"Something wonderful has happened" (citat Stanley Kubricks 2001). En lille myre har givet en elefant super-smæk. Kyro3D er navnet på det lille billige 3D-David-kort, som netop har vist Hr. GeForce2-Goliat, hvor skabet og lejlighedens øvrige inventar skal placeres. Se her:
(Billedkilde: http://www.sharkyextreme.com/hardware/articles/powervr_kyro_preview/ )
Der er ikke meget at diskutere. I Deus Ex får GeForce2 simpelthen ufattelige smæk af lille Kyro. Meeeen det er naturligvis ikke bare Deus Ex, se her i MDK2:
(Billedkilde: http://www.sharkyextreme.com/hardware/articles/powervr_kyro_preview/ )
Jo højere opløsning, desto mere vinder KYRO. Hvad er forklaringen på dette? Har KYRO en 500 MHz GPU?? Har SharkyExtreme været ExtremtBerusede under benchmark-sessionen? Næh... KYROs lille cpu kører skam kun med 110 MHz (GeForce2 = 200 MHz). Men hvad med rammen - har Kyro SUPERMONSTER QUAD-DDR-JEG-SKA-GI-DIG-RAM på 1 ns. ???? Næh, såmænd ej heller. KYRO bruger almindelige SDram på sølle 110 MHz (GeForce2 bruger 333 MHz). Hemmeligheden er "Tile baseret rendering".
Forestil dig, at du kigger ud over en kompliceret scene i Unreal (Deus Ex), hvor der er mange forskellige flader (f.eks. mange bygninger). I dette tilfælde skal GeForce2 mfl. igang med at rendere (dvs. putte tekstur + farvede pixels) på SAMTLIGE flader - også dem, som du slet ikke kan se. Sikke dog et spild af regnekraft, tænkte ingeniørerne bag KYRO (fra POWERVR) - lad os i stedet dele den 3Dscene op, som skal renderes, og så kun rendere det, som du kan se på skærmen:
(Billedkilde: http://www.sharkyextreme.com/hardware/articles/powervr_kyro_preview/ )
På denne måde skal KYRO kun rendere en brøkdel af, hvad GeForce2 mfl. skal rendere. Og derfor har KYRO slet ikke behov for super-hurtig ram, da den slet ikke skal arbejde særlig hårdt. "Job Smarter, Not Harder" eller "Ingen Sved" kunne vel være KYROs slogans. GeForce2 er dog stadig vinderen i Quake3Arena, men at KYRO overhovedet kan nakke GeForce2 så grundigt som ovenstående grafer viser, er simpelthen utroligt. KYRO understøtter desuden alle former for bump mapping, 32bit farver, anti-aliasing, teksturstørrelser osv., men har ingen GPU. Her er et par specifikationer:
Company: ST Microelectronics
Chip: KYRO
Clockspeed: 110/110 (core/memory)
Interface: AGP 2X/4X
Memory: 64 MB 7ns SGRAM
Driver version: 1.0.3.130 (176) (Pre-release)
Expected Retail Price: $150-200
Estimated Release Date: Out Now
(fra http://www.sharkyextreme.com/hardware/articles/powervr_kyro_preview/ )
Men pointen med ovenstående grafer er ikke, at Hardwaretidende anbefaler KYRO over GeForce2, tværtimod. Der er flere problemer med KYROs drivere i mange spil, og mange spil kører stadig hurtigst på GeForce2. KYRO er derimod interessant, fordi KYRO viser os, hvordan GEFORCE3 (GeForceIII er vist den korrekte betegnelse, red.) sandsynligvis kommer til at fungere. Ifølge diverse rygter vil GeForce3 nemlig understøtte "Tile baseret rendering". Så hvis KYRO kan klare ovenstående med sølle 110MHz ram og processor - hvad tror du så ikke, at GeForce3 kan med 300 MHz processor og 400 MHz DDR-ram! Endvidere understøtter GeForce3 Direct8.0 fuldt ud (DX8 er netop udkommet, så mon ikke, at GeForce3 snart er på vej), mens GeForce2 kun understøtter DirectX7.0. Via "tile baesret rendering" har GeForce3 mulighed for at blive ekstremt hurtigt med samme ram, som GeForce2 anvender. Endvidere er GeForce3 estimeret til at kunne flytte 150 millioner polygoner pr. sekund, hvilket er 5 gange flere end GeForce2 Ultra. Hardwaretidende anbefaler derfor hverken GeForce2 (Ultra) eller KYRO på nuværende tidspunkt, men at du venter på GeForce3. GeForce3 ser ud til at blive kompatiblet med Microsofts kommende X-BOX spillekonsol, så muligheden for at benytte X-BOX spil er endnu et æg i GeForce3-kurven. Har du ikke lyst til at bruge mere end max. kr. 2000 på grafikkort, så er ATI Radeon SDR eller GeForce2 MX nok mere stabile valg end KYRO - medmindre du kun er til Deus Ex i 32 bit farver :-)