Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Anbefalelsesværdige spil til PC (år 2005 til 2009)
Software af Webmaster Sunday den 13 July 2008 kl. 22:21 [ Software ]
Siden HardwareTidende ophørte med at fungere normalt i slutningen af år 2004, er der ankommet et stort antal særligt interessante spil til PC. Da vi desværre ikke længere kan tilbyde fulde og omfattende spilanmeldelser, så beskriver vi kortfattet i nærværende artikel de mange spil, som ville være blevet anmeldt her på sitet, såfremt det havde været muligt.

Udviklingstiden for nye spil til PC er stigende, og nye top-spil har gerne være mange år i produktion, før de udkommer. Derfor kræver det mange penge at udvikle spil, og antallet af årlige spiludgivelser reduceres derved for spiludviklende virksomheder. Dette er formodentlig forklaringen på, at vi oplever relativt få banebrydende og originale udgivelser - mens efterfølgere og udvidelser til tidligere populære spil produceres i stort antal. Dette kan naturligvis være ganske glimrende, såfremt efterfølgere og udvidelser er markant forskellige fra originale udgivelser, således at der ikke blot koges en stadig tyndere suppe på samme ben. Uanset forklaringerne, så er tilfældet, at der ser ud til at ankomme stadig færrer spil, som vi ville have anmeldt på HardwareTidende. Men lad os starte helt tilbage i starten af 2005 og arbejde os fremad.

Der var et spil, der udkom lige ved årsskiftet til år 2005, som fortjener at blive nævnt, nemlig "Chronicles of Riddick - Escape from Butcher Bay (Developer's Cut)":


Riddick tilbød avancerede lyseffekter og bump-mapping, der minder om Doom3, F. E. A. R. og Splinter Cell

Hvis HardwareTidende havde fungeret normalt, ville vi have vurderet dette spil til 95% i gameplay (et 11-tal); i stedet vil vi anbefale at finde detaljerede anmeldelser her:

http://www.gamerankings.com/htmlpages4/921671.asp

Her er eksempelvis et uddrag fra en anmeldelse, der på en fin måde beskriver spillet:

"The only caveat I can offer is that this game is definitely for adults. It’s grim, violent, even sadistic at times. There is one sequence, for example, during which after knocking foes out, it is required that you literally stomp on their unconscious bodies until they’re dead... The game’s language is appropriately salty as well, with use of The F Word even (amusingly, I thought) in the tutorial! The Chronicles of Riddick is one of those games that just sneaks up out of nowhere and blows the competition away."
Kilde: http://www.justadventure.com/reviews/Riddick/Riddick.shtm

Selv om de to film baseret på Riddick, dvs. "Pitch Black" (år 2000) og "The Chronicles of Riddick" (år 2004), ikke faldt i alles smag, så er spillet "Chronicles of Riddick - Escape from Butcher Bay (Developer's Cut)" aldeles fremragende udført - se også dette eksempel på belysning:


Blot for at illustrere, at sammenligningen med især F. E. A. R. ikke er grebet helt ud af den blå luft

Ligesom i Doom3 og F. E. A. R. er stort set samtlige overflader i spillet beklædt via "Normal Mapping"; teknikken forklares her:

"The texture is first built as a 3D object in a modelling program, and a series of maps and shaders allow the engine to render and light the texture and give the appearance that it has the same complex geometry that it was constructed with, even though now, it is actually a flat surface. The game's use of Normal Mapping means that all of the characters in the game feature a stunning level of detail. Everything from unique lighting-based on the surface texture of their clothing, to very realistic muscularity."
Kilde: http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=55611

Her er et eksempel på Normal Mapping i Riddick:


Her ses overfladen på en kasse, som reelt er helt flad, men Normal Mapping muliggør en optisk illusion af dybde og 3D-overfladekompleksitet

Her er endnu et stemningsbillede fra spillet, der tilbyder yderst varieret gameplay (dvs. indhold og handling) og således er meget mere end en simpel og normal 3D-shooter:


Spilbar demo kan hentes her: http://www.gamershell.com/download_8683.shtml

Særligt bemærkelsesværdigt er, at Riddick fik en højere vurdering end Half-Life 2 af de sædvanligvis kritiske anmeldere på sitet Gamespot, jvf. følgende henvisning:

http://www.gamespot.com/pc/action/chroniclesofriddick/review.html?page=1

Og Firingsquad kårede Riddick som bedste spil i år 2005:

http://www.firingsquad.com/features/top_5_games_2005/page5.asp

Vi er ganske enige i, at "Chronicles of Riddick - Escape from Butcher Bay (Developer's Cut)" er blandt de bedste 3D-shootere nogensinde, og tilhængere af 3D-shootere bør bestemt ikke gå glip af Riddick (netop med grafikkort såsom GeForce 7800GTX eller bedre, kan Riddick nydes til fulde). Men nok om Riddick, der markerede afslutningen på år 2004 - lad os i stedet vende blikket mod år 2005.
Det første spil i 2005, som vi ville have bragt anmeldelse af, var American McGee's Scrapland, der efter vores opfattelse er fremragende programmeret, har en interessant historie og original spilverden mm.:


Stemningsbillede fra Scrapland - dette billede fra beta-versionen repræsenterer den færdige version af spillet

Scrapland minder lidt om gode gamle Parallax fra Commodore 64 kombineret med GTA3 og Descent i en verden, der er befolket med robotter. Et stort mysterium udfolder sig, da en særlig kendt robot bliver myrdet, og du får til opgave at løse mysteriet. Undervejs kan forskellige rumskibe benyttes, og den robot, man styrer, kan også ændres. Grafikken er flot og byerne er meget futuristiske - se også dette billede:


Eksempel på den avancerede og flotte grafik i Scrapland, der leder tankerne hen på spil som Tron 2.0 og film som Det Femte Element

Et grafikkort som GeForce 6800, Radeon X800 Pro eller bedre anbefales til opløsninger på 1280x1024 eller højere (uden FSAA). Ældre grafikkort i klasse med Radeon 9800 Pro kan sagtens være med i 1024x768. Cpu på omkring 2 GHz leverer ydelse på omkring 30-40 FPS. Derudover er det for omfattende at skulle skrive tilfredsstillende spilanmeldelse i nærværende artikel; i stedet anbefaler vi at læse disse artikler, der repræsenterer vore vurderinger:

http://www.gameindustry.com/review/item.asp?id=483

http://www.gamesxtreme.net/pc/game/scrapland/review.shtml

En spilbar demo af Scrapland kan hentes her:

http://www.dailyrush.dk/files/demos/1037/

Et andet spil, som vi har brugt en del tid på at vurdere, er den amerikanske version af Dungeon Siege 2, som kunne købes i europæisk udgave den 2. september 2005. Normalt ville vi ikke bruge megen tid på en efterfølger, men Dungeon Siege 2 er en markant forbedring af 1'eren - mht. grafik og især historien. Dungeon Siege 2 er stort set en fuldstændig kopi af Diablo 2, dog med langt mere avanceret grafik, og spillet er meget mere omfattende end Diablo 2, såfremt alle delopgaver løses.


Hvis man ikke ser godt efter, kan Dungeon Siege 2 minde meget om 1'eren - her eksemplificeres nye shader-effekter ved, at broen genspejles i vandet (dette skal ses i real-time)

Historien i Dungeon Siege 2 er særdeles omfattende, og løses samtlige delopgaver vil det formodentlig tage omkring 70 til 100 timer at gennemføre spillet på normal sværhedsgrad. Ligesom i Diablo 2 skal spillet først gennemføres på normal sværhedsgrad, før de sværeste niveauer kan aktiveres.


Diverse effekter er primært associeret til vand og trolddomsformularer - og der er ofte godt gang i festen. Dungeon Siege 2 kan vel beskrives som Ghosts'n Goblins anno 2005

Dungeon Siege 2 kan virke lidt langtrukkent hist og her, men generelt er historien ganske glimrende og minder meget om historien i Ringenes Herre. Der er dog flere begrænsninger i multiplayer, der gør, at det er fordelagtigt at sidde i samme rum, som ens øvrige holddeltagere.


Endnu et stemningsbillede fra Dungeon Siege 2

Mere end 90% i gameplay ville vi ikke give dette spil, og selv om spillet har flere avancerede shader-effekter, så betyder en kraftig cpu stort set alt. Langsommere cpuer end Pentium4 3 GHz (eller Athlon 64 3000+) vil vi ikke anbefale, medmindre skygger mm. reduceres. Fordi grafikkort stort set intet betyder, kan spillet afvikles med f.eks. 4xFSAA og 16xANI på aktuelle high-end og mellemklasse grafikkort. Ønskes mere information om spillet, anbefaler vi disse anmeldelser:

http://www.gamepro.com/computer/pc/games/reviews/47528.shtml

http://www.gamedaily.com/pc/review/index.asp?articleID=811∂=2&game_id=2761&source=00001

En spilbar demo af spillet i singleplayer, som vel dækker 5% eller 3 til 4 timer, kan hentes her:

http://www.dailyrush.dk/files/demos/1210/

Derudover har 2005 budt på interessante spil som GTA - San Andreas, Still-Life (klassisk eventyrspil), Battlefield 2 og Splinter Cell: Chaos Theory, Fable og Black & White 2 som alle ville været blevet vurderet til mellem 80 og 89 % i gameplay her på sitet (bemærk - hvis man ikke har prøvet Splinter Cell eller Splinter Cell: Pandora Tomorrow, så er Splinter Cell: Chaos Theory absolut et af de bedste spil fra år 2005 - men har man prøvet forgængerne, så taber Chaos Theory megen originalitet). Endvidere er særligt interessante strategispil som Civilization 4 og Age of Empires III udkommet i 2005, men vi mangler dog ekspertisen til at kunne foretage tilstrækkelig grundig vurdering af disse strategispil.


Civilization 4 er ifølge Metacritics.com og Gamerankings.com blandt de 10 mest anmelderroste PC-spil nogensinde

Især kan 2005 karakteriseres ved at have bragt nogle af de hidtil mest omfattende MMPORG (Massive MultiPlayer Online Roleplaying Games) såsom Everquest 2, World of Warcraft og Guild Wars. Everquest 2 imponerede grafisk ved at tilbyde grafik, der ikke nødvendigvis var dårligere end Doom3 og Half-Life 2:


Eksempler på personer i Everquest 2, som næppe er set flottere i andre spil

Problemet med Everquest 2 var dog en relativt langsommelig spilopbygning og især, at spillet er ekstremt cpu-krævende (mens grafikkort betyder meget lidt - ligesom i Dungeon Siege 2), hvorfor en "Athlon 256 18000+" eller lignende nok er nødvendig, før spillet kan levere blot 30 FPS med maksimalt detaljeniveau.


