af Webmaster Monday den 14 July 2008 kl. 11:51 [ Andet ] I denne oversigtsartikel ser vi nærmere på, hvilken sammensætning af PC hardware, som vi her på sitet aktuelt anbefaler. Artiklen opdateres løbende, således at det er vores mål, at artiklen konstant indeholder en opskrift på, hvorledes en fornuftig PC til aktuelle 3D-spil kan bygges. I denne henseende tager vi hensyn til kvalitet, lavt støjniveau, økonomi (inkl. både pris på hardware og strømforbrug) og ydelse i aktuelle 3D-spil.
For at begrænse en længere redegørelse vil vi formulere en kortfattet oversigt (oversigten er primært baseret på produkter, der kan bestilles i Danmark via f.eks. http://www.edbpriser.dk eller http://www.g2p.dk ):
CPU: Intel Core i7 2600K eller 3820 (Sandy Bridge)
Emballage til Intel Core i7
Og således ser Intel Core i7 (Sandy Bridge generationen) ud...
Det bør nævnes, at quad-core cpu'er ikke er kuren mod lave billedrater (FPS) i alle spil - en lille test i gode gamle 3DMark 2001 SE (Car Chase High Detail, som er yderst cpu-afhængig, 640x480 minimale detaljer) afslørede:
Så i flere single-core-baserede spil er der mindre gevinst eller ingen fordel med quad-core, dog speciel modellerne før Core i7, men det skyldes blot, at Core i7 klarer sig flot også i single-core applikationer (og særligt Core i7 Sandy Bridge såsom 2600K eller 3820, der kan øge taktfrekvensen på en kerne, hvis den udsættes for single-core-applikationer og dermed yde særlig godt). I nyere spil som Far Cry 2 og GTA IV er quad-core Q6600 3 til 6 gange hurtigere end single-core Athlon 64 4000+:
Aktuelt anbefaler vi Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge), da denne cpu er meget billig, samt leverer ydelse i absolut topklasse - se f.eks. disse resultater fra Far Cry 2:
Her var 2600K 65% hurtigere end Q6600, og 2600K skulle være mindst lige så overclockningsvenlig. Men ikke nok med, at Core i7 2600K rydder bordet i Far Cry 2 - tilsvarende sker i det hæftigt quad-core-optimerede spil Dragon Age: Origins:
Den opmærksomme læser har måske bemærket, at selv en cpu med 6-kerner (=Core i7 980X) ikke slog 2600K i dette spil, hvilket dog primært indikerede, at spillet ikke er optimeret til 6 kerner. AMD har generelt tabt pusten, og aktuelt besidder AMD ingen cpu til 3D-spil, der blot tilnærmelsesvist kan konkurrere med Core i7 2600K. Og skulle enkelte tænke, at så bruger Core i7 2600K sikkert strøm nok til at dræne et kraftværk eller to, så gælder faktisk det modsatte:
Vi har ovenstående forsøgt at udvælge repræsentative resultater; ved f.eks. at besøge internationale testsites kan nemt findes flere tilsvarende reslutater. Læs evt. mere om fordele ved quad-core sidst i denne ældre artikel: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/08/07/13/9961667
I december 2011 udgav Intel nye Core i7 cpu'er, som anvendte LGA2011 socket og krævede ny type af bundkort. Cpu'en Intel Core i7 3820 er et eksempel på disse nye cpu'er. Generelt er 2600K og 3820 tilnærmelsesvis identiske mht. ydelse og strømforbrug, og da de færreste vil opleve gavn af LGA2011-platformen mht. PC-spil, ser vi aktuelt ingen grund til direkte at anbefale 3820 fremfor 2600K - især da nyere produkter ofte er dyrere end ældre løsninger. LGA2011-platformen tilbyder PCI Express 3.0 understøttelse, men intet tyder på, at dette er vigtigt selv med nyeste grafikkort (dvs. der er ikke påvist ydelsesforbedringer selv med GeForce 680, som understøtter PCI Express 3.0). Så hvis nogen har svært ved at vælge mellem 3820 eller 2600K, så vælg den billigste løsning, når ram, bundkort og cpu adderes. Læs evt. mere om 3820 vs. 2600K mm. her og se testresultaterne: http://www.anandtech.com/show/5276/intel-core-i7-3820-review-285-quadcore-sandy-bridge-e
CPU-køler: ThermoLab BARAM 2010 (Core i7 2600K)
Billede af ThermoLab BARAM 2010 (BARAM betyder luftgennemstrømning på koreansk)
Til brugere af Intel Core i7 (2600K) og bundkort som f.eks. Asus P8P67 Deluxe anbefaler vi ThermoLab BARAM 2010 køleren kombineret med stille 120mm blæser - se f.eks. de imponerende resultater her (køleren virker til både ældre Core i7 bundkort, men også nyere) : http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/6-coolers.html
Det er vel lige før, at der ikke behøves blæser på ThermoLab BARAM 2010 ved rimelig kabinetudluftning og anvendelse af Core i7 med lavt strømforbrug, såsom Core i7 2600K...
