af Webmaster Monday den 14 July 2008 kl. 09:52 [ Software ] Trods flere anmeldelser, der vurderede Serious Sam 2 som et middelmådigt skydespil, så vil vi mene, at dette spil tilhører den absolutte reference mht. klassiske og urealistiske 3D-skydespil (såsom Doom og Duke Nukem mm.). I denne artikel giver vi en hurtig introduktion til spillet ved primært at fokusere på grafikken gennem en billedkavalkade. Kort illustreret indeholder spillet hverken mere eller mindre end det følgende billede indikerer:
Essensen af Serious Sam 2 beskrevet via kun ét billede :-)
Grafisk er Serious Sam 2 et af de flotteste spil, som udkom i 2005:
Eksempel på grafik i Serious Sam 2
Og alt er fantastisk meget bedre end i Serious Sam The First (og Second) Encounter - se også dette monster:
Mere eller mindre sjove fætre i SS2
Close-Up af Store-Gummi-Børge-Som-Snart-Æder-Bly:
Bemærk lyskilderne og detaljerede skygger
Og der er mange flere fjender, som er ganske godt lavet:
Når man ser sådan ud, er det ikke nemt at spise en hel grillkylling uden at konsumere benene
Flere eksempler på omgivelser:
Base - i spillet ankommer ofte rumskibe, som leverer fjendlige soldater (ligesom i Halo mm)
Stor synsdistance, og der er mange særprægede transportredskaber
Spillet tilbyder stor variation mht. forskellige baners grafiske præg:
Eksempel på mere dystre omgivelser
Andre baner er langt mere farverige:
Serious Sam 2 kan til tider minde om en kulørt eksplosion...
Noget af det bedste er dog de enorme metal-edderkopper, som ankommer i stort antal (4-5 stk på en gang, og spillet afvikles stadig glimrende med kraftig Athlon 64 cpu):
Til fest med store Peter Edderkop og hans sultne brødre...
Der er også megen bump-mapping i spillet - men alligevel kan det afvikles glimrende i 1600x1200 (0xFSAA og 2xANI) med alt andet på max. med Radeon X800XT PE (spillet skulle understøtte 3Dc tekstur-komprimering).
Brug af "3D-agtige teksturer" (bump-mapping)
Mere bump-mapping:
Dino skal ses i "virkeligheden" - man kan i spillet bruge Dino som hest
Lyseffekter er også ret flotte, men sværere at gengive på stillestående billeder:
Eksempel på skarpt lys i SS2 - med SM3-kompatible grafikkort understøttes HDR
Flere teksturer er fremragende udført - dvs. vi er ganske tæt på fotorealistiske teksturer, hvilket de to følgende billeder illustrerer:
Måske ikke et fantastisk spændende motiv - men det ligner da rigtig jord/grus/sand
Se også dette eksempel:
Sten-teksturer ligner den ægte vare - dette er ikke set bedre i andre spil og bevidner et særligt højt grafisk niveau
Det kræver ofte et vågent øje at bemærke de grafiske detaljer i Serious Sam 2, da der er få rolige øjeblikke i spillet:
Der er konstant gang i festen i Serious Sam 2
Og spillet byder på mange underholdende gengangere - hvem husker ikke disse hoveder:
"Fortæl mig, hvilke modstandere, du bruger din tid på i Serious Sam 2, så skal jeg fortælle dig, hvem du er" - gammelt kinesisk ordsprog
Så mon ikke, at SS2 fortjener 95% i gameplay inden for genren (lidt mere, hvis der var færre usynlige mure og bedre mulighed for objektinteraktioner) - men er man til mere realistiske spil, så har SS2 nok ringe interesse. Dvs. holder man ikke af klassiske arkadespil, bør man formodentlig hoppe over SS2 med samlede ben.
Testet på Athlon 64 2,42 GHz (512kb cache), 1536MB ram, Radeon X800XT 520/560 (svarer til X800XT PE) m. Catalyst 5.10, Audigy, WinXP Pro SP2.
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.