Hyperion 4.53 (VIA K8T800Pro)
GRAFIKKORT: HERCULES 3D Prophet Radeon 9700 Pro 351/324 MHz (oc 325/310) med ATi Catalystdriver 4,12B
RAM: 2 x 512MB CRUCIAL PC3200 + 2 x 256MB SAMSUNG PC2700 CTL (standardramtimings 2,5-3-3-7 ved 185 MHz)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver, nyeste med EAX4.0 understøttelse)
HOVEDTELEFONER: SONY MDR-DS5100 (stereo)
MONITOR: SONY 19" Multiscan G420
STYRESYSTEM: MICROSOFT WindowsXP Professional med Service Pack 2 og DirectX9.0c
Gennemsnitlig billedrate ca. 50 i sekundet (20 - 85 FPS) med aktiveret lodret synkronisering i 1600x1200@85Hz og maksimale visuelle effekter uden FSAA og ANI. Ingen tegn på ustabilitet blev observeret.
Kowalski skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:07: [ svar | nyeste ]
Jeg køber ny PC på grund af HL2. F***! Det bliver godt at spille. *Glæder sig*
[Sprogbrug modificeret, Webmaster]
Satyr skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:11: [ svar | nyeste ]
"ydelsesmæssigt er det tillige imponerende, at Half-Life 2 kan afvikles i 1600x1200 med maksimalt detaljeniveau uden FSAA og ANI i ca. 50 FPS på grafikkort, der lå i toppen af high-end kategorien for mere end 2 år siden"
Rune skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:15: [ svar | nyeste ]
Denne konklusion gælder med GeForce 6800 Ultra, men med Radeon 9700 Pro er du i 1600x1200 med max. detaljeniveau uden FSAA og ANI generelt grafikkortbegrænset med Athlon 64 4000+ - dvs. ydelsen stiger voldsomt i 1280x1024 eller 1024x768; læs mere om at skelne cpubegrænsning fra grafikkortbegrænsning her:
stev skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:16: [ svar | nyeste ]
God Artikel!
Er Half-Life 2 meget CPU kraevende?
Jeg koere system:
AMD XP 2400+ @ 2100MHz
2x512MB PC3200
HIS 9800PRO (128MB)
og synes jeg har ca samme fps i 1024x768 :/
stev skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:17: [ svar | nyeste ]
-det er med Medium detalje niveu...
Rune skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:23: [ svar | nyeste ]
Jeg testede med både Athlon XP 2200+ (1750/140) og Athlon 64 4000+ (2530/230), og ifølge FRAPS resulterede sidstnævnte cpu i ca. 50% højere billedrate (kun testet i starten af spillet). Begge cpu'er medførte dog spilbart resultat, så Half-Life 2 er ikke vanvittigt cpu-krævende - men ønsker du 85 FPS i 85Hz, så behøver du en meget hurtig cpu med high-end grafikkort (primært i høje opløsninger). Men læs evt. den artikel, som Satyr tidligere henviste til:
Prøv at anvende 1280x1024 eller 1600x1200 med højt detaljeniveau (uden FSAA og ANI) på dit system, det burde virke fint. Jeg synkroniserer ofte med 85 FPS i 85 Hz i 1600x1200 (kommer dog an på banen og mængden af vand), så grafikkort behøver ikke betyde meget - husk at anvende Catalyst 4,12B, som giver op til 12% højere ydelse.
Fabbe skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:28: [ svar | nyeste ]
Det spil er så mega sejt at det ikke kan beskrives.
flot anmeldelse rune...
jeg skal ind og spille videre..
MadMike skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:38: [ svar | nyeste ]
Som altid, en rigtig god og grundig anmeldelse.
Jeg kan kun være enig i konklusionerne. Ikke siden HL1 har jeg haft så god en singleplayer oplevelse (selvom Far Cry var tæt på).
Jeg bruger timer på at møve rundt i allerede 'rensede' områder for at kaste med papkasser, døre, radiatorer og paller - brilliant :o)
Jeg kan kun anbefale at spille på 'HARD'. At spille på nemmere niveau vil, efter min mening, ikke vise spillet i al sin gloværdighed. HL2 er et spil, du ikke ønsker at få gennemført hurtigt, men som skal nydes som fin vin :o)
Jeg var vild med Far Cry og DOOM III, men Half-Life 2 er virkelig det bedste 3D FPS nogensinde - efter min mening :o)
Rune, du har et par referencer til 'Raventown' i din anmeldelse. Burde det ikke have været 'Ravenholm' :o)
PS. Jeg er ikke ansat i eller tilknyttet softwarebutikken Ravenholm og har ikke nogen kommerciel interesse i at promovere denne :o)
/MadMike
Rune skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:44: [ svar | nyeste ]
Du har helt ret, jeg retter fejlen (der er sikkert flere, jeg har ikke haft tid til at læse artiklen alt for grundigt igennem).
