af Webmaster Sunday den 22 April 2001 kl. 10:51 [ Andet ] Spillekonsollerne er over os som aldrig før. Da PlayStation udkom i 1995, var den væsentlig hurtigere end datidens PC'ere. Men det ændrede sig hurtigt, da 3dfx Voodoo Graphics og andre 3D-grafikkort ankom til PC i 1996. Da PlayStation2 ankom i slutningen af år 2000, var mange skuffede over de første spil. Især kunne mange PC-ejere smile stort ved tanken om, at Unreal Tournament ofte kun kunne klare 5-10 billeder/s på PlayStation2, mens en gammel Pentium2 350 + Voodoo2 kunne gøre det langt bedre. Men nye titler til PlayStation2 er idag meget bedre, og vil nok få smilet til at stivne en del på de førhen så fornøjede PC-ejere. I denne artikel kigger vi nærmere på nye og kommende spil til PlayStation2, X-Box og hvilke fordele (og ulemper), som der er ved PlayStation2, X-Box og en Personlig Computer (PC).
Det store problem med PlayStation2 (PS-2) har været, at programmører har haft meget svært ved at finde ud af at programmere optimalt til PS-2. Dette skyldes især, at PS-2 er meget anderledes mht. opbygning en f. eks. en PC. PS-2 ser dog nu ud til at være kommet over diverse børnesygdomme, og nyere spil som Star Wars StarFighter virker på ingen måde dårligere end nyere GeForceX-undestøttede PC-Spil. Her er et par billedet fra Star Wars StarFighter, som netop illustrerer, hvad PS-2 er i stand til:
Det onde imperie er ved at læsse droide-hære af fra store transportskibe. Bemærk landskabet, som består af ret højt polygonantal. Se også dette billede:
Her ses tydeligt, at overfladekompleksiteten i Star Wars StarFighter på PS-2 ikke nødvendigvis er ringere end i Giants: Citizen Kabuto på PC. Sigtbarheden er også bemærkelsesværdig omfattende. Men det mest imponerende er, hvor godt dette spil ydelsesmæssigt klarer sig på PS-2. Star Wars StarFighter er nemlig en usædvanlig flydende oplevelse - og selv i kampe i verdensrummet, hvor f. eks. 20 fjendtlige rumskibe er involveret, leverer dette spil stadig en helt flydende oplevelse. Vi napper lige endnu et par billeder og indtryk af dette spil (for ikke at gøre livet alt for surt for modembrugere er følgende billeder blevet reduceret i størrelse):
Endnu et eksempel på objekt-kompleksitet i Star Wars StarFighter...
Bemærk de meget runde objekter som viser, at PS-2 er i stand til at klare mange polygoner i dette spil. Også rumskibet i forgrunden er meget detaljeret.
Atter eksempel på, at mange polygoner er blevet anvendt til realisering af landskab. Himlen er også meget detaljeret og viser, at PS-2 er alt andet end dårlig til at håndtere tekstur.
Lyseffekter og eksplosioner er også fremragende...
Star Wars StarFighter bevidner, at LucasArts for alvor har fundet magien i PS-2 maskinerne. Ærgerligt, at det samme ikke længere gør sig gældende på PC-fronten. Der er dog også andre lovende PS-2 spil på vej:
Dark Cloud er et kommende rollespil til PS-2, som er i fuld 3D. Og Dark Cloud ligner bestemt ikke et spil, som på nogen måde er ringere end f. eks. Evil Islands eller Black & White på en PC... Bilspillet Grand Turismo 3 ser også ud til at blive en oplevelse i særklasse for PS-2-ejere:
Bilerne er utroligt detaljerede i Grand Turismo 3. Se også dette billede:
Ægtheden har næppe været bedre i et computerspil. Kun SEGAs NAOMI-baserede spillehalsmaskiner (og spillet Ferrari F355) ser ud til at kunne præstere tilsvarende. Det mest ventede spil til PS-2 er dog nok Metal Gear Solid 2:
I Metal Gear Solid 2 (MGS2) er du en hemmelig agent på farlig mission. Det er skidt at blive opdaget, jf. ovenstående billede.
Polygonantallet er tilfredsstillende, men ikke overdrevent. Det fantastiske er MGS2 er dog, at dette spil er helt fantastisk flydende, hvilket indikerer at billedraten næppe kommer under 30 i sekundet. Vi tager lige et sidste billede:
MGS2 virker ikke tilbagestående i forhold til aktuelle PC-spil på nogen måde. Snarere tværtimod.
