af Webmaster Monday den 14 July 2008 kl. 10:37 [ Software ] PC-spillet F. E. A. R. (First Encounter Assault Recon eller FEAR) udkom den 18. oktober 2005 i Danmark, og indeholder de hidtil bedste kampe, som er set i et spil til PC. Eneste konkurrent på dette punkt er Far Cry, men den kunstige intelligens synes bedst i FEAR. Spillets indhold, handling og historie præsenteres ganske fint i den allerede tilgængelige spilbare singleplayer-demo, så disse aspekter vil ikke blive beskrevet udførligt her - i stedet kan det hele opleves ved at hente den spilbare singleplayer-demo via nedenstående henvisning (og er man interesseret i multiplayer, så leder henvisningen også frem til en spilbar multiplayer-demo):
I stedet er her en forsmag på stemningen og grafikken i FEAR:
FEAR er primært karakteriseret ved de hidtil mest imponerende indendørs-miljøer og hæsblæsende kampe
Ligesom i Doom3 anvendes særligt avancerede lys- og skyggeforhold i FEAR, hvilket betyder, at spillet først og fremmest kræver et meget kraftigt grafikkort. I spillet tilbydes et testprogram, og her bør den gennemsnitlige billedrate være på mindst 30, før spillet kan afvikles acceptabelt. Spillet er dog så flot, at det kan være bedre for oplevelsen at favorisere høj visuel kvalitet fremfor meget høj billedrate - men det er naturligvis op til den enkelte at afgøre (nærværende anmeldelse er baseret på spiloplevelse i en skærmopløsning på 1600x1200 uden kantudglatning (FSAA) og anisotrofisk filtrering (ANI) med maksimalt detaljeniveau uden bløde skygger - hvilket gav en gennemsnitlig billedrate på 31 i det integrerede testprogram med spredning fra 17 til 60). Via det integrerede testprogram i FEAR (v. 1.01) målte vi følgende i spillet - bløde skygger var deaktiverede, mens øvrige detaljer (udover FSAA og ANI) var sat til max.:
Ovenstående ydelse er opnået med komponenter svarende til Athlon 64 3800+ (2,4 GHz, 512kb cache) og Radeon X800XT PE (520/560 MHz). Resultaterne indikerer, at cpuen kan beregne mindst 109 billeder i sekundet, og at FEAR er grafikkortbegrænset mindst fra 800x600 - bemærk, at dette endda er uden bløde skygger, FSAA og ANI. Ud fra disse tal tyder meget på, at en P4 cpu på ca. 2 GHz eller en Athlon XP med hastighedsbetegnelse på ca. 2000+ burde kunne levere mindst 50 billeder i sekundet i FEAR (eftersom disse cpu'er er ca. halvt så hurtige som Athlon 64 3800+). Derved virker FEAR ikke specielt cpu-intensivt. Fra tidligere undersøgelse ved vi, at Radeon X800XT PE er ca. dobbelt så hurtig som Radeon 9800Pro, så ejere af Radeon 9800Pro burde kunne opnå ca. 50% af ovenstående ydelse. Selvfølgelig kan detaljeniveauet sænkes yderligere om nødvendigt - men det er desværre tydeligt, at meget hurtige grafikkort er nødvendige (læs Nvidia 7800GTX (SLI) eller ATi Radeon X1800XT (Crossfire)), hvis maksimalt detaljeniveau ønskes i 1600x1200 med 4xFSAA og 8xANI, jvf. disse resultater:
Hvis vi analyserer de enkelte detalje-indstillinger i FEAR ved at starte med det laveste detaljeniveau og dernæst gradvist sætter de forskellige detaljer til det maksimale, så kan vi få en fornemmelse af, hvor FEAR-skoen trykker mest:
Ovenstående resultater viser, at de mest krævende indstillinger er "Light Detail", "Enable Shadows", "FSAA" og "Soft Shadows" (bemærk, at FSAA og Soft Shadows ikke kan aktiveres samtidigt). Ønskes mere ydelse i FEAR kan det derfor give mest mening at fokusere på "Light Detail", mens det ikke giver mening af fjerne skyggerne, da spiloplevelsen bliver ødelagt uden skygger. Eftersom FEAR er et meget mørkt spil, så er behovet for FSAA reduceret (ligesom i Doom3), hvorfor det kan give god mening at undvære FSAA. Soft Shadows er ikke implementeret på nogen særligt imponerende måde i spillet, hvorfor denne indstilling kan deaktiveres uden ærgrelse. Interessant er tillige, at aktivering af 8x anisotrofisk filtrering stort set er gratis, og at "Volumetric Lights Density" kan sættes til MAX uden markante problemer (dette kan skyldes, at der her er anvendt ATi Radeon X800 grafikkort, da der har været forlydender om, at Nvidia-baserede grafikkort (inkl. 7800GTX) har haft problemer med netop "Volumetric Lights" - så ejere af Nvidia-baserede grafikkort må her prøve sig frem).