Clintin skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:49: [ svar | nyeste ]
Endeligt kom anmeldelsen, men det var også ventetiden værd, fin anmeldelse.
Jeg glæder mig til selv at prøve det, men computeren skal først peppes op så der kan køres noget DX9. Jeg vil helst ha at den første oplevelse af dette spil bliver med alle detaljer.
MadMike skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:50: [ svar | nyeste ]
Lige en ting til :o)
Hvis i ikke allerede har læst den, så skulle i tage og læse den aldeles fremragende 'behind-the-game' Half-Life 2 historie på GameSpot.
Det er super læsning og giver et godt indblik i den lange - og til tider meget trange - process Valve har været igennem for at bringe os dette fantastiske spil.
jasp skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:53: [ svar | nyeste ]
Hej Rune
Du skriver at i system (Forkromet Cyberdeck)at RAM: Mindst 1GB, helst 1,5GB eller 2GB
hvad betydning har det fra 1 GB istedet for 2 GB ?
mvh Jasp
Rune skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:56: [ svar | nyeste ]
Mit system swappede en del med 1GB ram, når spillet blev lukket ned. Med 1,5GB kan du lukke spillet ned og genstarte det, hvorefter mange baner stadig er "cachede". Valve anbefaler 2GB som optimalt, men jeg tror nu, at 1,5GB er tilstrækkeligt - 1GB er dog også fint; 1,5GB+ er blot til feinschmeckere.
Janus skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 22:55: [ svar | nyeste ]
And the winner is..... Half Life 2.... weee=)
1 : Half Life 2 97.25 %
2 : FarCry 96 %
3 : Doom 3 95.25 %
Go anmeldelse Rune;)
Rune skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
Tak, måske jeg kan tilføje et andet perspektiv til dine skaleringer:
Søren skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:16: [ svar | nyeste ]
Som sædvanligt er det hardwaretidende.dk man skal gå til for at få de bedste danske spilanmeldelser.
Det er utroligt at selv med så meget hype som HL2 har fået så giver det alligevel en fantastisk oplevelse.
Jeg var dog lidt skuffet over manglen på animation af Gordons hænder og arme når man samler ting op.
Installationen af spillet var også EKSTREMT skuffende. Når jeg køber et nyt spil er jeg vandt til at sætte disken i drevet, trykke næste næste næste og så play. Men med HL2, næ nej man skal logge på det elendige STEAM og vente i tæt på en time for at den har verificeret ens CD key og låst ens spilfiler op. Når så STEAM går ned så mange gange som det gjorde under installationen og meldte den ene fejl efter den anden gjorde det ikke sagen bedre.
Lidt OT:
Hvor mange ekstra volt giver du din CPU for at OC den Rune? Og vil det ikke give bedre resultater at fjerne Samsung klodserne og så kører med strammere timings?
Rune skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:26: [ svar | nyeste ]
Ja, installationsproceduren er meget ringe i HL2, men vi besluttede os for kun at fokusere på spillet - jeg har dog ikke oplevet problemer med STEAM den sidste uge. Jeg har ikke modificeret cpu-spænding, men benytter blot 1,45 volt, som Asus A8V Deluxe rev. 2.0 tilbyder som standard med bios 1007. Min Crucial ram kan ikke klare synkrone 230 MHz, så faktisk får jeg nu 10% bedre ydelse med 1,5GB asynkron ram end med 1GB synkron ram (fordi jeg kan overclocke cpu'en meget mere). Min Samsung PC2700 er CTL single-side, som i enkelte tilfælde har kunnet overclockes til PC3900-hastighed, så Samsung-rammen er formodentlig meget hurtigere end Crucial-rammen, mere om Samsung PC2700 CTL her:
Jeg tester normalt systemet grundigt i ca. 14 dage, før jeg begynder at eksperimentere med ramtimings, så alle ramtimings er aktuelt de langsomst mulige - jeg er dog grafikkortbegrænset i stort set alle spil med 9700Pro i 1600x1200, så 10% ekstra cpu-hastighed har aktuelt ringe betydning for mig (derfor går jeg ikke meget op i de sidste procenter endnu).
sharps skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:16: [ svar | nyeste ]
Har det nogen konsekvens "kun" at have 1GB in game...eller er det kun i forhold til loade tider?
Rune skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:27: [ svar | nyeste ]
Jeg har ikke testet dette ordentligt, men måske andre af vore læsere kan besvare dit spørgsmål. Min umiddelbare oplevelse er dog, at der ikke er nogen nævneværdig forskel "in-game".