Men hvordan kan det være, at nye PS-2 spil virker mindst lige så avancerede som de bedste og nyeste PC-Spil? En moderne PC med GeForce2 grafikkort og 1GHz cpu burde teoretisk set være meget hurtigere end PS-2. Forklaringen skal sandsynligvis søges i et begreb, som kaldes "den laveste fællesnævner". Mht. spil og hardware kan vi definere den laveste fællesnævner, som den hardware, der lige præcis er nødvendig for at kunne anvende et spil. Den laveste fællesnævner for spil til PS-2 er derfor en PS-2 maskine. Men den laveste fællesnævner til PC-spil er generelt ikke en 1GHz cpu med GPU-grafikkort. Det skyldes, at mindre en 50% af PC-brugere har 700 MHz+ cpu og GPU-understøttet grafikkort. Hvis et PC-spil blev super-optimeret til 1Ghz cpu med GeForce2 grafikkort, så ville dette spil ikke sælge særlig godt. Derfor bruger programmører af PC-spil enorme ressourcer på at optimere deres spil til så langsomme PC'ere som muligt - for jo flere PC'ere, der kan anvende spillet, desto større bliver den potentielle mulighed for indtjening. Hertil kommer, at PC'ere benytter 117+ forskellige kombinationer af styresystemer og hardware, hvorfor programmører til PC-spil må bruge megen tid på at løse diverse kompatibilitetsproblemer med forskellig hardware, drivere og øvrig PC-software. Alt dette behøver spilprogrammører til PS-2 slet ikke bekymre sig om, så de kan i stedet bruge deres tid på at presse så megen ydelse som mulig ud af PS-2. Mange PC-spil udnytter således ikke den sidste nye hardware optimalt, fordi de fleste PC'ere slet ikke er udstyret med den sidste nye hardware. Anderledes er det med PS-2, hvor alle er udstyret med den sidste nye hardware. Så dette er forklaring mht., hvorfor PS-2 spil virker så fremragende; den laveste fællesnævner for PS-2 spil er simpelthen meget mere avanceret end hvad gælder for PC-ejere. X-Boxen ankommer snart, og er teoretisk set meget vigtig for PC-ejere, som er udstyret med den sidste nye hardware. Det skyldes, at X-Box'en er ca. 4 gange kraftigere end PS-2. Og eftersom X-Box'en er laveste fællesnævner for spil til X-Box'en, så burde spil til X-Box overgå PC-spil på alle mulige måder. GeForce3-?-ejere burde dog kunne anvende X-Box-spil (eller PC-konverterede X-Box-spil) uden store problemer, da X-Box'en anvender Pentium 733 MHz cpu og GeForce3-kompatibelt grafikkort. Så X-Boxen burde således muliggøre, at PC-ejere med den sidste nye hardware kan få fuld valuta for deres investering. Lad os derfor se lidt nærmere på, hvorledes kommende X-Box-spil ser ud:
Oddworld: Munch's Oddysee, også kaldet Abe's Odyssey 3, udkommet til X-box'en til efteråret. Der findes idag ikke et eneste PC-spil, som indeholder flere polygoner end Oddworld: Munch's Oddysee. Ovenstående billede er ikke fra en prærenderet intro, men er tager inde fra selve spillet. Bilspillet "Codename Gotham" indeholder også stort antal polygoner:
Bemærk især bilens runde former og kurver. Alt hvad der er rundt kræver stort antal polygoner, og ovenståeende billede indikerer således, at Codename Gotham næppe er meget bagefter Grand Turismo 3 på PS-2 mht. detaljer i bilernes fremstilling. Azurik: Rise of Perathia er navnet på det hidtil måske mest imponerende spil til X-Box, som hører til kategorien action-adventure og virker meget omfattende:
Bemærk det store antal polygoner, der er gået til fremstillingen af personen i forgrunden. Teksturen er ligeledes meget detaljeret. Så Azurik: Rise of Perathia illustrerer her på glimrende måde, hvorfor SEGA har valgt at satse på X-Box'en og allerede har annonceret 11 spil under udvikling. X-Box'en er allerede udstyret med mere avanceret hardware end de mest avancerede spillehalsmaskiner. At SEGA vælger at fokusere på X-Box-spil giver derfor god mening. Vi slutter X-Box-runden af med et billede fra spillet HALO:
HALO byder på store åbne landskaber ligesom Unreal2. Microsoft købte sidste år Bungie Software, som producerer HALO for at sikre sig, at dette spil først udkom til X-Box. Hvis Microsoft havde ikke købt Bungie, så havde HALO nok kunne købes til PC i flere måneder nu. Halo udkommer til X-Box i efteråret, og til PC efter jul.