Grafisk er Everquest 2 en stor oplevelse, men kræver gerne en cpu, der er ca. 4 gange hurtigere end Athlon 64 4000+

Blizzard udgav imidlertid et spil, der er væsentlig mere blidt ved almindelige og high-end PC'ere end Everquest 2, nemlig World of Warcraft:


Eksempel på grafik i Blizzards World of Warcraft

Grafikken i World of Warcraft er desværre meget forældet, men til gengæld rummer spillet det hidtil mest anmelderroste gameplay. Find også diverse anmeldelser her:

http://www.gamerankings.com/htmlpages4/534914.asp

Sidst, men ikke mindst, udkom Guild Wars, der i modsætning til Everquest 2 og World of Warcraft ikke koster et månedligt beløb at spille:


Guild Wars har fremragende grafik og kan afvikles glimrende på en mellemklasse PC - og så er det tilmed gratis at spille, når først installationscd'erne er købt

Guild Wars har ligesom World of Warcraft modtaget fremragende anmeldelser, læs mere her:

http://www.gamerankings.com/htmlpages4/914653.asp

Af ovenstående MMPORG-baserede spil synes vi bedst om Everquest 2, men grundet de ekstreme hardwarekrav og det langsommelige tempo for karakterudvikling samt flere andre aspekter, der specielt er tilknyttet denne spilgenre (såsom at spillet koster et månedligt beløb, kø-dannelse ved monstre som re-spawner osv.), så ønsker vi ikke at anbefale Everquest 2. Guild Wars og World of Warcraft er begge interessante, dog besidder Guild Wars markant bedre grafik end World of Warcraft og koster intet månedligt beløb, så er man nybegynder og interesseret i MMPORG-baserede spil, kan det være fordelagtigt at starte med Guild Wars og måske senere avancere til f.eks. World of Warcraft og Everquest 2.

Flere interessante spil er udkommet i sidste halvdel af år 2005 og flere er på vej i 2006. Imidlertid har store forsinkelser ofte pludselig fundet sted, så vi vil her ikke se nærmere på alle mulige spil, der virker interessante, men primært beskrive få og udvalgte titler, som er udkommet.

Efteråret 2005 bød på en af de hidtil bedste og mest imponerende 3D-shootere, som nogensinde er lavet til PC, nemlig F.E.A.R. (First Encounter Assault Recon):


F.E.A.R. udkom den 18. oktober 2005 i Danmark og tilbyder belysning som i Doom3 krydret med en mindst lige så morbid og okkult stemning

Interesserede kan læse en anmeldelse af FEAR her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/08/07/14/4658701

Quake 4 udkom 3 dage efter F.E.A.R., og her er et par stemningsbilleder fra Quake 4:


Quake 4 udkom i Danmark den 21. oktober 2005


Gameplay i Quake 4 er mere varieret end i Doom3 - mere info om Quake 4 her: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/09/14/6519722

Forskellige anmeldelser af Quake 4 kan findes via følgende henvisning:

http://www.gamerankings.com/htmlpages4/531883.asp

Og spilbar demo af Quake 4 kan hentes her:

http://www.gamershell.com/news/26584.html

Serious Sam 2 udkom i midten af oktober 2005, og der er udkommet en spilbar demo, som dog desværre ikke repræsenterer den fulde version tilstrækkeligt - dvs. den fulde version er markant bedre end demoen:


I Danmark udkom Serious Sam 2 den 14. oktober 2005 - hent spilbar demo her: http://www.gamershell.com/download_11162.shtml

Efter at have testet Serious Sam 2 er vi ganske tilfredse med spillet - interesserede læse en udvidet introduktion til spillet her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/08/07/14/1967670

Call of Duty 2 er tillige færdigudviklet og kan nu købes i Danmark:


I Danmark udkom Call of Duty 2 den 4. november 2005 - hent spilbar demo her: http://www.gamershell.com/download_10902.shtml

Det kan her bemærkes, at Call of Duty 2 er så krævende at afvikle, at der kan stilles store spørgsmålstegn ved kvaliteten af programmeringen af dette spil - prøv her at se, hvor stor forskel der er i ydelse på DX7 og DX9:


Forskellen på DirectX7 og DirectX9 er ikke helt ubetydelig i Call of Duty 2...

Spørgsmålet er, hvorvidt det er tegn på vel-optimeret programmering, når anvendelse af DX9-effekter reducerer ydelsen til 10%. Dvs. valget kan være mellem at spille via DX7 i 85FPS i 1600x1200@85Hz med 4xFSAA og ANI - eller forsøge sig med DX9 i langt lavere opløsninger uden FSAA og ANI. Og disse testresultater er opnået med Radeon X800XT 520/560 MHz (standardscore i 3DMark05 1024x768 på 6300), der er 2-3% langsommere end Radeon X850XT Platinum Edition. Men lad os prøve og se, hvor det går mest galt, når DX9 anvendes i 1600x1200 (af en eller anden grund giver det ca. 5% ekstra ydelse at aktivere SLI-understøttelse kun med ét grafikkort, så dette er der ingen grund til at undlade):


Ydelsesreduktion ved stigende detaljeniveau, dvs. indstillingerne ændres gradvist fra minimum til maksimum

Selv ved minimalt detaljeniveau i 1600x1200 med DX9 ligger ydelsen kun på 46 FPS (og billedkvaliteten er her markant ringere end ved maksimal billedkvalitet med DX7 i 1600x1200+4xFSAA+ANI, som resulterede i gigantiske 112 FPS). Dette indikerer, at Call of Duty 2 kan indeholde særlig høj grad af uoptimeret programmering under DX9. "Normal Maps" tager megen ydelse og kan indikere, at 3Dc-komprimering ikke er understøttet. "Soften Smoke Edges" tager også en del ydelse, og dette gælder tillige for "Shadows", "4xFSAA" og "ANI". Med andre ord er Call of Duty 2 således et aldeles fremragende argument for at investere i 2 x GeForce 7800GTX-512 (i SLI-konfiguration).

Anmeldelser af Call of Duty 2 kan findes her:

http://www.gamerankings.com/htmlpages4/921995.asp

Det mest ventede racerspil ("bilspil" om man vil :-) i år 2005 var Need For Speed: Most Wanted, som udkom i slutningen af november 2005 - og denne gang er diverse politijagter atter en del af spillet:


Billede fra Need For Speed: Most Wanted, som nu foregår om dagen

Spilbar demo af Need for Speed: Most Wanted kan hentes her:

http://www.gamershell.com/download_11487.shtml

Teknisk set er der et meget alvorligt problem ved Need for Speed: Most Wanted, der også gælder for Quake4, Doom3 og Need for Speed: Hot Pursuit 2 (men underligt nok ikke for Need for Speed Underground 2) - nemlig at spillet skal levere en konstant billedrate på 60 for at være optimalt spilbart. Derfor anbefaler vi at anvende 120 Hz på CRT-skærme og aktiv vsync (LCD-skærme skal kunne vise 60 forskellige billeder i sekundet og sættes til 60 Hz). Via programmet FRAPS ( http://www.fraps.com ) er det nemt at måle, hvornår spillet leverer en billedrate på 60 - og den visuelle detaljegrad samt skærmopløsningen bør reduceres, indtil en billedrate på 60 er sikret størstedelen af tiden, når spillet afvikles. Her er en illustration af, hvorledes forskellige detaljer i spillet påvirker billedraten:


Testet på Athlon 64 2420/220Mhz med Radeon X800XT 520/560 (Catalyst 5,11)

Ovenstående alvorlige problemer med Need for Speed: Most Wanted gjorde, at vi ikke opfattede dette spil som anbefalelsesværdigt - i stedet ankom World Racing 2 i 2005, som var langt mere interessant:


Billede fra World Racing 2, som vi opfatter som bedste racerspil i år 2005 - bemærk, at bilerne kan tage skade

I modsætning til Need for Speed: Most Wanted (NFS:MW) kan World Racing 2 afvikles i 1600x1200 med FSAA og ofte ramme 85 FPS i 85 Hz via Radeon X800XT PE og Athlon 64 3800+, og selv om World Racing 2 tilbyder færre effekter, så er synsdistancen meget større end i NFS:MW:


Synsdistancen leder tankerne hen på FarCry

Der findes aktuelt flere spilbare demonstrationer af World Racing 2, og vi anbefaler racerspils-interesserede læsere at prøve disse:

1. http://www.gamershell.com/download_10859.shtml

2. http://www.gamershell.com/download_11575.shtml

3. http://www.gamershell.com/download_12140.shtml


Endnu et eksempel på den omfattende synsdistance i World Racing 2 - og en smule friktion under en overhaling...

World Racing 2 tilbyder varieret gameplay med mange forskellige biler og discipliner, men indtil videre kan spillet ikke købes i Danmark. Løsningen er at købe den tyske version på DVD, hvor der kan vælges engelsk sprogbrug:

http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/B000AT586W/028-3815311-7903704

Hvornår spillet kan købes i Danmark er uvist, men takket være ovenstående version er der intet at vinde ved at afvente levering til danske butikker. Bemærk, at grundet tidligere fejl i ATis grafikkort-drivere skal Catalyst 6.1 anvendes, før vand mm. gengives korrekt i World Racing 2. Men nu til noget ganske andet, nemlig en tur ud blandt stjernerne og fjerne planeter.

