Doom VFR har fået flere dårlige anmeldelser, som har medført, at nærværende skribent i månedsvis holdt sig fra at købe spillet. Men meget er sket, siden Doom VFR udkom i december 2017. Doom VFR fik en omfattende patch for et par måneder siden, således at anmeldelser ældre end februar 2018 typisk ikke længere repræsenterer spillet. I starten kunne man ikke bevæge sig frit, men måtte teleportere sig rundt. Dette er nu ændret, så man kan bevæge sig frit, og spillet virker upåklageligt på Oculus Rift – samt understøtter HTC Vive (Pro) og Microsoft Mixed Reality headsets. Når først Doom VFR er indstillet optimalt, er det et af de hidtil mest fantastiske spil i VR. Udover Lone Echo er det vanskeligt at komme i tanke om computerspil, der er bedre end Doom VFR.
Anvendt hardware og opsætning
Doom VFR er testet på følgende PC:
Headset: Oculus Rift (CV1 – Consumer Version 1)
CPU: Intel Core i7 7700K (4,2 – 4,5 GHz)
Grafikkort: MSI Geforce GTX 1080 8GB Gaming X (overclocket til 2100 MHz boost og fra 10 til 11 GHz ram via MSI Afterburner)
Systemram: 2 x 8GB Corsair Vengeance LPX 3200 MHz
Bundkort: MSI Z270i Gaming Pro Carbon AC (Mini-ITX)
Strømforsyning: CORSAIR PSU VS Series 550W
Lager: Samsung SSD PM961 M.2 PCIe 3000/650 r/w samt Toshiba P300 High-Performance til lager
Styresystem: Windows 10 64 bit (Home/OEM)
Opdatering 24. august 2018: Samtidigt er Doom VFR her testet med super-sampling på 2.0 via SteamVR sat til 200% for super-sampling, metoden kan ses illustreret her:
Her skal vælges Doom VFR under "Applications" og der skal vælges 200% (ikke 150% som vist på billedet). 200% svarer til super-sampling 2.0 (=pixel density 2.0) i Oculus Tray Tool
At sætte Oculus Tray Tool til super-sampling 2.0 har ingen effekt i Doom VFR; super-sampling skal styres via SteamVR som vist på billedet. Endvidere skal filen "vr_default.cfg" modificeres, som ligger i folderen "Steam\steamapps\common\DOOM VFR\base". I bunden af denne fil skal nu tilføjes:
rs_enable 0
Dette deaktiverer "resolution scaling" og betyder, at ægte super-sampling nu bliver aktiveret - og der er en verden til forskel; Doom VFR får nu langt flottere og mere skarpe teksturer - og mere dybde (dvs. man kan se længere uden, at teksturer bliver utydelige). Det kræver dog relativt hurtigt grafikkort, men virker fremragende med GTX 1080.
På grund af kompatibilitet med ældre spil såsom Elite Dangerous anvendtes Forceware 385.28. Doom VFR understøtter officielt ikke Oculus Rift headsettet, formentlig da udviklerne bag Doom VFR har igangværende retssag mod Oculus grundet andre uoverensstemmelse. Endvidere har mange brugere oplevet store tekniske problemer med Doom VFR, såsom blinkende teksturer, at spillet ikke ville starte eller var ustabilt. Så nærværende skribent – udstyret med Oculus Rift - holdt vejret, købte Doom VFR og startede spillet op - og Doom VFR fungerede perfekt. Der var ingen manglende eller blinkende teksturer (dvs. som ikke skulle blinke, hvis de blinkede ;-) og billedraten var upåklagelig. Indstillinger kan optimeres: Vi endte med at sætte anti-aliasing til TAAx1 (grundet forceret super sampling på 2.0 var det umuligt at se forskel på TAAx1 og højere niveauer af kantudglatning/antialiasing). Flere pauser i spillet forekom med Virtual Texturing Page Size sat til ”Ultra” - så vi reducerede dette til ”High” (kunne i øvrigt ikke se nogen forskel, og kun en gang på to timer bemærkede vi en pause ved at bruge ”High” – formentlig grundet texture swapping – super-sampling på 2.0 trækker en del tænder ud rent rammæssigt). Og noget ganske vigtigt: Husk at vælge "Gritty" rendering - dette giver langt mere skarpe teksturer end den særdeles uskarpe "Default”-rendering. Alle øvrige indstillinger blev sat til de højst mulige (=”Ultra”). Her er eksempel på teksturer i Doom VFR:
Billedkvalitet
Teksturer i Doom VFR er helt fantastisk flotte – man kan eksempelvis se små ridser på vinduer og på metaloverflader, så vi er på et niveau, der generelt svarer til Lone Echo – måske endda bedre hist og her. Teksturer gør monstre nærmest fotorealistiske. For få år siden havde flere spil prærenderede introer med ringere grafik, end hvad Doom VFR kan præstere inde i spillet. Men igen, man skal vælge "Gritty" rendering for at vise de helt fantastiske teksturer. På grund af begrænset skærmopløsning i headsettet, så skal man være meget tæt på teksturer for virkelig at se den fremragende kvalitet (så det er en udfordring at nyde de flotte teksturer på en aktiv Cyberdemon ;-)
Gameplay - inkl. bevægelse og styring
Monster-animationer er tillige fremragende. Monstre kan kravle op af rør og klatre op på afsatser for at komme hen til dig. Ved hjælp af ”full locomotion”-styring indstillet til ”FAST” findes næppe noget mere adrenalinpumpende spil i VR (vel også uden VR). Gameplay og bevægelseshastighed svarer til Doom1-2 og Doom4. Våben er også fremragende designet og kan opgraderes.
