af Rune Monday den 27 November 2000 kl. 03:23 [ Grafikkort ] Det ser ud til, at GeForce3 alligevel ikke bliver saa ringe endda (beklager, jeg er til neurologisk konference i Australien, jeg kan ikke skrive aa, oe og ae...). Her er et lille sneak peak:
Programmable graphics processing unit.
Up to 7 times faster than the Geforce 2 Ultra (depending on application).
A 300 percent increase in FSAA performance compared to the GeForce2 Ultra (maa skyldes laekker baandbredde :-)
Able to handle one trillion operations and 100 gigaflops (floating-point operations) per second.
Downloading large quantities of geometrical data should now flow substantially faster (hidden surface removal - som med Kyro3D!!! - laes Kyro3D review her paa sitet)
Ramdac speed of over 500MHz. (200 Hz i 2048x1536!?)
Enhanced shading rasterizer with support for 3D textures, curved surfaces and gradual fogging effects.
Ser laekkert ud, ikke sandt? Prisen for GeForce3 faar sikkert blodet til at forsvinde fra de flestes kinder - skal vi stadig gaette paa kr. 8.000,00 pr. stk? ....
Rune skrev Tuesday den 28 November 2000 kl. 02:39: [ svar | nyeste ]
Vil du laese mere om NV20 saa er linket til ovenstaaende nyhed:
Yderligere vil en Ramdac paa 500 Mhz muliggoere refresh rates paa over 100 Hz i 2048x1536 (ikke 200 Hz, som der staar i ovenstaaende, det var mere ment som en morsomhed).
I 2000x1536??? Er det ikke lidt sindsygt? Man kan da i forvejen ikke se forskel paa 1024x768 og hoejere, naar man suser derud i Quake DM2 imod den gode Noergaard?
(Naar jeg taenker over det, kan man faktisk ikke se forskel paa nogen oploesning, naar man spiller imod Noergaard, da man har travlt med at formindske sit nederlag...)
Hvilke FPS kan man forvente i 2000x1536 i Quake[1|2|3|4]?
/ Thomas Willert
PS - har heller ikke noget dansk tastatur...
JJ skrev Thursday den 30 November 2000 kl. 13:05: [ svar | nyeste ]
Det er måske nogle meget gode specs, og det er da også godt at se at de ikke ligger på den lade, nu hvor de dominerer markedet.
Men noget jeg ikke forstår er, hvis i lige gider sammenligne de to nyheds introe'er i:
3DFX Rampage = 2 x GeForce3 !!?
GeForce3 = 7 x GeForce2 Ultra!!!
3dfx's specs bliver der med det samme set på med skeptiske øjne, og "de specs er der ihvertfald kun 0,1 % chance for at de bliver til noget". (for lige at fremme forståelsen)
Men ved Nvidia der er det bare sådan: "Nøøjjj, det bliver fedt!!".
Hvordan har 3dfx gjort sig fortjent til det. Er det en form for psykisk blokade der siger: "Neeeeejjjjj, det kan ikke passe. Den almægtige Nvidia KAN ikke falde i kamp".
Det er da kun godt med lidt konkurrence...
Rune skrev Monday den 04 December 2000 kl. 14:10: [ svar | nyeste ]
Der er ikke det store problem, idet nye GeForce3 rygter underbygger, at GeForce3 er ca. 5-7 gange hurtigere end GeForce2 Ultra. Dvs. GeForce3 kan klare ca. 150 mill. polygoner pr. sekund, mens GeForce2 Ultra kan klare 30 mill. poly/s. Ifølge seneste Rampage-rygter vil den største Rampage-model kunne klare op mod 300 mill. poly/s og derved ca. 2x GeForce3 og 10x GeForce2 Ultra. Men lad os nu vente og se - er rygterne vedr. 3dfx sande, så kan 3dfx gå hen og vinde kronen tilbage (medmindre NV25 standser Rampage-festen)
Rune skrev Monday den 04 December 2000 kl. 14:11: [ svar | nyeste ]
Der er ikke det store problem, idet nye GeForce3 rygter underbygger, at GeForce3 er ca. 5-7 gange hurtigere end GeForce2 Ultra. Dvs. GeForce3 kan klare ca. 150 mill. polygoner pr. sekund, mens GeForce2 Ultra kan klare 30 mill. poly/s. Ifølge seneste Rampage-rygter vil den største Rampage-model kunne klare op mod 300 mill. poly/s og derved ca. 2x GeForce3 og 10x GeForce2 Ultra. Men lad os nu vente og se - er rygterne vedr. 3dfx sande, så kan 3dfx gå hen og vinde kronen tilbage (medmindre NV25 standser Rampage-festen)
JJ skrev Monday den 04 December 2000 kl. 22:17: [ svar | nyeste ]
Jamen, skulle man så ikke sige:
"Hvis både rygterne fra Nvidia og rygterne fra 3dfx er sande....."
Eller er rygter fra 3DFX bare mere usande?
Rune skrev Tuesday den 05 December 2000 kl. 16:39: [ svar | nyeste ]
Det kan du selvfølgelig have ret i. I virkeligheden burde vi holde os helt fra disse rygter, men set i bakspejlet har rygterne ofte talt sandt, så lad os håbe, at 3DFX denne gang kan levere til tiden (og at Rampage-rygtet taler sandt...).
Rune skrev Wednesday den 13 December 2000 kl. 22:22: [ svar | nyeste ]
Nvidia har idag (14. december 2000) afkræftet, at HSR-drivere skulle være under forberedelse til GeForce1-2. Derimod har Nvidia IKKE afkræftet, at NV20 (GeForceIII) skulle understøtte HSR... Med ordentlig HSR vil GeForceIII bliver helt fantastisk meget hurtigere end GeForce1-2, og vil nok sælge meget bedre, end hvis GeForce1-2 pludselig også kunne HSR...så det bliver overordentlig spændende at se, hvad GeForceIII egentlig kan, når det udkommer til februar...læs evt. mere på www.digit-life.com
Rune skrev Friday den 15 December 2000 kl. 13:35: [ svar | nyeste ]
Nappet den 15/12 2000 fra www.digit-life.com:
From our very reliable sources we got words on NVIDIA's NV20 chip launch plans. First of all we have to say that the formal product name of NV20 is not determined yet. And now comes the plan itself:
January 6-9, 2001
NV20 "technology" demos are going to be publicly shown at Winter Consumer Electronic Show and at MacWorld but no product details will be announced at these events.
February 27, 2001
Product launch with full product info and product-level promotion at Intel's Developer Forum.
As we previously mentioned NV-20 based products will appear in volumes from NVIDIA's partners in March-April
And just a few words on the chip clock rates at launch: 200MHz core clock, 250MHz DDR memory clock (500MHz). The first NVIDIA NV20 reference board will feature 64MB DDR memory.
Ikke nok kød på dette til en hel artikel, men forhåbentlig holder interesserede øje med artikel-kommentarerne også :-)
- Rune
Rune skrev Wednesday den 10 January 2001 kl. 14:00: [ svar | nyeste ]
Læs også artiklen:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/stories.php?story=23
Efter publicering af X-Box specifikationer ser det nemlig ud til, at denne artikel beskriver NV20 (GeForceIII) på mest nøjagtig måde. Husk at sætte hastigheden op til 250MHz (= 2 gigapixels, 8 GigaTexels, 1 milliard instruktioner pr. sekund).
- Rune
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.