Siden Freelancer har der ikke været meget at glæde sig over mht. rum-simulatorer, men dette har X3: Reunion ændret, som er et godt bud på det bedste spil i år 2005, hvis man holder af denne genre:


Billede fra "X3: Reunion", som udkom den 28. oktober 2005. Mere info her: http://www.egosoft.com/games/x3/info_en.php

Generelt har X3 - Reunion modtaget dårlige anmeldelser, og følgende uddrag fra Gamespy illustrerer på en god måde spillets fordele og svagheder (grundet længden på disse citater er reduceret tekststørrelse anvendt):

"X3: Reunion is mind-bogglingly beautiful. I'm usually fairly difficult to impress when it comes to graphics because developers very often use technical gimmicks to hide flaws in gameplay or a distinct lack of artistic and design sense. There's no such lack in X3. Space in X3 is filled with gorgeous nebulas, clouds of glowing glass, and enormous planets that fill the player's viewport with images so convincing it's easy to believe that if one just hits the engine and lets the game run for a while, their starship will eventually land on a fully simulated planet. Space stations, other spacecraft, asteroids, space debris, and other objects in space are also simulated with the same level of loving detail. One of the game's most magical moments for me came from just flying along the hull of an enormous trading post and enjoying the reflections of the planet in the metallic surface [...] It's quite possible, indeed, recommended, to fly away from the plot at the first opportunity and never return. In fact, it isn't until the player gets off the plot track that the truly staggering scope of X3's universe can be appreciated. X3 comes as close as I've ever come to experiencing a true "virtual reality" on my PC screen [...] Even if all the game's bugs were to magically disappear tomorrow, X3 would still be cursed with the most maddening, annoying, and frustrating user interface I have ever had the misfortune to use. Its also got a learning curve so steep it goes past merely climbing Mount Everest to climbing Mount Everest in bare feet wearing a rucksack full of rocks on your back with a broken leg and one arm tied to a diseased Sherpa dragging a dead yak [...] The game has no tutorial, no mouse-over tips, and a help system that's as unorganized as the interface itself. There's also an 85-page manual full of incorrect information that reads as if it was translated from German to Japanese to English, back to German, and back to English, then the pages were stuck together at random by a group of chimpanzees [...] In the end, the experience of playing this game can be roughly compared to swimming through a pile of sewage to get to a diamond ring. There's a great game buried in the coded-up wreckage that comes out of the X3: Reunion box; it's probably not worth the effort to dig for it, though."
Kilde: http://pc.gamespy.com/pc/x3-reunion/688721p1.html


Se flere billeder fra "X3: Reunion" her: http://www.egosoft.com/games/x3/screenshots_en.php

Selv om X3 - Reunion har modtaget blandede anmeldelser, har vi sjældent oplevet bedre rum-simulator (primært med patch 1,3 eller bedre installeret), hvorfor denne beskrivelse synes repræsentativ:

"X3: Reunion isn't so much a game as it is an experience. While it may only appeal to a small segment of enthusiasts out there, those who do invest the time and possess the patience are in for a treat beyond their wildest dreams. X3 does something far more important than awe though. It rekindles the love for the stars we all had when we were kids, lying in the summer grass staring up into the night sky... dreaming of one day exploring the vastness of space. That, more than anything else, tells of the greatness of X3: Reunion."
Kilde: http://pc.gamerfeed.com/gf/reviews/1003/

Og det kendte engelske tidsskrift om PC-spil ved navn PC Zone vurderede X3 - Reunion til 92%; her er et uddrag af deres anmeldelse:

"X3: Reunion is one of the few games that has the power to engage your imagination with pretty pictures, then actually live up to your imaginings when you get your hands on it. Bring back the bloody internal docking next time and it'll probably be the first game in ZONE history to get 100 per cent."
Kilde: http://www.computerandvideogames.com/r/?page=http://www.computerandvideogames.com/reviews/reviews_story.php(que)id=130116

X3 - Reunion kræver dog både et hurtigt grafikkort samt en meget stærk cpu, hvorfor det kan være fordelagtigt at prøve denne spilbare demo på sin PC, før man overveje at investere i X3 - Reunion:

http://www.gamershell.com/download_12903.shtml

Anandtech har endvidere testet ydelse i X3 - Reunion med forskellige grafikkort og cpu'er:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2680


X3 - Reunion er godt bud på det flotteste, største og bedste spil i år 2005, men kræver en hurtig PC

Sidst i år 2005 skulle The Elder Scrolls IV: Oblivion udkomme, og dette spil står til at blive det hidtil mest interessante rollespil mht. både grafik og indhold - jf. de to følgende billeder:


The Elder Scrolls IV: Oblivion var planlagt til at udkomme i slutningen af november 2005 - se 20 minutters gameplay her: http://www.gamershell.com/download_10985.shtml


Se flere billeder og læs mere om Oblivion her: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/10/24/3879181

Desværre viste det sig, at udgivelsesdatoen for The Elder Scrolls IV: Oblivion måtte rykkes til slutningen af marts 2006. Spillet var dog værd at vente på, og interesserede kan her hente en kortere anmeldelse af spillet:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/08/07/14/8034326

I første halvår af 2006 har der ikke været mange særligt interessante udgivelser (udover Oblivion, Half-Life 2 Episode 1 og Dreamfall - imidlertid er HalfLife 2 Episode 1 ikke en original udgivelse, men blot en fortsættelse af Half-Life 2, og eventyrspillet Dreamfall (The Longest Journey 2) skuffede ved at have for få vanskelige opgaver at løse samt ved at indeholde kamp-sekvenser). I juni 2006 udkom dog den hidtil mest tro kopi af Diablo2, som hedder "Titan Quest" (faktisk kunne dette spil vel godt have heddet "Diablo3"...):


Alt er i 3D og realtime; desværre kan skærmbilledet ikke roteres som i Dungeon Siege 1-2

Holder man meget af Diablo2 og Dungeon Siege 2, er der ingen grund til at undvære Titan Quest. Dybden i de forskellige opgaver i Titan Quest er desværre ikke så god som i Dungeon Siege 2, men til gengæld er grafikken flottere end i Dungeon Siege 2 (animationer, også takket være Havok-fysik, er særligt gode og livagtige i Titan Quest).


Titan Quest er meget arkadeagtigt og simpelt, men kan være stærkt vanedannende - ligesom Diablo2

Vi ville normalt have vurderet Titan Quest til 90% i gameplay - dog takket være patch 1.08, der gjorde spillet langt mere stabilt at afvikle. Hvis man er interesseret i dette spil, der ikke er venligt ved ens museknapper, så kan en spilbar demo hentes her:

http://www.gamershell.com/download_13703.shtml

Såfremt ens primære harddisk ikke anvender drevbogstavet C, og såfremt man ikke anvender engelsk styresystem (hvilket de færreste danskere gør), så husk at følge hjælpen beskrevet her:

http://www.titanquest.net/bugs/482-problems-demo-installation-requesting-sticky.html

Et andet trick er, hvis man er i besiddelse af to harddiske (f.eks. "E" og "F"-drev), at omdøbe den sekundære harddisk (her "F"-drevet) til "C", så det bliver muligt at starte installationsprogrammet, hvorefter "C" hurtigt kan ændres tilbage til "F" osv.

Og vi kan citere Gaming Illustrated mht. kvaliteten af Titan Quest: "Overall, Titan Quest is an absolute Editor’s Choice winner for quality and fun. If you love RPGs, then this title is a must have for any PC gamer. With the right hardware, it offers better graphics than any game in its genre to date, with a really nice set of monsters that will sometimes scare you right off your mouse. Between the amazing graphics, the great class and skill system, plus the ability to play game through multiple times locally on on-line (with up to 6 players at a time), Titan Quest is a game that will suck you in for hours at a time, and comes highly recommended for purchase."
Kilde: http://www.gamingillustrated.com/titanquest.php

Med GeForce 7900GTX eller tilsvarende kan Titan Quest afvikles ganske glimrende på højeste detaljeniveau i 1600x1200 (inkl. FSAA) - men grundet den krævende 3D-grafik samt skygger i spillet bør ejere af langsommere grafikkort være forberedt på at måtte reducere detaljeniveau eller skærmopløsning. Netop derfor kan det være yderst fordelagtigt at afprøve demoen af Titan Quest på sin PC, før spillet købes.

I juli 2006 udkom en særligt afventet klassisk 3D-shooter ved navn Prey. Udviklingen af Prey blev påbegyndt i sommeren 1995 af 3D Realms, men blev først færdiggjort af Human Head 11 år senere. Nostalgikere kan her læse mere om den oprindelige historie i Prey:

http://www.apogeegames.com/prey/history.htm

Og her:

http://www.apogeegames.com/prey/previews/Titania/PreyInt.html

Prey anvender Doom3-teknologi og skal derfor afvikles med 60 FPS i 60 eller 120 Hz opdateringsrate på CRT-skærm for at medføre optimal oplevelse (spilafviklingen er ikke optimalt flydende, men "hakker", i 75, 85 og 100 Hz mm.).


Spillet Prey udkom endelig i 2006 og er baseret på Doom3-teknologi - billedet her viser et meget detaljeret edderkoppeagtigt-monster fra spillet

Vi har estimeret gameplay i Prey til 92%, dvs. et 10-tal på 13-skalaen, hvilket skyldes, at der indledningsvis kun er en sværhedsgrad i spillet, som er alt for let, hvorfor spillet bliver lettere kedsommeligt grundet manglende udfordring (spillet indeholder en form for "skjult god-mode", som reelt gør det umuligt at dø - og dette er ødelæggende for spillet). Selv på den mest vanskelige sværhedsgrad kaldet "Cherokee" er det umuligt at dø - blot kan ens fysiske spilfigur ikke længere helbredes, mens det fortsat er muligt at opsamle spirituel energi (så spillet er reelt ikke nævneværdigt sværere på "Cherokee"-niveau, fordi der fortsat er umuligt at dø). Denne kritik er til trods for, at Prey foregår på et gigantisk rumskib, hvor tyngdekraften kan ændres, portaler kan åbnes, hvorfor Prey generelt er ganske originalt udført.


De store monstre i Prey er alt for lette at aflive, hvorfor spillet desværre medfører mindre spændende kampe sammenlignet med F. E. A. R.

Grafisk er Prey fremragende, men grundet 60FPS og 120Hz begrænsningerne (læs mere herom i anmeldelsen af Doom3 her på sitet), så kan de bedste CRT-skærme kun være med i op til 1280x1024. Så måske Prey kan være argument for LCD-skærm med 1600x1200-opløsning, der kan vise 60 hele billeder i sekundet (desværre har vi intet bud på, hvilken LCD-skærm, som objektivt er målt til at kunne klare dette). Først når Prey er gennemført første gang, kan vanskeligere sværhedsgrad vælges - men eftersom man nu kender hele spillet, er der næppe mange, som gider gennemføre spillet endnu engang. Mere omfattende anmeldelser kan findes her:

http://www.gamerankings.com/htmlpages4/198340.asp

Og en spilbar demo, der nemt besvarer, hvorvidt Prey kan afvikles ordentligt på ens egen PC, kan hentes her:

http://www.gamershell.com/download_14372.shtml

Og ellers kan testresultater fra Prey, der dækker mange forskellige aktuelle grafikkort, findes her (som tommelfingerregel gælder, at afvikling af Prey svarer til at afvikle Doom3 eller Quake4):

http://www.rage3d.com/articles/preydemoperf/

Det mest anmelderroste spil til PC i 2006 blev strategispillet "Company of Heroes", der grafisk og indholdsmæssigt ledte tankerne hen på "Call of Duty 2":


Eksempel på grafik i Company of Heroes

Nu har vi ikke den store kærlighed til strategispil her på sitet, men må alligevel indrømme, at dette spil har imponeret meget - og en gennemsnitlig vurdering på langt over 90% på Game Rankings taler sit eget sprog:

http://www.gamerankings.com/htmlpages4/927618.asp


Endnu et eksempel på grafikken i strategispillet Company of Heroes

Dog var det spil, der imponerede os mest i 2006 (og som vi fortsat opfatter som hidtil bedste spil til PC, red.), et spil som generelt modtog hård kritik; nemlig Gothic 3. Gothic 3 var desværre ikke til utålmodige sjæle, som ikke havde en meget hurtig PC - men med grafikkort svarende til 7900GTX (meget gerne 8800GTX) samt 2GB ram, så var dette spil en særlig nydelse (inkl. nyeste patch til spillet).


