Efter at Voodoo5 6000 ny er blevet kåret til "mest interessante hardware" på ECTS-messen, og mange fabler om V5 6000s fantastiske ydelse, kunne det jo være interessant at kigge lidt nærmere på fænomenet V5 6000. Endvidere er det teoretisk set ret let at forudsige, hvor hurtigt V5 6000 vil være i forhold til V5 5500 og andre kort.
Billede af V5 6000, som næppe passer ind i alle bundkort og kabinetter.
Lad os starte med at kigge lidt på V5 5500 i 640x480 med og uden FSAA (CPU = P3 800). Vi vil benytte testresultater i 16 bit farver for V5 5500 (=Q3A normal) til at forudsige, hvorledes V5 6000 vil opføre sig i 32 bit farver (=Q3A High Quality). Dette giver god mening, da V5 6000 besidder 100% større båndbredde end V5 5500, og fordi 32 bit farver kræver 100% mere båndbredde end 16 bit farver (så passer regnestykket nogenlunde).
(billede fra http://firingsquad.gamers.com/hardware/fsaav5ati/ )
Uden FSAA er V5 5500 ikke fillrate eller båndbredde begrænset i denne opløsning, hvilket betyder, at V5 6000 vil være PRÆCIS lige så hurtig som V5 5500. Dvs. V5 5500 og 6000 vil aldrig kunne presse mere end ca. 100 FPS ud af en P3 800 Mhz. Radeon og GF2 kan klare hhv. 10 % og 25 % mere, hvilket skyldes GPU. I 640x480 vil vi med V5 6000 MED 32 BIT FARVER forvente maksimalt 104,2 FPS uden FSAA, 104,2 FPS med 2x FSAA og 104,2 FPS med 4x FSAA. I 800x600 ser vi nogenlunde det samme:
(billede fra http://firingsquad.gamers.com/hardware/fsaav5ati/ )
I Q3A med V5 6000 i 800x600 32 BIT farver vil vi (baseret på ovenstående) forvente, at V5 6000 maksimalt kan levere ca. 100 FPS uden FSAA, ca. 100 FPS med 2x FSAA og 87 FPS med 4x FSAA. I 1024x768 ser resultatet noget anderledes ud:
(billede fra http://firingsquad.gamers.com/hardware/fsaav5ati/ )
Vi vil i 1024x768 med V5 6000 i 32 bit farver forvente ca. 100 FPS uden FSAA, ca. 100 FPS med 2x FSAA og 53 FPS med 4x FSAA.
Bemærk, at ovenstående er baseret på, at V5 6000 er 100% hurtigere end V5 5500 og at V5 6000s øgede båndbredde vil muliggøre, at 32bit farver på V5 6000 svarer til 16bit på V5 5500. Ud fra disse teoretiske overvejelser vil vi derfor med rimelig sikkerhed kunne estimere, at V5 6000 ikke vil kunne klare mere end 53 FPS i 1024x768 med 4x FSAA i 32 bit farver. Det er interessant at se, at SharkyExtreme har rapporteret præcis det samme efter at have set V5 6000 i aktion på ECTS-messen:
"At 1024x768 with 4 sample AA, Quake 3 Arena was just as playable as it is on my GeForce 2 on an Athlon 800 (although I didn't find out what the CPU in the Voodoo 5 6000 test machine was). I also enjoyed some hands on Quake 3 Arena at 1600x1200 which seemed just as slick in the frame rates department. Judging from the time demo that was shown I'd guess that the card was hitting around 50-60 FPS at 1600x1400 as well as 1024x768 with 4 sample AA"
(citat fra: http://www.sharkyextreme.com/news.shtml )
53 FPS med 4x FSAA betyder, at hvis du udelukkende spiller Q3A og insisterer på 4x FSAA, så vil enhver CPU over 500 Mhz være spildt på V5 6000. En P3 500 vil nemlig kunne klare ca. 55-60 FPS i Q3A. Eftersom 3dfx ikke har tilladt nogen at benchmarke V5 6000, er SharkyExtremes sammenligning med GF2 på Athlon800 ret intetsigende, det er nemlig MEGET svært at se forskel på ca. 60 FPS og 100 FPS. Og SharkyExtreme's kommentar er derfor kun interessant, fordi den underbygger ovenstående teoretiske forudsigelser for 1024x768 i 32 bit farver med 4x FSAA.
Nu bliver det spændende, om teorien holder vand... gulp :-)