Men hvad er så fordelen ved at investere i en PC frem for PS-2 og X-Box? Et eksempel kunne være, at X-box-ejere kommer til at spille HALO med joypad, mens PC-ejere får adgang til styring med mus og tastatur. En anden fordel ved PC'en er, at det er en åben platform, hvor alle frit kan udvikle software uden at blive censureret. Dette er ikke tilfældet mht. PS-2 og X-Box, hvor henholdsvis Sony og Microsoft bestemmer retningslinierne for al softwareudvikling. Endvidere koster det et millionbeløb blot at få lov til at udvikle et spil til PS-2 og X-Box, så det vil være svært, endsige umuligt, for almindelige mennesker at udgive (ucensureret) software til PS-2 og X-Box. En fordel ved PC-spil er derfor, at disse er ucensurerede. Derfor finder du kun ekstremt voldelige, makabre og bestialske spil til PC, som f. eks Severance - Blade of Darkness (der er tilladt over 18 år):
I Severance - Blade of Darkness kan du partere dine modstandere på det groveste. Her er en goblin blevet halshugget, og blodet står i fint lille springvand fra åbne halspulsårer. Kigger man godt efter, kan man se luftrøret/spiserøret (dog ikke på ovenståede billede), så Severance er ret morbidt og detaljeret. Erfarne spillere ville i ovenstående situation kunne nå at hugge både en arm og et ben af, inden den livløse krop synker sammen... Et andet spil, der eksemplificerer den ekstreme ultra-vold, som visse PC-spil kan indeholde, er Soldier of Fortune:
I Soldier of Fortune spiller du en soldat, som skal sikre verdensfreden. Spillet er dog på ingen måde fredeligt, og du kan lemlæste dine modstandere på det groveste ved f. eks. at skyde halvdelen af deres hoved af, skyde tarmene ud af maven og skyde dem i skridtet - jf. ovenstående billede. Personen, som er ramt i skridtet, bløder så voldsomt, at han næppe har grund til at bekymre sig om næste toiletbesøg. Til venstre i billedet ligger en død modstander, som mangler et ben, og kigger man nøje efter ses måske også en tarm eller to...
Efter at have kigget på ovenstående aspekter ved PS-2, X-Box og PC slutter vi af med at opsummere fordele og ulemper:
1. PS-2. FORDELE: Aktuelle og kommende spil til PS-2 virker teknologisk meget avancerede og spillehalsagtige. Antallet af spil til PS-2 er rimeligt stort allerede, og mange flere er under udvikling. PS-2 er relativt billig og koster ca. kr. 4.000,00 og kan købes i dag. Endvidere kan PS-2 anvendes som Stand-Alone afspiller til DVD-film og musik-Cd'ere. PS-2 har ingen kompatibilitetsproblemer eller driverproblemer, alt virker optimalt. Der behøves ingen dyr monitor, da PS-2 tilsluttes direkte til et TV. ULEMPER: Kan ikke opgraderes, og vil hurtigt blive forældet, når X-Box'en og nye grafikkort til PC udkommer. Anvender kun opløsning på 640x480. Censur fra Sony gør, at spil til PS-2 generelt kan virke lidt for børnevenlige. Et meget snævert udvalg af software gør, at PS-2 ikke kan erstatte en PC (MS Word findes jo ikke til PS-2 :-)
2. X-Box. FORDELE: 4 gange hurtigere end PS-2. X-Box vil svare til state-of-the-art spillePC, når den udkommer, men vil koste langt under halvdelen. X-Box har ingen kompatibilitetsproblemer eller driverproblemer, alt virker optimalt. Der behøves ingen dyr monitor, da X-Box tilsluttes direkte til et TV. X-Box kan dog også tilsluttes monitor, hvorved opløsninger på f. eks. 1024x768 og derover bliver en mulighed. ULEMPER: Kan ikke opgraderes, og vil blive forældet efter ca. 2 år ifht. PC'ere på daværede tidspunkt. X-box har indtil videre lidt færre spil på udviklingslisten end PS-2. X-Box koster 50% mere end PS-2. Censur fra Microsoft gør, at spil til X-Box generelt kan virke lidt for børnevenlige. Et meget snævert udvalg af software gør, at X-Box ikke kan erstatte en PC (MS Word findes jo ikke til X-Box, men ankommer muligvis, da X-Box kan understøtte tastatur og mus via USB)
3. PC. FORDELE: Ingen censur af spil og applikationer. Det findes et enormt antal spil og applikationer til PC. En PC kan opgraderes, og er derved en kontinuert proces (og ikke statisk punkt som PS-2 og X-Box). Doom3 og Unreal2 er PC-only (indtil videre). ULEMPER: En alm. kvalitets-PC koster over det dobbelte af en X-Box. En state-of-the-art-PC koster ca. 4 gange mere end en X-Box. Den laveste fællesnævner til PC-spil er ofte noget under PS-2 niveau, hvorfor kun få PC-spil virker helt så teknologisk førende, som kommende og nuværende spil til PS-2 og X-box. Mange spil har kompatibilitetsproblemer med hardware og software/drivere. Ofte behøves kunnen på tekniker-niveau for at få en PC til at virke optimalt.