Janus skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:17: [ svar | nyeste ]
Ja okay... Tog også bare en hurtig udregning af dine karaktere;) Men stadig flotte tal fra HL 2!! Jeg tror dælme gud har haft en finger med i spillet=)
Til folk med "Stutter probler" kan det nævnes at der arbejdes på en Patch.
Følg med i udviklingen her: http://www.blep.net/hl2stutter/
- NightRhyme
GWIZ skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:31: [ svar | nyeste ]
Udemærket anmeldelse. Hvorfor skriver du Dr. Isaac hele tiden? Hedder han ikke Dr. Kleiner?
Rune skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:42: [ svar | nyeste ]
Vi har vist begge ret, jeg checkede lige mine referencer, og hans fulde navn skulle være "dr. Isaac Kleiner"; jeg tilføjer efternavnet.
V.P. skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:32: [ svar | nyeste ]
Flot og god anmeldelse, og mon ikke de fleste af os allerede har købt spillet ;)
Er jeg dog den eneste der var MEGET skuffet over det sidste kapitel i spillet? Jeg synes det var alt for let, og for simpelt, desuden savnede jeg en rigtig "final-battle"..
9/10 herfra.
Alex skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:32: [ svar | nyeste ]
er helt enig..
men har 2 kritik punkter.
1.
Spillet har nogle lags når man "saver"(gemmer), og generelt igennem spillet. Lyden hakker og spillet stopper i 3 sekunder, rimeligt frustreende :( det lagger ligemeget om jeg kører i 1600*1200 eller 640*480 og har da en mid-range computer.
Men har læst der snart kommer en patch over steam, så dette problem bliver løst \o/
2. Lommelygten!?!
Den laver ingen skygger!? når man lyser på folk kaster de ingen skygge når man bruger ens lommelygte som lyskilde!! RINGE!!
men ellers det fedeste spil siden HL1 :)
god andmeldelse
GWIZ skrev Tuesday den 23 November 2004 kl. 23:38: [ svar | nyeste ]
Alex: Mht Lommelygten er det eneste spil der har gjort det før Doom 3. :)
Tjoeh.. Go anmeldelse - som altid :)
Har selv kun et kritikpunkt, som er slutningen - ikke historiens slutning, men den sidste kamp :( ville gerne have set en nasty boss af en art, øv.
terfy skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 00:30: [ svar | nyeste ]
det er vidst tegn på at det er på tide at opgradere ens PC..
Brian skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 01:50: [ svar | nyeste ]
Hey there.
Ros til Webmaster for go' anmeldelse, takker. Men bare for at komme med lidt kritik; stod der dette under:
<-cut->
Half-Life 2 blev testet på følgende PC:
.
.
GRAFIKKORT: HERCULES 3D Prophet Radeon 9700 Pro 351/324 MHz (oc 325/310) med ATi Catalystdriver 4,12B
.
.
<-cut->
Sku' de MHz ikke ha' stået modsat, eller er det bare mig? :-)
Lige et spørgsmål; så vidt jeg har forstået kan folk UDEN adgang til nettet ikke spille Half-Life 2, er det rigtigt? Hvis ja, hvad tænker de på!?!
Sidder selv stadig lige utålmodig og venter på C.E. versionen, så har ikke spillet Half-Life 2 endnu! *snøft*, men nogen der ved hvorfor de to versioner ikke er kommet på gaden samtidig?
Søren skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 08:44: [ svar | nyeste ]
Det er rigtigt at man SKAL have en adgang til nettetførste gang man installerer spillet på sin maskine. Jeg tror at begrundelsen er for at undgå piratkopiering, men som med alle andre spil gik der kun ca 12 timer før det var cracket. Det er ikke det store problem her i DK (og det meste af den vestlige verden) og de fleste der har en computer der kan trække spillet og midlerne til at investere i et org. spil har internet. Sådan tror jeg måske de har tænkt.
C.E versionen? Mener du ikke S.E. (speciel edition). Det er ret sløvt at de ikke er kommet samtidigt, måske for at presse nogle ekstra klejner ud af hardcore fans der SKAL have collecters edition, men som også SKAL have spillet den dag det udkommer, så bliver de jo nødt til at købe to eksemplarer.
NB. Til folk i Århus så har Fona butikkerne den 26 november HL2 til 250kr (den dag hvor butikkerne har åbent til kl24)
V.P. skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 12:52: [ svar | nyeste ]
C.E. kan jo stå for Collectors Edition.....
Rune skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 10:12: [ svar | nyeste ]
Tak, MHz-angivelserne dækker over VPU/RAM, jeg angiver normalt kernehastighed først, ligesom 2530/230 MHz ifmb. Athlon 64, hvor tallene dækker over CPU/HT. Half-Life 2 kan spilles uden Internet-forbindelse, men når du første gang installerer spillet, skal du have adgang til Internettet.