Et lidt ældre system med cpu svarende til P4 2 GHz og grafikkort svarende til Radeon 9800Pro eller GeForce FX 5950 Ultra burde kunne opnå omkring 30 FPS i 1024x768 uden bløde skygger, FSAA og ANI, hvilket er nok til, at spillet kan afvikles på relativt tilfredsstillende måde. Konklusionen må dog være, at betydningen af et hurtigt (high-end) grafikkort ikke bør undervurderes i FEAR, mens ejere af cpu'er i mellemklassen ikke burde mangle cpu-hastighed.
Bemærk, at ATi-ejere bør benytte Catalyst 5.13 eller nyere driver til FEAR, idet disse drivere tilbyder op til 30% højere billedrate i FEAR.
I det følgende er flere eksempler på, hvorfor afvikling af FEAR er særligt krævende for grafikkortet. Nedenstående ses flere billeder af lys- og skyggeforhold i FEAR:
Tankerne ledes hen på Splinter Cell, men hverken Splinter Cell eller Doom3 var lige så imponerende
Flere lyskilder opleves bedst ved bevægelse, men måske kan dette billede alligevel give et indtryk:
Lyset (volumetrisk densitet er sat til max) spredes gennem sprækkerne og er en særlig flot oplevelse, når man bevæger sig
Anvendelse af diverse lyskilder medfører en ganske særlig og realistisk stemning - se også dette eksempel:
Shader-effekter (genspejling) anes i det mudrede vand, og lampen lige over vandet fremkalder bump-mapping effekter på væggene
Teksturerne er desværre af ringere kvalitet end i Serious Sam 2 (netop Serious Sam 2 er ofte på et 13-tal på dette punkt), men alligevel leverer FEAR ganske fremragende teksturer via bumpmapping mm.:
Eksempel på teksturer i FEAR, der takket være avanceret processering fremstår 3D-agtige og ægte
Her er endnu et eksempel på det eksemplariske sammenspil mellem lys og teksturer:
Lyset fremhæver detaljer i tæppet - med flere polyoner på lampen havde dette været næsten fotorealistisk
Takket være avancerede effekter virker FEAR ofte fotorealistisk - prøv også at se dette billede:
Motivet er måske lidt kedsommeligt, men illustrerer, at grafikken ofte fremstår fotorealistisk (her set gennem en lidt dugget linse :-)
FEAR er i flere internationale anmeldelser blevet kritiseret for at indeholde ensformige baner (miljøer), men dette er måske snarere en fordel. FEAR er i modsætning til andre spil bygget op på at være så realistisk som muligt, så her findes ikke diverse farvestrålende miljøer, men primært almindelige lokaliteter (ikke for at sammeligne æbler med pærer, men netop Serious Sam 2 er her en direkte kontrast til FEAR mht. miljø-variation). I starten af FEAR kan sådanne almindelige lokaliteter virker grå og kedsommelige, men generelt underbygger disse miljøer, at ens spilfigur befinder sig i en særligt troværdig verden.