Til sidst kan vi naturligvis konkludere, at PC'en klart besidder størst alsighed, men også er dyreste form for spillecomputer. Allerede i sidste halvdel af 2002 og starten af 2003 er en standard PC sikkert så kraftig, at selv X-Box'en vil virke noget bagefter (I 2003 er en state-of-the-art PC vel udstyret med 3 GHz cpu, 512 MB superhurtig ram og DreamForce 2-3)... Fortsættelsen til PS-2 og X-Box ser vi næppe før 2005-2007, mens nye opgraderingsmuligheder kontinuert ankommer til PC-ejere. Er du kun interesseret i at spille computerspil, og er du meget træt af at opgradere din PC og diverse driver-problemer, så er både PS-2 og X-Box interessante alternativer til en (spille-)PC.
Rune skrev Sunday den 22 April 2001 kl. 17:43: [ svar | nyeste ]
Når vi nu alligevel beskæftiger os med kommende spillkonsoller, kan det selvfølgelig nævnes, at GameCube fra Nintendo (som ATI teoretisk set skal fabrikere grafik-chips til) måske hænger i en tynd snor:
"Nintendo's aging president, Hiroshi Yamauchi, doesn't seem so sure of GameCube's possible viability ... During an investor briefing he's quoted as saying "If we are unable to see a positive response at E3, this will have a disastrous impact on Nintendo... and we may have to consider freezing the Gamecube business altogether."
This is certainly an out of place statement when taken in context of Yamauchi's usual highly confident public statements ... Yamauchi feels shortages like those PlayStation 2 faced (and Nintendo64, in its day) would be an embarrassment to Nintendo. This may simply be a case of sarcasm not translating well. The chances of GameCube bombing at E3 are basically nil, even with Xbox also on display in playable form. Next generation consoles have been all the rage as of late."
Så at producere spillekonsoller ser ud til at være en hård branche, og SEGAs DreamCast har eksempelvis allerede opgivet ævret...
Rune skrev Friday den 27 April 2001 kl. 00:41: [ svar | nyeste ]
Et yderst interessant spørgsmål: Hvis en PC har GeForce3-grafikkort, kan denne PC så direkte anvende X-Box-spil? Svaret fandt jeg antydet i et interview, hvor Marco fra HWZone.it interviewer Dan Vivoli fra NVIDIA:
[Marco] Since GeForce 3 has many unique features, such as full DX8 and OpenGL 1.2, do you think the games market will follow you or will stand still for compatibility with older cards on the market?
[Dan] The games market will join us very fast, for two main reasons:
a) the new GeForce 3 features are exactly what developers have been asking for in the past months
b) the MS X-BOX will have a very similar chip in it, which will make it easy, for a developer, to use the same instructions for a PC game.
[Marco] Heh, that was my next question! I mean...how can the presence of an NVIDIA chip on X-BOX affect the PC games market? And how will it help NVIDIA PC products?
[Dan] As I was saying, the PC game market will get a boost from X-BOX, and not the contrary, as many state. Talking about the hardware market, the X-BOX will of course boost the GeForce 3 sales as a top level card, which makes it possible to play the latest games at their best. (min fremhævelse, red.)