Sila skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 08:37: [ svar | nyeste ]
Hey
Lækker test!
kan du ikke teste ydelsen, fps, med 256, 512, 1024, 1536, 1792 og 2048mb ram??
Rune skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 10:15: [ svar | nyeste ]
Jeg er ikke sikker på, at forskelle på 1GB og derover kan måles i benchmarks, og vi kommer desværre ikke til at dække mere end forskelle på 1GB og 1,5GB, jf. tidligere kommentar.
Crunch skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 09:08: [ svar | nyeste ]
Enormt god anmmeldelse. Tilfældigvis er jeg lige nøjagtig kommet dertil i spillet, hvor anmeldelsen slutter. Perfekt timing ;)
LTB skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 09:15: [ svar | nyeste ]
Rune, flot anmeldelse. Er der nogen der har spillet HL2 med 512 mb ram ?? hvis ja hvordan kører det så ? måske det er på tide at få smidt de næste 512 i min maskine.
Fabbe skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 18:28: [ svar | nyeste ]
Jeg kører med 512 pc 2100 ram og det kører fint. jeg ligger med 60 fps med alt på high i 1280*1024
alex> Jeg har lidt hen af samme problemer. Min hakker når den autosaver.
Nogle gange uden grund lagger den også selvom der ikke er save. Altså, spillet nærmest fryser i 2-3 sekunder.
Jeg syntes det er får dårligt, da det ødelægger det ellers gode gameplay :(
Håber at Valve udgiver en patch snart.
btw. Alyx er for lækker lækKer
Rune skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 11:02: [ svar | nyeste ]
Du kan deaktivere autosave, se afsnittet "HARDWAREKRAV, OPTIMERING OG GRAFIK" i ovenstående artikel (det kræver dog, at du selv quick-saver ofte, men dette er jo blot som i gamle dage, hvor stort set ingen spil anvendte autosave). Jeg har selv deaktiveret autosave, da jeg føler det generer mere end gavner.
Tk. Det vil jeg prøve, men desværre er det vist ikke altid autosave der er skyld i det med at lyden hakker.
Jeg har set flere forskellige HL2-forums der brokker sig over fejl, og Valve siger at de er igang med at løse problemet.
A small number of Half-Life 2 customers have been experiencing problems while playing the game, and we have traced these issues to corrupt Steam cache files. We've released a Steam update to help resolve these issues. If you have been experiencing problems such as crashing during gameplay or startup of Half-Life 2, please restart Steam and then click on one of the links below. Steam will then automatically verify your cache files. The verification process will take roughly five minutes to complete.
To validate Half-Life 2 click here
To validate Counter-Strike: Source click here
To validate Half-Life: Source click here
We're also investigating a solution for the sound skipping problems a small number of users are running into. We'll have a solution for this as soon as possible.
Gandalf skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 10:47: [ svar | nyeste ]
God anmeldelse, jeg erklære mig fuldstændig enig med den. Half-Life 2 er uden tvivl året spil 2004 og det er der ikke noget, der kan nå at lave om på! :D
Jeg ville bare ønske at jeg havde spillet på hard i stedet for medium og så at jeg ikke havde spillet det 13 og så 6 timer i træk for jeg gennemførte det.. Skulle have taget oplevelsen lidt af gangen på hard :/
Meeen nu er jeg da i gang igen, denne gang på hard, og jeg har simpelthen allerede haft så mange nye oplevelser, opdaget nye måder at løse samme puzzles på og så er alle kampene også forskellige. Det er f.eks. priceless at samle en radiator op og tyre den med fuld kraft ind i en zombie, der voldsomt bliver blæst ud af et vindue, skrigende, med radiatoren efter sig =)
Har også prøvet at samle en betonsten op med Gravity Gunnen, knaldet den lige ind i skalden på en Combine Soldier, som så fløj ind i en anden og de endte begge udover en afgrund =)
Må spille videre nu...
PS: Jeg synes selv at slutningen er fantastisk, både i udførelsen, originaliteten (ikke som altid et stort monster/boss til sidst) og så overraskelsesmomentet :)
Rene skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 11:22: [ svar | nyeste ]
jeg køre half-life uden det lagger og det gør jeg på en 3.2 p4 lga775
med 1gb ddr2 ram og et asus ex800xt i 1280x1024 FSAA x8 og ANI x16
(catalyst 4.11)
Ps: det er sku det fedest spil jeg har prøvet
moffah skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 12:03: [ svar | nyeste ]
Jeg spottede G-Man en enkelt gang i kanalerne... er lidt nysgerrig efter om han poppede op andre steder i spillet?