Udfordrende selskab i Gothic 3

Gothic 3 er ca. 4 gange mere omfattende end Gothic 2, så vi ville gerne have bragt en grundig anmeldelse af dette absolut fantastiske spil her på sitet, men vi har måttet opgive, da denne opgave var for tidskrævende. I stedet kan denne anmeldelse anbefales (med patch 1.12 er Gothic 3 langt mere stabil og fejlfri end anmeldelsen beskriver):

http://www.honestgamers.com/systems/content.php?console_id=13&review_id=5166&game_id=22368


Eksempel på magi i Gothic 3

Her er i øvrigt endnu et eksempel på en fjende i Gothic 3, hvor det ofte kan betale sig at tage benene på nakken:


Helt Jurassic Park er det ikke, men lidt har vel også ret...

Uden 2GB ram og meget hurtigt grafikkort (cpu som Athlon 64 3500+ eller bedre er ej heller en dårlig ide) er det dog nok bedst at lade Gothic 3 ligge. Spilbar demo af Gothic 3 kan hentes her:

http://www.gamershell.com/download_16382.shtml

Gothic 3 kan også virke fint i Vista i en pc med f.eks. 4 GB ram eller mere, dog gælder særlige forholdsregler, som er beskrevet her:

http://www.rpgwatch.com/forums/showthread.php?t=2437 (følg instruktioner fra "Moriendor" for at aktivere LAA-hack for "Gothic 3"-filerne).

Et andet rollespil som Neverwinter Nights 2 var også ganske glimrende - men krævede også ekstremt hurtigt grafikkort samt cpu for optimal nydelse:


Selv om dette billede kun svagt indikerer den flotte grafik, så trak Neverwinter Nights 2 hardware-tænder ud...

Kunne man ikke lide Neverwinter Nights, så bør man nok holde sig fra 2'eren, da gameplay minder noget om hinanden, selv om grafikken er meget forbedret i 2'eren (hvilket, som skrevet før, ikke er uden omkostninger).


Endnu et billede fra Neverwinter Nights 2


Ydelse i Gothic 3 og Neverwinter Nights 2 med grafikkort som GeForce 8800GTX, Radeon X1950XTX, GeForce 7900GTX mm. kan ses her:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/gf8800-games_16.html

I 1600x1200 kræver det således 8800GTX eller bedre, hvis man skal gøre sig håb om at passere 30 billeder i sekundet i disse spil (endda uden FSAA, men ellers med fuldt detaljeniveau).
Et pseudo-rollespil, der var mindre krævende rent hardware-mæssigt, men som leverede kampe ikke set bedre siden "Severance (Blade of Darkness)" var "Dark Messiah of Might and Magic":


En god omgang Kyklop-ultravold i Dark Messiah

Samspillet og kommunikationen mellem ens fjender i Dark Messiah kan gøre dette spil til en særlig stor oplevelse, selv om grafikken svingede mellem det middelmådige og aldeles fremragende. Spilbar demo kan hentes her:

http://www.gamershell.com/download_14927.shtml

Under alle omstændigheder bød dette spil samt Prey efter vores opfattelse på de største adrenalinsus i 2006 - og den rollespilsagtige karakterudvikling samt HDR-effekter via Source-enginen i Dark Messiah gjorde også dette spil ganske unikt.


Dark Messiah indeholder fremragende kampe - og er måske årets mest blodige spil

I februar 2007 udkom et af de mest afventede strategispil, nemlig Supreme Commander, der minder om strategispillet "Total Annihilation":


Stemningsbillede fra strategispillet Supreme Commander

Supreme Commander har modtaget meget positive vurderinger af et stort antal anmeldere, se f.eks. denne liste:

http://www.gamerankings.com/htmlpages4/928861.asp

Imidlertid er Supreme Commander uhyre hardware-krævende og skulle understøtte quad-core cpu'er. Legion Hardware testede ydelse i Supreme Commander med forskellige grafikkort, hvor GeForce 8800GTX var det hurtigste og konkluderede:

"... it is scary to note that the worlds fastest graphics card only just managed to deliver playable performance at 1600x1200 in Supreme Commander!"

Læs mere her:

http://www.legionhardware.com/document.php?id=617&p=4


Grafisk er Supreme Commander fremragende, men det har sin pris...

Så vi kan anbefale at prøve en spilbar demo af Supreme Commander på sin egen PC, før spillet evt. købes. Spilbar demo kan hentes her (størrelsen er lidt over 1GB):

http://www.gamershell.com/download_17675.shtml

Nogle gange behøver et spil en længerevarende modningsproces for nå et udviklingstrin, der gør, at spillet kan anbefales. Dette gælder for "rumsimulatoren" Darkstar One, der med version 1.3 har nået et kvalitetsniveau, hvor dette spil i vore øjne kan vurderes til 90% indenfor genren:


Billede fra Darkstar One, der indholdsmæssigt minder om Freelancer

Darkstar One er en tynd kop the ved siden af X3 - Reunion; så hvis Reunion minder mest om filmen "2001", så modsvarer Darkstar One her "Star Wars"-filmene. Dvs. aktion er i højsædet, hvorfor Darkstar One minder ganske meget om Freelancer.


Det er nu ca. 4 år siden, at Freelancer udkom, så der går lang tid mellem disse perler... Asteroiderne er naturligvis i fuld 3D

Grafisk er Darkstar One ikke på højde med X3 - Reunion, men til gengæld kræver spillet ikke nær så megen maskin-kraft. En cpu svarende til Athlon 64 3000+, grafikkort svarende til GeForce 6800 Ultra eller Radeon X800XT (PE) samt 1GB ram burde derfor udgøre minimumskrav for at sikre acceptabel spiloplevelse i Darkstar One. Desværre afvikles spillet først tilstrækkeligt flydende med patch 1.3 installeret, så den spilbare demo (der er baseret på version 1.0) giver ikke et repræsentativt indtryk af den fulde version. På Amazon.co.uk kan Darkstar One ofte findes til en pris på ca. kr. 120,00 inkl. forsendelse, hvorfor man ikke behøver risikere store summer, såfremt man ønsker at dæmpe sine Freelancer-abstinenser på en god måde.


Grafisk er Darkstar One glimrende - og der er flere meget store rumskibe med, som dog ikke er vist på vore udvalgte billeder

Vi anbefaler interesserede læsere at se nærmere på denne anmeldelse, der repræsenterer vore vurderinger af Darkstar One:

http://www.gameindustry.com/review/item.asp?id=773

Den 23. marts 2007 udkom et spil, der har været afventet længe, nemlig det russiske spil "S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl" (også kendt som "S.T.A.L.K.E.R. - Oblivion Lost"). Her på sitet har vi tidligere beskæftiget os med dette spil, og selv om spillet er ca. 4 år forsinket, så ser det fortsat ganske glimrende ud:


3D-enginen i S.T.A.L.K.E.R. skulle kunne vise op til 1.000.000 polygoner per skærmbillede, hvilket dette billede vel også indikerer

Her er lidt teknisk info fra Firingsquad: "Graphically S.T.A.L.K.E.R.’s X-Ray game engine is quite impressive. According to the developer, up to a million polygons can be on-screen at any one time, and the game sports the latest eye candy effects, including HDR lighting, parallax and normal maps, 3.0 pixel/vertex shaders, per-pixel lighting and soft dynamic shadows. In fact, the game is so demanding that many card owners with DX9 cards like the GeForce 6800 and Radeon X800 have been forced to play the game in DirectX 8 mode. This is because the game’s dynamic lighting model performs so many calculations it can bring many DX9 cards to their knees: get to aggressive with the graphics settings, and you can bring a modern GPU like the GeForce 7900 or Radeon X1900 to a sluggish crawl." (Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/stalker_mainstream_3d_performance/ )

Specielt er lys- og skygge-effekter fremragende udført i S.T.A.L.K.E.R. og er ifølge det tyske tidsskrift PC Games endnu bedre end i Doom3 og F.E.A.R:


Eksempel på anvendelse af lys og skygge i S.T.A.L.K.E.R.

Indholdsmæssigt minder S.T.A.L.K.E.R. lidt om Gothic 3 og Oblivion, dvs. hele spilverdnen er åben, dog er S.T.A.L.K.E.R. mere 3D-shooter end rollespil, hvorfor ens muligheder for karakterudvikling er langt mere begrænsede end i ægte rollespil.


Endnu et stemningsbillede fra S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl, som formodentlig vil være et af de bedste spil i 2007

Det vil her være for omfattende at give en fuld introduktion til S.T.A.L.K.E.R. - i stedet vil vi anbefale disse anmeldelser, der svarer til vore opfattelser:

http://pc.boomtown.net/en_uk/articles/art.view.php?id=13641

http://videogames.yahoo.com/gamereview?cid=1991249236&tab=reviews&page=0&eid=509430

Og et uddrag fra 1Up: "In its deep underground facilities, S.T.A.L.K.E.R. is scarier than F.E.A.R. itself. Poltergeists fly past. Invisible hands hurl barrels as your flashlight bobs for the next noise. At times -- Geiger counter crackling -- I wanted to turn the game off, or at least get topside and into the light." (Kilde: http://www.1up.com/do/reviewPage?cId=3158131 )

Vi ville ende med en gameplay-vurdering på 94%. Bemærk dog, at ønskes S.T.A.L.K.E.R. oplevet i maksimalt detaljeniveau uden FSAA og skygger på græs i 1600x1200, så anbefales GeForce 7950GT 512MB, Radeon X1900XT 512MB eller bedre.


