3dfx har netop udgivet Transform & Lighting (T&L) optimerede drivere, dvs. drivere, som udnytter P3 SSE og Athlon 3DNowEnhanced! instruktioner på særlig avanceret måde til Voodoo5 5500 (driver v. 1.03.00). Dette er interessant, fordi både SSE og 3DNowEnhanced! er FPU-udvidelser, som netop er rettede mod at accelerere geometiske (3D) beregninger (eftersom MMX fik drøje hug for ikke at gøre dette). TechReport (www.tech-report.com) har som de første publiceret testresultater af disse nye "T&L-optimerede" drivere fra 3dfx. Med lad os starte med at se, hvad 3dfx påstår at have ændret med driver 1.03.00:
Adderet Depth Precision 16/32bpp til 3dfx Tools Advanced Feature Page til OpenGL/Glide.
Adderet AA Demo Key til 3dfx Tools Anti-Aliasing Page.
Adderet Geometry Assist til 3dfx Tools Advanced Feature Page.
Ydelsesmæssige forbedringer på AMD K7 og Intel Pentium II/III cpuer
Optimal Refresh rate sat til 75 Hz.
OpenGL forbedringer mht. Quake 3 ydelse på Celeron, Pentium Pro, Pentium II's, og Pentium MMX og Non-MMX
Det ser jo lækkert ud, lad os derfor starte med at checke 1.03.00 vidunderdriveren i Quake 3 Arena (P3 800Mhz):
(billede fra http://www.tech-report.com/columns/damage/2000q3/v5-10300/ )
Kun i opløsninger på mindst 1024x768 i 32bit farver er 1.03.00 højst 10% hurtigere end 1.01.00. I lavere opløsninger er der intet nævneværdigt at hente. GF DDR er stort set lige så hurtig som V5 5500 i høje opløsninger og MEGET hurtigere i lave opløsninger (640x480 - 800x600). Så GF DDR vil for Q3A fans være foretrukne kort ifht. V5 5500. GF2 er stadig helt uberørt af V5 5500. I Direct3D ser vi noget tilsvarende:
(billede fra http://www.tech-report.com/columns/damage/2000q3/v5-10300/ )
Faktisk resulterer de nye V5 5500 1.03.00 drivere i en klar forværring her. Det ser således ud til, at de nye 3dfx drivere, stort set som altid, er direkte til skraldespanden (medmindre de løser et problem for dig). Så der er ingen grund til at købe V5 5500 pga. nye fede T&L-optimerede drivere. Tværtimod, og det er vel egentlig sørgeligt.