af Martin Hansen Wednesday den 20 December 2000 kl. 19:36 [ Emulator ] Da Final Burn dukkede op for første gang i sensommeren 2000, var det allerede en sensation, at den overhovedet kunne køre After Burner (mange mente, at det simpelthen ikke kunne lade sig gøre at emulere After Burner), og det skabte da også meget begejstring. Final Burn emulatoren er til dato, og vil i fremtiden være, en vigtig milepæl i emulatorverden!
After Burner benyttede to Motorolla 68000 CPUer, som hidtil har hindret andre i at emulere After Burner, bl. a. lykkedes det ikke for ShinobiZ med System16 emulatoren!!
Hvorfor vi her hos Hardwaretidende ikke har sat kløerne i Final Burn før nu skyldes, at der de første måneder af emulatorens levetid næsten dagligt kom opdateringer af Final Burn og nogle gange mere end een opdatering om dagen!
Omskrivning af kode og indbygning af fx DirectX har ikke gjort Final Burn til et stødt og roligt udviklende projekt med gradvise forbedringer.
Derimod har en opdatering fx kunnet betyde nedsættelse af hastigheden mod bedre kompatibilitet.
Nu er Final Burn rent udviklingsmæssigt faldet til ro, og er klar til et nærmere eftersyn...
Som de fleste måske ved blev After Burner en stor succes i `87:
Faktisk blev After Burner en så stor succes, at der hurtigt blev udviklet andre spil med deres helt egne temaer, men stadigvæk baseret på den mægtige hardware, som After Burner benyttede!
Det drejede sig om spillehalsklassikere som:
AB Cop
After Burner II
GP Rider
Last Survivor
Line of Fire
Super Monaco GP
Thunder Blade
Final Burn understøtter i øjeblikket ikke (og kommer måske aldrig til det) alle After Burner hardware spillene, da alle roms undtagen After Burner 1+2 og Thunder Blade er krypteret!
Mange mener, at nøglen til disse krypteringer vil være en endnu sværre nød at knække end selve hardwaren, så det bliver der nok ikke noget af foreløbig :O(
Derfor var det endnu en gang stort, da Final Burn`s forfatter indskød understøttelse af Galaxy Force hardware, som minder meget om After Burner hardware! Den største forskel er en tredie Motorola 68000 CPU på bundkortet til endnu bedre grafiske effekter! Nedenstående kan du se navne på, og billeder fra, spil, som er baseret på Galaxy Force hardwaren:
De tre viste roms til Galaxy Force hardware er understøttet af Final Burn emulatoren.
Final Burn er lavet til at køre under opløsningen 640x480, og heldigvis kan man vælge "scanlines" i Final Burn, som helt klart giver et pænere billede, men færre billeder pr. sekund! (der kan også vælges andre opløsninger ved at ændre i cfg filen!)
Alle de roms der pt. virker til Final Burn, har deres mangler, fx. glitches (falske signaler), manglende gfx (grafik lag), så forvent ikke det største!!!
Rune skrev Wednesday den 17 January 2001 kl. 01:19: [ svar | nyeste ]
Interessant, Final Burn er i dag udkommet i version 0.74 og kører nu ret godt med scanlines. Faktisk så utrolig godt, at After Burner ligefrem er spilbart - i hvert fald med en P3 850 under huen... Galaxy Force 2 og Power Drive kører også fint.
Final Burn understøtter nu:
After Burner
After Burner II
Galaxy Force 2
Galaxy Force 2 (Jap)
Out Run
Power Drift (Jap)
Power Drift
Rail Chase (Jap)
Street Fighter 2 CE
Street Fighter Zero CPS2 (all sets)
Street Fighter Zero (CPS Changer)
Thunder Blade (Jap)
Rune skrev Wednesday den 18 April 2001 kl. 15:15: [ svar | nyeste ]
Final Burn emulatoren er nu officielt død, og alt relevant materiale er overdraget til MAME-projektet. Så Final Burn lever på denne måde videre i MAME.
Downloadede du Street Fighter Zero 3 igår fra:
http://www.emumania.com/html/frames/us/cps2.htm
Og kunne du ikke få det til at virke? Frygt ikke, der var en dårlig fil indblandet og sz3.09 var synderen. Den er nu rettet til den rigtige, så prøv igen :-)
Final Burn Launcer er en frontend (betjeningspanel)til FinalBurn og giver et nemt og overskueligt overblik over (de tre "over" ;-) hvad man kan gøre for at optimere Final Burn, hent den nye version 0.360 her:
Rune skrev Sunday den 15 July 2001 kl. 02:21: [ svar | nyeste ]
Interessant, på GeForce3 (sikkert også GeForce1-2?) benytter Final Burn emulatoren automatisk FSAA. Og Final Burn kører hamrende godt ifht. med mit gamle Matrox Millenium2 AGP grafikkort (selv om Final Burn jo blot er en 2D-applikation). Hvis du har GeForce3 mm. så kan du faktisk ikke fjerne FSAA, jf. dette uddrag fra FAQ'en på http://www.finalburn.com :
Q) Can you stop the image from being anti-aliased/filtered/blurred?
No - I don't have control of that. I think it's the video card which controls whether
the image is filtered.
Men ok, eftersom FSAA ser fantastisk ud i Final Burn er der vel ej heller grund til at ønske denne funktion fjernet.
En officiel ny version af Final Burn er kommet og denne gang er vi nået til v0.123
Nyt er følgende:
Added G-Loc (incomplete)
Added Street Fighter Zero 3
Added Strider
Added Super Puzzle Fighter 2 X
Released source code (see www.finalburn.com for details)
Ahhh.... endeligt noget nyt om SEGA, på emulator scenen. G-Loc er en SEGA spillehalsmaskine fra 1990 og er udviklet på GALAXY FORCE HARDWARE!
Desværre er det ikke muligt for mig pt. at linke til G-Loc rommmen, da den ikke lige er til at finde, men mere om det senere!
Lige nu kan du istedet downloade Final Burn v0.123 her:
http://www.finalburn.com/
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.