Kim skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 12:14: [ svar | nyeste ]
er der nogen der kan beskrive hvad der er anderledes til andre spil. Mange siger at den nye engine er mega fed. Men vis jeg kigger på billederne ligner det noget som jeg har set før. Det skal måske opleves for at få den rigtige "feeling"!!
mvh
Kim
Anders skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 12:17: [ svar | nyeste ]
Igen en super anmeldelse fra Hardwaretidende! Glæder mig til at få tid til at spille HL2 :)
Torben skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 12:37: [ svar | nyeste ]
Kan vi ikke vedtage at spoilers ikke hører hjemme her? Det er ikke alle der har gennemført (end sige fået købt) spillet endnu - vi vil stadig gerne kunne læse kommentarer der relaterer til spillet uden at få ødelagt eventuelle overraskelsesmomenter...
Rune skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 13:30: [ svar | nyeste ]
Hermed vedtaget, jeg sletter sådanne indlæg den næste uges tid, hvis jeg falder over detaljerede beskrivelser af senere dele af spillet (relativt til, hvad vi har fokuseret på i anmeldelsen). Har man problemer med at komme videre i spillet, så kan man i stedet spørge om hjælp i vores forum:
Rækkefølgen for bedst spil efter min mening: HL2, FC og sidst D3.
Til forskel for FC og D3 har HL2 en levende miljø- og personskildring, og det vinder det på. Den verden af undertrykkelse og diktatur som skildres giver kuldegysninger og motivation til at spille for at "gøre noget", plus at personskildringen af hovedpersonerne for første gang i et spil fremstår vedkommende.
Hvis man ser på FC til sammenligning virker det som en dårlig b-film, befolket af stupide muskelbunder, og sammenligner man med D3 så er et endnu værre, hvem er man egentlig i D3, hvorfor render man rundt i de gange? (Noget med at man er marine, men jeg er da ligeglad).
Min pointe er at personskildringen og fremstillingen af miljøet i HL2 giver mulighed for at spilleren kan indleve sig i spillets verden (noget som Rune også indirekte er inde på via hans førstepersons beskrivelse af spillet i starten af anmeldelsen).
Måske skulle der til hver spilproduktion tilknyttes en professionel forfatter til udviklingsholdene, for at sikre miljø- og personbeskrivelsen. Spil er jo ikke kun et spørgsmål om teknik, men også om hvad man bruger den til.
Sven skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 17:10: [ svar | nyeste ]
HL2 er godt, men kunne være endnu bedre IMO med små virkemidler. F.eks Gordon kunne have fået lidt "taletid". Når så lækker en sild som Alyx tiltaler Gordon, skal han da ikke bare stå og glo (på hendes røv!!), men komme med en bemærkning, vsare på hendes spørgsmål osv osv. Personerne i spillet har en fin gennemgående personlighed som er forskellige for dem jeg har mødt indtil nu. Eneste store fejlskud er som sagt Gordon selv.
Gentager spørgsmålet fra tidligere i denne tråd. Hvad gør +r_fastzreject og heapsize som der nævnes i artiklen?
Jeg har fået startet spillet på Medium. Er der en måde at skifte til HARD uden at skulle starte forfra på spillet?
Valve har helt bevidst designet spillet sådan at G. Freeman ikke skal tale.
Det hænger sammen med, at de ikke mener at personen i spillet(Freeman) skal vide noget som spilleren(dig) ikke ved.
Ergo, skal spilleren vide det samme som Freeman, og omvendt. Det er jo dig der er G. Freeman, og Valve har bestemt at der skal være EEN person, og denne er dig(G. Freeman).
Jeg syntes det er fair nok, da det også holder samme stil som HL1.
Rune skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 18:39: [ svar | nyeste ]
Såvidt jeg ved er heapsize som standard sat til 64MB, og ved at ændre dette til et højere tal, skulle HL2 kunne råde over mere ram og derved afvikles bedre. Info om FastZReject her:
"ATI users might want to use the following command for areas of HL2 that are graphics limited (this might work with CS:S as well):
+r_fastzreject 1
The command enables Z fill geometry pass in order to speed up rendering of the full scene rendering pass - by default I'm told it is disabled for ATI as they had some slight performance drops in the more CPU limited levels, however there are gains to be had in graphics limited levels.
AFAIK this is presently a default option for NVIDIA (the testing was done back with 9800 / FX's), but should be updated as the default for both in the future."
Hej Rune.
Jeg har prøvet at gøre som du sagde, men den autosaver stadig.
Jeg har oprettet en fil med nanvet autoexec.cfg i mappen \half-life 2\hl2\cfg
Jeg satte denne tekst ind i filen via notepad:
snd_mixahead 0.7
cl_forcepreload 1
sv_forcepreload 1
cl_smooth 0
sv_autosave 0
Når jeg kører spillet gør jeg det via steam med parameter -heapsize 512000. Om det kan have noget med det at gøre, ved jeg ikke.