Det bør dog nævnes, at Core i7 2600K har glimrende standardkøler fra Intel, hvis man køber in-a-box-modellen (som tillod Anandtech at overclocke helt op til 4,4 Ghz fra standard på 3,4 Ghz), så ovenstående kølerforslag er kun til entusiaster eller meget støjfølsomme personer.
BUNDKORT: SLI eller Crossfire uden blæser - Asus P8P67 Deluxe (Core i7 2600K)
Asus P8P67 Deluxe
Asrock P67 Extreme6 har dog også modtage flere rosende anmeldelser og kan ligeledes anbefales, især da dette bundkort typisk er prissat lavere end Asus P8P67 Deluxe:
Dette grafikkort tilbyder fantastisk ydelse, 2GB ram og larmer ikke meget
Asus GeForce GTX 680 DirectCU II TOP forbruger ca. 170 watt (max 190 watt) i krævende 3D-spil, men tilbyder hidtil bedste ydelse for et single-gpu-grafikkort, god rammængde og særligt tilfredsstillende støjniveau. Se testresultater her af både ydelse, effektforbrug og støjniveau: http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_680_Direct_Cu_II/1.html.
GeForce GTX 680 understøtter DirectX11 (og PhysX).
Interesserede kan her følge udviklingen og se gennemsnitlig ydelse i flere forskellige spil (gode gamle GeForce 6800 Ultra sat til 100% og øvrige grafikkort er skaleret i forhold til dette grafikkort):
Ovenstående graf er sammensat af et stort antal forskellige undersøgelser, som er skalerede indbyrdes (en score for et grafikkort er baseret på gennemsnitlig procentuel ydelse i mindst 13 forskellige spil):
Alle grafikkort er testet i et stort antal spil, hvor diverse resultater var grafikkortbegrænsede fremfor cpu-begrænsede - fokusopløsning var til og med GeForce GTX 280 på 1600x1200 med 4xFSAA og 8-16xANI; for nyere grafikkort dog 1920x1200 eller 1920x1080 med 4xFSAA og 8-16xANI (som beskrevet, denne forskel er uden praktisk betydning, da grafikkortene var flaskehalse under begge opløsninger, således at den procentuelle forskel på to grafikkort var ensartet i begge disse opløsninger). Bemærk, at ingen syntetiske testresultater eller resultater fra spildemoer er medtaget; i tilfælde af flere testresultater fra samme spil inkluderes kun de mest grafikkort-krævende resultater. Resultatlisten opdateres løbende.
STRØMFORSYNING: Cooler Master Silent Pro Gold 700
Støjsvag strømforsyning fra Cooler Master, der kan levere 700 watt
Denne strømforsyning er testet til at være i den absolutte topklasse inden for strømforsyninger under 1000w, læs mere her: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-psu-efficiency,2796-11.html.
Alternativt kan billigere strømforsyninger, der kan leverer mindst 550W (gerne 2 x 20 ampere på 12 volt-ledningerne eller bedre) og ikke larmer mere end ca. 12 dB, også anbefales til GeForce GTX 680.