[Marco] At this regard, can you tell me which are the differences between the NV20 and the X-BOX chip?
[Dan] I can't say much about this: X-BOX chip will have shared memory architecture, which means it'll use the same memory as the CPU. Then it won't need very high resolutions, since you'll mainly use it on a TV screen. Anyway, it'll be faster than NV20 (you can think of it as an NV20 Plus). The graphical effects will be more or less the same you can see now on the GeForce 3, such as pixel and vertex shaders, and so on.
Så meget tyder på, at du forvandler din PC til en X-Box, hvis du putter GeForce3 i din PC. Men endeligt bevis for dette får vi naturligvis først, når X-Boxen udkommer til efteråret i USA.
Rune skrev Monday den 07 May 2001 kl. 18:51: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at X-Box'en snart mister sin uskyld, da Severance - Blade of Darkness netop er annonceret til X-Box. Denne version af Severance bærer titlen "Ultimate Blade of Darkness", og indeholder bl. a. følgende ændringer:
Console-suited control system, with analog-stick player-character control.
More smoothly blended animations.
More fluid and controllable jump moves.
Improved save and load times
Near-flawless collision detection.
Simplified on-screen display, with all information rendered graphically.
Controller rumble support.
Improved particle effects system.
Improved characters graphics Blood on weapons. Bloody footprints.
3D-positioned audio.
Additional atmosperic environmental sound effects.
Revised story elements.
Improved control responsiveness. Bump mapping.
Split-screen two player mode.
New and improved levels, both for the single-player mode and for the multiplayer mode.
Multiplayer cooperative levels, different from the current ones.
(mine fremhævninger, red.)
Så X-Box'en er ikke kun til børn, Severance er nemlig kun tilladt for voksne i flere lande (over 18 år). Interessant udvikling, pludseligt blev X-Box'en meget mere interessant - og hvad bliver mon det næste? Soldier of Fortune 2 til X-Box? :-)
194.239.18.73 skrev Saturday den 19 May 2001 kl. 19:56: [ svar | nyeste ]
Ja, jeg har så været ret påvirket af at min com. ik ka køre geforce 2... Og den er vist ret ny... Gider ik den mere, Den er virkelig ynkelig!!!
Nå men min kommentar er at Jeg ved at X-box kommer til at koste IKKE over 50% mere en PS-2 Det bliver mere omkring ca. : 3000 - 5000 kr.
Hvor PS-2 har kostet end del mere, jeg mener vist at det var 4999,95 eller sådan noget!
X-box'en er også med en harddisk så du kan downloade opgradering til dine spil og Der er også mulighed for online gaming...
Pc'ere er ved at være for indviklet for dem som ikke har sat sig ind i verdenen af computere til at spille på!
Alt det der med grafikkort, installering, alle de knapper osv.
Jeg har dog ikke de problemer undtagen for grafikkortet, men mange folk har jo!
Øhh det er (nok) sidste gang jeg er her, men det var hvad jeg kunne sige ( jeg har ingen WWW. begrundelse )..
Men check lige E3 messen, for det er derfra jeg har min viden om dette.....
Rune skrev Sunday den 20 May 2001 kl. 00:25: [ svar | nyeste ]
X-Boxen kommer til at koster 299 US$ ved introduktion, og Microsoft regner ikke med at tjene penge på X-Box-hardwaren de første 5 år. Fordelen ved X-Box er udover simplicitet relativt til en moderne PC også, at grafik-chippen, der består af 65 mill. transistorer (NV20 = 57 mill) består af hele 2 stk. T&L-enheder. Dermed burde X-Box kunne levere dobbelt så mange polygoner som GeForce3 + 2 vertex shadere (teoretisk set - båndbredde til rammen kan dog resultere i mindre effektiv ydelse). PlayStation2 koster idag kr. 4.000,00 hos danske forhandlere, så X-Boxen vil konkurrere på dette niveau og muligvis koste kr. 2.500,00 - 3.000,00 (baseret på amerikansk pris). X-Box kan ikke opgraderes mht. cpu og grafikkort, og Microsoft regner ikke med at introducere X-Box2 før 2007-8. Endvidere ser det ud til, at NV25 (GeForce4) ankommer til efteråret og indeholder helt nye funktioner relativt til GeForce3. Dette kan betyde, at NV25 bliver fuldt X-Box-kompatibel, mens det allerede nu er klart, at NV20 kun delvist vil være det.