Kan du se hvad jeg har gjort forkert ?
Rune skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 18:48: [ svar | nyeste ]
Jeg har undersøgt sagen nærmere og fandt, at sv_autosave 0 kun deaktiverer autosave i starten af en bane, men ikke diverse autosaves i midten af en bane. Løsningen skulle være:
"To prevent auto-saving, mark the following files as read-only in the hl2\SAVE folder: autosave01.sav, autosave01.tga, autosave.sav, autosave.tga
That's it"
Tak!
Jeg har ikke testet endnu.. Prøver i morgen efter arbejde.
Jeg søgte dog lidt mere efter det og fandt flere der sagde at det virkede og deres problemer var blevet løst.
S. Bruun skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 19:12: [ svar | nyeste ]
Der er noget der kan tyde på at din autoexec.cfg fil ikke ligger i den rigtige mappe.... Bare et bud!
Ellers kan jeg sige at hl2 kører enormt acceptabelt på 2500 barton + 9700 radeon fra sapphire!
David skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 20:30: [ svar | nyeste ]
Så fik jeg endelig gennemført spillet. Alt i alt er jeg mere end tilfreds med resultatet. På min noget forældede maskine har det faktisk kørt glimrende.
800*600 medium detaljer på en xp1800+, 512mb ram, nforce2, Geforce 4 TI4200. Jeg har kørt FRAPs igennem de sidste par baner og frameraten holdt sig rimelig stabilt udenfor på 25-35 FPS og indenfor op mod det dobbelte. Spillet anbefalede at jeg kørte 1024*768 men jeg regnede med det ville være for meget, kan være jeg lige skal prøvekøre det lidt.
Den største skuffelse ved spillet er følelsen af "on rails". Det er ærgerligt at man i 2004 stadig kan føle sig indelukket i en spilverden. Farcrys stærke side var netop at komme ud over denne følelse (til tider). Det skal dog ikke læses alt for negativt, for spillet hiver en ind i oplevelsen alligevel. Specielt Ravenholm og de sidste par baner i City 17 er i top.
Jeg er egentlig ikke så vild med at give et sådant spil karakter, da det kan virke meningsløst hvis man begynder at sammenligne med andre spil der også er helt deroppe i kvalitets spektrummet. Jeg vil blot stærkt anbefale enhver at få det købt.
For mit vedkommende var Doom3 en stor skuffelse (kan være pga. computeren måske, men Doom har aldrig været mig). Derfor: HL2>Farcry>------->Doom3
port150.ds1-sk.adsl.cybercity.dk skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 22:14: [ svar | nyeste ]
Jeg har fundet et hemligt rum, hvis man går hen til flagstangen i midten i level I, man skal skyde 14 gange på knappen i venster side, så åbner der sig en lem i gulvet, inde i rummet kan man få sine skills til at til at stige, men det er nok bedst hvis man bruger buts og og er geek, eller har total gode skills i fishing i forvejen. Men paspå manden med sværet, i kan genkende ham på at han har grønt hår og æble kinder. Han spiser børn med sine skæve flyve tænder, han har også hug øre.
Total flot spil...
host217-44-119-232.range217-44.btcentralplus.com skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 22:49: [ svar | nyeste ]
Enig i karakterer for Grafik, lyd og styring, men ikke gameplay. Det er lang mere linært end fx Far Cry og lever bestemt ikke op til mine forventinger mht. gameplay.
Kristian skrev Wednesday den 24 November 2004 kl. 22:49: [ svar | nyeste ]
Jeg spiller det i 1280x1024 med alt på hige. osv osv. alle de der effekter er hvos også slået til. for 77.6FPS i benchmarken.
Det er altså hvadj eg kalder optimering. når man tænker på hvordan Far cry og Doom 3 køre på samme maskine. de ligger nede på de 30fps og grafikken er ikke engang pænere. Mens HL2 køre perfekt. Jeg kan ikke mærke forskel på ydelse i HL1 og HL2 og det samme med CS og CS:S
Nicolas skrev Thursday den 25 November 2004 kl. 10:19: [ svar | nyeste ]
Jeg spiller det i 1600x1200 med alt slået til i MAX kører 6xAA og 16AF
Jeg har en P4 2.8 der er clocket til 3.2 (kan mere men gider ikke rigtig da det kører fint med det jeg har)
Har 2x512 pc 4000 ADATA ram..
Asus X800XT PE
Audigy 2 kort.
Jeg kører spillet 85 FPS når jeg spæner rundt.. en enkelt gang eller to ryger den ned på 45-50 fps hvis jeg løber rundt med flere soldater.. Lad mig sige det sådan her.. Jeg synes det kører fortræffeligt..