Grafisk er S.T.A.L.K.E.R. trods udviklingstiden meget flot, men stiller høje krav til især grafikkort

En cpu svarende til Athlon 64 3500+ og 1GB ram burde tillige være glimrende til S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Cernobyl. Se evt. testresultater fra spillet her med flere forskellige grafikkort (dog ikke med maksimalt detaljeniveau, men det kan give et indtryk):

http://www.firingsquad.com/hardware/stalker_mainstream_3d_performance/


Switchball udkom sommer 2007 og er et relativt simpelt spil, hvor en kugle skal styres gennem en forhindringsbane (dvs. det er kun et simpelt spil i teorien - i praksis er mange baner ganske udfordrende at gennemføre). Men ofte er den simple underholdning den bedste og siden Spindizzy til Commodore 64 samt Marble Madness til Amiga, er der næppe set noget bedre:


Switchball til PC, som understøtter Ageia Physx fysikkort

Vi kan inkludere endnu et stemningsbillede fra Switchball:


Et simpelt spil, som grafisk er blandt de bedste til PC - Bioshock er ikke bedre

Switchball kan spilles af hele familien og er fremragende underholdning til en pris af kun US$20. Spillet kræver dog 7900GTX for maksimalt detaljeniveau med FSAA i 1600x1200, og har man Ageia PhysX fysikkort, så understøtter spillet også dette (men Switchball afvikles glimrende uden fysikkort, hvilket vel er det store problem, som Ageia aktuelt kæmper med). Spilbar demo af Switchball kan findes her:

http://www.gamershell.com/download_19847.shtml

Vi vil aktuelt vurdere Switchball til 95%, men nu er der heller ikke mange spil i denne kategori at sammenligne med. En mere udførlig anmeldelse af Switchball kan findes her:

http://jaguarusf.blogspot.com/2007/08/switchball-review.html

Bioshock udkom i Danmark den 24. august, men selv om pressen tilnærmelsesvist har udråbt dette spil til verdens 8. vidunder, så har vi været en smule skuffede over spillet, som virker alt for konsol-agtigt.


Bioshock til PC, der primært er udviklet til XBox 360, hvilket PC-versionen lider under

Den visuelle kvalitet i Bioshock er ringere, end hvad vi aktuelt må forvente af et særligt fremragende spil til PC - læs mere herom i disse indlæg:

http://www.nvnews.net/vbulletin/showpost.php?p=1350447&postcount=131

http://www.nvnews.net/vbulletin/showpost.php?p=1348916&postcount=103


Endnu et stemningsbillede fra Bioshock

Efter vores opfattelse lider Bioshock af mange grafiske begrænsninger, der også prægede Oblivion. Endvidere er Bioshock meget lineært, hvilket er en forskel til mere omfattende spil som S.T.A.L.K.E.R., men svarer til andre gode spil som F.E.A.R. Enkelte anmeldere har indikeret, at Bioshock er det spil, som Doom3 burde have været. Her er vi dog uenige - selv om Bioshock indeholder Doom3-agtig stemning, så fangede Bioshock desværre ikke vores opmærksomhed på tilsvarende måde som Doom3 gjorde, hvorfor vores vurdering af Bioshock vil ligge på 88% (vi har udelukkende nævnt Bioshock i denne artikel grundet spillets høje popularitet). Bioshock kræver endvidere GeForce 8800GTS eller bedre for at opnå mindst 30-40FPS i 1600x1200 med maksimalt detaljeniveau uden FSAA. Uden Shader Model 3.0, så virker spillet officielt ikke - dvs. Radeon X850 og ældre kan ikke anvende spillet - nedre grænse for Nvidia er GeForce 6800, men spillet bliver ingen nydelse på så langsomme grafikkort. Der er dog en bevægelse igang for at tillade afvikling af Bioshock på grafikkort med Shader Model 2.0 og interesserede kan finde mere information her: http://bioshocksm2.blogspot.com/
Så Bioshock imponerede os desværre ikke tilstrækkeligt. Spilbar demo af Bioshock kan hentes her:

http://www.gamershell.com/download_20697.shtml

Og her er målinger af ydelse med forskellige grafikkort i Bioshock (Gamespot og Firingsquad har bl.a. udført tilsvarende undersøgelser, men resultaterne fra AMDZone svarer mest til vore oplevelser):

http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=315&page=1

Andre interessante spiludgivelser er også ankommet, såsom XBox360-tophittet "Gears of War" og Crysis. Gears of War, der er baseret på Unreal3-enginen, fandt vi fremragende, men kun for ejere af tilstrækkeligt hurtige grafikkort. Med GeForce 8800GT eller bedre, så er Gears of War en stor oplevelse - her er et par af gutterne:


Dominic til venstre og mig eller Marcus Fenix i forgrunden :-)

Gears of War er et ganske voldeligt og krigsforherligende spil, hvorfor dette spil mere eller mindre er blevet forbudt i Tyskland - men dette bevidner vel blot spillets mange kvaliteter (eller mangel på samme, red.):


En god omgang ultra-vold i Gears of War - disse sammenstød overlever man sjældent i mange millisekunder...

Flere anmeldere har klaget over dårlig kunstig intelligens blandt modstanderne i Gears of War samt et kortvarigt spilforløb, men anvendes ordentlig sværhedsgrad (højeste eller næsthøjeste), så er der yderst glimrende udfordring og spillet gennemføres ikke på få timer (medmindre man er ekstremt dygtig til denne type spil). Faktisk har vi sjældent oplevet mere adrenalinpumpende underholdning - hvilket dette billede vel også signalerer:


Gears of War kan vel beskrives som et spil, hvor man konstant ligger med bagdelen i vandskorpen...

DirectX10-effekter er desværre intet at skrive hjem om, selv om Gears of War understøtter kantudglatning via DX10. Billedraten blev blot en del langsommere, uden at billedkvaliteten blev mærkbart bedre, så vi anbefaler at deaktivere disse egenskaber, hvorved Gears of War kan nydes lige så godt på Windows XP (DX9) som på Vista (DX10). Vi testede spillet med system svarende til Athlon 64 3800+ (single-core), 1,5GB systemram og GeForce 7950GT 512MB (WinXP) og Intel Quad-core Q6600, 4GB systemram (3072MB reelt) og GeForce 8800GT 512MB i SLI (Win Vista 32bit Enterprise). Førstnævnte system klarede sig fint i 1280x1024 endda med højt detaljeniveau (og 1680x1050 med lettere reduceret detaljeniveau), mens sidstnævnte var en markant større nydelse i 2048x1536. Med GeForce 8800GT eller bedre vil vi vurdere Gears of War til 96%. Dvs. at vi er meget enige i denne anmeldelse af Gears of War, som vi kan anbefale interesserede at læse:

http://www.worthplaying.com/article.php?sid=48090&mode=thread&order=0

Der har været store forventninger til Crysis, men dette spil er så krævende at afvikle, at mange formodentlig ikke vil kunne opnå tilstrækkelig god ydelse og grafisk kvalitet (om Crysis er tilstrækkeligt godt optimeret er formodentlig et åbent spørgsmål).


Stemningsbillede fra Crysis

Selv med den rette PC-hardware virkede Crysis indholdsmæssigt så meget om Far Cry, at vi ikke var tilstrækkeligt imponerede. Dvs. for personer, der ikke har spillet Far Cry, vil vi gerne tildele Crysis en vurdering på 98%, men ellers ligger vi på 88%. Edb-Tidende har dog skrevet en detaljeret anmeldelse af Crysis, som kan findes her:

http://www.edb-tidende.dk/artikel.php?id=200712041931

Half-Life 2: "Orange Box" var dog særlig interessant, ikke så meget grundet Team Fortress 2 og Half-Life 2: Episode 2, men grundet et særligt originalt spil kaldet Portal:


Billede af spillet Portal, der er en del af "Half-Life 2: Orange Box"

Portal er et spil, der kan lede tankerne hen på Switchball, idet man via en ofte god portion tankevirksomhed skal passere forskellige forhindringsbaner. Portal ville vi vurdere til 90%, mens Crysis ville nå 88%. Call of Duty 4 har også høstet mange anmelderroser, men atter var vi svære at imponere, så mere end 85% kan vi ikke give dette spil i gameplay-vurdering - hvilket også er en fremragende score, men spillets relativt lineære afvikling og mangel på særlig originalt indhold var årsagen til denne vurdering (men derudover er Call of Duty 4 et brag af et aktionspil, og holder man meget af de forrige udgivelser i serien, så vil 4'eren næppe skuffe).

Rollespillet Mass Effect, der oprindelig var tiltænkt som spil udviklet eksklusivt til XBox360, ankom alligevel til PC i juni 2008:


Mass Effect ankom til PC i starten af sommeren 2008

Generelt har dette rollespil modtaget fremragende anmeldelser til PC, og især det normalt kritiske site Gamespy gav Mass Effect en vurdering på hele 100%, læs det hele her:

http://pc.gamespy.com/pc/bioware-rpg/877353p1.html


Et stemningsbillede fra årets hidtil bedste rollespil

Endvidere er der også "rigtige" rumvæsner med i Mass Effect, hvilket man kan savne i populære TV-serier som Battlestar Galactica mm.:


Et par rumvæsner fra Mass Effect

Mass Effect minder en del om Knights of the Old Republic (se anmeldelse her på sitet); dvs. kunne man ikke fordrage Knights of the Old Republic, så vil Mass Effect næppe bringe stor jubel.


I Mass Effect kan f.eks. en gruppe styres, og spillet leder ofte tankerne hen på Knights of the Old Republic

Flere af de sidste del-opgaver i Mass Effect er dog ret repetitive, så vi er ikke enige med Gamespy i, at Mass Effect fortjener 100% i gameplay. Derimod vil vi argumentere for en vurdering på 87% samt ekstra 5%, fordi vi holder meget af denne type hardcore og "star wars"-agtige science fiction spil - så i alt 92%. Firingsquad endte på kun 75% i vurdering af Mass Effect, så læses både anmeldelser hos Gamespy og Firingsquad er man dækket ganske fint ind mht. positive og negative sider ved Mass Effect:

http://www.firingsquad.com/games/mass_effect_pc_review/


Eventyrene fortsætter i det fremragende rollespil Mass Effect

Så det lange af det korte - personer, der holder meget af rollespil såsom Knight of the old Republic og science fiction genren generelt, bør ikke snyde sig selv for Mass Effect (og PC-versionen er langt flottere og besidder markant bedre styring end XBox360-versionen).

Men atter til en ganske anden genre, nemlig klassiske bilspil eller racerspil. Sega Rally Revo udkom sidst i år 2007, men var så tungt at afvikle på det overclockede Nvidia 7900GT-grafikkort, som vi testede spillet på, at vi ikke fandt det interessant. Forunderlig som verden kan være, så prøvede vi ved et tilfælde spillet på 8800GT-grafikkort i 1600x1200 med alle detaljer undtagen kantudglatning (FSAA) på max, og nu var spillet pludselig et af de bedste og sjoveste i denne genre, som vi længe havde oplevet:


Billede fra Sega Rally Revo - spillet er meget flot, men kræver tilstrækkeligt hurtigt grafikkort (som altid :-)

Sega Rally Revo, som egentlig kun i USA bærer efternavnet "Revo", og desværre ikke i EU, hvorfor spillet således kan forveksles med ældre udgivelse med samme navn, er helt tro mod de gamle arkademaskiner. Så kunne man ikke fordrage simple racerspil som Outrun og Sega Rally i de snart historiske spillehaller, så vil den nye Sega Rally (Revo) fra 2007 til PC næppe vække jubel:


Bemærk, at jord, vand, støv og sten ryger op omkring bilerne - og alt naturligvis i realtime på den rette PC...