RAM: OCZ DDR3 PC3-14400 Platinum Edition (2x2048MB eller 4x2048MB)
2x2GB relativt hurtig DDR3-ram fra OCZ
Mere information her, hvor henvisninger til mange rosende anmeldelser kan ses nederst på siden: http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_ddr3_pc3_14400_platinum_edition
4GB burde være rigeligt til de fleste almindelige dødelige, men tyske PC Games Hardware fandt, at GTA IV faktisk kunne drage nytte af hele 8GB systemram - men holder man ikke vanvittig meget af GTA IV, så er der aktuelt ringe fordele ved 8GB systemram til PC-spil. For at udnytte mere end ca. 3GB systemram skal 64bit operativsystem anvendes. Ved anvendelse af grafikkort med 2GB ram vil et 32bit styresystem kunne anvende max. 2GB systemram, hvorfor dette aspekt bør påtænkes ved erhvervelse af grafikkort med 2GB ram eller mere (dvs. 32bit styresystem kan maksimalt addressere 4GB, og grafikkort, systemram mm. er inkluderet i dette tal).
Bemærk endvidere, at hurtig ram ikke nødvendigvis medfører mærkbar ekstra ydelse i 3D-spil, så investeringer i ram bør foretages med særlig omtanke - se eksempelvis disse resultater, der ikke finder nævneværdig forskel på f.eks. DDR3-1333 og DDR2-800:
Denne model af nye X-Fi lydkort sikrer fuld surround-effekt i hovedtelefoner mm. og formodentlig optimal ydelse i aktuelle spil bl.a. grundet 64MB X-RAM (effekten af X-RAM er dog omdiskuteret og kun få spil drager nytte af X-Ram). Kan købes til både PCI eller PCI Express 1x. Ønskes billigere model kan X-Fi Xtreme Music anbefales, som blot ikke besidder 64MB X-RAM.
Mere info: http://www.soundblaster.com/products/product.asp?category=209&subcategory=669&product=17791
HARDDISKE (OG ØVRIGE DREV): Western Digital RAID Edition 4 WD2003FYYS (2TB)
Billede af Western Digital RE4 WD2003FYYS med 2000GB (2TB) kapacitet
Se også ydelse med denne harddisk her: http://www.tomshardware.com/reviews/2tb-hdd-7200,2430.html http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/2tb-7200rpm.html http://hothardware.com/Articles/Western-Digital-Caviar-Black-and-RE4-2TB-Drives-Review/
Og XBitLabs var yderst tilfredse med kvaliteten af Western Digital WD2003FYYS: " [...] summing up the results of our today's test session we are proud to award 2 TB Western Digital RE4 hard disk drive with our Editor's Choice title" (kilde, se ovenstående henvisning). WD Black Edition også med 2TB er stort set lige så hurtig som WD2003FYYS samt markant billigere, men vi anbefaler WD2003FYYS, da denne er produceret med komponenter af særlig høj kvalitet og bygget til at fungere i døgndrift - for at miste 2TB data kan være en ganske forfærdelig oplevelse.
Bemærk, at vi ikke anbefaler at anvende RAID-0, da dette ikke nødvendigvis medfører mere ydelse i 3D-spil, men derimod mindsker datasikkerhed. Mere info om RAID-0: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/07/05/2828494 http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2969
Ejere af ældre bundkort med "S-ATA I"-kontroller, som ønsker at anvende f.eks nyere "S-ATA II"-harddiske, kan være nødsaget til f.eks. at påsætte jumper og deaktivere "S-ATA II", før ovenstående harddisk registreres korrekt.
Vi har valgt ikke længere at anbefale harddiske fra Western Digitals "Raptor-serie", eller med flash SSD (Solid State Drive), da disse diske har alt for lav lagerkapacitet eller er alt for dyre til at være interessante.
Øvrige drev, såsom CDrom- og DVDrom-drev (og brændere) samt diskettedrev, har mindre betydning for afvikling af 3D-spil og er således associerede til individuelle behov, hvorfor vi ikke vil gøre mere ud af disse enheder i nærværende artikel.