Niels skrev Thursday den 25 November 2004 kl. 19:32: [ svar | nyeste ]
Jeg har 3 spørgsmål ang. Half-Life 2 inden jeg render ud og køber det som julegave.
1) Steam er det noget der skal installeres og hvad gør det ?
2) Skal der være internetforbindelse på PCen for at kunne spille Half-Life 2 ?
3) Hvilken PC vil bedst trække Half Life 2 ?
AMD XP2800 Barton. Via KT400A bundkort. 1024MB PC3200 ram. ATi Radeon9800Pro 256mb.
vs.
AMD XP1800@XP3000+ (400fsb!). nForce2 Ultra bundkort. 768mb PC3200 ram. GeForce6800 128mb.
Rune skrev Thursday den 25 November 2004 kl. 22:18: [ svar | nyeste ]
Jeg vil umiddelbart gætte på, at systemet med GeForce 6800 er hurtigst i høje opløsninger.
Brian skrev Thursday den 25 November 2004 kl. 20:31: [ svar | nyeste ]
@ Niels>
1) Spillet kan købes over Steam, så man derved henter det ned fra nettet. Ku' forstille mig at det også vil blive brugt til kommende opdateringer. Men nok ikke den store fidus længere da man nu kan vade ned i forretningen og købe det, men ret udbredt (så vidt jeg har forstået) af de hardcore fans der så ku' hente det ned inden det kom på gaden og der ved faktisk være klar det sek. det blev frigivet og derved ikke sku' bruge tid på at købe det (stå i kø måske) i butikken og så hjem og bruge timer ;-) på at install. Ved godt der også er noget med en retsag i samme åndedrag, som går ud på at,,, tja, ved ikke rigtig, har ikke fulgt så meget med lige mht. det, men noget med Valve og udgiverne (som jeg ikke lige kan huske hvad hedder) af de v. der står på hylden i forretningerne. (Må gerne uddybes af andre. ;-)
2) Well, så vidt jeg har forstået skal man ku' komme på nettet for at aktivere sin cd-key på Valve, så det vil jeg mene er et stort JA... :-)
3) Hmm, må melde pas, har ingen anelse.
Rune skrev Thursday den 25 November 2004 kl. 22:34: [ svar | nyeste ]
Primo Technology har lavet en guide til grafikken i Half-Life 2, interesserede kan læse mere her:
Veteran skrev Friday den 26 November 2004 kl. 11:39: [ svar | nyeste ]
Virkelig stærk anmeldelse, men havde nu ikke forventet andet fra HT, sædvanlig standard så at sige. Og med mange nyttige detaljer, virkelig godt. Og så vil Rune stoppe? Det går da ikke!
Kan da ikke tilføje noget, skulle da lige være at 1 ud af 3 bliver syg eller får kvalme af at spille HL2? Det bygger jeg på en norsk undersøgelse af fænomenet hvor man kunne svare ja eller nej på spørgsmålet om påvirkningen. (500 svar ca.)
(itavisen.no)
Jeg tror godt jeg ved hvad årsagen er, men det behøver ikke at være den rigtige grund. Men kender problemet fra lignede spil hvis man kører med mousesmooting. Det indfører et delay hvis man hurtigt kigger i en ny retning så billedet så at sige falder flydende på plads i stedet for at hakke. Måske er HL2 laver sådan, dog uden at det kan fravælges?
Skulle ligefrem have fået folk til at melde sig syge fra skole eller arbejde, så der må jo være noget om det?
GWIZ skrev Saturday den 27 November 2004 kl. 07:22: [ svar | nyeste ]
Veteran: Jeg fik faktisk kvalme efter ca. 1 times spil i starten. Jeg ved ikke hvorfor, men det er vist en form for motion-sickness. Og jeg har slået mouse smoothing fra, da det er skod. :)
Fantastisk anmeldelse, simpelthen fantastisk!
Jeg mangler dog bare, at I nævner lidt om det meget fængende soundtrack, der er ambient (tildels), når man træder ind i et nyt miljø, og så lige nævne at lydene generelt er kopieret fra 1'eren. Ligeledes savner jeg et billede og en lille kommentering af kojernet, der er fulgt med over i 2'eren ;-)
Hvordan aktivere man "konsole" eller rettere, hvilken tast på et DK keyboard aktivere "konsole" når man har slået den til under advanced i keyboard menuen ?
Hvordan får man det skærmbillede op hvor man kan sætte -heapsize512000 ? Jeg får ikke det samme startbillede som vist oppe i dennne artikel ?
Rune skrev Saturday den 27 November 2004 kl. 00:35: [ svar | nyeste ]
Prøv at skifte tastaturindstillinger til engelsk i kontrolpanelet til dit styresystem, dernæst aktiveres konsollen med "½"-tasten. Højreklik på Half-Life 2 i Steam-menu'en og vælg "Properties" og dernæst "Launch Options", så kan du addere Heapsize-indstillinger.