Diverse baner i Sega Rally Revo er på ingen måde specielt realistiske, og det samme gælder køreegenskaberne, men det er alligevel længe siden, at et bilspil har underholdt så godt - og grafisk er der intet at klage over:


Banerne defomeres via hjulspor, så intet løb selv på samme bane er helt ens - og 3D-effekten mht. hjulspor er meget realistisk lavet

Sega Rally (Revo) tilbyder forskellige landskaber, såsom jungle, ørken, bjerge, snelandskaber, så intet nyt under solen her.


Endnu et stemningsbillede direkte fra spillet - og snebanerne er ret underholdende grundet det glatte underlag

Sega Rally (Revo) bærer styringsmæssigt præg af at være rettet mod XBox360, idet styringen er optimeret til XBox360-gamepad, dog kan forudindstillede taster benyttes på PC, men disse kan desværre ikke ændres efter ønske.


Havde tastaturstyringen kunnet modificeres efter ønske, så havde alt været en tand bedre...

Underholdningsværdien i Sega Rally (Revo) er så høj med 8800GT (SLI) eller bedre, at det er langt bedre at affinde sig med den fikserede tastaturstyring eller købe et XBox360-gamepad, end helt at undvære spillet. Vi anbefaler dog at prøve spillet på egen PC, så styring og grafik mm. kan opleves direkte - spilbar demo, der repræsenterer den fulde version, kan hentes her:

http://www.gamershell.com/download_21526.shtml

For at kunne afvikles ordentligt, så skal spillet afvikles med mindst 60 billeder i sekundet, gerne mere. Aktuelt ville vi ende på en vurdering på 90% og mere, hvis sidste patch havde løst problemet med de låste taster til tastatur-styring. Og så gør det vel intet, at Sega Rally (Revo) aktuelt er dumpet ned på lidt over kr. 100 i pris inkl. forsendelse, hvis man kigger de rette steder (Ebay.co.uk - og bedre sent end aldrig er vel kodeordene til dette spil :-)

Mens vi er ved glemte og oversete spil, så lykkedes det næsten også det klassiske skydespil (shoot 'em up) fra forår 2007 (oprindeligt solgt kun til operativsystemet Windows Vista, men kan nu også fås til Windows XP) ved navn Geometry Wars: Retro Evolved at undslippe vores ellers ganske finmaskede garn:


Hvis du kunne lide Warning Forever og Steel Saviour (T-Zwei) mm., så falder Geometry Wars formodentlig også i god smag

Nu hvor enkelte af os så småt nærmer sig de 40 år, er reflekserne måske ikke helt så gode som for 20 år siden, men så er det jo fremragende, at Geometry Wars kan hjælpe med genoptræningen:


Dagens udfordring - find dit rumskib :-)

Spil som Grid Wars 2 til PC er gratis, men er inspireret af Geometry Wars og så tæt på, at udgiveren af Grid Wars 2 har fjernet spillet fra sin hjemmeside. Men er Geometry Wars til ca. kr. 20 for dyrt, så kan gratister jo lede efter Grid Wars 2 på nettet i stedet:


Typisk scene fra det "forbudte" gratis-spil Grid Wars 2, der er en kopi af Geometry Wars

Grid Wars 2 kan findes beskrevet her og opmærksomme læsere kan måske nemt finde frem til, hvor spillet kan hentes:

http://worldofstuart.excellentcontent.com/grid/wars.htm

Ellers kan Geometry Wars til XP eller Vista købes her for kun kr. 20 (nedenstående henvisning er til Vista-versionen, der angiveligt skulle være flottere end Windows XP-versionen):

http://zone.msn.com/en/root/deluxe.htm?code=112233183&RefID=vistshow-112233183


Grid Wars 2 ligner til forveksling Geometry Wars, men er i virkeligheden langt fra det samme

Geometry Wars og Grid Wars (2) ligner til forveksling hinanden og virker begge som 5 kander kaffe efter blot få minutters hæsblæsende spilletid, men ifølge feinschmeckere skulle handlingen være ret forskellig - kort skrevet kan Geometry Wars karakteriseres ved at have den absolut flotteste grafik, mens Grid Wars 2 skulle have mere gennemtænkt og velafbalanceret gameplay. Begge spil kræver dog en del processorkraft, så en kraftig PC er ikke af vejen, især når der er rigtig mange enheder at pløkke ned.

Et bud på årets bedste spil i 2008 er dog Dead Space, som vel er det hidtil mest morbide og blodige spil - og det siger en del for kendere af f.eks. Doom3, F. E. A. R. osv.:


Eksempel på lemlæstelse af lig i Dead Space - producenterne har studeret ægte lig fra trafikulykker mm. for at kunne reproducere tilstrækkelig realisme

Dead Space er blevet forbudt i Tyskland, Kina og Japan grundet spillets morbide indhold - du kan i spillet smadre ligene totalt, så hoveder og diverse legemsdele flyder overalt - og kampene mod rumvæsner, der har besat afdøde legemer, er også voldsom:


En god omgang ultra-vold bliver aktuelt ikke bedre end Dead Space - her er en arm skudt af monstret og blodet sprøjter ud

Spillet omhandler kort fortalt, at du som ingeniør ankommer til et større rumskib specialiseret i minedrift, som omverdenen pludselig har mistet kontakten til. Det viser sig, at et fund af en særlig genstand på en nærliggende planet har igangsat en række af forfærdelige hændelser på rumskibet, og disse hændelser har resulteret i tilintetgørelse af stort set alle besætningsmedlemmer - selv babyer er inficerede og muterede:


På rumskibet ligger mange døde babyer i væske, mens andre har fået nyt liv som illustreret her

Dead Space kan beskrives som blanding af Doom3, PC-spillet Aliens vs. Predator 2, filmen Event Horizon, filmen The Thing og filmene Alien(s) - og her kan ses en argumentation for, hvorfor Dead Space er det mest uhyggelige computerspil nogensinde:

http://www.popularmechanics.com/technology/reviews/4288269.html

Her ses i øvrigt lidt sjov med flammekaster:


I Dead Space er du generelt helt alene i mørket - dvs. indtil flammekasteren lyser op og viser, at det vrimler med liv omkring dig :-)

Spillet er specielt, idet alle dine ejendele styres via holografisk display - her kan du også finde konversationer, videofilm, kort og meget mere. I butikker kan du opgradere bl.a. våben og rustning, hvorfor spillet besidder visse egenskaber kendt fra rollespil. Spillet kunne have en smule bedre teksturer og flere polygoner, men det er et konsolspil, og grafikken samt lyssætningen er generelt fantastisk. Med 2 x 8800GT i SLI og Q6600 quad-core cpu kan spillet afvikles i 85 FPS i 85 Hz i 2048x1536 med maksimalt detaljeniveau uden FSAA, og så kan det ikke blive bedre indtil videre (LCD i 2560x1600 er ringere, da disse skærme ikke kan vise 85 FPS, men kun 60 FPS grundet 60 Hz - og reelt meget mindre grundet responstiden). Styringen med tastatur er desværre elendig til PC, så umiddelbart må vi advare imod dette spil, hvis du ikke anvender f.eks. trådløs XBox360-kontroller til Windows:


Uden XBox360-kontroller til Windows kan vi aktuelt ikke anbefale at købe Dead Space til PC - men med denne kontroller er Dead Space en helt fantastisk oplevelse

Faktisk er Dead Space frustrerende svært at styre med langsommelig og upræcis XBox360-kontroller, når man som nærværende skribent er vandt til lynhurtig og barberbladsskarp mus og tastatur. Men du indtager jo rollen som en ingeniør i Dead Space, der må formodes ikke at være vandt til skydevåben og dermed nærmest per definition bør ligge konstant med bagdelen i vandskorpen (eller sidde i skidt til halsen, red.), så den ekstra udfordring i at styre med XBox360-kontrolleren giver langt større indlevelse end mus og tastatur (XBox-controlleren genkendes i øvrigt automatisk af spillet, og hele spillet er designet omkring dette styringsredskab, så øvrige justeringer er ikke nødvendige). Spillet kan dog spilles med mus og tastatur, men styringen er mangelfuldt implementeret og sejler meget (dvs. er upræcis), og pil-taster kan ikke konfigureres til bevægelse (bevægelse er sat til tasterne WASD).


Uhyggen og indlevelsen er helt i top i Dead Space, især hvis man anvender XBox360-kontroller for første gang...

Med præcis musestyring, som i nogen grad kan etableres ved at deaktivere vsync og leve med den dertilrelaterede dårlige billedkvalitet, er spillet også alt for nemt selv på højeste sværhedsgrad, da det er meget nemt at ramme og partere sine modstandere - så vores anbefalelse her gælder kun ved anvendelse af XBox360-kontroller. Men så er spillet til gengæld også så fremragende, hæsblæsende, panisk/adrenalinpumpende, stemningsfuldt, udfordrende/frustrerende, flot og spændende, at vi vil vurdere det til 98% i gameplay, svarende til et 12-tal på den nye karakterskala:


Dead Space er Doom3, som Doom3 bør tage sig ud i 2008 - hverken mere eller mindre - og her ses et af de større monstre i Dead Space

Der er også flere steder, hvor Dead Space kræver en smule tankevirksomhed, dog ikke meget, men spillet kan minde en smule om BioForge, hvor rumvæsner samt morbide og blodige handlinger også dannede rammen for et fremragende eventyr. Så selv om Dead Space er designet til konsoller, bør PC-ejere ikke snyde sig for denne pragtpræstation - og vi kan endvidere anbefale disse anmeldelser af PC-versionen, der begge nåede en samlet vurdering på hele 100%:

http://pc.gamespy.com/pc/dead-space/926703p1.html

http://ve3d.ign.com/articles/reviews/42569/Dead-Space-Review

Citat fra ovenstående anmeldelse: "Overall, Dead Space was an experience that invaded my dreams and left me with my neck hairs pulling at the top of my spine. The adrenaline it unleashes in your body puts you in the unfolding horror from the moment the game begins and doesn’t release its boney grip until the last few seconds of the game. If you love survival horror, this is a must-play game – just turn off the lights, turn up the sound and prepare to have the shit scared out of you."

