En gammelt ordsprog lyder "hellere lille og vågen, end stor og doven". Dette ser ud til at gælde perfekt for STMicroelectronics Kyro II med 64MB ram. Kyro II benytter kun 175 MHz core (ok, GeForce3 benytter jo kun 200 MHz, så dette er måske ej så interessant) og 175 MHz SDram. Alligevel er Kyro II på flere områder i stand til at slå GeForce2 Ultra. Dette skyldes, at Kyro altid har benyttet totalt overlegent design i forhold til grafikkort fra Nvidia og andre producenter.
Vi kan jo starte med et billede af Kyro II (Hercules 3D Prophet 4500):
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
Kyro II optegner kun de overflader, som til sidst bliver vist på skærmen. Så mens GeForce2 Ultra optegner og lægger tekstur på alle overflader (også dem, du ej kan se), så klarer Kyro II samme opgave langt mere effektivt. Forestil dig, at du kigger på en mur, og at der bag muren er en masse bygninger. I dette tilfælde optegner GeForce2 murens for- og bagside inkl. bygningerne bagved, mens Kyro II kun optegner murens forside. Du kan ikke se forskellen. Men forskellen gør, at Kyro II med 175 MHz SDram kan være væsentlig hurtigere end 500 MHz DDR-ram på overclocket GeForce2 Ultra. Så mens Nvidia takket være elendigt design ødsler enorme ressourcer væk, så klarer Kyro II sig aldeles fremragende gennem superoptimalt design. Der er dog en lille detalje ved Kyro II - det inkluderer desværre ikke T&L (GPU) endnu - men når det gør (Kyro 3?), så kommer Nvidia og ATI nok til at svede. Kyro II koster nemlig kun 33% af GeForce2 Ultra - og du har aldrig fået så meget for pengene. Men lad os checke et par benchmarks:
Testsystem:
Athlon 1000/133 MHz cpu
Asus A7V133-bundkort
128MB ram
Følgende grafikkort blev testet:
Voodoo4 5500 AGP 32MB - v1.04.00
ATI Radeon 32MB SDR - 4.13.7072
ATI Radeon 32MB DDR - 4.13.7072
Hercules/Guillemot 3D Prophet 4500 (Kyro II)
GeForce2 Ultra 64MB DDR - Detonator3 6.50
GeForce2 Pro 64MB DDR - Detonator3 6.50
GeForce2 GTS 64MB DDR - Detonator3 6.50
GeForce2 MX 32MB SDR - Detonator3 6.50
QUAKE 3 ARENA:
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
Allerede i 640x480 rykker Kyro II UDEN GPU stærkt igennem. GeForce2 Ultra er 13% hurtigere end Kyro II, men koster til gengæld 200% mere. Kyro II forventes at koste kr. 1.500,00, mens GeForce2 Ultra stadig koster ca. kr. 4.500,00. Men lad os checke 1024x768 i 32 bit farver også (jo højere opløsning + antal farver, desto mere presser vi jo grafikkortene - lad os se, hvor meget Kyro II-kortet kan klare):
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
Kyro II ligger nu på en 3. plads - dog er GeForce2 Ultra nu rykket længere foran, og er nu 28% hurtigere. Vi slutter af med 1600x1200:
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
Kyro II bevarer stadig 3. pladsen, og GeForce2 Ultra er nu 34% hurtigere. Men eftersom Kyro II prismæssigt skal konkurrere med GeForce2 MX, så er Kyro II helt fantastisk, og i denne høje opløsning er Kyro II over 100% hurtigere end GeForce2 MX. I MDK2 bliver manglen på GPU dog et problem for Kyro II:
MDK2:
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
Uden GPU (Transform & Lighting) klarer Kyro II sig skidt i MDK2. Men ok, 70 FPS er da også en del. Underligt, med Voodoo2 SLI får jeg 88 FPS i 640x480 med alle detaljer på med P3 850 inkl. lyd...... Athlon 1000/133 MHz med Voodoo5 5500 burde da få mere.... nuvel, der er vel mere mellem himmel og jord.... Vi checker lige 1600x1200 også:
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
I 1600x1200 viser Kyro II sit overlegne design, og er igen ca. 100% hurtigere end GeForce2 MX. Bemærk også, at der er tale om beta-drivere til Kyro II, så dette kan også forklare den lidt dårlige MDK2-ydelse i lave opløsninger. Men ok, prøv til gengæld at se Unreal Tournament:
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
Kyro II napper kagen lige foran snuden på GeForce2 Ultra, hvilket er ret imponerende. Lad os lige checke 1024x768x32 også:
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
I højere opløsning vinder GeForce2 Ultra dog, og er 13% hurtigere end Kyro II. Kyro II svarer dog helt til GeForce2 og Radeon DDR i denne opløsning. Men lad os fremvise noget af det mest interessant ved Kyro2 - nemlig Full Scene Anti-Aliasing (FSAA):
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
Allerede i denne lave opløsning er Kyro II 12% hurtigere end GeForce2 Ultra! Og endda med 4x FSAA, som er meget krævende. Denne trend fortsætter i 1024x768x32:
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
I 1024x768x32 er Kyro II i stand til at yde hele 25% mere end GeForce2 Ultra. Dvs. GeForce2 Ultra skulle udstyres med 600-650 MHz DDR for at kunne klare, hvad Kyro II kan klare med sølle 175 MHz Sdram. Så stående ovation til Hr. Kyro II! (Også uden FSAA vinder Kyro II over GeForce2 Ultra med ca. 10-15%, vi har ikke medtaget disse resultater, men se evt. billederne her: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435 )
Men uden GPU er Kyro II dog ikke helt perfekt, som vi så i MDK2, og som også kan ses i Mercedes Benz Truck Racing:
Kilde: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435
Men ok, selvom GeForce2 Ultra her er 100% hurtigere end Kyro II, så er Kyro II stadig næsten dobbelt så hurtig som GeForce2 MX. Og Kyro II benytter beta-drivere, som muligvis ikke er optimeret til Direct3D. Lad os lige nuppe konklusionen fra Anandtech:
"The Kyro II based 3D Prophet 4500 brings high end gaming performance to a segment that it has not seen in quite some time. As an inexpensive 3D solution, a Kyro II based product may be just what the doctor ordered until a fully programmable graphics processor becomes necessary, an event that will most likely take at least six to eight months. We look forward to what those six to eight months will do to the tile based PowerVR series, but we know that now a Kyro II based card is the card of choice for those out there with even a slight constraint on their budget."
Så har du ikke råd til GeForce3, men trænger til at slippe af med TNT1-2, så er Kyro II måske er glimrende mulighed! Endvidere var der visuelle problemer med Kyro II under Mercedes Benz Truck Racing, men ikke i andre spil:
"Our one concern lies with the display errors we experienced in Mercedes-Benz Truck Racing. Although the visual abnormalities were only noticed in this benchmark, it is possible that other games may be effected by the improper rendering. We can only hope that STMicroelectronics recognizes the problem and provides a quick fix, as this would make the Kyro II near perfect."
Så Kyro II ser ret perfekt ud - langt bedre end Kyro1 - så hvem ved, måske bliver Kyro3 eller Kyro4 markedets bedste og hurtigste grafikkort, når de udkommer...