Gandalf skrev Saturday den 27 November 2004 kl. 18:51: [ svar | nyeste ]
Vil bare lige referere til følgende website, som i høj grad kan anbefales til alle, der bare interesserer sig en smule for HL2's historie, ønsker at vide mere eller få klaret nogle ting op. Det meste af det havde jeg en formodning om i forvejen, men det er rigtig rart at se det sat op, opsummeret i system med detaljerede beskrivelser:
Findes der er demo så man kan prøve det på sit system inden man køber det.
har en XP2400 + oc 9500pro tror i at den kan trække det bare nogenlunde i 1024x768.
Jeg prøver og spille halflife men kan ikke få spillet til at fungere. Når jeg vil spille dukker der et vindue op hvor der står unable to init shader system. Er det mit grafik kort der er noget galt med. Har fået spillet registreret.
Jeg havde samme problem med cs source en enkelt gang efter at have installeret omegadrivers til mit gamle radeon kort, jeg slettede alle drivere med et driver removal tool ( fra atis egen hjemmeside ) og geninstallerede nyeste omega driver - derefter virkede det fint.'
Hey Rune.
Hvordan er din holdning ang. Graffikkort og CPU, er det bedre at opgradere sit grafikkort end cpu´en ?
Har selv en A64 3000+, 1024 DDR 400 ram og et 9800 ATI,overvejer at købe et ATI X800XT fra Sapphire, men hvis der er en flaskehals er der jo ikke meget ved at have et dyrt grafikkort..
McGoffin
Rune skrev Sunday den 28 November 2004 kl. 18:49: [ svar | nyeste ]
Athlon 64 3000+ er fremragende, dvs. drømmer du om 1600x1200 med 4xFSAA og 16xANI i HL2, så jeg ville bestemt favorisere grafikkort fremfor cpu i dit tilfælde.
Rune skrev Sunday den 28 November 2004 kl. 21:50: [ svar | nyeste ]
Her kan ses en omfattende samling skærmbilleder fra Half-Life 2 - bemærk dog, at disse inkluderer meget af spillet og dermed kan afsløre omfattende dele af handlingen mm.:
Yesss!!! Skal hjem og starte gamet op her i eftermiddag. Efter at have læst denne fantastiske artikel, ved jeg!!, at det bliver fantastisk !!
Bør måske pjække de næste par dage for at gennemføre spillet på alle tre niveauer.
HF til alle
Jokke skrev Monday den 29 November 2004 kl. 10:40: [ svar | nyeste ]
når jeg loader et save game får jeg alt for tit den besked at "A.I. disabled". nogen der ved hvad det skyldes?
de fleste gange har jeg skullet genstarte spillet for at det kom til at virke, men det virker ikke så godt mere og det er lidt træls at man ikke kan komme længere bare fordi der er en port/dør man ikke selv kan åbne.
/Jokke
Rune skrev Monday den 29 November 2004 kl. 11:00: [ svar | nyeste ]
Jeg har aldrig oplevet dette fænomen, men et hurtigt kig på Google resulterede i disse forslag:
Nu har jeg prøvet ALT. Half-Life 2 kører perfekt ! Indtil første gang det loader Grafikfejl så det basker. Alt er noteret autoexec, heapsink, ALT. Intet hjælper. Spillet er købt originalt og skulle være opdateret til sidste nye, Alligevel kører det som lort, Spiller i 1024X768 eller 800X600 med et 9700 pro på en XP 3000+ med 1Gb ram. når jeg når et sted hvor spillet loader kører det total i LSD trip med fede farver og alt muligt. Skal så bare skifte opløsning så kører det igen. og det er ligemeget om jeg kører lav eller høj opløsning når den loader. laver samme fejl hvergang. Har prøvet at sætte detaljerne op og ned på både lyd og grafik. intet hjælper... Nogen gode Ide´er???
Decton skrev Monday den 29 November 2004 kl. 21:16: [ svar | nyeste ]
Tjek om det kun er i HL 2 det går galt. Hvis ikke er dit grafikkort gået i stykker (Har prøvet det selv :S) og så skal du sende det til RMA med det vuns.
Det er kun Half-life 2 ??? Farcry, DOOM3, alle de andre grafikkort krævende spil kører uden et eneste flik.
Rune skrev Tuesday den 30 November 2004 kl. 23:28: [ svar | nyeste ]
Ejere af Nvidia (GeForceFX og måske NV4x?) grafikkort kan muligvis aktivere DX9 og opnå meget bedre ydelse i Half-Life 2 via særlige optimeringer, som er beskrevet i nedenstående tråd:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.