Det korte af det lange er derfor, at X-Box ser uhyre interessant ud, hvis du er træt af PC-problemer, men af PC'en nok allerede ved X-Box-introduktionen via GeForce4 vil være mindst lige så godt mht. hardware. Og allerede i 2002 burde en PC langt overgå X-Box (teoretisk set). Hvis du endvidere ønsker alle computerfunktioner samlet ét sted (Word, internet, spil, Photoshop osv.), så kan X-Box på ingen måde konkurrere med en PC, men højst være et interessant supplement.
Du kan iøvrigt se billeder fra E3 messen af kommende spil til X-Box her:
194.182.247.132 skrev Monday den 11 June 2001 kl. 15:25: [ svar | nyeste ]
Jeg er ikke enig i din analyse af PS2, den har editor og lige som X-Box har den USB og allerede nu kan der købes mus og tastatur til den.
Men jeg vil dog ikke selv anvende disse features hvis det betyder noget, men de er der.
Rune skrev Monday den 11 June 2001 kl. 22:37: [ svar | nyeste ]
Selv om PS2 understøtter mus og tastatur via USB er dette jo ikke ensbetydende med, at du kan anvende mus + tastatur i alle spil i stedet for joypad. Og kan du ikke anvende mus + tastatur i alle spil, så bliver en mus + tastatur jo helt overflødigt på PS2. Eksempelvis er Halo til X-Box blevet meget kritiseret for kun at understøtte joypad, mens du på PC kan anvende begge dele. At være tvangsindlagt til joypad er næppe noget, som mange PC-ejere drømmer om - og da slet ikke i diverse 3D-spil.
Morten skrev Tuesday den 24 July 2001 kl. 14:28: [ svar | nyeste ]
Hmm...efter at have tilbragt min "spille-computer-aften" igår med at installere og afinstallere NOLF, lede efter tips. patches og andet på nettet, må jeg nok konkludere at X-box er meget tæt på at blive fast inventar i mit hjem til efteråret! Der går simpelthen for meget tid med at fifle med drivere osv. for at kunne spille på sin PC. Konsollerne har den enorme fordel, som lidt bliver overset i denne artikel, at du sætter spillet i og voila, så er du i gang. Desuden, som jeg vidst allerede har kommenteret, vil så godt som ALLE X-box spil understøtte pixelshader, Vertexshader og hvad X-box nu ellers kan byde på. Noget der har laaange udsigter for PC spil. Let's face it, hardware T&L har været standard i grafikkort det sidste års tid, men er endnu ikke understøttet i særlig mange spil. Det samme bliver nok tilfældet med pixel- og Vertexshader. Og måske har en P3-800 med GF3 sammenlignelige specs med X-box, men hvem spiller 640x480 ? For at kunne sammenligne, skal man jo have langt kraftigere PC, da det vel er de færreste der spille i opløsninger under 1024x768.
Næ, jeg tror jeg hopper af Spille-PC vognen her, og køber en konsol næste gang der skal investeres i computergrej. Valget bliver vel imellem X-box og Geforce 4 eller 5...
Rune skrev Tuesday den 24 July 2001 kl. 16:59: [ svar | nyeste ]
Dvs. at du ser frem til at spille det allerede forældede HALO, og trykke næsen flad mod ruden ind til PC-butikker, hvor der kører demoer af DOOM3 og UNREAL2? X-Box er sikkert ok, men kun som billigt supplement til PC :-) Jeg har iøvrigt ingen driver problemer med GeForce3 - alt virker perfekt. Faktisk er GeForce3 mere kompatibelt end mine gamle Voodoo2-kort, og de var ellers super-kompatible. Så alt er vist optimeret til nVidia nu om dage...
130.67.15.242 skrev Monday den 20 August 2001 kl. 18:35: [ svar | nyeste ]
...4 ganger bedre en PS2. Den har ikke DVD spiller, og den kan ikke bruke tastaturr og mus som PS2 og PC kan.