Eksempel på miljø i FEAR, som er langt mindre farverigt og varieret end i tilsvarende spil, men til gengæld vinder FEAR på troværdighed
Men få regler uden undtagelser - dvs. flere lokaliteter i spillet er ganske kulørte:
Retsmedicinske undersøgelser foretages og ved fotografering med blitz fremkaldes store skygger i rummet
Enkelte steder viser FEAR dog også, at 3D-enginen er i stand til at præstere relativt høj synsvidde:
FEAR foregår ikke udelukkende indendørs
Måske kan FEAR bedst beskrives som den hidtil bedste "soldater-simulator", hvis vi ser bort fra det urealistiske "SlowMo"-element, der er en kopi af "Bullet Time" i Max Payne:
Ved at aktivere "SlowMo" går spillet langsommere og det er nemmere at ramme
I spillet bevæger enkelte fjender sig uhyre hurtigt, så her er "SlowMo" til stor hjælp:
Visse særligt akrobatiske og ninja-agtige modstandere bevæger sig meget hurtigt, og her er kan "SlowMo" udnyttes til fulde
Her ses ovenstående lyn-hurtige fjende meget tæt på, hvorved diverse detaljer nemmere kan anskues:
Her kan gode råd være dyre - og det kan anbefales tit at gemme spillet
Takket være ens gode og pålidelige søm-gevær kan man hurtigt påføre omfattende lemlæstelse:
Det er lige før, at man fornemmer smerten og kan få ondt af sine fjender - to store søm er her skudt i hovedet, et sidder i låret og et sidste forårsager den store blødning fra skulderen
Ovenstående billede illustrerer også, at FEAR er et af de hidtil mest voldsomme og grusomme spil - dette underbygges yderligere nedenstående af "Manden De Kaldte Pindsvin":
"Stick around" (citat fra Schwarzenegger i filmen Predator (1987))
Endvidere kan lemmer sprænges af ens fjender, hvilket illustreres af dette billede:
Venstre ben er sprængt af ved knæet - bemærk det åbne sår. FEAR er således et af de hidtil mest blodige og voldelige spil
Det centrale i FEAR er de mange kampe mod fjendtligtsindede klon-soldater, og derfor er det uhyre vigtigt, at kampene tilbyder tilstrækkelig udfordring - ellers bliver spillet kedeligt og uinteressant. Som tommelfingerregel gælder, at har man ofte 10 opsamlede medikits, så spiller man på for lav sværhedsgrad - heldigvis kan sværhedsgraden justeres efter behov igennem spillet (dvs. tryk på ESC-tasten, vælg Options og dernæst Game, så kan sværhedsgraden justeres og ændringer tager effekt med det samme).
Sværhedsgraden kan justeres gennem hele spillet - hvilket kan være fordelagtigt i ny og næ
Til erfarne spillere anbefales "High Difficulty" (den næsthøjeste sværhedsgrad), ellers er spillet for let og for hurtigt at gennemføre. Vi har primært vurderet FEAR ved at anvende spillets højeste sværhedsgrad (Extreme Difficulty), som egentlig ikke er meget sværere end "High Difficulty". Fordelen ved høj sværhedsgrad er tillige, at når man konstant kravler forsigtigt frem gennem spillet, så er ens bevægelser så langsomme, at det er mindre nødvendigt med en høj billedrate. På de højeste sværhedsgrader sætter man også ekstra pris på de særligt kraftige våben i spillet. Her er et eksempel på effekten af et våben, som kan få kødet til at fordampe på ens fjender:
Soldaten rammes, kødet fordamper og forkullede knogler falder livløst til jorden - og det går så hurtigt, at soldatens gevær og patronhylstre endnu ikke er faldet til jorden
Resultatet af at blive ramt af dette særligt kraftige våben ses her mere tydeligt (og dette våben er skam med i singleplayer-demoen, så vi afslører her ikke våben i spillet, der er forbeholdt den fulde version):
Med et sådanne våben ville Paintball formodentlig blive noget sjovere... Soldatens skelet er blæst over på et skrivebord og har indtaget en mindre optimal ergonomisk stilling
En modstander behøver dog ikke være levende; FEAR indeholder flere opgaver, der ikke kræver store ammunitions-udvekslinger:
Gangen blokeres af højspænding
Flere effekter er ganske livagtige, se f.eks. nedenstående eksempel på ild:
Effekterne kan kun vanskeligt gengives på et billede og skal opleves real-time
For det meste går FEAR dog ud på dette:
Gutterne og jeg slapper af efter en hektisk dag
Modstanderne i FEAR er i besiddelse af den hidtil bedste kunstige intelligens set i en 3D-shooter, og modstanderne arbejder sammen, passerer forhindringer og lader sig sjældent narre i en fælde - her ses, hvorledes en klon-soldat springer fra en afsats:
FEAR tilbyder hidtil bedste kunstige intelligens, og her springer en soldat over et gelænder for at komme tættere på ens spilfigur
Men tilbage til diverse effekter - her er et eksempel på gengivelse af vand:
Eksempel på vandoverflade, der illustrerer diverse avancerede shader-effekter
Skudhuller ses også i FEAR - eksempelvis på dette billede:
Det er ikke altid nemt at ramme, hvilket store skudhuller på bagvæggen bevidner. Se også lyseffekterne
Polygon-niveauet er ikke specielt højt i spillet, men persongengivelsen er alligevel fuldt ud tilfredsstillende:
"I see dead people" (citat fra filmen "The Sixth Sense" (1999))
Ansigter er ikke helt så naturtro som i Half-Life 2, men er dog ganske glimrende udført:
Eksempel på ansigt i FEAR - bemærk, at ansigtet kaster skygge på sig selv
Skygger gør FEAR særlig realistisk, og der findes næppe et spil, som leverer mere detaljerede skygger:
Eksempel på skyggernes detaljegrad i FEAR - se skyggen fra højre hånd på jorden
Men tilbage til kampene - som tidligere skrevet er kampene mod klon-soldater centrale for handlingen i FEAR, men i ny og næ er der også noget større at skyde efter:
En helikopter ankommer og evakuerer flere klonsoldater
Der findes også flere særligt vanskelige modstandere, såsom denne kamprobot:
En kamprobot deler gladeligt ud af sit store antal raketter...
