Digit-Life.com har gjort et helt fantastisk arbejde. Graferne og antallet af testede grafikkort er så omfattende, at det sikkert tager pippet fra de fleste. Ingen andre hardwaresites har før lavet et så gigantisk arbejde, da alle eksisterende og relevante 3D-grafikkort er blevet testet med nyeste og bedste drivere i Quake3 Arena, Unreal, Expendable, FAKK2 og TreeMark. Voodoo-kort er endda blevet tested med Wicked GL! For variationens skyld har jeg skiftevis valgt resultater fra P3 1000 og Athlon 1000 (det ville fylde for meget med resultater for begge disse cpuer, interesserede kan evt. selv læse hele artiklen på http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html )
Vi hopper direkte til fadet, og starter med Quake3 Arena i standard setting (normal):
Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html
Bemærk, der er tale om test via Demo002, og IKKE demo001, som Anandtech, FiringSquad og TomsHardware mfl. benytter. Derfor er tallene lidt anderledes end normalt, men selvfølgelig gode nok. Nvidia GeForce2-familien sidder fint på tronen i denne test - men lad os se, hvad der sker, når vi sætter Q3A op til max. settings (tungest mulige, dvs. højest muligt af alt):
Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html
Også i Q3A MAX sidder GeForce2-familien trygt i tronsalen, 3dfx Voodoo5 5500 (oc 180) klarer sig dog også utrolig godt i 32 bit farver og indtager her en 4. plads. Eftersom vi allerede befinder os i Q3A-lejren kan vi lige checke FAKK2 også, som jo er baseret på Q3A-enginen. Vi forventer tilsvarende resultater som ovenstående:
Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html
FAKK2 er et meget krævende spil, og kort uden GPU klarer sig her ikke særligt godt. Bedre går det for 3dfx-kort i gode gamle Unreal:
Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html
Unreal virker meget CPU-begrænset, da der generelt er ringe forskel på forskellige 3D-korts ydelse. Lidt det samme ser vi i Expendable:
Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html
I Expendable klarer alle GeForce2, Radeon, Voodoo5 5500 og Kyro3D sig ret godt. I 16bit farver klarer Voodoo3 3000 sig bemærkelsesværdigt godt. Afslutningsvis vil vi kigge på en uhyre tung polygontest, som er udviklet af Nvidia til test af GPU. X-aksen omfatter polygonantal pr. billede, mens Y-aksen omhandler billeder pr. sekund. Her kan du for alvor se, hvad du får for pengene (teoretisk set, red.), når du køber GeForce2 MX, Standard, Pro eller Ultra:
Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html
Selv om GeForce 2 GTS (=standard) og GeForce2 Pro har samme GPU-hastighed (200 MHz), så er Pro langt hurtigere, grundet hurtigere ram. Ram-hastighed betyder alt for GeForce2, og grunden til at GeForce2 Ultra klarer sig så flot, når der er relativt få polygoner på en scene (op til ca. 10.000 = det maksimale antal i Quake3Arena), skal først og fremmest søges i øget ram-hastighed. Dette faktum vil forhåbentlig gælde i mindre grad for NV20 (GeForceIII), eftersom hele chipkonstruktionen er blevet omfattende optimeret med NV20. Når polygonantallet bliver meget højt (128080) ser vi først, at Ultra'ens forøgede GPU hastighed bliver vigtig, mens ramhastigheden bliver ubetydelig (GeForce2 Pro og GeForce2 GTS får nu ensartet resultat). Der vil dog med al sandsynlighed gå så lang tid, før vi ser spil med 120.000 polygoner pr. billede, at GeForce2 Ultra forlængst er forældet til den tid. Bemærk naturligvis også, at TreeMark er en syntetisk test, uden lyd, bump-mapping osv. Et rigtigt spil med 120.000 polygoner pr. billeder vil med lyd, bumpmapping osv. næppe køre med 35 FPS på GeForce2 Ultra, men sandsynligvis meget langsommere. Afslutningsvis kan vi jo sjovt nok konstatere, at selv om Nvidia postulerer, at GeForce2 Ultra kan klare 30 millioner polygoner pr. sekund, så kan GeForce2 Ultra kun klare ca. 35 FPS med 128080 polygoner pr. billede, hvilket svarer til 4,5 millioner polygoner pr. sekund (kun 15% af Nvidias postulerede ydelse i denne syntetiske test, som vel minder bare en lille smule om real-world performance). SEGA postulerede engang, at ægte virtual realitet vil kunne klares med 80 millioner polygoner pr. sekund (real-world performance). Så vi er der snart - vi mangler blot et kort, som er ca. 20 (sikkert 30) gange hurtigere end GeForce2 Ultra...:-)