Morten skrev Tuesday den 21 August 2001 kl. 10:07: [ svar | nyeste ]
@Rune:
Hmmm, nuvel... Det har vist sig at mit problem slet ikke var driverorienteret. Problemet var discountram sat til CAS2 (BAD IDEA!) -Nu køber jeg PC166 og så burde alt være i den skønneste orden. Jeg må nok alligevel bide i græsset og skifte fra ATI til NVIDIA næste gang jeg skal have nyt GFX-kort. Monopol eller ej, jeg bruger jo også Windows, outlook, ville aldrig drømme om at købe anden mus end Logitech, anden CPU end Intel, andet CD/CDR end Plextor osv. Monopolerne er over os :-)
Rune skrev Saturday den 25 August 2001 kl. 14:38: [ svar | nyeste ]
The Inquirer har skrevet en interessant og detaljeret artikel om, hvorvidt PC'ere med GeForce3-4 vil kunne anvende X-Box-spil. Resultatet ser negativt ud, da Mirosoft næppe vil tillade udviklere af X-Box-spil efterfølgende at lancere samme spil til PC også. Men hvad nu, hvis en udvikler først producerede et PC-spil, og så derefter spurgte MS, om de måtte konvertere dette spil til X-Box? Rebel Act har netop fået lov til at konvertere Severance fra PC til X-Box, så måske smarte spil-udviklere starter med at producere spil, som kræver GeForce3-4 til PC, og så derefter laver en nem konvertering til X-Box..... Nu må vi se, læs hele Inquirer-artiklen her:
Rune skrev Thursday den 15 November 2001 kl. 11:49: [ svar | nyeste ]
Firingsquad har netop publiceret første rigtige tests og indtryk af X-Box. Og indtil videre er der ikke meget der tyder på, at X-Box er spilleverdnens ukronede konge. Her er, hvad HALO kunne præstere på X-Box:
"Halo's graphics are well done, and we can say that they're the best console FPS graphics we've seen. There is good use of bump mapping and pixel shaders throughout the game, a rich variety of colorful and high-resolution textures and specular lighting effects. Nonetheless, a fast PC with a GeForce2 or Radeon 7500 can reproduce the graphics, especially at TV resolutions. During co-op mode, we've noticed the framerate drop into the teens in rare occasions - perhaps as low as 10 fps. We saw the framerate drop once (in the entire game) to approximately 5 fps. The sluggish frame rate episodes are rare at last only for a few seconds, though the game's target is 30fps. Thanks to the game's very design, a low framerate isn't as big of a problem as it would be in a purely deathmatch oriented game, however it was an unfortunately event in transferring Halo from a target machine of a "high-end PC" to the Xbox.
Så HALO kan åbenbart ikke engang klare 30 FPS på X-Box. Hvad med bilspillet "Project Gotham Racing", som burde give Gran Turismo 3 kamp til stregen:
"Most importantly, while Gran Turismo 3 runs at a constant 60fps, Project Gotham Racing has an inconsistent framerate that on occasion drops somewhere between 15-20 fps when taking some corners."
Så meget for ultra-flydende X-Box oplevelser. Der er dog tale om de første spil, og selv om de har været under udvikling længe, har X-Box forhåbentlig bedre at byde på i fremtiden. Læs hele artiklen her:<
Rune skrev Saturday den 17 November 2001 kl. 13:10: [ svar | nyeste ]
GameSpy har testet aktuelle X-Box-spil, og ikke et eneste fik over 85% (medmindre vi, *host*, inkluderer rugby-spillet Madden 2002, som fik 90%). Halo blev beskrevet som flot, men repetitivt og generelt halvkedsommeligt, og Project Gotham Racing samt Oddworld fik begge 84% (ok, Madden 2002 og NFL 2002 fik faktisk hhv. 90% og 84%, men det er jo sportspil :-). Andre titler blev vurderet mellem 71% og 81%. Så der er ifølge Gamespy en del solide titler til X-Box, men intet at falde i svime over (næh, så heller Aliens vs. Predator 2 til PC, det er ganske morbidt (tilladt over 18 år i Tyskland) og ganske underholdende. Aquanox ser mindst lige så flot ud, som nuværende X-Box titler og afspilles meget flydende på GeForce3. Så indtil videre bør PC-ejere med Radeon 8500 eller GeForce3 næppe misunde X-Box-ejere). De fleste kan jo også spekulere over, om de vil foretrække Halo på X-Box med joypad i 640x480 fremfor Return to Castle Wolfenstein (RCW) i 1600x1200-opløsning med mus + keyboard (RCW som udkommer på onsdag udelukkende til PC og understøtter GPU takket være OpenGL, RCW er baseret på Quake3 Arena-enginen). Læs review (og se gode billeder) af X-Box spil på Gamespy her:
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.