De fleste kampe foregår mod menneskelige modstandere og i starten af spillet er nedenstående særligt veludrustede soldat næsten æresfrygtindgydende på velvalgt sværhedsgrad - dvs. ofte opleves denne modstander kun i få sekunder, før ens spilfigur er aflivet:
Ezekiel 25:17. "And I will execute great vengeance upon them with furious rebukes; and they shall know that I am the LORD, when I shall lay my vengeance upon them"
Det er næsten 1 år siden, at Half-Life 2 udkom, og på mange måder er FEAR mindst lige så godt. Dvs. kampene i FEAR er bedre end i Half-Life 2; til gengæld virker FEAR mindre pompøst, men FEAR vinder mht. realisme og troværdighed. FEAR er tillige den hidtil mest spændende 3D-shooter, hvilket på mange måder gør dette spil til en reference for kommende 3D-shootere. Kombineret med et okkult islæt er FEAR således vores bud på årets bedste 3D-shooter, og andre spil såsom Quake 4 eller Call of Duty 2 detroniserer ikke FEAR. Et kritikpunkt er dog, at FEAR er ca. dobbelt så krævende at afvikle som Doom3 og 3-4 gange mere krævende en Half-Life 2, hvilket indikerer, at FEAR er relativt dårligt optimeret og programmeret (nogle gange kan spillet pludselig gå voldsomt ned i ydelse; her er et trick at trykke éen gang på ESC-tasten, vælge Options og dernæst trykke ESC-tasten endnu en gang - så er man tilbage i spillet, og alle teksturer mm. er blevet optimerede i hukommelsen, hvorefter spillet kan opnå langt bedre ydelse).
Et sidste stemningsbillede fra formodentlig årets bedste 3D-shooter - og der er en grund til, at dette spil kun er for voksne
Vi ville ende med en give FEAR en gameplayvurdering på 98% (13-tal), 96% i grafik (11-tal), 95% i lyd (testet med EAX Advanced HD) og 95% i styring.
FEAR v. 1.01 blev testet på Athlon 64 2420/220 MHz (512kb cache), 1536MB ram (2-2-2-5-2T, dual channel, 175 MHz asynkron), Radeon X800XT 520/560 (svarer til X800XT PE) m. Catalyst 5.10, Audigy, WinXP Pro SP2. Ingen ustabilitet blev oplevet.
Bemærk, at ejere af fladskærme kan tvinge FEAR til at benytte 1280x1024-opløsning via nedenstående metode:
"FEAR has three major .cfg (config) files. These are the Default.archcfg and autoexec.cfg files under the Program FilesSierraFEAR directory, and the most important one of all for our purposes: the Settings.cfg file under the Documents and SettingsAll Users[Shared] DocumentsMonolith ProductionsFEAR directory. You can edit these files using a text editor like Windows Notepad, however back them up before making any changes just to be safe. The major settings under each file are described below:
Settings.cfg
"ScreenWidth" "1280"
"ScreenHeight" "1024"
FEAR does not support certain resolutions from within the game. Fortunately you can assign a custom resolution by editing these lines in the Settings.cfg file. However before setting a custom resolution, first go into the Options menu in FEAR and set the Display options you want (aside from resolution). Next, close the game and Edit the lines above - change the ScreenWidth to the pixel width of the custom resolution you desire, and the same for ScreenHeight. Upon restarting the game your custom resolution will be applied. However don't go back into the Display settings screen in the in-game options as this will reset your resolution to one of the default resolutions. To check your new resolution go to Performance>Advanced Video Options and check the 'Screen Resolution' setting which should display the new resolution. You can now adjust and test the remainder of your settings. If your resolution is accidentally reset, re-edit this file, or make it Read Only once you applied all the tweaks you want. Also, if you find this method doesn't work for you, you may have to create a new Profile and/or delete your other profiles for it to work."
Ovenstående citat stammer fra en artikel, hvor der kan findes mere information om optimal opsætning og afvikling af FEAR:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.