MONITOR: Plasma-TV
Eksempel på Samsung 51" Plasma-TV
Ovenstående er blot et forslag, og der er mange andre gode kandidater. Med de aktuelt billige 42" - 50" plasma-skærme er der ikke længere grund til at "sutte på lappen" - for det er bestemt fantastisk at placere en stor plasmaskærm 50-100 cm foran ens næse og starte et godt 3D-spil op, der pludselig fylder hele ens synsfelt og giver en indlevelse, man tidligere kun kunne drømme om (ok, 50" bør man nok sidde ca. 2 meter fra, også da plasma har lidt grynede farver, som kan ses, hvis man sidder meget tæt på). Opløsning på 1920x1080 (full HD) betyder dog, at kantudglatning (FSAA) er vigtigt, men dette er intet problem i aktuelle spil med de grafikkort, som vi anbefaler i nærværende artikel. Plasma har den store fordel, at der ikke er responstider, der er værd at nævne, da disse er på få nanosekunder på en plasmaskærm - skærmbilledet vises således øjeblikkeligt og uden slør, ligesom på en CRT-skærm. Plasmaskærme er heller ikke så superskarpe, som mange LCD-skærme, medførende lidt mindre behov for kantudglatning, hvilket også kan være fordelagtigt. Derfor er plasma-TV typisk langt bedre end LCD-TV, når det handler om PC-spil.
Ved ønske om anvendelse af 42" eller bedre med LED eller LCD bør responstiden være på 2ms. eller mindre - og konstrasten være på 100.000:1 eller højere.
Hvis man savner en ægte PC-monitor, så anbefaler vi aktuelt (forår 2013) Asus VG278HE, som tilbyder 27", 2 ms. responstid og hele 144 Hz i 1920x1080:
Asus VG278HE med ægte 144 Hz opdatering og certificeret til Nvidias 3D-briller
Der findes flere 120-144 Hz LCD-skærme, men ovenstående fra Asus er godkendt af Nvidia og virker med Nvidias egne 3D-briller uden problemer (skærme, der ikke er certificeret af Nvidia til dette, kan være sværere at få til at virke i 3D). Derudover kan skærmen sættes til f.eks. 100 Hz, 120 Hz eller 144 Hz i 2D (med aktiveret vsync), så man langt om længe kan generobre de opdateringsrater, som tidligere var forbeholdt CRT-skærme.
Skulle enkelte stadig savne fortidens CRT-kæmper (især mht. kilo, ikke skærmareal ;-) gælder generelt, at 19" CRT skal levere mindst 107KHz (1600x1200@85Hz), mens større CRT-skærme bør levere mindst 135KHz (2048x1536@85Hz - evt. er 80Hz til at leve med i 2048x1536, hvorfor 130KHz-skærme kan anbefales, især nu hvor der er få alternativer - derudover kræver moderne spil ofte så meget af grafikkortet, at de kan være vanskeligt at opnå acceptabel billedrate i høje opløsninger som 2048x1536). Pånær Philips 202P70, Samsung 1100 MB og ViewSonic P227fB anvender anbefales crt-skærme med Mitsubishi Diamondtron eller tilsvarende billedrør (svarer til Sony Trinitron). Desværre har både Sony og Mitsubishi forlængst indstillet produktionen af disse billedrør. Dvs. ønsker man ikke en fladskærm, skal køb af god CRT-skærm næppe udskydes længe og brugte modeller kan findes i Den Blå Avis eller tilsvarende - skærme som Samsung 959NF, Sony G420 og F520, HP P1230 osv. er fortsat blandt CRT-eliten, hvis de kan opstøves.
Mere info: http://www.behardware.com/articles/613-1/the-last-crt-survey.html http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/03/27/6654828 http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/02/21/3591575
KABINET: Antec Performance One Series
Billede af Antec Performance One P180B og 182 kabinetterne, der ser ens ud på overfladen, modelnumre går dog op til 193 V3
Kabinet er en smagssag og ovenstående billede er kun ment som inspiration. Særligt store modeller som "Full Tower" kan mindske ophedning og dermed støj fra temperatur-kontrollerede blæsere. Ønskes mere info om Antec Performance One Series, så kan dette findes her: http://www.antec.com/Believe_it/product.php?Family=ODI=
Styreredskaber såsom tastatur og mus mm. er særligt relaterede til individuelle behov (nogle har større hænder end andre, nogle benytter venstre fremfor højre hånd og nogle ønsker specielt design osv.), hvorfor denne kategori ikke er medtaget.
Såfremt enkelte har kommentarer til ovenstående artikel, vil vi anbefale, at spørgsmål stilles i dette forum under et relevant afsnit:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.