Forud for Dead Space til PC ankom tegnefilmen "Dead Space Downfall", som med fordel kan ses, da filmen beskriver hændelser lige op til, hvor spillet begynder:


Dead Space Downfall kan ses som optakt til spillet - kvaliteten af denne film er desværre langt ringere end spillet, men filmen giver god baggrundsviden

Næste spil, nemlig Bionic Commando Rearmed, burde vi have introduceret forlængst, men først da vi fik det prøvet med (trådløse) XBox360-kontrollere til Windows, blev styringen særligt optimal, også mht. 2-player kooperativ multiplayer:


Billedet er fra singleplayer-delen i Bionic Commando Rearmed

På ovenstående billede er spilfiguren mindre end normalt, hvilket skyldes, at der for overskuelighedens skyld zoomes ud under de afsluttende "boss"-kampe (sammenlign evt. med næste billede, der er mere normalt). Bionic Commando Rearmed koster kun US$ 15, dvs. under kr. 100,00, men behøver dual-core cpu eller bedre for optimal afvikling. Der er dog kommet en patch, så spillet afvikles bedre på single-core, men den rigtige arkade-maskine fornemmelse og optimal ydelse kommer først med dual-core eller bedre. Spillet er det hidtil bedste 2D-platfom-spil af sin art og er fremragende animeret (takket være cpu-baseret PhysX-understøttelse). Især 2-player kooperativ multiplayer er godt udført: Når begge spilfigurer er tæt på hinanden benyttes samme skærmbillede, men er de tilstrækkeligt langt væk fra hinanden, så tildeles hver spilfigur eget skærmbillede (dvs. dynamisk split-screen er indbygget):


Her eksempel på 2-player kooperativ multiplayer, som er særdeles underholdende - især med 2 trådløse XBox-kontrollere til Windows

Så vores vurdering af gameplay ville for Bionic Commando Rearmed nå 95%; spillet er absolut fantastisk og yderst vanedannende, og giver tilsvarende fornemmelse af kvalitet, som de nu gamle arkademaskiner gjorde dengang i 80'erne. Grafik, lyd (inkl. musik) er tillige i topklasse, og vi ville bestemt overveje at købe dette spil, også hvis prisen havde været langt højere. Interesserede kan her se en videofilm, der præsenterer spillet stort set, som vi oplever spillet (dvs. ganske hæsblæsende aktion):

http://www.youtube.com/watch?v=b6-hqzneyuU

Vi kan endvidere anbefale følgende anmeldelse til læsere, der ønsker yderligere information om spillet:

http://pc.ign.com/articles/898/898510p1.html

Bionic Commando Rearmed kan kun købes via download over Internettet (dvs. digital distribution) og kan desværre ikke købes i normale spil-butikker. Bionic Commando Rearmed kan købes til PC her for kun US$ 15 og fylder 250MB:

http://www.direct2drive.com/1/6521/product/Buy-Bionic-Commando-Rearmed-Download

Patchen til single-core cpu'er kan hentes her:

http://www.gamershell.com/download_32252.shtml

Andre potentielt særligt interessante spil udgivet i 2008 og i starten af 2009 som Fallout 3 (85%), The Witcher Enhanced Edition (89%), Far Cry 2 (85%), Grand Theft Auto 4 (70%), F. E. A. R. 2 (80%), Burnout Paradise (85%) og Cryostasis (82%) var vi desværre knap så imponerede af, specielt da flere spil bærer præg af at være udviklet til konsoller og ikke i tilstrækkelig grad er optimeret til PC (vore gameplay-vurderinger er skrevet i en parentes efter spillets navn). The Witcher Enhanced Edition er dog udviklet til PC og er fremragende, dog er spillet mere begrænset end f.eks. Gothic 3, Oblivion mm., hvorfor The Witcher Enhanced Edition er oppe mod hård konkurrence. Cryostasis ville vi også gerne kunne lide, da spillet er udviklet kun til PC og eksemplificerer brug af PhysX i førstepersons-shooter, men gameplay er desværre så langsommeligt og uinspirerende, at vi ikke kan forsvare en vurdering på mindst 90%. Alle førnævnte spil kan dog anbefales, når prisen engang kommer ned under kr. 100,00 per styk. Der var dog et spil udviklet primært til konsoller, der udkom til PC i starten af 2009, som overraskede en del mht. originalitet og optimering til PC, nemlig Mirror's Edge, som vel minder en del om Tomb Raider i førstepersons-perspektiv kombineret med en aldeles net-fri Spiderman:


Mirror's Edge er et avanceret og ganske originalt forhindringsløb primært over hustage i en storby

Spillet er overraskende godt optimeret til PC, og fremviser på glimrende måde effekten af Nvidia PhysX, eftersom Mirror's Edge understøtter fysikkort - desværre gælder dette endnu ikke for ejere af AMD grafikkort:


Kilde: http://hothardware.com/Articles/NVIDIA-GeForce-GTX-285-Unveiled/?page=10

Ejere af AMD grafikkort kan dog blot deaktivere fysik-effekter eller anvende Ageia PhysX fysikkort, hvorefter spillet også kører fint på disse grafikkort. Interesserede kan her se en video, der illustrerer forskellige fysik-effekter via PhysX:

http://www.youtube.com/watch?v=6-nVI7WqsrE

Nuvel, tilbage til grafikken - her er et eksempel på skyline:


Spillet er ganske flot og virker ikke specielt konsolpræget

Med Intel Q6600 cpu og 2 x 8800GT 512MB grafikkort i SLI i 1600x1200 med maksimalt detaljeniveau inklusiv 4xFSAA lå billedraten stort set konstant på 62 i sekundet med aktiveret vsync i 85Hz - så spillet virker begrænset til 60 FPS og er en yderst flydende oplevelse på førnævnte hardware.


Selv om Mirror's Edge nærmest er racerløb på hustage, så er mange kampe involveret

Mirror's Edge er yderst originalt og nærværende skribent kan ikke komme i tanke om tilsvarende spil - dog kan indvendes, at Mirror's Edge blot er en storbyversion af Tomb Raider eller Prince of Persia i førstepersons-perspektiv, men denne sammenligning er alligevel ikke rimelig, da gameplay i Mirror's Edge netop grundet førstepersons-perspektivet medfører en markant anden helhedsoplevelse og indlevelse.


Hvis man falder ned fra skyskraperens top, er der jo ingen grund til at dø alene...

Kritikpunkter er den til tider frustrerende styring, det repetitive gameplay og anvendelse af 16:9-skærmformat, som medfører, at ejere af 16:10- og 4:3-skærme ikke kan få spillet til at fylde hele skærmen. Men dette problem opvejes fint af PhysX-understøttelse og det generelt hæsblæsende og adrenalinfremmende gameplay. Endvidere besidder spillet flot design (æstetik), hvor der er tænkt meget over udformning af menu'er, grafiske effekter og meget mere. Især grafiske effekter som HDR-belysning og motion-blur ved hurtige bevægelser gør spillet særligt levende, se også dette billede:


En helikopter-forhindring gør her videre fremfærd en smule beværlig...

Vores vurdering af Mirror's Edge er 90% i gameplay med manglende optimal understøttelse af 16:10- og 4:3-skærme som primært problem; dog kan spillet virke en smule repetetivt, hvis det spilles i længere perioder, men i portioner på 30 til 60 minutter om dagen er spillet fremragende. Endvidere vurderede det tyske tidsskrift PC Games spillet til 82%, men den gennemsnitlige læservurdering nåede 95% - og dette kan måske skyldes, at anmelderen fra PC Games har testet spillet i alt for mange timer dagligt...

Sommer 2009 bragte lidt af en sensation, da Street Fighter IV ankom i juli måned. Dette har i årevis været en yderst forsømt genre, og faktisk skal vi helt tilbage til Virtua Fighter i 1996 for at finde næst-bedste konkurrent på området. Og lidt er der da sket grafisk siden da:


Street Fighter IV, som indeholder særlige grafiske effekter på PC og her ses yderligere ild-effekter

Spillet er dog intet mesterværk mht. avancerede grafiske effekter og kræver derfor ikke nyeste og dyreste grafikkort eller cpu'er, og til en pris på kr. 199 er spillet ikke dyrt. Spillet indeholder fremragende dybde og klassisk arkade-design, så det svarer fint til de maskiner, som man engang puttede en 10-krone i for at få lov til at opleve det ypperste inden for computerspil:


Her atter eksempel på den arkadeagtige spillehalsstil i Street Fighter 4 - man føler sig helt hensat til det gamle Professor Olsens Spilleland i København...

I god stil med diverse forgængere er Street Fighter IV nemt at gå til for begyndere, men meget svært at mestre, hvis man drømmer om at gennemføre diverse titelkampe og møde de særlige "bosser". Sværhedsgraden kan dog justeres, men ellers er det blot træning, træning og atter træning:


I Street Fighter IV er det nemt at vinde de første kampe, men for at vinde en hel turnering kræves megen træning og dygtighed

Street Figher IV kræver et gamepad for at kunne spilles ordentligt, og vi har testet spillet med XBOX360-kontrollere med glimrende resultat. Særligt diverse "ultra moves" og "combos" er bestemt ikke nemme på tastatur...