En begrænsning ved spillet er, at ens primære våben altid holdes i højre hånd – det kan ikke indstilles anderledes til venstrehåndede. Nærværende skribent er venstrehåndet og blev først en smule irriteret, men efter kort tid gjorde det ikke meget – primært fordi man så kaster med granater med venstre arm/hånd, hvilket jo er ret perfekt for venstrehåndede. - Senere får man forskellige avancerede granatkastere, som anvendes med venstre arm/hånd, så reelt behøver venstrehåndethed ikke være et betydeligt problem.
En – måske - unik ting ved Doom VFR: Når man hopper i den virkelige verden, så hopper ens spilfigur inde i spillet. Absolut fantastisk :-) Man kan også hoppe ved hurtigt at bevæge sine hænder opad. Dvs. man kan bruge ens kontroller til at løbe fremad og så hoppe med sine rigtige fødder - så springer man fremad inde i spillet. Et andet kritikpunkt ved Doom VFR er, at man anvender ens headset til at styre retning/rotation. Man går altså frem i den retning, som man kigger. Denne styring er analog, og drejer man sit hoved hurtigt, så skifter man hurtigt retning inde i spillet – det er meget livagtigt. Man kan anvende komplicerede opsætninger til at kunne rotere via mini-joystick på en Touch-kontroller - det kan tage sig således ud, samt følgende video eksemplificerer også gameplay - bemærk, at videoen er fra december 2017 og aktuelt behøves ikke længere avancerede modifikationer for at opnå fuld bevægelsesfrihed i spillet:
Det tog en smule tid at vænne sig til den analoge retnings-styring, men det fungerer på sigt glimrende og får spillet til at virke mere virkelighedstro frem for at anvende digital styring, hvor ens rotationshastighed ikke varierer (=man drejer sig konstant med ens hastighed).
Selve spilhistorien svarer stort set til alle andre Doom-spil, hvilket også kan ses i ovenstående video, så den gør vi ikke noget ud af her – også for ikke at fortælle detaljer, som flere formentlig helst selv vil opleve og ikke kende til på forhånd. Trods spillet kan fremstå som gammel vin på nye flasker, så er det aldrig set bedre: For første gang føler man sig virkelig til stede i spiluniverset - og man kan som noget nyt anvende to våben på én gang.
Det kan nævnes, at spillet kan gennemføres på ca. 4-5 timer, men dette vil afhænge af, hvilken sværhedsgrad, som man vælger. Det kan anbefales ikke at anvende den letteste sværhedsgrad, hvis dette ikke er første Doom-spil, som man prøver. Den letteste sværhedsgrad vil typisk være for let til erfarne spillere og hæmme glæden ved spillet grundet for ringe udfordring.
Konklusion og afsluttende bemærkninger
Alt i alt er Doom VFR simpelthen et fantastisk spil, som næppe nogensinde er set bedre indenfor genren. Det er formentlig det mest adrenalinpumpende "first-person-shooter"-spil, som findes, VR eller ej. Doom er tidligere kendt for at presse tekniske grænser, og dette gælder også for Doom VFR. Anbefalede systemkrav er skyhøje, men spillet kan indstilles, så også ejere af f.eks GTX 1060 og tilsvarende grafikkort kan få glæde af spillet. Anbefalede systemkrav er:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.