Eksempel på særligt "move", hvor modstanderen får så kraftigt et stød, at skelettet bliver tydeligt i et par sekunder

Hardwaremæssigt kræver spillet som beskrevet ikke det vilde, og tyske PC Games Hardware målte følgende:


Kilde: http://www.pcgameshardware.de/aid,688368/Street-Fighter-4-Grafikkarten-Benchmarks-des-Beat-em-Up/Action-Spiel/Test/

Med 2 x 8800GT i SLI, 4xFSAA, 16xANI og derudover alt på max. kan spillet afvikles med quadcore Q6600 (2,4GHz) i ca. 120FPS i 2048x1536, og spillet skal blot afvikles i 60FPS konstant for optimal spiloplevelse. Så et enkelt 8800GT/9800GT/GTS250 burde trække spillet fint også i høje opløsninger. Med AMD Radeon 3650 512MB kunne spillet afvikles i ca. 45FPS i 1280x720 med standardopsætning uden FSAA og ANI, så mange bærbare burde oså kunne være med. Interesserede personer kan teste egen PC med denne realtime benchmark:

http://www.gamershell.com/download_47126.shtml


Årets hidtil bedste spil er også et af årets mindst hardwarekrævende - takket være konsollernes begrænsede kapaciteter

Selv om Street Fighter IV er udviklet til konsoller, så virker det meget PC-agtigt. Man kan tilmed vælge forskellige renderingsmetoder, som kun gælder for PC-versionen, og her er effekten "Posterization" særligt fremragende - og disse effekter reducerer endda ikke billedraten i spillet. Grundet den ringe konkurrence fra andre spil i kampspils-genren må vi tildele Street Fighter 98% eller et 12-tal; dette er den aktuelle reference og er simpelthen ikke set bedre på PC, og f.eks. via Microsoft Live kan der dystes med andre spillere over Internettet. Tyske PC Games, der normalt er meget kritiske, gav Street Fighter IV en guldmedalje og en vurdering på 92%, og vi kan også anbefale denne anmeldelse:

http://www.videogamer.com/pc/street_fighter_4/review.html

Ellers bød år 2009 på flere tilnærmelsesvis fantastiske spil-udgivelser som Batman Arkham Asylum (inkl. fremragende PhysX-support), Need for Speed SHIFT, Resident Evil 5, Braid, Dirt 2, Tom Clancy's H.A.W.X. (god DX10-support), Risen, Plants vs. Zombies, SIMS 3, Left 4 Dead 2, Empire: Total War, Call of Duty: Modern Warfare 2, Warhammer 40.000: Dawn of War II, BurnOut Paradise: The Ultimate Box og Dragon Age: Origins (god quad-core support). Af disse spil har vi ikke fået testet Dragon Age: Origins tilstrækkeligt, men de øvrige spil vurderede vi til at befinde sig mellem 85 og 89% i gameplay (Call of Duty: Modern Warfare 2 kan især anbefales, hvis man ikke har prøvet 1'eren - ellers minder 2'eren trods forbedret indhold meget som 1'eren). Problemet med mange nyere PC-spil er, at disse sjældent er tilstrækkeligt originale, fordi de er baseret på tidligere udgivelser - eksempelvis er Need for Speed SHIFT et glimrende spil og for en gangs skyld godt optimeret mht. programmeringen, men det minder indholdsmæssigt desværre for meget om mange andre udgivelser i denne genre - og tilsvarende gælder for f.eks. Modern Warfare 2. Dog var Batman Arkham Asylum det spil, som modtog de bedste anmeldelser i år 2009 (gennemsnit på GameRankings på gigantiske 92%), så selv om vi endte på 89% i gameplay, tager vi alligevel en introduktion til "årets spil år 2009" i form af 5 stemningsbilleder:


Batman Arkham Asylum, som er baseret på Unreal Engine 3 og har hardware-support for PhysX


Der er flere store modstandere i Batman Arkham Asylum - men fuld oplevelse kræver PhysX


Jokeren er selvfølgelig også med...


Teksturerne er ofte ganske pæne og ikke for konsol-agtige og udsmurte, og polygonniveauet på personer er heller ikke ringe


Den helt rigtige bil til mænd med hår på brystet

Når prisen kommer ned på ca. kr. 100,00 for Batman Arkham Asylum, vil vi klart anbefale dette spil - men selv om styring, grafik og fysikeffekter fungerer upåklageligt i Batman Arkham Asylum, så fandt vi ikke spillet tilstrækkeligt spændende, hvorfor vi ikke kan anbefale dette spil til fuld pris. Se evt. video af de fremragende PhysX-effekter her:

http://www.youtube.com/watch?v=6GyKCM-Bpuw&feature=related

I år 2009 udkom dog også spillet Osmos, der trods en billig pris på ca. kr. 50 har en værdi og originalitet, der overstiger mange langt dyrere udgivelser:


Billede fra spillet Osmos, som er et uhyre vanedannende og originalt spil

Vi vil vurdere Osmos til 90% i gameplay, særligt da det grafisk og gameplay-mæssigt er fremragende - trods en størrelse på kun 17MB (installationsfil) samt pris på US$10. Endvidere findes spillet ikke til konsoller, og PC-ejere kan her nyde et spil, der er designet direkte til brug af en PC-mus:


Endnu et billede fra Osmos

Spillet Osmos er generelt ganske simplet; dvs. man spiller en amøbe-lignende skabning, der optager mindre organismer i sig, men som selv optages og går til grunde ved sammenstød med større organismer. Dog bliver dette simple koncept ganske avanceret i senere baner, så nemt er det bestemt ikke nødvendigvis - se trailer til spillet her:

http://www.youtube.com/watch?v=mc88ti3WbfY

Og download spilbar demo her:

http://www.hemispheregames.com/latest_osmos_demo

En mere omfattende anmeldelse af Osmos kan findes her:

http://zconnect.org.uk/article/65

Osmos kræver ikke meget mht. hardware og burde virke fint selv på en typisk bærbar PC. Og mens vi er ved de billigere og ofte oversete spil, har særligt eventyrspillet Machinarium også høstet mange rosende anmeldelser; og vi er helt enige i, at dette spil fortjener en vurdering til 90%:


Billede fra eventyrspillet Machinarium, som har vundet mange priser grundet original historie og velgennemtænkt indhold

Eksempelvis har websites som JustAdventure.com og AdventureGamers.com begge vurderet Machinarium som et af de bedste eventyrspil nogensinde - AdventureGamers skrev: "This is nearly a perfect game, succeeding on almost every level, and the sheer amount of detail and polish applied at every stage of the presentation make it truly exceptional [...] this is the best time I've had with an adventure game – 2D or 3D, big or small budget – this year. With an original charm all its own, Machinarium is a real winner and an instant classic" (Kilde: http://www.adventuregamers.com/article/id,1085/ ), og vi kan klart anbefale Machinarium grundet fremragende dybde, intelligente gåder og i øvrigt ganske flot 2D-grafik. Med andre ord, der er langt mellem de særligt interessante eventyrspil på PC, men Machinarium er originalt, interessant og logisk godt skruet sammen - og så koster spillet kun US$20 (ca. kr. 100,00):


Endnu et billede fra Machinarium

Desværre er al den dyre hardware atter komplet spilt på Machinarium, men underholdningen er i top, hvilket vi vurderer som det primære her på sitet. Spilbar demo af Machinarium kan prøves direkte på spillets hjemmeside (hele spillet er udført i Flash):

http://machinarium.net/demo/

Mere omfattende anmeldelser kan læses her:

http://www.justadventure.com/reviews/Machinarium/Machinarium.shtm

http://www.adventuregamers.com/article/id,1085/

Endvidere skal nævnes, at det som PC-ejer er af største betydning at købe de spil, som man holder af at spille. Det er nemt via torrent-applikationer at hente pirat-kopierede spil ned på en PC, men det er direkte ødelæggende for udviklingen af både software og hardware til PC. Det er uden tvivl piraternes skyld, at PC-eksklusive spil stort set er uddøde, og selv om PC-platformen potentielt udgør langt det største marked for computerspil, så må vi finde os i generelt elendige konsol-baserede spil til PC. Selvfølgelig kan flere af disse konsol-spil være forbedrede til PC mht. primært teksturer, men generelt gælder, at polygon-niveauet er ensartet - dvs. vi får ikke flottere og mere avancerede spil på PC, end en konsol-cpu kan trække. Så jo flere pirat-kopier på PC, desto ringere salg på PC, og desto ringere grund til at udvikle eksklusive spil, der udnytter high-end hardware på PC. Faktum er også, at ejere af et 3 år gammelt 8800GTX-grafikkort fortsat er godt kørende - fordi der grundet den fastlåste hardware i PlayStation3 og XBox360 ikke er behov for udvikling. På sigt kan dette medføre, at der er ringe behov for nye cpu'er og grafikkort - og dette kan i høj grad ramme Nvidia og AMD/ATi, som er afhængige af konstant forøget udvikling af realisme i PC-spil for at kunne skabe og sælge (high-end) grafikkort. Så intet er mere ødelæggende for PC-udviklingen end pirat-kopierede spil - her er et par ord fra producenten bag Crysis:

"We are suffering currently from the huge piracy that is encompassing Crysis. We seem to lead the charts in piracy by a large margin, a chart leading that is not desirable. I believe that’s the core problem of PC Gaming, piracy. To the degree PC gamers that pirate games inherently destroy the platform. Similar games on consoles sell factors of 4-5 more. It was a big lesson for us and I believe we wont have PC exclusives as we did with Crysis in future. We are going to support PC, but not exclusive anymore."
Kilde: http://arstechnica.com/gaming/news/2008/04/crytek-swears-off-pc-exclusive-games-in-piracy-wake.ars

Så pirat-kopierede spil svarer populært skrevet til at urinere i egne bukser - alt føles måske varmt og rart i starten; men der er ingen fordele i længden. Dette er også den primære forklaring på, hvorfor der bliver stadigt færre spil at anbefale til PC - og stadigt færre spil, der ikke kræver XBox360-controller til Windows, men som anvender mus og tastatur for at sikre den fantastiske præcision og indlevelse, som nogle af os engang tog for givet. Prøv evt. at se på billederne i nærværende artikel fra start til slut. Disse billeder skildrer en udvikling fra år 2005 til år 2009 (5 år), men interessant nok er der ikke megen forskel at spore grafisk. Dvs. spillene fra f.eks. år 2005 og 2006 ser ikke meget ringere ud end spil fra år 2009. Dette underbygger således atter, at spiludviklingen på PC er stagneret kraftigt, jvf. tidligere argumentation med problemer med piratkopiering og konsol-begrænsninger. Så vi kan aktuelt og desværre kun gisne om, hvorledes et optimalt og fremragende PC-spil, der krævede GeForce GTX 285 2GB eller Radeon HD 4890 2GB grafikkort i SLI/CrossFire og en hurtig quad-core cpu, blot for at kunne klare 30 FPS, ville kunne tage sig ud i dag (et lille glimt kunne være at sætte Crysis op på højeste detaljeniveau, selv om Crysis ikke understøtter quad-core og derved har langt ringere polygonniveau end muligt med quad-core)...

Men nok om diverse spil - lad os afslutte dette afsnit med et citat af Peter Molyneux (som har stået bag udviklingen af Black & White 2 mm.), hvor han bliver interviewet af CVG, og dette citat er måske så rammende, at det senere vil blive husket som en klassisk beskrivelse mht. computerbaserede spil og simulationer:

"CVG: Do you believe that there will come a day when computer games will replace reality?

Peter Molyneux: Yes of course, and I hope I'm still alive when that happens. The thing which is going to separate it from reality is going to be what you touch and what you see, its not going to be down to what we can simulate. I'm sure we can simulate an event today, I reckon that I can put you in front of a computer and convince you that you were talking to a human being and not to a box. I would like to do that, and soonish.
Within the next five years you will definitely have scenes like this room and it will be as real as a movie. So the real missing factor is literally pluging yourself into that world. Hopefully one day this will happen and it would be game designers being like god because you could create anything."
Kilde: http://www.computerandvideogames.com/news/news_story.php(que)id=127224



Ingen brugerkommentarer.

Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende